Mendime » Radovani
Fritz Radovani: Pse vetem Shkodra?! (XXIV)
E diele, 22.10.2023, 07:53 PM
Pergatiti Fritz RADOVANI: Pjesa e XXIV.
PSE VETEM
SHKODRA?!
CILA ISHTE
DETYRA E
SEKSIONIT KATOLIK
PRANë DEGëS Së MBRENDSHME Të
SHKODRES Në 1946,
I VETMI N’BOTë ?
-ZHDUKJA E PERJETëSHME E
EMNAVE T’ATDHETARVE
SHQIPTARë
Cum non est cui suadeatur
Et qui suadeant non sunt.
(Plint. Paneg.)
I.
Me thân’ se s’dijte ç’âsht votra e shqiptarit
e shtroja e tij me firi t’njomë e trûngu
nënkrejse e
vrashtë illyre pranë zjarmit
gjith’her’
mikprit’s, nëpr’ ato biga e ahishta
ku bjeshk’t e
nêmna derdhin lot rrëshine: 5
Me thân’ se at
dor’ të lmut e t’shugurueme,
si tosk’ si geg’,
pa farë idhní besimi,
s’ta puthi e s’ta
shtërngoi si miku mikut,
por kryet ta vrau
pse kok’ për kok’me tândin
shqiptari e ndeshi
fatakeqi, rrehëm! 10
E pra ky derën dy
kapak’sh ta çili,
si i t’shpis, dita
me ditë ândjeve tua
bujar i erdh e
gjurm’ për gjurm’ ndër shpêlla,
ku flêjn’
drangojt, drangûe aj vet’ të prini,
me krrab’ të vet
çërmoi nëpër têrrina, 15
me lahut’ të vet
këndoi pa mê pran’ téje, (pa mê – pa
pushue,FR)
me brisk të vet
latoi me shkrojla t’vjetra
një shkop për ty.
Patër Milan të quejti,
t’ ndêshi e
t’përcuell, ké stani i vorfën t’prîni,
ngarkue me plaçka
tua e me visare 20
t’njaj giuhe
s’lasht’ qi namin ty ta rriti
ndër blêj qi nuk
dijn’ mort. Ké stani t’prîni,
ku e pakundshoqe
t’pritte bujarija
e grues shqiptare.
E kur mbi letra tua,
lodhun s’kërkuemi,
nji sy gjumë i knaqun 25
me bâ ti dojshe i
patrazuem prej kujna,
cikën e lop’s ajo
fisnike e mielte,
plotepërmaje ‘i
kup’ me psheshatâmbël
para ta vête e,
ksulën n’dorë, i zoti
i shpis’ “njelmo,
njelmo, i bekue” me t’dhânun 30
e buk e krypë e
zemër parashtrote.
Héu! Mirë uhan
shqiptarit sot ja ktheve!
N’areopagun e
letrarve t’tú
rrashtën e t’parve
ton’ prej thesit nxore,
(at thés na vet’
ta mbâjtme e vet’ ta mbûshme!) 35
e si shpërblim
plot e përplot me tamthin
e i’dhuni’s
s’pashoqe né na paraqite
e “pini, pini,
t’shkret’” i grishe evarshëm
Astyagjë i dytë
Arpagut t’mjer’ shqiptar!
Arpagu n’darkë, o
mizorí! Me mishin 40
e djalit t’vet do
t’ngihet edhe n’rrashtën
e tij do
t’pijn’.., i pvetun do t’përgjegjët:
“N’sofrën
mbretnore çëdo gjellë a e shijshme!”
Dishmitare ty
t’thrras o e tepruemja
durés’ shqiptare,
ti qi vuen pa zâ, 45
e brén pa u ndî, e
kjân pa ankim, e thér
pa vrá, diftom’
pash Perëndin, a mundem
shqiptar i lirë
Arpag i dyt’ m’u bâ
i shuem e i
poshtër? Un me dije tânde
s’ due t’mbatëm, o
letrar. Synon meshtari 50
meshtarin jo
shqiptar, i thot’: Gabove!
Ujku don tym e
mjegull. Rac’s illyre
ti ujk ju bâne,
gjall’ ti ma përpine,
me at eureka
t’çuditshëm ti e zbulove
nênin gordjan,
me’i t’sjellme shpate e kpute, 55
e nji rras’ t’ré
mbi vorrin e Shqipnis’
na vûne: Ktu
pushon rraca ariane!
Rracë e stërkeqne,
farë e manafikun,
skotë e përzieme
hithâsh ariane
kênka Shqipnija? O
témpora! O móres! 60
Gjurmues i thêll’,
ti gjurmë Illyrjes s’vjetër
n’Shqipni s’i
gjên? Mbi té përbé pra jemi,
mbi pluhun t’saj
përbéhen pelikanat
e dërmishun ndër
vuejtje mijvjeçare
dëshmor’ të
padishmuem. Gjurm’ nuk i gjên? 65
e prá dikur i
madhi i t’mdhejve Leka
n’Egjyptin e
gjymtisun pik’ma s’pari
mbi ball’
t’Hetéjve ton’ s’kundroi habitun
emnin shqiptar? At
emën t’nëpërkâmbun
nuk shkoi aj me e
ringjallë? Ti gjurmë Illyrit 70
n’Butrintin tând
nuk i gjên? E nuk kujtohe
se edhe n’shpi
tânde dora e huej la shêjet
e ‘i gjytetnimit
t’huej? Edhe n’shpi tânde
gjuha e përfolun
s’kjé gjth’ herë e shkrueme? 75
Përmbi gërmadha
t’hueja ndër pasojna
tejshekullore
rrihi flet’t e tua,
Shqipe virgjin e
Illyrve, e n’çerdhe tânde
çili ata zogj,
rriti ata zogj e ndîelli
me gjuhën tande
Illyre Shqipëtare!
Préja ti, Roma e
Madhe, hovin Pirros, 80
rrudhja guximin,
Rom’, Teutës zamâdhe,
Gencin shkodran’
shtërngoje me verig’ ari,
por jan’ verigat
shêj se Rom’ a Roma (shêj –
kêputë)
e Illyri Illyr. Verigat ja zgjidh’ Gencit,
i shkrijn, i bân
kunor’, mbi krye t’Illyrit 85
besnik vetê ajo e
vnon Roma e pavdekshme.
Na komb’ bastardh,
na t’huej n’vend ton’, na préja (preja
– të pabesë)
e votres sonë,
emënharruem, rrugaca?
Rrugaç, vasal,
ushtar i blem me pare
edhe zamadhi
Kastriotë i yni? 90
pse ‘i dit’
vetimshëm aj me shqipe t’veta
mbi Ardjen
fluturoi, besën e dhânme
fronit t’
Partenopës me gjak n’Ursáre
n’vend për me çue
si e ka zakon shqiptari?
E drejta a nji.
Kjé Kastrioti i bindun 95
n’miqsi t’Venecjes
s’lasht’, por pau Rozafa
Shpatën e tij e u
dridh. Aj Kapidani,
Aj pararoja e
krishtënimit t’ngûcun,
por edhe Mbret i
Shqipënise Illyre.
Ti ndér’, ti
t’drejt’ kurrkund s’i dhae shqiptarit. 100
Ç’e bâjm’ na
t’gjallt’? Pse lodhna kot? Pse lypim
çka s’na përket? E
ti djelmni, pse lnyre
për fate t’ardhshme t’Shqiptaris, kur n’shpatull
ná gjâ nuk kém, as
komb’ as fis nuk jém?
Perjârgë a pênda e
jote, Cordignano! 105
Me dâng’ të zez’
ti ja zhigate ftyrën
vedit e né. Por
nuk jan’ dokrrat tua
qi e bâjn’ paçavër
rracash Shqiptarin!
Nuk jan’ zbulimet
t’tua çudiplote
qi e bâjn’ me
kthye dalë ‘i fjal’ të folme, 110
nji dor’
vllaznisht të shtrime, ‘i bés’ të dhânme:
Shqipja Shqipës
krahun ja dhâ, s’ja kputi.
Njikshtu
shpnesojm’, njikshtu e dijmë. E t’bâni
goja me fol’ çka
para téjet nieri
i gjall’ nuk thá?
E t’bâni zemra shpirtin 115
pa i dalë endè ti
me ja xjérr’ shqiptarit
me at styl të
kuqun n’gji? I thérun n’zemër
vigmën aj sot e
lshon.... Prej téje e nâmta
kupë e përmbyzne a
derdhë e buka e thyeme (përmbyzne –përmbysun)
nuk njitët mâ. Hin
fjal’ kah dole ‘hè gjoftë 120
rrféja mizore e
hijevet Illyre,
nâma e nji kombit
qi nuk humb’ si s’humbin
Shtyllat e
Kapitolit tând! Prapóu,
ti hije e zez’,
mos t’marrin mbrapa vigma
e t’parve ton’
prej vorrit, ku flên Fishta, 125
prej grope, ku
pushon Frashëri e Mjedja.
II
Mjedja, Barbari i
Madh, n’heshtjen e gjumit
t’vorrezave
injacjane e luejti rrashtën
brahyçefale e prej
dy rrathve t’humbun
Frombója i dyt’ dy
sy vetoi si rrféja; 130
me grushtin e
përtham e shkundi Pasin,
Jungun e t’amblin
Gjenovic me vllazën,
akull ku n’préhje
barasohen eshtnat
e t’strukunve nën
dhé. E théll’ si deti,
ehéu! Nji gjâmë u
ndi e përfrigueshme. 135
Ndigjom’, ti
Cordignano, e veshin vénja
fjal’s qi po
t’thâm: Nuk a zili degâmje
vargjet e mija qi
frymzon, por ahti
i nji shqiptarit
t’lirë, i shituem zânash,
pse i prekun
n’tél, pse i thérun n’zemer, t’rámën 140
gati me e bâjt’
por t’shámen kurr. Harrohet
e s’harrohet çdo
dhûn’ mbi tok’, por ndéri
për kombe a shêjt,
si shêjt a gjaku i dêrdhun
për Atmë e Fé.
Por, kurr nuk mund t’harrohët
oshtima e théll’ e
shigjetve t’helmatueme 145
tridhetë e sa
vjeçare, kur s’andejmi
shkodranit ftyrën
me ja marrun déshte
me t’idhtin gaz e
Shkodrën e rrëthueme,
(ku zogjt e
shqipës s’parit syt i çilne,)
n’thalbin e zemrës
keqas ma gërgave, 150
njât’her’ kur ûja
flatrat e shpuplueme
ndête mbi né
mortore e ankimi i zi,
me rrâjça n’goj’
kelkaze e madergone,
çilte vorreza
t’reja n’për gardhîje;
kur nanën téme,
ditë e zezë, e mblova 155
n’at syz’ lédine
n’Rmâj, kur Taraboshi
e Lodertuna
viellshin zjêrm çeliku,
n’thalbin e zemrës
keqas ma gërgave!
Nanën kush e
harron? Por Nana e Madhe
Shqipja dykrenshe
Illyre u njâllte e lumja, 160
u njâllte. E pra
ty Shkodra, Cordignano,
t’ bâjti e
t’nderoi! Andërr a kjo ti thue?
A e din, a e din
sa tâmb’l atdhedashtnijet (tamb’l –
qumësht)
q’at ditë e sod ka
derdh’ gjini i Rozafës
shkodrane? A e
din, a e din se lojcë a fati, 165
por jo mizuer si
ti? Se e vërvit’ peshën,
por si ti dorën
nuk e mshehë? E s’paku
me rrashta e me
kersij s’lot shkopecingël (kersij –
kocka)
si don me lujtun
ti, tue çprush’ ndër vorre
amanet vorrit
ç’âsht zakon me i lânun 170
të pa trazuem,
t’pa fyem? S’harrohët shpota (shpota –
tallja
mbi ata
shqiptar’t e lashtë e meshatarë,
mprojtsa fatosa
t’virgjinís s’ kërcnueme
e t’ fés s’
ligshtueme, qi ti m’i shgjetove,
kâllpa m’i qite. E
pra njata rrëbeshit 175
salvimtar kalli
vetun ballë i bâne,
njashtu si muejtne
e dijtne, kurse ndjeksit
e Benediktit t’
Madh hanës drapnore
ju shmângne tui
lân’ mbrapa troje e rrasa,
por monumente jo,
sikur Barleti, 180
Buzuku i lashtë e
Budi e émënmadhi
Bogdan’ i yni,
ndéra e kohve t’ shkueme,
nám i pasosun i
ksaj’ tok’s shqiptare,
ku ‘i drit’ ka
mbet’ ndër zemra endè e pa shkîmun,
ku ‘i gac’ ka
mbet’ ndër votra endè e pa shkrepun, 185
ku ‘i bés’ ka
mbet’ ndër fise endè e pa çártun.
Ti misjonar,
përmbi stomîjet shêjte,
vllazën na quejte
e vllazën na përcolle,
por vrasës ti na
dole! E, po, po, thue,
t’i lajnë uhat
félshuesat e Shqipnisë 190
me priftën t’vet
shqiptarë! E prá këta priftën
nuk ju përulne
kurr çâllmës sulltane,
as shkopit
t’carvet, por synuene Romën
Latine t’Papve fén
edhe kombsinë
tuj mprojt’ her’
mbath’ her’ zdath’, edhe tiarat 195
përmbi fronet e
lashta ipeshkëvnore:
Kur brûnxat
flêjshin n’dhé e kur t’mbértisna
vashat shqiptare
drejtë e syjshin trévën
shêjte t’zbulueme,
gur’ për gur’ ku shêji
i mbledhjes
s’tyne, qinda vjet me radhë, 200
krepatueshëm
kumbon’t i xëvêndsote;
kur jashta murit
t’that, pushkën për faqe,
burrat e dheut,
xhúrdin e zez’ mbi krye,
vështojshin mos
t’i xân pusí vezire
mbi ltér’
t’bekuem, ku dora e meshtarit 205
shqiptar n’bekim
dukej e zhdukej para
se t’qitte synin
rrezja e parë e diellit.
O misjonar’,
kambsor’t e Naxarenit
n’detin e
shqetësuem t’ kti krishtënimi
s’ bashkut me né,
kush rretin e kush grepin, 210
me gjoj’ hyjnore
dora dor’s ta mbushim
lundricën e Tinzot
me at lajm t’frigueshëm
qi nierz përtrijn
e kombe! Marrí njehët,
âjun kur Drini
breg e m’breg vërsulet
e shkamba dyndë e
m’ shpin’ përkund’ çináre, 215
bregut përpjet’ me
i dhân’ rrëshanzës s’ vogël,
për t’ mbledh’
bërcakë e cokla e cingla t’ thata
pa ndonji vlér’.
Grêth’ mundet m’u bâ bleta,
por marimanga
blet’ nuk bahët lângun
pa e sjellun
n’helm. Ta dijë koha e ardhshme 220
e lume o e mjer’
(me fatin kush mund kapët?):
Kanuja Illyre
pronen edhe kullen
me kulm e me temel
e gjan’ e gjallë
me ç’fryn e ç’ avullon ja digjte núri,
por armën lirshëm
n’dor’ ja lête gjaksit. 225
Siell, Cordignano,
n’dorë armën e ké:
Ndêshëm n’tryvezën
shkencatare t’ presin
banor’t e botës s’ vogël primitive.
Kjémë çka kjém’ e jém
çka jém. Zakonët
ti ruejmë Illyre e
gjuhën t’papërlyeme! 230
Ndër duer
t’virgjilta t’ çikave t’ fatueme
t’ përshkohen
spikt, e pêjna leshi s’dredhun
t’ dalin të ri për
tirqi si biluri,
e téja t’ fort’ si
kanpi për buljera,
e kput’ t’ qindîsna
n’ar për fatamirin 235
qi hylli do t’u
sjell’ kur táta e lókja
n’ân’ ti vên’
shêj, njashtu si na lá i pari.
Njashtu si na lá i
pari, çeta e lúme
e barijvet
shqiptar’ n’ mallesa t’ veta
ogiçin para,
berreve dihatse 240
t’u prijn ké mrizi
plak mijavjeçari;
nën hije t’ tij
t’këndojn kangën e vjetër,
t’shkruejn zogj me
krah’ n’velgji prej s’ kuqi s’ pishës,
t’shkruejn flutra
lloje lloje m’ furk’ shpatúke,
si lokja jau
kërkoi Bardhën nuse. 245
(qi me e kërkue me
pishë edhe me qiri
mana kûnd shoqen
nuk ja gjên’); e t’ shkruejn
e t’ shkruejn edhe
me gjak shêja vllaznije,
n’krahun e njom’
të njani tjetrit, gërmat
e vjetra t’nji
kujtimi t’ lasht’ sa bota 250
e tyne Illyre.
Bashk’ me hije t’ dirgjën,
prej muzgu, dhênt
përpara tè konaku
t’u prrallë e tue
këndue ‘i kang’ mbas krahit
qi sos’ përher’ n’
kushtrim. Çka thot’ kumbona,
or ju, n’ at Kish’ të lume, vetmitare? 255
Dita e misjonit!
Mblidhën çeta çeta,
bûjen me u dá
mikpritse misjonarve, (bujen –
buken)
me u ba konak. Qé,
siellet n’ héll’ ma i miri
dash për kumbon’.
Prân’ spata kmesa e lavra,
prân’ dér’ n’
mullî çakallja, e dîng përmbushet 260
streha hyjnore e
vorfën. Nisin zêmrat
rryeshëm m’u thy
para s’ vërtet’s tronditse,
e besa bés’
m’u lidhë e i leshti parzëm
me lyp’ mëshrirë e
dora dorën gjakse
për hatër t’
Drunit Shpërblimtar m’e puthun, 265
me t’ luejtun
gjakut, ndërsa trina e s’majtës
cirkën e tér’
zbunûese. A lodhë, a thýe (cirkën –
djersën)
Thráku barbar i
yti, Cordignano!
Tashti , té votra
shlodhu, o misjonar,
e n’ dritën e
tymósun t’ pishtarit 270
shejó triumfe
t’réja: sóse ditën
me syt e lodhun
tui kërkuemun gërmat
e ufices
meshtarake. S’a nevoja,
n’ kureshtën tânde
shkencatare, synin
harû t’a lshojsh
ndër rrath’t e atij vargoni: 275
a janë a s’jan’
këputë, e Lék’t e shqipës
a janë a s’janë
Illyrë, a mos teprica
e ‘i rracës s’ bastardhueme? Nuk t’ka hije
me u ardhun hakut
macave shpijake,
prushin mbi shpîn’
t’u grumbullue, gazit 280
pa dijt’ me i
dhânun fund, kur ato t’mjerat
t’përzhituna
n’térbim e merrshin iken.
Njikshtu m’kurriz’
t’ shqiptarve grumullove
gáca mbi gáca,
Cordignano, e bota
veshin tá vûni e
përmbi letra t’ mëndafshta 285
dorën kundroi leçitse
albanofóbe.
Veprën e
misjonarit lavdiplote,
ravën e kambve t’
tija koha e amshimi
me bindje e
përkujton, por, vepra e jóte,
ravizë e zbét’
trathtije, a gjurmë gamilli, 290
qi vetun e përlán’
shtërgata e breshni.
Shenim prej Fritz RADOVANIT:
Plot 61 vjet ma
parë, më shpjegonte Prof. Gaspër Ugashi, në Shkoder:
Lexoje këte “Leter
të hapun” që një Prift Katolik Shqiptar, Don Ndre Zadeja i ka shkrue një
klerikut tjetër italian At Fulv Cordignano-s, mbasi ai pat fye në një shkrim të
vetin Popullin Shqiptar, në vitin 1941. Kjo u shpall në shtyp në vitin 1942.
Në vitin 1942 një
student shqiptar (emni i të cilit nuk më kujtohet F.R.), në Paris tue dhanë
provim për letërsi në Universitet atje, e pyet profesori: “Po, përveç dy
letrave të njohuna, a ka ndonjë tjetër të kësaj gjinije që asht botue në këto
ditët e fundit?” – Studenti shqiptar heshtë... – Profesori francez shton:
“Pikërisht në vendin tand asht botue këto ditë një letër e tillë, ku, një Prift
Katolik Shqiptar i asht përgjegjë fyemjes që i ka ba Popullit Shqiptar, një
dijetar i njohtun italian, po, edhe ai klerik katolik.
Ajo “Letër e
hapun” e shkrueme nga Don Ndre Zadeja, zen vendin e tretë në letersi botnore
për nga ana letrare dhe artistike. Autori i saj, Zadeja, ka shkrue një letër të
tillë që mund të lexohet në të gjitha ambjentet dhe për të gjitha moshat, mbasi
gjuha që përdorë Autori, asht shumë e pastër dhe shumë e pasun.”.
Por, askush nuk
mund të parashikonte se mbas tri vjetësh, me 25 Mars 1945, në orën 05.00 të
mengjezit, Don Ndre Zadeja, “Poeti i Ambëlsisë” do të pushkatohet në Zallin e
Kirit nga trathtarët komunist “shqiptar”, si “anmik i Popullit të vet”.
Fjala e fundit e
Tij: “Ah moj Shqipni, moj mizore, e çka të baj ma shumë për Ty?!”
Ju lutëm
shpërndajeni tek Rinia këte Leter...
Shpërndajeni në
katër anët e Botës, si asht shpërnda, edhe vetë Rinia Shqiptare..!!!
Melbourne, 22 Tetor 2023.