Kulturë
Intervistë me regjisorin Petrit Ruka
E diele, 18.11.2012, 10:45 AM
Intervistë me regjisorin Petrit Ruka mbi filmin e
tij dokumentar për Himnin e Flamurit.
Himni i Flamurit, një këngë që s’do të vdesë kurrë
Nga Albert ZHOLI
Një film që të rrëmben, të rrënqeth,
të ngazëllon, të bën të lotosh por dhe të psherëtish. Një film që përmban mbi
supe një histori më shumë se një shekull. Peripecitë e Himnit shqiptar janë të
panumërta dhe ndoshta më uniket në botë. I lindur në Bukuresht dhe i
ardhur në Shqipëri në mënyrë gojore ai përmban një ngjarje që, sa më shumë
kalon koha aq më shumë të shtohet kurioziteti të shfletosh apo të shikosh për
të. Jo më kot këtë film e ka zgjedhur si himn më vete dhe një Republikë në SHBA
që është shteti më i vogël në botë me popullsi prej 7 vetësh sa janë pjesatërt
e një familjeje.
- Zoti Ruka, në Festvalin e 13 të
Filmit shqiptar, sapo u shfaq me sukses dhe mbresa të mëdha emocionuese filmi
juat “Kryekënga e Kombit” ose më saktë historia 100 vjeçare e Himnit tonë
Kombëtar. Si ndjehesh pas kësaj premiere të parë?
Si jo më mirë. Ka qënë një ditë e shënuar e jetës
sime duke marrë tërë ato urime dhe fjalë të mira. Një nga ato ditët kur kupton
se sado e mundimshme dhe e lodhëshme të të duket krijimi i një vepre filmike,
ribindesh se ia vlen, ia vlen shumëtë kesh fatin e madh të lësh pas vetes një
film të mirë. Ka qënë një punë e madhe, që nisi këtu e 8 vite më parë në letër
dhe ja, përshkoi ajrin magjik të një salle kinemaje dhe u formësua në ekran.
Ato qindra imazhe që të kanë munduar brenda kokës, janë mbledhur, janë vënë në
radhë dhe janë arkivuar. Duket një punë e bekuar.
Të tregoja për herë të parë të plotë rrugën 100
vjeçare që ka ndjekur Himni ynë i Flamurit. E ndjej veten me fat që kembëngula
dhe më takoj mua ta rrëfej këtë histori të madhe të Himnit. Është një histori e
mrekullueshme, plot të papritura historike, një histori mbijetese, ashtu si e
këtij kombi.
Dhe ku
Në Bukuresht. Bukureshti në atë kohë ishte
kryeqyteti shqiptar i mërgimit, qyteti ku lindi Himni shqiptar. Këtu fillon
edhe rruga e Himnit tonë Kombëtar.
Për historinë e kryekëngës ka qindra faqe, nëpër të cilat mund të ngatërrohesh
si mos më keq, sikur të mos kishin lënë të parët fare dëshmitë e tyre, dy nga
anëtarët e kësa kolonie, dy nga mëndjet më të ndritura të letërsisë shqiptare
Lasgush Poradeci dhe Mitrush Kuteli.
Më 1943, i bindur se historinë e Himnit, këtë thesar të paçmuar të Kombit duhet
t’ua linte deri në detaje shqiptarëve, Lasgushi ulet, e shkruan atë dhe po këtë
vit e botoi në 14 numra të fletores "Tomorri". Shkrimi titullohet
"Himni Kombëtar, flamurit pranë të bashkuar dhe gjeneza e tij.” Me mall të
fellë e gjuhë të zjarrtë deri në mallëngjim e përlotje, poeti ynë i madh bie
atmosferën e atij zjarri hyjnor.
Himni lindi më 1907.
Mos është kjo frazë e Mitrushit që u
ka sugjeruar atë gjetje të bukur që përshkon dokumerntarin me ata emigrantët e
rinj që ecin nëpër tërë minutazhin e filmit tuaj dhe një e dfy këndojnë Himnin
tonë nga frika se mos e harrojnë?
-Po, prej kësaj fraze kanë
lindur ata dy kasnecë që ecin dhe këndojnë, që nisen nga Bukureshti më 1907 dhe
arrijnë më 28 Nëntor 2012 tek monumenti i Nënës Shqipëri. Madje ata po ecin
akoma, edhe pse filmi u shfaq, po ecin se nuk ka ardhur data e festës.
Ishte një domosdoshmëri ky film i shkurtër artistik, i luajtur me aktorë për të
shamngur rrezikun që kanë përherë filmat historik, monotoninë që të bjenë
dokumentat e pafundme, objektet, dëshmitë.
Ata ecin në film sepse po binin një këngë që do të bëhej nesër Himni i Atdheut.
Kështu u kishin thënë shokët në Bukuresht. Ky do të jetë Himni i Shqipërisë kur
të bëhemi shtet. Ishin dy djem t? rinj q? nxirrnin buk?n e goj?s me pun?atje,
larg Shqip?ris?. Shokët u patën thënë ta çonin Këngën e tyre në atdhe e ata
ishin mallëngjyer. Çojeni në shtëpitë tuaja, mesojuani shokëve, çojuani djemve
që kanë dalë komitë në male, shpjereni deri ku te mundeni...
Dhe ata u nis?n me nj? flak? e me nj? mall mu n? zem?r. Dy emigrantë të
thjeshtë anonimë që nuk u dihet emri, nj? gjuh? e nj? rrac?, nj? gjak e nj?
flamur t? kuq si gjaku i tyre.... Ec e ec p?rmes Ballkanit dhe Shqipërisë me
ngarkes?n m? t? çmuar komb?tare q? ka hyr? ndonjeher? n? trojet e Arb?rit. ”
Cilat janë disa nga episodet kyç që
pesojnë më shumë në filmin tuaj?
Së pari ardhja në Korçë te “Banda e Lirisë” që u
krijua në Korçë në 1 tetor 1908 me iniciativën e klubit “Dituria”Ata që e
sollën, le të themi zyrtarish, me nota dhe fjalë, se ajo kishte ardhur
spontanisht edhe më parë ishgin Hilë Mosi dhe Tashko Ilo Banda kishte 25
muzikantë dhe u vendos në ndërtesën e Shkollës së Parë Shqipe.
Që “Banda e lirisë“ ishte një çetë luftëtarësh këtë e tregoi 16 korriku i vitit
1911. Në çetën e vogël ,që u fut këtë ditë në një luftë për jetë a vdekje me
pushtuesin, tre prej gjashtë dëshmorëve që ranë me armë në dorë; Kristaq Furxhi,
Nuçi Lapi dhe Petraq Tushi Krastafillaku ishin muziktarë dhe anëtarë të “Bandës
së Lirisë“. Thonë se duke luftuar të tre trimat këndonin këngët e shokut të
tyre, Mihal Gramenos dhe “Betimin mbi flamur“ të Asdrenit. Aty p?r her? t? par?
himni u pagëzua me gjak ashtu siç ia do nderi kryekëngës së Kombit. E kishin
kënduar në dhomën e provave, tani po e këndonin në beteja. Viktor Hygo pati
thënë në kohën e vet: "gjysma e fitoreve franceze i detyrohet
Marsejezës" Edhe tek ne kështu ndodhi, fjalët e Asdrenit po mpikseshin me
gulçe gjaku. Çfarë fati për një poet!! Që nga kjo ditë “Banda e Lirisë” do të
quhej nga populli i Korçës “Banda e Trimave”.
Kush njihet si rasti i dytë i
këndimit të saj, në cilin akt zyrtar apo festë u këndua sërish?
Kat?r vjet me radh? himni b?ri prov?n e tij n? çdo cep t? Shqip?ris?. Takoi
frym?n e ngroht? t? çdo shqiptari, u gjakos n? kryengritjet e m?dha t? Veriut.
Dhe ish duke pritur dit?n e shenjt? t? pag?zimit.Rasti e solli që Himni të
pagëzohej aty ku duhej, ditën e madhe të Shpalljes së Pavarësisë, në Vlorë, më
28 Nëntor 1912.
Aq seriozisht qe marrë puna e kryekëngës sa gjashtë burra të kolonisë së
Bukureshtit në mbledhjen e 5 nëntorit 1912, qenë zgjedhur delegatë për në Vlorë
edhe për të kënduar aty kryekëngën. Katër prej tyre e kishin emrin Dhimitër dhe
quheshin Dhimitër Zografi, Dhimitër Berati, Dhimitër Mborja dhe Dhimitër Ilo.
Tre të tjerët janë Spiridon Ilo, Pandeli Mborja dhe Pandeli Evangjeli. Të
shtatë u nisën disa ditë më vonë dhe u bashkuan më Ismail Bej Vlorën në
I dymbëdhjeti pjestar i korit himnor thuhet se ka qënë Murat Toptani.
Dihet që Himni u këndua në sallën e shenjtë të Pavarësisë. Por nuk dihen
detajet. Sa ishin ata që e kënduan? Ishte Vetëm një kor prej 12 burrash?!
Cili është viti i regjistrimit të
parë dhe kush është autori i këtij akti?
Viti 1918 është ngjarja më madhe në historine e Himnit tone. Bëhet regjistrimi
i parë i Himnit tonë Kombëtar mbi nj? pllak? gramafoni në Amerikë në vitin
1918, pranë shoqërisë diskografike “
Në film ju thoni, se ashtu si
kështjellat edhe kjo kështjellë shpirtërore “ u rrethua” disa herë prej
qeverive të ndryshme, që donin ta zëvendësonin me një himn tjetër.
15 vjet m? pas, m? 1937 me rastin e 2 vjetorit të Pavarësisë mbret?ria e merr
m? seriozisht përpjekjen për një himn të ri. Komisioni i ngritur më datë 5 mars
1937 filloi punën megjithë opozitën e rreptë dhe mbrojtjen e shkëlqyer që i
bënë gazetat përparimtare dhe intelektualët më të shquar të vendit.
Në konkursin për tekst vërshojnë plot 76 pjesëmarrës. Komisioni i zënë ngushtë
zgjedh vetëm dy dhe ia paraqit jurisë, e cila shpall fitues poetin Beqir Çela,
me pseudonimin Osoja i Ri:
Edhe konkursi për muzikën zhvillohet..
Ajo që e shpërfytyroi përpjekjen qe devijimi komik i qëllimit. Ishin nisur për
të zëvendësuar muzikën e rumunit Porumbesku dhe Himnin e ri e
Në filmin tuaj ju thoni se edhe
regjimi komunist e provoj po dy here dhe u terhoq. Eshtë e vërteë?
A është i vërtetë episodi aq i bukur
dhe dramatik që mbyll filminkur pohoni se masteri prej bakri i Himnit ndodhet
ende i varrosur në sheshgin para Radio Korçës?
Më se i vërtetë. Më vitet 30, Spiridon Ilo, kur
shkulet prej Amerikës, fut në valiçen e tij edhe një pllakë bakri, plumb të
rëndë, plot me vjaska rrotulluese. Është masteri, mëma ku u derdh pllaka e
gramafonit me kryekëngën e kombit. Iloja e pruri në krahë duke udhetuar me javë
të tëra me vapor nëpër oqeanin Atlantik. Nga Bostoni në Korçë. Më 1945 patrioti
i madh e fut në një trastë dhe trokit në Radio Korça, që sapo ringrihet.
- Djema, unë jam plak e do të vdes...Por ju mbajeni këtë pllakë se është
histori e kombit. Flamuri dhe Himni janë tapia dhe hiptekat e një atdheu.
Drejtori e merr dhe e vendos poshtë në bodrum, diku në një raft të magazinës.
Një teknik, djalë i ri është urdhëruar të bëjë antenën. Për tokëzim duhet
bakër. Mbledh andej këtej ca tepsi, por nuk mjaftojnë. Sytë i zënë në bodrum
një pllakë të madhe që vezullon. Ç’dreqin të jetë kjo pllakë tërë vijëza
rrethuese?! Dhe e hedh pafajesisht në njërën nga gropat e tokëzimit.
Gropë pas grope ne u përpoqëm ta nxjerrim në dritë si një dhuratë shenjërore në
100 vjetorin e Pavarësisë... Por nuk mundëm. Nuk e gjetëm dot me mundësitë që
ka një grup i vogël kineastësh. Duhej një skaner i kushtueshëm.