Kulturë
Demir Krasniqi: Gazelet turkoaziatike - virus në muzikën shqipe
E hene, 28.12.2009, 08:59 PM
Infektimet në kulturën tonë shpirtërore:
GAZELET TURKOAZIATIKE – VIRUS NË MUZIKËN SHQIPE
Nga Demir KRASNIQI
Në
traditën e kuzhinës popullore shqiptare , të gjitha gjellët dhe specialitetet
tradicionale përgatiteshin ekskluzivisht nga burimet e prodhimeve vendore .
Është interesante të ceket një realitet absurd
i kohës, sidomos në Kosovë, kur në tokat tona kultivoheshin me bollëk të gjitha
drithërat, pemët, perimet dhe mishi i bagëtive vendore , nga të cilat përgatiteshin
ushqime të lloj-llojeve cilësore, duke filluar nga gatesat, specialitetet
vendore, gjellët e ndryshme e deri tek specialitetet e mishrave .
Mirëpo,
e tërë kjo begati e specialiteteve vendore , në aktet finale kur bëhej fërgimi
i tyre, sikur mbetej i gjymtë dhe pa shije , po qe se në mëlmesa nuk i qitej
edhe biberi e vegeta !
Këto
dy specialitete me decenie të tëra, madje diku – diku edhe sot , importoheshin
nga jashtë, sepse në Kosovë nuk prodhoheshin?!
Ta zëmë, biberi tradicionalisht
është importuar nga Leskoci i Serbisë , kurse vegeta edhe sot importohet nga
“Podravka” e Kroacisë?!
Problemi akut , me të cilin sot
përballet i tërë nënqielli shqiptar, është e ashtuquajtura “Kuzhina e muzikës
popullore shqiptare” , të cilën përpos begative natyrore vendore, e ka kapluar
një virus shumë i rrezikshëm infektues dhe shkatërrues , i cili quhet “GAZEL”!
Fatkeqësisht, “kuzhinierët” e
muzikës popullore e kanë formuar një bindje se kënga dhe muzika popullore
shqiptare, po nuk i përdori “gazelet” sikur nëpër gjella – biberin , atëherë
nuk do të ketë shije?!
Pra, në prodhimet dhe tregun muzikor të trojeve tona, sot
lirisht mund të konstatohet se në këngët dhe vallet popullore shqiptare , po
përdoren gjella të Shqipërisë të cilat po fërgohen me biber të Azisë !
Infektimi i kulturës sonë
shpirtërore me virusin turko – aziatik të quajtur “GAZEL”, i ka rrënjët shumë
të lashta , shumë primitive dhe shumë bastarde
për vlerat e traditës sonë muzikore .
“Gazelet” , si pjesë “dekorative”
e këngëve dhe valleve tona, janë importuar gjatë shekujve të robërisë, që nga
Perandoria Osmane, Persia, vendet arabe e deri te India !
Nocioni “Gazel” në terminologjinë
muzikore , ka kuptimin e një improvizimi të lirë melodik, qoftë me zë vokal,
qoftë me luajtje solistike të një
instrumenti muzikor .
Teksti që këndohet përmes improvizimit
të “gazelit” është shumë i thjeshtë , herë- herë edhe i pa kurrfarë kuptimi!
Hyrja kryesore në improvizimin e “gazelit”, zakonisht fillon me klithmat :”Aman, aman ! Aman, medet!”
Djepi i këngëve me “gazela” , pa
dyshim se ishte Persia (Irani i sotëm), ku sekti fetar i quajtur “Shitë” me
seli në qytetin e shenjtë Qerbela, gjatë festave të ashureve i këndonte himne
profetëve të tyre shpirtëror, ndër të cilët më së shumti i këndohej Imam
Hysenit, Hasreti Sylejmanit dhe Hasreti Muhametit .
Këta profetë , përmes formës së
improvizimeve të “gazeleve” edhe sot këndohen me të madhe nëpër këngët
popullore shqiptare, sidomos në Gjakovë dhe në qytetet ku ka më shumë besimtarë
të sektit bektashi .
Gazelet turko- aziatike ,
zakonisht improvizohen nën ritmet e thjeshta dy – pjesore: 2/4, 4/4 dhe më
rrallë në masën 9/9. Vija kryesore melodike ka për bazament vallet tradicionale
turke të ashtuquajtura “Çyçek”, në mënyrë që gjatë improvizimit të “gazeleve”,
të ketë mundësi edhe të vallëzohet qoftë në çifte, qoftë edhe me “gotë mbi
kokë”!
Në anën tjetër, po qe se i
dëgjojmë me vëmendje improvizimet vokale të “gazeleve” turko-aziatike, do të
vërejmë se ato improvizime fund e krye janë imitacione të ezanëve të
hoxhallarëve nëpër minare të xhamive .
Futja e “gazeleve” në këngët dhe
vallet popullore shqiptare , nuk është asgjë më tepër se sa imitim i ezanëve të
hoxhallarëve dhe nostalgji e shprehur përmes këndimit, ndaj botës myslimane
aziatike!
Interpretimi i “gazeleve” , qoftë
përmes këndimit vokal, qoftë përmes improvizimit instrumental, nuk paraqet
asgjë tjetër më shumë se sa një varfëri shpirtërore, intelektuale, tekstuale,
melodike dhe ritmike në muzikën tonë!
Aplikimi i “gazeleve” në jetën
tonë muzikore, eliminon nga skena begatitë e këngëve dhe valleve tona tradicionale
popullore , që posedojnë vlera të larta artistike , melodike dhe ritmike, duke
u fokusuar vetëm në masat e thjeshta ritmike dy pjesore 2/4, 4/4 dhe 9/8.
“Gazelet turko-aziatike”,
eliminojnë nga skena muzikore këngët dhe vallet popullore tradicionale shqiptare,
të cilat kanë shtrirje të madhe të diapazonit melodik, të cilat janë të
kompozuara në tempet : “Rubatto”,”Adagio”, “Lentto”, si dhe ritmet e kombinuara
në masat kohore: 3/ 4 , 5/4, 5/8, 6/8, 7/8, 8/8. 10/8.11/8,12/8,13/8, 14/8,
16/8 etj.
Në fund të kësaj teme, pa tjetër
më duhet të shtoj një të vërtetë historike, për të cilën ndoshta dikush mund të
më kritikojë, por studimi im në asnjë mënyrë nuk mbështetet në ndonjë nostalgji
ideologjike të së kaluarës sonë!
Fjala është për epokën e sundimit
monist ,kur deshëm apo nuk deshëm që ta pranojmë realitetin, gjatë asaj kohe
kurrën e kurrës nuk është lejuar që në programet e mediumeve publike, pllaka,
koncerte, festivale... të këndohen këngë me “gazele”, të improvizohen “gazele
instrumentale” dhe të këndohen këngë
dylberësh , të këndohen këngë me tekste amoraliteti të ilustruara me skena
pornografike , as në Prishtinë e as në Tiranë!
Gjilan,
më 28 Dhjetor 2009.