Faleminderit
Klajd Kapinova: Kujtimet për Marie Shllakun
E premte, 05.04.2024, 07:59 PM
Kujtimet
për Marie Shllakun ishin prezente vazhdimisht mes shqiptarëve emigrantë asokohe
në New York dhe California (1944-1990)
Nga
Klajd Kapinova
Më në fund po
riabilitohet apo rindertohet nga fillimi me nderim dhe respekt figura e
përbaltur pa të drejtë për 50 vjet e personalitetes dhe nacionalistes së shquar
antikomuniste dhe antisllave qytetares shkodrane Marie Shllaku (1922-1946).
Kujtoj, se disa dekada
më parë studiuesi dhe publicisti shqiptaro amerikanë Tomë Mijaj, ka hedhur qysh
ne fillim hapat e parë, duke u marrë personalisht me inisitiativën e zbardhjes
së figurës së saj, për të ringritur nga pluhuri i harresës dhe përbaltja
sistematike e pamerituar komuniste, duke bërë jetëshkrimin për jetën dhe
veprimtarinë nacionaliste të martires së re të Shqipërisë etnike Marie Shllaku.
Kujtoj, me modesti se
Toma bujar dhe human, gjithashtu falë zemërgjerësisë se tij karakteristike, ka
ndihmuar financiarisht, duke sponsorizuar edhe dy libra të tjerë, të
bashkatdhetarëve tanë nga Shkodra dhe Klina e Kosovës, për të botuar pranë
Shtëpisë Botuese dhe Shtypshkonjën “Volaj” në Shkoder, veprat e reja, që janë
shkruar fatmirësisht për Marie Shllakun.
Ai gjithashtu edhe pse
nga Kosova, ka inisituar vazhdimisht, që në qytetin e saj të lindjes në
Shkodër, Bashkia e qytetit të vendos për respekt emrin e saj në një rrugicë.
Dhe ky projekt human, u realizua për fat të mirë edhe me nderhyrjen direkte
bujare të mikut të tij, të ish Kryetarit të Bashkisë së Shkodrës Lorenc Luka
dhe të ndjerit Nikolin Destanishës (babai i të cilit Kapiten Gjon Destanisha,
është pushkatuar mizorisht nga regjimi sllavokomunist në Kosovë), bëri të
mundur vendosjen e emrit të saj në një lagje të qytetit.
Po ashtu kujtoj, se para
disa viteve, nipi i deshmorit antikomunist Kapiten Gjon Destanishës, ka shkuar
në Kosovë, për të marrë dekoratën e Mirënjohjes, që i është dhënë gjyshit të tij dhe heroinës qytetare
shkodrane Marie Shllaku, mbasi e ndjera nuk ka lanë apo pasur të afërm të saj.
Duke biseduar me Gjon
Destanishën Junior, që sot jeton në SHBA, ai me thotë se e ka pasur dhe e ka
edhe sot për nder dhe krenari për t’a mbajtur në shtëpinë e tij këte dekoratë
të Maries në shtëpi, sepse ajo ka qenë e lagjës dhe qytetit tonë.
Historia flet
Në vitin 1941, rajoni i
Kosovës,
i cili po i nënshtrohej shkombëtarizimit nga autoriteti mbretëror jugosllav, që
nga viti 1918, u bë sërish pjesë e
Shqipërisë.
Marie Shllaku nga Shkodra, ishte një
nga vullnetaret e para, që shkoi në Kosovë dhe ndihmoi banorët e varfër të
rajonit, të përshtateshin me administratën e re shqiptare. Ajo ishte shumë e
admiruar dhe e dashur nga njerëzit, për shkak të miqësisë dhe vetëmohimit
(përkushtimit) së saj të hapur.
Në vitet 1944-1945, forcat e bashkuara
komuniste shqiptaro-jugosllave hynë në Kosovë, pas tërheqjes së ushtrisë
gjermane, e cila për hir të së vërtetës historike, duhet thënë se lejuan që
trojet etnike shqiptare të ishin të bashkuar.
Ata
(komunistët shqiptaro-serbë) filluan një fushatë të pamëshirshme të arrestimeve
me vrasje masive dhe frikësimit të të gjithë atyre që dyshoheshin se ishin
anti-jugosllavë ose anti-komunistë.
Pasi
u mor në pyetje në hetuesi dhe u keqtrajtua barbarisht nga autoritetet e reja
komuniste jugosllave, Maria iu bashkua nëpër male kryengritjes së kosovarëve
nacionalistë në Drenicë e gjetkë.
Ajo
u plagos rëndë dhe u strehua nga një familje fshatare. Fatkeqësisht, streha e
saj u zbulua (me trathti) nga NAZMI
KURSANI, kapiten në shërbim të forcave kriminale të Sigurimit Jugosllav.
Policia,
nuk kishte marrë parasysh gjendjen e saj të plagosur. Ajo u rrah mizorisht dhe
u poshtërua dhe duhej të çohej në gjyqin e saj. Prokurori trathtar pro serb ALI SHUKRIJA, asokohe një nga anëtarët
e Këshillit Qeverisës të Republikës Jugosllave, kërkoi dënimin me vdekje për
Marien dhe shokët e saj me këto fjalë: “Vdekja
me pushkatim, për këta kriminelë nuk është asgjë! Ata duhet të digjen ngadalë
të gjallë në hi.”
Në
fjalët e fundit Marie Shllaku, hodhi poshtë akuzat e prokurorit. Ajo dhe
shoqëruesit e saj nuk ishin kriminelë, por ishin asokohe të përkushtuar për
çështjen e drejtësisë dhe lirisë së Shqipërisë dhe Kosovës nga kthetrat e
komunizmit jugosllavo-shqiptar.
"Një ditë." ajo tha: "Do të turpërohen bijtë dhe bijat tuaja, ose
tradhtia juaj dhe veprimet tuaja njerëzore, kundër nesh dhe popullit shqiptar".
Profesor Jeh Vela, që tani jeton në
Shtetet e Bashkuara, ishte në të njëjtin burg në atë kohë dhe kujton kjartë
sesi shkodranja heroine Marie Shllaku këndonte çdo natë, këngë popullore
shkodrane, sikur të ishte duke u përgatitur për një festë dasme, në vend të
ekzekutimit të saj.
Në
një mbrëmje vjeshte të vitit 1946, Marie Shllaku u mor nga qelia dhe u
ekzekutua, në një vend të pashënuar (të panjohur), së bashku me të, u
ekzekutuan edhe patër Benardin Llupi,
O.F.M., mësuesi Gjergj Martini dhe të tjerë. Maria Shllaku ishte vetëm 28
vjeç. (By Gjon Sinishta, “Maria Shllaku”, “The Fulfilled promise”, A Documentary Account of Religious
Persecution in Albania, Santa Clara, California, U.S.A., 1976, Library of
Congress Catalog Card numer: 76-57433, f.
167-168).
Sokolesha Marie Shllaku (1922-1946) një “nuse” e vetëflijuar
për Shqipërinë Etnike
(Mendime rreth librit “Marie Shllaku bijë e Shkodrës martire e
Kosovës” të studiuesit dhe publiçistit shqiptaro
amerikan Tomë Mrijaj)
Kanë
kaluar shumë vite, kur autori, ka hapur skedat e para, për të hartuar lënden e
librit. Vit pas viti, pas “ecejakjeve” ajrore me avion në rrugëtimin New
York-Tiranë, New York-Prishtinë, studiuesi dhe publiçisti shqiptaro amerikan
Tomë Mrijaj, ka hulumtuar dhe sistemuar tërë materialin studimor, si një bletë
punëtore, me durim dhe përkujdesje të veçantë.
Ai,
përpunoi brumin e pasur historik dokumentar dhe gojor mbi çdo gjë interesante,
që lidhet me jetën dhe kontributin e përsonazhes së vet të marrë në studim.
Fryt i gjurmimeve shteruese, ishin buletinet, librat e reja, kujtimet,
dorëshkrimet e njerëzve në moshë, gazetat e botuara asokohe në diasporën e SHBA
së Evropë, duke konturuar idetë e ndërtuar kjartë fizionominë e plotë të
veprës.
Studiuesi Mrijaj, grishi historinë e
shkurtër të kohës fakt pas fakti, rriti dhe zgjeroi strukturën e veprës, duke
futur në penën e tij subjektet, që janë plazmor në strukturën e dorëshkrimit,
tashmë të kthyer fatmirërisht në një libër jetëshkrimor të pavdekshëm, për t’a
njohur të gjithë lexuesit mbarëshqiptarë.
E
parë në planin e rizgjimit të traditës atdhetare, trimëresha e zgjuar
sypatrembur qytetare shkodrane Marie
Shllaku, i përket atij brezi të patriotëve shqiptarë, që fatin e lidhën
ngushtësisht me atë të popullit të vet, që zemra e re rrahu gjithë jetën për
popullin, gjithçka që patën, si: energjitë, aftësitë e dituritë i vunë me
ndërgjegje të pastër në shërbim të çështjes nacionale, të realizimit të
aspiratave të ligjshme amtare.
Martirët, me madhështinë e
stoicizmit të tyre të gjatë, falë fakteve të reja, që ruan në brendësi nëna
histori, dalin nga labirinthet e heshtjes në momentin e përshtatshëm kohor, kur
populli ka nevojë më së shumti për ta.
Si
të tillë, ata së bashku futën në historinë nacionale në vendin e merituar,
pranë librit të madh të kujtesës dhe mirënjohjes së përhershme të martirëve
mbarëpopullor.
Libri në fjalë, i autorit Tomë Mrijaj,
është një rreze drite në errësirën e madhe, që ka mbuluar për disa dekada
historiografinë e figurave të shquara të nacionalizmit shqiptar, që luftuan
tërë jetën e shkurtër që kishin, për idealin dhe qëllimin fisnik të të parëve
të tyre nacionalistë, që ishte dhe mbeti bashkimi i tërësisë së plotë të
trojeve etnike shqiptare.
Vepra
e re, ka të bëjë me portretizimin e martires Marie Shllaku dhe fushë
veprimtarinë e ekipit bashkëluftëtarë nacionalistë, të dalluar në Shqipërinë e
Veriut, në mesin e shek. XX.
Gjatë
asaj kohe të vështirë historike, shumë familje dhe katunde të Kosovës, u dogjën
me themel nga forcat e të ashtëquajtura partizane. U vranë e masakruan, me
qindra njerëz të pafajshëm, luftëtarë idealeve të lirisë.
Antarët
e familjeve të tyre, u ekzekutuan pa mëshirë, vetëm pse luftonin komunizmin dhe
regjimin kolonizues shekullorë të Serbisë. Nisën të vriteshin një nga një me
kurthe dhe trathti, prijësit e çetave atdhetare, burra, gra, pleq (dhe shumë
antarë të familjeve të tyre), për të zhdukur gjithsesi gjurmët e krimit
vllavrasës, në emër të një ideologjie “mrekullibërëse” boshe, të importuar qysh
heret nga stepat e Siberisë bolshevike asokohe, përmes ideologëve trushpërlarë
leninistë, si: Ali Kelmendit dhe peshkopi i kuq orthodoks bolsheviku fanatik
Fan Stilian Nolit.
Krimet seriale në fjalë,
ishin të studiuara me kujdes nga xhelatët sllavo-shqiptarë, në mënyrë, që
historia të mos kishte dëshmitarë nesër, të masakrave kolektive dhe
individuale, të kryera sistematikisht ditën për diell, në emër gjoja të pushtetit të
ri marksist popullor.
Duke
e parë veprimin barbar e gjakësor të komunistëve hipokritë, çetat nacionaliste
asokohe filluan të lidheshin edhe më shumë me njeri-tjetrin, duke bashkëpunuar
ngushtë politikisht dhe rezistencë aktive me armë në dorë.
Dhe
më së miri, këto shembuj, i risjell të freskëta autori, duke u mbështetur në
burimet e kohës, literaturën e pasur, dorëshkrimet, kujtimet e bashkëkohsve,
librat etj., që kanë dalur në qarkullim vitet e fundit dhe janë botuar, nën
përkujdesin e studiuesve të rinj ambiciozë dhe shumë seriozë.
Pasi u pushtua dhe fatkeqsisht u
aneksua Kosova më 1945, dhe pasi u ngrit muri më makabër i ndarjes ndërmjet
shqiptarëve, regjimi i juntës ushtarake serbe, nuk kurseu asgjë, për t’a
terrorizuar, masakruar, përndjekur dhe asgjësuar popullsinë e pafajshme etnike
shqiptare, që u robërua nga kjo makinë shfarosëse dhe shpesh me ndihmen e
ingranazheve puthadorë, naivë dhe lajkatarë, për fat të keq me gjak dhe gjuhë
shqiptar.
Në këto rrethana të reja të krijuara,
asokohe shqiptarët fituan një status inferior, në krahasim me republikat dhe me
popujt e tjerë të Jugosllavisë.
Përkundrejt
gjendjes së re jo të këndshme, popullsia
autoktone e dardanëve, çdo orë, ditë, muaj e vite, kishte grumbulluar një lëmsh
të madh zemërimi të natyrshëm. Ata si pasoj e ndërgjeghësimit dhe
rrethanave favorizuese europiane të kohës, u rilindën shpirtërisht dhe nisën të
organizojnë vazhdimisht lëvizje, protesta, revolta kolektive të organizuara në
mënyrë spontane dhe filluan t’a shprehin atë pakënaqsi shoqërore dhe politike
në mënyra të ndryshme organizimi, sipas kohës dhe rrethanave të reja të
krijuara.
Fatmirësisht
asokohe populli dardan masivisht u hodh në kryengritje (demostrata), por
mercenarët komunistë të Josif Broz Titos i shtypën ato me gjak dhe burgosje të
vazhdueshme. Përballë raplezarjeve të
reja, dardanët nga një luftë e drejtpërdrejtë e hapur patriotike, u detyruan,
të ndryshojnë taktikë, duke kaluar në ilegalitet. Ata formojnë organizata
politike, kulturore, atdhetare (kryesisht diaspora) me përmbajtje të shëndoshë
patriotike, objektivi kryesor i së cilës ishte bashkimi sa më parë të jetë mundur i trojeve etnike arbërore.
Një
nga organizatat e rezistencës së armatosur antikomuniste, që bëri bujë asokohe,
është Organizata Nacional Demokratike Shqiptare (ONDSh), në Kosovë, Maqedoninë e Veriut dhe degë në vise të tjera
shqiptare në ish Jugosllavi, në gjirin e së cilës, bënte pjesë edhe vajza e re
patriote shkodrane Marie Simon Shllaku.
Populli
shqiptar, ka një histori shumë të trazuar (me humbje dhe fitore), e cila
vazhdimisht ka kaluar nëpër kapërcej të ndryshëm kohorë. Këtë histori e
përshkojnë momente të hidhura të jetës dhe të veprave të shqiptarëve.
Përkushtimi
ndaj nacionalistëve martirë të nacionit, përbën një detyrim fisnik, për çdo
pendë, që të përcjell vazhdimisht me përkushtim brëndinë e ngjarjeve reale
historike, duke zbardhur figurën e pastër e të pasur atdhetare të Marie Shllakut, që sakrifikoi çdo gjë, për
të bërë nacionin e vet të pavdekshëm dhe nacioni si shpagim e nderon, duke e
bërë atë të përjetshme mes nesh.
Në
këtë aspekt, libri hedh dritë, mbi veprimtarinë e vajzës së re qytetare
shkodrane, që jetën e saj ia fali në lulen e rinisë Kosovës martire, duke pasur
në mendje e zemër emblemën e pashuar të rezistencës stoike, kundër ballinës së
përbashkët komuniste bastardhe të ashtëquajtur partizan shqiptaro-sllave.
Maria,
sipas kujtimeve të bashkëkohsve shkodranë, që sot janë të moshuar, ishte një
vizionare e kulturuar, për një të ardhme demokratike, ku respektohen dhe sanksionohen
liritë dhe të drejtat e njeriut, sikurse ndodh realisht në shumë shtete
përparimtare të Evropës Perëndimore.
Nga
bisedat e ndryshme të të moshuarve mësojme, se asaj vazhdimisht i vinte keq,
kur shihte çdo ditë, se ku ishte katandisur atdheu i saj, nën kthetrat e
fjalëve të bukura mashtruese të komunistëve vendas dhe të huaj, që vepronin në
vendin tonë të mjerë me dorë të hekurt asokohe.
Libri, liria, kultura
përparimtare dhe lufta, për t’i arritur këto vlera të domosdoshme përparimtare dhe
demokratike, që burojnë nga këto dituri të reja të shkruara, ishin vazhdimisht
bashkudhëtare të pandara, për vajzën e re shkodrane Marie Shllaku.
Ajo
kishte një pasion dhe vullnet të madh për librat, dashuri dhe respekt, për çdo
vlerë të re përparimtare kulturore botërore, në të cilën ajo rregullisht
përpiqej të merrte sa më shumë që të ishte e mundur.
Shpesh,
iu desh të sakrifikonte nga dëshirat dhe gëzimet e moshes rinore, për të
realizuar qëllimin e saj, që i kishte vënë vetes, të shkollohej sa më mire dhe
t’i shërbente në liri dhe demokraci Atdheut, përmes dijeve të saj perëndimore.
Tharmi
atdhetar dhe ndjeshmëria e thellë nacionale, ka qenë model për kohën dhe një
shembull pozitiv për brezat e sotshëm në Kosovë dhe Shqipëri.
Maria
asokohe e tregoi vazhdimisht me jetën e saj, se ç’kulturë atdhetare kishte
zotëruar deri në ato vite dhe sa e si i shërbei mëmëdheut, duke dhuruar jetën e
saj, në moshën më të bukur të rinisë.
Ndërkohë
theksoj, se ky element patriotësh të flaktë, përmes odiseve të çuditshme, plot
ngjarje të mbushur me ngarkesë luftrash dhe vështirësish në jetën e tyre të
vështirë të maleve në çdo stinë të vitit, ka shpërfillur dhe përballuar me po
aq çudi të jashtëzakonshme ekspeditat sllavo komuniste shfarosëse të stilit
mesjetar, të zjarrit e të hekurit, skamjen, terrin, vuajtjen.
Rrethimet e shpeshta
hermetike,
kalitën vazhdimisht heroizmin, përballuan eliminimin e tyre fizik, shpërbërjen
njerëzore, në keqtrajtimin dhe internimin e familjeve të trimave të lirisë, për
të vetmin “faj”, pse luftuan kundër sllavëve serbo malazez të komunizmit.
Zëri dhe vepra e Maries, shërbei si lëndë e
parë, në fillim të shekullit XXI, për jetëshkrimorin Mrijaj, studiuesi Mrijaj,
rreshtoj dëshmi të reja tronditëse, refleksione dhe vlerësime reale historike,
të cilat gjatë gjithë veprës në fjalë jepen me një përkujdesje serioze dhe
përshkrim original rrënqethës dhe gjuhë të thjeshtë në libër.
Maria, ishte e mbeti një
zë i fuqishëm i kohës,
kundër dhunës, praktikimit të metodave të pushtetit absolut të diktaturës. Me shembullin pozitiv, ajo është një dëshmi
e këngë krenarie e rezistencës, mbijetesës dhe vitalitetit të forcave
nacionaliste, që refuzuan pandërprerë pushtetin e juntës komuniste, që po
hidhte me shpejtësi rrënjën e farës së keqe.
Patriotët
e lirisë dhe Shqipërisë etnike, ekzistencën e tyre e mbështetën vetëm në vlerat
e pastra dhe të larta morale, të traditës së kulluar nacionaliste.
Autori Mrijaj, rrëfen fatin e
përsonazhit kryesorë, kohën kur janë zhvilluar ngjarjet etj., duke dhënë me një
gjuhë e stil të thjeshtë fatet e ndryshme njerëzore, në luftën e mbijetesës
mbinjerëzore, në kohën më të egër dhe të errët të komunizmit në Shqipëri dhe
Dardaninë martire.
Jetëshkrimi i martires
së re të
pushkatuar, plotëson shumë zbrazëti,
zbulon gjëra të reja të mbuluara dhe njëkohsisht arrin të qortojë dhe korigjoj
shumë gjëra apo ngjarje të shkruara keq dhe paramendim, veçanërisht në vitet e
zeza të diktaturës komuniste 1944-1990, ku, historiografia trilluese zyrtare
abuzive në Kosovë dhe trungun amë, e kishte kthyer në normë përbaltjen dhe
tjetërsimin e të vërtetave historike etj., ku rasti i çetave nacionaliste
antiserbo-komuniste, ishte forma më e dukshme e këtij deformimi të vazhdueshëm.
Ky
botim i mire seardhur, nga një autor serioz në diasporën shqiptaro amerikane,
përbën padyshim një kontribut të ri, në skjarimin e disa momenteve me peshë
historike, në çuarjen më përpara të mendimit tonë historik me objektivitet, për
sa i përket studimit të nacionalizmës përparimtare shqiptare, si dhe problemeve
të tjera historike, që lidhen me figurën historike të atdhetares së pushkatuar
nga sllavo komunistët.
Kanë
kaluar disa dekada, për të cilën bëhet fjalë në libër, por kujtesa e historisë,
arkivat dhe dëshmitë e rrëfimtarëve bashkëluftëtarë s’është dobësuar.
Komunistët dhe mercenarët e tyre,
menduan, se i kanë zhdukur të gjitha faktet historike, por në fakt në zemrat e
brejtura popullore, kanë qëndruar të fjetura ngjarjet dhe episodet, të cilat
pas viteve 1990, bënë të mundur të ndërtohet ky libër dhe gradualisht të
rishkruhet historia, sipas dokumenteve dhe fakteve autentike.
Episodet dhe jeta përshkruhet
dora-dorës, duke fituar përmasat e një arkivi të gjallë. Ndodhitë, zënë
pikënisje në qytetin e Shkodrës, ku, lindi dhe u edukua në fëmijëri Maria.
Secila prej tyre, fiton mëvetësinë e të ekzistuarit, në një kohë të caktuar dhe
me peshë të dukshme pikëzohen në atë kohë në Shqipëri dhe Dardani.
Përmbajtja, është e larmishme dhe
me tituj joshës, për t’a lexuar deri në fund me endje. Autori Mrijaj, në
vështrimin konceptual, me një logjikë të natyrshme dhe në lidhje kompakte e ka
trajtuar veprën e vet, kushtuar nacionalistes më të re (e vetme, si femër në 55
çeta nacionaliste, që vepronin me pushkë në dorë në Kosovë), si një pjesë e
tërë dhe jo në kapituj veçmas.
Rrëfimi, fillon me një përshkrim
historik të qytetit të lashtë Shkodrën, të njohur për vlerat kulturore të
hershme dhe cilësore në të gjithë Ilirinë, periudhën e ndritur të Arbërisë dhe
kudo sot në trojet etnike shqiptare.
I
zhytur natyrshëm në leximin e stilit narrativ të autorit, si pa e kuptuar faqe
pas faqeje përfshihesh në pjesën interesante me titull: “Shkodra dhe bija e saj”. Ndryshe lexuesi, mund të mendoj, se në
ç’truall të begatë atdhetar u lind, rrit dhe u edukua vazhdimisht bija e
qytetit antik verior.
Të
gjitha këto mirësi të vendlindjes, i ndiente në frymëzimin e shpirtit të saj
fëmija, që çdo gjë, do t’a mësonte nga stërgjyshërit, nëna e babai, gjatë
ditëve të ftohta të dimrit, pranë zjarrit dhe sofrës bujare karakteristike
shkodrane.
Komunistët, me të ardhur
dhunshëm në pushtet,
filluan menjëherë përsekutimin sistematik, kundër krenarisë, fisnikërisë dhe
diturisë të mijëra intelektualëve qytetarë shkodranë, prelatëve dhe klerikëve
të tjerë katolikë, duke e kthyer qytetin në një katakomb, dhe më pas në një
truall të madh martirizimi.
Shkodra, sikurse dihet nga
historia asokohe u bë epiqendra e rezistencës antikomuniste, ku, për idealet e larta
të lirisë dhe demokracisë, flijuan jetën shumë martirë të fesë dhe atdheut. U
mbyllën shkollat private fetare dhe laike, dhe u konfiskuan me dhunë pasuritë e
tundshme dhe të patundshme të udhërave apo kuvendeve fetare shpirtërore shumë
shekullore të Klerit Katolik (1944-1990)
dhe të qytetarëve të shquar të Shkodrës.
Në qytetin e Shkodrës në vitin 1947 u hapën 12 burgje, për të mbajtur në qelitë e ftohta
bijtë më të mirë të qytetit të lashtë, duke iu nënshtruar hetuesisë së egër,
torturave macabre ç’njerëzore, pushkatimit non stop me radhë e pa radhë dhe me
vdekje apo zhdukje misterioze, të organizuar vazhdimisht nga forcat partizane
dhe Sigurimi i Shtetit (Policia Sekrete),
apo junta e kuqe ushtareke, që po linde me gjak, litar, burgje, pushkatime dhe
mbi male me kufoma të pafajshme të popullit pa dallim feje dhe krahine.
Kujtoj,
se asokohe u dogjën ose ua dhanë peshqesh jugosllavëve komunistë të gjitha
librat e rrallë, që ndodheshin në Kuvendet e Urdhërave Katolike (60.000
ekzemplarë e shumë prej tyre antikuare origjinale) dhe shtëpitë e zotnive
kulturdashës të qytetit me një histori të lashtë në të gjithë Shqipërinë.
Diktatura, e cilësoi qytetin e
banorët e tij, si “qendër reaksionare,
trathtarë, bashkëpunëtorë të Vatikanit, CIA-s, UDB-së, KGB-së, agjentë të
Kinës, etj.”, duke e burgosur, torturuar, internuar, privuar nga çdo e
drejtë njerëzore, keqtrajtuar pa mëshirë.
Diferencimi fetarë dhe klasor filloi më 28 nëntor 1944 dhe vijon edhe sot, në
mënyrë të hapur apo të kamufluar, mbasi shpirti dhe geni i zgjuarësisë, i
kulturës së trashëguar, shihet si rrezik për të gjithë ata, që i shtuan
kalvarin e vuajtjeve dje e sot...
Shkodra dhe bija martire
Marie Shllaku (1922-1946), gjithnjë është dalluar, për vlerat e mëdha të nacionalizmit
shqiptar, duke qenë një zonjë e rëndë dhe burrat e dheut e thirrshin
Shkodërloca.
Sikurse
dihet nga shekujt e historisë, tregohet se në këto lagje rrugica shekullore,
janë rritur dhe edukuar, pranë votrës bujare dhe mikpritëse karakteristike
shkodrane, fëmijët në djep, që nënat e tyre u jepnin qumështin e gjirit, ashtu
sikurse thotë legjenda e lashtë e kështjellës Rozafa.
Martirja Marie Shllaku, ishte pjesë e qytetit,
që ruante në gjirin e saj historinë e lavdishme mijëravjeçare, pikërisht
atëherë, ku, shumë qytete të Shqipërisë jetonin fazën e embrionit të tyre.
Zoti dhe natyra, kishte shtrirë me kohë
dorën e saj bujare, në drejtim të qytetit, që si shpërblim i dhuroi atdheut
bijtë më të mirë, intelektualë solidë, njerëz me erudicion dhe vizion të pastër
atdhetarë, burra të pushkës e pendës, prijës të aftë e martir, që zunë fill
qysh nga lashtësia e Gentit dhe Teutës së famshme…
Për
te, vendlindja ishte çdo pëllëmbë toke shqiptare, njëlloj si Shkodra, që në
dritë e qiti dhe ndoshta më tepër e deshti Drenica.
Maria e përshkoi në
këmbë Kosovën anembanë, në fusha e në male, në qytet e fshatra dhe gjithnjë
ndjente kënaqësi, kur ishte mes bjeshkëve të bukura të Kosovës, lumenjëve që
gurgullojnë me bardhësinë e tyre, pyjet që harlisen në shpatet e maleve, që
herë herë mbulohen me dëborën e re të dimrit të ashpër.
Ajo
bashkëpunoi ngushtësisht asokohe me lëvizjet politike antikomuniste, si:
Legalitetin, Ballin Kombëtar etj., dhe me të gjithë ato forca përparimtare
shqiptare, që ishin përkushtuar për Shqipërinë etnike, një shembull ideal sot,
për secilin prej nesh.
Faktet,
analiza e argumenteve zbardhen dhe shfaqen, për herë të parë në veprën e re, në
pjesët e qëlluara shkrimore, por shumë kuptimplote, si:
“Familja Shllaku dhe
historia”,
“Kosova dhe Marie
Shllaku”,
“Nacionalisti ing.
Xhafer Deva zbuloi dhe përkrahu talentin e Maries”,
“Profesor Ymer Berisha
udhëheqës e martir i Kosovës”,
“Shokët antikomunist
kujtojnë Marien”,
“Maria në Kuvendin e
Dobërdolit”,
“Beteja e qelisë së
Siçevës 12 shtator 1945”,
“Maria aktive në Kuvendin
e Drenicës”,
“Martiria shkodrane në
luftën e Drenicës”,
“Shtypi i kohës flet për
pushkatimet”,
“Nxënësia e Fishtës e
priti me qetësi pretencën e vdekjes”,
“Maria dhe ONDSh”,
“Krijimi i Organizatës
Patriotike “Besa Kombëtare” dhe Maria aktiviste”,
“Marie Shllaku
bashkëpunëtore e shumë organizatave nacionaliste në mal”,
“Maria në Mat’hauz-en
dhe Aushvic-in e Jugosllavisë komuniste”,
“Heroina për 50 vjet e
lënë në harresë”,
“Një histori të
dhimbshme, por krenare shqiptare”,
“Maria dhe historia që
do të flasë përsëri”,
“Një përmendore e
pavdekshme për Marien libri i Kelmendit dhe Gashit”,
“Me histori në dorë”,
etj.
E
gjithë jetëshkrimi, ndjehet i freskët nga rrëfimet e bashkëkohësve dhe
shoqërohet me shënime të pasura historike, për bashkëluftëtarët e përsonazhes,
një literaturë e pasur të hulumtuar në Kosovë, Shkodër, Tiranë e SHBA. Me
pushtimin e Kosovës nga ushtritë serbo-malazeze, më 1912, populli shqiptar ra
nën zgjedhën e një shtypësi të ri tërësisht barbar.
Aneksimi i trojeve
shqiptare,
i sanksionuar fatkeqsisht nga Konferenca e Ambasadorëve në Londër më 1913, u
shoqërua me vendosjen e një regjimi të egër të shtypjes dhe gjenocidit për
shumë dekada me radhë.
Pozita e Jugosllavisë, nën Mbretërinë
Jugosllave aoskohe dhet se ishte shumë e konsoliduar. Kjo kishte ardhur
fatkeqisht menjëherë, pas përfundimit të Luftës së Parë Botërore (1945), kur
forcat masive injorante partizane dhe komuniste në Europën Lindore marrin me
gënjeshtra tipike të propagandës dhe raplezarje të vazhdueshme ndaj kundërshtarëve
të tyre, për drejtimin e shtetëve të çliruar nga pushtuesit fashist dhe nazist.
Pra,
kemi në këtë rast një kontuinim të mbretërisë jugosllave, ku, brenda tyre
padrejtësisht ishin përfshirë padrejtësisht një pjesë e konsiderueshme e
trojeve shqiptare.
Pas
përsekutimit dhe masakrimit fizik në kohën e sundimit të Aleksandrit,
shqiptarët e Kosovës, provuan në kurrizin e vet masakrimin në masë, menjëherë
pas “çlirimit” të Jugosllavisë.
Vrasjet
masive u kryen nga repartet e ushtrisë popullore çlirimtare të Jugosllavisë të
kryesuar në Kosovë nga marsha e direkte e Marshallit Tito, i plotëfuqishmi
asokohe Fadil Hoxha me kompani, me të cilat do të bashkohen më vonë brigadat partizane të drejtuar për masakra
nga komandantet xhelat Shefqet Peçi, Shaban Haxhia dhe komisar politik
krimineli Ramiz Alia të nënës Shqipëri me urdhër direkt të komandantit
sadist Enver Hoxhës.
Në
emër të nënës apo “memëdheut”, ata vranë bijtë më të mirë të shqipes në trojet
etnike shqiptare, për t’i hyrë në zemër sllavokomunistëve të kirminelit dhe
mashtruesit politik J.B Titos.
Në
situatën e re shumë rë rëndë të krijuar asokohe, gjendja nacionale, sociale,
ekonomike e popullit shqiptar erdhi duke u ashpërsuar nga dita në ditë.
Shqiptarët, qenë kësisoj një ndër
popujt më të diskriminuar dhe të shtypur totalisht dhe vazhdimisht në të gjithë
të ashtëquajturën Mbretëria e Jugosllavisë.
Me ardhjen e Italisë
fashiste dhe Gjermanisë naziste në Kosovë (1939-1944), kufiri
shqiptaro-shqiptar, midis trojeve shqiptare, në pjesën veriperëndimore të
Kosovës ishte i lirë.
Tashmë,
shqiptarët e ndarë padrejtësisht, qysh prej vitit 1913 nga Europa lavire dhe
Fuqitë e Mëdha, filluan të lëvizin lirshëm në të dy anët e përbashkëta të
nacionit arbëror.
Sigurisht,
ky veprim i rrëzimit të “murit” artificial, ishte një nxitje, për zhvillim të
trevave shqiptare, por nga shovinistët sllavë nuk shihej me sy të mirë.
Mbarimi i Luftës së Dytë
Botërore,
në vend që të zgjidhte problemin e fillimshekullit XX, e thelloi më shumë
trathtinë, që vetë udhëheqësit e Partisë Komuniste të Shqipërisë, kishin bërë
në bashkëpunim me shqiptarët mercenarët besnikë të Serbisë. Ata bënë aktin më
të rëndë, duke e lënë Dardaninë e lashtë martire nën morsën e re shtypëse të
kolonizatorëve sllav barbarë.
Fakti,
që nga viti 1944-1990, ku, shqiptarët ishin të pushtuar e përligjë trathtinë e
regjimit të diktatorit të kuq antishqiptar, sadistit otomano-arab Enver Hoxhës
dhe më kot mundohen pseudohistorianët komunistë të shfajësojnë Hoxhën dhe
regjimin e tij bastardh.[1]
Kujtojmë
nga historia, se ka qenë pikërisht ky regjim antihuman, që ka dorëzuar me dorën
e vet kasapit të Europës Juglindore (Ballkanit) gjatë 50 viteve me mijëra
vëllezër kosovarë (Masakra e Tivarit me
4.500 shqiptarë të masakruar ditën për diell), mbushën burgjet e Burrelit,
Spaçit, etj. dhe në kampet e përqendrimit në shtetin amë burg...
Dhe
për këto fakte, shiko vargun e gjatë të listave në gazetat: “Pishtari”
(Shkodër), “Liria” (Tiranë) etj., të Shoqatës së ish-Përndjekurve Politikë të
Shqipërisë, shënimi im K.K.), që kishin ikur nga vendlindja, për t’i shpëtuar
masakrave, por janë trathtuar fatkeqsisht nga komunistët sllav të Tiranës së
kuqe zyrtare të Hoxhës, që kishin dashuri të pakufi, për kroatin Josif Broz
Titon.
Vetë
diktatori antishqiptar Enver Hoxha, (administrata, institucionet shtetërore e
shkollat), në zyrën e vet ka mbajtur portretin e Titos, Stalinit, Mao Ce Dunit.
Asokohe
dhe për shumë dekada me radhë, diktatori
antishqiptar, e pllakosi përtokë krenarinë e shqiptarit si individ dhe komb,
mëvetësinë e tij, në mënyrën e të menduarit e të jetuarit, me projektin makabër
të krijimit të “njeriut të ri” (një
ibrit eksperimental), kryekreje sipas modelit të komunizmit sllav-ruso-kinez,
ka bërë që edhe sot disa njerëz të konsumojnë dollarin në SHBA, euro-n në
Kosovë e Shqipëri, për t’a blerë “artin”, që i këndon largkjoftit.
Ai,
pas vetës ka lënë Shqipërinë një “kopsht me lule” (katrahurë), me kujtimet e
errëta për Burrelin, Spaçin, Ballshin, etj., dhe me qindra kampe internimi ne
të gjithë atdheun, duke thithur si ushujzat gjakun e popullit të vet për
50-vjeçarë me radhë.
Eshtë
pikërisht ai, që e vari, kryqëzoi dhe katandisi shtetin shqiptar në ishull
kubanez (xhungël) dhe në varfëri të tejskajshme, pasojat e së cilës ndihen ende
sot...
Duhet
vënë në dukje, se figura e Maries, nuk mund të kuptohet e shkëputur nga dëmi,
që regjimi i Tiranës i ka bërë çështjeve të trojeve etnike shqiptare, duke i
detyruar nacionalistët të rrokin armët, kundër sllavëve dhe trathtisë
shqiptare.
Në
politikën negative të jashtme, që luante Tirana zyrtare e të vetëquajturit
“gjeneral” Enver Hoxha, ishte çasti antishqiptar, kur zyrtarët amerikanë e
pyetën, se cili do të ishte reagimi juaj, fjala vjen, sikur Shqipëria të
kërkonte, që të futej çështja e Kosovës në rendin e ditës të Konferencës së
Paqes?
A nuk do të mendonit ju,
se të paktën, ju gëzoni të drejtën, që pretendimi i juaj të diskutohet dhe të
studiohej?
I
shtangur nga kjo analogji e papritur, Enver
Hoxha përgjigjet, se: “Analogjia e
juaj nuk qendron, sepse ne nuk kemi pretendime ndaj aleatit tonë Jugosllavisë,
për Rajonin e Kosovës”.
Tashmë
Shqipëria, do të kishte padronë të rinj jugosllavët e Titos dhe sovjetikët e
Stalinit. Mendoj, se s’ka nevojë për koment.
Ajo
që e bën më interesant këte episod historik, është se tani, Shqipëria ndodhej para një realiteti, ku,
Beogradi nëpërmjet një varg traktatesh ekonomike, kishte formuar kompani me
aksione të përbashkëta, kishte hartuar një program të barabartë, për unifikimin
e çmimeve dhe kishte filluar bisedimet për bashkimin doganor, unifikimin
monetar etj.
Gjuha cilirike
serbo-kroate, asokohe menjëherë ishte futur në shkollë. Sipas planit jugosllav,
Shqipëria, do të ishte furnizuesja e saj me lëndë të para dhe shumë shpejt, ajo
do të bëhej republikë e saj e shtatë...
Kjo
tashmë nuk është fshehur as nga vetë jugosllavët, që thonë se asokohe ia hodhëm
Shqipërisë “motër”!!!
Libri
në fjalë, përkushtuar denjësisht dhe profesionalisht heroines së re Marie
Shllakut, futet ndër ato botime të vlerave të përveçme dhe njëkohsisht del nga
rrethi vicioz, ku, shpesh humbin shkrimer dhe librat të llojit të kujtimeve.
Historia mbetet në rend
të parë,
ku, qendrueshmëria e të dhënave dhe fakteve, i hapin hapësirë pasurimit të
biografisë së shkodranes bukuroshe Marie Shllaku, duke e ndihmuar në rizgjimin
e historisë.
Mund
të thuhet, se jetëshkrimi i deritanishëm në fjalë sjell një drejtpeshim në
vlerësimin objektiv të figurës së vajzës së re martire.
Ajo mbeti një femër
legjendare,
me tradita të thella atdhetare, një nacionaliste e ndërgjeshme. Ajo u ndal
(qëndroi) në Kosovë, me vullnetin e saj të lire shpirtëror, për të vdekur si
patriote e trojeve të përgjakura të Kosovës martire.
Autori Mrijaj, orientohet drejtë në
kohë, duke e parë martiren e flijuar, për ideale të shenjta atdhetare, si një
figurë realisht historike, tek i shmanget natyrshëm mitizimit, d.m.th., ai e
çmitizon atë, e bën qënie të prekshme, me trup dhe frymë, duke demostruar
kësisoj një shembull të jetësuar, me punë hulumtuese e shkrimore serioze.
Historia, ende ka për të thënë e
shkruar, për këtë përsonalitet historik në të ardhmen, mbasi ka lënë gjurmë të
pashlyeshme, në vetëdijën e popullit tonë dhe si e tillë përkujtohet me krenari
dhe respekt të veçantë, si qytetare nderi e trojeve etnike shqiptare.
Botimi i librit
jetëshkrimor historik,
është mundësuar nga cifti i ri i porsamartuar shqiptaro-amerikanë, që të prekur
thellë nga historia tragjike e vajzës së bukur dhe shumë trimëreshë Marie
Shllaku, shprehën dëshirën të sponzorizojnë librin kushtuar heroinës së
pamposhtur.
Martiria fisnike
shkodrane, ëndërroj në vajzërinë e saj që të bëhej nuse, por ajo zgjodhi si
dhëndërr interesat e larta të Atdheut, duke privuar vetvetën nga dita e
nusërisë.
Libri
me 3000 ekzemplarë, është botuar në New York dhe ka 218 faqe me disa foto, që
botohen për herë të parë. Kopertinat (ballore dhe mbrapa librit), janë
realizuar me mjeshtri nga dizanjeri i talentuar i gazetës “Illyria” Berat
Gashi, ndërsa lektorimi është bërë nga profesori i Universitetit të Shkodrës
“Luigj Gurakuqi” dr. Fran Luli,
recensent profesori i Historisë studiuesi Nue
Oroshi, konsulent studiuesi i mirënjohur dhe botuesi i shumë librave
jetëshkrimor e artistik studiuesi Jetish
Kadishani dhe në kompjuter Donika
Mrijaj.
Shënim: Ky shkrim është marrë nga libri në dorëshkrim “Dritëhije
historike në New York”, (New York, 2024), që së shpejti pritet të botohet
në platformën online të kompanive më të mëdha në SHBA dhe botë Amazon, Barnes
and Noble etj.
[1] Kujtojmë nga dokmentet historike, se në Kamborxhia diktatori Polpot
vrau 2.000.000 bashkëkombas kamborxhian nga 7.000.000 banorë që asokohe kishte
vendi, që mendonin ndryshe nga regjimi i tij dhe u fut në enciklopedinë e
krimeve komuniste botërore kundër njerëzimit.