Speciale » Andrea
Fotaq Andrea: Tablotë e Izanos, paradigma ekzistenciale të një “Prilli të Thyer” kadarean
E shtune, 10.07.2021, 05:24 PM
Tablotë e Izanos, paradigma ekzistenciale të një “Prilli të Thyer” kadarean
Letër
drejtuar Mjeshtrit Bashkim Ahmeti Izano
Nga
Fotaq Andrea
I
dashur Bashkim, i dashur Mjeshtër,
Këto
ditë më kanë ardhur tre albumet e tua me kushtimet e ngrohta brenda tyre. Të falem gjithë nderim me dorë në zemër,
malësorisht e shqiptarisht.
Duke
qenë se dy prej tyre i njihja dhe i kisha dhuratë nga Artan Shabani e Ylli
Drishti, më tërhoqi veçanërisht vëmendje albumi i Expo-s tënde 2016, që edhe ky
më rrëmbeu duke e shfletuar rrëmbimthi derisa mu qetësua vrulli i parë pas
minutash të tëra, për t’ia rinisur përsëri nga e para, por këtë herë duke e
shijuar e përpirë Albumin me vështrim të gjatë.
Por,
prapë mu desh t’ia rinis për të tretën herë. Dhe ketë herë, bukur fort me laps
në dorë, duke qëmtuar me ngulm çdo faqe të albumit si të lexoja një libër të
tërë brenda një tabloje të vetme. Një kafe e dytë e gjatë ma bëri leximin e
tablove edhe më impresionuese, edhe më të këndshme e shijshme.
Në fakt, si bir gjirokastrit që jam edhe unë vetë nga ime më, e Derës së Nakajve, siç e di tashmë, nuk e kisha të vështirë të të « lexoja » e admiroja, sepse menjëherë më ra në sy se qyteti-kala, qyteti-mal, qyteti i përhimtë, qyteti i gurit të Gjirokastrës sonë të ka dhuruar që në fëmijërinë tënde më të hershme atë ndjenjë të fuqishme e të mahnitshme vertikaliteti e lartësie piktoriale që përmban « botë » të tëra imagjinative të superpozuara, kate-kate, si për të hovur përherë e më lart ato mbresa e ëndrra të përplota që ka mbartur fëmijëria dhe rinia tënde, thesare të vyera që veç prisnin, Mjeshtër, të shtjelleshin sa më parë falë penelit tënd të harbuar. I harbuar ama, në këtë moshë të shtruar të pjekurisë tënde artistike plot urtësi e mjeshtri. Sepse ëndrra, në fakt, nuk kërkon gjë tjetër, para së gjithash e mbi të gjitha ,veç shtjella vrrumbulluese, veç engjëj të ëmbël si pilivesa me katër krahë lehtake të Musave vallëzuese.
Oh, Gjirokastra, qyteti i ëndrrave tona fëmijërore, ku jeta e gjallë zjente brenda gurit të përvëluar nga vapa gjatë verës së nxehtë, ku mali mban mbi kurriz një qytet të tërë dhe kur vetë çdo shtëpi, shaluar mbi tjetrën, mbart mbi çati një mal të tërë shtëpish me dërrasa guri, kur përrenjtë mespërmes qytetit uturinin dimrit me rrapëllima gurësh e plloçash, apo kur « çmendet » edhe vetë rrasa e gurit në Sokak të të Marrëve duke të mbartur fluturim pesë metra tëposhtë, me rrëshqitje të çmendur vertikale. Oh, Gjirokastra jonë, që nderohet e hijeshohet nga rrapet e qiparisat madhështorë, nga kalaja e madhërishme, ku edhe vetë Eduar Leari tënd, i çmeritur nga bukuri e paparë, çakërren sytë me një zbritje shtegut turravrap, pa kthyer kokën pas, si të nxitonte të rrëmbente penelin për të përjetësuar plot ndjenjë qytetin e Gjinëve e të Argjirove amazona. E në këtë mes, i dashur Bashkim, ndjej në çdo gjurmë kolori të penelit tënd të vrulltë një trokth kuajsh që rrahin me patkonj çokllat drejt një shtegtimi të pandalë, si vetë çifti kadarean në gjurmim të një Gjorgu të « Prillit të Thyer ». Sepse edhe ti vetë Bashkim i dashur, shi nga ato sokakë e kalldrëme gjirokastrite që të plagosën sa herë gjunjtë, e nise shtegtimin tënd pa kthim drejt shtigjeve të thepisura të krijimtarisë artistike, gjithnjë në ngjitje të pandalë, për t’i dhënë ndër vite liri të fuqishme penelit tënd të azdisur, në kërkim të përhershëm të asaj bukurie artistike sa befasuese aq edhe dehëse të shpirtit admirues.
Siç
të thashë, që në fillim, çdo kompozicion i yti m’u shpalos që si një
libër-sintezë më vete, që duhej lëçitur me kujdes, kur çdo ngjyrim mbart një
fjalë, kur çdo pickim tabloje mbart një rrokje dhe kur çdo element
kompozicional duhet qëmtuar me kujdes në simbolikën e vet të fuqishëm, por edhe
brenda surrealitetit të vet fluturidhë. Një « Prill të tërë të
Thyer » e shoh kësisoj tek ty të ngjeshur e ngërthyer brenda disa tablosh,
ku vallëzojnë fustanella e xhubleta, ku rrahin krahët fluturakë xhoket e
xhamadanet, ku opinga e gjysmë-opinga labe, me majë përpjetë përthyer, e me
pufkë të kuqe mbi vete, rreh fort tokën, për t’u hopur përpjetë, dhe kur
qeleshet me antenë rrokullisen gjithë dramacitet që nga majë malesh si gurë
Sizifësh në mbijetesë.
Gjithçka
shprehet një çast në lëvizje të vorbullt, hutuese, marramendase, për t’u ngrirë
pasandaj tragjikshëm, në mund e stërmund, mes fatit njerëzor në kërkim, në
vazhdim, në ikje arratisëse, përmes shtatë malesh kaptuar me shtatë ngjyra
kontrastive ylberi, me një shfaqje të plotë sur-reale. Ja, nuse e vjehrrë –
dy-tre male mllefesh, dy simbole kohore, e shkuara plakë si anetë
gjirokastrite, që rri e kundron me njëfarë pezmi e cmire njëkohësisht të
tashmen nuse në qëndrim stoik e që mbart tashmë gjithë besim të ardhmen foshnje
në gji, dy botë sa larg, aq edhe pranë njëra-tjetrës, kundruall, por
prapëseprapë ndarë nga humnerë botëkuptimesh, sherresh e shamatash, në pozicion
paepurie çdonjëra, pa lëshuar asnjëra pé : «Jo ti, por
unë ! » Veçse, nga ana tjetër, këto dy botë, nuse e vjehrrë,
dinë mergjithatë të bashkohen në fatin e tyre të përbashkët fatal kur djali i
anesë e dhëndri i ri njëkohësisht,mes dy grave, merr malin përpjetë në shtegtim
të largët, ndoshta drejt Moresë përpirëse të luftëtarëve shqiptarë dhe kur një
lofatë lartohet fuqimisht e egërsisht, në lulëzimin e saj të plotë simbolik, me
të kuqe të ndezur gjaku, si një dëshmitare paralajmëruese e kobshme e një fati
tragjik në braktisjen e dy personazheve kryesore të tablosë që s’u kam mbetur
tjetër veç të ngushëllohen me shoshoq.
Në
parantezë, e sa për episod, një miku im, inxhinier pyjesh e piktor amator,
Parim Carcani, në shtetin e Ilinosit – (që këto ditë është marrë
me « pastrimin » kompjuterik të portretit të Skënderbeut nga
Belini) më shkruante se në vitet 1985-87 do shkonte në Amerikë një delegacion
shqiptar nga ministria e bujqësisë – ngjarje e rëndësishme për ato vite – për
një Expo botërore me dru të rrallë ekzotikë. Dhe autoritetet amerikane kishin
propozuar që Shqipëria të përfaqësohej aty me Lofaten apo të quajtur ndryshe
" Druri i Judes" siç
shpreheshin konkretisht amerikanët, si një dru karakteristik i Shqipërisë. Po
« Ne shqipot - më shkruan Parimi -
në atë kohë nuk e dinim ç’ishte « Druri i Judës – pra, vetë
lofata» dhe as që e shkonim nëpër mend se
Amerika shumë shpejt do përmbyste komunizmin ; dhe mendja na shkoi
për keq duke thënë se amerikanët na i kanë me hile, domethënë « punë
Jude » ! U bë problem i madh se zyrtarët amerikanë na quajtën
« Judë »...etj etj. dhe çështja u trajtua si skandal
politik » !...
Ja
tani dy gra, veshur nuse me të kuqen onufriane në turravrap marrak si mbi një
harkadë nga të kalasë së Argjiros, me vështrim përsipërpjetë ato vetë. Shfaqen
sa shënjtorike, aq edhe harbuese të vetë shpirtit marrak, kur një vashë e tretë
në miniaturë, me fëmijë në krahë, para një porte të madhe nga ato Shtëpi si të
Nakajve, që ti i ke pikturuar aq hijshëm,
rri e i vështron dy zanat onufriane. Mu si të kundronte ajo vetë të
harbuar ëndrrën e saj për liri, në atë “Gjinokastër” ku ngërthehen egër konakët
e gurtë, pllangosur nga retë, si në thellësi të një humnere e humbëtire të
frikshme, por ku gëlon megjithatë jetë e mbijetë, me paqen e dy qiparisave që
lartohen shigjetë andej nga Teqja në faqe mali.
Ja tani, « Shtatë malet kaptuar » me shtatë ngjyra ylberike, si mbi një ballinë të vetë Malit të Gjerë, që nga e zeza zezonë gjer te ngjyra e bordosë, me shfaqje të fuqishme surrealiste, ravijëzuar tërthorazi nga një shteg-mal bardhëllor, si udhë drejt dy pafundësive të skajshme, për një martesë të largët gjirokastrite përcjellë nga një ané me syze majë një ballkoni, qyqare e braktisur në vetminë e saj, me duart bashkuar fatalisht që sheh gjithë frikë të ikë nusja me fëmijë në gji, si një nga ato shtojzovalle fluturake që arrin ta mbërthejë mbi telajo vetë piktori Izano në prani të « zonjës blu » që rri e e ndjek gjatë krejt procesit të pikturimit të shoqin e vet me penel aq harrakat.
E
kësisoj na paraqitet edhe Sabina, me pamje po aq mbireale, që duket sikur ka
gufuar nga tërësi e masës së gurtë të qytetit për të kundruar së larti e së
largmi hiçësinë me duart nën nofulla si të meditonte me qetësi - por
përsibrendshmi me tërë ata vorbuj shpirtërorë -, për fatin e saj ekzistencial:
“ku jam?” e “kush jam?” E sërish, pllangat e reve japin vetë lartësinë e një
ëndrre të bukur për ikje e largim përmes një shtegu transversal që shpon shpate
malesh, honi e ujëvara, po edhe vetë retë, një shteg mbarëtës i ëndrrave të
bardhëlleme.
Oh, Nju Jorku i Bashkim Izanos, që na paraqitet si një shtojzovallje urbane! Një madhështi e beftë vertikaliteti, ku qiellgervishteset përshendesin retë në qetësi e harmoni kolori veshur me përhimtësi, por prapë, ku ndihet megjithatë vrrullim jete, zhurmim e lëvizshmëri, po aq sa edhe madhështi e vetë dorës së njeriut për t’i dhënë krejt Mollës së Madhe (The Big Apple) kuptimin e nofkës së vet aq popullore për një grishje të ëmbël drejt qytetit të zhurmshëm, gjithë art, muzikë, jazz, reklamë, sporte, kulturë, e ç’nuk tjetër. Krejt në të kundërtën e një “molle të ndalueme”. E ku gjithçka duket e zhduket në një masë të tërë ngrehinash të hovshme e të hopshme për t’u përzier përsëri me retë, sa horizontale, po aq edhe vetikale, si fije-plumba muratorësh që orientojnë nga lart-poshtë drejtqëndrimet e drejtpeshimet arkitekturore, me formë ku si kulla, ku si majëshigjetash e majëkalemash që vazhdojnë të shkruajnë historinë e qytetit gjithë harbim e rrëmbim penelatash.
Nuk
po ndalem tek “Skënderbenjtë” modernë të Izanos, që përbëjnë një tematikë më
vete, të cilën mendojmë ta përfshijmë në një të ardhme të afërt në “Skënderbejadën”
tonë me një hyrje studimore. Sepse nuk ka më befasi joshëse sesa një zanë mali
nudo që lëçit Histori nga të Skënderbeut
tonë!
Një
tjetër tablo fantastike: “Gjumi i ushtarëve”! Shfaqet kësisoj përzishëm masa e
mishtë për top, në gjendje “gjumi top”, gati mortor, pa kurrfarë merakosje se
“ç’i pret e nesërmja”, kur lodhja e dërrmimi, tërë pesha e luftës dhe helmetat
e përhershme mbi krye, si bunkerë të shpirtit, i kanë shndërruar tanimë
ushtarët në robër-robotë të luftës, brenda asaj gjumësie të thellë si një paqe
qiellore, por edhe si një hap fatal që i ndan nga vetë vdekja. Jana ushtarë
kadareanë që duket sikur thonë: “Na lini rehat të flemë gjumin e madh”! E
përsëri mes pllanga resh, sa puplore e ëndërrake, aq edhe ngarkuar me shi
breshëri.
Ja
“Hakmarrja”, si dragua me shtatë krena, që shfaqin shtatë gjendjet shpirtërore
torturuese për atë që s’don të vrasë kollajshëm, me dorë të ftohtë një çift në
lumturinë e tyre përgjumëse para një tellalli që ulërit kobshëm: “Kujdes! Po
vinë!”
Ja “Kunatat” apo “Ku-ku! natat e zeza”, tre personazhet nokturne të legjendës së Rozafës, si tre orë mali, veshur me xhubletat karakteristike shqiptare, që askush në botë s’i ka, e që mbajnë në gji foshnjet e tyre, dy të parat duke intriguar, ndaj të tretës, viktimë që duhet doemos murosur. Krejt tabloja është një mrekulli fantasku, e magjishme, vegulluese, në të kaltrën gjelbërane mitike, mes ujëvarash e humbëtirash, mes një vallëzimi shamish mbi kryet me leshra pis të zeza e tërë krela të malësoreve tona sokolesha.
Ja
“Spiritus”, në kuq e zi, e përkryer si
tablo, me një orë mali në qendër, nuse me tela, gjithë krahë fluturakë
shqipesh, kur krejt pamja e vashës shfaq një qetësi të ëmbël përgjumjeje, por
kur nga brenda vlon vrrullshëm shpirti rinor i saj për liri, në kërkim të
përhershëm të emancipimit shoqëror....
Në
fakt, vepra kadareane dhe vetë qyteti i gurtë përbëjnë bazën dhe thelbin e
pikturës së Izanos në krejt albumin e tij “Expo 2016”, tek na shfaqen si burimi
kristalor i frymëzimit. Dhe është mëse e kuptueshme përderisa piktori Izano,
gjirokastriti par excellence do ta kuptonte e zbërthente më mirë nga kushdo
tjetër shkrimtarin Kadare, gjirokastritin puro, duke i bërë të dy së bashku -
në harmoni të përkryer -, njëri me penel, tjetri me fjalë, krejt radioskopinë e
qytetit të gurtë. Por edhe më tej, duke e zhvendosur dhe zgjeruar tematikën në
kohë e hapësirë, thellë në histori, për të bërë si piktori, si shkrimtari “radioskopinë” e shoqërisë shqiptare në doket
dhe zakonet e veta, në fatin e vet sizifian të mbijetesës historike, në fatin e
pritjes gjithë ankth “à la Godo”. Andaj edhe tema të tilla si besa, gjakmarrja,
mërgimi, lufta, deri edhe te kusaria, rrëmbimi i nuses, martesat e largëta të
shtatë maleve të kaptuara dhe fjala e dhënë e Kostandinit ngritur nga varri,
apo murosja e nuses me foshnjen në gji në themelet e kalasë së Rozafës,
përbëjnë – të gjitha këto – temat madhore trajtuar nga Mjeshtri Izano me penel
të vrulltë e të vrundullt, ku statikja nuk ekziston veçse frikshëm e magjishëm
përpara lëvizjesh marramendase të
personazheve veshur me kostume kombëtare, ku dallgëzohet xhubleta e fustanella, hovet opinga, merr
tatëpjetë rrëpirat qeleshja, fluturojnë mëngat e xhokeve, si katër krahë
engjëjsh, e më në fund ku përloten e pendohen edhe vetë zanat përpara fatit të
egër njerëzor të njeriut shqiptar. Në këtë kuptim filozofik, tablotë
kompozicionale të Izanos përcjellin një mesazh gati-gati ekzistencialist, kur
personazhet e tij mbajnë në dorë fatalisht fatet e tyre, përpara veprimesh e
mosveprimesh rrëqethëse, dhe kur vetëm një hënë mali arrin t’i kundrojë ato
statuja të ngrira qeleshexhinjsh apo vetë fustanellorin marrak të frigur nga re e zezë e fatit të tij
mbi krye.
Veçse,
në përfundim, i dashur Bashkim, s’ka si
të mos hutohesh nga bukuri e veçantë, plot hijeshi e mjeshtëri artistike që
shfaq tabloja “Perëndim”, e cila përbën vetë kuintesencën e poemës “Bagëti e
Bujqësi” të Naimit. Sa i hijshëm portreti i poetit në librin që mban në duar
çobani lab me pamje të çmeritur! Pale gjithë finesë e hajthmëri çobanesha
shtojzovalle me qafë të gjatë alla Modigliani! Pale bariu i vogël me kërrabë
nën sqetull, veshur në të kaltëra, me një pamje plot adhurim, por edhe disi
kryeneçe! Ja fshatari, që lëron fuqishëm
arën me dy qetë e tij përmes ugareve. Ja një shteg zallor i bardhë mes malesh,
dhe një vashë majë kalit në ikje e sipër përpara ndoshta një prindi të
çmeritur. Ja tutje poshtë një barkë
peshkimi që aq bukur shfaq krejt tablonë në vertikalitet të plotë, si në një
shpat mali mbushur krejt me cjep e desh, dhën e dhi, e përsëri, pllaga resh si
vetë qeleshja e bariut. Por pa lënë mënjanë këtë herë maska e prosopulla, lule
vjeshtake, pemë të zhveshur nga gjethishtja, dhe... një zog... Një zog i
bardhë, biçim zgalemi lëshuar nga retë, për të zënë papritur vend në qendër të
tablosë, e gjitha e veshur me ngjyra të kontrastuara ëmbël, ku sundon e kuqja
alle përpara një bardhësie pastorale.
Suksese
të mëtejshme, Mjeshtër, përherë e më i
fuqishëm qoftë peneli tënd mahnitës, i një bukurie e ëmbëlsie të rrallë, me taban
e frymëzim kombëtar e kozmopolit, me vlerë të lartë artistike, që lum kush e
kundron dhe shijon, tek depërton me meditim në thellësinë e origjinalitetit
tënd nga ku buron tërë ai talent dhe përvojë aq e veçantë.
Përqafime, Fotaq
Strasbourg, 4 korrik 2021.