Editorial » Latifi
Blerim Latifi: Ia kam frikën mentalitetit shqiptar të mosmirënjohjes!
E merkure, 05.07.2023, 08:00 PM
Ia kam frikën mentalitetit shqiptar të mosmirënjohjes!
Nga
Blerim Latifi
Historia
jonë është e mbushur me shembuj të mosmirënjohjes tonë ndaj atyre që na kanë
bërë të mira dhe me shembuj të mirësjelljes ndaj atyre që na kanë bërë shumë të
këqija.
Një
pjesë e madhe e marrëzive që i kemi bërë gjatë historisë, lidhet me këta
shembuj.
Ja
një prej këtyre shembujve:
Në
vitin 1915 ushtria e shpartalluar serbe, e ndjekur nga ushtritë
austro-hungareze, po kalonte nëpër Shqipëri, që më pas të ngarkohej në anijet
që prisnin në Durrës, për t’i dërguar në Greqi e Itali. Kjo ushtri e
shpartalluar udhëhiqej ng Kral Petri dhe kryeministri i tij, Nikolla Pashiq. Në
Tiranën e kontrolluar nga Esad Pashë Toptani, ata do të gjenin një mikpritje të
plotë. Aq të sigurtë e ndjenin veten, saqë, siç tregojnë dëshmitarët e atyre
ditëve, Kral Petri dhe Pashiqi dilnin e shëtisnin të lirë në tregun dhe sheshin
e Tiranës.
Si
ishte e mundur që dy njerëzit që kishin udhëhequr gjenocidin në Kosovë vetëm dy
vite më parë, duke vrarë mbi 25 mijë shqiptarë, që kishin masakruar Lumën e
Dibrën, që s’kishin lënë gur pa lëvizur për ta penguar krijimin e shtetit
shqiptar, tani trajtoheshin kaq miqësisht jo vetëm nga policët esadistë, por
edhe nga popullata?
Mendimi
im është : kemi të bëjmë me kulturën e mosmirënjohjes ndaj atyre që na kanë
bërë të mira dhe atë të mirësjelljes ndaj atyre që na kanë bërë shumë të
këqija.
Por
e keqja nuk përfundon këtu.
Serbët
kishin sjell me vete qindra robër lufte austro-hungarezë, të kapur në betejat e
Serbisë. Duke mos pasur mundësi t’i mbanin më tutje, ata do t’i linin të lirë
rrugëve të Tiranës. Siç tregojnë dëshmitarët e atyre ditëve, shumica prej
këtyre ushtarëve austro-hungarezë do të vdisnin nga uria, ngase askush nuk u
ofronte as strehë dhe as ushqim. Vetëm rreth 20 prej tyre do t’i mbijetonin
vdekjes mizore nga mungesa e ushqimit.
Prapë
: Si ishte e mundur të trajtoheshin në këtë mënyrë këta ushtarë, të cilët i
takonin një shteti që kishte dhënë kontributin kryesor për pavarësinë e
Shqipërisë?
Edhe
në këtë pyetje të dytë, vlen përgjigja e dhënë në pyetjen e parë.
Dhe
e keqja nuk soset me këta dy shembuj.
Gjatë
qëndrimit mbi dyvjeçar në Shqipëri, ushtria austro-hungareze ishte shquar për
sjellje të mirë ndaj popullatës shqiptare. Si asnjë ushtri tjetër e huaj.
Kishte ndërtuar rrugë, rrjet hekurudhor, rrjet teleferik, kishte hapur shkolla
shqipe, kishte trajnuar zyrtarët në kryerjen e detyrave administrative, qindra
të rinj ishin dërguar në Vjenë për t’u shkolluar në shkollat më të mira atje
dhe gjatë thatësisë ekstreme të vitit 1917 kishte sjellë nga Hungaria sasi të
mëdha gruri për ta shpëtuar popullatën nga vdekja prej urisë.
Dhe
kur një vit më pas ushtria austro-hungareze do të niste tërheqjen nga Shqipëria
për shkak të humbjes së Luftës së Parë Botërore, trupat e saj, në rrugën Tiranë
–Shkodër, do të binin pre e sulmeve të shumta nga grupe shqiptarësh, që
kërkonin t’u plaçkisnin këpucët dhe veshjet e trupit.
Si
ishte e mundur të ndodhte kjo shëmti morale?
Mendimi
im është se edhe për këtë pyetje të tretë vlen përgjigja e dhënë në pyetjen e
parë.
Dikush
mund të thotë se duhet futur në shpjegim faktorë të tjerë që lidhen me mjerimin
e përgjithshëm ekonomik, gjendjen kaotike të luftës dhe me nivelin e ulët të
ndërgjegjes kombëtare tek popullata.
Mbase
duhen marrë parasysh edhe këta faktorë, por pa e harruar asnjëherë rëndësinë
kruciale të mentalitetit të mosmirënjohjes ndaj mikut dhe atë të mirësjelljes
ndaj armikut.
Kam
frikë se ende nuk e kemi lënë prapa këtë mentalitet të shëmtuar. Qofsha i
gabuar!
___________
Shkova
në shkollë me marrë Gentin. Oborri i saj vlonte nga nxënësit që sapo kishin
mbaru mësimin. Një grup prej tyre po bëheshin gati për të dalë në fotografinë e
përbashkët të klasës. Dukej qartë se nuk kishin ndonjë interesim të veçantë për
atë ceremoni dhe, për pasojë, arsimtari po mundohej shumë për t'i futur në
rresht. Dikur mbaroi punë dhe fotografi e shkrepi aparatin.
Dikur
kjo ceremoni shkollore përbënte një nga momentet më dashura për nxënësit. Një
ose dy ditë më herët arsimtari na e tregonte ditën kur do ta bënim fotografinë.
Mundoheshim të vishemi sa më mirë për atë çast magjik, i cili pasohej nga një
çast edhe më magjik: dita kur arsimtari vinte në klasë dhe na i shpërndante
fotografitë, të cilat pastaj i komentonim në njëmijë mënyra.
Dalja
e smart telefonave dhe mundësia që secili ta ketë një të tillë, i kanë dhënë
fund asaj magjie të fotografisë. Sot fotografia nuk e ka atë vlerën emocionale
e simbolike që e kishte dikur. Duke u masivizuar e përditësuar, ajo është
banalizuar. Është shndërruar në një mall konsumi ditor. Për pasojë ajo e ka
humbur edhe qëllimin themelor që e kishte dikur: të kapte një moment vizuel për
t'ia dhuruar kujtesës, para se ai moment të zhdukej në të kaluarën mbi të cilën
punon vazhdimisht krimbi i harresës.
___________
I
falenderoj nga zemra miqtë e shumtë që me mikpritjen e tyre të përzemërt në
Luzern ma bën aq të kandshme vizitën atje.
Në
rradhë të parë Don Anton Ukën, meshtarin e palodhun të Luzernit, tek i cili e
pashë të mishëruar shpirtin e prelatëve të hershëm të katolicizmit shqiptar,
teksa nuk harronte asnjëherë gjatë predikimit dhe bisedave të na e kujtonte
kujdesin e panderprerë që duhet ta kemi për vlerat dhe çështjet e kombit.
Faleminderit
veprimtarit të palodhun Nue Zallit, i cili në krye të shoqatës "Nanë
Tereza" vazhdon me punu shumë për t'i ndihmu atdheut të tij.
Faleminderit
Bardhec Berishës e Arbër Gashit për shoqërimin dhe bisedat e vyera
intelektuale.
Faleminderit
Agron Markut nga Klina, i cili na e mundësoi një mbramje të paharrueshme
vëllazërore në restorantin e tij elitar në Ennetbürgen buzë liqenit në Luzern.
Si një sipërmarrës i suksesshëm, ai është shembulli që duhet ndjekur nga secili
shqiptar që beson në suksesin përmes punës së ndershme.
Faleminderit
edhe shumë të tjerëve që ishin bashkë me ne në aktivitetet me dobi komunitare e
kombëtare që zhvilluam.
Kam
mësuar shumë prej të gjithëve.
Një
udhëtim meriton të quhet i tillë kur në përfundim të tij njeriu e ndjen veten
më të pasuruar shpirtnisht e kulturalisht.
___________
Romës
së Lashtë i dhamë ushtarë e perandorë, e në këmbim morëm prurjet latine në
gjuhën shqipe.
Bizantit,
po ashtu, ushtarë e perandorë, e në këmbim e morëm veç shqiponjën dykrenore.
Perandorisë Osmane i dhamë pafund ushtarë, pashallarë e vezirë dhe në këmbim
morëm veç mjerimin e haxhiqamilëve.
Austro-Hungarisë
së Franc Jozefit nuk i dhamë asgjë, por morëm prej saj shtetin e parë shqiptar,
Republikën e Shqipnisë.
Amerikës,
po ashtu, nuk i dhamë asgjë, por morëm prej saj lirinë dhe shtetin e dytë
shqiptar, Republikën e Kosovës.
___________
Meqë
kemi vendosur të prishemi me krejt botën shkaku i dinjitetit, ja një pamje
dinjitoze nga kryeqyteti ynë.
Kush
do të na marrë seriozisht për punën e dinjitetit, kur nuk jemi në gjendje as
bërllogun ta menaxhojmë?
Sigurisht
askush, sepse nuk ka edhe dinjitet edhe bërllog.
Kjo
është njëra anë e tregimit.
Tjetra
është se Prishtina po mbytet në pisllëk, shkaku i një lufte të egër mes
pushtetit dhe opozitës për kontrollin e ndërmarrjeve publike, luftë e cila
bëhet jo për t'u ofruar shërbime ma të mira qytetarëve, por për të futur nën
kontroll mundësitë e abuzimeve me këto ndërmarrje.
___________
Sa
herë që gjatë historisë shqiptarët kanë trokitur në këto dyer, gjithmonë kanë
gjetë përkrahje e shpresë dhe kurrë në këmbim nuk u është kërku të heqin dorë
nga ajo që i bën shqiptarë.
Sot
ky mësim nuk asht veç me vlera historike, por edhe i dobishëm për të mos u
rrëzu në rrugët plot errësi të të tashmes e të ardhmes.
___________
Mbetje
të kafshëve të therrura, të hedhura buzë rrugës, pas Bajramit. Nuk janë në
Afganistan. As në Somali. Janë në Vranjevc të Prishtinës. Një shëmti për sytë
dhe një rrezik për shëndetin, që e meritojnë veç një emër: barbari.
___________
Sa
loti digjital derdhet në Kosovë kur ndodhin fatkeqësi të mëdha si kjo në Pejë.
Sidomos nga politikanët, që edhe në fatkeqësi të tilla bëjnë kalkulime
elektorale.
Pastaj
gjithçka harrohet shpejt dhe njerëzit e këtij vendi vazhdojnë me jetu në të
njëjtat kushte të pasigurisë e të rrezikut, sepse përtej lotëve digjitalë të
politikës, nuk ndodhë asgjë për t'i ndryshu këto kushte, ndërsa strategjitë
shtetërore për mbrojtjen e popullatës nga rreziqet natyrore kurrë nuk dalin
përtej dosjeve të mbyllura në sirtarët e zyrave.
___________
Milan
Kundera, shkrimtari i famshëm çek, shkruan: "Duhet një pjekuri e madhe për
të kuptuar se opinioni që mbrojmë, s'është veçse hipoteza jonë e parapëlqyer,
detyrimisht e papërsosur, me gjasë kalimtare, që vetëm njerëzit shumë
mendjengushtë mund ta shpallin si bindje apo si të vërtetë".
Derisa
nuk do ta kuptojmë dhe përvetësojmë këtë mendim, debatet tona do të vazhdojnë
të jenë platforma të prodhimit të kakofonisë dhe të budallallëkut me shumicë.
___________
E
kemi harru historinë e kësaj fotografie, prandaj edhe na ka humbur rruga në
oborr.