Kulturë
Nebi Dragoti: Arti letrar, 2020
E merkure, 19.08.2020, 04:22 PM
NEBI DRAGOTI:
ARTI
LETRAR, 2020
Permbajtja
e veprave të artit evoluon bashkë me shoqërinë, me kohën, me sistemin shoqëror.
Po kështu edhe forma e artit të të shkruarit kërkon t’i përgjigjet kësaj etape
të zhvillimit shoqëror. Këtë e ka vërtetuar koha, sepse koha i kërkon shoqërisë
apo edhe shoqëria ia kërkon kohës reciprokisht ndryshime, përmirësime. Po këtu
unë e kam fjalën për artin letrar si ecën, se sa i shërben kohës dhe
njerëzimit, sepse ky është objektivi i artit në përgjithësi. Vlerësimi për
artin e poezisë, duke bërë krahasim ndër kohra, duke dhënë për këtë mendim të
saktë, është detyrë e kritikës. Dhe për këtë them, se nuk e ka kryer rolin e
vet kritika aq sa duhet dhe i takon. Shpalos më 2020 përpara publikut artdashës
opinionin tim: arti letrar i poezisë klasike qëndron më lartë se sa arti letrar
i poezisë së sotme duke e gjykuar në gjithëpërfshirje këtë analizë. Klasike,
ajo botërore, e ardhur dhe e përkthyer mjshtërisht ka bukuri, ritëm,
meditacion, formë veshur me art dhe mesazhe jete, e cila josh lexuesin edhe
sot. Mirëpo është e qartë jo kushdo që shkruan arrin kuota të tilla niveli
tepër cilësor. Ky është konkluzion i mirëstudiuar intensivisht, ku asnjeherë
nuk i jam ndarë ketij studimi me syrin e krijuesit, vëzhguesit dhe kritikut.
Pse i jap vlera poezisë klasike? Kjo është pyetje retorike dhe përgjigjen e ka
brenda, plus shijes së mirë që shkakton te lexuesi, (ku ky është faktor i
rëndësishëm). Dihet dhe duhet thënë dhe kjo: jo të gjithë sa shkruajnë e
arrijnë këtë stad, sepse, duhet ditur,
koha, shoqëria bëjnë seleksionimin dhe cka është për t’u hedhur në kosh
hidhet dhe harrohet. Këtu kam parasysh nivelin përsa shkruhet dhe shkruajnë sot.
Ka penashkrues shumë të dobet, që nuk japin vlera, por bëjnë poza të kota duke
e quajtur veten poet, duke u shitur si të tillë, reklamojnë fotot e tyre nëpër
publikime të krijimeve mediokre që shfaqin. Në këtë aspekt mungon kërkesa e një
kontrolli cilësor artistik, që është i domosdoshëm, siç mungon dhe kritika
profsionale, që nuk duket të aktivizohet.. Dalin disa të vetëquajtur “kritik”,
që bëjnë reçensione lëvdatash për miqësira dhe që tregojnë një diapazon të
ngushtë dhe të varfër përgatitjeje në këtë fushë. Me këto metoda nuk ecet,qëndrohet
në vend, ku ka ngopje euforike me lugë bosh dhe arti letrar, i pare seriozisht,
katandiset siç e shikojmë. Shihet se arti klasik ka tjetër disiplinë, tjetër
organizim, tjetër profesionistë, prandaj dhe talente të panumërt me fame
botërore shfletohen kësaj dite edhe do të shfletohen edhe përtej kohës sonë.
Këta talente t’i permndësh të gjithë në këtë shkrim është e pamundur. Sot nuk
ka as përkthime, as krijues që të bëjnë
art letrar, që të thithin sa më shumë lexues. Kjo për shumë arsye: ka mungesë
pergatitje, ka mungse njohjeje të artit të poezisë, ka rrëshqitje të pafalshme
duke e kthyer poezinë në prozë; ka mosnjohje e moszbatim të saktë të rregullave
gjuhësore; këtu duke mospërjashtuar edhe përkthyesë, që janë të tipit amator
dhe folklorik. Ka krijues neglizhues, që nuk e ndjejnë për detyrë, që edhe kur
u bënë sugjerime tregohen shurdh, mospërfilles dhe vazhdojnë të dalin dhe me
volume të një niveli të ulët, ku gjen a nuk gjen në volum 3 a 4 poezi të
arrira.. Sot, tehu i këtij shkrimi, bie kryekëput edhe mbi krijuesë dhe
përkthyesët dardan. Në këtë proçes dëmtojnë tepër edhe disa drejtues grupimesh
letrare të vetëshpallur, që hera-herës bëjnë konkurse pa pikë objektiviteti e
serioziteti, ku shpërndajnë kartona çmimesh me shumicë. Konkurset i bëjnë, thjesht,
për interesin e tyre, ku krijimeve tepër të dobëta u jipen çmime, (se krijime
të dobëta u paraqiten). Këta fitues çmimesh as që njihen si lëvrues letrar, ku
më mirë etiketohen si fillestar ne këtë fushë. Organizatorët nuk janë aspak
profesionistë të fushës. Tunden kudo kartona të tillë loje si tullumbace
fëmijësh. Arti letrar nuk është përrallë për të përrallisur lexuesin. Arti
letrar artistikisht i krijuar ka mision dhe misioni është proçes social dhe
detyrë për t’u kryer me përgjegjesi.
___________
KRITIKA NUK BËHET PËR
MIQËSI
Kritika
letrare nuk bëhet për miqësi: e kam shok, e kam mik, e njoh, e kam shokun e
shokut etj. Kriika letrare ka karakter serioz në vlerësim, ku ve në pah si anet
pozitive, si anët negative me të vetmin qëllim që letësia të bëjë përpara edhe
në këtë kohë me ide pluraliste, ku edhe pluralizmi nuk duhet t’i kalojë caqet e
veta duke dobësuar proçesin letrar. Ndodh ky vlerësim i gabuar dhe saqë bëhet
siperfaqësor, pra, shkruhet kot. Kritika nuk bëhet për nga ana voluminoze e
veprës, kur nuk ka aspak cilësi dhe, kur, mbi të gjitha shkelen dhe rregullat
gjuhësore e gjuha e shkruar bëhet çorap. Çdo komb i kulturuar e ka parim
drejtshkrimin e gjuhës. Ka dhe rregull për zbatim drejtpërdorim te shenjave të pikësimit në çdo shtet.Në ketë
prizëm konstatoj shkelje edhe nga mediat. Kjo, parimisht, nuk duhet lejuar dhe
sa më parë duhet korigjuar, ku gjuha mos të shkruhet me rregulla të stisura
sipas midesë të secilit.
_____________
PIKËSIMI NË POEZI
Vëzhgim
Pikësimi
që vendoset në poezi i përmbahet paragrafit 93 të rregullores Drejtshkrimi i
Gjuhës Shqipe, ku, shprehimisht, thuhet:” Në veprat poetike fjala e parë e çdo
vargu mund të fillojë me shkronjë të madhe ose të vogël; por në rastst kur
vargjet, në citime, shkruhen vijueshëm njëri pas tjetrit, jo secili në rresht
më vete, ato nisin gjithmonë me shkronjë të madhe”. Në socrealizëm u përkrah
variant i dytë “…ose me të vogël”. Pse? Që çdo varg të fillojë me shkronjë të
madhe shkelej rregulli se edhe mbas presjes, pikëpresjes, dypikëshit do të
fillonte vargu po me të madhe. Por…por pësëri ky paragraf kërkon të rishikohet
për ta saktësuar dhe mos të qëndrojë në mëdyshje: dhe ashtu, dhe kështu.
Shenjat e pikësimit, që përdoren në prozë janë sanksionuar drejt. Atëherë po
kjo të jetë edhe në poezi që të kemi një rregull kur e shkruajmë gjuhën. Kjo
kërkesë e imja, për saktësim të mëtejshëm, nuk do të thotë që 87 gjuhëtarë,
personalitete të gjuhës shqipe me tituj e grada shkencore të mos rishikohet
teorikisht dhe praktikisht kjo temë. Merita e këtyre Delegatëve të Kongresit të
Drejtshkrimit të Gjuhës Shqipe është shumë e madhe dhe e padiskutueshme për
kombin tonë. Në këtë natyrë që ceka, shoh që edhe gjuhë të tjera shkelin
rregullin drejtshkrimor të pikësimit në poezi. Në prozë ruhet si domosdoshmëri,
ndërsa në poezi jo, sepse krijuesët kanë dobësi në përvetësimin e lëndës së
gjuhës. Kjo mënyrë sjellje, që duket edhe tek ne, çorienton në marrjen e
kuptimit përsa vargëzohet. Shkelje të rregullit në përdorim të pikësimit ka
saqë shihen edhe poezi pa përdorur asnjë shenjë përdorimi. Kjo duhet ndalur,
sepse po të shpiki secili rregull të vetin për pikësimin, atëherë mjerë gjuha
çfarë peson. Keqtrajtim, sa ceka, perdoret edhe nga autorë, që punojnë e
jetojnë jashtë. Persona të tilllë duhet të jenë të kujdesshëm dhe mos të neglizhojnë
të mësojnë tekstin e gjuhës shqipe.
___________
KREJT NDRYSHE: SE DHE
S’E.
Vëzhgim
Krejt
ndryshe: se dhe s’e në kuptimin që mbartin dhe shpalosin në fjali. Njëra është
lidhëze se dhe tjetra s’e pjesez mohuese. Dallimi i tyre bëhet vetëm me
apostrof: s’e mohon, dhe kur bie apostrofi s’ zevendësohet me nuk.. Shoh se
disa publikues i publikojnë njëlloj pa përdorur apostrofin. Kjo është çoroditje
në marrjen e kuptimit, ku lexuesi do të ndalet dhe do të bëjë korigjimin në
drejtshkrim. Krijuesi për këtë duhet të hapi librin e gjuhës. Këto gabime i
gjen të shkruara kudo, madje, dhe në volume librash në qarkullim. Do të thotë
dikush:” Nuk prishet bota për kaq”. Jo, jo nuk është kështu! Atë që shkruajmë
ta lemë të saktë të shprehur bukur dhe sa më qartë.
___________
MOTIV RRUGE
Rrugaç
qofsha sot!
Me
kafshët e uritura rrugëve
u
shoqërofsha!
Më
shikokan në sy,
si
përkëdhelje
bishtin
më tundkan:
vargjet
si ushqim u shkerrrmoqsha
të
uriturve,
qenëve.
FEMËR E BUKUR
Femër
e bukur,
që
flet rrugës!
Ç’
ke, moj, ç’ ke?
Në
zemër më vret,
loti
syve më rrjedh.
Pse?
Pse?
Femër
e bukur!...
KUMURIA SHOQE
Kumuria
më ulet përpara,
gushe
shkruara
mu
në varg
m’u
ul si në degë peme
me
këngë
këndon,
apo
diçka më kërkon?
Ca
thërrime koromaneje
mbetur
në xhep
i
nxjerr:
-Urdhëro!
Kumurisë,
shoqes
ia
hedh.