Përjetësi » Kripa
Reshat Kripa: Një libër për lulet dhe jetën
E diele, 04.08.2013, 12:12 PM
Nëpërmjet
krijimtarisë së Astrit Xhaferit
Një libër për lulet dhe jetën
Nga Reshat Kripa
Duke
lexuar librin me tregime “Rrëfime për njerëzit dhe lulet” të Astrit Xhaferit,
me duket sikur ndodhem në një lulishte të mrekullueshme dhe ndiej aromën e
dhjetra luleve që, në të vërtetë, janë personazhet kryesorë të këtyre
tregimeve. Më duket sikur ndiej aromën e “Kalikantosit” që lulëzon në mesin e
dimrit, pikërisht kur bryma dhe akulli kanë mbuluar gjithshka. Ndiej aromën e
“Cidonias” që sapo çel lulen dhe lidh farën ndahet nga kjo botë. Ndiej aromën e
lules “Lotët e vajzave”, që në antikitet shoqëronte nuset që derdhnin lot para
ndarjes me familjen. Ndiej aromën e “Gipsofillës”, lules së Shën Valentinit që
më vonë do të merrte emrin “Velloja e nuses”. Ndiej aromën e karafilit
“Filodendron” ose “Lules që qan” që, siç shkruan autori, e ka origjinën nga
pasioni i dashurisë së perëndeshës Diana, ndaj një bariu që s’iu përgjigj kësaj
dashurie dhe ajo e zemëruar nga refuzimi, ia nxorri sytë e ia hodhi larg, e nga
këta sy të rënë në tokë, mbin lulet e bukura të filodendronit.
Autori i
librit nuk është florikulturist. Ai ka mbaruar Institutin Pedagogjik
“Aleksandër Xhuvani” në degën bio-kimi dhe ka punuar për një farë periudhe si
mësues biologjie, por hija e zezë e biografisë së tij, që e ndjek në çdo hap të
jetës, e largon nga kjo detyrë. Detyrohet të punojë si punëtor i thjeshtë. Së
fundi mundi të sistemohet në lulishten e qytetit ku realizoi një ëndërr të
vjetër të rinisë së tij. Kryente shërbimin ushtarak në një repart të
kryeqytetit. Një mbrëmje shkoi në kinema.
“Tani,
mbas tridhjetë vjetësh, ndihem shumë mirë në botën e luleve, në botën e
krijesave të gjalla më “naive” të kësaj toke. Duke mbjellë e prurë në jetë
miljona e miljona prej tyre, kam dashur e kam menduar se kam sjellë po kaq
bukuri, gëzime e dashuri, për vete e për të tjerët”.
Në
lulishten e qytetit punoi me nje përkushtim të paparë, por edhe këtu nuk e
lanë. Në vitin 1977 arrestohet dhe dënohet. Dënohet pse gjoja paska thënë se
trëndafilat hollandezë qenkan më të bukur se ata shqiptarë. Kjo ju quajt agjitacion e propagandë. Në vendimin e
gjykatës thuhet:
“Agjitacionin
e propagandën, i pandehuri Astrit Xhaferi, e ka zhvilluar në këto drejtime: Ka
ngritur lart filmat e vendeve perëndimore dhe modën e huaj, mbajtjen e leshrave
të gjata, veshjen e minifundeve, ka mburrur dramat “Shtëpia në Bulevard” dhe “Doktor
Aleksi” të armikut Fadil Paçrami, ka interpretuar shtrembër përmbajtjen e
gazetës “Zëri i Popullit” se gjoja në vendet kapitaliste nuk ka greva e
demostrata dhe papunësi, dëshiron likujdimin e udhëheqjes së Partisë”.
E pra,
Astriti, një tip i qetë dhe mjaft i matur që kurrë nuk mund të shkiste në këto
gafa. Megjithatë ajo akuzë atij i kushtoi nëntë vjet burg në kampin famëkeq të
Spaçit.
Por le të
kthehemi përsëri në librin e tij. Ai është shkruar me një gjuhë dhe stil të
sigurtë. Pasioni i tij për letërsi është i hershëm, Qysh në rininë e tij kishte
krijuar disa skica e tregime. Një pjesë prej tyre kishte arritur t’i botonte,
por hija e “luftës së klasave”, ia kishte mbyllur përgjithmonë rrugën e
botimit. Pas ndryshimeve demokratike
filloi përsëri të shkruajë. Deri tani ka botuar pesë libra me tregime.
Karakteristikë e këtyre është se në to ndihet gjithmonë aroma e ëmbël e luleve,
pasionit të tij.
Ai
shkruan me një pasion të veçantë për
dy simbole të
vendlindjes së tij,
Llogaranë e
mrekullueshme
që, në të vërtetë, është një kopësht botanik më vete, dhe kryeveprën e saj, pishën
flamur,
simbolin e pavarësisë së vendit.
Me një
dhimbje të thellë përshkruan historinë e “Cedrit” që, gabimisht, e mbolli në
oborrin e shtëpisë së tij, megjithë këshillën e Ilia Mitrushit për të mos e
mbjellë aty, pasi nuk këshillohej, por që më vonë, kur ajo u rrit aq shumë sa u
bë pengesë për bimët dhe lulet e tjera, u detyrua ta presë. Kjo ishte brenga e
tij më e madhe.
Një
tregim mjaft i goditur është edhe ai i titulluar ”Çifti i moshuar”. Një çft të
moshuarish që me pasion e kishin kthyer kopshtin e tyre në një bahçe të
lulëzuar. Plaka i prashiste, i tëharrte, i vadiste, ndërsa plaku, me gërshërë e
biçak në dorë, i krasiste, i shtonte, i shartonte. Një mbrëmje autori i gjen të
trishtuar tej mase. I pyet se përse kjo gjendje. Ata i përgjigjen: “Na vdiq
Araukaria”, njësoj sikur do të jepnin lajmin e kobshëm të vdekjes së ndonjë
fëmije. Araukaria ishte një lule që e mbanin në vazo në sallon, të cilën ata e kishin të veçantë.
Mjaft të
goditura janë edhe tregimet “Akacia” dhe “Nuk e harroj”, me subjekt nga
periudha e burgut. Në të parin autori përshkruan dhimbjen që ndjeu kur
komandanti i kampit urdhëroi prerjen e akacies që lulëzonte në mes të kampit,
vetëm e vetëm sepse ajo kishte penguar rojet të vrisnin të burgosurin Alem që
ishte drejtuar drejt telave me gjëmba për t’u vetëvratë, ndërsa në të dytin
historia e të gjithë të burgosurve politikë që kur po shkonin për në minierë
dhe panë në rrugë të lulëzonte lulen “Tussilago farfara” ose “Thundër mushke” i
thoshin njeri-tjetrit: “Kujdes, mos e shkel!” dhe lulja nuk u shkel. Një detaj
mjaft i goditur që tregon botën e madhe shpirterore të atyre që regjimi i
kishte mbyllur brenda.
Galerinë
e tregimeve të goditura e plotëson më së miri ai i titulluar ”Zonja e heshtur”.
Një artiste e dëgjuar, mjaft e bukur, një e apasionuar pas luleve që, kur ishte
kthyer nga jashtë shtetit për një turne, kishte sjellë një lule që mahniti
bashkëqytetarët e saj. Ajo lule hante insektet dhe quhej “Dionea Muscipula”.
Por qetësinë e kësaj zonje ia prishi Sigurimi i Shtetit që, më së fundi e theu.
Ajo nënshkroi deklaratën e turpshme të bashkëpunimit dhe deponoi një djalë të
ri që përfundoi në burg, prej nga nuk mundi të dalë më. Me ngjyra të gjalla
autori përshkruan luftën e brendëshme shpirtërore që zhvillohet në zemrën e
saj, brerjen e thellë të ndërgjegjes, gjë që e bënë, sidomos pas përmbysjes së
madhe, të ndahet nga njerëzit, të mbetet e vetmuar në depresion, madje të
ndahet edhe nga lulet e saj.
Tregimet
ndjekin njeri-tjetrin. Në të parakalojnë
lloje të shumta lulesh që nga panjat, kaktuset, eukaliptet deri te jargavanët,
trëndalilat, tulipanët, mimozat, narçiset dhe manjolat. Të gjitha këto i japin
një kolorit të veçantë tregimeve të librit, duke e bërë atë të pa arritshëm në
llojin e vetë.
Një
karakteristikë tjetër e këtij libri është se në të autori përshkruan me një
admirim të madh, madje edhe me një dhimbje të thellë për ata që nuk jetojnë më,
florikulturistët më të shquar të vendit tonë, me të cilët ai ka bashkëpunuar.
Përmendim këtu, Liri Dingun, drejtoreshën e kopshtit botanik, Mustafa Demirin,
drejtuesin e punimeve për ngritjen e këtij kopshti, Zonjën Mari, hungarezen e
bukur, bashkëshorten e profesor Ilia Mitrushit, florikulturistit të shquar,
Edit Çelikun, hungarezen tjetër të apasionuar pas luleve që u detyrua të ndahej
nga i shoqi shqiptar dhe të kthehej me lot në sy në atdheun e saj, Skënder
Rusin, majën e florikulturës shqiptare, Zako Mustafarajn, agronomin e shquar
nga Vlora që i ishte përkushtuar luleve, por edhe Hamit Qytezën, Karafil
Starovën, Ligor Sqapin, Bardhyl Burimin, Edmond Numanin, Vasil Shqaun, Vasil
Janin dhe Raimonda Hadon. Nuk mund të le këtu pa përmendur bahçevan Ferrikun,
kopshtarin e apasionuar, që ngriti “milet baçenë” e Vlorës në një copë truall
që Nuredin Bej Vlora ia kishte falur bashkisë së qytetit.
Natyrisht,
për ata që e njohin autorin dhe që lexojnë librin e tij çdo
gjë është e
qartë, se
kanë të
bëjnë me një autor të formuar plotësisht por që dhuna totalitare e
la në hije. Të tjerë që
nuk e
njohin por lexojnë veprën e tij do të
pyesin të habitur:
- Si ka
mundësi që nuk e kemi njohur më parë një autor të tillë?
Unë do
t’iua ktheja atyre me këtë
kundërpërgjigje:
- Çfarë
shkrimtari do të ishte bërë ky njeri po të mos i kishte rënë mbi krye “Shpata e
Damokleut”?
Këtë
përfytyrojeni vetë. Unë do t’iu thosha se sot në Shqipëri ka plot talente të
tilla që hierarkia e djeshme i la dhe, ndoshta, edhe ajo e sotmja vazhdon t’i
lerë në heshtje. Megjithatë ata vazhdojnë të shkruajnë megjithse, ndoshta edhe
sot, veprat e tyre mbeten ende “Kangë të pakëndueme” Sidoqoftë do të vijë një
ditë që ato do të hyjnë në rradhën e veprave më të njohura të letërsisë shqipe.
Kjo do të
jetë e ardhmja e kësaj letërsie dhe një nga këta përfaqësues është, padyshim,
edhe Astrit Xhaferi.