Kulturë
Vangjush Saro: Skënder Rusi si qenie poetike
E enjte, 19.09.2013, 10:09 PM
Skënder Rusi si qenie poetike
Përsiatje
Nga Vangjush Saro
Klasifikimi i një poeti apo i disa poetëve duke pasur si
pikë referimi vendlindjen a qytetin ku banojnë, nuk është një gjë normale dhe
shkon përkundër parimeve të estetikës; (anipse askush nuk ua mohon krijuesve
prejardhjen dhe mjedisin ku ata u prezantuan dhe përjetuan frymëzimet e para).
Megjithatë, në fillim të viteve ‘80, pas një periudhe stanjacioni e
përsëritjesh të mërzitshme në letërsi, në Shqipëri shfaqen - klasifikohen -
disa grupe poetësh (nga ata që e kishin të drejtën e botimit) në një
gjeografi të trazuar. Atëherë ata, të
themi klubet që përfaqësonin, quheshin me emrin e vendit nga vinin. Poetët e
Tropojës: Skënder Buçpapaj, Hamit Aliaj; poetët e Lezhës: Ndoc Gjetja, Rudolf
Marku, Preç Zogaj, Shpresa Kapisyzi; me ta, merrte e jepte Agim Isaku, që
jetonte diku aty; poetët e Durrësit: Petraq Risto e Bashkim Hoxha; të
Tepelenës: Petrit Ruka, Qazim Shemaj, etj.
Nuk i ceka të gjithë, nuk ishte kjo ndër objektivat e këtij
shkrimi. Por e vërteta është që shumica e tyre, erdhën duke u rritur në sytë e
të gjithë lexuesve shqiptarë, vazhdojnë të shfaqen interesantë edhe sot, në të
dy kontinentet ku bashkëkombasit e tyre jetojnë; dhe pra, kështu duhen
trajtuar, si poetë mbarëkombëtarë. Këtë mund ta themi edhe për zëra të tjerë në
ardhje të poezisë së sotme. Tani, le të kthehemi te “grupet” dhe te klubet.
Poetike. Në një largësi fizike dhe klanore, por jo aq botëkuptimore, (me çfarë
shfaqëm më lart), pa u ndier shumë, i heshtur siç është edhe sot, i
ndërgjegjshëm për vlerat e tij, por asnjëherë rob publicitetesh të tepruara,
mbase edhe i druajtur, jo pak, nga Devolli plot peizazhe dhe erë toke, po vinte
një tjetër poet që shpejt do të bënte emër: Skënder Rusi. Ai madje, ndryshe nga
fryma (herë-herë) proletare që përcillte në krijimtarinë e tij Dritëro Agolli -
sado që e kam shkruar kohë më parë, një shkrimtar i madh, padyshim - iu përul
që në fillim lirikës dhe u përqafua gjatë me të. Një dashuri që të prek.
Miku im, poeti Ruzhdi Gole, thoshte në një vjershë, që kur
ishim studentë: Ne jemi puthja e tyre; (e prindërve). Përqafimi pandërprerë i
Skënder Rusit me lirikën, prekja deri në ind e jetës dhe natyrës në trevat nga
ai erdhi (Devolli, Korça) pllenoi një prurje nga më të veçantat në letërsinë
shqiptare. (“Jetoj në një qytet që dremit,/ dhe zgjohet mbi supin e një mali…”)
Disa vjet në një nga kryqendrat e kulturës shqiptare, në Shkodër; më pas në
krye të një institucioni prestigjioz si Biblioteka e Korçës, nganjëherë në
udhëtime, larg dhe afër, veç gjithnjë i mbyllur brenda pëlqimeve dhe botës së
tij, që ka sinonim sinqeritetin krijues, e së fundi duke i besuar shpirtit të vet, që kaherë është aq i gjerë, Skënder
Rusi na dha, të plotësuar kohë pas kohe, emrin e tij, që tashmë kumbon në një
hapësirë poetike të gjerë; për atmosferën letrare të Ballkanit (por jo vetëm)
nuk është i huaj ky kumbim.
Parantesë. (Herën tjetër, do ta them me një fjalë më
shqipe.) Një këngëtare e njohur irlandeze, Sinead O’Connor (“Nothing compare”/
“The Fogy Dew”/ “War”, etj.) pat deklaruar njëherë: “Kur të këndoj unë, nuk dua
të ngrihet flamuri irlandez.” Le të marrim thelbin e mirë të kësaj thënieje,
sadoqë ajo vajzë e ndjeshme ishte një këngëtare e re në kohën që e pohonte
këtë. Dhe le të abstragojmë pak. Realisht, ngushtimi i hapësirave dhe abuzimi
me termat, e ka bërë hera-herës propagandistike poezinë tonë. Le të themi pra,
Skënder Rusi erdhi si një poet që nuk do të lexonte asnjëherë deklarata false
dashurie për atdheun dhe për shoqërinë ku jetonte; sadoqë do ta tregojë me
krenari prej nga vjen, ç’vendi i përket; bota e tij e ndjenjave dhe e
përjetimeve, pavarësisht ndalesave të parëndësishme, që janë të kuptueshme, nuk
do të bënte asnjëherë dhe nuk bën jo kurrë më kompromise kufijsh. Kur u gjendëm
për një Festival të Kulturës Popullore në Kaliningrad (zonë e lirë e Rusisë,
diku midis Polonisë dhe vendeve balltike), ai ishte i vetmi në atë grup të madh
që e kishte mendjen vetëm te pasioni i tij dhe përpiqej të skanonte gjithë
hapësirën, me bjerozkat e Eseninit, pllajat e Brodskit, natyrë e shfaqje,
korije e vajza të bukura, si mikesha jonë Elena, e cila kishte mësuar shqip në
Shën Petërburg (Leningrad). Cikli i vjershave nga ai udhëtim, flet shumë në
këtë temë…
Skënder Rusi është, shpresoj nuk e përskaj, një qenie
poetike. Ai i këndon të gjitha llojet e poezisë lirike me aftësi dhe shpirt.
Peizazhi është një nga hapësirat ku ai lodron lirisht, si të gjithë lirikët e
mirë; madje shpesh ai krijon shartime të peizazhit me përjetime të heroit lirik
që bëhet një me natyrën: “Vjeshta këto ditë është kthyer në mollë,/ që e
kafshojnë të gjithë pa e pyetur./ Më trishtojnë degët e saj pa kokrra,/ dëshmi
të një kohe që ka vdekur.” Një vizatues i hollë, nje mjeshtër i harpës që
pjalmon tingujt, ai i shan dhe i do njerëzit, papushuar; veçmas gratë: “Duart e grave mbajnë një botë
të tërë/ mbi vete…” Dhe pastaj, sërish
ato, në një tjetër vështrim, më intim, më të flashkët, më fluid; natyrisht,
s’mund të ikim kaq lehtë nga sirenat që i duam, cilatdoqofshin: “U dashurova me
një grua/ pothuajse të rrallë,/ ajo është herë-herë pothuajse e pakuptimtë./
Njëlloj si unë që jam kjo re e bardhë,/ që e mbështjell të gjithën/ se s’dua të
më ikë…”
Ndonjëherë, ai zemërohet dhe e përplas dufin përmes ndonjë
inversi të habitshëm. “Mos më duaj më!/ Nis më urre/ nëse do mundësh!/ Dhe
qiellin (qielli jam unë)/ s’përmbyset bota/ po ta humbësh…” Por në më të mirat
çaste, ndijesitë e poetit lirik e rrethojnë dashurinë gjithë pekule. Të rrallë
janë poetët që e bëjnë këtë kaq bukur, me kaq mjeshtëri. Shikoni sa ëmbëlsisht
i drejtohet asaj që e do, në konfliktin e përjetshëm njerëzor të zgjedhjeve dhe
të përjetimeve, që jo gjithherë i kemi në dorë: “Hyra prapë në sytë e tu
jeshilë,/ në bebëzat e tyre zura prapë vend./ Më pas, trokita në shtëpinë e
shpirtit,/ ku ca të tjerë prisnin prillin tënd...”
Ca të tjerë prisnin prillin tënd. Metaforë? Mbase më shumë
se kaq…Një fjalë kaq e thjeshtë, e rivlerësuar poetikisht, e nxjerrë përkitazi
në dritën e homonimisë më domethënëse. Ka ardhur koha që poetët të kuvendojnë
se ç’do të bëjnë më tej (në sensin e shkollës që ndjekin) me fantazinë e tyre
të ndezur, që krijon pareshtur figura të qashtërta, si ajo që sapo e përhita më
lart. Në vjershën “Çast sureal” i tillë është vetëm titulli, sepse ai krijim
antologjik ka një realizëm që të dredh; të duket sikur je atje, në gjendjen që
poeti krijon; në mos sot, ke qenë dje, një ditë tjetër, dikur...Është
përfshirja në botën e autorit, pjesa më delikate e mjeshtërisë; Rusi e pret në
heshtje këtë çast, këtë ngjizje, vë veshin e tij të hollë të dëgjojë se si rreh
zemra e lexuesit, madje kërkon edhe më...Po e “recitoj” sa mundem këtë perlë,
të gjithën. Dhe ju do të më jepni të drejtë: “Të dy jemi ulur përballë/ edhe
heshtim,/ dy kafe po ftohen/ e s’po i pi asnjëri./Vjedhurazi ia hedhim sytë
njëri-tjetrit,/ ti s’je këtu e tëra,/ unë s’jam këtu i tëri./ Unë ende s’e marr
vesh/ nëse jemi vërtet,/ apo e gjithë kjo,/ nga truri im ka dalë?!/ Nëse është
i vërtetë ose jo/ ky mëngjes/ apo ne të dy jemi surrealë?!/ Të dy jemi ulur
përballë/ edhe heshtim,/ ti si murgeshë,/ unë si murg;/ kurrë s’kemi ikur më
larg/ njeri-tjetrit,/ sesa në këtë mëngjes absurd...”
Pyetje: Çfarë duhet më shumë? Majakovski thoshte: “Kur, si,
pse, do të pyesë dikur ndonjë ballëmadh idiot, për Zotin Djall...” Po ku ta
gjejmë edhe ballëmadhin, sado idiot! Kritika shqiptare është një fantazmë që as
të tremb, as të trazon, as të bën dot për të qeshur; është një skelet për të
ardhur keq. Edhe ndonjë i ashtuquajtur kritik tek-tuk, ka humbur udhën në
gjetjen e identitetit të tij pa konture. Ani. Kthehem sërish dhe vështroj
portretin poetik të mikut tim të heshtur, që flet rrallë, por shkruan edhe më
rrallë, veç ta rrëmben zemrën me vargun e sigurt dhe me fjalën e zgjedhur, me
stilistikën pa sforcime dhe gjetjet aq trazuese. Një format i veçantë. Staturë
që bie në sy teksa ngaherë vështron tutje, për gjetje të reja. Vizion prej
gjaku, qelqi, uji, balte, guri, gjethesh pa fund...Ky njeri që di vetëm të bëjë
poezi. Mandej?
Skënder Rusi ka mposhtur provincializmin. Mendoj, është
shumë e rëndësishme. Jo me fjalë, jo me publicitet, jo me lutje, ku jam unë,
pse nuk më dëgjoni, o ju të zez...Ai e ka mposhtur provincializmin me forcën e
lirës së tij, me qetësinë e poetit që ulet në sofër me këdo, përballë kujtdo,
hajde të shohim ç’kemi “gatuar”...Bota e tij, qielli i tij poetik, është i
madh; nganjëherë edhe zvogëlohet. Heroi i tij lirik shfaqet në rafshe me
rrezatim të gjerë shoqëror, por shpesh e në shumë ditë pa emër, mbyllet në vete
si një qenie me raporte të brishta me botën dhe me do pjesë aq qesharake të
saj, pse jo, mbase-mbase edhe pa vlerë: “Ndonjëherë më merr trishtimi me vete,/
ai më mban peng pa patur asnjë shkak…” Por trishtimi nuk është një stoli,
njëlloj shtirjeje, jam poet ore, di të bëj poza...Trishtimi i tij është deviza
e njeriut që trembet përkohësisht, një çast, por më tej kërkon pareshtur,
pareshtur, më shumë, më shumë...Shikoni se si do t’i ikë ai degradimit, duke u
kapur thonjsh pas gjërave më të bukura të jetës. “Gjithnjë i jam shmangur këtij
lumi të keq,/ nëpër ujërat e tij kurrë nuk jam futur./ Këdo që është i dobët,
ai e rrëmben,/ e sidomos kur të sheh/ që s’je i lumtur.”
Vjershat e Rusit janë të gjitha stinët dhe motet; të gjitha
gratë dhe vajzat; të gjitha ngjyrat dhe lodrat; dashuritë dhe xhelozitë;
ngasjet dhe ëndërrimet gjithfarë. Nganjëherë, fabula e tij rëshket e vikat mbi
drama njerëzore sikur të thurrte një novelë. Rrëfen. Duke i përndarë fjalët, a
thua ka lotë përmidis. Më ndiqni: “Një plak. Një plakë. Dhe një park./ Edhe një
stol. Dhe bëhen katër./ Dhe një neon që ndizej, shuhej,/ sikur ta shkelte syrin
natën./ Por pas një viti, mbetën tre./ Një plak. Një stol. Një park i gjelbër./
Dhe një neon që më nuk ndizej,/ që mbeti si një sy i verbër./ Në vjeshtë, ah,
mbetën veç dy./ Një park. Një stol krejt i vetmuar./ Që pret mos kthehen prap’
aty,/ ata dy pleq të dashuruar…”
Kjo është të bësh një model madhështie dhe thjeshtësie
njëherësh. Dhe të mos thyhesh, përkundrazi; sepse ja tek kthehet - pas një dekike
mërzie - si ajo stuhia që derdh frikë dhe bukuri njëherësh përmbi rafshe që i
sheh prej larg: “U zgjova/me asnjë re në kokë./ Është imi dhe i askujt tjetër,/
mëngjesi!/ Ti, diell, vazhdo rrotullimin/nëpër botë./ Ju zilet e orave,/ është
mirë të heshtni!/ Kjo kafe le të presë,/ le të bëhet e ftohtë./ Unë do ta pi
ngadalë,/ si aristokrat…/ Ti diell vazhdo rrotullimin/ nëpër botë./ Sot, ti je
imi,/ sado të ikësh larg!”
Më në fund, e gjithë poetika e S.Rusit, i gjithë kërkimi dhe
aventura artistike, me vela filozofie e sociologjie çelur, në detin e së
panjohurës, - edhe e ardhmja është pothuaj e tillë - shkon drejt një poli
paqeje dhe mirëkuptimi njerëzor, që ka një lidhje të fortë me pamjen prej ku
atij iu zgjua për së pari poezia; pamje të
cilën ai e shpalosi në hapësira shumë më të gjera, përtej simboleve dhe
termave të përgjithshme e që jo rrallëherë kullojnë mërzi. Nuk do ta besoni se
çfarë shkruan ky vizatues pasionant, ky këngëtar i lirisë shpirtërore dhe i
muzgjeve erëmirë, duke i bërë kohës dhe krejt temave të veta një rivalitet që
do t’i shkonte veç atij që dashuron shumë e gjithçka. “Kur të shohësh/ se nuk
do të ketë më asnjë bli,/ përgjatë rrugës me hënë të fikur;/ kur të shohësh/ se
nuk do të ketë më asnjë gur/ nëpër kalldrëmet ku dikur jemi rritur;/ kur të
shohësh/ se nuk do të ketë më asnjë oborr,/ me fëmijë që sapo kanë lindur;/ kur
të shohësh/ se nuk do ketë më asnjë kitarë,/ që të shpërndajë nëpër sokakë
tinguj;/ kur të shohësh/ që nuk do të ketë më asnjë dritare,/ që të rrijë e
hapur duke pritur;/ kur të shohësh/ se nuk do ketë më asnjë puthje të re, nga
të gjitha puthjet që janë shpikur…/ Dije që atëherë/ unë do të kem ikur…”
Zëri im u ndal për sot. Shpresoj, diçka thashë për “vëllain” tim poet...