Mendime » Radovani
Fritz Radovani: Fjalimi i plotë i At Gjergj Fishtës në Konferencën e Paqes, 1919
E shtune, 20.06.2020, 07:39 AM
Ripublikim
100 VJETORI I FJALIMIT
“SHQIPTARËT
E TË DREJTAT E TYNE”
NË KONFERENCEN E PAQËS
AT GJERGJ FISHTA O.F.M.
PARIS 20 QERSHOR 1919
Zotnij,
Ç’ me kohë të Luftës turko – ballkanike e tektej zemrat e Shqiptarëve kanë
pikue gjak prej dhimbjes e mjerimit, për arsye që Europa e qytetnueme përkuli
në Konferencë të Londres së 1913 ma se gjysen e Shqipnisë e plot një milion
Shqiptarë, nen zgjedhë të randë t’ anmiqve të tyne kufitarë. E pse këta anmiq
të tyne ishin si me numër si me miq ma të fortë, kështu ndodhi që Shqiptarve
s’u mbeti ma asnjë rreze shprese, se do të mund të nxirrshin ma kurr atë pre të
lotueme prej çapojve të tyne rrëmbyesa e gjithmonë të zhyemun në gjak.
Por çka se, aty ka mbarimi i tetorit të vitit të kaluem (1918), ia mërritën
në Shqipni ushtarët tuej trima, të cilët na thanë, se sot e mbrapa çdo popull,
sado i vogel që të ishte, do të kishte të drejtë me da ai vetë per vete fatin e
vet ekonomik e politik, e se të gjitha tradhtitë e padrejtësitë e bamuna ndonjë
kombi nëpër traktate nderkombtare të përparshme, do t’ u ndreqshin e qortojshin
në Konferencën e re të Paqës, e cila per së shpejti do t’ u mblidhte në Paris;
pse ky kishte kenë, na thojshin ata, ideali ma i parë, për triumf të të cilit,
mbi mbarë boten, ata ia kishin hy një lufte, që ma të shemtueme s’e ma mend
historia e njeriut në daç për mjete, me të cilat pati nisë, në daç për mënyren,
me të cilen u vijue. E kështu tue thanë, na kallxojshin varrët e shtatit ende
të përgjakuna.
Në këto fjalë të tyne u trand Shqipnia gëzimit, e me shpnesë se edhe për te
do të zbardhshin dikur ditë ma të mira, ku kje hapë e shpërnda u mblodh kuvendi
në Durrës, e aty, një mendjeje e një zemre, vendoi me dalë shtet më vete e
krejt i pavarshëm, përmbrenda caqeve ë asaj natyra, gjuha, interesat e historia
ia kishin caktue. Për me lypë, mandej, që t’ u ndreqshin e t’ u qortojshin dhunitë,
tradhtitë e padrejtësitë që Kongresi i Berlinit një herë, e ma vonë Konferenca
e Londres, sipërpërmendun, ia kishin ba Kombit Shqiptar, dau me nisë për Paris
një Dergatë të posaçme, që t’u delte zot të drejtave të saj.
Veç shka se mbasi u kapën me këte të
madhnueshmin kryeqytetin tuej – ku sot asht ngrehë Areopagu i rrokull Botës –
puna na doli krejt ndryshe se kishte kenë fjala e atyne ushtarëve tuej. Pamë e
u vertetuem se anmiqtë tanë, jo veç që nuk ishin tue dashtë me na i kthye viset, që me dhunë
na i kishin grabitë, por ma tepër, llastue prej krahut të fuqishëm që po ua
mbajnë do nder Pushtete të mëdha të Europës, lypin me shty ma thellë kufinin
nder vendet tona e me shkepë krahina të
tjera prej Shqipnisë. Pame e u vertetue, se, për me i dalë ma lehtas këtij
qellimi, ata rrijshin tue shpifë në një mënyrë krejt të pandershme Kombit
Shqiptar. Shka nuk kanë thanë e botue kunder Kombit Shqiptar të mjeruem!
Çnjerzimi i tyne në të shpifuna kundër Shqiptarve asht shtye aq larg, sa
ndokush nder ta ka mërrijtë me shkrue e me botue në një farë shtypi
poshtërsisht të shitun interesave të tyne, se na Shqiptarët edhe fiziologjisht
e biologjisht ishim ma poshtë se rodi tjetër i njerzimit. E, madje, me këto të
shpifuna të veta kanë mërrijtë me ua marrë mendt botës së qytetnueme, sa që
agjencitë telegrafike të këtueshme po na i kthejnë pajtimet tona e fletoret e
vendit ose nuk i pranojnë kurrfare
artikujt tanë, ose na lypin çmime të çuditshme e per t’u njehë nder përralla –
deri në 50.000 Frank për artikull! – veç si me na i mbyllë shtigjet që me u
dalë zot të drejtave tona.
Mos u çuditni, pra, zotni, që unë po kam guximin me ju dalë para në këte Atene të përmendun, – kenë gjithmonë dritë e shkelqyeshme qytetnimi e përparimi të vërtetë – e po shpërvjelëm me ju folë me një theks gjuhe të huej e nën një formë krejt të përvujtë ligjerate mbi Shqiptarët e mbi të drejta të tyne. Thika ka mërrijtë në asht; sot po i ndahet fati Botës. Jo veçse asht në pavarësia, e sipërania e Shqipnisë, por asht në rrezik jeta e Kombit Shqiptar. Sot, a vdekje a metja për Shqipninë e për shqiptarët. Nuk kishe me dijtë me thanë, e vërtetë, se deri ku fjalët e mija kanë me mërrijtë ta mënyrsojnë fatin e Shqipnisë; por bujaria e njohun e zemrave tueja, më jep shpresë të madhe, se, mostjeter, kam me nxjerrë prej jush një fjalë ankimi mbi kobet tona e mbi dhunë e padrejtësi që po i bahet Kombit Shqiptar. Asht disi një farë ngushllimi për të mjeruemin e ngratë me dijtë, se ka në shekull ndonjë zemer që ankon për te. E prandej n’ emen të Dergatës, të qeverisë e të Kombit Shqiptar mbarë i falemnderës Rektorit të përshndritshëm të këtij Universiteti, për mirësinë që pati tue më sjellë mënyren se si me u pjekë e me bisedue me Zotninë tuej.
I
Prej brigjeve gjimuese të Euksinit e në borën e
amshueshme të Alpeve Julie; prej bigave bumbulluese të Akrokeraunve e deri ndër
karma të thepisuna të Karpateve, ende të rime me gjak njeriut, në ato kavaljetet
e kalueme, banonte, si zotnia juej mirë e di, ajo familja e madhe Trako-Ilirike,
në nam’ e në za në histori të fiseve dhe të kombeve. Sot, kjo familje asht
shue. Marrë përbri prej tallazeve të luftave të gjata e të pandame, ajo u përpi
dhe u zhduk përmrenda gërmazave të pangishëm të gjireve të motit, e s’ mujti
ma, ç’ me atë ditë që Gentius, mbreti i mbramë i Ilirëve, në 168 para Krishtit,
kandriti triumfin e Lucë Pal Emilit, me pa diellin e majes së lumnisë së vet të
hershme. Ku shue shqimit, ku shkri e shartue me familje të tjera, ajo sot nuk
ka ma nji fizionomi individuale të veten, në shtill të punëve njerzore. Porse,
si të thuesh, si nji shkatërrinë e dhimshme anieje të mbytun në det, prej
humbjes së kësaj familje Trako-Ilire, sot, atje ndërmjet Thesalisë e Malit të
Zi, prej brigjeve lindore të Adriatikut e deri në stom të Vardarit, shpëtoi
gjallë nji grusht njerëzish, të cilët zanë vend a mbas murojes së disa maleve
titanike, ose nën hijen e kandshme të disa fushave gratçore dhe të kerthnesta,
– banë e përmallshme e hyjnive të moshës prrallëzore. – u banë ballë me fuqi
kurr të përkulshme të shpirtit të vet bujar, kjoftë thellimeve të kavaljeteve,
kjoftë padrejtësisë së hipokrizisë
njerëzore. Të stolisun me nji forcë të jashtzakonshme qindrese, ende këta e
flasin atë gjuhë të Parëve të vet ma të hershëm; ende e ruejnë të
pandryshueshëm karakterin e hekurt e fisnik të stërgjyshave të vet, e sot, edhe
punojnë shi atë tokë të cilën e punuen të Parët e tyne prehistorikë. E pra, sa
kavaljete nuk gjimuen mbi krenat e tyne! Sa ndodhi e ndeshtrasha nuk u shkreh
mbi shpinë të tyne! Mbi ta, po, randoi pesha e fuqisë romake; mbi ta u lshue i
irun prej mnije e gjithmonë i pabesi sfinksi sllav; rrjesht per katër kavaljete
të gjata i ra persipër boena e barbarisë aziatike; por, megjithkëte, ata nuk e
vdaren njininë e vet kombtare dhe as që i lshuen doket e idealet e veta. Po;
bash ky popull i paperkulun kurr, ende gjindmbi ato zaje të plleshme, ku të
Parët e tij mprehshin rrasat, me ba me to armë per me ça rrashtat e anmiqve
ose, ma vonë, ata u jepshin uji pallave të hekurta, per me shtrue me to mbarë
boten nën kambë të nji Lekës së Madh, – kur mos t’ ishte që me i ba me kja me
to, dhimshem vashat e Romës para nji Burri.
E mirë pra, Zotnij të nderuem, ky asht bash ai
populli i vogël Shqiptar, aq pak i njohun dhe aq zi i gjykuem në Europë! I
vjetër sa fosilet, sa stalagtitat e shpellave jehuese të maleve të veta vigane,
e le të thuesh prej vetë bucave të Shqipnisë, ai asht sot zot autokton e i
pakundershtueshëm i tokave të veta.
Ende sllavi nuk kishte dalë prej bjeshtës së
thellë t’ Uralit e ende s’ ishte ngjizun e sotmja frotë laramane neohelenike,
kur Shqiptari korrte me zagna, fushat e pafund të Ballkanit. Qe kështu, Shqiptari
e kishte mbyllë nji periudhë të gjatë të historisë së vet në moshen e
rruzullimit. Na thoni, kush para Shqiptarit, i ngau qetë sinorëve të Ballkanit?
Historinë e kemi aty, Zotnij të mij, e ajo na
flet shumë kjartë. E asht kot që hipokrizia diplomatike të mundohet me ia shue
zanin me shtupa notash zyrtare ose gjysëzyrtare: zani i saj i pingrueshem
përshkon kavaljetët!
Për në kjoftë, pra, se ka një popull, që nëpër
forcë t’nji preskripcioni e t’nji trashigimi të pakputun etnik ka tager me nda
vetë per vedi shartet politike, ky asht, padyshim, Populli Shqiptar, i cili
vetem mund të levdohet se ka nji preskripcion prehistorik mbi tokë të
Ballkanit, si dhe nji Kombsi kryekëput të ndame prej atyne të popujve të tjerë
ballkanikë. Prandej, po kje se pernjimend parimi i autodeterminacionit asht
marrë prej Konferencës së Paqes si karakter themelor per trajtimin e shteteve e
caktimin e kufijve të tyne, e drejta e lypë, që Shqipnia të qitet shtet më
vedi, përmrenda kufijve të vet etnikë e gjeografikë.
Por çka se, simbas teorisë vilsonjane, për me
mujtë nji popull me u sundue me vetvedi, posë kombsisë, duhet të merret
parasysh edhe ndërgjegjja e tij kombtare.
Tash, për në kjoftë se si ndërgjegje kombtare
duhet të kuptohet ndjesia për liri, si edhe ai dishir që mund të ketë nji popull
të jetojë e të zhdrivillohet me vetvedi, gjithnji përmbrenda qarkut të forcave
të veta, unë thom se edhe në këtë pikpamje Konferenca duhet t’ ia njofin
Shqipnisë pamvarsinë, si dhe siperaninë e vet. E njimend: e po cili popull në
Ballkan ka ndjesi ma të thella për lirinë e vet, sesa Populli Shqiptar?
A dro asht sllavi i ngadalshem e i ngathtë, që,
deri dje, i perkulun mbi shatë, pa nji ukaz të Carit të vet autokrat, të
thuesh, as që i bahej me marrë frymë? E po, a thue asht greku, – ajo skilja e
vjeter, – që gjithmonë, si nji bimë parazite, ju ngjesh ma të fortit per me
gjallue në shpinën e tij? Apo asht Shqiptari, i cili e pështetë gjithë shpnesen
në fuqinë e vet e n’ atë t’ armëve të veta: gjithmonë i drejtë me miq, bukëdhanës
ndaj të huejt, i rreptë me anmiq, – të cilët, nuk i mninë, veçse i perbuzë, – e
që ende, deri më sot, nuk i asht perkulun nji force të huej? Qyshse mbi tokë nisën
të derdhen lot, qyshse mbi botë forca ia xuni vendin së drejtës e hipokrizia
qeveritare filloi me ua pij gjakun popujve, balli madhështor i Shqiptarit s’ju
perkul kurrkujt, perposë Zotit të vet! Kaluen, po, pushtuesit mbi Shqipni, por nuk kjenë kurrë zotnues mbi Shqiptarë! Ashtu si
ai cubi, i cili hyn tinëz e me trathti në shtëpinë e qytetarit të paqtë e, si
shtjen mbrendë drojen e pshtjellimin, del jashtë pa mundun kurr me thanë se ka
sundue aty mbrendë; njashtu hynë pushtuesit e huej në Shqipni, pa mujtë kurrë
me i shtrue dhe me i zotnue Shqiptarët. E mos kujtoni, Zotnij, se unë këtu jam
tue ju thanë sende të cilat mos t’i kenë vu re edhe shkrimtarë të huej të vlertë.
Kështu, fjala vjen, e ndritshmja Miss Durham, thotë në nji libër të vetin mbi
Shqipninë: “Zotnimet e hueja kanë përshkue mbi komb shqiptar, pa lanë në te kurrfarë
gjurmet, si uji që rrëshet mbi shpinë të rosës”. I ndritshmi zotni Renè Pinon, mandej,
– kompetenca e të cilit nder punë të Ballkanit asht fort e çmueshme edhe
perjashta Francës, – në nji artikull të vetin mbi Shqipninë, botue në blenin e
dhjetorit të 1909 të së perkohshmes “Revue
de deux Mondes”, shkruen “Bullgari, atje nder fusha të Maqedonisë, perkulet
mbi shatë e punon tokat e turkut, ndersa shqiptari asht mbreti i maleve. Gjuetar,
bari, ushtar ose cub; ai s’i nenshtrohet veçse Kanunit të vet e s’pret ndihmë veçse prej armëve të veta.” Për
liri të vetën, Zotnij, Shqiptari ban fli shpinë, tokën dhe mjerisht edhe
besimin. Fakti veç që Shqiptari, në mes të sa ndodhive dhe ndeshtrashave
politike e për nji periudhë aq të gjatë kavaljetesh ka mrrijtë me e ruejt
gjuhën, doket e karakterin e vet kombtar, - e këto, jo vetëm në Shqipni, por
edhe perjashta, difton çiltas, se ai asht dhe se don me mbetë Shqiptar. E, se
prandej ndërgjegjja kombtare ka lëshue rrajë të thella në Shpirt të tij.
Por ma mirë se kurrkund njeti, dashunia e popullit
Shqiptar për liri dhe pamvarsi kombtare, duket prej historisë, për të cilën mundemi
me thanë se asht e endun vetëm prej luftash për liri e pamvarësi. Unë këtu, për
mos me e vu fort në provë durimin e Zotnisë suej, po ju përmend vetëm punët e
mëdha, që ndërgjegja kombtare e këtij populli, kreu që prej të XV qindvjetë e
mbrapa.
Që atje kahë e zbardhmja e të XV qindvjet hanëza
përgjakshëm prej Azie kukëzohej mbi hapsinë të Europës. Ishte Zotmadhi i turqve,
që në krye të ma s’ rreptes ushtri të botës s’ atëhershme, kapercente
Helespontin e në mëni të vet trishtueshëm betohej, se hanëzen për t’a vu kishte
mbi Shën Sofi të Stambollit e, në oborr të Sh’ Pjeterit në Romë, do t’i epte
tagji kalit të vet. E pse njeri dokrrash e pallavrash ai nuk ishte, perpara tij
u rrenuen mbretni, ranë frone e u lëkund në themele të veta mbarë qytetnia
përendimore. Shkatrrue Bizanci, nda Europa prej luftash e ngatrresash të
përmbrendshme, se kush do të dilte me ua ndalë hovin këtij anmiku të
përfelgrueshëm?
Kur qe, se mbi kep të Krujës titanike, po del
nji hije burri, vetullat ngërthye si dy hulli rrëfeje, me dy sy si gaca e nji
mjekër të thijtë, që si shtëllungë gjatë çenave i shtiellet, si re mizore kresë
së një shkambi të thepisun. Tmerrshëm përkrenarja i flakon mbi krye, e cila, n’
atë vezullimin e vet të trishtueshëm, danë si kometë zharitëse, sherbëtore e
mënisë së perfrigueshme të Perëndisë. Ai asht Gjergj Kastrioti Skënderbeu, fatosi
në za Skënderbeg Kastrioti, që në mendje tue pasë lirinë e të Parëve e të
bardhen lumninë e hershme, me sy të vrantë kundron anmikun e rreptë të kombeve
të qytetnueme. Në rropamë të mjerueshme të sa froneve, të sa theroreve, hidhet
si duhia në shpinë të një kali të trumhasun, që, mal nxjerrë pasmen përpara e
fry turijtë përpjetë nuhatë eren e gjakut; rrokë me të djathtën pallen – rrufe
e me të majten ngreh flamurin e Atdheut, ngjye kuq e zi: gjak e vdekje. Nji
fllad i ambel, i kandshëm – flladi i dashunisë – lehtas e zhvillon flamurin e
Atdheut, që i madhnueshëm valvitet nëpër ajr të lirë të Shqipnisë si ajo fleta
e zjarrtë e një Kerubini të qiejve: si ai skundilli i petkut të Perëndisë, që
bukur ka ndritun me hana, yje e diej, i kallthtërt prej cepave t ‘ amshueshëm i
varet gjanë Empirit të pamatun, atëherë ka mbështetë permbi thellim të
ushtueshëm të rribës s’ murlanit, vé në sheste boshtin e rruzullimit. Në këte
dukë të permnershme force, Skenderbeu, atëbotë, del në vetull të thepisun të
karpes krutane e “Eni Shqiptarë!” bulurit, si luan prej fangut të zharitun të
shkretisë, “Eni fluturoni, o bijtë e maleve të lira se Atdheu gjendet në
rrezik!” E qe, se në atë kushtrim nji çetë e vogel homeridësh – burrash
Shqiptarë si lejshin motit, po shterngohet përreth tij, e aty nënhije të
Flamurit t’ Atdheut, ban be mbi gurë të vorrit të të Parvet të vet, se një
pëllambë tokë të Shqipnisë nuk do t’ ia lëshonte anmikut, po s’ e lau para të
tanë me gjak të tij të zi e të përdhosun. Të forcuem me atë bé, të forcuem me
Shejtni të të drejtave, e shpresë tue mbajtë por në Zotin e në krah të arenztë
të vetin, të bijtë e malevet të Shqipnisë lëshohen fulikare mbi froten e
shtojeve t’ Azisë. E lufta titanike ia nisë. Në të ndeshun të rreptë të
ushtrive tymi çohet deri mbi rê e perfrigueshëm gjimon toka nen kambë. Gjaku
rrymben rrëkajë. Frota aziatike shuhet përdhe. Habitë pushtuesi i rreptë i
Stambollit, prej hidhnimit grisë buzen me dhambë, dhe nis me u pendue pse ia
kishte hy luftës me Shqiptarët. Rrafsh njëzet vjet ndej tue u pre Shqiptari me
turk, per me i dalë zot lirisë e pamvarsisë së vet. E në njëzet vjet lufte të
tmerrshme, me sa Leka i Madh, me sa Jul Çezari, Skenderbeu s’ mujt me u thye prej
ma të rreptit mbret t’ atyne kohëve.
Qe, Zotnij, se si lufton e si mund Shqiptari,
kur të jetë puna per me i dalë zot lirisë e pamvarsisë së vet. E mos kujtoni,
se unë kam ardhë tue zmadhue punët, me qellim që me kthye mendjen tuej në
ndihmë të Shqipnisë: Unë nuk kam ba tjeter, veçse me permbledhë në pak fjalë,
shka nder libra të randë kanë shkrue mbi kohë të Skënderbeut shkrimtarë në za
prej gjithë kombesh t’ Europës: Spanjollë, italianë, anglezë, suedezë, grekë,
sllavë, gjerman, e nder të cilët edhe, pak me thanë, nja njëzet francezë.
Por mundet, ndoshta, ndokush me më thanë se Skënderbegu, këto lufta i ka
ba për qëllime fetare, dhe jo i shtymë prej nji ndërgjegjes kombtare, pra për
me i dalë zot lirisë dhe pamvarësisë së vendit të vet? Se sa e pathemel kishte
me kenë kjo fjalë, duket prej punve të Skënderbegut, i cili, në mos me atë
mëni, ai luftoi po me aq trimni kundra venecianëve, sa ç’ pat luftue kundra
turqve, atëherë, kur venecianët deshtën të pushtojnë vise të reja në Shqipni – Dejën
e Drishtin. – Këtu, disi për rrëshqit, due t’ ua kujtoj Zotnisë suej, edhe nji
tjeter punë. Deri sa Shqiptarët luftojshin kundra turkut per liri të Shqipnisë
e t’ Europës mbarë, shka bajshin grekët e serbët, ata që sot Konferenca e Paqes
asht tue i mbajtë nen stjetull si djelm dishirit? Grekët, si Zotnija juej e din
mirfilli, edhe atëherë kur turqit kishin mërrijtë te dera e Stambollit,
rrijshin tue u marrë me çeshtje fetare kundra Kishës së Romës. Po kështu edhe Dhespoti
i Serbisë, sadoqë kryetar i nji populli trim e luftar, – deri sa gjaku Shqiptar
shkonte rrëkajë per liri dhe pamvarsi t’ Atdheut, ai niste krushqi me turq, tue
ia dhanë të bijen per grue Sulltanit dhe, pështetë mandej në këte fakt, serbi
pengoi bashkimin e ushtrive të Skënderbegut me ato të Huniadit, e per
rrjedhojë, u thye ushtria e krishtenë në Varna, tue marrë në qafë ma se gjysen
e Europës. E tash, shi këta grekë e këta serbë, janë ata që ma fort se askush
tjeter shpifin kundra Shqiptarve, tue thanë se nuk kanë ba kurrgja per liri e
pamvarsi të kombit vet! Por unë shpnesoj, se Zotnija e juej, që e di mirë se në
ç’ hall ka vojtë Europa mbas kater vjet lufte, ka me e çmue si duhet e sa duhet
ndergjegjën kombtare të Shqiptarvet, që për njëzet vjet rresht e mbajtën luften
në kambë, veç për mos me bjerrë lirinë e pamvarsinë e vet.
E mos kujtoni, Zotnij, se me dekë të fatosit të lumnueshëm Gjergj
Skënderbeut u shue ndjesia e lirisë dhe e pamvarësisë në shpirtin e Shqiptarëve.
Historia e Turkisë ka shenjue jo ma pak se 54 kryengritje të mëdha,
të cilat, gjatë rrjedhjes së katër kavaljeteve, kombi Shqiptar i bani qeverisë
otomane a për me pshtue prej zgjedhës së sajë, a për me e ngushtue që mos t’i
bante n’ asgja të drejtat e tija. Edhe pamvarsia e Greqisë asht nji lule e rimun me gjak Shqiptar. Zhavellët
dhe Boçarët kanë kenë Shqiptarë e shqip kanë folë dhe me trimëni shqiptare kanë
luftue. Jo, po, Greqinë e kanë lirue shqiptarët e jo grekët, e ma pak e kanë
lirue do Pushtete të mëdha, të cilat aso kohe bajshin spekulime mbi Greqi, ashtu
si, do Zoti, po bajnë sot mbi Shqipninë. Këtë punë, me pasë për ta pyet si
dijetar dhe jo si diplomat, kishte me ua vertetue edhe Venizelosi vetë; por, në
mos dashtë me ua thanë ai, ja u kallzon Lamartini, i cili, tue folë mbi pamvarsi
të Greqisë, thotë se kjo nuk kje tjetër, veçse rezultati i reaksionit të
elementit shqiptar kristjan mbrenda Greqisë kundra elementit turk.
Edhe konstitucioni i Turkisë kje nji veper e shpirtit të lirë e të
pamvarun Shqiptar.
Shqiptarët, po kjenë ata që ngushtuen Sulltanin me e dhanë e me e shtij
në punë konstitucionin në vjetin 1908. E kur Turqit e Rij nisën ta perdhosin
dhe ta çorodisin vetë konstitucionin, tue u mundue me e sjellë ate krejt në
dobi të veta të veçanta e jo per të mirë e dobi të mbretnisë, Shqiptarët u
ngritën e me armë në dorë dhe lypen prej Sulltanit decentralizacionin dhe
autonominë e krahinave të mbretnisë. Edhe Sulltani kje gati me ua çue në vend
dishiren e tyne. Kur qe, shtetet e vegjel të Ballkanit, – që Shqipninë e kanë
pasë mbajtë si nji “trashigimi” të tyne, – tue pa se nëper autonomi Shqipnia po
u delte doret njiherë e pergjithmonë, çohen e i qesin luftë Turkisë! Asht e
vertetë se nji pjesë e shtypit europjan e pershndeti këte luftë si nji luftë
kryqtare per lirimin e popullit kristjan prej zgjedhës otomane; por ajo, në
vetvedi, nuk kje tjeter veçse nji luftë rrenimi, çue peshë prej kristjanve të
Ballkanit, per me e rrenue Shqipninë dhe me e humbë të mjerin Kombin Shqiptar!
Arsyeja pra, pse kombi Shqiptar nuk mujti me dalë shtet në vedi, nuk kje
puna se atij i mungonte ndërgjegjja kombtare ose ndjesia për liri e pamvarsi,
por kje fakti se, shi ditën në të cilën ai ishte gati me fitue lirinë e vet,
Shtetet e Ballkanit ia ngjitën kthetrat dhe e banë rob nën zgjedhë të veten.
Dhe këtë e banë, jo për me e mbajtë nën shërbim e robni të veten, por për me e
shue shqimit e me e qitë faret. Kështu që, prej kësaj pikpamje duhet me e thanë
se Shqiptarët gabuen, dhe gabuen randë fort, që u çuen aso kohe kundra Turkisë,
sepse për ta do të kishte kenë dam fort ma i vogël me u vue nën zgjedhë të
Turkisë, se sa me u gri prej kristjanëve.
Po e shof, Zotnij, se kjo fjalë në gojën teme disi po ju a vret veshin
dhe po ju duket nji paradoks në vetvedi! Por shka ti bajmë punës, janë faktet
që më japin arsye! Në vitin 1478 turqit marrin Shkodrën dhe me te mundet me u thanë se u pushtue e tanë
Shqipnia. Por megjithkëtë, turku ia njofti Shqipnisë nji farë autonomie: na e
la gjuhën dhe kanunet tona, - por askund nuk lexohet në histori se ky mbyti
qinda mija shqiptarë përnjiherë, sadoqë kombi hoqi zi e si asht ma zi prej tij.
E tash ndini si u suell kristiani me Shqipni e me shqiptarë: Në vjetin 1912
kërset lufta Turko-Ballkanike dhe ballkanikët pushtojnë Shqipninë. E mirë. Po
shka bajnë këta? Njiherë mbysin, pak me thanë, dyqindmijë shqiptarë, vrasin
meshtarë katolikë sepse nuk ndigjonin me e mohue Fenë. grijnë mysliman sepse
edhe ata nuk duen me dalë dinit. Rrenojnë me themel qinda e qinda katunde,
veçse si e si me e farue Kombin Shqiptar. Në vjetën 1914, ushtritë ndërkombtare,
mbas sa intrigash të poshtme, pushtojnë Shkodrën. Në këto ushtri, Kombi Shqiptar
ka pasë mështetë gjithë shpnesën e vet, sepse këta ishin demek të shprehunit e
forcës që do të rregullonte botën dhe, si të thuesh, ata ishin pasqyra të
qytetnisë europiane. Por megjithëkëtë, ata nuk sollën kurrnjisend përsëmari në
Shqipni. Ndrye mbrenda qarkut dhjetë kilometrash në Shkodër, as që e çilën nji
rrugë, as që e lëshuen nji urë, as hapën nji shkollë, nji gjykatore, nji
spital, nji send të vetëm që t’i vyente përparimit dhe qytetnimit të kombit
Shqiptar. Gjithë kujdesi i tyne për Shqipni, përmblidhet në këta: kurrsesi mos
me e lanë Shkodrën me ba pjesë në Shqipninë tjetër dhe që në Statutin e Shtetit
Shqiptar, t’u qitte nji paragraf i posaçëm me të cilin të njiheshin në Shqipni
çfutnit, nji tagri me shqiptarët, sadoqi, aso kohe nuk kishte në Shqipni me
thanë asnji çifut. Mandej, kur doli prej Shkodre, Komanda Nderkombtare dogji të
gjitha aktet dhe arkivat e veta. Në vjetën 1915, malazezët pushtojnë Shkodrën
me rrethina, sadoqi Shqipnia ishte shtet neutral dhe nuk kishte shpallë luftë
me kurrkend. Në fillim të vjetës 1915, italianët pushtojnë Vlonën, kinse për qëllim që me u përkujdesë për shqiptarët e
sëmutë të Shqipnisë Jugore. Por shka se, në vend të smutoreve, ngrejnë kala; në
vend të barnatoreve, ngulin topa e gopedra, në vend të hapave dhe barnave,
mjellin mina në det, a thue se dy vjet ma parë, Qeveria Shqiptare nuk e kishte
dorzanu integritetin dhe neutralitetin e Shtetit Shqiptar! Në vjetin mbas, 1916,
Austro-Hungaria pushton Shqipninë, e mbas pak kohet, shi ata që kishin ba gjithë ate zhurmë e poterë per me mkambë
Shqipninë shtet në vedi, i proklamojnë popullit Shqiptar se ky do ta kishte
autonominë e vet, atbotë kur ky t’ ishte i zoti: si me e thanë me fjalë të
tjera, ata dojshin ta mbajshin Shqipninë si nji krahinë të veten. Për ma tepër:
grekët dogjën 360 katunde në Shqipninë Jugore, tuj i mbytë të gjithë ata që
dishmoheshin Shqiptarë. Sot Konferenca e Paqes lypë që shi ndër këto vise, të
bahet plebishiti për me caktue kufijt e Shqipnisë. Ironi e helmueme! Prej
këtyne punëve, - për mos me folë për të tjera, - duket çiltas se shqiptarët,
prej pikpamjes kombtare, kanë pasë arsye me drashtë ma shumë kristjanët, se sa
turqit. Turku, si për princip, si në teori, ia ka pasë njohë Shqipnisë njifarë
autonomie, sadoqë me Skanderbeun e pat kundërshtue përparimin e tij në Ballkan.
Kombi Shqiptar ka tager me kenë njoftë shtet i pamvarshem e sovran, pse
asht Komb autokton i viseve ku sot me sot banon, e pse e ka të shquet ndergjegjen
lirie e pamvarsie: Si me thanë, se ka në vetvete të gjitha mëndorjet e lypuna
që me u njoftë një Komb Shtet më vedi e i pamvarshem. Prandej Konferenca e
Paqës asht e detyrueshme para historisë e njerzimit mbarë – per në mos dashtë
me u ra mohi parimeve të veta – me na i njoftë këto të drejta tona.
II
Deri këtu kumbona jonë. Tash lypet, që të ndieni edhe atë të anmiqve
tanë; pse dishroj që të thelloni me mend sa ma mirë këte çeshtje, për me mujtë
masandej me dhanë një gjyq të kthjelltë e të paanshem mbi Shqiptarët e mbi të
drejtat e tyne. Duhet dijtë, që as anmiqtë tanë nuk e mohojnë vjetersinë e
dashuninë e Kombit Shqiptar për liri e pamvarsi; veçse ata mundohen me i kamuflue pretenzionet e veta mbi
Shqipninë nën maskë të do shkaqeve të hijshme. Edhe diplomacia e anmiqve tanë
thëmelohet , si ajo e botës tjetër, mbi egoizëm e mbi hipokrizi.
Thonë, pra, anmiqtë tonë e do mbrojtësa të tyne, se e vërtetë që Kombi Shqiptar
asht ma i vjetri ndër popuj të Ballkanit e se ka nji dashni të gjallë për liri
dhe pamvarsi të vet; veçse çka, se megjithkëte, Shqipnia nuk mund të qitet
shtet më vedi se Shqiptarët janë:
a) barbarë, b) nuk janë të zotët me përparue dhe me u qytetnue vetë dhe
se,
c) eksperienca ka tregue se në kohën e Princ Widit, Shqipnia nuk mund të
mbahet shtet më vedi dhe krejt i pamvarun.
E dij, se unë jam tue vue tepër në provë durimin tuej; por mue më duhet
domosdo me i qitë poshtë me arsye këto shkaqe, ose ma mirê me thanë, këto të
shpifuna tê tyne kunder Kombit Shqiptar, tue kenë se unë i jap një randësi të
madhe fort gjyqit që Zotnija e juej mundet me përba me mend mbi të drejtat e
Shqiptarëve.
Pra, simbas mendimit të anmiqvet tonë, ose ma mirë me thanë, simbas
fjalëve të vetë atyne, lypet që Shqipnia të coptohet e t’u jepet atyne në dorë,
për me e sundue dhe për me vu rregull, - meqë shqiptarët janë barbarë e të egjër
e nuk janë popull që di me u qitë shtet më vedi, pra me qeverisë.
Për me thanë të vërtetën, po të marrim parasyshë mjetet e mënyrën, me të
cilat ka nisë e vijue Lufta e madhe europiane, kishe me thanë se barbaria dhe
egërsia e popujve ka pak ose aspak të përpjekun me dishirën për liri e pamvarsi
të tyne. Kur popuj e kombe, në emën të “qytetnisë” kanë vra e pre fëmijë, gra,
pleq e të mbetun; që kanë ba me dekë prej ujet e gazepit me mija njerëz të
pafat në ditë; që kanë djegë e rrenue, jo vetëm katunde e qytete, por mbarë
krahina të pamatuna; që kanë thye çdo të drejtë ndërkombtare e njerzore dhe kanë
pre në besë me qinda mija rob të ramë në dorë, - e megjithate, sot ata munden
me kenë shtete të pamvarun e të lirë; - po atëherë, pse nuk mundet me kenë
Shqipnia e lirë ku, nëmos tjetër, gra nuk vriten, ku nuk gjindet nji vorr i nji
të dekunit urije, ku ndorja e besa edhe ndaj anmikut janë të pathyeshme?!
Kongresi i Versajës me 1919
Serbët, në kohën e Luftës Ballkanike, me shpata ua kanë çilë nanave Shqiptare
barkun dhe foshnjet e nxjerruna sosh, i kanë ndezë flakada porsi pisha për me
shndritë natën me to, dhe sot Konferenca ua ka trefishue madhësinë e shtetit të
tyne. Grekët kanë kryqzue gjinden Shqiptare shi në të XX qindvjetë, ndersa sot,
Konferenca e ka menden me ua dhanë mandatin që me i shtrue e me i qytetnue disa
kombe të tjera (kupto: Shqipninë). Pse tash, Shqiptari, i cili nuk i njef këto
“qytetni” në vedin e vet, pse s’mundet me dalë shtet më vedi, i lirë e i
pamvarshem?
Por, edhe me pasë për ta marrë barbarinë si gjendje petkore të shpirtit
të njeriut, unë mundem me thanë pa droje kundershtimi, se Kombi Shqiptar nuk
asht diftue aspak ma i egër e barbar se disa kombe të tjera të qytetnueme, kur
këta kanë kenë po me ato mndorje që ka pasë Kombi Shqiptar. E per mos me shkue
teper gjatë këtu nuk po ju permend sesi spanjolët kanë mbytë ma se 15 miljon
hindjan t’ Amerikës, si e kallxon Imzot De La Casa, në nji relacion që i bani
Mbretit të Spanjës; dhe as po e zgjas sesi Arigat e Elizabetët e Anglisë i kanë
vue reformat besimtare në mbretni të vet; vetem po due me ju qitë nder mend,
kobin e hallin e zi që e mbuloi këte të bukurin vendin tuej, – i cili kje
gjithmonë shkolla e lirisë dhe e qytetnisë. – Atëherë kur populli francez, në kryengritjen e vjetit
1789, mërrijti me marrë armët në dorë e me i rrëzue autoritetet e nderueme, Ju
Zotnij, e dini fort mirë sesi ky popull francez, që edhe atëherë ishte pasqyra
e modeli i elegancës dhe politesës, jo vetem që e lau tanë Francën me gjakun e
vllazenve të vet, por nuk i fali as rreshtat e atyne fatosave, të cilët, aq
lumni e nderë i kishin sjellë “a la grande
nation”; por due me thanë, se i kanë dhunue deri kockat në vorr Martirve të
vet. Me këte rast, po due t’ ju qes nder mend sa gjaqe e sa dhuni bahen, shi
nder këto kohët tona, n’ atë lulishten e Europës që asht Italia. Shumë e
njoftuna, e perkohshmja e Romës “La
Civiltá Cattolica”, në numrin e vet të Dhetorit të 1914, botonte nji
artikull interesant, të quejtun “Il
pericolo interno” ku, me statistika në dorë, thotë se në Itali per njizet
vjet rresht, prej vjetit 1894 e deri në 1914, kanë ndodhë nga njiqindmijë
vrasje në vjet, pra tre perqind e popullsisë. Kur, pra, në mjedis nji mbretnije
të qytetnueme si Italia, që asht vendi i bukurisë e i fisnikisë, e ku ka polici
e xhaindarmeri e ushtri e flotë detare, mund të ndodhin kaq gjaqe e vrasje,
atëherë, pse Shqipnisë nuk mund t’ ju njifka e drejta e lirisë dhe e pamvarsisë
ku, megjithse nuk ka as polici, xhandarmeri, as ushtri kombtare, as gjykatore,
as shkolla e institucione tjera kulturore, numri i të vramve, – si dihet prej
statistikave, – mezi’ mërrinë në nji perqind në vjet? Ah, po, duket çiltas, se
nuk “duen” me e qitë Shqipninë shtet më vedi e të pamvarun dhe kjo, jo sepse Shqiptarët
na kenkan barbarë e të egjër, por sepse këta nuk kanë sot për sot, nji ushtri e
nji flotë të veten, me të cilën të mund t’u dalin zot tagreve të veta. Ose me
thanë ma kjartë, u vehet kamba Shqiptarve, vetëm sepse këta janë ma të ligësht
ushtarakisht, e jo, sepse janë ma barbarë se kombet e tjera të Ballkanit.
Por këtu tash, vjen edhe puna e gjakmarrjes, – la vendetta, – prej të cilit fakt, anmiqtë tonë, si edhe kumbarët...
e tyne, duen me e prue si argument per barbarinë e egersinë e Kombit shqiptar.
Kurrkush ma fort se unë, – si nji Prelat kishtar, – nuk mund ta dënojnë punen e
gjakmarrjes në vetvedi e ta marrin si nji fakt të zhdeshun prej mndorjeve,
ndermjet të cilave kjo ndodh. Veç shka se, per me e caktue gjendjen shpirtnore,
asht apo nuk asht barbare në nji njeri ose në nji Komb, nuk duhet të merret aq në
kujdes fakti, sa shkaku psikik që e shtyn njeriun ose nji Komb, me veprue
kështu. Bjen fjala: kanibali mbyt nji njeri, por edhe gjykatsi europjan e mbyt
nji njeri. Tash, a mund të thomi se të dy janë njisoj barbarë? Jo; pse kanibali
e mbyt njeriun per me i hanger mishin dhe prandej, si rrjedhojë asht barbar.
Ndersa gjykatsi europjan e mbyt njeriun, jo me i hanger mishin e as per me e
shfrye mëninë e vet mbi te, por per me pshtue shoqninë prej nji elementi të
rrezikshëm e, bash per këte, nuk asht barbar. Në se e marrim punen pra, nga ana
psikologjike, unë tham se çeshtja e gjakmarrjes në Shqipni, nuk asht nji
argument i cili sherben per me percaktue barbarinë e egersinë e Kombit
Shqiptar, por ky asht si rezultat i disa mndorjeve, të cilat nuk mvaren prej Shpirtit
të këtij Kombi.
Mbas Kanunit, i cili asht të
shprehunit e Shpirtit të Kombit Shqiptar, çdo vrasje asht e ndeshkueme me dekë.
Dihet se, simbas Kanunit, po t’i
kishte ra në dorë gjaksi autoritetit ekzekutiv të Kanunit, ky do ta kishte mbytë ate në vend, pa kurrfarë ngurrimit.
Po gjaksi shpesh ikë, lëshon vendin e struket larg, si mik, në mbrojtje
të nji Bajraku tjeter, tue i pshtue kështu gjyqit të Bajrakut të vet. Duhet
dijtë se në Shqipni, miku asht i patrazueshëm e nuk mund të preket prej
kurrkujt. Sepse, po ndodhi që ndokush ia ngau mikun kujt, kjo “dhunë e bame
ndaj mikut”, s’ mund të lahet ndryshe, veçse me gjak prej anës së mbrojtësit të
tij që e ka marrë ndore. Kështu ndodhi që autoritetet e Bajrakut të gjaksit nuk
kanë muejtë me i dhanë ndeshkimin e dekës, tue kenë se po ta kishin vra në
ndoren e nji Bajraku tjeter, do të ishte ngrehë luftë ndërmjet këtyne dy
Bajraqeve. Per mos me i dhanë shkas pra, nji luftet civile, autoritetet e
Bajrakut të gjaksit, ia djegin shtëpinë gjaksit, – i vetmi ndeshkim që, si mbas
mndoreve të vendit, mund t’i bahej atij, – e persa i përket ndeshkimit të
vdekjes, ua len këte përlim shtëpisë së të vramit, që ta kerkonte e ta vrante
gjaksin, por jo si nji Bajrak me tjetrin. Këte punë kanë mërrijtë me e ba
autoritetet e Bajrakut, tue kenë se, në sy të tyne, çdo njeri që asht i zoti i
armëve, thirret edhe si ushtar i Bajrakut. Per ma teper, duhet dijtë edhe se
këto vendime të Kanunit kanë kenë
njoftë edhe zyrtarisht prej Sovranit të vendit që ishte, në këte rasë, Sulltani
i Stambollit.
Shqiptari pra, tue vra gjaksin e vet, nuk ban gja tjeter, veçse çon në
vend nji ligj të cilin ai e mban si të
drejtë. Nëse duem të flasim në pikpamje psikologjike, veprimi i atij që merr
gjak asht nji veprim i ligjshëm e nuk mund të thirret kurr uhamarrje, vendetta. As xhelati i Luigjit XVI, i
cili ia preu kryet Mbretit, nuk pyeti, a ishte e drejtë apo jo me ja pre kryet
këtij, por e mbyti se ishte i bindun se ligji ishte i mirë e i bazuem n’ arsye.
Qe pse atij nuk iu desht t’i pergjegjej askujt per premjen e kokës së Krajlit
Francës dhe, as sot e kësaj ditë, kurrkush nuk thotë se ai kje nji njeri
barbar. E se vrasja e gjaksit, nga pikpamja psikologjike nuk asht nji vendetta, danë edhe per faktin se vrasja
ndermjet dy familjeve hasme, nuk shtyhet në nji numer të percaktuem, por, nji
të vramë gjaksit, dy familjet marrin e japin njena me tjetren, si me të gjitha
familjet tjera të Bajrakut, – pak a shumë, aq sa marrin e japin ndermjet tyne,
shtetet e mëdha të Europës së qytetnueme, mbas nji Lufte Botnore.
Por asht edhe gabim me thanë se të marrunit e gjakut shënon barbarinë e
nji Kombit, në kjoftë se ne, nën fjalën barbari, kuptojmë egërsinë ose breshtninë
e Shpirtit të tij, ashtu si duen me e kuptue kundërshtarët tonë, kur e kanë
fjalën për Kombin Shqiptar. Të marrunit e gjakut buron prej mndorjeve të
jashtme e prej të metave të organizimit shoqnor të nji Kombi, dhe jo gjithmonë
prej gjendjes shpirtnore të tij. E vërteta e këtyne fjalëve përcaktohet edhe
prej historisë së popujve, për të cilët nuk mund të thohet se kanë kenë të egjër
e breshtnorë.
Në Biblën Shenjte këndohen
këto fjalë:“Propinquus occisi homicidam
interficiet: statim ut apprehenderit eum, interficiet...Cognatus occisi, statim
ut invenerit eum (homicidam) jugulabit.” Në se dikush godet një tjetër me
gur dhe mund t’i shkaktojë vdekjen, ai asht një vrasës dhe asht i dënuem me
vdekje. Njeriu i ngarkuem me hakmarrë viktimën, e vret vrasësin me rastin e
parë. (Num. XXXV, 19, 21)
Po kështu edhe në “Iliadë”, në
librin e IX, gjejmë këto vargje që unë po i la simbas përkthimit të Montit:”... Il prezzo/ Qualcuno accetta dell’ucciso
figlio/ O del fratello; e l’uccisor, pagata/ Del suo fallo la pena, in una
stessa/ Citta dimora col placido offeso.”
(Ndëshkimin, sejcili e pret si të drejtë për vrasjen e të birit ose të
vllait; dhe ai që e ban këtë vrasje për shpagim, mund të jetojë mandej i qetë
në të njejtin qytet, me atë familje së cilës i bani vrasjen - fyemjen e parë.)
Duket, pra, mirfilli, se prej të marrunit të gjakut - vendetta - nuk mund të thohet se Kombi Shqiptar
asht barbar e nuk asht i zoti me u qeverisë në vedi dhe i pamvarun.
Por “Jo!” thonë kundërshtarët tanë. Të metat e organizimit shoqnor, si
dhe të marrunit e gjakut në Shqipni, nuk janë të shkaktueme prej mndorjeve të
jashtëme, por rrjedhin prej gjendjes shpirtnore të egër të Kombit Shqiptar. Me
fjalë të tjera, shqiptari vret njeriun për instikt dhe jo për nji arsye, e cila,
edhe mbas mentalitetit e bindjes së tij, të jetë e pështetun mbi nevojë të të
ruejtunit të jetës, të gjasë ose të nderës së vet. E për në kjoftëse asht e
vërtetë, - sikurse njimend asht e vërtetë! - se poezia popullore asht pasqyra e
Shpirtit të nji Kombi, kjo duket çiltas, - thonë ata, - prej kangëve popullore
shqipe, sepse të tana, ose gati të tana, tregojnë punë të veçanta vrasjesh ose
gjakut.
Por edhe këtu danë mirfilli se, kundershtarët tonë ua kanë zejen
shpifjeve e rrenave e se ksodore, ata flasin, jo sepse kanë dëshiren, që të
vehet paqa ndermjet kombeve, por sepse...e lakmojnë këte tokë Shqiptare.
E vertetë se poezia popullore shqipe tregon punë të veçanta vrasjesh e
gjakut; por kjo nuk do me thanë se Kombi Shqiptar vret njeriun per instikt.
Shqiptari nuk i këndon çdo lloj vrasjesh e gjakut. Ai këndon vetem per ato
vrasje e gjaqe të cilat janë ba vetem me i dalë zot jetës, gjasë e nderës, dhe
per me u krye nji veprim i këtillë, lypet nji forcë e nji trimni e
jashtzakonshme, ashtu si mundet me u vertetue nder kangët heroike Shqiptare, të
mbledhuna në vllimet “Visaret e Kombit”.
E se këto vrasje e gjaqe nuk janë të bame gjithmonë per nji interes të
pergjithshëm dhe se çmimi i nderës së njeriut në Shqipni, nuk asht i matun
gjithmonë simbas kriterit të kombeve të qytetnueme, kjo nuk don me thanë se
Kombi Shqiptar asht i eger e barbar, por don me thanë se organizimi shoqnor i
tij ka nevojë me u përmirsue e se do parime morale, ende s’ janë zhdrivillue
plotsisht ndër Shqiptarë. Na këtu nuk po flasim per moralitet të këtyne akteve:
Flasim mbi movent të këtyne akteve e thomi se, vrasja në Shqipni nuk bahet per instinkt,
por per nji “shkak”, i cili, simbas mentalitetit të Kombit, asht i mirë e i
arsyeshëm. Prandej per këte, populli Shqiptar nuk mund të thirret i eger e
barbar. E mos të harrojmë se paladinët e Ariostit dhe kreshnikët e Tasit, nuk
kanë luftue gjithmonë per interes të pergjithshëm e as që kanë qindrue
gjithmonë per nji nderë të kuptuem simbas parimeve t’Etikës së popujve të
qytetnuem.
Por, per me e diftue egërsinë e Kombit Shqiptar dhe pazotsinë e tij per
me u qeverisë në vedi e i pamvarun, kundershtarët tonë kapen edhe në nji punë
tjeter. Ata thonë: “Nuk mbahet mend në histori se Kombi Shqiptar asht gjetë
kurr i bashkuem e i unjishem m’nji si shtet, por gjithmonë, – si edhe sot, – ai
shfaqet i ndamë në fise e Bajraqe, gja kjo që ndodh vetem nder kombe t’ egra.”
Këte fjalë ka muejtë me e thanë e me e shkrue, edhe ndonji dijetar, i
cili, drejtperdrejt, nuk hyn në numrin e frotës s’ armiqve tonë. Ata thonë se
Kombi Shqiptar nuk shfaqet në histori i unjishem në nji bashkim që të ketë pasë
formen e shtetit. Ne na duket se këta dijetarë janë si të ngutun në dhanjen e
këtij gjykimi. Asht e vertetë se mundet me kenë që ky Komb të shfaqet në
histori, si gjithmarë, i unjishem në nji shtet nën emnin “shqiptar” e “albanensis”, nen të cilët emna, historia
tashma e quen Kombin Shqiptar. Por duhet dijtë se fjala “shqiptar” e
“albanensis” nuk shenon individualitetin etnologjik të familjes së këtij Kombi.
Fjala “shqiptar” vjen prej verbit “me shqiptue”, që don me thanë “enuntiare”,
“exprimere”, e shenon njeriun që mundet me folë dhe me kenë kuptue në këte
gjuhë, prej tjerëve. E prandej,
“shqiptar” asht edhe francezi per francez, kinezi per kinez, hindjani per
hindjan, etj. Pra, mjaft që ta kenë gjuhen amtare, së bashkut. Per antonomazi
pra, e vetem perpara Kombit Shqiptar, fjala “shqiptar” shenjon kombsi; sepse,
në vetvedi, si e thame ma siper, nuk e ka këte kuptim. Po kështu, edhe fjala
“albanensis” nuk percakton individualitetin etnologjik të nji familjes
kombtare, por shenjon popullin që banon n’ Albanie ose Shqipni.
Tash, përpara se ndokush mund ta thonte me arsye se Kombi Shqiptar nuk
shfaqet kurr i bashkuem në nji shtet, kishte me u dashtë ma parë që historia të
caktonte se prej kah e ka rrajën ky Komb, ké ka fis e vlla mbi botë, - sepse ky
nuk ka bijtë vetvedit mbi botë, - e se deri ku përfshihej vendi i tij. Por këto,
historia ende s’i ka përcaktue, e kushedi se kur ka me muejtë me i përcaktue,
sepse historia e Kombit tonë gjindet e shtjellueme mbrenda hijeve të mugta të
kohve ma të vjetra. Masandej do të ishte dashtë që historiografët e hershëm,
mbi të cilët pështeten historianët e sotshëm, t’i kishin nda me nji emen të
vetëm të tanë elementet prej të cilit përbahet ky Komb. Kush mundet me e thanë
me siguri se shqiptarët, ilirët, maqedonasit, thrakejt, epirotët janë pra të
gjithë të nji fisi apo jo? Prandej kurrkush nuk mund ta thotë me siguri se
shqiptarët s’kanë kenë kurrë të bashkuem më nji e s’kanë kenë shtet më vete.
Por, po e xamë, edhe, se shqiptarët s’kanë kenë kurrë të bashkuem në nji shtet
të vetëm. Megjithkëtë, armiqt tonë nuk kanë arsye kur thonë se për këtë shkak,
Kombi Shqiptar nuk duhet qitë shtet më vedi, por ky vend duhet nda ndërmjet
tyne, si gja e pazot. Kush i mba mend grekët të bashkuem nën nji skeptër dhe
kunorë mbretnore përpara së XIX qindvjetë? Sa jetë ka flamuri i Greqisë? Jo
vetëm që grekët, edhe në kohën ma të lumnueshme të historisë së tyne s’kanë kenë
të bashkuem nën nji shtet, por këta kanë thirrë ushtritë e hueja për me shtypë
shoqi-shoqin, shi mbrenda kufijve të vet. Pse pra, Shqiptarët, të cilët
gjithmonë ia kanë vu pushkën të huejve, dhe që kjenë faktori ma i parë i
pamvarësisë greke, nuk duhet të kenë liri dhe pamvarësi, për arsye se s’na
paskan kenë kurrë të bashkuem në nji shtet?!
Si e dishmojnë vetë diplomatët e saj, Franca ka hy në Luftë Botnore
vetëm për me i dalë zot integritetit e pamvarësisë së Serbisë. E po, aso kohe,
serbët nuk kanë kenë të bashkuem me Kroaci e Mal të Zi e Sloveni, me të cilët
sot po thohet se na kenkan të tanë prej nji fisi! Mirpo, nuk po kuptohet kjartë
arsyeja përse sot shqiptarët do të bahen rob të serbëve e të grekve! A për
arsye se deri dje, edhe Kombi i tyne nuk ka kenë i bashkuem në nji shtet të
pamvarun?!
Mandej, sa për atë fjalën tjetër që thonë kundershtarët tonë, se Kombi Shqiptar
duhet mbajtun për barbar, për arsye se asht i ndamë nder krahina dhe fise, nuk
duket se asht ma me themel se ato të shpifunat tjera mbi të cilat u fol ma
sipër. Tue kenë e themelueme jeta shoqnore mbi bashkësi të interesave, prej vedit
vjen si rrjedhojë se shteti, i cili ngallitet prej asaj bashkësie, nuk mund të përshtrihet
ma përtej se sa i mërrinë forca që do t’i mbrojë ato interresa. Tash, tue kenë
se populli Shqiptar, për shkak të pushtimeve të hueja të vazhdueshme, nuk mujt
me i organizue forcat e veta në mënyrë që me mbrojtë e me drejtue interesat e
përbashkëta të Kombit, këtij iu desht doemosdo me u nda në disa grupe ma të
vogla, e aty, përmbrenda qarkut të mundësisë që natyra dhe pozicioni gjeografik
u jepte do familjeve, me u vllaznue dhe me i mbrojtë interesat e veta, me
modelue “shtetin” dhe me organizue jetën e vet shoqnore. E ky ishte i vetmi
sistem jete shoqnore që mund të realizohej deri më sot në Shqipni. Në njenën
anë, shqiptari nuk donte t’i shtrohej pushtuesit të huej, në anën tjetër,
pushtuesi i huej nuk e lente shqiptarin me i organizue forcat e veta në mënyrë
që ky ta shtrinte pushtetin e vet mbi të gjithë Kombin. Shqiptarit iu desht me
e lokalizue pushtetin e vet në krahina të veçanta, tue i mbajtë së bashku
parimet e Kanunit Kombtar si rregull
jetet. Prandej, fakti që Kombi Shqiptar gjindet i ndamë ndër fise, nuk rrjedh
prej shpirtit të tij ekcentrik dhe barbar, por prej faktorve të përjashtme të
cilat ai nuk kishte mënyrë sesi me i shndërrue.
E, me e vertetue se Kombi i ndamë në shumë fise asht gjithmonë barbar,
mundet me u vërtetue edhe prej historisë. Në kohen kur Filipi i Maqedonisë
kercnonte Republiken e Athinës, kjo Republikë xuni me u forcue per t’i ba ballë
anmikut e kështu, mëkambi nji ushtri prej 500 vetësh kamsorë e 50 kalorës t’
armatosun, kjo gja mundet me u lexue në Filipikët e I të Demostenit. Prej
këtyne shifrave duket e kjartë se Republika e Athinës, në kohen e Demostenit,
nuk dij a mund të kishte kenë shumë gja ma e madhe se ndonji fis i Shqipnisë.
Por megjithkëte, s’e besoj se kundershtarët tonë mund të thonë se Atdheu i
Demostenit ka kenë barbar, per arsye se kjo Republikë ka kenë ma e vogel se
Serbia.
Së mbrami, kundershtarët tonë thonë se Shqiptarët janë jo veç barbarë,
po, per mateper, Shpirti i tyne asht i ngathtë e i plogësht, aqsa mos me mujtë
kurr me u qytetnue e me perparue.
Fjala fjalën s’ e mund, por shtanga shtangen, ka pasë thanë nji gjakovas
i motshem: “Shtanga e thyen njiherë shtangën, por fjala s’ e mund kurr fjalën!”
Prandej, unë këtu nuk po due me u hallakatë fort nder fjalë, veçse me arsye të
forta, – të cilat janë shtanga në nji kuvend burrash të mendshëm, – due me
diftue se Shpirti ose psika e Kombit Shqiptar, nuk asht aspak ma e ngathtë se
ajo e sllavëve. Psika e nji populli ndanë ma së miri, në poezinë popullore të
tij. Le ta perballojmë pra, poezinë popullore shqipe, me ate të sllavëve.
Tue gjykue simbas poezisë popullore të sllavëve të Jugut, rodi i poezisë
që zotnon ma shumë nder ta, asht legjenda.
Legjenda, si dihet prej natyrës së vet, kerkon me lurtue veshët e të mëdhajve e
prandej, këte rod poezie e gjejmë të perhapun sidomos nder epoka të despotizmit
e autokracijet, si dhe nder popuj të cilët, ndjenjat e lirisë nuk i kanë fort
të shqueme, gjithashtu që nuk kanë shpirt iniciative në vetvedi. E të këtillë
janë sllavët, perposë malazezëve, të cilët janë të shartuem ma fort se me
tjerë, me shqiptarë. Sado që sllavët janë nji familje e madhe fort në Europë,
megjithkëte, të thuesh, deri dje i kena pa tue u vue pa za nen zgjedhë të nji
Cari ose të nji Habsburgu, kush nen tirani të nji Kalifi ose të nji Despoti
autokrat e që, per me i pshtue robnisë së huej, u asht dashtë gjithmonë, ose
nji kombinacion politik, ose ndihma e nji të tretit, i cili i ka pshtue per me
i pasë ma vonë si mashë per vedi.
Por, prej poezisë popullore, del në shesh edhe nji tjeter njollë e
psikës sllave. Fatosat e Kombit sllav, ashtu si i paraqet poezia e tyne
popullore, nuk janë njerzë të nji force të jashtzakonshme, si asht Akili, Dhiomedi
ose Ajaksi në “Iliadë”. Nuk janë as
vetje gadi të hyjnueshme, si Luçiferri i Miltonit në “Parrizin e djerrun”, po
janë disa perbindsha të përçudnuem , qê s’di njeriu a janê kulshedra apo
katallaj e maluketen tê trishtueshêm.
Kështu, bjen fjala, Kraleviç Marku, tash kërcen me sharcin e vet prej
nji malit në tjetrin, tash han 50 okë groshë në hae, tash pin venë me lagena 12
okësh, tash e hjedh topuzin tri ditë udhë larg, etj. Kishe me thanë se madhnia
e këtyne fatosave, perngjanë ma fort me madhninë e nji sfinksi që nuk asht, as
shtazë, as njeri e që s’ ka asgja me natyren e mendjen e njeriut. Ai asht nji
peshë shtjelli të çuditshëm, që nuk thotë asgja e as që duhet gja. Tue i ndi
ato kangë, shpeshherë të duket vedi se je n’ ato kohë kur flitshin zogjtë e
hardhucat, e kur ujku e dhelpna ishin ndrikull e kumbar; pra, në nji kulturë
hindjane, kur poezia i perziu dhe i bani përshesh sendet e mbinatyrshme me ato
të natyrshmet, tue perftue kështu sfinkset, piramidat dhe poemat e pafundshme.
Mbasi pra, vjerrshtori sllav, per me mujtë me ba pershtypje në mendje e
në zemer të popullit, me poezitë e veta, duhet me e thanë se asht ngushtue me
perftue do forma krejt shpellanike, si dhe fatosa matrahula e maluketën, me
kenë se mentaliteti i atij populli nuk asht i zhdrivilluem, aqsa me i kuptue
plotsisht përmasat e numrit, të peshës e të masës, prandej ka mbet ende në nji
shkallë mjaft t’ ulët të qytetnisë.
Asht e vertetë se poezia popullore sllave ka nji trajtë të përjashtme
fort të bukur; por kjo nuk rrjedhë prej njomsisë së ndjesive të shpirtit të
tij, po prej servilizmit që e dallon. Tue i pasë sherbye gjithmonë tiranit të
huej ose tiranit të vet, ai, per me e lurtue e per me ia këndellë veshët atij,
ka kenë i ngushtuem me zgjedhë fjalë e thanje sa ma të hijshme nder poezitë e
veta. Kurrkush nuk ka mënyra ma të bukura në të folun, se ata që sherbejnë nder
pallate të mbretënve. E nuk ka pse të thonë kush ndryshej, sepse edhe kombet e
qytetnueme i kanë këtoforma shpellanike e të përbindshme nder poezitë e veta,
si bjen fjala, ipogrifi i Ariostit. Poetët e kombeve të qytetnueme i bijnë këto
forma, jo si nji ideal të vetin, por si nji çudë, nji shtriganeri ose si nji
shprehje të mentaliteteve të kalueme, perderisa shkohet deri aty sa sllavi
Kraleviç Marku, nuk do të kishte kenë Kraleviç Mark po nuk i hangri 50 okë groshë
në hae e kali i tij të mos hidhet mal më mal.
Derisa poezia popullore shqipe asht krejt ndryshej. Shqiptari, nder
poezitë e veta, nuk këndon per tjerë, ai këndon vetem per vedi. Nder lufta e
nder punë trimnije, ai nuk i ven shenj’ fakteve; ai shqyrton vetem rrezet e
namit e të lumnisë që shkrepin prej atyne fakteve. E kështu, kah nami e lumnia
asht prij ideali i tij dhe prej këtij ideali i mbushet Shpirti me entuzjazem, i
gufon vetvetiut zemra nder kangë, të cilat i këndon si ai zogu i verës, i cili
këndon jo per me e ndigjue të tjerët, por sepse nuk i rrihet pa këndue nder
blerime e hije të rita të lugjeve, mbi ato stome gurrash të argjendta. E kah ai
nuk i ka sherbye kurrkujt, fjala, thanja, si dhe krejt forma e mbrendshme dhe e
jashtme e poezisë, i ec, tash e ambel si pranvera e Arbrit, tash e rrembyeshme
si ato prrojet e Bjeshkëve të Namuna ku era ulurinë andej kah vjeshta. Ai nuk i
dron nipat e fatosave të cilët i këndon nder kangët e veta e as që ua ka
nevojen atyne. Ai këndon lirshëm, si t’ ishte i vetem mbi botë, botë e cila,
per te, përmblidhet krejt mbi ato maje malesh ku vedin e mban mbret. Asht pra
poezia, nji ode e rendit të parë, saqë s’ ka shumë vjet, filologu i permendun i
Universitetit të Gracit, profesor Meyer, thonte se poezia popullore shqipe,
prej pikpamjes estetike, asht ma e bukra ndaj të gjitha poezive tjera t’
Europës.
Per në daçim, pra, me e gjykue punen simbas kritereve të njoftuna të
psikologjisë, njeni nder të cilët asht shi poezia popullore, do të thomi se
psika Shqiptare, persa i perket lakmimit per qytetni, i rrin perballë psikës
sllave, ashtu si i rrin përballë legjenda, odes. Kjo na ban të kuptojmë se
psika sllave asht ma pak e zhvillueme se ajo e Kombit Shqiptar. E per me e
perforcue edhe ma shumë këte mendim t’emin, këtu due me ju prue edhe disa fakte
prej të cilëve, Zotnija juej ka me e pa
edhe ma kjarisht se, kundershtarët tonë, gjykimin e vet mbi Shqiptarët e japin,
jo simbas së vërtetës, po simbas interesit të tyne.
Sllavët e Malit të Zi, ku prej forcës së pozicionit gjeografik të
vendit, ku edhe se vetë e kanë zanat pushkën, gjithmonë kanë kenë të lirë e më
vedi. E për ma tepër, për ma se 50 vjet rrjesht, sa mbretnoi mbi ta Nikolla i I
-rë, kanë pasë nji formë qeverie të thuesh kryekput si nder kombe të tjera të
qytetnueme. E mirë pra atëherë: Në të tanë Malin e Zi, kur ka nisë lufta
Turko-Ballkanike, ka kenë vetëm nji shtypshkrojë e vetme qeveritare si dhe kanë
pasë nji të vetme fletore politike, e edhe kjo qeveritare. Por nuk ka pasë
asnji shkollë të mbajtun me paret e popullit. Ndërsa në Shqipni, që prej viti
1908, kur kje shpallë Konstitucioni i Turkisë, e deri në fillim të Luftës Ballkanike,
pra në ma pak se katër vjet, u ngrefën shtatë shtypshkronja, u themeluen ma se
njizet fletore politike e të përkohshme, u çel nji shkollë Normale e nja
tridhjetë të tjera fillestare, e të tana të veçanta e të mbajtuna vetëm me pare
të Kombit Shqiptar. U përpiluen të tana tekstet për shkollat fillestare e disa
edhe për shkolla të mesme. E kështu, sot më sot, mësimi jepet shqip ndër të
gjitha shkollat e Shqipnisë. Janë botue edhe shumë vepra letrare me randsi, të
cilat e kanë çue nalt ndjesinë kombtare, tue i dhanë në pak kohë, shumë zhdrivillim
gjuhës shqipe, fakt ky që në kohë të pushtimit austro-hungarez, kjo gjuhë kje
përdorue për gjuhë zyrtare ndër të gjitha zyret administrative.
Mbrenda kësaj kohe kjen mbajtë tre
Kongrese Gjuhësie(1), si dhe kjenë disa shoqni letrare, etj. etj...E gjithë
kjo veprimtari asht zhvillue pa kurrnji ndihmë prej anës së qeverisë.
E po pse, tash, inteligjenca sllave, që në Mal të Zi, gjatë 50 vjetve
jetë kostitucionale nuk përfton kurrgja të re në lamë të qytetnisë, na duhet
sot të mbahet si ma e naltë dhe ma e hollë se inteligjenca shqiptare e cila në
pak vjet krijoi nji gjuhë letrare (2)
dhe asht e ngjizun me nji mentalitet të ri për Kombin?! Zotnij! Le të lehet njiherë
në paqë shqiptari dhe le t’i jepet kohë me nxanë, dhe atëherë, ju keni me pa se
ai ka me shkue gjurmë më gjurmë me kombe të tjera të Ballkanit, gjatë rrugës së
qytetnimit dhe të përparimit.
Kombi Shqiptar i ka dhanë burra në za për urti Perandorisë së Bizancit.
Diplomatët ma të mirë dhe gjeneralët ma të vlefshëm të mbretnisë së Turkisë,
Shqiptarë kanë kenë.
Shqiptar ka kenë edhe statisti italian Françesk Krispi, kështu Shqiptar
ka kenë edhe Papa Klementi i XI-të si edhe Kardinal Albani. E në kjoftse
bazohena në memorandumin e shkruem nga Venizellosi, të cilin ia ka paraqitë
Konferencës së Paqes, Shqiptar asht sot edhe gjeneralisimi i ushtrisë greke.
Por, për me ua mbushë mendjen edhe ma mirë se Kombi Shqiptar nuk e ka
namin ma të vogël se kombet e tjera të Ballkanit, këtu due me ju pru fjalët që
shkrimtarë me vlerë kanë lanë të shkrueme mbi Shqiptarët. Shkrimtari francez
Hecquard, në librin e vet “Histoir e descriptions de la Haute Albanie”, ka
shkrue se në histori të shqiptarëve
“ndeshen prova të lumnueshme energjie, inteligjence dhe aktiviteti.” Ma
poshtë thotë: “Ata kanë ruejtë doket e
burrninë ashtu si vetëm mund ta ruejshin burrat e hershëm që u këndohet kanga,
se githmonë këta i kanë dhanë burra në namë e në za Greqisë së hershme,
Perandorisë së Bizancit, Turkisë e Greqisë së kësokohshme”, si u tha
përsiper. Mandej Lordi Bajron, prej anës së vet gërthet: “Përmbi karpa të Sulit e gjatë bregut të Pargës, ka burra si veç motit i
bajshin nanat dorike: atje ka ende do familje për të cilat kishe me thanë se
janë të fisit e të gjakut të Heraklidëve.”
Dëshmi janë këto, Zotnij të mij, të cilat kishin me i shtue namin edhe
nji Kombit ma të madh e të qytetnuem.
III
Tash, Zotnij, mbasi Ju diftova se kush janë dhe shka janë Shqiptarët, më
duhet t’ Ju flas për të drejtat e tyne. E po Ju thom se Shqiptarët kanë të
drejtë:
a) për nji pamvarsi politike e ekonomike;
b) gjithnji mbrenda kufijve gjeografikë e etnografikë të Shqipnisë.
Mbi pamvarsi të Kombit Shqiptar, nuk kam shumë fjalë me ju thanë.
Dihet se kjo e drejtë ka kenë njoftë, sigurue dhe dorëzanue me nji
traktat të Pushteteve të Mëdha të Antantës, – prandej, me fjalë të tjera edhe
prej Francës, – që prej Nandorit të vitit 1912, në Konferencën e Ambasadorve në
Londër. Këto Pushtete, mandej, ia kanë ba me dijtë botës mbarë se traktatet
ndërkombtare ata nuk i mbajnë për shtupa letrash me i tretë, por i respektojnë
si akte, që prekin nderen e kombeve që i kanë nënshkrue. E njimend, po e xamë
se anglezi thotë se ja ka nisë nji lufte të përgjakshme e të shëmtueme, por
këte e ka ba vetëm për erz të firmës që ai e ka pasë vu për pamvarësi dhe
neutralitet të Belgjit. Pamvarsia e Kombit Shqiptar pra, në se do marrë si nji
punë e kryeme dhe e dorëzanueme mbi erz të Kombeve të mëdha të Europës, prandej
tash ne nuk na mbetet tjetër, veçse me folë për kufij të natyrshëm të Shtetit Shqiptar,
e kjo asht nji çashtje po aq me randësi, sa ajo e pamvarësisë.
Pushtimet e hueja dhe intrigat e paemen të nji diplomacie bakalle, të
pashpirt e të pazemër, kaq fort ia kanë shndërrue dhe perçudnue fizionominë
gjeografike dhe etnologjike Shqipnisë sa që sot, nji i huej, sado i drejtë dhe
i papajambajtas, mezi mundet me e njoftë me nji të këqyrun. – Edhe nji nanë,
shpesh e ka të vështirë me e njohë fytyrën e të birit, kur këtë t’ia ketë
përçudnue me varrë e me dermishime arma e anmikut. – Prandej, lypet të caktojmë
ma përpara disa kritere të sigurta, mbas të cilave mandej, me përskajue kufijt
e natyrshem të Shqipnisë.
Mbas parimit të autodeçizionit, sejcili popull që mund të thotë se ka
nji homogjenitet të pakëputun e të pandamë në vetvedi, ashtu si ky përcaktohet
prej ndermyllzave të teorive uilsonjane, ka të drejtë, ose në mos tjetër do të
kishte të drejtë, që ai vetë me e nda kuvendin mbi sharte të veta politike e
ekonomike dhe me u nderue si shtet i lirë dhe i pamvarshem. Ky shtet, masandej,
gjeografikisht do të përshtrihej deri ku kapet kombsija e pandame e vijueshme e
atij populli. E në rast se në ndonji skundiill toke të këtij shteti gjinden të
shartuem elemente të huej, aty vullneti i popullit do të vertetohej nëpërmjet
të nji plebishiti, mandej liria e tij do të jetë e dorzanueme dhe e sigurueme
si duhet e sa duhet.
Mbas këtyne parimeve, asht punë e arsyeshme që shteti Shqiptar të
përshtrihet gjeografikisht deri ku mërrin Kombësia e Popullit Shqiptar, e
vijueshme dhe e pandame prej centrit të vet. Sepse tagri i autodeçizionit nuk
asht i lidhun me individë ose me grupe të caktuem njerëzish, por me avrom të
gjithëmbarshëm prej të cilit përbahet Kombi. Prandaj çdo zvoglim që i bahet
tokës së Shqipnisë, i papështetun mbi këto parime, do me thanë se ai i bahet
dhunshëm e me të padrejtë.
Por në bazë të cilit kriter ka për të mujtë me u caktue të përshtrimit e
Kombsisë Shqiptare? – Mbas gjuhës, i vetëm ky në këtë rast, asht kriteri ma i
patundshëm dhe që nuk mund të lehet kurrsesi mbasdore.
Populli Shqiptar flet nji gjuhë krejt të veten që, – tue lanë mënjanë
transformimet e natyrshme të elementave të cilëve nuk i ka pshtue asnji gjuhë
tjetër deri më sot, – kurrfare nuk mund të unjisohet me gjuhë të tjera keltike,
latine, gjermanike, sllave ose helenike, me përjashtim ku puqet me to, me rrajë
të bashkueme indo-gjermane. Prej këtej pra, rrjedh që të gjithë ata që e flasin
këtë gjuhë, kanë një Kombsi krejt më vedi e krejt të ndame prej asaj të kombeve
të tjera t’ Europës. Sepse, nuk ma merr mendja që nji tjetër popull i gjallë i
Europës t’ia ketë tatue Shqiptarit nji gjuhë që, dhe as nji tjetër popull
europian, mos ta ketë folë. Për ma tepër, nji gjuhë e dekun, nuk i tatohet nji
populli marë. Por as populli Shqiptar nuk ka mujtë me ua tatue popujve të tjerë
gjuhën e vet. Gjuha tatohet, ose me forcë t’ armëve, ose me forcën e kulturës e
të qytetnimit. Por, si prej njenës, si prej tjetrës pikpamje, Shqiptari nuk ka
kenë ma i fortë se popujt që ka përbrij. Prandej nuk ka si të mohohet se, të
gjithë ata që flasin shqip, janë të Kombsisë Shqiptare. E për këtë arsye, Shteti
Shqiptar, duhet të përshtrihet gjeografikisht deri ku përfshinë gjuha Shqipe.
Tue pasë caktue këto parime ose kritere, të shofim tash se cilët do të
jenë kufijt gjeografikë të Shtetit Shqiptar. Por, per me u diftue krejt të
papajamajtshëm në këtë çeshtje plot me gënjeshtra si dhe aq pahijshëm shoshitë
prej anmiqve, këtu unë due me ia lanë fjalën, Zotni, shkrimtarit tuej të
sipërpërmendun, z. Rene Pinon, i cili ka kenë në Shqipni dhe e ka pa vetë me sy,
tue e prekë vetë me dorë, se kush mundet me pasë arsye mbi këtë çeshtje?
Zotni Pinon pra, në artikullin që prumë prej “Revue des deux Mondes”, tue folë mbi kufijt e Shqipnisë, thotë:
“Prej fushave të Vardarit e deri në Adriatik, prej Thesalisë e deri në Mal të
Zi, zot toket asht Shqiptari, në daç sepse ky hyni këtu mbrendë ma i pari, në
daç sepse ky ndolli ma i forti”. E të tanë krahina e Kosovës, e cila, prej Konferencës
së Londonit (1913) i kje lëshue Serbisë, dhe mbarë Çamëria, “Epiri i Nordit”,
të cilin e lakmon aq shumë Greqia, janë të banueme kryekëput prej Shqiptarësh e
prandej, e drejta e lypë që të njehen me Shtetin Shqiptar.“ E mos të mendohet
se zotni Pinon asht shty tepër me këto fjalë, sepse e vërteta e këtyne fjalëve
duket çiltas edhe prej statistikave të cilat, qysh prej vitit 1909 e tektej,
janë ba përmbi proporcione etnologjike të popullsisë së Shqipnisë. Prej këtyne
statistikave zyrtare del në shesh se, në krahinat e lëshueme prej Konferencës
së Londonit serbëve dhe grekëve, të paktën, 80 përqind të popullsisë janë
thjesht Shqiptare. Serbët na thonë se banorët e Kosovës, me rod janë të gjithë
sllavë, por, gjithnji si thonë ata, përdhuni dhe me kohë janë çoroditë, tue u
kthye në Shqiptarë. Këtë fjalë e thonë edhe grekët për banorët e Epirit të Nordit.
Por ata nuk thonë të vërtetën, sepse, po të ishte e njimendët se banorët e
Kosovës janë sllavë dhe ata të Epirit të Nordit, grekë, atëherë Serbia nuk do
të kishte mbytë e gri deri më sot afro dyqindmijë vetë në Kosovë, e Greqia, nuk
do të kishte djegë ma shumë se treqind e gjashtëdhetë katunde në Epir të Nordit,
tue e kryqëzue gjinden përsëgjalli, posë atyne pesëdhetmijë vetave që i kanë
vra dhe i kanë lanë me dekë prej urije e sikletit. Popujt e qytetnuem munden, po,
në furinë e nji kryengritjes, me vra në trathti mbretënt e mbretneshat e veta e
me i dhunue trupat e tyne mbas vdekjes, por nuk mërrijnë kurrë me gri – e në
ç’mënyrë mandej! – me qinda e mija vllazën “bashkëqytetarë” të vet! Qyshë se
serbët kanë vra me qinda mija njerzë në Kosovë, dhe grekët kanë djegë qinda e
qinda katunde në Epir të Nordit, dëshmon kjartë se, as banorët e Kosovës nuk
duhet të kenë kenë serbë, as ata të Epirit të Nordit nuk kanë kenë grekë. Jo, po,
Zotni të nderuem! Janë vra gjindja me qinda mija në Kosovë dhe janë djegë me
qinda e qinda katunde të Epirit të Nordit, për të vetmen arsye se grekët e
serbët duen me e shue farën Shqiptare n’ ato krahina, për me mujtë me i thanë
mandej Konferencës së Paqes se atje nuk ka Shqiptarë! Oh, sa arsye ka pasë ai i
moçmi kur ka thanë: “Ubi solitdinem faciant, pacem appellant.” Por, sa të kenë
shkretnue vendet, thonë se vunë paqen!
Por për me i forcue ma tepër fjalët e z.Renè Pinon mbi kufijt’ e Shqipnisë, këtu due me ju përmendë se çka shkruente mbi
këtë çeshtje Lordi Fritz Maurice, Mis i Komisjonit të Rumelisë Lindore, mbi “Foreign Office” e që masandej, kje botue
në nji Libër Bleu të vjetës 1880. Ai shkruen: “Për me folë se shka asht Kombi Shqiptar, i bjen me u përshtri edhe
mbrenda kufijve të Serbisë e të Malit të Zi, e krahina e Kosovës, shka merr
prej Mitrovicet e teposhtë, asht krejt Shqiptare dhe ka vetëm nji skundill fort
të vogël serb. Statistika bullgare e
greke, mbi të cilat qeveritë e Sofjes e të Athinës themelojnë pretendimet e
veta mbi Manastir, Ohër e Korçë, janë pështetë në rrena e dashtas janè ba me
rrena, le ma ato pretendime të Greqisë që janë ba pa kurrfarë turpit !.” Qé
pra, Zotni, se deri ku duhet të përshtrihet Shqipnia e ç’kufij duhet të ketë Shteti
Shqiptar. Mbas dishmisë së këtij diplomati ingliz në za, Konferenca e Paqes
kishte me ba nji paudhni të përgjakshme, po nuk e nxuer e nuk ua ktheu
Shqipnisë ato tokë që, Konferenca e Londonit, kundra çdo gjyqi e drejtsije, në
vitin 1913 ia shkëputi Shqipnisë, për me ua lëshue grekve dhe serbve.
Veç shka se,tue bisedue për këte çeshtje me një delegat të Konferencës
së Paqës, ky zotni na tha troç: Hiqeni mendsh se na po marrim tokë tuejat, të
pushtueme prej Aleatëve tanë, e po ia kthejmë rishtas Shqipnisë. Mbi këto fjalë
që per ne kanë një randsi të madhe fort, unë kishe me dashtë me folë pak ma
gjatë; por, pse s’po due me vu ma teper në provë durimin tuej, po marr lejen me
ju ba vetëm një oroë mbi to. Po kje se puna asht, ashtu si e mendojmë, që
Konferenca e Paqës e ka në mendje me ia peshue gjyqin Botës në qetele të arsyes
e jo në mollëz të shpatës, Zotnia juej e kupton vetë, se fjalët e tij s’mund
zanë vend; përndryshe asht kot që të tjerrë fjalë ma gjatë, se sot shpata e
Shqipnisë s’ka teh endè.
Qe, Zotnij, se shka kam pasë me ju thanë per Shqiptarët e mbi të drejtat
e tyne. Tue ju falë nderës, me gjithë zemër për mirësi që keni dashtë me më diftue
në këtë rasë, do ta mbyll këtë ligjeratë të përvujtun, me ato fjalë që me 24 Nandor
1880 thonte në Parlamentin italian, Madero Savini, kur Europa pat çue donamet e
veta para Ulqinit, për me e ngushtue Turkinë që me ia lëshue Malit të Zi tokët
e Shqipnisë. E qé shka foli në atë rasë, deputeti italian: “E po pse francezëve nuk u mbushet mendja me hjekë dorë nga Alsazë-Lorena?
Pse nuk do të guxojshit Ju, (deputetë italianë), me hjekë dorë prej viseve
italiane që gjinden nën Austri? Pse i keni dalë zot Greqisë kundra Turqisë, në
Kongresin e Berlinit? Vetëm per parimin e Kombsisë! E pra, kujtoj unë, se, për
me kenë burra fjalet, na duhet me thanë edhe për Shqipninë ato shka thomi për
të tjerë në Paris, Romë, Athinë, Varshavë...
Në mos paça harrue, si kam ndij
prej Profesorave të mij, Grotius ka pasë thanë se, tashma asht ba si zanat me
ua shndrrue zotin popujve. Por përkundrazi, Jean-Jacques Rousseau vërret: “Ani,
por të paktën pyetni ma parë, mostjeter, këto bagëti njerzore!”.
(“Shqiptarët e të drejtat e tyne” Shkoder, 1920)
***
Shenim
nga Fritz Radovani:
Persërita
botimin e këtij materiali me rastin e Vitit 2020 At Gjergj Fishta...
Ky
asht Teksti i plotë në gjuhën Shqipe i Fjalimit të përgatitun frengjisht nga At
Gjergj Fishta (Sekretar i Delegacionit në Konferencen e Paqes), që asht lexue
në Paris prej të pershndritshmit e të përnderueshmit Imzot Luigj Bumçi (Kryetar
i Delegacionit Shqiptar në 1919), Ipeshkëv i Lezhës, po në gjuhen frengjisht,
në sallen e Universitetit Katolik në Paris, dhe që nuk i asht ba asnjë ndryshim
prej meje nga origjinali i botuem në vitin 1920 në Shkoder.
Kam
theksue në dy vende të shkrueme nga At Fishta, nr.1 e nr.2, që tregojnë se në
Shqipni u zhvilluen tre Kongrese Gjuhësije dhe se kishte edhe Gjuhë Letrare
Shqipe. Kjo tregon mashtrimin e të së quejtunes “Akademi e Shkencave e
R.P.S.Shqipërisë”, në vitin 1972, kur “zhvilloi kongresin e gjuhës njësuar”, që
zhduku Gjuhen e vertetë Letrare Shqipe ku perfshihej dhe Gegënishtja e Veriut.
“Akademikët’
dhe ministrat e arsimit e të kulturës, vetem të mendojnë: “Kujt po i sherben
sot heqja nga ju, e At Gjergj Fishtës dhe e Shkrimtarëve të Veriut, nga
Historia dhe Letersia e Gjuhës Shqipe?”
Ju
lutem mos ndryshoni dhe as, mos hiqni asnjë fjalë nga origjinali i këtij
teksti! (Botimi i parë Melbourne, 6 Janar 2018.)
Melbourne, 19 Qershor 2020.