Mendime
Eduard Skufi: Imazhe apokaliptike me impakt inspirues
E enjte, 05.09.2024, 07:56 PM
IMAZHE APOKALIPTIKE ME IMPAKT INSPIRUES
(fragment i
përjetuar)
Kushtuar
“heronjëve të heshtur të
naftës “ në ditën e festës së tyre, 6 Shtatorit
NGA
DR. EDUARD A. SKUFI - KONSULENT OFTALMOLOG, ATHINE
Nganjëherë kujtimet
mbeten aq mbresëlënëse sa
dhe atraktive ,
të motivuara nga
sfida jo të
zakonshme , në situatë
“ survivor ” , por dhe
nga triumfi i
shpresës e i dashurisë
për jetën . Që të
fokusosh në atë
realitet duhet ta
jetosh ose ta
lësh imagjinatën e
lire të të
shtegëtojë, sepse dhe
fjalët e humbasin
forcën dhe magjinë
e tyre në ato
të pa
thëna . Të pa thëna të cmuara
që i mbulonte mantel
i heshtjes ,
por lexoheshin në
dritën e syve .
Retrospektiva e
kujtimeve më rivendosi
në Nëntorin e vitit 1981
. Vlora kishte veshur
pelerinën e festës ,
por një heshtje
e pazakontë mbretëronte
. Skena mbi kodrat
verilindore të qytetit
, ku projektohej pejsazhi me ngjyrim në të kuqe
dense i qiellit mbi to , me reflekse
gri , që ndryshonin intensitetin , dukej si
atraksion por fshihte
një dramë
të dhimbshme . Një
dramë që preokuponte dhe kishte
sensibilizuar të gjithë .
Mbasi përfundova vizitën
e të operuarve më
thirrën në drejtori , ku drejtori në prani
të shefit të
seksionit , më
njoftuan se duhej
të nisesha urgjentisht
për në Drenovë , pasi kishte shpërthyer
një pus nafte në Cakran dhe kishte mjaftë naftëtarë të traumatizuar. Pregatita një cantë me
medikamentet e urgjencës okulare,
i hipa Aros së
Kicos (shoferit të drejtorit ) , dhe u nisa drejt enigmës
,drejt të panjohurës misterioze . Shiu i
rrëmbyshëm dhe era e fortë
godisnin në parebrise
të makinës . Gjatë udhëtimit mbetëm
të heshtur ,
fantazia endej gjithkund. Mbritëm në
destinacion , pasi dhamë
identitetin tonë në hyrjen
e improvizuar , u futëm në zonë . Në një
kodër pranë mbretëronte pusi
C 37 , i humbur në flakë e
tym gazi , ku fontana fishkëllente
me një zhurmë të kobshme . Invazioni i tij
përreth kishte krijuar
një pejsazh të
dhimbshëm . Mbizotëronte ngjyra gri
në të zezë ,
cdo gjë e
gjelbertë e transformuar në
ngjyre kafe në gri . Disa
pemë lakuriq të lagura
nga shiu sikur
vajtonin . Qielli nuk dukej ,
dhe drita e ditës
mbetej e mekur , në
një heshtje që
fliste shumë . Pejsazh i
tjetërsuar , në një atipikë
të rrallë , apokaliptike . Mbetur në habi më dukej
sikur shikoja një endërr makabër ose plane
të një grotesku
fantastikoshkencor . E vetmja gjë
që dëshmonte jetë ishte qyteza me kapanonet
dhe disa makina ushtarake. Pas
një prezantimi tipik
me drejtuesit veshëm kostumin
piroprotektiv në ngjyre
fluoreseini dhe syzet mbrojtëse me maskën
speciale e mbas instruktimit
ju afruam pusit . Aty ishte
një skenë e
vecantë , dicka midis sureales dhe
imagjinares . Grupi i
inxhinierëve drejtonte betejën ,
njëri prej tyre dicka tregonte mbi hartën gjeologo- gjeofizike studimore . Kryeinxhinieri instruktonte me
një ton imperativ përgjegjësin
e pusit dhe
ky i fundit me një
megafon portativ urdhëronte grupin
e naftëtarve , të lidhur në mes
me litar , ti afroheshin
grykës së pusit
mes flakës për
të vendosur sasinë
e dinamitit , që të evitohej
djegja e kondensatit . Kjo
realizohej nën mbrojtjen e
shiut artificial që realizonin
zjarrfikset , duke kompensuar me sasi
uji nga pompa direkt
prej lumit Vjosa. Në
vazhdim stafi ynë
mjekësor i përbërë
nga një kirurg
specialist për djegjet ,
një pathology pneumonolog
dhe okulisti , fillonim menjëherë
kontrollin dhe dhënien
e ndihmës së shpejtë .
Dominonin asfiksitë , lipothimia dhe
djegjet e fytyrës
dhe të syve ,
në ato temperatura
ekstreme , nën
efektin toksik të
kokteilit të gazeve
dhe stresit të
jashtëzakonshëm . Naftëtarët me
fytyra të ndezura , të
mavijosura , me një llak të
zi përreth , makiazhi i gazit
dhe sytë gjak
që lotonin , shtrëngonin nofullat
dhe ne ndërhynim
për mjekim . Në portretet
e tyre bashkëjetonin
të fragmentuara , krenaria por
dhe zhgënjimi .Ne aplikonim mjekim
intensiv të mundshëm, pa
pushim dhe me
përkushtim , në një ritëm
vertigjinoz . Dhe ato fytyra
të djegura dhe të
nxira nga flakët
dhe gazi nuk
e privonin buzëqeshjen ,
e vetmja romantikë
në ato portrete , me të cilën shprehnin
respektin dhe mirënjohjen .
Thuhej se për nga specifika fontana e Cakranit ishte unikale jo
vetëm në rang nacional
. Specialistët përdornin
termin fontana “ grifon ”.
Të papriturat ishin
të zakonshme nga
kapriciot e fontanës , aty ku dukej
se po qetësohej dëgjohej një zhurmë
shurdhuese me një
vibracion sizmik , që në vazhdim
shoqërohej me lartësimin
e saj qindra
metra.
Mandej vazhdonte klithma
rrënqethëse e sirenës
të alarmit dhe në
mënyrë reflektive ne largoheshim
shpejtë nga pusi , me
rezonancën e saj
në vesh e
në shpirt . Në
vazhdim një gjeolog
me një aparat
kinetik maste temperaturën dhe
densitetin e gazit
, sepse atje
ishte “ mbretëria
“ e gazit
metan . Toxiciteti i të
cilit dhe efekti
pathogen e kancerogen ishte
i padiskutushëm . Fontana shkaktoi
probleme ekologjike me
kontaminimin e ambjentit
dhe dëmtimin e
mikroklimës dhe në
dinamikë . Cdo
ditë kishte të
njëjtën fizionomi , ngarkesë
intensive pa relaks , ku koha
nuk matej me
orë por me
caste . I vetmi pushim
ishin vaktet ekspres
të ushqimit në
mencë , që shoqëroheshin me
një cokollatë “ Flora “, për të
ëmbëlsuar hidhërimin. Bisedat
bëheshin në ecje
dhe në mënyrë lakonike .
Strategjia për shuarjen e fontanës
dhe rivitalizimin funksional të
saj , drejtoheshin nga
kryeinxhinier Vasili dhe
grupi i përbërë nga inxh.Petraqi , Ilia ,Vironi, Fatmiri që konsideroheshin elitë
në fushën e tyre. Nuk mund të
fshij nga memorja
një moment , me
impakt të fortë
emocional . Atë ditë pamë
një ditë “ të
bardhë “ në sfondin
gri , që e zbukuroi
dëbora . Në kohën
që naftëtarët po vendosnin
dinamitin , njërit prej
tyre Naunit ju
këput litari i sigurisë
dhe ai rrëshqiti
në dëborën e
ngrirë drejt grykës
së pusit , që shfrynte
flakë përzier me gaz
, si
një dinosaur gjigant .
Mbas një heshtje
frenuese momentale
dhe një klithme
shokante ankthi , me një lëvizje
të shpejtë, një
shoku i tij u
hodh mbi të dhe
e mbante
me forcë , nga dy
anët e litarit të
këputur , mes gjuhëve të
flakës . Mbas tij të tjerët në rresht si falanga të një trupi duke e tërhequr me
forcë dhe pathos
e shpëtuan . Adrenalina në ekses
na kishte pushtuar
të gjithëve, në këtë moment
aq tragjik por me
epilog të këndshëm .
Nuk mund ti
harroj ata njerëz
të thjeshtë por
me zemër të
madhe , për
solidaritetin dhe sakrificat .
Nauni ishte i
shokuar dhe në gjëndje
lipothimie. Menjëherë ne i
hoqëm maskën dhe
duke i dhënë oksigjen filluam
mjekimin emergjent .
Fillimisht u desh
të largonim disa pjesë
të shkrira të
maskës , të cilat
ishin aderuar në
fytyrë dhe në
kapakët e syve
. Në vazhdim unë
i mjekova djegjet
e syve ( kornesë
dhe kapakëve ). Mandej e
hipëm në autoambulancë
dhe e transferuam
në spitalin rajonal ,
për observacion dhe
mjekim intensiv . Ditët kalonin
me mbingarkesë pune, por fontana
nuk dëgjonte nga taktikat e përdorura. Mundësia për ta
bërë atë rentabël ishin minimizuar
dhe dëmtimi ekonomik
po gjigantohej . Kjo shkaktonte
shqetësime në dikastere dhe
qarqet e larta,
kështu që vizitat
e tyre ishin
të shpeshta . Bëheshin
ekspedita dhe analiza
të vazhdueshme dhe në fund mbetej slogani “ njeriu
socialist është mbi
teknikën moderne “ . Ndërsa inxhinieret
e sacrificave , të ‘ denigruar ‘ i dëgjonin
dhe i diskutonin , polemizonin
njëri grup me
tjetrin . Mua më linin
impresionin e “ vetflijimit “ dramatik
të Efigjenit, në Iliadën
e Homerit …I kisha
dëgjuar rreth pusit
të flisnin të
revoltuar . Si shkak
të disfatës konsideronin trajtimin
fillestar të pa përgjegjshëm , të kolegëve
që ishin larguar ,
për difekte teknike
dhe mungese përcaktimi të
gjeometrisë
tridimensionale të pusit ,
me pasoja katastrofike … Dukeshin që
ishin njerëz me
personalitet, me ‘ valenca ’
e me potencial
shkencor dhe profesional
. Nuk i
harroj fjalët e
njërit prej tyre ,
me të cilin
kisha më tepër
afinitet . ” Këto kërkojne investime
të teknologjisë , jo fjalime “ … Jetohej një
dramë midis instikteve
dhe ' superegos ’. Nganjëherë
naftëtarët më dukeshin
si figura robotike ,
që implementonin me
një kod të
paracaktuar , në një
lëvizje kaotike ,
në një labirinth
pa rrugëdalje . Ata sfidonin
fontanën me një
‘ tango mister ‘
dhe sarkastik . Një
heroikë patetike , me
të vetmen armë
zemrën e tyre,
në këtë arenë
konfront ‘ monsterit ‘ inkandeshent
nëntokësor. Të ekspozuar dhe
mes debatit të
inxhinjerëve kompetent në
këtë sektor nevralgjik
dhe të tjerëve dikasterialë
. Të cilët
mes idesh paranoike,
në argumente autoritare
e vendosnin debatin
në nivel difident .
Ishte një situatë
ku mjaftë fenomene
kërkonin interpretim
metafizik dhe roli
psikotherapeutik i mjekut
mbetej primar . Një ditë në
mëngjez erdhi një grup i televizionit për plane xhirimi, pasi lajmi
i shpërthimit të pusit
ishte bërë dominant
dhe kurioz . Ata insistonin
të shkonin tek
pusi për xhirim
por rojet nuk
i lejonin . U këshilluan
të mernin plane
nga distanca për shkak
të rreziqeve të
mundshme . Kur po shkoja drejt
pusit , me bisht
të syrit pashë
siluetën e Naunit . Ai
po kthehej energjik
në qytezën e
tij , me një
cantë në dorë . Ndjehej
mjaftë mirë , në
epikrizë mjeku i
rekomandonte një javë
pushim , por
ai e refuzoi
. Shkoi në
fshat për pak
orë që të
takonte familjarët dhe
u kthye këtu
në këmbë . Më falenderoi me mirënjohje
për ndihmën dhe mjekimin
e syve, ditën
e aksidentit dhe
më propozoi të
uleshim tek një
shkëmb i vogël
aty pranë. Flladi i
lehtë i erës pakësonte
aromën e gazit
të djegur . E
shikoja me admirim
dhe gjykoja , cudi
në ato
portrete harmonizohej stoicizmi
me një shpirt
aq delikat . Mbas
dy jave eksperience të
vecantë dhe një
“crush test “, erdhi
dhe momenti që do
të largohesha nga
fontana . Ishte një ndjenjë e vecantë
me shije komplekse .
Ndërmend më erdhi
thënia e Henrik
Ibsenit : “ Përmes
spektaklit të eksperiencës do
të shihni më
qartë në një
kohë të dytë “.
Ky koleksion kujtimesh
në stil e
mënyrë të natyrshme , mbi
dicka të ‘ mbinatyrshme ‘ , nga
një tjetër jetë ,
ruan akoma transparencë
dhe aktualitet. Ato skena
unike të një
imazhi apokaliptik , me
aq shumë emocione
dhe konvertime ndjenjash ,
ku pesha e
dramës mund të
shënonte preludin e
një tragjedie , me
impaktin e tyre
reflektiv më shoqërojnë mbas
dekadash , duke inflencuar dhe
në trajektoren profesionale...