Kulturë
Anton Nikë Berisha: Hysen Kobellari - Gjahtarët e Nuselalës
E hene, 27.07.2020, 05:59 PM
NOVELË ME VLERË E PËRFTUAR MBI MODELIN E PËRRALLËS GOJORE
Parathënie
Nga Anton
Nikë Berisha
Novela “Gjahtarët e Nuselalës” e shkrimtarit
Hysen Kobellari me mënyrën e ndërtimit, të shqiptimit të dukurive të botës si
dhe të përftimit të rrëfimit poetik, të veçantë e të pasur, afrohet për
shumëçka me botën e përrallës gojore, e cila shekuj me radhë u përcoll prej një
individi tek tjetri, prej një brezi në tjetrin. Njohësit e përrallës gojore
thonë se ajo, si krijim letrar, i përket kohës së gurit. Mirëpo, në qoftë se
them se rrëfimet me përbërës mitikë janë edhe më të hershme, nuk them diçka të
re. Si formë e të shprehurit të dukurive
e të ngjarjeve që kanë ndodhur ose që kanë mundur të ndodhin ose të
shqiptimit të botës së brendshme të subjekteve, që i krijonin dhe i përcillnin ato
gojarisht, rrëfimi qe pjesë e pandashme e njeriut qysh në periudhën kur ai u bë
i vetëdijshëm për veten e për jetën – fatin e tij.
Përralla është, pa dyshim, një nga format më
të ngritura dhe më magjepse si lloj e fomësim letrar, jo vetëm i letërsisë
gojore, po dhe i artit të fjalës në përgjithësi. Pikërisht me artin dhe me botën
e saj për shumëçka të veçantë, duke u bartur gojarisht nëpër shekuj, përralla bëri
një ndikim të jashtëzakonshëm në shpirtin dhe në imagjinatën e njeriun. Këtu
dhe duhet kërkuar disa nga arsyet pse përralla u quajt “kthjelltësi e poezisë mbretërore” (J. G. Busching), që “e shpie dëgjuesin në qenësinë e ekzistencës
njerëzore” (Max Lüthi) dhe që “Filozofinë
time të parë dhe të fundit, atë në të cilën besoj me vërtetësinë e pamposhtur,
e kam mësuar në dhomën e fëmijëve (...) ato në të cilat atëherë më së shumti
kam besuar, janë gjërat që quhen përralla” (Chesterton).
Në rrjedhë të qindvjetshave, nën ndikimin e përrallës
gojore dhe sipas modelit të saj, shumë shkrimtarë i hartuan veprat e tyre
poetike ose i përftuan përrallat e shkuara, të cilat me artin e tyre ndikuan në
pasurimin e letërsisë në përgjithësi e në pasurimin e shpirtit të njeriut në
veçanti.
Pra, me ndryshimin e kushteve jetësore,
ndryshoi edhe mënyra e bartjes së këtij krijimi letrar: nga procesi i bartjes gojore,
nga rrëfimi gojor, ajo filloi të bëjë jetën e krijimit të shkruar, të
shndërruar në shkronja (pra përmes botimeve të përrallave gojore ose të
përrallave të shkruara) në të cilën formë ajo vazhdoi jetën, pasurimin dhe ndikimin
e saj.
Natyrisht vlera e jashtëzakonshme e përrallës
(pra dhe interesimi shumë i madh për studimin e saj si krijim poetik dhe si
botë e pasur tematike) dëshmohet nga shumë përbërës të saj, që këtu, nuk e shoh
të arsyeshme t’i vështroj. Megjithatë, po them vetëm se përrallën e bën të tillë
para së gjithash gjuha e pasur dhe simbolike, herë – herë abstrakte (që i
përgjigjet plotësisht imagjinatës së fëmijëve), sistemi i të shprehurit dhe i
shtjellimit, konteksti kuptimor dhe poetologjik (që përligjet nëpërmjet tekstit)
dhe shqiptimit të botës, të realitetit.
Përralla, njëmend, niset nga realiteti
konkret jetësor, mirëpo, përmes tekstit krijon një realitet tjetër, imagjinativ,
shumë më të pasur se ai i zakonshmi; realitet i shprehur nëpërmjet strukturës
gjuhësore poetike. Pra, përralla, si botë, më tepër është projektim i
realitetit, i lirisë së veprimit, i përmbushjes së dëshirave, por edhe
ballafaqim dhe përjetim i asaj që gjakohet. Në qenësinë e vet ajo është e
kundërta e realitetit: është kundërvënie e rregullave dhe e kufizimeve. Qenësisht
përralla shpreh realizimin e personazhit e të gjakimit të tij jetësor. Mjafton
që ai të shfaqë dëshirën për diçka dhe, pa marrë parasysh vështirësitë që i dalin,
e përmbush atë. Kuptimi i dëshirës në përrallë është shumë më i gjerë:
nënkupton edhe veprimin dhe ekzistimin.
Rrëfimi në përrallë shpreh botën e brendshme,
subjektive, realitetin subjektiv, që ekziston e funksionon vetëm brenda
strukturës përkatëse të tekstit. Përralla i mundëson dëgjuesit ose lexuesit
krijimin e idesë më të plotë për dukuritë e për kuptimsinë e botës; ia thellon
vështrimin për zbulimin e thellësive të jetës e të veprimit, të gjërave të
panjohura (a nuk thuhet me të drejtë: qenësorja është e padukshme), ia thellon
vështrimin, ia zhvillon mendjen dhe ndjeshmërinë, ia forcon qëndrueshmërinë, ia
nxit guximin dhe virtytet e tjera; po ashtu, mundëson pjekurinë psikologjike,
pavarësinë dhe domosdonë e veprimit.
Nëpërmjet rrëfimit të ngjarjeve, në pjesën më
të madhe të mrekullueshme, të ballafaqimit të personazheve me vështirësi të
jashtëzakonshme, po dhe të kapërcimit të tyre (ballafaqimi, fjala vjen, me
kuçedrën, me gjarprin, me divin, me shtrigën, me rojet e të Bukurës së Dheut e
me qenie të tjera mitike e të rrezikshme), të flijimit për atë që gjakohet, përralla
i kënaq dhe i plotëson kërkesat shpirtërore dhe mendore. Me fjalë të tjera, ajo
e nxit vetëdijen e marrësin (receptuesin), por edhe e aktivizon nënvetëdijen (subkoshiencën)
e tij përballë realitetit jetësor. Si e këtillë përralla shpreh përjetimet, ku
secili e gjen identitetin e vet dhe e nxit, i jep krahë, imagjinatës së vet.
Në këtë krijim letrar poetik gjërat nga
realiteti konkret marrin përmasë e kuptim tjetër nga ato të përditshmërisë. Kështu,
fjala vjen, gjahu në natyrë nuk nënkupton vrasjen e kafshëve, po njësimin me
natyrën, me bukurinë dhe me lirinë që e cilëson atë; ngadhënjimi mbi kuçedrën
nuk nënkupton vetëm ngadhënjimin mbi të keqen, por para së gjithash
ngadhënjimin e së mirës. Po kështu ndodh dhe me personazhet që jetojnë në
oborret mbretërore: ata nuk shprehin përparësinë (superioritetin) ndaj të varfërve,
por shprehin vizionin e tyre jetësor, nevojën (projektimin) për jetë të lumtur.
Në përrallë (për fëmijën) nuk është e rëndësishme “A duhet të jem i mirë?”, por
“Në cilin dua të përngjaj”?
Në këtë rrafsh përralla i ofron marrësit
(receptuesit) të saj më tepër se secili krijim tjetër i prozës gojore.
I vetëdijshëm për rëndësinë e përrallës dhe të
përbërësve të qenësishëm që u përmendën më lart, Hysen Kobellari, nëpërmjet një
rrëfimi të përftuar me shkathtësi, nëpërmjet novelës së tij për Nuselalën, përrallës
së shkruar, na fut në botën e këtillë të mrekullueshme, ku “midis kullave të
gurta ku ata jetonin (personazhet)” dhe ku “çdo këngë kishte bukurinë e vet,
bukurinë e jetës...” dhe “mes pyjeve madhështorë të Oparit”, gërsheton veprime nga
bota konkrete me dukuritë e botës imagjinative; shpreh bukurinë si gjakim dhe
ideal jetësor të njeriut, me nevojën e njohjes së botës, që nënkupton gjakimin
për pjekurinë shpirtërore e mendore. Gjithë novela “Gjahtarët e Nuselalës”
përqendrohet rreth gjetjes dhe lirimit të Nuselalës, që në qenësi është e
Bukura e Dheut, aq shumë e pranishme në përrallat tona gojore. Nuselala, si
bukuri e mirësi, bëhet qëllimi kryesor i rrëfimit dhe i veprimit të tre
vëllezërve gjahtarë.
Në novelë dallohet sidomos vëllai i vogël, Fatmiroshi
(edhe në përrallat gojore zakonisht vëllai i vogël dëshmon aftësi dhe
shkathtësi më të mëdha), i cili gjatë përmbushjes së qëllimit dëshmon aftësi
dhe guxim të jashtëzakonshëm, po i shfrytëzon dhe i përdor me mençuri dhe
mjetet mitike si kalin, Dori Vetëtimën, pulën Hamëse, “topuzin magjik”, dhe bën
gjithçka të mbërrijë qëllimin (“Dy ditë e dy net pa pushim zgjati lufta e tyre
e madhe, dhëmb për dhëmb me bandën e arinjve, me në krye Ari Trashaliun”). Këto
cilësi i dëshmon edhe gjatë ballafaqimit me Shtrigën, Dumlacin (djali i mbretit),
krye roje e burgjeve të mbret Kanxhallozit të zi. Pra, shkrimtari Kobellari, nëpërmjet
një rrëfimi të përftuar me përkushtim, na “gjezdis”, përkatësisht na kthen në
një botë sa tërheqëse, aq dhe të veçantë, të pasur e të mrekullueshme, që jeta
e përditshme na e largon pandërprerë, po rrëfimi na e përtërin përmes magjisë
së tij, duke e “ringjallur” nga nënvetëdija jonë, aty ku gjërat, si thuhet, mbesin
përherë. Me një fjalë, “Gjahtarët e Nuselalës” na plotëson sado pak atë që,
ndoshta, shumë prej lexuesve të sotëm, nuk e kanë përjetuar më parë, siç thotë
me të drejtë Herderi: “Në karakterin e
fëmijës, që nuk ka dëgjuar përralla, mbetet një zbrazëti që më vonë nuk mund të
kompensohet”.