Faleminderit
Agron Tufa: Havzi Nela apo vrasësit e tij
E diele, 11.08.2024, 06:57 PM
HAVZI NELA APO VRASËSIT E TIJ?*
Nga
Agron Tufa
Çdo
jubile përkujtimor, përveç ritualit të ripërtëritjes së kujtesës mbi ata që nuk
janë më midis nesh (mbi ata që i ndanë me dhunë, për të mos u kthyer më
fizikisht midis nesh), e ka të pashmangshëm
edhe bilancin e ndërgjegjes sonë mbi ta, refleksionin e marrëdhënieve
tona me ta, përderisa i kemi pranuar si pjesë e pandarë e kuptimit të
ekzistencës sonë.
Për
Havzi Nelën është shkruar vazhdimisht, e mendoj se për të do të vazhdojnë të
shkruajnë gjithmonë. Në përgjithësi shoqëria joshtetërore, jopolitike, është
munduar të zbardhë gjithçka rreth poetit: janë botuar poezitë e tij, ndonjë
epistolar, janë analizuar e interpretuar krijimet e tij, një përmbledhje me
shkrime të zgjedhura për Havzi Nelën me titullin "Fjala në litar"
është botuar nën kujdesin e shkrimtarit Petrit Palushi; çdo vit anembanë vendit
mbahen tubime shkencore, konferenca përkujtimore për poetin, janë bërë
dokumentarë. Kukësi ia ka bërë nderimet e mundshme, duke i vënë emrin e tij
institucioneve shkollore. Me me sa dimë, edhe shteti shqiptar, presidenti, e ka
dekoruar Havzi Nelën me titullin e lartë “Nderi i Kombit”. Pra duket, se
gjithçka është në rregull, gjithçka korrekte, gjithçka në përputhje me
vetëdijen qytetare të nderimit të poetit-martir, ashtu siç i takon një simboli
të luftëtarit që flijohet për çështjen e lirisë dhe drejtësisë. Duket pra, se
gjithçka ka qenë e mundur, është bërë në përputhje me nderin e nderimin. Po.
Duket... Por nuk është aspak kështu për poetin që shkruante nga katakombet
komuniste për "Frymën e Helsinkit".
Nuk
është aspak kështu, sepse atdheu, të cilin poeti e mbuloi me muzën e vet
vajtimtare, për poetin që vargjet e rimat i shkruante me gishta, pa letër, për
t'i mbijetuar harresës së qelive, për poetin, që e mprehu krejt qenien e tij- teh kame, - majë për majë me xhelatët e
diktaturës dhe mbeti, siç kishte qenë që në mituri, jetim, i braktisur prej të
gjithëve, ishull i vetmuar, për poetin që shkoi ballëhapur drejt vdekjes pa
bërë asnjë lëshim të vogël, por duke marrë mbi vete gjithë frikërat e dobësitë
tona, në emrin tonë, - për këtë poet pra, shteti ynë e paska të pamundur
nderimin e kujtimit të tij. Sepse shteti shqiptar, institucionalisht, e ka
përdhosur kujtimin e tij, duke luajtur me të një lojë me standarde të dyfishta,
hipokrite. Sepse, paralel me nderimin dhe përkujtimin tonë, institucionet e
shtetit, para se të nderojnë emrin e tij, e kanë fyer dhe njollosur kujtimin e
Havzi Nelës. Unë nuk di që drejtësia e shtetit tonë të ketë marrë mundimin për
këto 22 vjet të hapë një proces penal për të gjithë ata që ideuan, organizuan
dhe përmbushën me gjakftohtësi, si në skenat mesjetare, varjen e poetit në
litar me 8 gusht 1998, duke shënuar rekordin e turpit dhe të së keqes në krejt
globin tokësor ende me pllanga të kuqe. Nuk është një datë e shekujve antikë para
apo pas Krishtit viti 1988! Të gjithë ata persona që përbëjnë zinxhirin dhe
hallkat e krimit ishin dhe janë ende gjallë. Çfarë u bë me ta vallë? Me ata të
gjithë? Me ata tek e tek? Patën të gjithë karrierë të lavdishme politike e
profesionale. Së paku tre prej tyre që kanë hedhur firmat e tyre në aktin e
dënimit me varje të Havzi Nelës, dihen. Ish-presidenti komunist Ramiz Alia, të
cilin shteti e përcolli zyrtarisht me
një ceremoni funerale nga dyert SHQU-pit, mu si një hero, në shtrat të topit
dhe për të cilin, të nesërmen, u shkruajt nëpër gazeta me lavde e superlativa
dhe kolumnistët tanë e pagëzuan si politikan të matur, të qetë e liberal, një
lloj Gorbaçovi që shmangu gjakderdhjen, duke e lënë krejt në harresë faktin, se
të gjitha aktet e pushkatimeve i firmoste po ajo dorë liberale, që druhej mos
derdhë gjak(!). Dy personat e tjerë që firmosën dokumentin, janë gjallë,
shëndoshë, e shtetërisht të nderuar. Ata kanë njohur kulmin e karrierës
politike e administrative. Njëri, ish-deputet, ish-kryetar i gjykatës
Kushtetuese, i dekoruar me 8 janar 2004 me urdhërin "Naim Frashëri",
ndërsa tjetra, ish-kryetare e Institutit të Deklarimit të Pasurive, e dekorurar
me po këtë titull në vitin 2009,nga presidenti tjetër i radhës.
Nuk
është vetëm rasti i Havzi Nelës, por edhe i martirëve të tjerë. Po njësoj janë
dekoruar më parë xhelatët që vranë Trifon Xhagjikën, Genc Lekën dhe Vilson
Blloshmin. Logjika është e thjeshtë: nëse shteti, me segmentet e politikës në
pushtet, pranon, nëpërmjet dekorimit të martirëve, të na i bëjë ata pjesë të
vetëdijes sonë qytetare, atëherë, për të shmangur kontradiktën dhe
pafytyrësinë, duhet të ndëshkojë (apo të
kishte ndëshkuar) të gjithë ata që çuan në vrasjen e këtyre martirëve, të cilët
na i shpall si krenari të vetëdijes sonë qytetare, ose së paku, pezullimin e
këtyre vrasësve nga postet e rëndësishme shtetërore e publike. Përndryshe
standardi na del jo vetëm i dyfishtë, por kriminal, hipokrit e rrjedhimisht,
thellësisht fyes, si për kujtimin e viktimave, ashtu dhe për ndërgjegjen tonë
qyetatre, tani, që e kemi mësuar të vërtetën. Përndryshe vetë shteti po
këmbëngul në dhënien e një shembulli të keq: të pranojë viktimat si martirë nga
njëra anë dhe njëkohësisht, t'u hapë mundësi për karrierë marramendëse vrasësve
të tyre në të gjitha nivelet e administratës deri në Parlament. Nëse është
kështu (dhe, fatkeqësisht, kështu kanë shkuar punët), atëherë edhe ky nderim
nga ana e shteti është kontradiktor, irritues e thjesht, i pavlefshëm.
Havzi
Nela dhe shumë sivëllëzër të tij martirë (Trifon Xhagjika, Vilson Blloshmi,
Genc Leka et) paraqesin sot letrat tona “të fisnikërisë”, si dëshmi e
rezistencës dhe shenjës së dinjitetit njerëzor përgjatë diktaturës. Nga
katakombet e burgjeve komuniste Havzi Nela parandjente "frymën e Helsinkit",
kur politikanët e sotëm nuk ia dinin as emrin. Po pikërisht hapjen e këtyre
"letrave" dhe "dëshmive të rënda" politika jonë shtetërore
me trashëgimtarët e diktaturës në instancat
më të larta të drejtësisë i mban peng. Në këtë mënyrë e gjithë shoqëria
jona vazhdon të mbetet peng i së shkuarës, përderisa nuk përballemi ligjërisht
me të, por mundohemi t'i gjejmë zgjidhje problemit duke i rënë atij nga dera e
pasme dhe, me ç’duket ia la përfundimisht zgjidhjen Kohës, vdekjes biologjike
të aktorëve, me shpresën, se ndoshta një ditë gjithçka do të harrohet. "Letrat tona të fisnikërisë"
kundërshtohen të hapen, ato duhet të mbesin në shtatëqind dryna, në dosje, në
arkiva, ku ruhen nga cerberët e sotëm, ish-oficera të Sigurimit të shtetit në
Institutin shtetëror të Dosjeve.
Me
sa duket trashëgimia e komunizmit ndjehet tërësisht e rehabilituar, e
inkurajuar dhe e mbështetur për të bërë karierë, përderisa vrasësit nderohet më
shumë se viktimat e tyre, përderisa asnjë protestë nuk vjen nga fakti, që këta
kriminelë na imponojnë si "nder i kombit", dhe ne me përunjësi duhet
t'i pranojmë si pjesë të vetëdijes sonë qytetare.
Para
dy javësh një tjetër ndihmësvrasëse poetësh, Diana Çuli, që karrierën e saj e çoi deri në Parlamentin
shqiptar, e cila është dhe Presidente e shoqatës së gruas, u nderua me
"Urdhërin e meritës së Republikës së Italisë" nga presidenti italian
Xhorxho Napoletano. Lajmi u dha nëpër mediat tona, por nuk pati asnjë reagim.
Si duket, në shoqërinë tonë shpërfillëse është pranuar si normë karriera e çdo
vrasësi e krimineli. Dhe me sa duket, ne nuk tregojmë kurrëfarë kuraje e
vendosmërie për të mos na fshirë nga kujtesa, ata, që kujtesn e tyre e kanë
shpikur nga hiçi e asgjëja, e madje e përsërisin si autosugjestion me një
rregjim të pandërprerë nga mëngjesi në mbrëmbje, në lumej letre, ekrane e
forume virtuale.
Nëse
ne nuk do të ishim një shoqëri e përgjumur, shpërfillëse, nëse ne do të dinim
të reagonim, të kërkonim llogari, atëherë jam i bindur, se shteti, herëdokur,
nuk do të mundet të abstragojë nga kujtesa e vërtetë e Havzi Nelës, Vilsonit
dhe Gencit, thjesht sepse ata ishin njerëz realë, se litari, plumbat e togës
dhe vdekja e tyre qe reale dhe se vepra e tyre letrare vazhdon të jetë reale,
të dëshmojë për ta. Europa si ëndërr, së cilës po i sillemi vërdallë, frymoi
për së pari si ajër i vjedhur lirie në Kollovoz e Bërzhezhdë nëpërmjet vargjeve
të poetëve martirë. Në duhet t'ia kthejmë Europës dëshmorët e saj të parë, të
rënë në ferrin e totalitarizëmit stalinist shqiptar. Ne i afrohemi Europës me
dëshmitë e martirizuara të lirisë, me Vilsonin dhe Gencin, por dikush na mban
peng në këtë vërdallosje, sepse mendon se në Europë duhet të shkojmë medoemos,
më parë se me poetët e vrarë, me vrasësit e tyre. Përndryshe nuk na nxë dera e
saj... në të gjitha kuptimet që rrok kjo fjalë.
------------
* Fjalë e mbajtur me 12 nëntor 2017 në Kukës, me rastin e
aktivitetit Përkujtimor mbi poetin Havzi Nela, organizuar nga dy Pen-Qendra-t e
Kosovës dhe Shqipërsisë.