Kulturë
Ajete Zogaj: Heshtja që na duhet
E enjte, 30.07.2020, 08:01 PM
HESHTJA QE NA DUHET
Anton
Nikë Berisha “Sytë e heshtjes” – Nëna Tereze në shtatë shpalime; Shpalimi i
tretë: Ujëvarë drite në zemër & Sytë e heshtjes”. “Faik Konica”, Prishtinë,
Kuvendi Françeskan Gjakovë 2019
Nga
Ajete Zogaj
Shkrimtari
i njohur i Argjentinës, Borges, pati thënë se “libri përherë ruan një
shenjtërim”. Nisur nga ky mendim mund të them pa mëdyshje se përsiatjet poetike
“Sytë e heshtjes” të profesor Anton Nikë Berishës vetvetiu më lidhnin me këtë mendim,
e me shenjtërinë e heshtjes; me këtë librin që të rrëmben me mendimet e thella,
me fjalët e peshuara, kur heshtja në rrethanat të caktuara jetësore “flet” e
peshon më shumë se vetë fjala.
Në
këtë vepër të Anton Nikë Berishës heshtja flet me sytë heshtjes… Çfarë gjetje e
bukur artistike, për të jetësuar komunikimin e jashtëzakonshëm të tekstit
poetik me lexuesin, që nga titulli i librit e për të vazhduar në secilën faqe e
në secilin varg.
Leximi
i këtij libri të lë mbresa të mëdha, të stepë, të bën të futesh në botën e
meditimit, të “udhëtosh” në një pjesë “të artë” të jetës, në heshtjen e për
heshtjen si filozofi jetësore e njerëzve.
Struktura
tekstore, vargu i përpunuar me shumë mjeshtëri e gjuha e përzgjedhur, dëshmojnë
punën e përkushtuar të autorit për t’i sjellë lexuesit një vepër sa më të
vlefshme poetike.
Autori
i këtij libri i ngjason një arkitekti, i cili e studion deri në detaje
projektin e një ndërtese, nisur nga parimi: Kulmi, si majë dhe si përfundim i
ndërtimit, është pjesa më e bukur e një ndërtese, por pa themele të fuqishme të
ndërtesës, edhe bukuria e kulmit më të bukur në botë nuk qëndron gjatë.
“Arkitekti”
i fjalës së shkruar, Anton Nikë Berisha, i vë “themele” të fuqishme krijesës së
tij artistike, pse jo dhe shpirtërore, që e emërton: përsiatje poetike për
heshtjen, “themele” këto të mbështetura nga teksti i uratave, i letrave dhe i
teksteve të tjera të Nënës Tereze së cilës autori ia ka kushtuar disa nga
veprat e tij.
Arti
i madh i dëshmuar përmes tekstit, gjuha dhe të shprehurit e përzgjedhur,
figurshmëria e pasur që e cilëson secilin varg e bëjnë veprën “Sytë e heshtjes”
sa të veçantë, aq dhe të realizuar poetikisht. Pra, vepra përligj aftësinë dhe
përkushtimin e autorit, jo vetëm si studiues, romancier e përkthyes letrar, por
në këtë rast edhe si poet i vargut të veçantë me stilin e tij të mëvetësishëm.
Mënyra
se si i ka krijuar vargjet dhe pamjet si tërësi më vete tregon se autori ka
përsiatur gjatë për shtjellimin e tekstit dhe të gjithë veprës; asgjë nuk është
e rastësishme, po gjithçka e menduar dhe e thënë bukur, qoftë në ndërtimin dhe
shtjellimin e tekstit në 33 krijesa poetike (me simbolikën e numrit mistik 33,
për të cilin ka interpretime nga më të ndryshmet), qoftë me titullin e librit
që lidhet me një nga pjesët më të rëndësishme të trupit të njeriut e të jetës:
Me sytë për të parë e për të gjykuar (sytë e mendjes e të veprimit), me sytë që
“flasin” me gjuhën e heshtjes.
“Jam
i vetëdijshëm se këto përsiatje – Sytë e heshtjes – janë të përvuajtura
përballë asaj që kam lexuar dhe kam mësuar nga tekstet e Nënës Tereze për
heshtjen dhe rëndësinë e saj, që janë gërshetuar dhe shkrirë vetvetiu në
strukturën e tekstit tim poetik” thotë autori në fjalën parapake të këtij
libri.
Është
tejet befasues realizimi artistik i secilës pjesë të këtij libri, të lidhura aq
bukur me njëra – tjetrën, për të shpalosur heshtjen në dimensionet e saj të
shumta, duke filluar që nga hiri i Hyjit (që sipas poetit e krijoi heshtjen) e
deri tek vdekja – drithërimë e beftë; pra, heshtja si dukuri përcjellëse e
njeriut dhe e të gjitha qenieve të gjalla gjatë ciklit të jetës.
Heshtja
është hiri i Hyjit,
ngrohtësi
e pashuar dashurie (f. 95)
Secila
pjesë e poemës fillon me heshtjen, e që metaforikisht u ngjajnë sentencave
jetësore në dimensionin shumështresor të tyre, një univers i tërë mes
imagjinatës e reales, “është frymësi jetike, mishërim i mistershëm i të
madhërishmes, ngadhënjim mbi kohët”.
Përmes
heshtjes autori synon të pasqyrojë virtyte të larta njerëzore: dashurinë,
mirësinë, sinqeritetin, solidaritetin, paqen etj:
Heshtja
është paqja brenda nesh
shkëlqim
i çiltër që duhet mbëltuar
ngase
sipas autorit “paqja jonë i takon edhe tjetrit”.
Në
heshtje ngjizen veprat e lartësuara, por edhe prapësitë, por heshtja në këtë
vepër poetike të Berishës ka edhe frymën e bukurisë njerëzore, të bukurive
natyrore, e nganjëherë ngjanë në një sagë flurore.
Heshtja
i përngjan krahëtimit të fluturës ose buzëqeshjes së foshnjës njomësore. Në
mënyrë metaforike autori e shpreh marrëdhënien e njeriut me dashurinë hyjnore,
ballafaqon heshtjen me dashurinë dhe mirësinë që njeriu duhet ta tregojë në çdo
veprim të tij.
Heshtja
është thelb i dashurisë,
vistrak
drithërimash të ngjeshura, të flakta
është
rruga më e shkurtër të mbërrihet te Hyji,
tek
i afërmi, te tjetri, te dhimbja e tij,
se
tjetri i jep kuptimin jetës sonë
mbasi
dashuria nga dashuria rritet (f. 102)
Heshtja
sipas Berishës është dhunti njerëzish e thesar shpirti që dëshmohet me flijime,
apo edhe vetëpërmbajtje, ku fjalët duhet matur e peshuar, gjë që arrihet me tri
parime kryesore të jetës: me durim, me durim dhe me durim.
Berisha
e ndërlidh heshtjen dhe me Atdheun; atë duhet çmuar dhe dashur në çdo rrethanë
e kohë, si shprehet nga vargjet:
Heshtja
është dashuri mëmëdheu,
Vlim
i shpirtit që e shton ngazëllimin, […]
Frymë
e të Parëve, të Parëve të të Parëve të tu,
vargëzim
që s’këputet asnjëherë
edhe
kur punët mund të shkojnë rrokopujë (f. 107)
Kur
lexon këtë varg “edhe kur punët mund të shkojnë rrokopujë” fiton bindjen se
heshtja na
duhet
si gjaku që na rrjedh në damarët e trupit, të dimë ta përdorim aty ku është
nevoja… e të dinë ta përdorin ata që flasim vend e pa vend e pa mend! (Kur
punët tona si komb shkojnë rrokopujë!)
Heshtja
në vargjet e Berishës është e mishëruar me qenësinë e jetesës e të veprimit, në
mallin e me përmallimin, me çaste lamtumire, po dhe me shumësinë e dukurive,
edhe me pikërrimin e shiut që bie në heshtje…
Është
mjeshtëria artistike e autorit që në vargun e tij të bashkë-dyzojë fjalën dhe
heshtjen, që bëhen bashkudhëtare e shpirtit njerëzor:
Heshtja
është lumë mendimesh,
që
vorbullon brenda secilit […]
Është
degëzim i dritësimit
që
ngjet edhe brenda errësirës
i
mbëlton hiret, virtytet i mbroth
me
butësinë hirplote të lindjes së vesës
kur
njomësohet në syrin e agimit
nga
qielli i qëndisur me paanësinë e yjeve (f. 113)
Në
heshtje shprehet dhe dhimbja dhe udhëtimi; shpesh herë heshtja na vë para
thënies hamletiane: “Të jesh a të mos jesh” të flasësh, apo të heshtësh:
Heshtja
është kur të lidhet gjuha:
çele
gur gojën – për ta ruajtur fshehtësinë (f. 119).
ose
Heshtja
është qenësi e gjallimit,
ngjizur
indeve, ngërthyer qelizave,
është
nderi që duhet ta mbrosh përherë” (f. 117)
Koha
e ka dëshmuar se jo gjithmonë heshtja është ari. Në raste të caktuara, heshtja
shkakton dhimbje dhe dëmton shpirtin e njeriut, siç shprehet dhe në vargjet
vijuese:
Heshtja
është krimbi i dyshimit
që
të vë në peshojën e ndërgjegjes (f. 115)
apo
Heshtja
është gojë e ligësisë,
zgafelle
që fundi nuk i dihet (f. 118)
Dhe
pikërisht me heshtjen sikur dhe mbyllet cikli i jetës – vdekja, e me heshtje
nderohet edhe ai që kalon në amshim…
Heshtja
është vdekja – drithërimë e beftë
hije
gurëzuese që lehtas të përshkon (f. 127).
Poeti
Anton Nikë Berisha tashmë ka krijuar stilin e vet të të shprehurit, që
dëshmohet para së gjithash me gjuhën e latuar e të brymosur me shumë fjalë të
reja që i japin gjallëri tekstit dhe sistemit poetik.
Janë
të shumta fjalët pak të njohura që autori përdor në tekstin e tij, sa që nga
një herë duhet përdorur edhe fjalori si:
Përzjarr,
akullon, puthzon, cegmin, thadruar, sylëbyrosur, vistrak, zemërak, ëmbëlsor,
frymësisë, krahëtimit, njomësore, vlertë, mbroth, shllige, përdëllimit, bunon
etj. ose shprehjet kuptimisht të pasura: lumë mendimesh, det dhimbjesh,
shtresim drite, ngrohtësi dielli etj,
Ligjërimi
poetik i Anton Nikë Berisha në këtë poemë, siç e quan ai: përsiatje poetike për
heshtjen, është ligjërim figurativ, që dëshmon mbi natyrën ekzistenciale të
njeriut, të ndjenjës e të mendimit filozofik, duke krijuar unitet brenda
tërësive (pamjeve) dhe vargjeve.
Me
poemën “Sytë e heshtjes” autori është sa sfidues, aq dhe novator, duke sjellë
forma të veçanta e të vlefshme artistike që do t’i mbijetojnë kohët e brezat.
Me
të drejtë (Hamdi) Erjon Muça në pasthënien e këtij libri vlerëson: “E them dhe
e mbroj kudo se vepra “ Sytë e heshtjes” si dhe ajo që e paraprin, “Prushi i
bukurisë”, nuk është për këdo, por vetëm për një elitë të zgjedhur lexuesish”
(f. 131)
Libri
“Sytë e heshtjes” i Anton Nikë Berishës, është libër që duhet ta ketë secilit
prej nesh, secila bibliotekë e secila familje…