Kulturë
Illo Foto: Dukuri të fillimit të Shtetit të Arbërit
E enjte, 25.07.2019, 09:23 PM
DUKURI TË FILLIMIT TË SHTETIT TË ARBËRIT
Mbi
romanin “Andrea Topia dhe princesha Helena” Të autorit Resmi Osmani
Nga
Illo Foto
Historia ka provuar
se shqiptaret, janë
nga banorët e parë të Europes . Bëjnë pjesë në vendet
shtetformuse, krejt
ndryshe sa na kanë akuzuar
fqinjët, që janë mysafirë ne siujdhesën Ballkanike .
Veprimtareinë e gjithanshme të shtetit
arbnor, e ka
përshkruar romancieri , tashmë
i zëshëm, Resmi
Osmani . Resmiu ma dërgoi
dhe e lexova dorshkrimin në interrnet . Pa hyrë ende në analizë
të romanit, duhet t’i
them lexusit, se për mrndimin tim, romani
i Resmi Osmanit “Andrea dhe Helena “, është
romani historik, më i
arrirë i letërsisë shqipe, që unë
njoh. Këtë do rrekem ta provoj në këtë shkrim modest. Nuk e shof të
udhës, të
tregoj që jam një
lexus i rregullt i letërsise
romanciere , këtë e
kam provuar me shumë
rencensa dhe shënime kritike në këtë zhanër letrar .
Dinastia
princore Topia dhe perfaqesusi i saj, Tanushi,
përshkruhet
hollësisht në romanin e Osmanit . Periudha e sundimit të familjes princore dhe
princit, Kont i Arbrit, Tanush
Topia i përket viteve 1335-1350.
Kjo fabul, është
shtjelluar me një përgjegjësi sa
historike , po kaq dhe
artistike- letrare, nga
romancieri ynë . Në sfondin historik, rëndësia
lidhet me faktin se në mesjetën e
hershme edhe përpara shtetit të
Kastriotit, feudalët
shqiptarë kishin krijuar dinasti
dhe princër, që mundën të qeverisnin popullsinë brenda kodeve zakonore . Këto kode, janë
vlerësuar nga shkenca, për
kohën, që kanë
pasur mungesë të shtetit ligjor .
Principata Autonome, e Arbërit, pas
luftrave ne Karl D”Anzhu, mbret i Napolit, kishte pranuar vasalitetin nga Mbreteria e
Napolit, që ishte
një nga shtetet me të fuqishme të
Europës. Mbreti i Napolit, kontrollonte
vasalitetin me një nënmbret dhe
një garnizon, që kishte
selinë në Durrës, qytet
nën administrim të Mbreterisë Napolitane.
Principata kishte qeverisje zyrtarisht
të pjesëshme , por faktikisht
vepronte si principatë autonome, pa dashur tia dijë shumë për vasalitetin, me
administratë, kështjellat dhe ushtrinë e saj .
Tanush
Topia, kryezot katolik, i
njohur nga papati dhe mbreti si ”Kont i Arbërit” qeveriste
pricipatën . Kishte dy djem dhe një vajzë . Gruaja e Tanushit rrithte nga gjak mbretëror . Qeverisja i ecte mirë . Kishte financa dhe
ekonomi të qëndrushme . Autoriteti i tij ishte ne rritje dhe fqinjët
nuk e godisnin, megjithse e lakmonin pricipatën e shëndeteshme dhe produktive .
Vajza
e mbretit te Napolit, Robert
D’Anjou(Anzhu) Helena, e lindur
nga një mardhënie jashtmartesore,
do të udhëtonte me nje
anije te sigurtë, për t’u
martuar me princin franko –gjerman Filip de Qurtenay, që
qeveriste Morenë dhe ishujt e Egjeut. Gjatë lundrimit, stuhia
në det, shkatërroi
anijen napolitane dhe
Helena, me një
grusht shoqërusish u
gjend në breg të
Rodonit, që administrohej nga
principata e Arbërit
. Aty vjen Andrea
Topia një djale azgan
dhe u jep ndihmën e duhur
fatkeqve . Shpejt
e mësuan se kush ishin .
Andrea
dhe Heklena u dashuruan në çast .
As Mbreti Robert, as Tanushi
nuk e miratuan këtë dashuri, që
cënonte rëndë mardheniet midis mbretërisë dhe principatës autonome të Arbërit, që
zotëronte shumicën e territoreve te Shqiperisë së sotme, nga
lumi Mat deri në Shkumbin. Lufta
hakmarrëse për këtë turpërim, ishte në prag, por nga
ndërhyrjet diolomatike u evitua . Mbreti, pranoi
një tërheqje paqësore, që lejonte
të zhvillohej normalisht
jeta e të rinjve dhe jeta, në gjithë
principatën . Pas kësaj martese, brenda
një dhjetvjeçari u zhvilluan shumë ngjarje të gëzushme
. Plaga kishte zënë kore .
Çifti
u shtua me dy djem, që
gëzonin emrat e paraardhësve mbretërorë . Në ndërkohë, asgjë
nga ati-mbret nuk u harrua. Pabesia mbretërore, inati
shtazarak, u kultivua
në pallatin mbretëror napolitan. Mbreti dhe mëkembësit mendojnë ndryshe nga ç’flasin. Dështoi
një përpjekje tinzare, organizuar
nga nënmbreti, për
helmim të Helenës së bukur . Dhe
më pas për të vrarë Andrean.
Mbreti,
një
Makbeth i fshehur, i thirri në rezidencën mbretërore çiftin arbëroro-napolitan, për tu
pajtuar . Mbreti , preku
kulmin e jetës së tij kriminale,
kur në pallatin-kështjellë i arrestoi
Helenën dhe Andrean, duke
zbatuar sovranitetin e pushtetit
të pa kufizuar mbretëror .
Pas një
limiti kohor, nga
gjiotina dolën dy arkëmorte dhe u varrosën, pa
ceremoni në vorrezat publike . Ishin trupat e
Helenës dhe të Andreas .
Ky
është kreu dhe fundi i romanit.
Si
në ç’do roman historik , edhe në
këtë, që po analizojmë fabula është e shtjelluar
nga historia . Rruga dhe përfundimi i personazheve gjithashtu
. Ç’do roman serioz ngërthen në vetvete një periudhë
historike dhe gjithsesi fundi
i personazheve nuk mund të vendoset apriori , nga
vullneti i autorit . Çështia është
sa harmonizohet jeta reale, me
atë të përshkruar ne romanin
e zakonshëm .
Romancieri Resmi
Osmani , ka
dhënë prova, që i
zbërthen fabulat historike me atë vërtetësi, besueshmëri dhe ritëm, që
rrjedh jeta . Te gjithë personazhet, gjejnë
pozicionin natyral, pa u hallakatur dhe pa parazituar në jetë . Shkrimtari, si
autoritet i vetëm, që ballafaqohet me personazhet, nuk
mund t’u ndryshojë jetën
atyre, por i
vlerëson me kandar
farmacisti , të
tëra bëmat dhe
gjëmat, që
sjellin ata në jetë . Kjo
është e thënë, një
herë e mirë, për
të gjithë personazhet me vlerë historike, ose
jo .
Ne
romanin e Osmanit, të tërë
personazhet gjejnë pozicionin e
volitshëm, ku i shërbejnë zhvillimit të fabulës romanciere . Po analizojmë një nga personazhet e sërës së dytë, Dom Domenik,
vëllai i Tanush Topisë .Domenik nuk mund të
bëhej princ sundimtar, në asnje rast . Ai ishte shuguruar si klerik i
sërës së lartë. Brenda njerut sundimtar,
hedh rrënjë
me shpjtësi ambicja e çfernuar
. Mbreti dhe xhelati janë aliazhi i natyrshëm i
rracës mbretërore, që kanë kaluar një fëmijëri si të gjithe
bashkkohësit, por e
kanë harruar të kaluarën. Dom Domenik
arberori është ndryshe, jo
se qëlloi prift, por
eshte brumë i tipit human e paqësor
. Ky famulltar i mençur dhe i ditur, i
shërbeu familjes princore
Topia, në
Arbëri, në të mirë e në të keq, në hall
e në nevojë, në hidhërime dhe gëzime . Këtu filloi
jeta e tij reale .
Arriti të bëhej jo vetem prift, por
dijetar, këshilltar
i sundimtarit Arbënor . Për
interesa të principatës , u bë pjesë
e nivelit të lartë në oborrin
mbretëror të Napolit, si këshillëtar dhe ambasador i mbretit Robert.
Kur ndodhi gjëma e madhe ne pallatin
mbretëror, Dom Domenik
gjeti mënyrën dhe u kthye , pranë
bonjakëve të viktimave, në
Krujën arbërore duke vijuar jetën, që
kishte nisur. Ai ishte dhe mbeti misionar, jasht
priviligjeve , që i
siguronte detyra e
fituar në kryeqytetin, Napoli
. Domenik, për nga
volumi jetësor , si
personazh, kishte
disa rrugë, për
autorin Osmani .Ta ruante si
personazh princor , ashtu
siç ishte në realitet, duke
e lënë të zhytur ne lluks , në
Napoli . Një jetë e lakmushme, nga
shumica e njerzve . Kjo ishte më
emundëshmja, për një plak të rëgjuar, kopetent
vetem i kanonizmit fetar . Mund ta kthente në
një vajtoc të fatit të viktimave,
e
të tjera rrugë të mundëshme, natyrale
Zhvillimi natyral i ngjarjeve, ja
ndalonte autorit të
bënte arbitrarite , sado të vogla . Mund ta kthente në një personazh krejt episodik , që dhe
vetë lexusi nuk kishte për ta kujtuar kurrë . Romancieri u kujdes, për
këtë personazh dhe
ja riciklioi jetën . E solli në
Krujë, pranë
bonjakëve të çiftit viktimë mbretërore . Na i bëri Domenikun, ne
dhe njerëzisë një
personazh të dashur dhe të pa
zëvëndesushëm, për mënyrën si rrodhën ngjarjet e zhvillimit
të familjes Topia, një
Domenik tjetër, nuk do
të ishte i përbuzur nga lexusi i
ç’do niveli . Romancieri i regjur, voton
me publikun, me lexusin
e gjerë . Autokracia kultivohet
dhe në metodën e
shkrimtarit dhe shprehet, kur nuk
i vendos personazhet në vendin e merituar. Domenik dhe ne lexusit, ndjehemi mirë, me
pozicionin njerezor të tij .
E
kam lexuar romanin me tendencë, për
të gjetur ndonjë personazh, që devijon rrugën natyrale . Personazhe episodike
ka plot, por janë në vendin e tyre, me
detyrat dhe rolet e tyre, si individë të spikatur dhe tipizuar, pasi
jeta nuk zhvillohet normalisht pa ata .
Një prej tyre është Shambellani, prezantusi mbreteror. Nuk besohet se ka nomeklaturë më të ulët . Megjithatë roli i
tij vizatohet, me
ngjyra realiste . Edhe kur e harrojmë, na e
kujton trokitja e spektrit, tri
herë, në dysheme . Të vërtetë, të
besueshëm e të veçantë, që mbahen mend, janë
edhe personazhet nga populli, burra e gra, malësorë, ushtarë,
bujq e barinj.
Gjithnjë e më shpesh
dëgjojmë sot, autorë të letërsisë, që
rrahin gjoksin, duke
thënë se i sjellin lexusit ngjarje reale, të shkëputura nga jeta dhe për to, nuk ka
kritik dhe lexus , që i
kritikon . Te këta autorë , duhet
ndalur seriozisht, duke i
bindur se autori letrar, nuk
është kronist i ngjarjeve .
Secili
mund të shkruajë , ç’do
temë , që e
ndjen se i duhet shoqerisë.
Lertërsia është tjetër fushë . Ështe fushë
ku luhet artistikisht, ku
jeta dhe fjala kthehen në art, pa i
bërë reklamë vetes dhe personazhit .
Ç’do
roman ka brenda vetes jetën normale, sepse
edhe ato, që nuk kanë ndodhur, do të
ndodhin . Romancieri dallohet, në
se ai
arrin ta veshi personazhin
me artin e mjeshterisë të fjales, të
dialogut dhe te solucionit jetësor .
Romani
i R. Osmanit, që
është i shtati në serinë e kolanës ”Libri i mbretërve”, përbën
kulmin e një romani historik, që nuk
çfryn, në asnjë nga karakteristikat e një romani të përsosur . Nuk ka pse të mos
më besoni, por do
të bindeni, si unë,
kur ta lexoni këtë roman historik shqiptar, me
vlera të
pashoqe, brënda këtij zhanri. Vepra e
Resmiut, është
roman i nivelit të lartë . Nuk ka rendesi numuri faqeve. Rrok
një diapazon të gjerë jetësor, me
ngjarje të rënda dhe të gezushme, që të
mbajnë të mberthyer , si
lexus . Ka zgjidhje të mëdha, të
kontradiktave , qe krijon
shoqëria . Në fund të fundit, vepra
e Osmanit, është
guri kilometrik, ku fillon të ngrihet shteti
shqiptar, nga
Topiajt, që u zhvillua
dhe bëri emrin e madh ne Europe
me shtetin e Gjergj Kastriotit . Gjergji pranonte se ishte
pasardhës i topiajve .
Nga kjo, që spjeguam
dhe mënyra e kompozimit letrar, romani
i Osmanit, mbetet
një roman i përsosur, për
zhanrin, të cilit i perket . Nuk ka fqinj
romancier dhe “akademik “, që mund
të ndërmarri sulm kritik ndaj kësaj vepre, që
e quaj të shquar .
E
nisëm me personazhet sekondare, për të
dalë te personazhet, që i kanë dhënë emrin
romanit . Menyra si i ka
pershkruar autori, Helena
dhe Andrea, na bëhen
pjesë e njerzve të dashur, që
kemi takuar në jetë , ose
që jetojmë, për
ditë me ta. Gezohemi dhe hidhërohemi, kur
bëjnë kështu këta dy personazhe, që
kanë zenë vend meritor
, ne panteonin e
historise shqiptare .
Bukuria
e tyre trupore, përshkruar me pathos të spikatur, nga
mjeshtri Osmani, na i shlyen provizorisht nga mendja, të
tëra bukurite njerezore, që kemi
njohur . Të tëra ato bukuri, janë
pjese e indit te
Elenes dhe Andreas . Pasi të keni lexuar këtë roman, kam
bindje, se
bukuritë njerëzore do t’i masni
me kutin sa i ngjan
Andreas, për djemtë dhe
sa i ngjan Helenës, per
vajzat. Kjo është
ana sipërfaqësore, por
ata përfaqësojne botën e brendëshme të dy
njerzve, që hyjnë në jetën e
njeri - tjetrit spontanisht . I ka krijuar natyra, dy
gjysma të barabarta të një
të tëre, që ështe
çifti, që
mban të lidhur shoqërinë dhe e çon përpara atë, pa e
vën re ata vetë . Ata kanë lindur që të
kryejnë vepra të mëdha , duke i
dhëne shoqërise , pjesë
nga dituria, puna mirësia dhe dashuria e tyre e dlire . Përshkrimi i ndërlidhur , për
cilësitë e këtij çifti , duke
na afruar afër tyre, na bën
krenar, për racen tonë
ariane të trashëguar nga Topiajt,
te
Gjergji dhe e tërë historia e kombit , nga me
të lashtët në Europe . Asgjë axhitative, asnjë
reklame!
Bota
dhe pasuria rrokullisen natyralisht . Në të tërë galerinë e personazheve shqiptarët
shquhen per bukuri dhe shpirt te gjerë, sepse
janë rritur në klimën më të mirë të
Globit, dhe e
kanë nxjerrë bukën me vështirësi , pothuaj nga
guri, prandaj shkelqejnë midis
bashkëshokëve dhe shoqeve të kombeve të tjerë . Autori, po t’i
përshkruante ndryshe, do të bënte gabim te pafalshëm, duke
rënë në mediokritet . Në Pallat , autori
na përshkruan personazhe me veti të spikatura
njerëzore, por pallatet mbretërore, si
gjithnjë edhe në këtë rast, e mbajtën të
fshehur qëllimin e errët, që
perfundoi me tragjedinë makbethjane
ndaj çiftit, që mishëronte kampionin e bukurisë, të dashurisë
dhe të harmonisë njerëzore .
Themelet e
pallateve mbretërore , ngrihen
mbi kufoma dhe gjak njeriu . Pallati
i Robert D’Anzhu nuk ka pse të bënte përjashtim . Ndryshonte vetëm në një
pikë : Giotina mbretërore, nuk
kishte prerë koka më të bukura se
Helena dhe Andrea Topija, nga
Kruja e Arberise .
Për
të qenë
në pajtim me ndërgjen dhe me ju, që me
lexoni, po paraqes
disa episode , ku jam ndalur
gjat leximit të romanit . Ne
faqen 6, gjendet një bashkëbisedim i Mbretit, Robert
me të bijën Helenë . Është nje monolog
i babait, qe të
kujton bisedat më të çmuara, që keni
dëgjuar , midis prindit
dhe të bijës, por që i përket realisht vitit 1330. Dashuria
prindërore i kapercen shekujt dhe këtu mësojmë se kariera
e ben pluhur dashurinë
prinderore . Ketë handikap, nuk e shpjegojnë dot gjenetistët .
Kantjeri
i anijeve në Ishëm, pershkruhet
ne faqen 111. Behet fjalë, për vitin 1340 . Thirrni kujtesës dhe ndërgjegjes tuaj : Ne Ishëm kantjer ndertimi per anije ! Sot nuk ka nje te tille, jo në
Ishem, por as
ne Durrës, as në Vlore
.
Ne
faqen 18 pershkruhet momenti, kur
Andrea, merr dorën e
Helenes në pallat . Gëzimi është
i atyre përmasave, sa të duket se
flasin edhe muret, dritaret, dyshemeja . Gjithçka bëhet
pjesë e këtij gezimi sublim .
Ne
faqen 26, përshkruhet
zyra dhe vete Tanush Topia në punë
e sipër. Autoritetin e kësaj
zyre, vështirë se
e has edhe sot, pas
mbi 700 vjet . Eshte një event, që na nderon si komb dhe i bën pluhur pretndimet, se ne nuk kemi
histori shtetformuse . Nuk ka as një fraze , që e thotë këtë fakt . E thotë zyra, kancelaria,
arkiva, biblioteka, noteria,
i
zoti i saj, Tanush Topia
dhe puna, që
kryhet në zyrën shteterore . Këtë
aspekt, autori , Osmani,
është
një person, që e monitoron nga larg, por me
hollësi , që na i përcjell në mënyren më të përpiktë të mundëshme. Ne faqen 29, kur pershkruhen momente lufte shumë intensive
bashkëbisedusi psherëtin : Përseri
Troje, përseri
Helene ! Kjo shprehje instiktive, na çon në një
konkluzion historik, se
trojanët, janë paraardhës, të Topiajve
arbnorë . Këtë po e vërteton edhe
historia moderne dokumentare . Unë e kam fjalën te fakti, që dhe
një psherëtimë në gjuhën romancjere, kthehet ne oshëtime historike .
Një
përshkrim , që zgjon ç’do
lloj imagjinate është dasma në keshtjellë, ku
Helena u be nuse . Këtë pershkrim mjeshtëror, nuk ka
komentus ta rigjenerojë . E gjeni ne faqet 33 deri ne
37 . Me epizëm, me gjëmë e kuje sipas zakonit arbëror, jepet
pikëllimi, gjëma dhe zia për vdekjen dhe varrimin e
princit-kont Tanush Topisë.Në të dy rastet shoqëruar jo vetëm me traditën
zakonore, por edhe me filozofinë dhe domethënien e
gëzimit dhe hidhërimit, jetës dhe vdekjes.
Po paraqes një shprehje, nga më
të zakonshmet ne roman . Ne faqen 41
shkruhet : “ Ne Petrele
çatite kuqeronin nga tjegullat .”
Nenkuptohet se në një qytezë të
zakonshme të Arbërise, kultura
e jetesës , ishte e
nivilet europjan, jo ajo jetë
vetëm baritore, që pretendojnë
pseudoshkencëtarët fqinj, deri te
vete Krushovi . Shtëpitë e Topiasve
ishin vila, ose te
ngjashme me to .
Merr
rëndësi të dorës parë , koloriti
gjuhesor, në paraqitjen e tablove të gjera e të
përmasave të mëdha . Ja nje shembull: Përshkrimi i Beratit, me
shtëpitë e bardha një-mbi një, kalanë, kishat,
me kodikët e famshëm, murgjërit shkrues dhe piktorë ne faqen 91, eshte
një perlë stilistikore, që ta sjell Beratin dhe kulturën e hershme arbërore ne tavolinen tende të studimit. Në këtë rast nuk mund të le pa permendur atë që përjetoi
Helena napolitane , kur
vizitoi Beratin, qytetin
e dashur dhe karakteristik të
Arbërisë dhe të Shqiperisë së sotme . “ U bë shkak ardhja ne
Berat, shkruan autori i romnit, që
princesha Helene, perveç
bukurive natyrore të vendit, te njihte një anë tjetër të
Arberisë, botën shpirtërore, që
shtriheshin thellë në histori dhe për të
ishte burim krenarie “ ( F 92 ) Helena
nuk i dha Arbërise vetëm
dashurinë e pastër , por u bë pjesë
e pa ndarë e Arbërise, atdheut
të saj të dytë, për të
cilin u be fli . Në se kjo përtërti
Helenën trojane, këtë ja
diktonte dashuria, për
bashkëshortin, për femijët, për
banorët e papërsëritshem arbënorë
.
Romani
i Osmanit, nuk
është një shumicë panoramash historike, patriotike, dashurore . Autori nxjerr në pah shumë veti
të kulturs, sjelljes dhe etiketes, qe nuk
lidhen me pallatet, kurthet
, intrigat, luftrat.Ai na sjell tabllotë tërësore, të
Arbërisë para skënderbejane, atë ngjallje dhe zgjim të frymës së vetëdijës
kombëtare, e cila do të çonte më von në Lidhjen e Lezhës
dhe epopesë së ndritur të qëndresës kundër turqve otomanë.
Ne
faqen 106 , shkruhet : “Mbreti, pas
fitores së luftës, në
Piemonte, ja lejoi vetes luksin e nje dite
zbavitje gjuetie, me bekimin e
Papës Benedikt i 12 “ . Këtu kemi të bëjmë me një rast domethënës, për
punën, për edukatën, për
etiketën, që shoqëria
i imponon ç’do kujt, por jo të
gjithë i njohin si kod të jetesës .Ne këtë rast, ç’do
koment nga unë, merr karakter skolastik . Le ta komentojnë dhe të nxjerrin mësime, shtetarët, eprorët, shërbestarët
e popullit . Hierarkitë nuk
janë tirani, por
jane gardjane te institucionit , te
punës me rendiment . As një lloj
demokracie nuk mund te çvleftesojë
punën, institucionin
e jetës njerezore .
Duhet
të jesh pa ndjenja, që
mos bëhesh bashkë me Helenën dhe
Andrean, kur
zbritën , në Napoli , për të
takuar babanë-mbret biollogjik të Helenës, Robertin D’Anzhu . “Bukuria e natës në det, qe e pa
parë, shkruan
autori ne faqen 114 të romanit
. Hëna derdhte shkelqimin e zbetë . Deti merrte frymë dhe psherëtinte me të gjithë gjoksin dhe vijon : Ata të dy , jetonin
të tashmen, kujtonin të
shkuarën dhe dyshonin, për
të ardhmen “ . Në këtë ditë të takimit, Mbrei
kriminel dhe Babai hipokrit , ju
drejtua Helenës :“ Ke mbi krye dhe në pamje breoren e dritës dhe të hirit mbretëror” Askush nuk do të besonte, se një ditë pas këtyre fjalëve, dhe
gostisë madhështore në pallatin mbretëror, do
ta dergonte çiftin, në
giotinë . Këtë krim makabër mund ta bëjë
vetëm një Baba-mbret, i
ardhur nga katakombet e pallateve të intrigës, hanxharëve
krimit, që fshihet pas perdeve të mëndafshta, ashtu
siç do t’i jepte Shekspiri në tragjeditë e tij.
Këtë pabesi , autori
na i përmbledh me një fraze të shkurter
: “ Nën vezullimin e stolive, fshihet varfëria e shpirtit “ . (f 122 ) dhe më von na jep këtë frazë :“ Fishekzjarret e bënë
qiellin e Napolit, sikur
po binin yje shumëngjyresh “ ( F 125 )
. Cila është pjesa e nënkuptuar e këtyre frazave ? Gjithnjë natyra bëhet pjesë e gjëndjes shpirtërore të njerzve, qoftë
në të mirë, qoftë në të keq . Kjo është arsyeja, që auorët
përshkruajnë mjedisin e gjerë, ku
ndodh një njgjarje e caketuar . Pse e qysh
ndodh kjo, nuk eshtë pjesë e këtij shkrimi, me objektiv
më të ngushtë .
E
kam vene re dhe ne romane te tjera, Resmiu,
nuk i merr për dore dhe
t’u tregoi rrugen personazheve, ose ti
vizatojë me ngjyrat, që do
ai . I le të ndjekin rrugën e tyre, të
veprojnë dhe të flasin ashtu si dinë vetë ata Na i ka përshkruar ashtu siç janë personazhet e oborrit mbreteror, ne
jeten e tyre te lluksit
dhe te begatise . Asnjë nuk ka përçmuar, ose
ta veri ne pozita, për
veprime të shëmtuara . Madje
dhe xhelatët, që shërbejnë në
gjiotinën mbretërore . Ata bëjnë punën, për të
jetuar . Lënda e parë e punës së tyre është krimi. Në pallat jetojnë vërtet midis lluksit, por
kanë vetinë e vetpërmbajtjes
dhe e
të çmuarit objektiv të pasurisë
dhe të lirisë së kufizuar, në të cilën u ka rënë fati të jetojnë .
Dihet,
që kama, helmi
dhe pushka ndodhet pas perdeve të
rënda të sallave, ku
derdhet hareja dhe lluksi i praruar, si lumë
i vrullshëm malor . Afër ndodhet
giotina mbretërore, që i bën hije vetes dhe
klasës së lartë mbretërore .
Ekzekutimi tragjik , që ju
bë çiftit, Helena
dhe Andrea, autori
Osmani , i ka kushtuar
vetem paragrafin e fundit të
romanit . Eshtë skena më e dhimbshme dhe më makabre . Në se kjo skenë do të shkruhej , më
përpara, do
të krijonte një sensibilitet të lartë te lexusi, që do
të ndihej keq, për
të vijuar leximet e mëtejshme . Gjithsesi urrejtja
, per
Mbretin – baba, na mbetet
në mendje dhe na regjistrohet në
ndërgjegje .
Liria
e njerzve nga zakonet
prapanike, të martesës, të gjakmarrjes
dhe të tjera të ngjashme, përbën , në të
gjitha kohrat detyrë parësore , ne
emancipimin e shoqerisë dhe krijimin e
klimës bashkëpunuse të shëndetshme
në shoqeri .
Ne
momentin e ekzekutimit, Andrea
nuk pranoi t’i lidhin sytë . Ju shkreh
xhelatëve : “ Dua ta shoh vdekjen
në sy ! “ ( 130 ) Kjo deshire e
Andreas është ftesë për brezat, që të mos kursejnë asgjë , qoftë
dhe jetën, për lirine
e vërtetë të njerëzimit, që
fillon nga liria e gruas, riprodhuse e
njerëzimit .
Per
stilin dhe gjuhen e perdorur të
romancierit Osmani, mbetet
ajo, që kam pohuar
dhe në shkrimet para ardhes:shqipe e pastër e pasur dhe fjla e zgjedhur
dhe e gjetur në vendin e saj .Në këtë
roman gjuha është më
e stërholluar, sepse, në
përshtatje me kohën për të cilën shkruhet, gjënden
fjaleformime , të krijura
nga dukuritë fonetike
dhe sintaktore . Kjo gjuhë e
struguar , i ka
sherbyer një stili të ri, që e ka bërë prozën, më
të rrjedhshme. Ka faqe të tëra shkruar me prozë poetike .
Gjuha e larmishme e shprehjes në tema kaq të komplikuara, siç
jane temat historike, mundëson
ndriçimin e plotë të enigmës
së thurur nga romancieri . Kësaj, ja
ka arritur ta realizojë R. Osmani, në të
tërë kompleksitetin e punës
të një romani , si ky që analizuam.
E
vetmja vrejtje, që kam
për autorin është kjo : shumë shpesh
Helena i shpreh
fjalë të nxehta dashurie Andreas
. Mendoj të eliminohet kjo skenë , kur
mjekon plaget e tij , pas ditës së gjuetisë . Kjo do të varet tërësisht
nga vullneti i autorit, në
se nuk prishet konteksi i përshkrimit në këtë
kre dhe në të tërë veprën .
Në
mbyllje duke uruar romancierin Resmi
osmani për këtë roman cilsor e dinjitoz që u shtohet romaneve të tjerë
historikë, shpresoj që romani të gjejë rrugën për te
lexuesi, veçanërisht te të rinjtë dhe, duke
qënë roman historik më i realizuar në tërë pikpamjet, të
perfshihet nga Ministria e Kulturës, për vlerësim per çmimin e vitit që jepet për
veprën letrare më të mirë.
Illo
Foto – Studjus, NY.
Janar-korrik 2019