Speciale » Andrea
Fotaq Andrea: Paqë e qetim qiellor për Njeriun e përplotë Moikom
E hene, 15.06.2020, 05:00 PM
Paqë e qetim qiellor
për Njeriun e përplotë
Moikom
Nga
Fotaq Andrea
Na iku... më
iku... një Mik... një Shok...
Ishte i veçantë,
erudit si Ai, me shpirt sublim, artistik e filozofik, me bukuri fjale poetike,
si një Ciceron që e bëri vargun shqip të cicërijë.
Ishte super i
veçantë, kur e njeh për vite të tëra nga afër, sidomos vitet e fundit, i
pamposhtur nga sëmundja, tek trupi i rreshkej, mpakej, mplakej, po mendja i
rinohej, freskohej, madhështohej, me energji krijuese të pashterrshme.
Ishte tejet i
veçantë, i pakapshëm, i paarritshëm, sa krijoi në poezinë moderne shqipe
“tipologjinë moikomiane”, me natyrë të dyfishtë e të trefishtë metaforike, me
subjekte polifonike e orkestrime harmonike të Bukurisë e Madhështisë së Fjalës
Artistike.
Ishte
Mendjendritur. Ishte Poet. Me lulëzim të fuqishëm botëkuptimor. Përherë i prirë
drejt progresit dhe modernitetit shqiptar. Ishte me mendje të hollë plot sqimë
artistike për lexues kalibri, duke thyer kornizat e provincializmit në kohë
krize të përbotshme të poezisë.
Ishte i
pashtershmi shqiptar në omnishkencë, me përkushtim e angazhim intelektual e
patriotik të klasit të lartë, kundër politikës politiciene të intrigave,
politikës blozë, haxhiqamiliste, klanore e bajraktare. Ishte i drejtpërdrejtë
në intervista të gjalla plot kritikë konstruktive, ishte Njeri i lartë i
shoqërisë, i gjithënjerëzishëm, i kudo e kujdogjindshëm, me dashuri e ngrohtësi
humane, që çmonte vlerën e përbuzte antivlerën.
Ishte usta i
fjalës, usta i penës, që mendimin e kishte haik e ajkë, sintetik deri në
përpikmëri. Luftonte me forcë shpirtërore sëmundjen organike bela-keqe në
vetvete, dhe me po atë forcë shpirtërore paralizonte rreptë mendjemykurinë,
meskinitetin, shpirtëzinë, lakminë, regresin. Ishte me paepuri shembullore,
vullnet të kalitur prej zotash dhe frymëzim hyjnor.
Vetëm një herë e
kundërshtova (Ndjesë pastë!) kur
përvuajtjen e tij fizike e kishte sintetizuar në vargjet: “Në kohë leucemike, / Me kometa të përflakura të hemoglobinës, / Në muze
të kotë të Vdekjes...”. E kundërshtova gjithë dashuri, thjesht për t’i
thënë me shpirt se “Vetë Jeta, vetë Jeta
e tij është një muze aq i përplotë e kuptimplotë”. Dhe vijoja: “Pena tek ty, si tek rrallë kush, mposht çdo të keqe dhe është
ilaçi kurativ më i mirë që të harbon në frymëzime gjeniale, në haralisje idesh
dhe dehje e ngazëllim të fuqishëm jetik e jetesor, tek është kthyer lumi i
kristaltë i prozës dhe i poezisë tënde në ujë jetësor (la sève), po edhe me shumë, në gjak Krishti,
kur vetë zemra tënde shfaqet tanimë si kupa e artë me gjak të shenjtë” (nga letra ime drejtuar Moikomit e datës 31
janar 2017). Dhe vura re kohët e fundit, në një koment kuptimplotë personi
anonim - që “pagëzonte” plot dashuri një foto të Moikomit me librin e tij në
dorë - tek shprehej tekstualisht: “Shën Libri në duart e Shën Moikomit”. Nuk ka
më mirë e bukur!
Kishte, vitet e
fundit, diçka të veçantë tek Ai: u vinte poezive të tij vite të hershme
shkrimi, si ta prapa-shtynte bukurisht
kohën me vite të arta të shkuara, si të donte të ecte së prapthi 15-20 vjet të
shkuara, për t’iu drejtuar moshës së rinisë së përjetshme, moshës së artë, një
rinie të dytë. Mbartnin shkrimet e tij kësisoj fuqishmëri shkëlqimi, si çdo
diell që kur shpërthen përfundimisht në mbarim të jetësisë së tij 10 miliard
vjeçare, shkëlqen edhe më shumë se kurrë me krejt forcën dhe energjinë e vet të
brendshme.
Ai ishte dhe
mbetet Mjeshtër i Bukurisë së Mendimit dhe Fjalës Shqipe, tek i përshtatet plot
hijeshi shprehja e Viktor Hygoit “Le livre, c’est l’homme” – (Libri është vetë
Njeriu).
Po e shoqëroj këtë
shkrim timin për humbjen e rëndë e të pazëvendësueshme të Njeriut Moikom – shkrim
i nxjerrë nga kuintesenca e korrespondencës sime 15 vjeçare me Moikom Zeqon, dhe
me duart që ende më dridhen që nga mëngjesi e zemra me shtrëngon e ligështon – me
prezantimin që i bëra veprës dhe poezisë së tij në “Takimin Botëror të Poezisë”
në Strasburg, nëntor 2018:
“Moikom shqiptari,
i vetmi në botë që mban një emër të tillë kaq origjinal, ka një korpus
voluminoz poezie, të cilën e praktikon me zell, eth e përkushtim që nga
adoleshenca e tij. Është sot Boris Viani shqiptar, duke qenë ai vetë
njëkohësisht historian, arkeolog, poet, piktor, shkrimtar, gazetar, filolog, publicist,
erudit. Mjeshtër i lirisë së fjalës, e kërkon forcën shprehëse të verbës
poetike në një përmasësi të shumëfishtë, duke shkuar gjer në kufijtë e përtej -
përmasësisë (supra-dimensionalitetit). Të shkruash ndryshe, është tipari
themelor i poezisë së tij që i hedh rrënjët në poezinë futuriste, surrealiste,
simboliste, si dhe në një univers tepër origjinal, ku bota njerëzore,
artistike, letrare, madje filozofike pasqyrohet nëpërmjet forcës magjike të
verbës së tij poetike. E ndjen veten sa në parajsë të bukurisë artistike, ku
vallëzojnë nimfa të botës shpirtërore me krahë fluturash e pilivesash, aq edhe
në ferrin e lumenjve infernalë, ku fjalët grinden, duke mbjellë erëra e stuhi.
Poet me tejdukshmëri të larmishme, i etur për metafora e alegori, Moikomi
dallohet nga universalizmi i tij poetik brenda një marrëdhënieje të ngushtë kohë-hapësirë,
njeri-natyrë, dhe realitet metafizik-realitet sensual. Është arkitekti i fjalës
poetike shqipe par exellence.
Edhe më thjesht,
vargu është tek ai një emocion i përhershëm, duke testuar pareshtur të shkuarën,
të tashmen e të ardhmen, është burimi i tij i pashtershëm jetësor e krijues.
Moikomi di të pikturojë me fjalë, duke zotëruar mjeshtërisht ritmin dhe
muzikalitetin e vargut shqip, duke xhongluar me tropet dhe duke u bashkëngjitur
ide e figura letrare nga më të çuditshmet e më të ndryshmet.
Është i përkthyer
në shumë gjuhë.”
Moikom, të më
falësh, që shpesh zemra më ka lëshuar e të kam qarë për së gjalli, sa herë dëgjoja
në telefon zërin tënd të mekur në spital, tek më përshëndesje: “Mirëupafshim
Andrea”. Më fal 1000 herë, Moikom, në përlotem. Lamtumirë Mik i shtrenjtë!