Faleminderit
Themi J. Tushe: Mitro Kristiani, administratori i kishës së Shën Mërisë dhe qytetit të Apollonisë
E shtune, 20.04.2024, 07:58 PM
Manastiri
i Apollonisë, kisha e Shën Mërisë, shkolla dhe bibliiteka e librave.
(Ndërtuar
më 18 Mars 1268)
MITRO
KRISTIANI
ADMINISTRATORI
I KISHËS SË SHËN MËRISË DHE I QYTETIT TË LASHTË TË APOLLONISË
Nga
Themi J. Tushe
*Patriot.
*Mbaruar shkollën e Apollonisë dhe të
Ardenicës në gjuhën greke.
*Fliste gjuhën osmane dhe greke.
*Kryeplak i kishës së Shën Mërisë.
*Psalës i kishës së Shën Mërisë.
*Administrator i kishës dhe i qytetit
të Apollonisë.
*Zv. Mësonjës i Shkollës së Apollonisë.
*Përndjekur, burgosur dhe vrarë nga
ushtria Osmane para vitit 1900-të.
Populli patriot Myzeqar, gjatë tërë
historisë së tij ka luftuar me trimëri të rrallë kundër çdo lloj okupatori të
huaj, që erdhi në k?to anë, për ti rrëmbyer atij Lirinë dhe trojet tona të
shenjta, lënë trashëgim nëpër shekuj nga të parët e vet.
Ai nuk e ndali kurrë luftën e armatosur edhe ndaj ushtrive të
Perandorisë Osmane, duke kryer vazhdimisht revolta, kryengritje dhe beteja të
përgjakshme, derisa i shporri
përfundimisht pushtuesit turq nga atdheu ynë më 28 nëntor 1912.
Ishte pikërisht Myzeqeja, ajo që e
filloi luftën e para edhe ndaj hordhive turke, qysh në betejën e Savrës së
Lushnjes më 18 shtator 1385, ku mbeti i vrarë princi shqiptar Ballsha i II-të i
Shkodrës, të cilët po përgatiteshin për
pushtimin e trojeve tona dhe gjithë gadishullin Ilirik.
Po kështu, katër vjet me vonë, pa u
mbyllur ende plagët e Savrës, një ushtri tjetër e kësaj krahine, me rreth 3500
deri në 4000 luftëtar, nën drejtimin e princit të tyre Theodhor Muzaka, shkoi
dhe luftoi me heroizëm të pashoq edhe në betejën e Fushë Kosovës (Dardani) më
15 qershor 1389-të, ku mbeti i vrarë ky trim myzeqar.
Pas disfatës që pësoi ushtria e
Skënderbeut në betejën e Beratit më 1455, ku populli i krahinës tonë vuajti
pasoja tepër të rënda, në vitin 1457 myzeqar?t korrën një sukses historik në
Betejën e Pirgut, duke shpartalluar keq ushtrinë turke dhe marrë në dorë
qytetin e tyre port, me rëndësi të madhe strategjike.
Edhe gjatë verës së vitit 1481, në veri
të qytetit të Fierit, pranë fshatit Mbrostar, Populli Myzeqar sëbashku me
ushtrinë e djalit të Skëndërbeut Gjon Kastrioti i Ri, zhvilloi një betej?
tjetër legjendare kundër okupatorëve osman. Ai e shkatërroi plotsisht ushtrinë
turke të komanduar nga Sulejman Pasha, i cili rastësisht patë mundur të
shpëtoj, pa u kapur rob prej myzeqarëve.
Kryengritjet dhe luftrat e myzeqarëve
kundër pushtueseve turq, që e tronditën mjaft Portën e Lartë, duke ulur lavdinë
dhe turpëruar autoritetin e saj, kanë qenë në vazhdimësi.
Ato nuk u ndalën kurrë nëpër shekuj,
qysh nga beteja e Libofshës në vitin 1603 me Mihal Kërrabën e Nikollë Lushin,
por edhe më 1832, 1833, 1834, e Myzeqesë me Alush Frrakullën e Filip Zhukën më
1835, e Karatoprakut me Gori Myzeqarin, Trifon Lalën, papa Jorgji Karavastan më 1840-të dhe deri
tek ajo e Fierit në vitin 1935 kundër
tradhëtarit Ahmet Zogu.
E gjithë historia e lavdishme e
Myzeqesë, e kësaj krahine të shquar si më antiturke, është e mbushur plot me
ngjarje heroizmi. Ato kanë l?në gjurmë të mëdha, jo vetëm tek pooulli ynë, por
edhe në shtypin e kohës të vendeve të ndryshme
europiane, pavarsisht terrorit të egër që u ushtrua në këtë trevë.
Kjo krahine ka patur mjaft kapedan
trima që rrokën armët, qëndruan në krye
të popullit të vet dhe u matën e
përballën edhe frontalisht me xhandarmërinë dhe ushtrinë turke, nga më të
mëdhatë e kohës.
Akte të tilla heroizmi, megjithëse nuk
u lanë kurrë të shkruhen nga ana e atij regjimi barbar, që ushtronte
vazhdimisht dhunë të egër mbi njerëzit e papërkulur të kësaj nahije, disa prej
tyre u ruajtën në kujtesën e popullit dhe mbetën trashgim nëpër breza, duke
arritur deri në dit?t e sotme.
Ato mbijetuan si amanet i shenjtë i
atyre trimave, duke çarë errësirën e shekujve, për të na treguar ne me prova e
dëshmi të vërtetën, se kush kanë qenë gjyshërit e stërgjyshërit tanë dhe
heroizmin e rrallë të tyre në luftra e beteja të përgjakshme, për të fituar
Lirinë dhe Pavarsinë nga murtaja gjakatare e osmanëve të Anadollit.
Një ndër këta myzeqar trima dhe patriot
ka qenë edhe Mitro(Mitrush-Tushi) Kristiani, ish adiministrator(kryeplak),
zëvendës i priftit (psalës)në Kishën e Shën Mërisë së Manastirit të Apollonisë
në Fier, si dhe ndihmës mësonjës i shkollës në gjuhën greke të Pojanit.
Fatkeqsisht, përveç kujtimeve dhe
tregimeve, si për çdo atdhetar tjetër myzeqar edhe për këtë kapedan pojanak dhe
të parët e tij, ne na mungojnë dokumentat e sakta e të mirëfillta historike mbi
aktivitetin dhe veprimtarinë e tij patriotike kundër regjimit pushtues Osman.
Megjithat?, ne shpresojmë akoma, se për këtë ngjarje, mund të ketë
ndonjë dokument që vazhdon të qëndroj
përsëri në pluhurin e bodrumeve tona, të kyçura me shtatë dryna, apo në arkivat
e Stambollit, po qe se është shkruar diçka rreth saj dhe ka ngelur pa u zhdukur
q?llimisht nga njerëz të papërgjegjshëm.
Dhuna e egër që ushtroi xhandarmëria
dhe ushtria turke ndaj këtij
mëmëdhetari, ka qenë tepër ekstreme dhe e pashembullt. Ajo u shoqërua
edhe me grabitje pronash, përndjekje, burgosje, dënime e dëbime edhe ndaj
familjes së tij.
Kishte vite dhe dekada të tëra, që në
mendjen time qëndronin të freskëta tregimet e patriotit Tasi Tushi, që u
rrëfente vazhdimisht nipave dhe dy djemëve të tij për të gjithë Myzeqenë, por edhe për të atin e vet Mitron, aty rreth viteve 1955-1960.
Me kujtesën e tij të admirueshme, ky patriot i thjeshtë e
plot kontribute, tregonte njera pas tjetrës edhe shumë ngjarje e trimëri të
tjera, që kishin ndodhur në këtë krahinë, qysh nga dy kuvendet e Fierit, pritja e Ismail Qemalit në Libofshë, e deri
tek Kongresi i Lushnjes e tjerë.
Këto kujtime brezash, rreth një ngjarje
heroike të ndodhur shekuj më parë në kishën e Pojanit, më therrisnin
vazhdimisht nga larg me zërin e tyre, duke më bërë apel që të kryeja amanetin e
lënë nga disa fisnik myzeqar për
kapedanin e harruar, që vuajti aq shumë
gjersa e fali edhe jetën e tij, për të mbrojtur gjuhën e ëmbël shqipe
dhe trojet tona të shenjta.
Po kush ishte kryeplaku i kishës së
Shën Mërisë së Apollonisë, rebeli që ngriti krye ndaj regjimit pushtues osman,
ngjeshi armën në brez dhe luftoi kundër kësaj murtaje të Azisë së Vogël, e cila
u kishte shkaktuar kaq vuajtje të mëdha shekullore popujve në gadishullin
Ilirik e më gjerë?
Mitro Kristiani rridhte nga një familje
me tradita të mëdha patriotike në fshatin Pojan të rrethit Fier. Të parët e tij
kishin qenë të arsimuar për atë kohë, fetar dhe të lidhur ngushtë e punësuar në
Manastirin e Shën Mërisë së Apollonisë.
Ata kishin qenë tepër aktiv, duke marrë
pjesë edhe në kryengritjet antiosmane të Myzeqesë e Beratit, që u zhvilluan
gjatë viteve 1830-1835, për mbrojtjen e të drejtave të popullit tonë dhe të
djemëve të tij, që të mos i dërgonin më ushtar (nizam) në shërbim të
Perandorisë Osmane.
Kjo familje vazhdimisht kishte dhënë kontributin
e saj edhe për forcimin e ndjenjave kombëtare shqiptare në Myzeqe, duke kërkuar
edhe largimin e priftërinjëve grek të atyre kohëve nga kishat tona dhe
vendosjen e klerikëve ortodoks shqiptar nga kjo krahinë.
Në gjurmët e tyre eci edhe djali i kësaj
familje Mitro, i cili pasi mbaroi shkollën e
Apollonisë në gjuhën greke, kryeu edhe studime më të larta pranë
Manastirit të Ardenicës për ekonomi, administrim, gjuhë greke e osmane dhe
shërbime fetare.
Pas përfundimit të shkollës në
Ardenicë, ai u emërua ndihmës i priftit (dhjak-psalës), z?vendësmësues i
shkollës, administrator dhe kuodër drejtues i mbrojtjes së pasurisë e pronave
të kësaj kishe dhe i qytetit të lashtë të Apollonisë.
Ndërsa vet kryente disa funksione të
rëndësishme në këtë manastir, vëllezërit e tjerë të tij Llambrua, Kristaqi(Taqi) dhe Kristua
merreshin me mirëmbajtjen dhe riparime të ndryshme në këtë institucion fetar të
shquar dhe me emër të madh gjatë tërë shekujve.
Ai u frymëzua shumë nga kryengritjet e
mëdha e të vazhdueshme antiturke të
Myzeqesë, më 1832, 1833, 1834 dhe luft?tarët e drejtuesit e tyre heroik si
Alush Frrakulla, Filip Zhuka(1835-së),
Gori Myzeqari, Trifon Lala, papa Jorgji Karavastaja, Jorgji Perriu, Met
Roshe, Sul Sinani, Mançe Malko(1840-të) e mjaft të tjerë.
I ndikuar tepër prej tyre, tek ai u
zgjuan dukshëm dhe shpërthyen si një vullkan ndjenjat e atdhedashurisë dhe i
ushqyer e nxitur prej tyre, ky myzeqar filloi hapur aktivitetin e tij
patriotik, në shërbim të çështjes tonë kombëtare.
Duke u mbeshtetur e përkrahur
vazhdimisht edhe nga shoku i tij, mësonjësi shënpjetarak Kostandin Minga,
arsimuar në Greqi (i ati i Jani Mingës), dhjaku Mitro Kristiani, në kundërshtim
me vullnetin e drejtuesve të Kishës, dhespotit të saj dhe administratës së
Stambollit, filloi të bëj edhe shërbime fetare në gjuhën shqipe pranë Kishës së
Pojanit, të cilat ishin edhe të dënueshme nga ligjet turke, që vepronin
gjatë asaj periudhe në Shqipëri.
Po kështu ai bënte mësime plotsuese në
gjuhën shqipe edhe me nxënësit e shkollës, duke u folur atyre për të parët
tanë, Lidhjen e Prizrenit, drejtuesit, qëllimet e saj, Kombin Shqiptar dhe
historinë e lavdishme të tij nëpër shekuj e më gjerë, që ishin tepër të
ndaluara edhe nga osmanllinjët e rinjë xhonturq.
Aktiviteti patriotik i Mitro Kristianit,
tashmë kishte rënë në sy, jo vetëm te hafijet vigjilente të Shërbimit Sekret
Osman në Pojan e fshatrat fqinj, por edhe në strukturat e klerikët e lartë
ortodoks grek, të instaluar nëpër kishat e manastiret e Myzeqesë.
Thuhet së aty rreth viteve 1890-të,
Perandoria Osmane pruri edhe një Hoxhë turk nga Stambolli dhe e vendosi atë me
banim në katundin Pojan.
Një veprim i till i administratës turke
u propogandua me shumë djallëzi, sikur po kryhej gjoja për të mbrojtur
shqiptarët dhe interesat e tyre nga rreziku ortodoks grek dhe ai serbo-bullgar,
që po i kanosej kombit tonë gjatë asaj periudhe, kur osmanët po numëronin ditët
e tyre të fundit si okupator në gadishullin Ilirik dhe Shqipëri.
Qëllimi i vërtet i këtij veprimi të
ngutshëm ishte, jo vetëm islamizimi i kësaj zone me popullsi të krishtere,
ndërtimi i një xhamie, vjedhja e tokave të fshatarëve, por edhe grabitja e
pasurive kolosale të qytetit të lashtë me famë të Apollonisë dhe dërgimi i tyre
drejtë Turqisë.
Me të mbritur në Pojan, këtij Hoxhe ju
dhanë arbitrarisht e në mënyrë të kundërligjëshme midis të tjerave edhe tokat e
Mitro Kristianit të rrëmbyera me dhunë, të cilat i kishte blerë ai sëbashku me
të atin nga kisha e Shën Mërisë me dokumenta e tapi të rregullta, të firmosura
e vulosura edhe nga gjyqtari(Kadiu) i kësaj zone, varri prej betoni i të cilit,
ka qenë deri vonë rreth vitit 1966-të, në lindje të Kishës së Shën Marinës të
fshatit Havaleas.
Jo vetëm kaq, por Hoxha osmanlli, na u
pritë në Pojan me ceremoni speciale edhe nga një pasha turk, duke i përcjell
atij falenderime të veçanta prej Vezirit të madh, që i uronte mirëseardhjen
këtij hajduti të Anadollit, nga i cili ishte dhënë porosi dhe urdhër i prerë,
që të respektohej e nderohej sëtepërmi edhe nga populli i këtij katundi.
Përkohësisht i strehuar në një nga
xhamitë e Radostinës (Ujëmirës), Hoxha filloi të ndërtoj sarajet e tij luksoze
në tokat e Mitrush Kristianit(që sot quhet Hoxhë-Arë), me një oxhak të gjatë
dhe konak e oda të mëdha.
Pasi i sosi ato, kleriku i Stambollit
deklaroi publikisht me mburrje, se do të ndërtonte edhe një xhami me dy minare
të larta në fshatin Pojan, duke caktuar edhe vendin ku dëshironte ta realizonte
ndërtesën e këtij kulti fetar, të besimit që përkiste.
Me të përfunduar rezidencën e tij, me
ndihmën e strukturave shtetërore të regjimit osman, Hoxha ndryshoi me procedura
të shpejtuara ligjore edhe emrin e fushave e të trojeve pafund, që ju dhanë në
pronësi.
Ai i pagëzoi ato me emrin
“Hoxhë-Arë”(ose Arat e Hoxhës), çka i jepte atij të drejtën mbi pronën dhe
veprimet e tjera që rridhnin prej saj, për të punësuar dhe mbajtur hyzmeqar,
bujq e fshatar sipas interesave fitimprurëse të tij.
Veprimet dhe deklaratat e këtij
osmanlliu fetar, ngjallën një pakënaqsi e zemërim të madh në radhët e
fshatarëve, si dhe tek kryeplaku i Kishës së Shën Mërisë Mitro Kristiani, të
cilët reaguan në forma të ndryshme dhe me indinjatë të thellë, duke i
kundërshtuar me forcë sjelljet arrogante të këtij kleriku hajdut, që mbrohej
nga regjimi i okupatorëve osman.
Jo shumë kohë pas inagurimit të
shtëpive të veta, Hoxha turk sëbashku edhe me një horr tjetër
pseudoarkeolog(hamall), filloi nga misioni i tij, për të cilin kishte ardhur në
Pojan.
Në fshehtësi të plot, kleriku turk ja
nisi të bënte gërrmime nëpër disa zona të qytetit të lashtë të Apollonisë, duke
kërkuar për skulptura mermeri e thesare të çmuara nga qytet?rim i të parëve
tanë taulant, iliro-pellazg, të atyre kohëve të herëshme antike, para dy mijë e
ca vjetësh.
Flitet se në një takim që realizoi
Hoxha turk me fshatarët e Pojanit, prezent ka qenë edhe kryeplaku i kishës
Mitro. Ai kishte debatuar ashpër me Hoxhën, duke e paralajmëruar atë, se do të
kishte pasoja serioze, në qoftë se nuk do ti ndërpriste grabitjet në Apolloni
dhe largohej nga trojet e tij, të marra me forcën e xhandarmëris? osmane.
Në dialog e sipër me këtë Hoxhë, Mitrua
e kishte demaskuar ashpër, jo vetëm atë, por edhe regjimin okupator turk,
dhunën e tij barbare dhe vuajtjet e mëdha, që i kishte shkaktuar Popullit
Shqiptar për pesë shekuj me rradhë.
Kleriku nga Stambolli i fyer publikisht
prej kryeplakut të Kishës së Shën Mërisë, u nda shumë i revoltuar nga ky debat
i ashpër me të
dhe menjëherë ka shkuar në Berat, për
tu takuar me Pashën dhe drejtuesit e lartë të xhandarmërisë e ushtrisë turke.
Ai u kërkoi atyre që të planifikonin
dhe urdhëronin me urgjencë një arrestim të dhunshëm ndaj kryeplakut të Kishës
së Pojanit, në shenjë hakëmarrje dhe burgosjen e tij, pasi ky ishte bërë
pengesë kryesore i realizimit të qëllimeve të tij, për përvetsimin e pasurive të
qyteti të lashtë të Apollonisë.
Pashai turk i Beratit, sëbashku edhe me
një nga zabitët e tij të lartë, i
siguroi mbështetje të plot këtij Hoxhe dhe i premtoi se do ta vinte sa më
shpejt në pranga dhjakun e pabindur dhe
adiminstratorin e kësaj kishe.
Pa e mbaruar mirë fjalën tij ky osmanlli i lartë, kryexhandari
i raportoi eprorit të tij, se psalësi
i Shën Mërisë në Pojan Mitro
Kristiani, është person në ndjekje nga ana jonë si një element mjaft i
rrezikshëm i hyqymetit tonë.
Ai ka disa vjet që në kishë po bënë
shërbime fetare (psalje)në gjuhën e shqipe dhe po helmon edhe fëmijet e
shkollës me “përrallat” e Lidhjes së Prizrenit dhe historinë e këtij populli,
kështu që ne, qysh nesër mund ta fusim brenda në hapsane dhe ti japim një dënim
tepër të rëndë.
Për ta justifikuar sa më mirë këtë
veprim edhe para besimtarëve të krishter, si dhe respektuar drejtuesit e lartë
të fesë ortodokse në këtë trevë, pasha ftoi në një darkë edhe dhespotin grek të
kësaj nahije, duke kërkuar ndihmën e tij për SHKISHËRIMIN e Mitro Kristianit,
të cilin grekafoni antishqiptar e miratoi menjëherë.
I entusiazmuar nga pritja, premtimet
dhe gadishmëria që treguan autoritetet e larta të regjimit turk në Berat dhe
realizimi i planit të tij për tu hakëmarrë ndaj kryeplakut Mitro, kleriku osman
u kthye nxitimthi e shumë i gëzuar në
Fier, sëbashku me suitën e tij që e shoqëronin.
Në çifligun e vet “Arat e Hoxhës” ose
Hoxhë-Arë (Hoxharë ), siç quhet sot, ai u pritë nga shërbëtor?t e tij, disa
servilë (puthadorë) pojanak, por edhe
nga Hafija i Havaleasit (kryeplaku i Shën Marinës), që kishte dhënë mjaft
informata të rreme në ngarkim të Mitros, jo vetëm tek ky Hoxhë, por edhe në
xhandarmërinë turke, rreth aktivitetit patriotik të administratorit të Kishës
së Shën Mërisë të fshatit Pojan
Kisha dhe shkolla e Shën Marinës
(Havaleas - Pojan Fier)
Prishur me iniciativën e dy tersave
analfabet të Pojanit, ish kushrinj dhe Sekretar të Byrosë së Partisë në këtë
zonë.
Thuhet se në bisedën që bëri Hoxha turk
në shtëpinë e tij sapo u kthye nga Berati, me këta të shitur te regjimi i
Stambollit, ai plot mburrje e ngazëllim, dha edhe njoftimin se, sëshpejti Porta
e Lartë, do të marri masat e nevojshme ndaj Mitro Kristianit.
Ajo nuk do ta lejoj e toleroj atë më
shumë gjatë, që të shkeli ligjet e hyqymetit dhe mbjell anarshi e urrejtje në
popull kundër Sulltanit të madhërishëm dhe perandorisë tonë.
Disa ditë me vonë, pas mbritjes në
sarajet e veta, për të tatuar qëndrimin dhe reagimin e Mitro Kristianit, Hoxha
u nisë vet e shkoi lartë në Apolloni.
Poshtë Lisit të Madh 7-8 shekullor në
qendër të këtij manastiri, ai poqi edhe Mitro Kristianin, të cilit së shpejti
do ti viheshin prangat dhe kalbej në burgun e Beratit.
Për ta fyer, poshtëruar, provokuar dhe
nxitur kryeplakun Mitro, që të kryente ndonjë veprim të nxituar, gjoja si me
keqrdhje e mëshirë i tha atij se :
“ju mund të vazhdoni të qëndroni
përsëri në shtëpinë tuaj këtu në Pojan, por me kusht që të ndryshoni me ligjë
mbiemrin, duke e bërë Mitro “Hoxhara”, pasi ky veprim do të quhet nga dovleti
edhe si një pajtim midis neshë, duke e përmirsuar kështu dukshëm edhe imazhin e
sjelljen tuaj para hyqymetit tonë”.
I prekur tepër rëndë nga fjalët e
hoxhës turk, dhjaku pojanak ju kthye rrëmbimthi klerikut mysliman, duke i dhënë
atij një përgjigje tejet të ashpër dhe konkretisht i kishte thënë:
“…Si guxon ti more palo Hoxhë stambolli
të më kërkosh e detyroshë mua, që të flliq mbiemrin e të parëve të mi, duke
vënë sipër tij emrin e çifligut tuaj “Hoxhë-Arë”, prandaj largohu nga sytë e mi
dhe ik e thyej qafën që këtej, more turk tu shoftë fara…”.
Hoxha turk, i fyer tej mase, mori
rrug?n tatëpjetë kokëulur dhe zbriti nga kodra e manastirit mjaft i inatosur,
duke shkuar tek sarajet e veta nga fundi i fshatit, në pjesën veriore të tij.
Për këtë incident që i ndodhi në
manastir me kryeplakun e Kishës së Shën Mërisë, ai me siguri ka njoftuar në
kohë edhe xhandarmërinë turke në Berat.
Në biseda me kryezabitin turk, hoxha ka
kërkuar edhe shpejtimin e arrestimit të këtij të pabinduri ortodoks pojanak, i
cili nuk po i përfillte fare ligjet e okupatorëve të Stambollit.
Pas disa ditësh, në errësirën e një
mbrëmje me kohë të keqe, plot shi e bubullima, dy tabor xhandarësh turq të
armatosur deri në dhëmb, hipur përmbi kuaj e lanë Beratin dhe u nisën për në
drejtim të Myzeqesë.
Të nesërmen, ata u gdhinë në afërsi të
kodrës së manastirit dhe filluan të bëheshin gati për kryerjen e një akti
tjetër të shëmtuar kriminal, mbi popullin e pambrojtur të këtij fshati myzeqar,
me histori tepër të ndritur.
Aty rreth orës tetë e gjysëm të
mëngjesit, asqerët dhe xhandarët turq rrethuan me shpejtësi Kishën e Shën
Mërisë, shkollën e saj dhe gjithë Manastirin e Apollonisë.
Ata qëndruan në gatishmëri të plot, për
të marrë urdhërin e zabitëve të vet, që të fillonin mbi kishë veprimin e tyre
të dhunshëm, ndaj k?tij institucioni fetar tepër të rëndësishëm të kësaj treve.
Xhandarët osman, të ndihmuar edhe nga
spiunët e këtij fshati, pasi u siguruan se kryeplaku i Apollonisë ndodhej
brenda kishës duke kryer detyrën, ata hynë si bishat edhe në zyrën e tij të
punës.
Xhelatët u vërsulën egërsisht mbi
administratorin Mitro Kristiani, i hodhën prangat në duar, e lidhën me litar
pas kalit dhe e tërhoqën zvarrë nëpër oborrin e manastirit, duke e qëlluar
vazhdimisht me kamxhik dhe përgjakur pa mëshirë.
Disa minuta më vonë asqerët nxorrën
jashtë nxënësit e shkollës, morën të gjitha librat tok me regjistrat e punës së Mitrushit dhe i dogjën në shesh para
njerëzve.
Zabiti osman mallkoi ashpër dhjakun
pojanak, gjuhën tonë të ëmbël shqipe, por edhe mësonjësin Kostandin Minga, i
cili për fat të mirë, nuk kishte qenë atë ditë midis nxënësve të tij.
Psalësi i Kishës, Mitro Kristiani,
megjithëse i lidhur në pranga dhe i gjakosur rëndë nga xhandarët osman, kur pa
se nxënësit e shkollës po qanin për zëvendësmësonjësin e tyre, ai gjeti forcë
dhe ju drejtua femijëve e njerëzve në kishë, duke ju thënë:
“… Fëmijë të dashur dhe ju vëllez?r të
Pojanit …
ngrijeni kokën lartë, se sot nuk kemi
mort…
druri i xhandarëve nuk do të na trembi
aspak…dhe mbahuni të fort e mos derdhni lot…”.
Pa e mbaruar mirë fjalën e tij përpara
fshatarëve të vet, zabiti turk dha urdhër dhe kali i asqerit e tërhoqi Mitron
zvarr mbi kalldrëmet e gurta të Kishës
së Shën Mërisë.
Me trimin duarlidhur, taborët vazhduan
rrugën e tyre të gjatë për në veri-lindje të Kryegjatës, Blerimes së
Havaleasit, Radostinës (Ujëmirës), Fierit, Rroskovecit, duke ju drejtuar
kasabasë(qytetit) së Beratit dhe e mbyllën këtë kapedan në hapsanen e kalasë.
Përmbi gjashtë muaj, dhjaku pojanak
përjetoi mbi trupin e tij një dhunë ekstreme dhe tortura fizike nga më
ç’njerëzoret prej kasapëve osman të birucave, të cilët më në fund e liruan, që
mos tu vdiste në burg.
Megjithatë, banditët e Stambollit i
vunë nga pas kryeplakut të torturuar edhe hafijet e tyre, për ta mbajtur nën
kontroll të plot këtë myzeqar të rrezikshëm dhe betuar si antiturk.
I ndodhur në mes të katër rrugëve, me
shtëpinë të prishur, truoll të grabitur forcërishtë, tre fëmijë të dëbuar nga
fshati i tyre Pojan dhe survejuar kudo nga spiunët famëkeq, që i shërbenin
regjimi të Stambollit, ai u detyrua që të kryente edhe aktin e hakëmarrjes ndaj
klerikut mysliman turk, që ja kishte organizuar dhe shkaktuar të gjitha këto
vuajtje e pasoja kaq shumë të rënda.
Thuhet se Mitro Kristiani, i gjendur në rrethana të tilla dëshpëruese,
në mësin e një nate të errët, ka shkuar në kishën e Apollonisë dhe atje ka
marrë koburen e tij të fshehur kohë më parë, të cilën e ka ngjeshur në brez.
Me tu armatosur lehtë, kryeplaku i
Kishës së Shën Mërisë, fluturimthi është futur në pyjet e dendura të Shën Ilisë
(Shtyllas), Kryegjatës dhe Bakërres së Shën Marinës të katundit Havaleas, duke lëvizur me
vigjilencë, për t’ju shmangur survejimit të hafijeve dhe asqerëve turq, që
lëviznin në këtë zonë.
Flitet se për çdo mbrëmje dhjaku i Shën Mërisë, i dalë kaçak kodrave në
periferi të saj, frekuentonte shpesh edhe shtëpinë e tij të prishur në katundin
Pojan( Hoxhë-Arë), për tu shmallur me vendlindjen, por edhe me pjestarët e
familjes.
Sipas tregimeve mësohet se, në orët e
vona të një mbrëmje, Mitrua ka takuar në rrugë, rastësisht, apo duke e ndjekur
nga pas edhe Hoxhën turk, që po shkonte për në sarajet e tij në Hoxhë-Arë.
Gjatë këtij takimi fatal për këtë
osmanlli, ata kanë këmbyer fjalë të ashpër ndaj njeri-tjetrit dhe në
gjaknxehtësi e sipër, pojanaku i
rrebeluar kishte nxjerrë koburen e shtyrë mbi klerikun turk, duke e rrëzuar atë
përtokë, i cili në çast patë ndrruar
edhe jetë.
Menjëherë pas kësaj ngjarje, që
tronditi rëndë të gjithë regjimin e Stambollit, Mitro Kristiani është larguar
me shpejtësi nga çifligu i Hoxhës (Hoxhë-Ara).
Ai u fut në pyjet e mëdha shekullore të Ardenicës, Gradishtës,
Grabianit e të kënetës së Tërbufit, plot me grupe të ndryshme kaçakësh mëmëdhetar,
që ti shpëtonte forcave të ushtrisë dhe asqerëve të Anadollit, të cilët ishin vënë në ndjekje të
tij.
Djali i këtij psalësi patriot dhe
mësonjësi të gjuhës shqipe, i quajtur Tasi Tushi, dëbuar me të vëllan Uanin nga
Pojani, por edhe të afërm e myzeqar të tjerë pojanak e shënpjetarak, kanë
rrëfyer mjaft tregime për aktin heroik të myzeqari trim Mitro deri aty rreth
viteve 1955-1960-të.
Ata kanë thënë se kaçaku Mitro
Kristiani nga Pojani i ndodhur në arrati, është strehuar edhe tek disa nga
fiset dhe familjet më të njohura myzeqare të asaj kohe, si te Murrizët e Shën e
Premtes, Malët e Mizës, Ndon?t e Grabianit, Malkot e Zharnecit, Kacabunët e
Kryekuqit, Ristanët e Nikasit e tjerë, që gjithashtu ishin në konflikte të
hapura me xhonturqët e Stambollit në atë periudhë.
Forcat e xhandarmërisë osmane, duke e
ndjekur vazhdimisht për muaj të tëra këtë patriot dhe përdorur me sukses
hafijet e tyre, më në fund arritën që ta
eleminojnë fizikisht Mitro Kristianin.
Për vrasjen e këtij trimi pojanak ka
tregime të ndryshme. Disa rrëfenin se atë e vranë në katundin Kamenicë, kur po
përgatitej të kalonte edhe detin Adriatik për në Itali, ndërsa të tjerë thoshin
se e helmuan me ushqime, apo e qëlluan pas shpine në një pritë diku në pyjet e
Spolatës.
Ashtu, si për qindra e qindra vrasje të
tjera patriotësh myzeqar, Porta e Lartë nuk dha asnjë njoftim as rreth
ekzekutimit të këtij trimi pojanak, që e derdhi gjakun e vet për gjuhën e ëmbël
shqipe dhe mbrojtjen e pasurive të qytetit tonë të lashtë të Apollonisë, nga
grabitjet që i bënte vazhdimisht Stambolli me misionar?t e tij kusar, siç ishte
edhe ky hoxhë i Anadollit.
Regjimi osman, disa javë më vonë, pasi
likujdoi kryeplakun e kishës së Pojanit Mitro Kristianin, urdhëroi asqerët e
vet, që dhuna të vazhdonte me egërsi edhe ndaj tërë fisit të tij.
Flitet se xhandarmëria turke ka
arrestuar edhe pjestar të tjerë të kësaj familje dhe pasi i ka torturuar
barbarisht me forcën e kamxhikut, i detyruan që të ndryshonin edhe mbiemrin nga
Kristiani në Hoxhara (Hoxhë-Ara), për ti lejuar, që të qëndronin përsëri në
truollin e tyre të grabitur, por të legalizuar nga kadiu osman si çiflig i
Hoxhës turk, tashmë të ndjerë.
Në saj të aktivitetit patriotik të
kësaj familje, por edhe të atdhetarëve të tjerë myzeqar, si dhe të Mitro
Kristianit, u bë e mundur që në kishat e Myzeqesë tashmë të vendoseshin
priftërinj shqiptar prej nahijes tonë.
Kështu më vitin 1904, në Shën Mërinë
e Pojanit ne kishim priftin shqiptar, të
quajturin at Anastasi nga katundi Sop, i cili me bashkëshorten e vet Parashqevi,
pritën edhe shkrimtaren e gjeografen e
shquar angleze Mary Edith Durham, e cila në kujtimet e saj për pojanakët hyjnor
të asaj periudhe shkruan se:
“...ai ishte një shqiptar i gjatë dhe
kryelart, që dukej si një far pashai klerik...ishte e djela e Pashkëve dhe
oborri i kishës ishte plot me fshatar, veshur me veshjet më të mira. Burrat
ishin të gjatë, veshur me fustanella të bardha, që të merrnin sytë, me tirqe
blu të errët, me xhamadan të kuqrremtë, me dy rradhë qostekësh argjendi të
kryqëzuara në gjoks dhe me mëngore të bardha, të qendisura me gajtan të zinj”.
Pasardhësit e këtij atdhetari, por edhe
njerëz të tjerë nga kjo zonë e Myzeqesë rrëfenin se, populli i këtyre fshatrave
i ka kushtuar e kënduar edhe një këngë Mitro Kristianit dhe trimërisë së tij që
tregoi, duke mos kursyer as jetën e vet për mbrojtjen e interesave tona
kombëtare.
Shumë vargje të kësaj kënge të harruar
gjatë viteve të robërisë osmane, si dhe strofa e dhjetë e sajë janë njësoj si
të këngës origjinale
ku midis të tjera thuhet:
Kënga e Mitro Kristianit
————————————
1.
Në Pojan Stambolli
Prap na ngriti sherr
Një Hoxhë turk na solli
Që ti bëjmë dhe nder
2.
Por ky Hoxhë hajdut
Po na bredh ugaret
Ndaj do zënë me drut
Se po hap dhe varret
3.
Mitrua i Shën Mërisë
Na i tha Hoxhës sot
Në Apolloni mos vidhë
Sepse
ky vend ka zot
4.
Dhe këto trojet e mia
Ti ruhu e mos mi prek
Se i kam dhe me tapia
I mbroj dhe me dyfek
5.
Por Hoxhë efendiu
Në Berat ka shkuar
Dhe Mitron tek kadiu
Atje na e ka kallxuar
6.
Dy tabor mbi kuaj
Erdhën shpejt e kapën
Brenda nja gjashtë muaj
Në hapsanë e mbajtën
7.
Sa doli
nga burgu
Ky dhjaku pojanak
Shkoi drejtë e te turku
Për të marrë hakë
8.
Mitrushi i Pojanit
Trimi ynë me pallë
Hoxhës së dushmanit
Ç’ja numëroi në ball
9.
Lajmi na u përhap
Ngado mori dhenë
Dhe lufta filloi prap
Armët zunë të shtjenë
10.
Moj Hoxhë-Arë e keqe
Na ke prerë në besë
Hoxhën turk e vrave
Në mes të Myzeqes?
11.
Kështu për ty po thonë
Grek dhe osmanllinj
Truajnë nahijen tonë
Edhe ca priftërinj
Th J. Tushe.
Sipas kujtimeve të djalit të Mitros
Tasi Tushi, por edhe të nipit të tij Jorgji Uani Tushe, mbi disa biseda që ai
kishte zhvilluara edhe me luftëtarin Llazi Spiro në pazarin e qytetit të Fierit
gjatë viteve 1930-1935, rezulton se
tekstin e kësaj kënge e ka shkruar rilindasi, patrioti, poeti dhe mësonjësi i
shkollës së Apollonisë Kostandin Minga, i njohur si autor i shumë këngëve
me përmbajtje patriotike e frymë
kombëtare në Myzeqe.
Megjithëse informacioni rreth
aktivitetit patriotik të kësaj familje ka qenë tepër i pakët, për shkak të
dhunës që u përdor ndaj saj dhe kohës së largët, në të cilën janë zhvilluar ngjarjet, mbi bazën e
tregimeve të mbledhura qysh nga vitet 1970-të e në vazhdim, u shkrua edhe poema
kushtuar këtij kapedani myzeqar të shqiptarizmës, që u la në harresë për dekada
e shekuj tërë .
MITRO KRISTIANI
—————————
(MITRO-MITRUSH-TUSHI)
Kryeplaku (Dhjaku) dhe administratori i
Kishës së Shën Mërisë në Pojan, vrarë në
përpjekje nga ushtria osmane, pse psalte e mësonte nxënësit në gjuhën shqipe
dhe mbronte pasuritë e qyteti të lashtë të Apollonisë nga vjedhjet që i bënte
një Hoxhë turk ardhur nga Stambolli, aty rreth viteve 1870-të.
1.
Në Pojan t? Fierit, filloi një ditë e
keqe
Kur një Hoxhë turqie, na pruri
Stambolli
Pa bëri dhe thirrje, që ti rrin lepe e
peqe
Dhe urdhër me shkrim, kishte dhënë
Anadolli
2.
Vet Pashai e priti, me fjalët e Vezirit
Ja dhanë edhe trojet e Mitrush
Kristianit
Që ja kishte blerë, Kishës së
Manastirit
Me vulë edhe tapi, prej Kadi zamanit
3.
Gati na qenë bërë, deftere dhe karta
Kish dhënë porosi, të prerë hyqymeti
Ky Hoxhë duhej pritur, me ndere të
larta
Ndaj duhej ti bindesh dhe i tërë mileti
4.
Shpejt ndërtoi sarajet, ky Hoxhë
efendiu
Dy oda të mëdha dhe konakët me tavan
Shumë të lartë oxhakun ja çoi
çallmaxhiu
Kur asnjë nuk kishte atje brenda në
Pojan
5.
Pasi shtëpinë e sosi model allfrënga
Turku pati thënë, se dhe xhami do ngre
E caktoi dhe vendin ku ja deshti ënda
Dhe me dy minare, përpjetë gjer në re
6.
Plot miq të mëdhenj, na priste çdo natë
Bimbash e zabit, tok megjithë xhandarët
Mik të parë na kish, një pashë në Berat
Që patë bërë zullume, përmbi myzeqarët
7.
Kudo vendit mbarë, emrin ja ndryshoi
Tërë tokat pjellore, i quajti vet
Hoxhë-Arë
Me emrin e tij, të gjithë fushën e
pagëzoi
Çfarë nuk kishte ndodhur, asnjëherë më
parë
8.
Ja nisi shpejt Hoxha, nga zakoni i
vjetër
Lartë në Apolloni, po bënte shpesh
vizita
Njësoj si hajdut, e tok me një horrë
tjetër
Të dy vonë, çdo natë, na dilnin si
komita
9.
Me kazmën në dorë dhe trastën në krah
Brithte Hoxha turk, mbi kodra dhe varre
Hiqesh sikur dilte dhe shkonte për gjah
Por në fakt kërkonte, florinj dhe
thesare
10.
Çdo muaj në Stamboll, arkat i dërgonte
Plot mermer dhe ar, dushmani arnaut
Se për punë të ndyra, turku e paguante
Pandaj e kish prurë, këtë klerik hajdut
11.
Na foli dhe Plaku, Mitrushi i Shën
Mërisë
O Hoxhë dëgjo mirë e mos më hy në hakë
Tërë tokat që bleva, unë prej
Mitropolisë
Ti s’duhesh ti prekësh, se vendi merë
flakë
12.
As xhami nuk duam, në mes shtëpive tona
Se të gjithë këtu jemi, vetëm të
krishter
Kemi manastiret dhe kishat me kambana
Prandaj me vëllezërit, në sherr mos na
shtjer
13.
Dhe më
mos na hajde, këtej në Manastir
Së ky qytet i lashtë, për neve është i
shenjtë
Në qoftë se këtu je mik, qëndro si
mysafir
Pasi këndej haraçi paguhet pak
shtrenjtë
14.
Ndaloj edhe g?rrmimet, që bënë porsi
urith
Qysh nga kodra lart, gjer poshtë në
përrua
Dhe k?tu në Apolloni, më kurrë mos na
vidh
Pasi po të pashë, do bëshë fjalë me mua
15.
Me ngadal more burrë, mos na u hiq i sert
Na i tha Mitrushit, ky osmanlli kodosh
Se nga ju shqiptarët, nuk po kam shumë
dert
Por të
“mirat” tona, ti mos i hidhë në kosh
16.
Ne nga ju i tha plaku, s’kemi parë të
mira
Nuk janë të vërteta, këto fjalë që flet
zotrote
Sepse ju na mbajtët, në pranga e
zinxhira
Dhe pikat e zeza, neve hoqëm nëpër mote
17.
Hoxha turk na mbeti, shumë i zemëruar
Shpejt në Berat u nis, me inat ndër dhembë
Por tha këtij kauri, unë kam për t’ja
treguar
Dhe shpejt do ta bëj, që t’më bjerë në
këmbë
18.
Me pashën u poqë, dhe kuvenduan si miq
Në Pojan na i tha, punët po
shkojnë goxha
Atë dhjak rrezilin, prej Shën Mërisë ma
hiq
Në kishë më mos ta shoh, hë të kam rixha
19.
Mitron tha zabiti, ne mund ta sjellim
këtu
Dhe brenda e fusim, që nesër në hapsane
Këtë ma lini mua, se do ta gdhend me
dru
Që dhe mirupafshim, ti thotë kësaj
jallane
20.
Se po na i thyenë ligjet, ky sojsëz
garip
Në gjuhën e vet, prap në kishë po psal
Tërë nxënësit e shkollës, po i mëson
dhe shqip
Kurse nga greqishtja, s’përdor asnjë
fjalë
21.
Bashkë rri me dheskalin, Kostandin Minga
Që nga mendja fëmijët, keq po na i
trullos
Po ngre kundër nesh dhe bujqët pa
opinga
Të mbetur kripë deti, dhe baltë e
rrogos
22.
Mik e shok të mirë, ka dhe atë të
marrin
Që kurrë hyqymetin, tonë ai nuk e
deshti
Dheskalin e Beratit, atë Jorgji
Karbunarin
Që sjell libra shqipe nga Sofja e
Bukureshti
23.
Me kasnec e ftuan edhe dhespotin grek
I bënë shumë ndere, sofra plot ju
mbushë
Mirë turqët e pritën, këtë helen për
drekë
Këtu e shkishëroi, ai plakun tonë
Mitrush
24.
Në Fier u kthye Hoxha, tërë qef me
lukuni
Dhe planet i bëri, si do ta lidhnin
dhjakun
Pas ca ditësh shkoi, vet lartë në
Apolloni
Poshtë lisit të madh e poqi Mitro plakun
25.
Po deshe i tha, këtu rri prap more
burrë
Por ti për llagap, do të kesh çiflikun
tim
Dhe po nuk e bëre, s’do qëndrosh më
kurrë
Se dhe hyqymeti, kërkon prej nesh
pajtim
26.
Po unë i tha dhjaku, jam Mitro Kristiani
Ndaj llagapin tim, kurrë se kthej
Hoxhë-Ara
Nga ky fis ska dalë, asnjë tradhëtor
vatani
Me fyeve shumë rëndë, o turk tu shoft?
fara
27.
U ngritën xhandarët, shkuan tabor tabor
Na e lanë Beratin dhe diku larg po
vinin
Thanë se ishin nisur, për në Durrês a
Vlorë
Ndonjë trim të lidhur, prej andej do të
binin
28.
Ishte dita e vrejtur, s’kish dalë fare
dielli
Na u rrethua Pojani, shkolla edhe kisha
Plot me re të zeza, qe mbuluar dhe qielli
Xhandarët u sulën, mbi njerëzit si bisha
29.
E kapën Mitrushin, këtë trim të përndjekur
Pas kalit e lidhën dhe zvarrë e tërhoqën
Me kamxhik e rrahën e bënë si të vdekur
Tërë shkrimet e librat, në zjarr se
ç’ja dogjën
30.
Mbahuni or vëllezër, se sot ne s’ kemi
mort
Këto fjalë tha Mitrushi, përpara
fshatarëve
Për nder dhe vatan, do qëndrojmë të
fort
S’na trembë dot aspak, druri i
xhandarëve
31.
Në burg të Beratit, plakun shpejt e
çuan
Por edhe në hapsane, u muduan më kot
Brenda në qeli shumë rëndë e torturuan
Dhe as me dajak, trimin se thyenë dot
32.
E përçanë gjithë fshatin, me nja ca
hafije
Pastaj na e ndanë, copë më copë dhe
fisin
Mjaft të lehtë e patën, të liq?t e
kësaj nahije
Kur prangosën Mitron, dhe burgosën
Lisin
33.
Por dhe plaku i kishës, pranë Shën
Marinës
Nga fshati Havaleas, shpifi mjaft për
Mitron
Thanë se tok me turkun, ai punonte
tinëz
Si argat tërë jetën, shërbeu për këtë
padron
34.
Pas këtij kiameti edhe pas kësaj
mynxyre
Njerëzve nga marazi, zemra se çu plasi
Ikën nga shtëpitë dhe lanë trojet e
tyre
Edhe dy djemtë e Mitros, Uani edhe Tasi
35.
Për nder të babait, e vunë llagapin
Tushi
Diku larg ku shkuan, tek ca njerëz të
vet
Që të mos i njihte, asnjë far lloj
çaushi
Dhe
të bënin prap, një jetë pak të qet
36.
Një haber çdo ditë, për të atin prisnin
Të dy sytë përlotur e tretur nga meraku
S’dinin çfarë të bënin, s’dinin ku të
pyesnin
Me fytyrën kthyer, gjithmonë nga
Shpiragu
37.
Pas gjashtë muaj Mitron, nga burgu e
nxorën
Por ngado hafijet, nuk ju ndanë
çdo hap
Nuk shkoi as në Pojan, pasi shtëpinë ja
morën
Se në kurth xhandarët, mund ta fusnin
prap
38.
Kur pa se po ndiqej, s’patë rrugë
tjetër burri
Diku shkoi pas kishës, me kujdes gjatë
natës
Mori shpejt koburen, edhe në brez
e vuri
Pastaj mirë u fsheh, në pyjet e
Kryegjatës
39.
Në një mbrëmje vonë, u poq tok me Hoxhë
Zoti i tha më ndiu dhe prap unë mbeta
gjallë
Burgun dhe dajakun, ty Hoxhë s’ti pata
borxh
Pastaj me kobure, na i patë rënë në
ball
40.
Lajmi u përhap, dhe shpejt mori dhenë
U mërzit Stambolli, dhe dërgoi ushtrinë
Se Mitrush rrebeli, ja luajti
turkut fenë
Pastaj kaçak doli e patë marrë arratinë
41.
Ngado pas ç’e ndoqën, përreth Ardenicës
Nuk ju ndanë fare, nëpër pyll ku
shkonte
Thanë se e kanë vrarë, matanë Kamenicës
Kur po bëhesh gati, që detin ta kalonte
42.
Për këtë ndodhi e ngjarje shumë të
rëndë
Që bëri aq buje, sa kurrë s’do të
harrohet
Njerëzit e kësaj treve, thurën dhe një
këngë
Për Mitrush Kristianin, që dhe sot
dëgjohet
43.
Moj Hoxhë-Arë e “keqe”, ti dole e pabesë
Kështu po thonë të gjithë, këta
turçelinjtë
Se u vrave Hoxhën, në mes të Myzeqesë
Dhe ja nise luftës me të tërë osmanllinjtë
44.
Por gjatë robërisë, humbëm tërë
kulturën
Dhe pse rezistuam si shkëmbi nga
dallgët
Na ndaluan dhe shkollat, ta harronim
gjuhën
Nuk na lanë as këngët, të shëronim
plag?t
45.
Dy bijtë e Mitrushit, porsi shqipet e
malit
Uani bashkë me Tasin, të rritur në Petoshë
I shkuan në mbrojtje labit, Ismail
Qemalit
Atë natë natë në Çiflig, kur bujti në
Libofshë
46.
Pas asaj ngjarje, shtatëdhjetë vjet më
vonë
Në Pojan të Mitros, na erdhën prap dy
nipat
Tek trojet e veta, na u kthyen përgjithëmonë
Kosta bashkë me Jorgjin, dy djem si petritat
47.
Prap djemtë e hafijes, në fshatin
Havaleas
Aty rreth senesë, nëntëqind e dyzetë e
dyshit
Porsi disa rrufjan të katundit në
Alibeas
U muduan ti ndiqnin, që nga trojet e
gjyshit
48.
Të tërë këta dallkauk, që na bënë këtë
lojë
Fshati i ka mallkuar e derman mos
gjeçin
Dhe nofkën e keqe, në ball ua shkroi me
bojë
Të dënuar prej zotit, gjithmonë ata
mbeçin
49.
Burrat tanë të ndritur, një amanet lanë
pas
Mitron ta kujtojmë, gjithëmonë djalë
pas djali
Se krenar na bëri dhe na nderoi pa masë
Jetën
për Atdheun dhe Apolloninë e fali
50.
Por me një Hoxhë-Arë, Pasha i Ri su
ngop
Urdhër qeveria dhe u bë Hoxhë-Arë e dytë
Donin që ta hidhnin Historinë tonë në
gropë
Si të marrë u sollën, qenë verbuar nga
sytë
51.
Hoxhë-Arë nuk ka patur, këtu për mijëra
vjet
As në
Fier dhe Pojan, qysh nga Lashtësia
Dhe emër Hoxhë-Arë, urojmë të mos ketë
Qoftë me të mallkuar, përgjthmonë Turqia
52.
Turku e thyeu qafën dhe shkoi plot me
turp
Të gjitha krimet e tij, ne s’duhet ti
harrojmë
Sepse na ka lënë, shumë plagë përmbi trup,
Që ne sa më shpejt, vet duhet ti
shërojmë.
Th.J.T.
Të gjithë pjestarët e fisit “Hoxhara”,
në Mifol, Qarr, apo kudo gjetkë që ndodhen, por edhe ata që i ndryshuan për
nder të gjyshërve të tyre mbiemrat , në Llambro (Hoxharë), Tushe në Havaleas
dhe Tushi në Libofshë, duhet ta dinë mirë se rrjedhin nga familja
Kristiani e Apollonisë dhe origjina e
tyre është nga fshati Pojan i rrethit Fier.
Ne duhet të ndjehemi tepër krenar me
stërgjyshrit tanë patriot e të nderuar, për veprimtarinë dhe sakrificat e tyre
të mëdha, që bënë me në krye Mitro Kristianin e për gjenerata të tëra kundër
okupatorëve turq, në shërbim të çështjen tonë të shenjtë kombëtare, si dhe për Lirinë e Pavarsinë e Shqipërisë.
Është në vullnetin dhe dëshirën e
gjithësejcilës familje, në se do ti mbajnë këta mbiemra që kanë aktualisht, apo
do të kthehen tek ai i origjinës, “KRISTIANI”, apo “KRISTI”, por për mendimin
tim, mbiemri “HOXHARA”, i vendosur mbi trupin tonë me dhunën dhe dajakun e
asqerit turk, duhet të jetë i pa pranueshëm për tu mbajtur edhe sot.
Ka ardhur koha, që ne duhet ta
pastrojmë të gjithë ndryshkun që na hodhën okupatorët osman mbi shpinë për pesë
shekuj, jo vetëm k?tu në Myzeqesë, por edhe në
rrafshin kombëtar.
Myzeqarët e kësaj treve, nuk mund të
pajtohen kurrë as me veprimet e
papërgjegjshme të pashallarëve qeveritar të Tiranës dhe të disa dallkaukëve të
tyre ardhacak në Fier, të cil?t duke shfrytëzuar forcën e kolltukut, injoruan historinë e lavdishme të
këtij populli martir dhe në trojet e Sh?n Pjetrës tonë heroike, na mbollën,
rritën dhe ligjëruan edhe një Hoxharë, të dytë, jo turke, por tani shqiptare,
me emrin Hoxharë Sektor (Hoxhë - Arë Sektor).
Themi J. Tushe
New York - Tiranë
Janar-Prill 2024.