Faleminderit
Ndue Dedaj: Ndoc Gjetja, biri i 'Dhjatës' së njeriut
E shtune, 09.03.2024, 08:58 PM
Në 80 - vjetorin e lindjes
NDOC
GJETJA, BIRI I “DHJATËS” SË NJERIUT
NGA
NDUE DEDAJ
Gjithë
jetën poeti i shquar Ndoc Gjetja rroi për të shkruar Dhjatën e tij poetike. Të
gjithë poetët e vertetë kanë patur e kanë “dhjatën” e tyre, që nga antikiteti
greko-romak. Natyra, zotat, gjithësia, dielli, hëna, qielli, toka, atdheu,
vendi i lindjes, njeriu, dashuria, fëmijëria, ekzistenca, përlindja – janë
vetëm disa nga kultet e tyre shembullore. Rilindasit tanë kishin mbi të gjitha
kultin e Shqipërisë, gjuhës shqipe, flamurit kombëtar. Ndoc Gjetja në poezinë e
tij gjenuine ka një zot që i falet: Njeriun dhe një tempull për të: Dashurinë.
Dritëro Agolli e quante Ndocin “poet i veçantë”, Adriatik Kallulli “zë poetik
tepër origjinal”, Agim Vinca “poet me profil poetik të vetin, që në punë të
mjeshtrisë ka përfituar nga përvoja e poetëve të njohur shqiptarë dhe
botërorë”, Robert Elsie “poet transparent... për poezitë e bukura satirike dhe
politike”, kurse Preç Zogaj e kishte pagëzuar “dekan të poetëve të Lezhës” etj.
Për krijimtarinë e tij ka shkruar dhe gjuhëtari i mirënjohur Selman Riza e plot
të tjerë. Ka qenë një praktikë e “poetit laureat” edhe në Lidhjen e
Shkrimtarëve dhe Artistëve të Shqipërisë në Tiranë, ku në vitet ‘80 një mandat
katërvjeçar qe Ndoci në këtë post honorifik.
Ndocit
i mjaftonte ara e tij dhe nuk prashiste asnjëherë në arat e të tjerëve. E
vetmja gjë ku ai gjendej, përpos poezisë, ishte filozofia, për çka dhe pati
studiuar në Athinë në fillim të viteve ’90, si për të qenë më pranë Platonit e
Aristotelit. Ndërkohë që njihte mirë poezinë, poetët bashkëkohorë italianë,
francezë, amerikanë etj., por që vetë krijonte veç “Ndocin”. Kur pati dalë
libri i tij “Dhjata ime” me 1998, patëm shkruar në shtyp se ai u ngjiste
librave unikë, si “Vargjet e lira” të Migjenit, “Album” i Fan Nolit, apo “Lum
Lumi” i Podrimjes, akte krijuese që nuk ndodhin gjithnjë. Më vonë morëm vesh se
Ndoci e kishte pëlqyer këtë qasje, dhe pse mes nesh kishte një etikë që nuk na
lejonte dhe aq t’i shprehnim vlerësimet dhe falenderimet sy ndër sy.
“Dhjata
ime”, me vetëm 42 poezi, është lirike dhe refleksive, aty bota përthyhet,
shkrifërohet, përplaset, kriset në përpjekje për t’i dhënë formë artistike.
Mund të ishin jo një numër kaq i kufizuar poezish, dihet se çdo poet ka
gjithnjë më shumë poezi se ato që boton, por kjo natyrë kursyer ka të bëjë me
përkryerjen poetike që synonte poeti dhe ia kishte dalë si rrallë ndonjë tjetër
në poezinë shqipe, ku në këtë anë të kujton Mjedën e Lasgushin, sqimëtarë të
vargut. Ndoc Gjetja ka ndërtoi kozmosin e tij poetik, sa tokësor – aq hyjnor,
enciklikën e njeriut dhe të shpirtit, sigurisht duke satirizuar “shpirtërat e
këqinj”, “kotlindjet” etj. Poeti thërret në ndreqjen e botës së sotme
personazhe të çuditshme, si Sokratin e thinjur, Jezu Krishtin, Pal Engjëllin,
Hamletin, Të Mundurin, Preç Poetin, Gjergj Fishtën, Don Kishotin, Mesharin,
Çetën e Profetëve, Kishën Apostolike të Poezisë etj., si një përballje me:
Njëshin, Ponc Pilatin, Përtypësit, Horatin, Dreqistanin, Birin e Dreqit, Zyrën
e Gabimeve Fatale etj. Dhe gjithkund e gjithkah këtyre “Një qenie njerëzore që
quhet Ndoc”. Nuk mund të ketë një vetëpërkufizim më të thjeshtë të poetit për
veten; asnjë epitet, asnjë metaforë kushtuar vetes. Edhe në këtë anë një
kambanë e pazëshme për të gjithë ata krijues që e teprojnë me “unin” vrastar të
artit. Nëse Gjetja kishte “manastirin e vetes” ku mbyllej, sot mund të thuhet
se po lulëzon “manastiri i unit” (!?) që veçse identitet krijues nuk është.
Ndoshta
tek askush më shumë se te Ndoc Gjetja, poeti dhe njeriu nuk ishin bigëzuar në
një. Ndoci ishte i njëjti dhe kur ishte njeri i panjohur, dhe kur ishte poet i
dëgjuar i vendit, modest deri në përvujtëri. Ai ishte një Sokrat dhe kur ishte
pa punë, dhe kur i ra ra rasti të drejtonte Këshillin e Rrethit të Lezhës në
vitin 1997, si figura e gjithëpranuar nga krahët e politikës. Ai qendronte në të
njëjtën lartësi shpirtërore dhe profesionale, si kur drejtonte në Tiranë
revistën elitare të kryeqytetit “Skena dhe ekrani”, organ i Ministrisë së
Kulturës, në marrëdhënie më artistët më të shquar të vendit, te teatrit dhe
kinematografisë, si kur drejtonte Pallatin e Kulturës së Lezhës, gjysma me
profesionistë, gjysma me amatorë. Ndoc Gjetjes askush nuk i thoshte jo, dhe pse
ai nuk kërkonte asgjë nga njerëzit, përveç mirësisë, që ai vetë e dhuronte pa
cak. Ndoci ishte një rebel i padukshëm, që nuk protestonte, por ti duhej ta
kuptoje protestën e tij qytetare, kur udhëtonte me tren, me motoçikletë, por jo
dhe me veturë, pasi ia kishin shpifur zyrtarët që kaperdiseshin në sediljen e
parë, si të ishte ajo mitra që i kishte ngjizur. Ai e lëvroi me finesë dhe humor
lirikën sociale, përmes saj ai mbante qendrim si poet, njeri i letrave e jo dhe
si politikan, publicist e sociolog. Në tranzicion Ndoci iku nga kryeqyteti dhe
shkoi në provincë, me bindjen se kjo e fundit ende nuk ishte shprishur përsa i
përket virtytit, por nuk ishte ashtu. Ai ishte “poet” dhe në ecje, në ndejë,
përherë i qetë, asnjëherë i vrullshëm, me mendim të kthjelltë, por që duhej të
dije ta dëgjoje. Ishte i vëmendshëm ndaj letrarëve të rinj, dinte t’i çmonte
dhe kur nuk i njihte, nuk i donte lajkat, as nuk i bënte.
Ndoci
shkruante rrallë poezi, pasi poezinë e quante një gjë shumë të lartë, që nuk
mund të vinte sa herë e kërkoje, ndaj poezitë e tij sot mbahen mend, jo në
kuptimin që dihen përmendësh, si dhe Azem Shkreli, Frederik Rreshpja, Ilirian
Zhupa etj., poetë që e “vuajnë” poezinë duke e maturuar brenda qenies së tyre.
Poetë të tillë e shpallin poezinë kur e arrijnë atë pa e hedhur ende në letër.
Thënë ndryshe ata janë identitet i poezisë dhe poezia identitet i tyre.
Lexuesit, mëtuesit dhe leçitësit e poezisë, aktorët e fjalës artistike, autorët
e antologjive poetike nuk mund t’ia arrijnë qëllimit pa e kuptuar këtë simbiozë
të brendisë artistike të tyre. Të befason me një poezi të tijën, poeti
mërgimtar Nokë Sinishtaj, kushtuar ustatit Martin Camajt, i cili si të ishte
vetë Mjeda e kishte pas këshilluar në rini që të shkruante jo një poezi në
ditë, në javë, por një në muaj, po që ky e kishte “kuptuar” vetëm kur ishte
bërë 70 vjeç, për çka i drejtohet Camajt: “Të shoh tue u rrit në vorr!” Nuk mund
të ketë një dedikim më të çuditshëm e më sofistik të një poeti për një poet
tjetër, por dhe një kumt se urtësia nuk rroket shpejt, por duhet një jetë që ta
kuptosh se çfarë është poezia, letërsia, krijimi. Këtë duhet ta ketë kuptuar
herët Gjetja, aq i përkorë me poezinë.
Poeti
ka ikur në amshim prej shumë vitesh, por çfarë ka ndodhur me këtë poezi në këto
vite që ai nuk është këtu për ta “ujdisur” sadopak, edhe pse Ndoci kujdesej për
poezinë vetëm për ta shkruar atë, por jo dhe për t’i dhënë jehonë publike. Me
siguri ai kishte parasysh kodet e artit të vërtetë, që poezia e gjen vetë udhën
për te lexuesi dhe se ajo është një udhë e gjatë, që asnjëherë nuk përshkon
masat, por vetëm elitat. Mirëpo a thua ka ndryshuar diçka në këtë rregull të
pashkruar të komunikimit në sferën e artit? I fundit botim i tij në të gjallë
ishte përmbledhja poetike “Biri i njeriut” nga “Toena”. Këto vite gjerat që
janë bërë për poezinë e Gjetjes kanë qenë më së shumti sporadike e periferike.
Pos përfshirjes në një antologji të poetëve shqiptarë në Francë, më 2019,
thuajse asgjë tjetër për t’u shënuar. Asnjë botim a ribotim i veprës së tij
poetike. Ajo nuk gjendet më në librari dhe pak në biblioteka. Klubi letrar
“Ndoc Gjetja”, në Lezhë, me krijues të talentuar, e përçon veprën e poetit me
aq sa mundet, por gjithsesi në një rreth pak më të gjërë se miqsh. Ndërkohë që
dhe në rrjetet sociale poezia e tij nuk është se nuk haset. Por nuk është e
mjaftueshme. Po shkolla? A është poezia e tij në antologjitë shkollore? Apo nuk
ka më të tilla!...
Poeti
rron përmes veprës dhe ai është “gjallë” aq sa vepra e tij lexohet, deklamohet,
përhapet dhe ngjall emocione. Veçmas lirika himnizuese e njeriut dhe ajo e
dashurisë e Ndocit janë të pazëvendësueshme. Për t’i kënduar femrës, hireve dhe
bukurisë saj shpirtërore poeti nuk kishte “realizëm socialist” që i peshonte
mbi supe dhe ia sterilizonte trurin. Femra në poezinë e tij nuk ishte muskuloze
si në pankartat e Lindjes, por ndjesore, gjithë sharm e dëlirësi, feminitet e
amësi. Mjafton të kujtojmë poezi emblematike, si “Puthja”, “Lojë dashurie”,
“Një heshtje e bukur”, “Dashurisë”, “Kur më jepet tërë qenia jote” etj.
Lexuesi
që e mban në duar librin “Dhjata ime”, dhe sot pas një çerek shekulli që kur
është botuar, nuk ka harruar se është brenda një “dhjate”, ku poeti lutet si
një shenjtor dhe kumti lutjesor është krejt i veçantë për nga gjetjet,
shqiptimi dhe metaforat e tipit: “Na ruaj o Zot secilin prej të gjithëve”. Po
ashtu janë kthyer në sentenca popullore vargjet e tij: “...Ah, të gjithë meshkujt
të ishin burra / të kishim njerëz sa ç’kemi banorë / veç diellin lart të kishim
epror”.
Poezia
e “Enciklikë” e Gjetjes është një lloji testamenti poetik jo vetëm e këtij
poeti, por mbase i krejt poezisë së tranzicionit shqiptar, që shënon një cilësi
të re, atë të reflektimit ndaj denatyrimit të njeriut, që duke i ikur “njeriut
të ri” nuk e gjen veten në liri. Dhe kjo për poetin që ka “vuajtur” nga
dashuria për njeriun është një “zbulesë” marramendëse, pasi duke përifrazuar
poezinë e tij, “një univers i pasosur me rrëzëllime miqësish” befas i rezulton
“i rroposur nga kataklizmi i ndarjes”, ku ai e sheh vetën si Shën Budallai, që
ka falur pafundësisht mirësi dhe tash po merr zhgënjim nga “ish – shokë”, “ish
– miq”, “të dashurit ish-ër”: “E pra, profecia u bë: më humbët, ju humba, / ju
humba, atje, në fund të kodrës së Kalvarit”. Përndryshe, ky ishte dhe kryqëzimi
i tij “në oborr të Pilatit”, “në natën e gozhdimit të tij në kryq”...
Poeti
që sot do të mbushte 80 vjeç buzë Drinit u shua 14 vjet më parë në Lezhë. Ka
qenë kënaqësi, por dhe fat, njohja dhe miqësia me Ndocin, vizitat në shtëpinë e
tij, takimet në librarinë “Kuvendi”, ku ai gjendej përditë, në shoqërinë e
shkrimtarëve lezhianë, Pjetër Jaku, Kujtim Dashi, Salvador Gjeçi etj.
Ktheheshin herë pas herë aty dhe Rudolf Marku, Agim Isaku, Preç Zogaj, Shpresa
Kapisyzi, Tonin Çobani, Mark Simoni, Silvana Gjebrea etj. Erdhi një rast në
Lezhë dhe Ismail Kadare për një takim me lexuesit dhe Ndoci ishte në krah të
tij në podium, siç kishin qenë bashkë dhe në panairin e librit në Lajpcig etj.
Edhe
këtë 9 mars në Lezhë ka një veprimtari kushtuar Ndocit, organizuar nga klubi
letrar “Ndoc Gjetja”, ndër më të dalluarit në botën shqiptare për promovimin e
letërsisë së njëmendët.