Kulturë
Nuhi Veselaj: Mohimi i historisë së përbashkët e fqinjësore shqiptaro-serbe, fobi e pravosllaves serbe (9)
E premte, 19.07.2024, 07:58 PM
MOHIMI I HISTORISË SË PËRBASHKËT FQINJËSORE SHQIPTARO- SERBOMALAZEZE, FOBI E PRAVOSLLAVES SERBE (9)
LIDHJA SHQIPTARE E PRIZRENIT, GJENDJA PAS
KONGRESIT TË BERLINIT
IV. PADREJTËSIA E FUQIVE TË MËDHA DHE OFENSIVA E
DËRVISH PASHËS PËR SHUARJEN E LIDHJES, V ETVRASJE POLITIKE
E SHTETËRORE E VETË PORTËS SË LARTË
NGA
DR. NUHI VESELAJ
Hyrje
Është
e vërtetë që dy vjet e gjysmë Fuqitë e Mëdha nuk e kishin zbatuar kërkesë-
vendimin e Kongresit të Bërlinit që Malit të Zi t’i jepnin tokë shqiptare (nga
shteti turko- osman!), për shkak të kundërshtimit të Lidhjes shqiptare, andaj ishte meritë e Dërvish
Pashës, i cili, pas një
propagandimi me presion të organizuar nga
shtatë Fuqitë e Mëdha të kohës,
arriti, ta zbatonte atë detyrë kundër shqiptare, por jo edhe pa një luftë me
700 viktima, por për fat jo të përmasave aq
të mëdha shkatërruese siç paramendohej. Gjithsesi, në bazë të
vëzhgimit tonë po del qartë
se avancimet bërë Dërvish Pashës, si ushtarak nga pashë
(gjeneral) Vezir i Madh (marshall) dhe nga aktivist i panjohur në shtetar i lartë: Sundimtar e Rumelisë, nuk ishin ndonjë pasmeritë e ndonjë vepre heroike të kryer për Turqinë, por ishin vepër-obligimi që duhet t’i
kryente kundër shqiptare që kishte të bënte me amputime të tokës turke(!),
alias shqiptare. Gjithsesi, suksesi i Dervishit u korr nën uniformën e Turqisë
osmane, por me armën e me mësim-veprimet e pansllavizmit rusopravosllav,
konkretisht të carit të Rusisë, por
mjerisht edhe me miratimin e Fuqive të
Mëdha europiane. Së këndejmi, në këtë nënpjesë të punimit do të trajtohen
këto tri tema:
Padrejtësia e Fuqive të Mëdha kundër
shqiptarëve (në Turqinë
Osmane) me zbatimin e një vendimi të padrejtë të
Kongresit të Bërlinit.
Ofensiva e Dërvish Pashës
për shuarjen e Lidhjes Shqiptare, në shërbim të armikut të përbashkët shqiptaro-turk, vetëvrasje
politike e shtetërore e vetë Portës së Lartë.
Në
vend të përmbylljes: Platforma e Lidhjes, amanet-detyrë e të ardhmes për brezat
e shqiptarisë.
PADREJTËSIA E FUQIVE TË MËDHA KUNDREJT
SHQIPTARËVE ME ZBATIMIN E NJË VENDIMI TË PADREJTË
Për
të arsyetuar konstatimin tonë nga titulli Padrejtësia
e Fuqive të Mëdha kundër Turqisë Osmane, alias
kundër shqiptarëve, lidhur me zbatimin e një vendimi të padrejtë, kemi të drejtë apo jo, le ta vlerësojnë lexuesit,
kurse ne me disa përsqarime që po i paraqitim në vijim
në disa pika, po përpiqemi me i ndihmue
të gjithë ata që duan me gjykue
jonjëanshëm, andaj le të gjykojnë sa më drejt.
E para, a di kush, ku qëndronte arsyeja
dhe interesi i Fuqive të Mëdha (europiane), që në
Kongresin
e Bërlinit, aprovuan propozimin e Rusisë cariste ose e hatruan atë që Malit të
Zi, përveç njohjes si shtet i pavarur, t‘i njihej plus zgjerimi përveç
vendbanimeve: Tivar,
Podgoricë, Zhablak e Shpuzë e
gjithandej, por edhe me krahinën Plavë e
Guci, të banuar krejtësish me shqiptarë (muslimanë)?
E dinin këtë sherr-arsye shtetet perëndimore apo nuk e dinin, sepse kjo patjetër ishte jo në interes të popujve europianë, as të
paqes rajonale, as ballkanase, po ishte vetëm në interes të ekspansionizmit të
shteteve sllavo-ortodokse: Serbi-Mali i Zi- Rusi. Pra arsyeja ishte se nga kjo krahinë,
Plavë e Guci, strategjikisht u afroheshin dy rrafsheve bukanike me histori të njohur: Rrafshit të Kosovës dhe Rrafshit
të Dukagjinit (Metohisë) që ishte synim i pansllavizmit i planifikuar më herët.
E dyta,
për që ky vendim shtesë
i Kongresit (Plavë-
Gucia) ishte shumë
pa vend, u tregue
se edhe pas 3 luftave të pëgjakshme frontale, zbatimi i tij për dy vjet e
gjysmë ishte i pa zbatueshëm, prandaj u zëvendësua nga ambasadorët me krahinën
tjetër Hot e Grudë.
E
treta, Fuqitë e Mëdha mendonin që pasi krahina Hot e Gudë, ishte e populluar dukshëm me katolikë, vendimi do të
ishte më i lehtëzbatueshëm, mirëpo edhe këtu gabuan në cilësimin rreth
nocionit: popull-komb- shqiptar,
sepse te shqiptarët kombi nuk identifikohej me
vijë fetare, andaj u detyruan të heqin dorë edhe nga kjo zgjidhje-propozim, Për këtë u bindën
pasi popullata shumicë katolike shqiptare e kësaj krahine argumentoi se më me
dëshë dh e natyrshëm do të vazhdonte të bashkëjetonte me sivëllezërit shqiptarë
muslimanë se me ortodoksët malazezë, me të cilët, katolikë e muslimanë ishin në
armiqësi edhe fetare edhe kombëtare dhe për këtë fajtor
ishte autoqefalizmi pravosllav serb. Dhe kjo u vërtetua me luftën
te Ura e Rrzhanicës, apo jo?!
E katërta,
Fuqitë e Mëdha europiane nuk dimë pse nuk deshën me kuptue të vërtetën
që kishin gabuar pse nuk e paten përfillur ekzistimim e popull-kombit
shqiptar, në kuadër të Turqisë Osmane, siç ishte e vërteta. Dhe ky lëshim nuk
ndodhi vetëm gjatë mbajtjes së Kongresit të Bërlinit, por edhe ndërkohë nga
sllavorusët e turqit osmanli, kur kjo popullsi gjithnjë e më bindshëm
po identifikohej si komb jo vetëm mbi bazë historike
e gjeografike edhe gjuhësore, po edhe si një force
potenciale reale ushtarake, e cila po i kundërvihej me sukses pansllavizmit
gllabërues, mjerisht i përkrahuredhe nga Fuqitë e Mëdha europiane.
Fuqitë
e Mëdha me ambasasdorët e tyre, bën një gabim-mëkat edhe më të madh ndaj
shqiptarëve, kur vendosën
që Ulqinin shqiptar me rrethinë, t’ia jepnin Malit të Zi, pa përfillur interesin jo vetëm të Shkodrës e
të Shqipnisë veriore, por edhe interesin e botës perëndimore (Romë-Itali,
Francë, Spanjë), apo jo?!
E
gjashta, shtrohet pyetja, vallë, pse kjo alergji e shfaqur kundër shqiptarëve
nga përfaqësuesit e Fuqive të Mëdha europianë, ishte shkak vetëm
ndikim-insistimi i Rusisë, apo edhe nga sedra
e vrarë, si ves megaloman primitiv, sepse,
vërtet 2 vjet e gjysmë nuk munden me zbatue
vendimin e padrejtë
të Kongresit, prandaj
zgjodhën Ulqinin, pse ky terren u jepte më
tepër lehtësi e mundësi intervenimi nga deti në krahasim me dy rast-krahinat e mëparshme që ishin vise
thellësisht malore.
E
shtata, ndërlidhur me pikën e mëspërme, e kam fjalën për Fuqitë perëndimore,
përkatësisht për disa qarqe politike miope të asaj kohe, të cilat në parim
ishin kundër shtrirjes së ndikimit të rusopansllavizmit në Ballkan që ishte
arritur me Traktatin e Shën Stefanit e, në anën tjetër rritnin atë ndikim, duke e luftuar e mospërfillur Lidhjen, e cila ishte e vetmja forcë që sinqerisht i kundërvihej
dhe e kundërshtonte ekspansionizmn rusopravosllav, apo jo?!
E teta,
po rispikasim qëllimsht, lufta kundër Lidhjes
faktikisht ishte ajo që mund të quhet silajthitje e atyre fuqive.
E kemi fjalën për demonstrimet navale, pikërisht te rasti “Ulqini”, ku
18 anijet
e të pesë flotave të mëdha europiane (Angli, Francë, Itali, Gjarmani, Itrali,
Astrohungari)
me demonstrimet tyre kundër forcave mbrojtëse ulqinake të përkrahura nga Lidhja,
faktikisht i bënin shërbim jo vetvetes po flotës ruse prej 2 anijesh, sepse krejt kjo shkonte
në interesin e Rusisë, përkatësisht, satelitit më besnik të saj, siç
ishte Mali i të Zi, apo jo?!
E
nënta, ndërlidhur me pikën e mëparshme, shtrohet pyetja pse Fuqitë e Mëdha të
Perëndimit druheshin nga forca në lindje e sipër
e Lidhjes shqiptare, e cila
ravijezoi konturat e shtetit shqiptar
që do të përfshinte të katër vilajetet me 17 sanxhaqe
të reformuara nga Porta e Lartë
më 1861 sipas nismë-sugjerimeve obligative nga perëndimorët, andaj për mendimin
tonë perëndimorët, pasi kjo trevë nuk ishte në ndkimininteresin e tyre,
po të Rusisië duhet të përkrahnin
ndihmesën që jepte Lidhja në
përplotësimin e atij propozim-sugjerimii, sepse përbashkimi i katër vilajeteve (shqiptare) në një vilajet, siç kërkonte dhe filloi ta zbatonte Lidhja, vërtet
ishte risim në frymën e reformës, siç kërkonte atëbotë vetë qytetërimi
europian, apo jo?!
E
dhjeta, po të pranonte propozim–veprimin e Lidhjes shqiptare Europa, ku në një vilajet shtet do të përfshihej tërë Shqipëria
etnike, pra të gjitha trevat ku atëherë, po edhe sot,
me ndonjë ndryshim minimal, jeton popullsi
unike shqiptare: si: Shqipëria, Kosova,
një pjesë e Malit
të Zi, një pjesë e Serbisë, Maqedonia Perëndimore, po edhe një pjesë
e madhe Greqisë, në emër të së cilës
mbrohej atëherë Ulqini, përkatësisht mbrohej Europa nga ndikimi agresiv
rusoortodoksopansllavist, së këndejmi themi që edhe sot ka logjikë një
përbashkim i tillë i tokave shqiptare në paqe-demokraci dhe kjo shkon në intertes të paqes ballkanike, europiane e botrërore, po është në të mirë
të konsolidimit edhe të shteteve sllave ortodokse, po edhe të vetë Greqisë, apo
jo?!
E
njëmbëdhjeta, po përsërisim që nga miopia politike e disa qarqeve europiane,
përkatësisht nga vendimi i papjekur i ambasadorëve, ndodhi ajo më e keqja që
sot ndjehen rrjedhojat. Ishte dhe është mëkat fakti, pse nuk u njoh e u përkrah
e drejta e shqiptarëve për formimin e shtetit të tyre në atë kohë, kur vërtet e
meritonin dhe kishin forca largpamëse udhëheqëse e ushtarake properëndimore që
e drejtonin Lidhjen, apo jo?!
E dymbëdhjeta, thuhet se pas disa dekadash
e me insistimin e Autrohungarisë e të Italisë më në fund pas katastrofave që
edhe me fajin e Perëndimit pësoi shqiptaria, u formua shteti shqiptar. Ç’është
e vërteta, për mendimin tone u emnua
një pjesë territori ku vërtet do të tentohet të formohet shteti shqiptar, por
që atë ditë e sot ai shtet mbeti i
brishtë dhe nuk mund të quhej shteti
unik i popullit shqiptar. Nuk ka nevojë të rrëfehemi për këtë që thamë,
sepse dihen teritorett, ku shtrihej
dhe ende shtrihet
komb-populli shqiptar. Dihet gjithashtu pse u tkurr shteti
i shqiptarëve jo aq me fajin e tyre, por kryesisht për gabime e mospërkrahje të
atëhershme të Fuqive të Mëdha europiane, që e lane fatin enjë shunmice të shqiptarëve autoktonë nën mëshirën
e ekpansionizmit pansllavoortodoks, apo jo?!
E trembëëdhjeta, po e cek një taktikë
me vend që e përdorën
Fuqitë e Mëdha
europiane ndaj rastit “Ulqini”, të cilat edhe pasi morën nën dispozicion 38 batalione (ordi) të forcave tokësore nga Dërvish Pasha, menjëherë nuk tentuan me marrë Ulqinin.
Nuk u nguten, përdoren
bisedime deri sa ndodhi plasaritje e pëçarje në struktuirat e Lidhjes. Kjo taktikë, për popullsinë
shqiptare e sidomos për ulqinakët, mund të quhet fat në fatkeqësi, ngase po të sulmonin
menjëhjeri ato shtete do të ndodhte vërtetë një plojë
e madhe pa shpesë në fitore, e me viktima marramandëse, por në anën tjetër
këto Fuqi nuk bënë aspak mirë që nuk
e mbajtën fjalën që do të ndikonin te
Sulltani që edhe shqiptarëve t’u njihte autononomi politike, përkatësisht nuk
ndikuan te Dërvish marshalli që të mos poshtronte aq keqasshkodranët dhe Lidhjen e apo jo?! E katërmbëdhjeta, në fund po
përsërisim që Fuqitë e Mëdha europiane duke përkrahur
spiunmisionarin rusosllav Dervish Marshallin dëmtuan shqiptarët, mëkatuan
edhe më shumë,
kur lejuan
skalperizim amputimet e territoreve të botës shqiptare, dhe aq më keq u pajtuan me shuarjen e Lidhjes dhe kështu shkelen
moralisht e faktikisht aspiratat e popullit shqiptar për bashkim kombëtar e
kulturë shtetërore perëndimore, apo
jo?!
Së
këndejmi përfundojmë që Fuqitë e Mëdha europiane nuk i bënë asnjë shërbim të
mbarë vetvetes, kur nuk u përpoqën me frenue sadopak
shqiptartofobin Dervish marshallin turk kur ndërmori ofensiven për ta shuarë Lidhjen shqiptare dhe
kështu ndihmuan zgjerimin e hegjemonizmit rusopansllavist mbi kurrizin e
popullit shqiptar edhe më keq zhytën dhe përmbytën me zvarritje, duke e mbajtur
të prangosur shpresën e popullit shqiptar për liri, autonomi e përbashkim të
natyrshëm kombëtar.
OFENSIVA E DERVISH PASHËS PËR SHUARJEN
E LIDHJES SHQIPTARE NË SHËRBIM TË ARMIKUT TË
PËRBASHKËT TURKO- SHQIPTAR,
VETVRASJE POLITIKE
E SHTETËRORE E PORTËS SË LARTË
Si hyrje
Ne, Dervish Pashën, që me të shpifurit e tij në arenën ushtarake-politike, në nënpjesën
mëparshme të punimit, e quajtëm personazh
misterioz, sepse për të parën herë u imponua me këto tri të veçanta: 1) u
caktua në vend të Riza Pashës në të njëjtën detyrë: për zbatimin e vendimit që me çdo kusht: “Ulqini t’i jepet Malit
të Zi”, 2) menjëhershmërisht u avancua me gradë
ushtarake nga gjeneral (pashë) në
marshall (Vezir i Madh) dhe 3) njëherazi u naltua në karrierë burrështeti: kryesundimtar i Rumelisë (i
Turqisë Europiane). Krejt kjo ndodhi si në çast, si diçka e jashtëzakonshme, pa
qenë i njohur ky njeri më parë për ndonjë meritë
personale në të mirë të Turqisë, andaj pseja lidhur me këtë për mua mbeti
mister, po mister
i përkohshëm. Themi i përkohshëm, sepse, kur kemi parasysh
situatën, caktimi dhe avancimet
e tij kuptohen qartë se kishin të bënin rreth ngjarjeve që zhvilloheshin
në raporte lufte kundër Lidhjes e shqiptarëve, konkretisht qëllimi ishte mposhtjame çdo kusht e luftë-kundërshtimit që bënin shqiptarët me Lidhjen e tyre
kundër zbatimit të vendimit të Kongresit të Bërlinit, për ta zmadhuar Malin e Zi me tokë shqiptare, së fundi
me Ulqinin si
tokë (turke!), vendim
ky, për të të cilin Turqia kishte dhënë pëlqim-obligimin,
gjë që nuk e mohonte
dot, por tani arsyetohej se ishin vendasit (shqiptarë) ata, edhe pse shtetas turq, që po refuzonin, të cilët nuk po dëgjonin
as pashallarët që po i caktonte
Sulltani që me dhunë ta zbatonin vendimin. Së këtejmi, Fuqitë
e Mëdha pasi nuk ua kishin
më besën pashallarëve që caktonte Sulltani
dhe vetë Sulltanit, si duket në konsultim e sipër, me gjasë me shërbimin sekret
të Carit të Rusisë,
zbuluan,
mes tjerësh, një pashë besnik për ta, dhe ai quhej Dervish Pasha, i cili si konstatuam në pjesën punimit
më parë thuhet sr ishte me prejardhje bullgare, madje bir i një
popi, të cilin, pra, e motivuan me avancime, i siguruan mbrojtje
imuniteti dhe kashtu
ia imponuan Sulltanit ta merrte si me thënë, obligim të vullnetshëm nën
mandat-paprekshmërie dhe ta dekretonte të plotpushtetshëm për avancimet e
cekura, apo jo?!
Si
ishte implikuar Dervish Pasha, që nga fillimi si subashë dhe si e paska
konvertuar emrin në Islam dhe si paska arritur
në gradën pashë (gjeneral), nuk kemi të dhëna. Po sido që të ketë qenë, siç u vërtetua në “Rastin Ulqini”, Dërvishi në krye të
ushtrisë turke prej afro 40 bataljonesh, i futur nën nën patronazhin e Fuqive të Mëdha,
dctyrën e kreu me sukses të plotë: dorëzoi Ulqinin dhe po me atë ushtri u kthye në Shkodër ku vazhdon
të qeveriste në emër të qeverisë turke, por në interes të Malit të Zi,
satelitit më besnik të Rusissë cariste, i marrë nën patronazh të Fuqive të Mëdha,
apo jo?!
Pikërisht
rreth qeverisjes së Dervish Pashës në
detyrë-postet e avancuara pas zgjidhjes
së
rastit Ulqin, i u bëmë kurioz të
dinim më shumë, andaj periudhën vijuese të tij e vëzhguam në e nga 5 punkte veprimi të tij, soditje këto,
që po i paraqitin po në pesë pika në vijim si shtjellim i temës me trtull “Ofensiva e Dervish Pashës për shuarjen e
Lidhjes Shqiptare, në shërbim të armikut të përbashkët turko- shqiptar,
vetvrasje politike e shtetërore e Portës së Lartë”.
Sqarim paraprak
rreth qëndrimit arrogant
ië Dervish Pashës
Kuptohet,
për me pasë gjykim të drejtë para shtjellimit të temës, ne konsultuam
materialin përkatës që kishin në dispozicion e në veçanti
shfrytëzuam”Kujtimet e Sharles Hecqurad, djali konsullit frances në
Shkodër (botim i vitit 1902), i cili
e paraqet mjaft objektivisht figurën zyrtare:
ushtarake politike e shtetërore të
Dervish Pashës, këtij marshalli e shtetari të ri, të Ushtrisë e Qeverisë turke. Me fjalë të
tjera, ne si pikë të parë po vëzhgojme qëndrimin e Dërvishit kundrejt shqiptarëvet dhe Lidhjes në Shkodër e në
vijim, duke kërkuar përgjigje: Cili ishte misioni i Dervish Pashës si pashë-marshall
e shtetar turk, ishte vetëm dorëzimi i Ulqinit, apo diçka tjetër dhe, kujt i shërbente detyrë-misioni i tij? Gjithsesi, sipas vezhgimeve
tona, del shumnë qartë se ai nuk punonte në
të mirë të shqiptarëve, por si duket as për interesa të Turqisë Osmane, apo jo?!! Themi kështu se Dervish
Pasha me të rikthyerit në Shkodër, në vend që të paraqitej si politikan e
shtetar tolerant, ngase paqetimi i nevojitej popullit turk e shqiptar, por dhe
njëherazi edhe Portës së Lartë si shtet. Dervishi kishte mundësi të përfitonte
të gjitha shtresat shoqërore, deri të neutralizonte pa maltretim edhe anëtarët më aktivë të Lidhjes
të Degës Shkodër që kishin marrë pjesë në luftë për mosdorëzimin e Ukqinit që tani ishin të kapluar nga kriza e humbjes,
por jo, ky Pashë u soll me arrogance. Si duket këtë sjellje ia kërkonte
politikla rusosllave, misioni i tij (i dirigjuar nga baza) ishte për rrëmujë,
jo paqe e mirëkuptim mes popullit shqiptar e turkoosman. Kjo ishte arsyeja që
ai shfrytëzoi situaten u mbështet në forcën ushtarake e politike që posedonte. Shpërndau
Lidhjen, burgosi jo vetëm të
pabindurit, por edhe udhëheqësit lojalë ndaj çështjes, maltretoi burrat
shkodranë si, Hodo Sokoli, e PrenkBib
Doda dhe mbarë
parinë e Shkodrës
deri edhe të urtin Daut Boriçi. Me fjalë
të tjera këtij i interesonte shkelja e krenarisë burrnore tradicionale
shkodrane, nëpërkëmbja e dinjitetiit njerëzor të muslimanëve e katolikëve. I kishte më të besës ortodoksët e miqtë e Malit
të Zi, me të cilët bashkëpunonte. Gjithsesi,
donte dobësimin organizativ të shqiptarëve, dhe këtë e bënte duke i hequr
popullit parinë, siç e thotë e vet në një tubim, “kopenë ta linte pa çoban”. Të kuptohemi kjo sjellje-kërkesë nuk
ishte kërkesë në harmoni me konsultimin me Sulltanitn e organet e rregullta të
Portës së Lartë, por ishte veprim vetjak i tij në frymën e politikës pansllaviste largpamëse hegjemoniste ruse dhe të satelitëve të saj ortodoksë
ballkanas, politikë kjo e përqafuar nga Dërvish Pasha, të cilën, siç do
të shohim, edhe do t’ia imponojë
Sulltanit e Qeverisë së tij. Kjo politikë e Dervisht nënkuptohet se ishte mbi
bazi të insistimit rus, por eu
ropiane e avancuar parimisht edhe me
pëlqimin e Fuqive të Mëdha, apo jo?!
Kjo që thamë do të vijë duke u qartësuar ndërkohë
dhe për këtë do të na ndihmojnë veprimet e vetë Dervishit, i cili me represaljet,
sugjynosjet, burgosjet e pa provokueshme të aktivistëve të hershëm e të rinj shqiptarël duke përdorur edhe represalje, fuste panik në popullin e Shkodres e gjithandej dhe do të ia arrijë atë që
ishte qëllimi i tijo të zgjojë reaksion në masën e tgjerë dhe pastaj të ketë
shkas për me veprue me arsye për disiplinimin e saj, me
metoda ushtarake, apo jo?!
Reaksioni i Lidhjes, arsyeja
e kthimit në Stamboll i Dervishit
dhe përgatitja e ofensivës
Sugurisht
vepimet arrogante të Dervish Pashës në Shkodër zgjuan reaksion te Qendra,
Qeveria e Lidhjes, përkatësisht Dega e Lidhjes në Prizren, andaj Sulejman
Vokshi komandant me mësimin e Ymer
Prizrenit, (kryetar) ku ende mbaheshin të paprekur nga pushtimi
ushtarak verifikoi gjendjen në territorin e vet e përgjithësisht. Ripërtëriu
udhëheqësinë e Lidhjes në qytete të caktuara si Shkupi e të tjerë. Ky ishte
veprim dinjiteti, nga detyra, madje politikisht pati jehonë pozitive në qarqe
intelektuale nga Toskëria e gjithandej nga qarqe shoqërore e qeveritare ku ende
ndihej ndikimi i Shoqatës Shqiptare e Stambollit. Kështu pa marrë parash plagët
që kishte marrë Lidhja nga tatëpjeta
në e pas Kuvendit të Dibrës dhe sidonmos tashti në Shkodër nga Dervish
Pasha, kërkesat nga Platforma e Lidhjes drejtuar
për miratim Sulltanit, siç ishte përbashkimi i katër vilajeteve në një, administrata
vendëse e shkolla shqipe etj., ishin
në fuqi, qarkulllonin, debatoheshin. Gjithsesi në qarqe të caktuara arsyetohej
edhe interesi i Turqisë që shqiptarët të kenë më shumë të drejta, ta jetësonin
atë atonomi që kishin filluar ta gëzonin para afro tre vitesh, po pritej
fjalë-mendimi i Sulltanit, por ai Sulltan-Ziu,
si duket, priste ta konsultonte ngadhnjimtarin Dervish Pasha, nga dora e të
cilit, vërtet: “u dha Ulqini, po këndej shpëtoi Turqia:
Stambolli e Izmiri!,
aq më tepër i shpëtoi nga
presioni i Fuqive të
mëdha vetë Jilldizi,posti i Padishahut!” Aq në hall të madh si duket paska qenë Sulltani nga
presionet e Fuiqive të Mëdha për rastin “Ulqini”,
sepse ato fuqi, pasi e zunë në fragrancë mashtrimi Sulltanin, se gjoja reagimi
i vendasve kundër vendimeve të Kongresit ishte krejtësisht spontan,
kurse në realitet
funksionimi i Lidhjes
kishte paraprakisht një leje-miratimi nga vetë Sulltani. Andaj
ndodhi rasti “Dërvish Pasha”,
si ndihmë ruse, pa interes (!), apo
jo?! Kjo ndihmë pa interes që
sapo e thamë do të shihet haptazi, posa të kthehej Dervishi në Stamboll, i
cili, para se të largohej, në Shkodër la mbi 20 mijë forca ushtarake, gjoja
garancë për verifikim-mbrojtje të kufirit të Malit të Zi., që assesi mos të
ringjalleshin idetë e Lidhjes. Nuk lind sa imponohet pyetja: Në interesin e
kujt ishte mbrojtja e kufirit të Malit të Zi me ngulfatjen e shqiptarëve nga
ushtria eTurqisë!
Së
këndejmi, Dervishi, me një pjesë elite të ushtrisë, në rrugë për Stamboll bëri
një sisprovë survejimi në kapërcim e sipër
nga Dibra e Toskëria, ku nuk pa ndonjë
rrezik rebelimi dhe me të arritur në Stamboll tregoi arrogancë-forcën e
vet. Ndërpreu debatin rreth kërkesave lehtësuese për shqiptarët, edhe pse ishte
e vërtetë se gjatë këtyre tre viteve shteti qendror i Turqisë kurrnjë të keqe
nuk kishte pasur nga elementet e autonomisë që filluan të gëzonin shqiptarët e Lidhja. Përkundrazi kishte lehtësi në çdo pikëpamje. Ne e quajtëm
të drejtë politike e Lidhjes që mundësoi shqiptarët
të ndihmonin trimat e Plavë-Gucisë të derdhnin gjak, të vdisnin bashkë, ngase
kjo ishte vdekje për atdhe, ishte vdekje e lavdishme. Shqiptarët, edhe ashtu vdisnin
në lufta për të huajt,
përkatësishst për Perandporinë Turko-Osmane, e cila nuk qe e zonja të mbrohej për vete as për tokat
shqiptare nga invazioni i Rusisë cariste
dhe të satelitëve të saj ballkanas.
Kështu
Dervishi, duke shfrytëzuar mandat-imunitet nga avancimet e grantuara nga Ppatrinët, qoftë si marshall, apo si
udhëheqës suprem i Turqisë ballkanike e përgjithësisht, qëndrimin status quo të sulltanit për lehtësim shqiptarëve do ta përmbyste pa keqardhje. Sipas
gjasave dhe të dhënave që na jep z. Sharles Hecqurad, siç e kuptojmë ne,
Dërvishi do t‘ia kujtojë Sulltanit kushtet
e mbetjes së tij në postin e padishahut, ndoshta të kumtuara
nga goja e Carit rus me r astin e Traktatit të Shën
Stefanit dhe të miratuara edhe nga epranët e Fuqive të Mëdha europiane, ndaj të
cilave Sulltani kishte zotim që duhej përmbajtur rigorozisht, si:
Shqiptarëve nuk u njihej kombësia në Kongresin e Bërlinit, atyre edhe më tej
nuk duhet t’u njihet.
Mos të lejohet assesi
përbashkimi i katër vilajeteve në
një, sepse hapej rrugë jo vetëm për
njoihje kombësie, por edhe si komb-shtet shqiptar.
Turqia si shtet kishte
obligim që nga sulmet rebele shqiptare të ruajë kufijtë e shteteve fqinje
ortodokse të vendosur nga Komisioni i ambasadorëve dhe të Turqisë si palë.
Ndërkaq, detyrë të veçantë
gjoja nga Fuqitë
e Mëdha e Rusia, në të mirë shtetit,
Porta e Lartë duhet të shuajë Lidhjen si organ politiko-ushtarak dhe gjithsesi
të zhdukë apo të zhbëjë idenë e nocionit
komb shqiptar.
Ldhur
me pikën e katërt Dervish Marshalli,
për çka, si duket, paraprfakisht me avancimeve, kishte marrë autorizim, andaj
tash merr mbi vete përgjegjësinë për ta shuar pushtetin e Lidhjes që ende e kishte si symbol Dega Qendrore Prizren - Malësi. Mos
me zgjatë, politika zyrtare
turke tashmë e prirë nga Dervishi Lidhjen e shpalli më tepër se ishte armike,
andaj i hodhi poshtë të gjitha kërkesat autonomiste rreth saj.
Sulltani edhe pse e dinte që Lidhja, pse kërkonte autonomi, nuk ishte armike,
madje ajo dha prova se ishte
aleatja më e besnike kundër armikut të përbashkët: ekspansionizmit pansllavist, përkatësisht ishte për mbrojtjen e Turqisë së Basllkanit dhe më gjerë dhe assesi
nuk ishte në interes të Turqisë shuarja apo represaljet kundër
shqiptare, nuk guxoi me kundërshtue
vendimin e Dervishit për ofensivën, por luti që t’i falte ata që do të
shprehnin lojalitet ndaj Padishahut. Kështu, Dervishi, pa humbur kohë, mori
përgjegjësinë mbi vete si marshall për ofensivë kundër Lidhjes.
Marshimi i ushtrisë drejt frontit, fjalimi
pragmatik i Dervishit në Shkup
Në këtë vazhdë Dervishi
si kryekomandant pasi bëri përgatitje të duhur për ofensivë kundër shqiptarëve, ushtrinë
të përbërë, prej 450 taboresh
(batalionesh) të komanduar
nga 7 gjeneralë të përbërë prej tri njësive: këmbësori, kavaleri dhe
artileri do ta dislokojë në
Selanik, prej nga të nis drejt frontit, atmosferë kjo, që përshkruhet kështu në
një këngë popullore:
Dervish Pasha me shumë taborre
Si me kanë asqerë moskove.
N’Selanik i ka vargue
Plot me armë, topa ngarkue,
Drejt Shkupit ia ka mësy
Do me shkelë atë copë Shqipni. Do me i shkelë trimat shqiptarë Mos me lanë asnja për farë.
Kështu
nga Selaniku pa kurrfarë kundërshtimi rrugës pashallarët e tij zbarkojnë Shkup,
më 25 mars 1880. Me të arritur, pa kurrfarë nevoje, pasha përgjegjës, sipasa
mësimeve të kryekomandantit, edhe pse pa kurrfarë provokimi, shpall
shtetrrethim dhe aplikon regjim ushtarak. Në të vërtetë, siç u përmend,
shqiptarët nuk kundërshtuan me armë. Ata me të drejtë
kishin bërë kërkesat e veta për autonomi,
për lehtësim bashkëqeverisjeje vendi si popujt
e tjerë. Pritnin negociata ose përgjigje nga Sulltani. Me turqit kishin
shtetin e përbashkëët por kërkonin liri veprimi
e organizimi që si aleatë
të mund të luftonin kundër armiqve të përbashkët, kundër qeverive agresive sllavo-ortodokse
që i rrezikonin dy popujt, por pashai turk sipas urdhërit të Marshall Dervishit
ftoi në takim parinë e Lidhjes në Shkup. Fatgkeqësishst i preu në besë. I ndaloi
dhe i mbajti nën izolim
dyjavësh, derë më 7 prill 1880, kur vjen në Shkup vetë
kryekomandant
Dervish marshalli. Dervishi tregoi edhe më shumë pa burrni. Parinë e izoluar të
Lidhjes në vend që t’i falenderonte për pritje paqetore dhe t’i mirëkuptonte
për kërkesat e Lidhjes aleate, ky para popullit i poshtnoi dhe diskriminoi. Ua
vazhdoi izolimin disa edhe i dënoi me syrgjynosje.
Sido që të ketë qenë, është karakteristik fjalim
i tij programatik, të nesërmen, më 8 prill 1880, para popullit të Shkupit, nga
i cili përveç arrogancës na bëri përshtypje:
E
para, nuk përshëndcti fillimisht në emër të Sulltanit, dhe kërkoi bindje ndaj
tij si autoritar apo si përfaqësues i autorizuar i Sulltanit.
E
dyta, kërkoi t’i bionden forces. Ky si marshall (Vali i Madh) kishte nën komade
7 gjeneralë dhe tregoi se i printe ushtrisë prej 450 batalionesh (300 batalione
në prani dhe edhe 150, priste t’i vinin). Për këtë force uhtaraka, krekosej
dhe kërkonte të paralajmëroheshin edhe ata
të tjerët, ata andej
nga Prizreni e Malësia dhe përmend kushtet,
poqëse dorëzohen do të ketë mëshirë e dhimbsuri për ta e familjet e tyre, për ndryshe, për ata që nuk e njohin si qeveritar, të cilët mashtrojnë popullin se kanë në
dispozicion 300 mijë luftëtarë, me
të cilët mendojnë të bashkojnë tokat e veta në një shtet e të ndahen nga shteti
turko-osman, kundër tyre nuk do të ketë mëshirë e dhimbsuri dhe i mëshon
kërrcënimit: Shpi e fshatra do t’ua bëj rrafsh me tokë, gra e fëmijë do t’ua
lë në mjerim…
(Lexue i nderuar apel-kërrcënim me përmbajtje të ngjashme si Dervishi, u ësht drejtuar shqiptarëve në gjuhën e tyre, 32 vjet më vonë nga Kral Petri i Serbisë
më 1912, gjatë
pushtimit të viseve shqiptare: Kosovë, Maqedoni dhe një pjesë të
Shqipnisë, kur edhe bëri dalje në det, në portin e Durrësit, me një ndryshim
përfundimi në tekst se familjet
e të padëgjueshmëve sipas
tij: “të g jithë mashkujt mbi 13 vjeç do t’ua there me bajoneta”. Në
të vërtetë, Ushtria
pushtuese sllavo serbo-ruse më 1912 pati marshuar, pothuaj, pa hasur në
rezistencë nga ushtriia turko- osmane, sepse, Dërvish Pasha me zhdukjen e
Lidhjes, para 30 vitesh ia pati përgaitur terrenin që e pasuan edhe misionarë pashallarë të tjerë renegatë
të kamufluar. Sido që të ketë qenë lidhur
me tekstin e fjalimit të Dërvishit i kemi dy vërejtje medituese:
E para, shifra që përmend Dervishi
me ironi, “300 mijë luftëtarë të Lidhjes”, mesa
kam lexuar, ishte sajuar
nga shtypi serbo-rus pansllavist në kohën kur Lidhj atëkohë në ekstazë
entuziazmi lufte për Plavë e Guci, kundër
forcës ushtarake malazeze- serbo- ruse, i pati fituar 3 lufta frontale,
ndërkaq Dërvishi e përmend cinikisht
si propagandë,, ngase e di se momentalisht kishn ndxryshuar raportet, po me këtë tregon të vërtetën që ai në atë kohë paska
qenë i regrutuar si spiun
ordiner i kaufluar
me mision të caktiuar
në Armatën turkoosmane, në kuadër të së cilës me
avancimet i ka arritur
majat, andaj sot po e komandon
për interesa të pansllavisë, gjithsesi jo në dobi të Turqisë, apo jo?!
E dyta, vetë forca prej
450 bataljonesh (taborre) që siguroi Dervish Pasha, për me e shtypë “atë copë
Shqipni”- Lidhjen, na shkon mendja te vetë
forca që paska pasë poseduar dhe poseduaka Armata Turke, ishte shumë forte, e cila po të kishte pasur një organizim
të tillë siç bëri tani Dervish Pasha, nuk do të kishte pësuar debakël në luftë
me ruso- sllavët, përkatësisht po t’i shkonte mendja momentalisht
Marshall Dërvishit me bë diçka për lavdinë
e Turqisë e Sulltanin, atëherë
me këtë forcë mund ta çlironte tërë Shqipninë
e Vjetër dhe do t’i kthente muhaxherinë ne vendet e veta, atëherë vërtet do
të kishte pasur ndihmë jo vetëm 300 mijë luftëtarë që përmenden të Lidhjes nga 4
vilajetet shqiptare, por edhe më shumë, po fatkeqësishst ky marshall
shqiptarofob që punonte haptas kundër
interesave edhe të Turqisë, ishte i disponuar
të shuajë me zjarr e hekur forcën politike e ushtarake të Lidhjes, aleaten më
besnike të Turqisë-Osmane.
Së këndejmi,
Dervishi, vërtet, do ta shuajë
jo vetëm Lidhjen,
po do ta përgatis terrenin
për
shuarjen me rrënjë apo dëbimin e Turqisë nga Ballkani më 1912.
Beteja frontale në shpatijat e Sharrakut Ferizaj–Shtimje
Më
përpara, por edhe pas apel-kërrcënimit të Dervish Marshallit në Shkup,
komandantë- përgjegjësit e Lidhjes,
Sulejman Vokshi, Mic Sokoli, Ali Ibra, kuptohet
gjithsesi Ymer Prizreni e të tjerë, organizuan mbrojtje
të përbashkët. Meqë, ushtrtria e Lidhjes (Roja Kombtare) me forcën e saj nuk
mundi me i bë ballë rrebeshtn ushtarak turko-osman në Grykën e Kaçanikut,
përgatiten front mbrojtës në shpatijet e vargmaleve të Sharrakut
Jezercë–Carralevë-Drenicë e Epërme. Kjo ishte një përgatitje luftë sidinjiteti
nga ana e Lidhjes, në krahasim me ushtrinë shumëtaborrëshe të Dervishit që ishte një armatë e tërë, e rregullt shtetërore me përparësi numri e armatimi, të komanduar nga një marshall
që kishte nën komandë gjeneralë profesionistë me përvojë.
Edhe dalja
e ushtrisë turke
në Ferizaj mjaf mirë përshkruhet në këto vargje
të një kënge popullore:
Tym
të zi po qet pampori Tym të zi ma zi
se korbi, Dervish Pashën prej Stambolli
N’ Tasjan t’Rrafshit sapo doli Njikshtu pveti, njikshtu foli:
Ku
i ka stroflkat Mic Sokoli Ku i ka strofkat, parinë
ku ka
M’ ka çue Mbreti
m’ia shpërnda Me i shpërnda, n’mend
me i pru, Ja me hater, ja me dru!
Vërtet,
Dervishit sapo doli në Ferizaj (Tasjan) nuk u ngut. Thirri në takim lojalistët,
gjinen e hatrit dhe nuk i dalin pak
të tillë. Pasi u informua se shpinën nga Veriu
e deri andej kah Peja e kishte pothuaj të lirë, u përqendrua rreth pritave që
kishin zënë luftëtarët e Lidhjes që kishin kapur po thuaj mbarë shpatijat e
Sharrakut, por si qendra të rezistencës ishin dy fshatrat nga mesi i rrugës
Ferizaj –Shtimje: Slivova e Kosharja. Dihet epilogu i luftimeve. Ushtria e
Dërvishit, pra kishte epërsi si për nga numri i këmbësaorëve dhe nga kavaleria,
por kjo epërsi për shkak njohje terreni nuk trandi luftëtarëve të Lidhjes me
bindje e morali të lartë, por ishte artileria
e rëndë moderne
që si të tillë për të parën e aplikohej
nga ushtria turke.
Ajo bënte kërdi në
llogore-istikamet e mbrojtësve. Së këndejmi Marshallit pas shumë viktimave bëri depërtimet e
para. Edhe ana e ushtrisë vullnetae, pati shumë viktima, ranë në luftë edhe e komandantët Mic Sokoli e Sefë Kosharja, Pasi rezistenca u dsobësua e filloi tërheqja, Ushtria e Pashës
depërtoi përtej fshatrave të Sharrakut në
Rafshin e Rrethbjeshkës Suharekë-Prizren, dhe së andejmi pa kundërshtim hyn në
qytetin e Prizrenit. Ra edhe Gjakova e nuk mbeti më Kështu fuqi e organizuar as
nga Malësia. Dërvishi ushtarakisht korri fitore të plotë.
Masat shqiptarofobe të Dervish Marshallit pas shuarjes së Lidhjes,
në shërbim të armikut të përbashkët shqiptaro-turk
Sidoqoftë, Dërvish
Pasha.pasi e fitoi luftë-betejen në Shpat-Sharrakun Ferizaj
–Shtimje. Dhe së andejmi depërtoi në Rrafshin
e RrethBjeshkës Suharekë
Priren. Prizrenin e mori pa luftë ashtu
disi
edhe Gjakovën, ftoi në takim krenët e vendit me ata që dorëzoheshin sillej më
mirë se në Shkodër e Shkup,
mrëpo tani përdorte
një mënyrë më finoke. Paraqitej si përfaqësues i Sulltanit
si padishah edhe si resul-ulema. Së pari, i qortonte se kishin gabuar shumë që kishin rënë nën ndikimin e LIdhjes, andaj duhet të spastrohen shpirtnisht. Këshill -masa të ngjashme janë dhënë
edhe pas kryengrtitjes së vitit 1910, si:
Kush
mohon turkvatanin, Ka mohuar dinin e imanin. Kush asht turkelhamdulilah
Ka nji vatan nji Padishah
E
për dinsëza arnautë Për kaçakë e për harbutë Që nuk sillen urt e butë
kanë n’vend
buke veç barut!
Andaj
Bini n’sezhde
gjynahqarë Lutjuni Zotit me ju falë
Kështu
për me shpëtue nga ushqimi me barut ata
duhet të dorëzohen për me tregue lojalitet kishin dy kushte:
e
para me pohue me shpirt e me gojë se kishin gabuar pse ishin pajtuar me
kërkesën e Lidhjes për përbashkimin e katër vilajeteve në një, dhe
e
dyta, me i pranue kufijt që ka
nënshkruar Turqia me shtete fqinje
sllave. Me tentue me luftue për tokat e pushtuara ishte si me luftue kundër
Turqisë!
Këto dy kushte ishin
denim më i rëndë se burgosja e syrgjynosja, sepse kërkohej zhgulja nga kujtesa qenies dhe e
bashkimit kombëtar si dhe zhgulja nga kujtesa historike se shqiptarët si popull
(jo si turk milet) kishin
pasur shtrirje më të mëdha gjeografike, të cilat i janë pushtuar. Ishte kushtëzimi i tillë ishte
veprim i përbashkët me Sulltanin apo ishte nismë-kërkesë e vet Dervishit mund
të diskutohet, por sipas z. Sharles Hecqurad, më forte ishte
vetëinisiativë e Dërvishit, ngase ai në shtypin perëndimor mohonte se ka pasur Lidhje shqiptare e
luftë për zhbërjen e saj. Në shtypin
perëndimor Lidhja paraqitej si vepër sajesë e vetë Sulltanit, dhe ka pasur
vetëm njëfarë rebelimi të disa fiseve
maloke të egra barbare të cilat tani
janë qetësuar fetarisaht si tzurkoosmanli, Prfoblemi shqiptar (Albanese) as që ka ekzistuar dhe as që ekziston.
Këtë çështje do ta prekim më poshtë, po gjithnjë mbajmë pezull
pyetje-përgjigjen kujt i shërbente fitorja apo zhdukja dhe në intetesin e kujt
parësorisht i shëbenin serb e në vendet e okupuara.
C. NË VEND TË PËRMBYLLJES: PLATFORMA E LIDHJES, AMANET-
DETYRË
E TË ARDHMES PËR BREZAT E SHQIPTARISË
Me
të shuarët e Lidhjes si ogan politiko-ushtarak, pas ekzodit të Ymer Prizrenit
dhe gjykimit të Abdyl
Frashërit, Sulejman Vokshit
e të tjerëve Platforma e Lidhjes së Prizrenit mbeti amanet, detyrë e të ardhmes për brezat e Shqiptarisë, breza këta që
idejisht u përtërinë e do të përtrihen, por realisht
nuk paten he e pale a do të kenë fat që për së afërmi ta realizojnë plotëninë e gjerësinë e përmbajtjes së
Platformës së Lidhjes të viteve 1878-1881, sepse kanë ndryshuar raportet në pikëpamje gjeografike e shoqërore-historike e politike brendapërbrenda botës
shqiptare,
por edhe në raport me botën
ndërkombëtare. Të kujtojmë këto ndryshime
në disa pika:
E
para, Qeveria e Lidhjes mbi bazë të së drejtës së natyrshme universale, pa
pyetur sundimtarët (Sulltanin dhe Fuqitë e Mëdha), ngase
nuk i njihnin shqiptarët si komb e Shqipninë
me autonomi si shtet, edhe pse gjatë gjallimit të saj pothuaj trevjeçare
1878-1881, Lidhja si përfaqësuese e kombit sendërtoi vetveten e identtetin
kombëtar në program-Platformën e veprimtarisë së saj. Respektoi gjerësinë
gjeografike të shtrirjes shqiptare në një Atdhe, në një shtet-komb autonom
siimagjinar me kryeqytet
Prizrenin. Madje këtij atdhe-shteti iu skicuan në parim
konturat e një shteti autonom
modern për kohën me organe të rregullta
shtetërore. Kishte parlament me kryetar të zgjedhur. Kishte
kryetar Qeverie dhe tri komisione siministri: për punë të
jashtme, për punë të brendshme, për buxhet e administratë dhe një Shtab
Komandues të forcës së Rojës Kombëtare, e cila përbehej nga ushtri e rregullt dhe
vullnetare. Ministrat kishin
zëvendësit dhe grupetpunuese. Qeveri kjo që doli e zonja që në parim të
zgjidhte çështjen e gjuhës “shqipe të
përzier” të shkollës dhe të administratës, madje e kishte të zgjidhur edhe
çështjen kulturo-fetare pa qenë e
varur nga asnjë qendër e huaj. Pastaj, çka ishte me shumë rëndësi jo vetëm
kishte polici e ushtri të organizuar që udhëhiqej nga Kryetari i shtetit dhe
shtabet e Degëve dhe të Komiteteve Ndërkrahinore që bashkëpunonin disiplinisht,
pothuaj si një shtet normal, ndonëse funsiononte sipas rasteve, sepse jeta
frymonte në kuadër të një perandorie të cilësuar si fuqi europiane, edhepse jo
fort mirë ishte nga shëndeti shtetëror.
E
dyta, jo vetëm teorikisht, por edhe
praktikisht Lidhja u tregua e zonja
e vetvetes, për çka dha sprova
kur në konfrontim me tetë shtete (edhe
në luftë të armatosur me Malin e Zi) për 2 vjet e gjysmë, përjetoi me sukses 4
lufta frontale në mbrojtje të tërësisë tokësore të atdhe- shtetit të vet të
ravijëzuar. Konkretisht mbrojti një herë Plavë e Guci, që Kongresi Bërlinit ia
kishte ndarë Malit të Zi, pastaj mbrojti edhe Hot e Gudë që 6 fuqitë e Mëdha me
Protokoll e kishin vendosur si kompensim në vend të Plavë e Gucisë.
E
treta, së këtejmi Lidhja dha gjithçka edhe për mbrojtjen e Ulqinit, por në konfrontim me 7 Fuqitë e Mëdha,
pas një lufte jo të barabartë me forcat e Dërvish Pashës, i cili me forca turke u vu në dispozicion të Fuqive të Mëdha me luftë i mundi mbrojtësit e Ulqinit në krye Isuf Sokolin, duke lënë mbi 400 luftëtarë të vrarë.
E
katërta, megjithatë Lidhja, jo vetëm Ulqinin por edhe për të gjitha tokat e
tjera shqiptare të pushtuara përpara Kongresit të Berlinit nga Serbia, Bullgaria dhe Mali i Zi, si Tivari
e Podgorica, Kurshumlia, Nishi, Vraja e
githandej, i konsideronte si çështje të hapura që duhej
çliruar. Andaj, për këto raste, nuk e pranonte paqen e lidhur nga Tiurqia me
shtetet okupuese, së këndejmi, ishte e betuar që kur të bëhet shtet normal, së pari të kërkojë nga shtetet e tilla t’i kthejnë ato toka me të mirë,
përndryshe Lidhja do ta shihte mundësinë që ato herdokurë t’i çlirojë e t’i
kthejë në gjirin e saj, qoftë me diplomaci, qoftë edhe me grykën e pushkës.
E pesta,
është e vërtet që të
të gjtha Lëvizjet atdhetare, partitë
politike apo qeveritë e derisotme të shtetit shqiptar
në program-platformat e tyre nuk kanë mundur të përkapnin gjerësinë
territoriale që kishte Lidhja në Platformën e saj, sepse kanë ndryshuar
realitetet.
E
gjashta, pas shuarjes së Lidhjes rikthim-përulje e Shqipërisë nën pushtetin
formal e Babës Mbret, Sulltan Abdyl
Hamit II, po në, realitet të
pushtetit të Dervish Pashës la pasoja të riparueshme në dëm të popullitt
shqiptar. Kjo ndodhi si rezultat i miopisë së politike ose nga pamundësi e qeverisjeje së Sulltanit si sundimtar absolut,
ngase ishte bërë rob i Fuqive të Mëdha
që patjetër i duhej të vepronte sipas porosive që i jepnin këshilltarët e
emnuar konkretisht prej Carit të Rusisë apo të ndonjë gllabpashe ang
lez, sepse e kishte pru punën Sulltani-ziu që vetëm në atë mënyrë
mund t’i zgjaste jetën Perandorisë dhe sundimit të tij, apo jo?!
E
shtata, në këtë kontekst rreth Shuarjes
së Lidhjes, cili ishte epran në
raportin: Sulltan Hamit / Marshall
Dërvish, shuarje kjo, që në të vërtetë, ishte në dobi të armikut të
përbaskët shqiptaro-turk që njëherazi në perspektivë ishte
vetëvrasje politike e shtetërore e vetë
Portës së Lartë, andaj le të gjykohet kjo e vërtetë mbi bazë faktesh:
Së pari, me rastin e Dorëzimi i Ulqinit, edhe pse ishte në kundërshtim me Platformën e Lidhjes dhe interesit të Turqisë,
ndoshta mund të asyetohej qëndrimi Sulltanit që ishte lejuar nën presion marramendës nga Fuqitë e Mëdha, por shuarja e Lidhjes
me zjarr e hekur si forcë
brendapërbrenda vetë Turqisë, ishte miopi politike, apo paaftësi e veprimit të
tij personal si sovran. Prandaj themi
që leja apo pajtimi i Sulltanit për shuarjen e Lidhjes shqiptare nga Dërvish pasha,
gjithsesi ishte mëkat fatal i Sulltani, edhe pse i shkaktuar, qoftë miopi
politike e tij apo ishte dorëzim nga halli, ngase ky renegat i avancuar në
kabinetin apo edhe në vetë shtabin ushtarak
të tij më fort vepronte
sipas urdhërave të epranëve të shteteve armike
të Portës së Lartë,
përkatësishst të Carit rus apo jo?!
Së dyti,
e kemi cekur më përpara
se është i njohur fakti që në traditën e raporteve turko- sllave, pëkatësisht turko-serbe që
nga Kralevic Marko, raportet serbo-turke ishin të shkëlqyeshme, e sidomos nga Vidovdani e këndej, ngase si nipa sllavësh (serbësh
e rusësh), së paku te ne, sulltanët dajkove (serbë) u krijonin lehtësime në
kurriz të shqiptarëve. Pa e përmendur Mehmet Pashë Sokoloviqin rolin për serbopravosllavizëm me Patrikanën e Pejës, si dhe me lehtësitë e bëra serbëve të
karakterit autonomi shtetërore pravosllave për formimin e Pashallëkut të Beogradit dhe sidomos, duke i lejuar
lehtësime ndaj kryengritjeve serbe në fillim të shek 19. Kujtojmë sjelljet e
serbofilit Haxhi Mustafa Pasha, të
cilin serbët pravosllavë të Pashallëkut e quanin
spska majka (nënë serbe) dhe aq më tepër Vezirin e Madh gazali
Mirashli Ali Pasha, si një si Gllab Pashë,
ky me prejradhje bullgare, i cili Millosh
Obrenoviqit pa ndonjë insistim të veçantë i dha
autonominë politike e ushtarake dhe në fuind ia përgëzoi shtetin dhe me këtë butësi i hapi rrugë vrazhdësisë
ruse qe nëpërmjet Serbisë me depërtue
në shkatrrimin e Turqisë, apo jo?!
Së
treti, pa u ndalur rreth ngjyarjeve para Trakttit të Shën Stefani dhe Kungresit
të Berlinit dhe rrjedhojat që sollën në arenë D ervis Pashën,
po spikasim në mënyrë të veçantë dy masa
të egra që i riforcoi Dervish Pasha, pas shuarjes së Lidhjes dhe vendosjes së qetësisë në Zonën
Prizren-Malësi. Ai pasi tërë zonën e futi nën regjim ushtarak, fton në
takim njerëzit e dalluar të popullit
i qorton duke u tërhequr
vërejtjen, siç u cek më sipër, për dy gabimet
tejet të mëdha:
e
para pse kishin pranuar ose ishin pajtuara me propozim-veprimin nga Platforma e
Lidhjes që pa leje të Sulltanit, të fill-jetësojnin përbashkimin e vilajeteve shqiptare në një: dhe kështu të skiconin një shtete shqiptar
mbi bazë gjuhe e tradite e jo feje dhe
e dyta,
pse në atë Platformë ishte paraparë që shqiptarët ta këndellin kujtesën
historike, mos të pranojnë fakt të kryer pushtimet e këtyre viteve nga shtetet fqinje
sllavo-ortodokse me të cilat Turqia kishte nënshkruar paqe, andaj Shqiptarët sipas Platformës e lënë të hapur përpjnekjen për me i kthye në gjirin
e territorit e përbasshkët të gjitha tokat shqiptare të okupuara.
E teta, ndërkaq si shembull se si Turqia
pas shuarjes së Lidhjes vepronte
rreth zhdukje- zhbërjes së
idesë rreth formimit të një shteti shqiptare sidmos kundër ëndërrimit të
kthimit e muhaxherëve në Shqipninë e
vjetër, përkatësisht si përkujdesej ruajtjen e kuf iri dhe konsolidimin e shoqërisë së brishtë serbe, po sjellim tekstin e të një këngë popullore që e kam mësuar e kënduar që nga fëminia
nga në vitet e ‘30 të kohës
së Kralvonës Jugosllave, andan Ju lusim ta lexojmë së bashkë me vemendje të zgjuar dhe po ashtu kërkojmë ta komentojmë së
bashku:
Kanga e Shaqir Igrishtës
Shaqir
Grisha nji trim llapjan//Rrok martnën del n’ atë anë Del n’at anë që po i thonë Serbi/ Ikshin shkijet n’ Kushumli
N’Kushumli, shkojshin
te Kisha Po na faron thojshin Shaqir
Grisha. Po na ndjek po na trishton Drumn’ e mbretit po e zapon
Velikdan s’po len me luue Karakollen s’ po len me rue
…Kështu daven ia kanë marue N’Prishitnë Pashës ia kanë çue
Sa fort pasha ish idhnueÇaushllarët i kish tubue:
“,Kush prej jush do n’ LLap me shkue,
Shaqir Grishen me rrethue/
Gjallë a t’ dekun këtu e due!” Kurrkush kryet nalt s’e ka çue.
Osman Breca,
si azganli -Due me veti ’izet zapti…
o shkon
Breca tuj u livdue:A s’ ka mbreti çaush si
mue?!
…Knojst e parë kur po k’ndojnë
[Shaqir Grishen p’e rrethojnë
Nana e Shaqes i ka hetue /Çou mor bir jemi rrethue.
-Nan lum nana qysh po thue/A me u lidh a me luftue..!
-Qysh me u lidh, Shaqir po thue/Gjakun tonë me na marrue.
-Nanë afroma
qat martinë:Dhez oxhakun,
kishe s’dimë, Vloje ujt, kafe
po pimë,
Po n’ frangji në katër anë:Me
i marrë n’ thumb, zapti
sa janë…
-O Shaqë,
n dash me t’marrë m’nor/Qite pushkën për prezore!
-Nuk jam djalë që e jep pushkën /N‘katër
anë pa e ndez luften, N’katër anë pa e kuq fushën…
Vëllai Shaqirit
djal i ri/Holl po qet me atë kapakli
Sa herë qet ka nja p’e vret, Për Shaqirin hiq mos vet:
Me ni t’qitne dy po i vret /Osman
Breca u rrxu n’ hendek…
- Oj martinë, moj gjeverdare/ Çaush t’mbretit qite fare:
Dy në Llap, nja n‘Dibër t’ Madhe.
-Gjeni
shpejt kerre me trina? T’i ngarkoni kto stervina Çoja Pashes, në Prishtinë/Boll
liftove or për shkieninë… Dulen kerret n’udha
t bardha /fmijna
shehrit dolën përpara Lum na t’lumt kerret me dadha
Nuk janë dardha more fmi/po janë kerret me zapti
Shaqiri Grisha i ka gri
I ka gri e i ka coptue /se janë zanë shkaut tuj ndihmue…
Kënga
ndeshet në shumë variante po unë zgjodha këtë. Meriton analizë të gjithanshme
dhe të hollësishme, ndërsa këtu po mjkaftohem vetëm me këto sqarime:
Së
pari, sipas mbiemrit Shaqiri osefamilja e tij, ishte nga fshati Igrishtë.
Igrishta sipas MiIlojeviçit, shënuar 10 vjet para Lidhjes së Prizrenit, bashkë
me 150 fshatra të tjerë dhe me vet qytetin e Kushumlisë ishin të banuara vetëm
me shqiptarë muslimanë, pa asnjë a turk e ortodoks shqiptar apo pravosllav
serb. Ky ishte fati i familjes apo
mbase edhe i fëmijnisë së Shaqirit, prej nga me dhumë qenka shpërngulur në Llap, me shpresë se do të
ktheheshin në fshatin e tyre që mbeti
me pëlqimin e Turqisë brenda
kufinit të Serbisë
pushtuese. Po rikujtojmë që Lidhja sipas Platformës nuk
pranonte paqe, as vendosje kufirësh pa i rikthyer pronat e pushtuara, qoftë
me hir, qoftë
me pahir, kurse
Turtqia, qysh po shihet
nga shembulli i Shaqirit, jo vetëm kishte pranuar
caktimin e kufirit, por edhe ishte obliguar që të mbrojë serbët brenda Serbisë
që mos t’i shqetësonin muhaxherët shqiptarë të dëbuar së andejmi. Pra, kuptohet
lehtë se Turqia shteti
i Turqisë luftonte
e vriste shtetasit e vet për Serbinë
që dhe njëherazi vepronte
që muhaxherëve t’ua zhgulte nga mendja idenë për çlirim të trojeve të të parëve
të tyre në Shqipninë e Vjetër.
Së dyti, Turqia ishte ajo që për interesa
të Serbisë pa dhimbje vriste
njerëzit e vet kaçakë
me njerëzit e vet zaptinj, shembull ky rast, ku vdiqen 21 vetë (20 zapti me
çushin) supozojmë të gjithë ish shqiptarë, por me dallim,
zapinjtë i paguante
shteti, ndërsa kaçakët
i mbante populli. Së treti, lidhur me pikën e mësipërme po sqarojmë se pas shuarjes
së Lidhjes, shumë luftëtar të Rojës Kombëtare, nuk u
dorëzuan si invidë, apo grupe të viseve të caktuara mbanin lidhje, që nëse kërkoheshin bie fjala nga shteti në Llap, ai fshihej (strehohej) te shoku i tij në në
fshatin e afërm, apo në ndonjë jatak
-fshat të një treve tjetër,
si: Gjakovë, Dibrër,
Malësi e ku ta
dime dhe anasjelltas. Koçakllëku
ishte një lëvizje i përberë nga disa njësi ilegale, Im at që e kishte provuar
kaçakllëkun në tri shtete: Në kohë të Turqisë 1910, të Serbisë
1912/13, të Bullgarisë 1916-18.
Ttregonte për vëstirësitë me qenë kaçak. Na duhej me fjetë mbathun.
Përherë duhej me qenë në lëvizje, më shumë pa ushqim se i ushqyer.
Kaçaku i vërtetë
kurrë nuk bën me u zënë në befasi qëndron i vetëm dhe,
ngase “një si asnjë, dy bëjnë sa
një ,vetëm tre bëjnë tamam kaçak”, por vetëm shokëshumët tresheve bënin f uqi”. Si duket Shaqir Grisha,
natën e rrethimit, paska qenë me grup shokësh..
Së
katërti, është e vërtetë, se grupe kaçakësh shkelnin kufirin me Serbinë,
dilnin, në pronat e vendlidjes e gjithadndej, ndoshta gjatonin, kryenin ndonjë akt hjakmarrës si andeh, si këndej,
Vërtet, lëvizja kaçake dëmtonte po assesi nuk rrezikonte shtetin.
Përgjithësisht kaçaët kish in përqafuara mendimin e mudernriz Ymer Prizrenit:
Kur
asht fjala për vatan Muderrizi, kish’ pas thane:
Jo veç turkut e atij tjetrit
Por nji plumb kush ia jep mbretit
Ka me shkue në lule të xhenetit Sepse shqiptari në vend të vet, Vetë asht kral
e vetë ash mbret.
Ky ishte mesazhi për lëvizjet çlirimtare që
përqafohej nga shqiptarët me zgjimin ndërkohë
të ndjenjës për liri, bashkim në shtetësi shqiptare.
Së
pesti, për mendimin tone mund të diskotohet çështja cilët ishin më të zellshëm
në shuarjan e Lidhjes, ashtu si tani të grupeve të lëvizjes kaçake në viset
shqiptare nën okupimin shumëvjeçar turkoosman pashallarëve sulltanollë apo e pashallarëve dervishollë filosllavë?? D
ërvishollët dalin më të motivuar, apo jo?!
Së
gjashti, nga dëbimi i menjërshëm i shqiptarë nga Shqipnia e Vjetër, paten kosto
të lartë fitimesh okupatorët (serbë, malzezë e bullgarë) fituan jo vetëm territorialisht, por edhe
pasuri
të luajtshme e të paluajtshme. Studiuesi ynë. prof. Hakif Bajrami, ndër të tjera na jep edhe këtë shembull
karakteristik: një bujar i fisëm, Murat Gjakja,
i shpërngulur me dhunë,
shpianik i kompletuar, ky si odaxhi që ishte e përmend në veçanti takëmin e grabitur me shumë
vlerë të odës së musafirëve, pastaj përmend 360 bagëti të trasha, 36 kuaj
shale e bartës etj. Nënkupto fitimet
e serbëve nga odat e shtëpitë e kompletruara me takëme të
familjeve 150 katundeve nga kjo trevë që i shënon Milojeviçi si dhe nga
familjet të mbi 700 fshatrave nga Shqipnia e Vjetër që ra nën okupim të egër, ku ndë të tjera ishte edhe familja
e Shaqir Grishës.
Së shtati,
lidhur me pikën më sipër studuesit tanë,
aq sa paten mundësi me gjurmua nga mbi 700 fshatrat e boshatisura
shqiptaro-muslimane, por edhe sa nga fshatrat e përzier muslimano-ortodokse studiuesit përmendin se u kanë mbetur
pasu e gatshme serbëve nuk dihet,
por të evidentuara janë: 48.000 shtëpi banimi me oda të kompletuaran me takëme,
42.000 pleme, ahra e stalla bagëtish e 18.000 kosha e hambare drithi, 48.000
maxhe buke me enë almiset e nevojshme të gatimit, 50.000 qerre e mjete pune
fushore e malore, pa përmendur kafshë pune e bagëti ushqimi e veshmbathjeje
etj.
Së teti, Turqia s’qante
kokën për këto humbje të popullatës, të qytetarë-shtetasve të vet,
apo jo?” Sepse nuk thuhet kot të
thëna, por edhe të dhëna se Sulltani e Qeveria e tij, kishion gisht në kusuritje rreth sh itjne-humbjesh së këtyre territorëve, qoftë me larje
borxheshqofte me marrje të hollash po për këtë gjurmuesit duhet
të kërkojnë fakte,
por vërtet, nga përkujdesja që ka treuar Turqia në konsolidimikn e
aytyre shteteve në dëm të shqiptarëve dhe sidomos në zhbërjen e kujdeses për kthim në trojt e të prëv na jem me kuptue se Turqia nuk shpëton nga
një mëkat i tillë.
Së nënti,
Serbisë dhe popullit të saj nga kjo fitore e ndihmuar, pra edhe nga
Turqia, me pashallarët dervishollë iu shtua oreksi për plaçkitje e pushtime
të reja. Dhe vërtet, jo vetëm
me shuarjen e Lidhjes, por Turqia e
Sulltnit nuk dime e ndihmonte
me mend a pa mend armikun, duke mos
përfillur këkesat e Lidhjes, të rilindësve
dhe kryengritësve shqiptar, por aq më
keq Turqia për vetëvrasjen e vet bashkëpunonte me shtete ortodokse sllave e
greke, të cilat në mënyrë legale me njerëzit e vet bën studime të gjithanshme
të këtyre viseve të ndihmuar nga qeveria vendëse turke Prandaj nuk është
çudi pse serbët dhe të tjerët
po thuaj legalisht për mbi 30 vjet
parapërgatitën plan-projekte kundër shqiptare për zgjerim-pushtimet e Serbisë
drejt Kosovës, Maqedonisë dhe Shqipërisë për me sigurue daljen në det, apo jo?!
Së dhjeti,
lidhur me pikën
e mësipërme, në këtë mision
kërkimi e studimi gjeten njerëz me prirje antiosmanee sllave që i njihnin sherret e
Serbisë, andaj nuk ishin të papritura që ata liderë që nuk mund t’i blinte
Serbia i vritnin
me moh (në bashkëpunim Serbi
eTurqi), siç ndodhi me vrasjet e Ali Pashë Gucisë dhe të Haxhi Zekës e të tjerë. Dhe kështu
konstatimin tonë që masat e Dervish
Pashës, gjatë dhe pas shuarjes
së Lidhjes ishin vetëvrasje politike
e shtetërore ndaj vetë Portës
së Lartë, emrit të saj në Ballkan, e dëshmon katërcipërisht fakti se pas
përgatitjeve 30 vjeçare
shtetet ortodokse të Ballkanit sulmuan
gjoja Turqinë po në të vërtetë ato sulmuan e pushtuan Tokat shqiptare, të cilat i pati
shtruar e i la popullin si kope pa bari, më parë shqiptarofobi Dërvish Pasha,
kur e shoi Lidhjen por e pasuan edhe pashallarë të tjerë renegatë.
Së
njëmbëdhjeti, nuk dimë sa ka qenë ndikimi i pashallarëve dervishollë spiunë të
sllavorusisë edhe tek Levizja
e turqve të rinj, që e rrëzoi Sulltan
Hamitin II nga froni më 1908,
4 vjet para vitit 1912, kur do të shuhet edhe Perandoria Osmano-turke e
sulltanëve, dhe nuk dime ndikimit serbo-rus a e cek sulltan Hamiti në memoariet
e veta që i shkroi në ekzil, por e dime që vendimin për shkarkimin dhe largimin
e tij nga Jilldizi atij sulltani, ia ka kumtuar shqiptuar Esat Pashë Toptani,
shqiptari, i cili edhe atëherë,
por sidomos pas pushtimit të
Shqipërisë
dhe shuarjes së Turqisë si Perandori Osmane
pas vitit 1912 do të dale serbofil me damkë.