Mendime » Radovani
Fritz Radovani: Pse vetem Shkodra?! (VIII-2)
E hene, 24.07.2023, 06:37 PM
Nga Fritz RADOVANI: Pjesa e VIII/II.
PSE VETEM SHKODRA?!
MASKA
E AT GJERGJ FISHTëS,
PUNUE
NGA PIKTORI ARTURO SALA S.J.
ME 31
DHETOR 1940.
Seksioni i Mbrendshëm ose Dega e Punëve te Mbrendshme
SHKODER,
Aty ishte edhe
SEKSIONI KATOLIK I SIGURIMIT SHTETIT – I VETMI NË BOTË!
APROVUES DHE ZBATUES I VENDIMEVE TË MARRUNA NGA
KOMITETI QENDROR I PARTISË KOMUNISTE JUGOSLLAVE,
PARTISË KOMUNISTE TË BASHKIMIT SOVJETIK DHE
TË PARTISË KOMUNISTE TË KINËS.
1941 - 1991
KJO MASKË
FLET EDHE
SOT
ASHTUSI NË VITIN
1919:
“SHQIPTARËT
E
TË DREJTAT E TYNE”
NË
KONFERENCEN E PAQËS
PARIS
20 QERSHOR 1919
FJALIMI U
PËRGATITË NGA
AT GJERGJ
FISHTA O.F.M.
(Sekretar
i Delegacionit Shqiptar)
DHE, U
LEXUE FRENGJISHT NGA
IMZOT LUIGJ
BUMÇI
(Kryetar
i Delegacionit Shqiptar)
Ju
lutem, shikoni me kujdes horizontin kulturorë t’ At Gjergj Fishtës dhe,
krahasonje me “akademikë e diplomatët miljonerë”!
II.
Deri këtu kumbona jonë. Tash lypet, që të ndieni edhe atë të anmiqve
tanë; pse dishroj që të thelloni me mend sa ma mirë këte çeshtje, për me mujtë
masandej me dhanë një gjyq të kthjelltë e të paanshem mbi Shqiptarët e mbi të
drejtat e tyne. Duhet dijtë, që as anmiqtë tanë nuk e mohojnë vjetersinë e
dashuninë e Kombit Shqiptar për liri e pamvarsi; veçse ata mundohen me i kamuflue pretenzionet e veta mbi
Shqipninë nën maskë të do shkaqeve të hijshme. Edhe diplomacia e anmiqve tanë
thëmelohet, si ajo e botës tjetër, mbi egoizëm e mbi hipokrizi.
Thonë, pra, anmiqtë tonë e do mbrojtësa të tyne, se e vërtetë që Kombi
Shqiptar asht ma i vjetri ndër popuj të Ballkanit e se ka nji dashni të gjallë
për liri dhe pamvarsi të vet; veçse çka, se megjithkëte, Shqipnia nuk mund të
qitet shtet më vedi se Shqiptarët janë:
a) barbarë, b) nuk janë të zotët me përparue dhe me u qytetnue vetë dhe
se,
c) eksperienca ka tregue se në kohën e Princ Widit, Shqipnia nuk mund të
mbahet shtet më vedi dhe krejt i pamvarun.
E dij, se unë jam tue vue tepër në provë durimin tuej; por mue më duhet
domosdo me i qitë poshtë me arsye këto shkaqe, ose ma mirê me thanë, këto të
shpifuna tê tyne kunder Kombit Shqiptar, tue kenë se unë i jap një randësi të
madhe fort gjyqit që Zotnija e juej mundet me përba me mend mbi të drejtat e
Shqiptarëve. Pra, simbas mendimit të anmiqvet tonë, ose ma mirë me thanë,
simbas fjalëve të vetë atyne, lypet që Shqipnia të coptohet e t’u jepet atyne
në dorë, për me e sundue dhe për me vu rregull, - meqë shqiptarët janë barbarë
e të egjër e nuk janë popull që di me u qitë shtet më vedi, pra me qeverisë.
Për me thanë të vërtetën, po të marrim parasyshë mjetet e mënyrën, me të
cilat ka nisë e vijue Lufta e madhe europiane, kishe me thanë se barbaria dhe
egërsia e popujve ka pak ose aspak të përpjekun me dishirën për liri e pamvarsi
të tyne. Kur popuj e kombe, në emën të “qytetnisë” kanë vra e pre fëmijë, gra,
pleq e të mbetun; që kanë ba me dekë prej ujet e gazepit me mija njerëz të
pafat në ditë; që kanë djegë e rrenue, jo vetëm katunde e qytete, por mbarë
krahina të pamatuna; që kanë thye çdo të drejtë ndërkombtare e njerzore dhe
kanë pre në besë me qinda mija rob të ramë në dorë, - e megjithate, sot ata
munden me kenë shtete të pamvarun e të lirë; - po atëherë, pse nuk mundet me
kenë Shqipnia e lirë ku, nëmos tjetër, gra nuk vriten, ku nuk gjindet nji vorr
i nji të dekunit urije, ku ndorja e besa edhe ndaj anmikut janë të pathyeshme?!
Serbët, në kohën e Luftës Ballkanike, me shpata ua kanë çilë nanave
Shqiptare barkun dhe foshnjet e nxjerruna sosh, i kanë ndezë flakada porsi
pisha për me shndritë natën me to, dhe sot Konferenca ua ka trefishue madhësinë
e shtetit të tyne. Grekët kanë kryqzue gjinden Shqiptare shi në të XX
qindvjetë, ndersa sot, Konferenca e ka menden me ua dhanë mandatin që me i
shtrue e me i qytetnue disa kombe të tjera (kupto: Shqipninë). Pse tash,
Shqiptari, i cili nuk i njef këto “qytetni” në vedin e vet, pse s’mundet me
dalë shtet më vedi, i lirë e i pamvarshem?
Por, edhe me pasë për ta marrë barbarinë si gjendje petkore të shpirtit
të njeriut, unë mundem me thanë pa droje kundershtimi, se Kombi Shqiptar nuk
asht diftue aspak ma i egër e
barbar se disa kombe të tjera të qytetnueme, kur këta kanë kenë po me
ato mndorje që ka pasë Kombi Shqiptar. E per mos me shkue teper gjatë këtu nuk
po ju permend sesi spanjolët kanë mbytë ma se 15 miljon hindjan t’ Amerikës, si
e kallxon Imzot De La Casa, në nji relacion që i bani Mbretit të Spanjës; dhe
as po e zgjas sesi Arigat e Elizabetët e Anglisë i kanë vue reformat besimtare
në mbretni të vet; vetem po due me ju qitë nder mend, kobin e hallin e zi që e
mbuloi këte të bukurin vendin tuej, – i cili kje gjithmonë shkolla e lirisë dhe
e qytetnisë. – Atëherë kur populli
francez, në kryengritjen e vjetit 1789, mërrijti me marrë armët në dorë e me i rrëzue
autoritetet e nderueme, Ju Zotnij, e dini fort mirë sesi ky popull francez, që
edhe atëherë ishte pasqyra e modeli i elegancës dhe politesës, jo vetem që e
lau tanë Francën me gjakun e vllazenve të vet, por nuk i fali as rreshtat e
atyne fatosave, të cilët, aq lumni e nderë i kishin sjellë “a la grande nation”; por due me thanë,
se i kanë dhunue deri kockat në vorr Martirve të vet. Me këte rast, po due t’
ju qes nder mend sa gjaqe e sa dhuni bahen, shi nder këto kohët tona, n’ atë
lulishten e Europës që asht Italia. Shumë e njoftuna, e perkohshmja e Romës “La Civiltá Cattolica”, në numrin e vet
të Dhetorit të 1914, botonte nji artikull interesant, të quejtun “Il pericolo interno” ku, me statistika
në dorë, thotë se në Itali per njizet vjet rresht, prej vjetit 1894 e deri në
1914, kanë ndodhë nga njiqindmijë vrasje në vjet, pra tre perqind e popullsisë.
Kur, pra, në mjedis nji mbretnije të qytetnueme si Italia, që asht vendi i
bukurisë e i fisnikisë, e ku ka polici e xhaindarmeri e ushtri e flotë detare, mund
të ndodhin kaq gjaqe e vrasje, atëherë, pse Shqipnisë nuk mund t’ ju njifka e
drejta e lirisë dhe e pamvarsisë ku, megjithse nuk ka as polici, xhandarmeri,
as ushtri kombtare, as gjykatore, as shkolla e institucione tjera kulturore,
numri i të vramve, – si dihet prej statistikave, – mezi’ mërrinë në nji perqind
në vjet? Ah, po, duket çiltas, se nuk “duen” me e qitë Shqipninë shtet më vedi
e të pamvarun dhe kjo, jo sepse Shqiptarët na kenkan barbarë e të egjër, por
sepse këta nuk kanë sot për sot, nji ushtri e nji flotë të veten, me të cilën
të mund t’u dalin zot tagreve të veta. Ose me thanë ma kjartë, u vehet kamba
Shqiptarve, vetëm sepse këta janë ma të ligësht ushtarakisht, e jo, sepse janë
ma barbarë se kombet e tjera të Ballkanit.
Por këtu tash, vjen edhe puna e gjakmarrjes, – la vendetta, – prej të cilit fakt, anmiqtë tonë, si edhe kumbarët..,
e tyne, duen me e prue si argument per barbarinë e egersinë e Kombit shqiptar.
Kurrkush ma fort se unë, – si nji Prelat kishtar, – nuk mund ta dënojnë punen e
gjakmarrjes në vetvedi e ta marrin si nji fakt të zhdeshun prej mndorjeve,
ndermjet të cilave kjo ndodh. Veç shka se, per me e caktue gjendjen shpirtnore,
asht apo nuk asht barbare në nji njeri ose në nji Komb, nuk duhet të merret aq
në kujdes fakti, sa shkaku psikik që e shtyn njeriun ose nji Komb, me veprue
kështu. Bjen fjala: kanibali mbyt nji njeri, por edhe gjykatsi europjan e mbyt
nji njeri. Tash, a mund të thomi se të dy janë njisoj barbarë? Jo; pse kanibali
e mbyt njeriun per me i hanger mishin dhe prandej, si rrjedhojë asht barbar. Ndersa
gjykatsi europjan e mbyt njeriun, jo me i hanger mishin e as per me e shfrye
mëninë e vet mbi te, por per me pshtue shoqninë prej nji elementi të rrezikshëm
e, bash per këte, nuk asht barbar. Në se e marrim punen pra, nga ana
psikologjike, unë tham se çeshtja e gjakmarrjes në Shqipni, nuk asht nji
argument i cili sherben per me percaktue barbarinë e egersinë e Kombit
Shqiptar, por ky asht si rezultat i disa mndorjeve, të cilat nuk mvaren prej
Shpirtit të këtij Kombi.
Mbas Kanunit, i cili asht të
shprehunit e Shpirtit të Kombit Shqiptar, çdo vrasje asht e ndeshkueme me dekë.
Dihet se, simbas Kanunit, po t’i
kishte ra në dorë gjaksi autoritetit ekzekutiv të Kanunit, ky do ta kishte mbytë ate në vend, pa kurrfarë ngurrimit.
Po gjaksi shpesh ikë, lëshon vendin e struket larg, si mik, në mbrojtje
të nji Bajraku tjeter, tue i pshtue kështu gjyqit të Bajrakut të vet. Duhet
dijtë se në Shqipni, miku asht i patrazueshëm e nuk mund të preket prej
kurrkujt. Sepse, po ndodhi që ndokush ia ngau mikun kujt, kjo “dhunë e bame
ndaj mikut”, s’ mund të lahet ndryshe, veçse me gjak prej anës së mbrojtësit të
tij që e ka marrë ndore. Kështu ndodhi që autoritetet e Bajrakut të gjaksit nuk
kanë muejtë me i dhanë ndeshkimin e dekës, tue kenë se po ta kishin vra në
ndoren e nji Bajraku tjeter, do të ishte ngrehë luftë ndërmjet këtyne dy
Bajraqeve.
Per mos me i dhanë shkas pra, nji luftet civile, autoritetet e Bajrakut
të gjaksit, ia djegin shtëpinë gjaksit, – i vetmi ndeshkim që, si mbas mndoreve
të vendit, mund t’i bahej atij, – e persa i përket ndeshkimit të vdekjes, ua
len këte përlim shtëpisë së të vramit, që ta kerkonte e ta vrante gjaksin, por
jo si nji Bajrak me tjetrin. Këte punë kanë mërrijtë me e ba autoritetet e
Bajrakut, tue kenë se, në sy të tyne, çdo njeri që asht i zoti i armëve,
thirret edhe si ushtar i Bajrakut. Per ma teper, duhet dijtë edhe se këto
vendime të Kanunit kanë kenë njoftë
edhe zyrtarisht prej Sovranit të vendit që ishte, në këte rasë, Sulltani i
Stambollit.
Shqiptari pra, tue vra gjaksin e vet, nuk ban gja tjeter, veçse çon në
vend nji ligj të cilin ai e mban si të
drejtë. Nëse duem të flasim në pikpamje psikologjike, veprimi i atij që merr
gjak asht nji veprim i ligjshëm e nuk mund të thirret kurr uhamarrje, vendetta. As xhelati i Luigjit XVI, i cili
ia preu kryet Mbretit, nuk pyeti, a ishte e drejtë apo jo me ja pre kryet
këtij, por e mbyti se ishte i bindun se ligji ishte i mirë e i bazuem n’ arsye.
Qe pse atij nuk iu desht t’i pergjegjej askujt per premjen e kokës së Krajlit
Francës dhe, as sot e kësaj ditë, kurrkush nuk thotë se ai kje nji njeri
barbar. E se vrasja e gjaksit, nga pikpamja psikologjike nuk asht nji vendetta, danë edhe per faktin se vrasja
ndermjet dy familjeve hasme, nuk shtyhet në nji numer të percaktuem, por, nji
të vramë gjaksit, dy familjet marrin e japin njena me tjetren, si me të gjitha
familjet tjera të Bajrakut, – pak a shumë, aq sa marrin e japin ndermjet tyne,
shtetet e mëdha të Europës së qytetnueme, mbas nji Lufte Botnore. Por asht edhe
gabim me thanë se të marrunit e gjakut shënon barbarinë e nji Kombit, në kjoftë
se ne, nën fjalën barbari, kuptojmë egërsinë ose breshtninë e Shpirtit të tij,
ashtu si duen me e kuptue kundërshtarët tonë, kur e kanë fjalën për Kombin
Shqiptar. Të marrunit e gjakut buron prej mndorjeve të jashtme e prej të metave
të organizimit shoqnor të nji Kombi, dhe jo gjithmonë prej gjendjes shpirtnore
të tij. E vërteta e këtyne fjalëve përcaktohet edhe prej historisë së popujve,
për të cilët nuk mund të thohet se kanë kenë të egjër e breshtnorë.
Në Biblën Shenjte këndohen
këto fjalë:“Propinquus occisi homicidam
interficiet: statim ut apprehenderit eum, interficiet...Cognatus occisi, statim
ut invenerit eum (homicidam) jugulabit.” Në se dikush godet një tjetër me
gur dhe mund t’i shkaktojë vdekjen, ai asht një vrasës dhe asht i dënuem me
vdekje. Njeriu i ngarkuem me hakmarrë viktimën, e vret vrasësin me rastin e
parë. (Num. XXXV, 19, 21)
Po kështu edhe në “Iliadë”, në
librin e IX, gjejmë këto vargje që unë po i la simbas përkthimit të Montit:”... Il prezzo/ Qualcuno accetta
dell’ucciso figlio/ O del fratello; e l’uccisor, pagata/ Del suo fallo la pena,
in una stessa/ Citta dimora col placido offeso.” (Ndëshkimin, sejcili e
pret si të drejtë për vrasjen e të birit ose të vllait; dhe ai që e ban këtë
vrasje për shpagim, mund të jetojë mandej i qetë në të njejtin qytet, me atë
familje së cilës i bani vrasjen - fyemjen e parë.)
Duket, pra, mirfilli, se prej të marrunit të gjakut - vendetta - nuk mund të thohet se Kombi
Shqiptar asht barbar e nuk asht i zoti me u qeverisë në vedi dhe i pamvarun.
Por “Jo!” thonë kundërshtarët tanë. Të metat e organizimit shoqnor, si
dhe të marrunit e gjakut në Shqipni, nuk janë të shkaktueme prej mndorjeve të
jashtëme, por rrjedhin prej gjendjes shpirtnore të egër të Kombit Shqiptar. Me
fjalë të tjera, shqiptari vret njeriun për instikt dhe jo për nji arsye, e
cila, edhe mbas mentalitetit e bindjes së tij, të jetë e pështetun mbi nevojë
të të ruejtunit të jetës, të gjasë ose të nderës së vet. E për në kjoftëse asht
e vërtetë, - sikurse njimend asht e vërtetë! - se poezia popullore asht pasqyra
e Shpirtit të nji Kombi, kjo duket çiltas, - thonë ata, - prej kangëve
popullore shqipe, sepse të tana, ose gati të tana, tregojnë punë të veçanta
vrasjesh ose gjakut.
Por edhe këtu danë mirfilli se, kundershtarët tonë ua kanë zejen
shpifjeve e rrenave e se ksodore, ata flasin, jo sepse kanë dëshiren, që të
vehet paqa ndermjet kombeve, por sepse.., e lakmojnë këte tokë Shqiptare.
E vertetë se poezia popullore shqipe tregon punë të veçanta vrasjesh e
gjakut; por kjo nuk do me thanë se Kombi Shqiptar vret njeriun per instikt.
Shqiptari nuk i këndon çdo lloj vrasjesh e gjakut. Ai këndon vetem per ato
vrasje e gjaqe të cilat janë ba vetem me i dalë zot jetës, gjasë e nderës, dhe
per me u krye nji veprim i këtillë, lypet nji forcë e nji trimni e
jashtzakonshme, ashtu si mundet me u vertetue nder kangët heroike Shqiptare, të
mbledhuna në vllimet “Visaret e Kombit”.
E se këto vrasje e gjaqe nuk janë të bame gjithmonë per nji interes të
pergjithshëm dhe se çmimi i nderës së njeriut në Shqipni, nuk asht i matun
gjithmonë simbas kriterit të kombeve të qytetnueme,
kjo nuk don me thanë se Kombi Shqiptar asht i eger e barbar, por don me
thanë se organizimi shoqnor i tij ka nevojë me u përmirsue e se do parime
morale, ende s’ janë zhdrivillue plotsisht ndër Shqiptarë. Na këtu nuk po
flasim per moralitet të këtyne akteve: Flasim mbi movent të këtyne akteve e
thomi se, vrasja në Shqipni nuk bahet per instinkt, por per nji “shkak”, i
cili, simbas mentalitetit të Kombit, asht i mirë e i arsyeshëm. Prandej per
këte, populli Shqiptar nuk mund të thirret i eger e barbar. E mos të harrojmë
se paladinët e Ariostit dhe kreshnikët e Tasit, nuk kanë luftue gjithmonë per
interes të pergjithshëm e as që kanë qindrue gjithmonë per nji nderë të kuptuem
simbas parimeve t’Etikës së popujve të qytetnuem.
Por, per me e diftue egërsinë e Kombit Shqiptar dhe pazotsinë e tij per
me u qeverisë në vedi e i pamvarun, kundershtarët tonë kapen edhe në nji punë
tjeter. Ata thonë: “Nuk mbahet mend në histori se Kombi Shqiptar asht gjetë
kurr i bashkuem e i unjishem m’nji si shtet, por gjithmonë, – si edhe sot, – ai
shfaqet i ndamë në fise e Bajraqe, gja kjo që ndodh vetem nder kombe t’ egra.”
Këte fjalë ka muejtë me e thanë e me e shkrue, edhe ndonji dijetar, i
cili, drejtperdrejt, nuk hyn në numrin e frotës s’ armiqve tonë. Ata thonë se
Kombi Shqiptar nuk shfaqet në histori i unjishem në nji bashkim që të ketë pasë
formen e shtetit. Ne na duket se këta dijetarë janë si të ngutun në dhanjen e
këtij gjykimi. Asht e vertetë se mundet me kenë që ky Komb të shfaqet në
histori, si gjithmarë, i unjishem në nji shtet nën emnin “shqiptar” e “albanensis”, nen të cilët emna, historia
tashma e quen Kombin Shqiptar. Por duhet dijtë se fjala “shqiptar” e
“albanensis” nuk shenon individualitetin etnologjik të familjes së këtij Kombi.
Fjala “shqiptar” vjen prej verbit “me shqiptue”, që don me thanë “enuntiare”,
“exprimere”, e shenon njeriun që mundet me folë dhe me kenë kuptue në këte
gjuhë, prej tjerëve. E prandej,
“shqiptar” asht edhe francezi per francez, kinezi per kinez, hindjani per
hindjan, etj. Pra, mjaft që ta kenë gjuhen amtare, së bashkut. Per antonomazi
pra, e vetem perpara Kombit Shqiptar, fjala “shqiptar” shenjon kombsi; sepse,
në vetvedi, si e thame ma siper, nuk e ka këte kuptim. Po kështu, edhe fjala
“albanensis” nuk percakton individualitetin etnologjik të nji familjes
kombtare, por shenjon popullin që banon n’ Albanie ose Shqipni.
Tash, përpara se ndokush mund ta thonte me arsye se Kombi Shqiptar nuk
shfaqet kurr i bashkuem në nji shtet, kishte me u dashtë ma parë që historia të
caktonte se prej kah e ka rrajën ky Komb, ké ka fis e vlla mbi botë, - sepse ky
nuk ka bijtë vetvedit mbi botë, - e se deri ku përfshihej vendi i tij. Por këto,
historia ende s’i ka përcaktue, e kushedi se kur ka me muejtë me i përcaktue,
sepse historia e Kombit tonë gjindet e shtjellueme mbrenda hijeve të mugta të
kohve ma të vjetra. Masandej do të ishte dashtë që historiografët e hershëm,
mbi të cilët pështeten historianët e sotshëm, t’i kishin nda me nji emen të
vetëm të tanë elementet prej të cilit përbahet ky Komb. Kush mundet me e thanë
me siguri se shqiptarët, ilirët, maqedonasit, thrakejt, epirotët janë pra të
gjithë të nji fisi apo jo? Prandej kurrkush nuk mund ta thotë me siguri se
shqiptarët s’kanë kenë kurrë të bashkuem më nji e s’kanë kenë shtet më vete.
Por, po e xamë, edhe, se shqiptarët s’kanë kenë kurrë të bashkuem në nji shtet
të vetëm. Megjithkëtë, armiqt tonë nuk kanë arsye kur thonë se për këtë shkak,
Kombi Shqiptar nuk duhet qitë shtet më vedi, por ky vend duhet nda ndërmjet
tyne, si gja e pazot. Kush i mba mend grekët të bashkuem nën nji skeptër dhe
kunorë mbretnore përpara së XIX qindvjetë? Sa jetë ka flamuri i Greqisë?
Jo vetëm që grekët, edhe në kohën ma të lumnueshme të historisë së tyne
s’kanë kenë të bashkuem nën nji shtet, por këta kanë thirrë ushtritë e hueja
për me shtypë shoqi-shoqin, shi mbrenda kufijve të vet. Pse pra, Shqiptarët, të
cilët gjithmonë ia kanë vu pushkën të huejve, dhe që kjenë faktori ma i parë i
pamvarësisë greke, nuk duhet të kenë liri dhe pamvarësi, për arsye se s’na
paskan kenë kurrë të bashkuem në nji shtet?!
Si e dishmojnë vetë diplomatët e saj, Franca ka hy në Luftë Botnore
vetëm për me i dalë zot integritetit e pamvarësisë së Serbisë. E po, aso kohe,
serbët nuk kanë kenë të bashkuem me Kroaci e Mal të Zi e Sloveni, me të cilët
sot po thohet se na kenkan të tanë prej nji fisi! Mirpo, nuk po kuptohet kjartë
arsyeja përse sot shqiptarët do të bahen rob të serbëve e të grekve! A për
arsye se deri dje, edhe Kombi i tyne nuk ka kenë i bashkuem në nji shtet të
pamvarun?!
Mandej, sa për atë fjalën tjetër që thonë kundershtarët tonë, se Kombi
Shqiptar duhet mbajtun për barbar, për arsye se asht i ndamë nder krahina dhe
fise, nuk duket se asht ma me themel se ato të shpifunat tjera mbi të cilat u
fol ma sipër. Tue kenë e themelueme jeta shoqnore mbi bashkësi të interesave,
prej vedit vjen si rrjedhojë se shteti, i cili ngallitet prej asaj bashkësie,
nuk mund të përshtrihet ma përtej se sa i mërrinë forca që do t’i mbrojë ato
interresa. Tash, tue kenë se populli Shqiptar, për shkak të pushtimeve të hueja
të vazhdueshme, nuk mujt me i organizue forcat e veta në mënyrë që me mbrojtë e
me drejtue interesat e përbashkëta të Kombit, këtij iu desht doemosdo me u nda
në disa grupe ma të vogla, e aty, përmbrenda qarkut të mundësisë që natyra dhe
pozicioni gjeografik u jepte do familjeve, me u vllaznue dhe me i mbrojtë
interesat e veta, me modelue “shtetin” dhe me organizue jetën e vet shoqnore. E
ky ishte i vetmi sistem jete shoqnore që mund të realizohej deri më sot në
Shqipni. Në njenën anë, shqiptari nuk donte t’i shtrohej pushtuesit të huej, në
anën tjetër, pushtuesi i huej nuk e lente shqiptarin me i organizue forcat e
veta në mënyrë që ky ta shtrinte pushtetin e vet mbi të gjithë Kombin.
Shqiptarit iu desht me e lokalizue pushtetin e vet në krahina të veçanta, tue i
mbajtë së bashku parimet e Kanunit Kombtar
si rregull jetet. Prandej, fakti që Kombi Shqiptar gjindet i ndamë ndër fise,
nuk rrjedh prej shpirtit të tij ekcentrik dhe barbar, por prej faktorve të
përjashtme të cilat ai nuk kishte mënyrë sesi me i shndërrue.
E, me e vertetue se Kombi i ndamë në shumë fise asht gjithmonë barbar,
mundet me u vërtetue edhe prej historisë. Në kohen kur Filipi i Maqedonisë
kercnonte Republiken e Athinës, kjo Republikë xuni me u forcue per t’i ba ballë
anmikut e kështu, mëkambi nji ushtri prej 500 vetësh kamsorë e 50 kalorës t’
armatosun, kjo gja mundet me u lexue në Filipikët e I të Demostenit. Prej
këtyne shifrave duket e kjartë se Republika e Athinës, në kohen e Demostenit,
nuk dij a mund të kishte kenë shumë gja ma e madhe se ndonji fis i Shqipnisë.
Por megjithkëte, s’e besoj se kundershtarët tonë mund të thonë se Atdheu i
Demostenit ka kenë barbar, per arsye se kjo Republikë ka kenë ma e vogel se
Serbia.
Së mbrami, kundershtarët tonë thonë se Shqiptarët janë jo veç barbarë,
po, per mateper, Shpirti i tyne asht i ngathtë e i plogësht, aqsa mos me mujtë
kurr me u qytetnue e me perparue.
Fjala fjalën s’ e mund, por shtanga shtangen, ka pasë thanë nji gjakovas
i motshem: “Shtanga e thyen njiherë shtangën, por fjala s’ e mund kurr fjalën!”
Prandej, unë këtu nuk po due me u hallakatë fort nder fjalë, veçse me arsye të
forta, – të cilat janë shtanga në nji kuvend burrash të mendshëm, – due me
diftue se Shpirti ose psika e Kombit Shqiptar, nuk asht aspak ma e ngathtë se
ajo e sllavëve. Psika e nji populli ndanë ma së miri, në poezinë popullore të
tij.
Le ta perballojmë pra, poezinë popullore shqipe, me ate të sllavëve.
Tue gjykue simbas poezisë popullore të sllavëve të Jugut, rodi i poezisë
që zotnon ma shumë nder ta, asht legjenda.
Legjenda, si dihet prej natyrës së vet, kerkon me lurtue veshët e të mëdhajve e
prandej, këte rod poezie e gjejmë të perhapun sidomos nder epoka të despotizmit
e autokracijet, si dhe nder popuj të cilët, ndjenjat e lirisë nuk i kanë fort
të shqueme, gjithashtu që nuk kanë shpirt iniciative në vetvedi. E të këtillë
janë sllavët, perposë malazezëve, të cilët janë të shartuem ma fort se me
tjerë, me shqiptarë. Sado që sllavët janë nji familje e madhe fort në Europë,
megjithkëte, të thuesh, deri dje i kena pa tue u vue pa za nen zgjedhë të nji
Cari ose të nji Habsburgu, kush nen tirani të nji Kalifi ose të nji Despoti autokrat
e që, per me i pshtue robnisë së huej, u asht dashtë gjithmonë, ose nji
kombinacion politik, ose ndihma e nji të tretit, i cili i ka pshtue per me i
pasë ma vonë si mashë per vedi. Por, prej poezisë popullore, del në shesh edhe
nji tjeter njollë e psikës sllave. Fatosat e Kombit sllav, ashtu si i paraqet
poezia e tyne popullore, nuk janë njerzë të nji force të jashtzakonshme, si
asht Akili, Dhiomedi ose Ajaksi në “Iliadë”.
Nuk janë as vetje gadi të hyjnueshme, si Luçiferri i Miltonit në “Parrizin e djerrun”,
po janë disa perbindsha të përçudnuem, qê s’di njeriu a janê kulshedra apo
katallaj e maluketen tê trishtueshêm.
Kështu, bjen fjala, Kraleviç Marku, tash kërcen me sharcin e vet prej
nji malit në tjetrin, tash han 50 okë groshë në hae, tash pin venë me lagena 12
okësh, tash e hjedh topuzin tri ditë udhë larg, etj. Kishe me thanë se madhnia
e këtyne fatosave, perngjanë ma fort me madhninë e nji sfinksi që nuk asht, as
shtazë, as njeri e që s’ ka asgja me natyren e mendjen e njeriut.
Ai asht nji peshë shtjelli të çuditshëm, që nuk thotë asgja e as që
duhet gja. Tue i ndi ato kangë, shpeshherë të duket vedi se je n’ ato kohë kur
flitshin zogjtë e hardhucat, e kur ujku e dhelpna ishin ndrikull e kumbar; pra,
në nji kulturë hindjane, kur poezia i perziu dhe i bani përshesh sendet e
mbinatyrshme me ato të natyrshmet, tue perftue kështu sfinkset, piramidat dhe
poemat e pafundshme. Mbasi pra, vjerrshtori sllav, per me mujtë me ba
pershtypje në mendje e në zemer të popullit, me poezitë e veta, duhet me e thanë
se asht ngushtue me perftue do forma krejt shpellanike, si dhe fatosa matrahula
e maluketën, me kenë se mentaliteti i atij populli nuk asht i zhdrivilluem,
aqsa me i kuptue plotsisht përmasat e numrit, të peshës e të masës, prandej ka
mbet ende në nji shkallë mjaft t’ ulët të qytetnisë.
Asht e vertetë se poezia popullore sllave ka nji trajtë të përjashtme
fort të bukur; por kjo nuk rrjedhë prej njomsisë së ndjesive të shpirtit të
tij, po prej servilizmit që e dallon. Tue i pasë sherbye gjithmonë tiranit të
huej ose tiranit të vet, ai, per me e lurtue e per me ia këndellë veshët atij,
ka kenë i ngushtuem me zgjedhë fjalë e thanje sa ma të hijshme nder poezitë e
veta.
Kurrkush nuk ka mënyra ma të bukura në të folun, se ata që sherbejnë
nder pallate të mbretënve. E nuk ka pse të thonë kush ndryshej, sepse edhe
kombet e qytetnueme i kanë këto forma shpellanike e të përbindshme nder poezitë
e veta, si bjen fjala, ipogrifi i Ariostit.
Poetët e kombeve të qytetnueme i bijnë këto forma, jo si nji ideal të
vetin, por si nji çudë, nji shtriganeri ose si nji shprehje të mentaliteteve të
kalueme, perderisa shkohet deri aty sa sllavi Kraleviç Marku, nuk do të kishte
kenë Kraleviç Mark po nuk i hangri 50 okë groshë në hae e kali i tij të mos
hidhet mal më mal.
Derisa poezia popullore shqipe asht krejt ndryshej. Shqiptari, nder
poezitë e veta, nuk këndon per tjerë, ai këndon vetem per vedi. Nder lufta e
nder punë trimnije, ai nuk i ven shenj’ fakteve; ai shqyrton vetem rrezet e
namit e të lumnisë që shkrepin prej atyne fakteve. E kështu, kah nami e lumnia
asht prij ideali i tij dhe prej këtij ideali i mbushet Shpirti me entuzjazem, i
gufon vetvetiut zemra nder kangë, të cilat i këndon si ai zogu i verës, i cili
këndon jo per me e ndigjue të tjerët, por sepse nuk i rrihet pa këndue nder
blerime e hije të rita të lugjeve, mbi ato stome gurrash të argjendta. E kah ai
nuk i ka sherbye kurrkujt, fjala, thanja, si dhe krejt forma e mbrendshme dhe e
jashtme e poezisë, i ec, tash e ambel si pranvera e Arbrit, tash e rrembyeshme
si ato prrojet e Bjeshkëve të Namuna ku era ulurinë andej kah vjeshta. Ai nuk i
dron nipat e fatosave të cilët i këndon nder kangët e veta e as që ua ka
nevojen atyne. Ai këndon lirshëm, si t’ ishte i vetem mbi botë, botë e cila,
per te, përmblidhet krejt mbi ato maje malesh ku vedin e mban mbret.
Asht pra poezia, nji ode e rendit të parë, saqë s’ ka shumë vjet,
filologu i permendun i Universitetit të Gracit, profesor Meyer, thonte se
poezia popullore shqipe, prej pikpamjes estetike, asht ma e bukra ndaj të
gjitha poezive tjera t’ Europës.
Per në daçim, pra, me e gjykue punen simbas kritereve të njoftuna të
psikologjisë, njeni nder të cilët asht shi poezia popullore, do të thomi se
psika Shqiptare, persa i perket lakmimit per qytetni, i rrin perballë psikës
sllave, ashtu si i rrin përballë legjenda, odes.
Kjo na ban të kuptojmë se psika sllave asht ma pak e zhvillueme se ajo e
Kombit Shqiptar. E per me e perforcue edhe ma shumë këte mendim t’emin, këtu
due me ju prue edhe disa fakte prej të
cilëve, Zotnija juej ka me e pa edhe ma kjarisht se, kundershtarët tonë,
gjykimin e vet mbi Shqiptarët e japin, jo simbas së vërtetës, po simbas
interesit të tyne.
Sllavët e Malit të Zi, ku prej forcës së pozicionit gjeografik të
vendit, ku edhe se vetë e kanë zanat pushkën, gjithmonë kanë kenë të lirë e më
vedi.
E për ma tepër, për ma se 50 vjet rrjesht, sa mbretnoi mbi ta Nikolla i
I -rë, kanë pasë nji formë qeverie të thuesh kryekput si nder kombe të tjera të
qytetnueme. E mirë pra atëherë: Në të tanë Malin e Zi, kur ka nisë lufta
Turko-Ballkanike, ka kenë vetëm nji shtypshkrojë e vetme qeveritare si dhe kanë
pasë nji të vetme fletore politike, e edhe kjo qeveritare. Por nuk ka pasë
asnji shkollë të mbajtun me paret e popullit.
Ndërsa në Shqipni, që prej viti 1908, kur kje shpallë Konstitucioni i
Turkisë, e deri në fillim të Luftës Ballkanike, pra në ma pak se katër vjet, u
ngrefën shtatë shtypshkronja, u themeluen ma se njizet fletore politike e të
përkohshme, u çel nji shkollë Normale e nja tridhjetë të tjera fillestare, e të
tana të veçanta e të mbajtuna vetëm me pare të Kombit Shqiptar. U përpiluen të
tana tekstet për shkollat fillestare e disa edhe për shkolla të mesme. E
kështu, sot më sot, mësimi jepet shqip ndër të gjitha shkollat e Shqipnisë.
Janë botue edhe shumë vepra letrare me randsi, të cilat e kanë çue nalt
ndjesinë kombtare, tue i dhanë në pak kohë, shumë zhdrivillim gjuhës shqipe,
fakt ky që në kohë të pushtimit austro-hungarez, kjo gjuhë kje përdorue për
gjuhë zyrtare ndër të gjitha zyret administrative. Mbrenda kësaj kohe kjen
mbajtë tre Kongrese Gjuhësie(1), si
dhe kjenë disa shoqni letrare, etj. etj...E gjithë kjo veprimtari asht zhvillue
pa kurrnji ndihmë prej anës së qeverisë.
E po pse, tash, inteligjenca sllave, që në Mal të Zi, gjatë 50 vjetve
jetë kostitucionale nuk përfton kurrgja të re në lamë të qytetnisë, na duhet
sot të mbahet si ma e naltë dhe ma e hollë se inteligjenca shqiptare e cila
në pak vjet krijoi nji gjuhë letrare
(2) dhe asht e ngjizun me nji mentalitet të ri për Kombin?!
Zotnij! Le të lehet njiherë në paqë shqiptari dhe le t’i jepet kohë me
nxanë, dhe atëherë, ju keni me pa se ai ka me shkue gjurmë më gjurmë me kombe
të tjera të Ballkanit, gjatë rrugës së qytetnimit dhe të përparimit.
Kombi Shqiptar i ka dhanë burra në za për urti Perandorisë së Bizancit.
Diplomatët ma të mirë dhe gjeneralët ma të vlefshëm të mbretnisë së Turkisë,
Shqiptarë kanë kenë.
Shqiptar ka kenë edhe statisti italian Françesk Krispi, kështu Shqiptar
ka kenë edhe Papa Klementi i XI-të si edhe Kardinal Albani. E në kjoftse
bazohena në memorandumin e shkruem nga Venizellosi, të cilin ia ka paraqitë
Konferencës së Paqes, Shqiptar asht sot edhe gjeneralisimi i ushtrisë greke.
Por, për me ua mbushë mendjen edhe ma mirë se Kombi Shqiptar nuk e ka namin ma
të vogël se kombet e tjera të Ballkanit, këtu due me ju pru fjalët që
shkrimtarë me vlerë kanë lanë të shkrueme mbi Shqiptarët. Shkrimtari francez
Hecquard, në librin e vet “Histoir e descriptions de la Haute Albanie”, ka
shkrue se në histori të shqiptarëve “ndeshen
prova të lumnueshme energjie, inteligjence dhe aktiviteti.” Ma poshtë
thotë: “Ata kanë ruejtë doket e burrninë
ashtu si vetëm mund ta ruejshin burrat e hershëm që u këndohet kanga, se
githmonë këta i kanë dhanë burra në namë e në za Greqisë së hershme,
Perandorisë së Bizancit, Turkisë e Greqisë së kësokohshme”, si u tha
përsiper. Mandej Lordi Bajron, prej anës së vet gërthet: “Përmbi karpa të Sulit e gjatë bregut të Pargës, ka burra si veç motit i
bajshin nanat dorike: atje ka ende do familje për të cilat kishe me thanë se
janë të fisit e të gjakut të Heraklidëve.”
Dëshmi janë këto, Zotnij të mij, të cilat kishin me i shtue namin edhe
nji Kombit ma të madh e të qytetnuem.
Vazhdon Pjesa e III.
Melbourne, 21 Korrik 2023.