Speciale » Andrea
Fotaq Andrea e Dritan Muka: Ikonografi skënderbegiane - Portretet origjinale të Heroit Kombëtar
E enjte, 04.03.2021, 11:00 PM
Ikonografi skënderbegiane –
Portretet origjinale të Heroit Kombëtar
Pjesa e parë
Nga Fotaq Andrea e Dritan Muka
Nisur nga ideja madhore e Prof. Kristo
Frashërit që Skënderbeu “nuk është thjesht udhëheqës i luftës çlirimtare... por
është nismëtar i shtetit kombëtar, strateg, burrë shteti, faktor ndërkombëtar,
ligjvënës, administrator, njeri”1, kohët e
fundit përherë e më shumë po flitet për një degë të veçantë të shkencave
albanologjike, për sudimet skënderbegiane apo “skënderbegologjinë”. Termin e
hasim në fillimin e viteve 2010 nën penën e të ndjerit erudit Moikom Zeqo, si
dhe të Prof. Aurel Plasarit, duke përfshirë brenda kësaj kategorie
historiografinë kastriotine në tërë gamën e saj të gjerë, dokumentalistikë,
bibliografi, kronologji, memoralistikë, art ushtarak, topologji të fushatave të
Skënderbeut, etj. Por bëjnë pjesë në studimet skënderbegiane edhe fusha të
tjera të shkencave, si heraldika, kartografia, kasteologjia, letërsia,
folkloristika e ikonografia apo krejt artet pamore (pikturë, skulpturë,
gravurë, stampim, art ilustrativ, numismatikë, filateli, kartëpostale, etj.
etj.), – të
gjitha këto kushtuar ndër shekuj figurës madhore të Gjergj Kastriotit.
Skënderbegologjia shfaqet kësisoj si degë e plotë dhe e mëvetësishme e
albanologjisë, që shkon përherë e më shumë drejt pasurimit me zbulimet e reja
që sjellin vazhdimisht fushat e dijes kastriotine. Fakti është se vepra e
George Petrovitch T., “Scanderbeg, Essais de Bibliographie raisonnée...” (Sprovë Bibliografie përshkruese), Paris,
1881 – vepër madhore të cilën mund ta konsiderojmë si gjerdan të artë të
skënderbegologjisë, me mbi 170 tituj botimesh historike të referuara
kronologjikisht nga viti 1480 dhe mbi 50 botime “imagjinative” apo thjesht
letrare2 –, fakti është pra që sot kjo vepër
bibliografike është tejkaluar tashmë nga qindra-mijëra tituj që përbëjnë një
korpus të tërë monumental me shkrime, studime shkencore e punime
letraro-artistike autorësh shqiptarë e të huaj, si dhe me dokumente arkivore të
botuara apo ende të pabotuara për figurën e ndritur të Kastriotit të Madh.
Por le të fokusohemi në këtë studim tek ikonografia kastriotine – fusha jonë e
parapëlqimit –, mbi bazën e Album-Antologjisë sonë “Skënderbeu, Heroi Kombëtar Shqiptar, Atlet i Krishtit, Mbrojtës i
Europës” (Zenit, 2017)3, që
përfshin shkrime nga rreth 200 autorë shqiptarë e të huaj, me rreth 1000
ilustrime, brenda një diapazoni të gjerë kohor (1414-2017). Vëmë re dhe vëmë në
dukje që në fillim, e pa kurrfarë ngurrimi, se kjo fushë e artit pamor e ka,
dhe duhet ta ketë domosdoshmërisht zanafillën e vet që në gjallje të Heroit
Kombëtar, ashtu si edhe vetë historiografia skënderbegiane, e cila nis me
letërkëmbimin e tij me figura e personazhe historikë me të cilët bashkëpunonte
e vepronte, duke i vulosur epistolat e tij, dalë nga kancelari e zhvilluar, me
vulë zyrtare e sekrete. Sot, nën dritën e zbulimeve të reja, mbi bazën e
studimeve serioze e të thelluara dhe mbështetur në burime arkivore e referenca
historike, mund të themi me plot gojën se nuk bëhet më fjalë për një portret të
vetëm autentik të Skënderbeut, siç e kërkonte që më 1901 Faik Konica tek Albania e tij,4 dhe siç do ta kërkonin më pas me ngulm edhe
mjaft studiues, skeptikë në shumicën e tyre deri edhe kohët e fundit.
Faik Konica, që e pagëzoi aq bukur Heroin
tonë Kombëtar “Babai i Kombit” dhe që zbuloi te Barleti flamurin e Skënderbeut,
ka mbi të gjitha meritën e madhe të padiskutueshme se, në fushën e ikonografisë
kastriotione, përmend i pari në botën shqiptare rilindase piktorin e famshëm
Gentile Bellini (1429-1507) si autorin e mundshëm të portretit të vërtetë të
Skënderbeut, me skicime drejtpërdrejt në natyrë, por që mjerisht këto skicime
janë konsideruar “të humbura”. Kësisoj, për Konicën, tërë portretet e
Skënderbeut pas vdekjes së tij, sidomos në shekullin XVI, me Barletin dhe pas
Barletit, do të ishin thjesht “kopje” të një origjinali të zhdukur! Dhe porta
këtu dukej kështu për dekada me radhë si e mbyllur hermetikisht.
E megjithatë, pavarësisht nga një pohim i
tillë i Konicës, i formës së prerë, për mendimin tonë, kjo tezë lypset të
merret me rezervë, kur vetë kohët moderne, me çelje të arkivave për një publik
sa më të gjerë, me dixhitalizim dokumentesh dhe përhapje planetare të
internetit, si dhe me një qarkullim të shpejtë të vlerave antikuare nëpër
ankande të fuqishme nxjerrin vazhdimisht në dritë të dhëna të reja, të vyera,
që çojnë përherë përpara dijen njerëzore e domosdo edhe vetë shkencën
albanologjike. Tanimë, kemi të drejtë të pohojmë, pa ndrojë, se s’bëhet më fjalë
thjesht për një portret unik e autentik të Skënderbeut, një e i vetëm, kur
është ngulmuar për ta gjetur këtë të shkretë portret “me qiri” për shekuj me
radhë, sikur Heroi ynë Kombëtar të ketë ngelur i ngrirë përgjithnjë në Histori
vetëm përpara penelit të një Bellini të famshëm, por “të humbur”, dhe vetëm në një moshë të
caktuar 60 vjeçare, moshë që do të shndërrohej me kohë në legjendare. Jo, s’ka
pse e kërkojmë domosdoshmërisht portretin e tij të vërtetë vetëm në formën
klasike të një tabloje muzeale në vaj! Sot, portrete të Heroit na shfaqen dukshëm
që në gjallje të tij në disa gjini të artit pamor, në disa stilizime dhe në
disa mosha të caktuara, portrete nga më të hershmet të ikonografisë
skënderbegiane, që i paraprijnë edhe vetë “Skënderbeut
të humbur” të Gentile Bellini-t (“i humbur” gjithnjë në thojëza), por
fatmirësisht, do thoshim parsaprakisht, i strukur skutave të historisë, që pret
më në fund të zbardhet nga ana jonë në Pjesën e dytë të këtij studimi.
“Dhurtatën e do edhe mbreti”, thotë populli
ynë. Kjo shprehje e thjeshtë gjen kuptimin e vet më sublim sidomos gjatë
shekullit XV, kur pikërisht zë fill e zhvillohet me shpejtësi edhe vetë
simbolika e dhuratave mes fisnikërisë europiane, si një gjest mirënjohjeje e
afrimi, si një shpërblim e normë shoqërore, deri edhe si një joshje e element
vital. Përtej lidhjeve martesore me gjak fisnik, përtej aleancave të familjeve
të mëdha të një kombi, përtej aleancave në rang shtetëror mbi bazë besimi
fetar, gjesti “i vogël” i dhënies së dhuratave, merrte kështu kuptim të madh,
të thellë. Dhe nuk ishin dhurata dosido, por të vyera, me simbolikë të
fuqishme, duke u shoqëruar shpesh me ndihma financiare e materiale, me ndihma
në forca njerëzore e ushtarake, etj. Është vërtetuar tashmë mbi bazë
dokumentesh, duke pasur parasysh personalitetin e lartë të Gjergj Kastrioti
Skënderbeut gjatë kohës që jetonte e vepronte si rrallë kush si ai – kur për
një çerek shekulli me radhë i bëri ballë me sukses dyndjes osmane, superfuqisë
më të madhe të kohës –, se për dhuratë atij i janë bërë nga papët e Romës tri
shpata simbolike shoqëruar nga përkrenarja me kokën e dhisë, i janë dhuruar
katër kodikë të rrallë, tre nga të cilët përmbajnë emblemën e tij dhe kodikun
për artin ushtarak të quajtur “Libri i Skënderbeut”5.
Por, veç këtyre objekteve fizike që kanë qenë
drejtpërdrejt në pronësi të Skënderbeut dhe pjesë përbërëse e bibliotekës së
tij, e cila duhet të ketë qenë e pasur, siç i takonte një fisniku të lartë të
kohës dhe një Princi të Madh në krye të shtetit të parë të Arbërit, na shfaqen
si objekte të hershme me të njëjtin portret origjinal të Skënderbeut tri
medaljone (fig.1), stampuar në vite të ndryshme (1449, 1451 dhe 1461) dhe me
materiale të ndryshme, por me të njëjtën autorësi: Antonio di Puccio Pisano
(Pisanello, 1395-1455). Për herë të parë këto medaljone na dalin të referuara e
përshkruara në veprën e Alfred Armand, “Les
médailleurs italiens des 15e et 16e siècles” (Medaljepunuesit italianë të shkujve 15 et 16), Paris, 1883-18876. Studiues të shumtë shqiptarë e të huaj,
duke filluar nga Atë Leonardo di Martino e Atë Vincens Malaj, për të kaluar te
Dh. Dhamo, K. Frashëri, K. Biçoku, F.
Hudhri, M. Ahmeti, K. Naska, P. Voltolina, L. Nadin, I. S. Karanxha, etj., të
tërë kanë vënë në dukje autorësinë e këtyre medaljeve me portretin e
Skënderbeut si të Pisanello-s. Përshkrimin dhe studimin e plotë të tyre na e
jep gjithë profesionalizëm prof. Lutfi Alia në shkrimin “Tetë medaljone me portretin e Gjergj Kastrioti Skënderbeut të shekullit
XV”.7 Kurse në shkrimin tonë “Medaljoni varse kameo me portretin e
Skënderbeut, vepra e parë artistike për Heroin kombëtar – Letër prof. Lutfi
Aliajt”8 kishim vënë tashmë në dukje se skicime
të këtij portreti të Skënderbeut duhet të jenë bërë që herët, vite para
Bellini-t, nga gravuristë vendas, arbër, që qarkullonin lirshëm në Republikat
italiane, kryesisht në Venedik, por edhe në Raguzë aty nga fundi i viteve 1440
dhe se këto skicime duhet të kenë shërbyer si bazë edhe për portretin e parë të
Skënderbeut realizuar në medaljon më 1449 sipas porosisë që duhet të ketë bërë
mbreti Alfonsi V te mjeshtri i madh Antonio Pisano, piktor, medaljonist e
miniaturist. Fakti është se po ky artist i shquar i Rilindjes italiane ka bërë
në të njëjtën kohë – me porosi – edhe portretin e Alfonsit V, në bronz (fig. 2)
me vit stampimi MCCCCXLVIIII. Gjë që na lejon të pohojmë së paku se Alfonsi i
Aragonës duhet ta ketë bërë dhuratë medaljonin e argjendë me portretin e
Skënderbeut te familja e Heroit shqiptar pikërisht atë vit kur ai dërgoi ndihma materiale e ushtarake në shtetin e Arbrit për të përballuar furinë osmane në portat e Europës. Një vështrim i kujdesshëm i këtij portreti të Skënderbeut na shfaq në fakt pamjen reale të Heroit rreth moshës 45 vjeçare, për aq sa na e mundëson këtë portret rë vërtetë vetë stampimi i medaljonit si një gjini tepër e vështirë për t’u realizuar në pllakëza metalike, e veçanërisht në argjend, kur reflektimi i vështirëson dritë-hijet sipas relieveve dhe e “gabon” syrin po qe se nuk ke përpara origjinalin. Megjithkëtë në një tjetër medaljon - ka të ngjarë këtë radhë në bronz (Pisanello, 1451), gjetur kohët e fundit -, shfaqen dukshëm në portret (fig. 3) krejt karakteristikat e Heroit, nga kapa, shamia, veladoni, te mollëzat kockore, hunda pakëz e kërrutë, nofulla e fortë, mustaku i rëndë dhe mjekra e derdhur, tipare këto që do të përcaktonin shumë shpejt një tipologji të ardhshme skëndergebiane të formës klasike pas Barletit, sidomos në gjininë e pikturës ushtruar mjeshtërisht nga emra të mëdhenj të shkollës italiane të Rilindjes.
Në rend kronologjik, le të shohim portretin e
dytë origjinal të Gjergj Kastriotit (fig.4), me bukuri mahnitëse, aq sa do të
na pëlqente ta pagëzonim “Skënderbeu dhëndër”. Është një stoli kameo (cammeo) realizuar rreth vitit 1450,
sipas skedinës së British Muzeum të Londrës dhe të dhënave të studjuesit anglez
Dalton M.O. (v.1913), me
referenca të plota dhe me komente të bollshme e të vlefshme paraqitur kohët e
fundit nga prof. Lutfi Alia9.
Në letrën përgëzuese që ne i dërgonim me këtë rast prof. Aliajt - pasi parashtronim historikun e kësaj vepre të bërë të njohur për publikun shqiptar më 2007 nga ana jonë10 -, vinim në dukje se medaljoni kameo shfaqte për herë të parë artistikisht e bukurisht portretin e Skënderbeut që në gjallje të tij, tek parashtronim me këtë rast hipotezën se ky zbukurim i rrallë duhet të jetë bërë dhuratë e shtrenjtë nga dozhët e Venedikut në familjen e Kastriotit të Madh, me rastin e martesës së tij më 1451 me Andronika Arianitin11. Është, në fakt, një gdhendje me reliev në gur të tejndritshëm oniks, me bardhësi vezulluese, mbështetur në kalçedonit të zi dhe me bazament një pllakë ari masive vezake, e dimensioneve 4,11 cm x 2,54 cm, ku bie dukshëm në sy edhe varësja e stolisë, e artë po ashtu. Në komentin tonë për këtë portret të Kryetrimit shqiptar - shfaqur me krejt elementët e fisnikërisë së lartë, ku dallon kurora e lavdisë à la César, që do çelë një model më vete në ikonografinë kastriotine -, theksonim se këtë varëse duhet ta ketë mbajtur në gjoks për vite me radhë vetë Andronika Kastrioti Skënderbeu. Përndryshe, pyesim: kujt dhe përse do t’i hynte në punë ky medaljon, me këtë portret të Skënderbeut, jashtë funksionit të vet si varëse në vitet 1450-1451? Dhe më tej, si rrjedhim logjik i kësaj pyetjeje: a nuk do duhej që imazhi i kësaj varëseje të shëmbëllente sa më besnikërisht, dhe që në gjallje të tij, me vetë portretin real të Burrë-shtetit dhe Kryetrimit shqiptar të kohës, pra me fytyrën e bashkëshortit të Princeshës Donika, e cila sigurisht që do ta mbante në gjoks gjithë dashuri portretin e ImZotit të vet që po çudiste botën me bëma të papara për të ndalur hordhinë turke para portave të Europës?
Mbi të gjitha, ky medaljon i “Skënderbeut
dhëndër”, me floknajë aq të pashme, tërë krela, shuan përfundimisht çdo
hipotezë se Skënderbeu mund të ketë qenë i shogët, si te personazhet e dhëna
nga Carpaccio në afresket e tij në Shkollën e Dalmatëve dhe Shkollën e Shqiptarëve
- Venedik, nisur thjesht e pa bazë nga “përngjashëria” e një mjekre të derdhur
të Jakobit apo të qytetarit selen që pret të pagëzohet, me mjekrën e
ksilografisë kastriotine botuar te Barleti (v.1508), një hipotezë kjo e
studiueses Harula Economopulos, hedhur poshtë me argumente e referenca
historike nga studiuesi Ilia S. Karanxha (fig. 5)12
Dhe ja ku vimë tani te një portret i tretë i
Skënderbeut, me një bukuri po aq mahnitëse e të veçantë, në të cilën Heroi
Kombëtar na shfaqet përsëri si i gjallë, tepër jetësor, në moshë edhe më
burrërore (rreth të gjashtëdhjetave), veçse këtë radhë në miniaturë (381 × 238 mm) me
ngjyra dhe në mbyllje të kodikut “De
Romanorum Magistratibus”, vepër e humanistit të shquar fjorentinas Andrea
Domenico Fiocco (Romë, 1465). Ky portret (fig. 6), i realizuar me shumë
ngrohtësi, dashuri e madhështi,
mjerisht, nuk na e shfaq emrin e artistit miniaturist që ka ilustruar
këtë vepër të Fiocco-s.
Është komentuar gjatë kohët e fundit nga
studiuesit Karanxha, Alia, Muka e Andrea, kur sinjalet e para për praninë e
këtij portreti u dhanë nga prof. Sh. Sinani dhe prof. Prof. K. Naska në vitin
2007. Historikun dhe komentin tonë për këtë portret e kemi bërë tashmë në esenë
“Kodiku i katërt në bibliotekën
kastriotase me portret origjinal të Skënderbeut”,13 ku parashtrojmë tezën se Kodiku i
Fiocco-s duhet t’i jetë bërë dhuratë Skënderbeut në Vatikan nga Papa Pali II më
1466. Fakti që ky portret i Heroit shqiptar ilustron një vepër të shquar të
kohës, kodik i karakterit juridik, është tepër domethënës, kur dhurimi në këtë
rast (fig. 7) merr një kuptim tërësisht politik, aleancën e Skënderbeut me Papatin
që e pagezoi heroin shqiptar “Atlet të Krishtit”.
“Skënderbeu është Rolani i Shqipërisë, thotë
Faik Konica që vijon: për njëzet e shtatë vjet, ai i kundërvuri një qëndresë
fitimtare islamizmit brutalisht pushtues. Ronsëvoja dhe Kruja janë dy tempujt
që krishtërimi mirënjohës lypset t’i nderojë me pelegrime të përvitshme”.14 I përmendim këto fjalë të Konicës për
të vënë në dukje se madhështia e Skënderbeut ishte e tillë në shekullin XV saqë
domosdoshmërisht ndihej nevoja që Heroi shqiptar të kishte edhe ai portretin e
vet origjinal, që në gjallje të tij, mes burrave të mëdhenj të kombeve të tjera
të Europës me të cilët ai bashkëpunonte e vepronte, nga Papati dhe dozhët e
Venedikut, te Aragoni V dhe Filipi i Mirë (Duka i Burgonjës, 1396-1467), kur ky
i fundit, për nder të Arbërorit të Madh, e kishte pagëzuar që më 1448 me emrin
“Pirgu i Skënderbeut” një nga kështjellat e tij në Savojë.
Pra, në mungesë të “Skënderbeut” të Bellini-t
cilësur historikisht “të humbur”, ja ku na shfaqet sot, origjinal, portreti
i Heroit që në gjallje të tij. Ky portret në miniaturë duhej domosdo të
përngjasonte me “Skënderbeun” e Bellini-t dje,
kur kjo vepër ende qarkullonte. Përndryshe, zhgënjimi do të ishte i madh jo
vetëm te modeli à vif - vetë
Skënderbeu, që do merrte kodikun dhuratë -, por edhe te kolegët bashkëkohës të
artistit miniaturist, e mes tyre Bellini. Pale që Papati, nga ana e tij, veç të
turpërohej po qe se kjo miniaturë “Skënderbe” nuk do ngjasonte me portretin
real të personazhit të cilit i kushtohej. E që kjo miniaturë e kodikut të
Fiocco-s të shëmbellente sa më shumë me krejt pamjen fizike e fisnike të
Heroit, duhej me patjetër që portreti të ishte sa më i saktë e dinjitoz.15
Duke çelur këtu një parantezë për një trajtim
realist e artistik të një portreti klasik, Dr. Parim Çarçani, i apasionuar pas
teknikave piktoriale (dhe i lidhur me mua me miqësi të hershme stërgjyshore –
F.A.) na vinte kohët e fundit në dijeni
se në pikturën e Rilindjes europiane ka pasur shumë metoda a mënyra të hershme
për të pasur një përpikmëri apo saktësim në “kopjimin” artistik të portreteve,
apo edhe të vetë natyrës16. Dhe
kjo, falë një sistemi të përcaktuar të lenteve ose pasqyrave, si për shembull
sistemi optik “camera lucida”. Në
këtë drejtim, vërejmë konkretisht se piktori i sotëm i shquar David Hockney,
teoricien i artit britanik, mjeshtër portretist e peisazhist, i njohur për
artin pop dhe hiperrealizmin e tij, ka zbuluar se nga viti 1420, nisi përdorimi
mjeshtëror i lenteve të cilësisë së lartë, me xham të pastër kristalinë, në
Firence, Napoli, Murano e kudo në Itali, për të pasqyruar mbi telajo imazhin
apo modelin që do pikturohej, dhe se këtë teknikë të lenteve e kanë përdorur
mjeshtërisht piktorët e mëdhenj klasikë, romantikë, etj.17 të cilët arrinin “të bënin fotografim”
me mënyrën e tyre pesë shekuj më parë se vëllezërit Lumière të realizonin
fotografimin e vërtetë! Kemi kështu këtu, në mënyrë shkencore, një argumentim
më shumë lidhur me përpikmërinë dhe origjinalitetin e vetë portretit të
Skënderbeut në miniaturën e kodikut të Fiocco-s, kur dihet që mjeshtërit e
mëdhenj të Rilindjes italiane “nuk të falnin” për saktësi portreti, duke e
dhënë edhe “qimen qime”, si në rastin konkret kur shohim në miniaturën e
Skënderbeut të përhimen e ëmbël të mjekrës së tij të derdhur. Dhe as që nuk ka
vend në këtë mes për një trajtim legjendaresk të figurës së Skënderbeut kur, në
fakt, nuk ka munguar ndonjë studiues të shprehet naivisht se “ku kish kohë
Skënderbeu të pozonte orë të tëra për një portret të tij, se i duhej të luftonte
pareshtur maleve me shpatë në dorë” - sikur Heroi ynë të mos ketë pasur kohë as
të merrte frymë, as të vizitonte kalatë e tij, të organizonte mbrojtjen, të
vilte taksat, deri edhe të shëtiste, domosdo edhe të lëçiste libra me vlerë,
siç thotë Lamartini për të, apo makar edhe të dashuronte fuqishëm “Donisën” e
tij të zemrës, siç e shfaq Kryetrimin shqiptar që më 1688 Anne Marie de la
Roche në librin e saj “Le grand
Scanderbeg” (Skënderbeu i madh).
Nga ana tjetër, dihet që miniatura e shek. XV
është një art i rrallë e i kushtueshëm, e që në këtë gjini shkëlqente edhe vetë
Bellini me katër anëtarët mjeshtër të familjes së tij. Po ashtu, dihet që
miniatura e shekullit XV realizohej vetëm mbi pergamen (lëkurë viçi të njomë
nderur mbi pllakë bakri a druri), me guash apo akuarel, mbi bazën e pikëzimeve
të padukshme nga syri, falë një mjeshtërie të lartë (punë argjendari e
qendistari) për të ravijëzuar krejt tiparet karakteristike, fizike e morale, të
një portreti. Çdo miniaturë, sikurse çdo vepër artistike ishte vetëm e
porositur dhe ndiqte përgjithësisht një kontratë të rregullt, sidomos kur ishte
fjala për porosi nga lart – në këtë rast Papati për portretin e Skënderbeut. Sepse
Papati në atë kohë ishte porositësi më i madh mes fisnikëve të mëdhenj
porositës. Dhe porosia paguhej tepër shtrenjtë për të mos qenë një punim
artistik dosido, por punë e pastër, e nivelit superior, për një portret sa më
realist, origjinal, sidomos të një Njeriu të Madh, një portret pra sa më pranë
modelit, qoftë në natyrë (à vif),
qoftë sipas skicimesh të parapërgatitura nga vetë autori i veprës artistike. E
nuk mungonin rastet kur në sallonet mondane të pritjes zyrtare a të lirë (dihet
që Skënderbeu u prit disa herë në Vatikan!), gjatë bisedimeve kokë më kokë a të
hareshme të ishin të pranishëm edhe skicuesit kokulur, duke vizatuar e modeluar
me shpejtësi gjithçka që mbërthente “syri
i tyre i mjeshtrit”, si te Fabula e La Fontenit, pikërisht ato detaje “të
padukshme” për të tjerët. A nuk është shprehur me të drejtë Viktor Hygo, si një
pararendës i hiper-realizmit, se “Imazhi është më i fortë se vetë
realiteti”?...
Në inventarin e portreteve të Skënderbeut që
në gjallje te tij, prof. Lutfi Alia jep edhe dy medaljone të tjerë, me autor
anonim, kataloguar në vitet 1463-1465 (fig. 8), nga Voltolina, i cili, për fat
të keq e shkruan gabim emrin e Skënderbeut në një nga medaljonet
(SCANDERBERGUS, në vend të SCANDERBEGUS), duke shtuar një R e duke mos iu
përmbajtur origjinalit, gabim që, pa dashje, veç ta “shtynte” me mbi një
shekull stampimin e medaljonit. Sepse mbaresa fisnike BERG në nofkën SCANDER
siç e ka vënë në dukje i pari Faik Konica18
shfaqet si një mbaresë fleminge e germanike, konkretisht rreth viteve 158019. Siç do të vërejmë më pas, ortografimi
i emrit të Skënderbeut në forma tepër të larmishme ka shumë rëndësi, sepse
përbën një kriter më vete për të përcaktuar edhe kohën se kur mund të jetë
realizuar një vepër e caktuar, sidomos e fushës ikonografike.
Por, e rëndësishme këtu është se këto dy medaljone, së bashku me portretet e Skënderbeut që trajtuam më sipër do të përbënin në fakt themelin e fuqishëm të tipologjisë së ardhshme kastriotine, e cila do vinte duke u pasuruar që nga fillimi i shek. XVI, pas ksilografisë së parë të Skënderbeut tek Barleti (fig.5), me portrete të llojit klasik të Skënderbeut, që do shfaqen madje kohët e fundit edhe me një stilizim modern nën penelin e fuqishëm të mjeshtrit të madh Bashkim Zano (fig. 9).
Një tjetër portret i Skënderbeut, këtë radhë në skulpturë dhe ndoshta nga më të hershmit, në mos portreti i parë i tij në rend kronologjik (fig. 10), që i paraprin edhe vetë medaljonit të “Skënderbeut” të Pisanello-s më 1449, është koka e skulpturuar e Kryeheroit shqiptar në katedralen e Shën Jakut në Shibenik të Kroacisë, vepër që i njihet artistit arbër Andrea Aleksi, realizuar rreth vitit 1448 sipas studiuesve të artit mesjetar I.Paviçiç, A.Mutkaloviç, M. Ahmeti. Historikun e kësaj vepre na e jep të detajuar prof. Ferid Hudhri në studimin e tij për ikonografinë skënderbegiane, tek thekson se “skulptura në Shibenik është një tjetër krijim artistik i realizuar në gjallje të Skënderbeut, që na bën të besojmë se është autentik”20 dhe se ajo renditet mes “71 skulpturave të tjera që paraqesin personalitetete të tjera të shquara të kohës”, Gjon Paleologu VII, mbreti Alfonsi V i Napolit, Vladislavi II, Papa Eugjen IV, Huniadi, etj.21 Nga ana jonë, vërejmë se kjo skulpturë është nga më të rrallat në gjininë e saj me pamje ballore, kur pothuaj bustet e Skënderbeut të shek. XVI shfaqen disi në profil, si për shembull “Skënderbeu” në faqen ballore të pallatit dukal në Corigliano d’Otranto në rajonin e Pulias (fig. 11). Megjithkëtë, ngjashmëria portretuale është e madhe dhe vërtetohet kështu edhe një herë se skicime të portretit real të Skënderbeut qarkullonin lirshëm jo vetëm në republikat e Italisë (Venedik, Napoli, etj.), por edhe nëpër Ballkan, në Raguzë, apo në vetë shtetin e parë të Arbërit me kryeqytet Krujën.
Këto skicime të portretit të Gjergj Kastriotit ishin realizuar me një fjalë që në gjallje të Heroit, në mënyrë anonime, dhe nga piktorë të talentuar, sidomos arbër. A nuk ishin në fakt me origjinë arbërore një brez i tërë artistësh e humanistësh të famshëm të Rilindjes italiane, Andrea Aleksi, Marko Bazaiti, Viktor Karpaçi, Franko Albani, Nikollë Leonik Tomeu, Beçikemi e plot e plot të tjerë që bashkëpunonin ngushtë me artistët e humanistët italianë?22 Këta emra të shquar të dheut arbëror nuk lindën nga hiçi, një brez tjetër i njohur artistësh e humanistësh arbër – për fat të keq ende i panjohur – iu paraprin, pikërisht gjatë periudhës skënderbegiane, si i ndrituri Andrea Aleksi.
Konkretisht, mbi bazën e këtyre skicimeve anonime është realizuar, për mendimin tonë, edhe një portret-gravurë e Skënderbeut (fig.12) shumë e veçantë për tekstin që përmban të shkruar me germa kapitale përreth: “Vera effigie del invitto Scanderbeg” (Portret i vërtetë i të pamposhturit Skënderbeg – nënvizimi ynë), për të cilën autori frëng Albert Surier pretendon se ky imazh i Skënderbeut është i vitit 1463, kur Skënderbeu u shfaq në Romë.23
Po kjo gravurë ilustron edhe vargjet e poetit
të shquar venecian Luigi Grotto për Skënderbeun në vitet 1580, ku e cilëson
Heroin shqiptar “Skënderbeu i pamposhtur”.24
Ndonëse nuk kemi burim a referencë dokumentuese që të vërtetojë se ky imazh
është real, që në gjallje të Heroit (përveç tekstit të shkruar mbi të “Vera Effigie”),
përsëri, një gjë mund ta themi me bindje të plotë për këtë portret me autor
anonim: që është i shkollës veneciane dhe që është i realizuar mbi bazë
skicimesh reale të shekullit XV. Dhe ngjashmëria është e madhe me portretin
autentik të Skënderbeut të vitit 1465.
Në fakt, qëllimi i autorit frëng Surier që
boton këtë portret është të përshkruaj bukur portretin fizik të Heroit tonë
duke cituar Lavardinin (Barletin): me shtat të lartë, me forcë mrekullore,
përherë krahëzhveshur, dimër e verë, përherë me dy shpata në mill, burri më i
pashëm i Europës, me rrudha hallesh e dërrmimesh gjatë një jete të mundimshme,
me fytyrë që i ruante një pjesë të bukurisë rinore, kur mjekra sapo kishte
filluar t’i përhimej.
Vërtet, një portret i tillë ngjall emocion dhe krejt vepra përcjell një mesazh të qartë: ja portreti i një njeriu të pashëm, real, i shquar për Bëmat e tij. Po prapë, fjalët e mësipërme që e përshkruajnë Heroin “me rrudha hallesh e dërrmimesh” na tërheqin veçanërisht vëmendjen për të studiuar nga afër këtë portret, duke sjellë ndër mend komentet e shumta bërë nëpër forume interneti e media se Skënderbeu ka pasur një vurrajë në tëmthin e djathtë. Prof. Ferid Hudhri, që hodhi bazat shkencore për pasqyrimin e artit botëror për shqiptarët në vepra të ndritura për nga rëndësia e bukuria, shpjegon i pari se në korrespondencë me Gallerie degli Uffizi më 1981, portreti i Skënderbeut nga Cristofano dell’Altissimo, realizuar mbi bazën e tablosë së dikurshme të Bellini-t, “ka pasur mbi ballin e heroit shenjën e një plage”25 (nënvizimi ynë), kur në fakt kjo shenjë, vurrajë, na del e qartë, konkretisht, në tre vepra që po i paraqesim këtu (fig.13). Jo, nuk mund ta quajmë assesi rastësi, një gropëz te kameo, një plagë e vërtetë te “Skënderbeu” i parestauruar i Altissimo-s, apo një errësim vurraje pikërisht në të njëjtin vend të “Effigie Vero”. Kjo vurrajë reale është, do thonim, dekorata më e bukur fizike e portretit të vërtetë të Skënderbeut. Si luftëtar i madh, “që ka vrarë me dorën e tij mbi 2000 turq”, siç e vënë në dukje autorë të shumtë të huaj bazuar te Barleti, Skënderbeu me siguri edhe trupin do ta kishte të mbushur me vurraja, goditje kordhash, heshtash, çomangesh, etj. ndonëse garda e tij e ruante si sytë e ballit. Kush është marrë me geme, a gurë ekzotikë, ametiste, kristalina, onikse, agate, etj. e di mirë se një gur i çmuar, po të ushtrosh forcë mbi të, thyhet, copëtohet, ciflozet, dhe nuk krijon assesi gropëz, siç e shohim në pjesën e tëmthit të portretit të Skënderbeut në kameo. Ajo shenjë është thjesht prekje mjeshtërore e skulptorit anonim të portretit të Skënderbeut në gur të çmuar, si të skaliste mbi të një “organ” më vete të Heroit, vurrajën e tij - dekoratë lufte çerekshekullore.
Në përfundim, mund të themi se dhjetë portretet
origjinale të Heroit Kombëtar Gjergj Kastrioti Skënderbeu, që analizuam më
sipër, dëshmojnë se figura e tij na shfaqet absolutisht reale, në përmasë të
vërtetë njerëzore, ashtu sikurse ishte një realitet i madh vetë Bëma
Kastriotine, burim frymëzimi e shembull vetmohimi gjatë periudhës së ndritur të
Rilindjes europiane. Nga ana tjetër, këto portrete autentike të KryeHeroit,
realizuar mbi një bazë të pasur skicimesh në natyrë që qarkullonin që në kohën
e tij, do të përbëjnë, që pas Barletit, bazën e gjerë dhe të larmishme të
tipologjisë skënderbegiane, e cila do vijonte të pasurohej në gjini nga më të
ndryshmet përgjatë shekujve, për të mishëruar e pavdekësuar portretin e tij, aq
të dashur për kombin shqiptar.
Dhe koha, që rezervon përherë të papritura të
këndshme, nuk do mungojë të dëshmojë, sot, nesër e pasnesër, për portrete të
tjera të panjohura të Kastriotit të Madh, madje që në gjallje të tij.
© Fotaq
Andrea e Dritan Muka
© Zemra Shqiptare
Ndalohet
ribotimi dhe botimi i pjesshëm i këtij materiali pa leje të autorëve.
1 Kristo Frashëri, « Skënderbeu – Jeta
dhe Vepra », bot. Toena, 2002, f. 20.
2 Parathënien e kësaj vepre e kemil botuar në
Album-Antologjinë tonë, F. Andrea, « Skënderbeu, Heroi Kombëtar Shqiptar,
Atlet i Krishtit, Mbrojtës i Europës », botimet Zenit, Tiranë 2017, f. 464
(tirazh i kufizuar).
3 Për arsye të kostos shumë të lartë të këtij libri
voluminoz, me format të madh e ngjyra dhe për mungesë fondesh, ky libër është
botuar në tirazhin minimal më të
mundshëm.
4 Faik Konica, « Existe-t-il un portrait
authentique de Skanderbeg ? » (A ekziston një portret i vërtetë i
Skënderbeut) , revista Albania, nr.
4, v. 1901, përkthyer në shqip e botuar te F. Andrea, Album-Antologji, vep.
cit. f. 249.
5 Këtyre dhuratave, dy shpatave, përkrenares, katër kodikëve, si dhe dy vulave të kancelarisë së tij, vula zyrtare dhe vula sekrete unazore u kemi kushtuar tashmë studime të veçanta të cilat i kemi botuar në bashkautorësi me hulumtuesin e vlerave të rralla historike shqiptare antikuarin Dritan Muka: « F. Andrea, Gjurmime në Letrat Franceze, shkrime-përkthime, vëll. 1 bot. Edfa, 2016 » ; F. Andrea, « Enigma e shpatës së tretë “ensis” të Skënderbeut, e më tej... » ; F. Andrea « Sekretet e vulës sekrete të Skënderbeut...e më tej », botuar në media dhe në forumin « Zemra Shqiptare ». Po ashtu, Dr. Moikom Zeqo botoi të plotë « Librin e Skënderbeut », të këtij kodiku të rëndësishëm të shekullit XV.
6 Një përshkrim i hollësishëm i këtyre medaljeve jepet në vëllimin e
parë veprës së Alfred Armand-it, f. 156, zëri Albanie, dhe botuar te “F.
Andrea, Skënderbeu, Heroi Kombëtar i shqiptarëve... Album-Antologji”, vep.
cit., f. 474.
7 Forumi « Zemra shqiptare », 8 qershor
2020. http://www.zemrashqiptare.net/news/54035/lutfi-alia-tete-medaljone-me-portretin-e-gjergj-kastriotit-skenderbeut-te-shek-xv.html
8 Forumi « Zemra shqiptare », 20 tetor
2018. http://www.zemrashqiptare.net/news/48919/fotaq-andrea-medaljoni-varese-kameo-me-portretin-e-skenderbeut-vepra-e-pare-artistike-per-heroin-kombetar.html
9 Forumi “Zemra Shqiptare”, “Lutfi
Alia, Medaljoni varëse kameo me portretin e Gjergj Kastriotit në British
Muzeum”, http://www.zemrashqiptare.net/news/48685/lutfi-alia-varese-me-portretin-e-kastriotit-ne-londer.html
10 Korrespondencë, D.
Muka e F. Andrea, v.2007.
11 Forumi “Zemra Shqiptare”, “Fotaq Andrea, Letër prof. Lutfi Aliajt, 20
tetor 2018”, http://www.zemrashqiptare.net/news/48919/fotaq-andrea-medaljoni-varese-kameo-me-portretin-e-skenderbeut-vepra-e-pare-artistike-per-heroin-kombetar.html
12 I.S. Karanxha, “Shëmbëlltyra më e hershme e Skënderbeut në një vepër
të Carpaccio-s”, 8 tetor 2012, http://www.zemrashqiptare.net/news/29433/ilia-s-karanxha-shembelltyra-me-e-hershme-e-skenderbeut-ne-nje-veper-te-v-carpaccio-s.html
13 Forumi « Zemra shqiptare », 6
maj 2018. http://www.zemrashqiptare.net/news/48126/fotaq-andrea-kodiku-i-katert-ne-biblioteken-kastriotase-me-portretin-origjinal-te-skenderbeut.html
14 Albania, nr. 5, 30 korrrik 1897, f. 83, përkthim
nga frëngjishtja (F. A.).
15 F. Andrea, artikull
i cituar, Forumi « Zemra shqiptare », 6 maj 2018.
16 F. Andrea e Përparim Çarçani, Korrespondencë
, nëntor 2020 .
17 “L’Histoire de la
peinture selon David Hockney » (
Historia e pikturës sipas David Hockney), ttps://www.courrierinternational.com/article/2001/11/29/les-maitres-anciens-faisaient-de-la-photographie ;
BBC David Hockneys Secret
Knowledge 1of2 DivX MP3 MVGForum.
18 F.
Andrea, korrespondencë me prof. L. Alia, Forumi « Zemra shqiptare », 8 qershor 2020. http://www.zemrashqiptare.net/news/54035/lutfi-alia-tete-medaljone-me-portretin-e-gjergj-kastriotit-skenderbeut-te-shek-xv.html
19 « Chronicorum Turcicorum in quibus
Turcorum origo… « vëll. 3, Georgii Castrioti… qui ScanderbeRgus
cognominatus… », me autorë Marin Barleti, Philippus Loncier, Johannes
Aventius, Ed. Francforti ad Moenum, 1578.
20 F. Hudhri, « Skënderbeu nga Kruja në
kështjellat, muzetë dhe sheshet e Europës », forumi FV.AL, 15 prill 2013.
21 Po aty.
22 Tërë këto figura të ndritura të atdheut arbër
i kemi pasqyruar në antologjnë tonë, « F. Andrea, Arbëreshët e
Italisë, 1413-2007 », bot. Via Egnantia, Tiranë 2012 ».
23 F. Andrea,
Album-Antologji, « Skënderbeu në Romë burri më i pashëm i
Europës »,… vep.cit. f. 109-110.
24 Po aty, f. 70.
25 Ferid Hudhri, “Shqipëria dhe shqiptarët në veprat e piktorëve të
huaj”, Tiranë, 1998, f. 26, 28.