Shtesë » Historia
Jusuf Buxhovi: Rasha Nemanjane - Kështjellë e fundit e Bizantit Ilirik
E premte, 09.09.2022, 07:37 PM
RASHA NEMANJANE - KËSHTJELLË E FUNDIT E BIZANTIT ILIRIK (2)
Theksime
nga shtrojca e studimit “DARDANIA - ANTIKA, MESJETA” rreth mashtrimeve dhe
falsifikimeve të historiografisë serbe për të ashtuquajturit “shtet mesjetar
serb“ në Kosovë si dhe autoqefalisë së
kishës ortodokse serbe nga shekulli XIII, kur ajo nuk ka qenë e tillë, pos
pjesë e një autonomie në kuadër të Peshkopatës së Ohrit
Nga
Jusuf Buxhovi
Shthurja
e Bizantit me anën e formacioneve të tjera autonome shoqërore dhe politike
(feudeve, zhupanive dhe dinastive), siç ishin edhe “Despotati i Epirit”,
“Despotati i Artës”dhe “Regnum Albaniae” e vitit 1272-1296 dhe të tjerave deri në shekullin XV kur do të
marrë fund kjo perandori, në ato rrethana dramatike dhe fare të paqëndrueshme
për nga realitetet shoqërore dhe politike, nxori në pah në njërën anë faktorët
vendorë mbi të cilët perceptoheshin po edhe ndërtoheshin interesat e Lindjes
dhe të Perëndimit për ndikim sa më të madh, kryesisht me anën e faktorit kishë,
siç ishte rasti me Perandorinë Katolike të Kostandinopojës pas Kryqëzatës së
katërt më 1204-1264 dhe të “Despotatit të Epirit”, dhe në tjetrën anë,
pretenduesit për fronin e Bizantit, ndër të cilët duhet dalluar dinastinë
Nemanjane të Rashës, e cila gjatë kohë së Stefan Dushanit (1331-1355) ia doli
që të jetë forca kryesore e Bizantit, që u quajt edhe “Illyricum Magnum”.
Natyrisht
se faktori Rashë, i parë në përputhje me realitetet e kohës dhe jashtë
interpretimeve dhe përvetësime, nga ato që do të t’i bëhen nga ana e
historiografisë serbe, asaj ruse dhe shkollës së sllavistëve të Vjenës në
shekullin XIX, paraqet pikën kyçe të këtyre zhvillimeve historike, ngaqë, e nxjerr atë nga pengu i këtij
keqinterpretimi, pra i përvetësimit joshkencor, siç është paraqitja e saj
“themel të shtetit mesjetar serb” dhe,
po ashtu, ia merr të drejtën Kishës Ortodokse Serbe, që të përvetësojë
krishterimin ortodoks me liturgji të sllavishtes së vjetër kishtare. Jashtë
këtyre përvetësimeve antihistorike, Rashës dhe dinastisë Nemanjane, i kthehet
pamja e saj historike me faktorët shoqërorë, politik nga antikiteti (origjina
tribale) si dhe roli i saj në hapësirën e Dardanisë, atë të Maqedonisë dhe të
Epirit si forcë hegjemone në zhvillimet
që e përcollën Bizantin nga shekulli XII – XV kur do të shembet përfundimisht.
Vendosja
e shtetit mesjetar serb mbi dihominë e faktorëve joshkencorë: kishë-komb - duke
u injoruar bërthama sllave nga shfaqja e saj e deri te shtrirja, që më së paku
lidhet me gjeografinë historike të tyre
siç paraqitet nga serbët dhe, njëherësh duke u përvetësuar sllavizmi si
konglomerat etnik dhe, duke u konvertuar popujt antikë Tribalët, Dardanët,
Keltët dhe të tjerët në serbë në përputhje me fantazinë e Priftit të Duklës nga
“Gesta Regnum Sclavorum” (Kralevstvo slovena) e Orbinit - paraqet spektrin
argumentues të rrëzimit të falsifikimeve, që për një kohë të gjatë, edhe janë
pranuar, nga shkaku se ka munguar qasja kritike
dhe objektive shkencore ndaj tyre. Ndaj, rishqyrtimi dhe rivlerësimi i
kësaj problematike qoftë edhe mbi supozime të shumta, synon që Rasha dhe roli i
saj në kuadër të Bizantit po dhe të përvijimeve kishtare lindje-perëndim, të
nxirret nga përvetësimi dhe interpretimi joshkencor se ajo është “themel” i
shtetit mesjetar serb dhe, të sqarojë
edhe të vërtetën për identifikimin e krishterimit ortodoks të liturgjisë së sllavishtes
së vjetër kishtare në Ilirik me
krishterimin ortodoks serb dhe kishën ortodokse serbe gjoja si kishë të pavarur
“kombëtare” serbe nga vitit 1219, kur ajo ka qenë pjesë e Peshkopatës së Ohrit
të drejtuar nga Patrikana e Kostandinopojës. Episodet e gjoja “pavarësisë” nga
viti 1219-1257 kur rikthehet qendra e Perandorisë së Bizantit në Kostandinopojë
pas largimit të Perandorisë Katolik dhe vendimet e Koncilit të Lionit të vitit
1275, tregojnë më së miri për këtë mashtrim me të cilin për tetë shekuj është
ushqyer miti i kishës së pavarur ortodokse serbe në Bizant, kur kjo do të
ndodhë vetëm në vitin 1923, pra pasi që në Versajë, në vitin 1919, do të njihet
mbretëria SKS si një realitet shtetëror të krijuar pas pushtimeve serbe të
Kosovës dhe të Maqedonisë, vise këto
kryesisht të banuara me shqiptarë, shumë prej tyre të besimit ortodoksë, që do
të konvertohen dhunshëm në serbë.
Për
t’u argumentuar këto shtrembërime, mistifikime,
përvetësime dhe falsifikime ndër më të ndryshmet mbi bazat e një platforme
shtetmadhe dhe ideologjie hegjemoniste
sllavo-ortodokse, që u shfaqen nga “Naçertanja” e vitit 1844 e deri te
programet e Akademisë Serbe të Shkencave dhe të Arteve të viteve 1937, 1944 dhe
së fundit të viti 1986, përqendrimi bie mbi katër fusha:
SË
PARI: tek pasqyrimi i falsifikimit të
dokumenteve mesjetare nga ana e Kishës Ortodokse Serbe në përputhje me
konceptet shtetmëdha dhe ato hegjemoniste të projektuara në Rusi nga
mesi i shekullit XVIII, me ç’rast pikënisje janë ato të autorëve bizantinë,
pastaj literatura hagjiografike me theks të veçantë te përpjekjet që dinastia e
Nemanjajve dhe Rasha të nxirret “themel
i shtetit mesjetar serb” jashtë konteksteve kohore dhe jashtë raporteve
shoqërore dhe politike të atyre rrethanave, ndërsa kisha e Rashës gjoja me autoqefali nga mesjeta. Ndonëse
ishte fjala për një shkëputje të përkohshme nga Peshkopata e Ohrit, së cilës do
t’i bashkëngjitet pas pak, së cilës madje
i atribuohet liturgjia në gjuhën serbe, edhe pse dihet se ajo ishte një
gjuhë kishtare e vjetër (amalgam midis sllavishtes dhe bullgarishtes), ngaqë
gjuhë serbe do të ketë në gjysmën e dytë të shekullit XIX pasi që do ta formojë V. Karaxhiqi me ndihmën
e shkollës sllaviste të Vjenës. Të kësaj natyre janë edhe shumë nga
“monografitë” për jetën kishtare serbe si dhe jetëshkrimet rreth jetës dhe
veprës së dinastisë Nemanja, të rishkruara ose të falsifikuara, gjithnjë me
arsyetimet joshkencore “të përpunimit të tyre”, në përputhje me qëndrimet
hegjemoniste. Ndër këto rrëfime të mbështetura në hagjiografi (literaturë
kishtare, bien në sy botimet “Sveti Sava - Sabrana Dela” të botuara nga T.
Jovanoviq, Beograd 1998, “Stevan Prvoven?ani – Sabrana dela”, nga
Georgievski-Jovanovi?, pastaj “Živopis Svetog Save” nga Teodosije Hilandarski
si dhe vepra e Konstantin Filozofit “Povest slovina – Žitije despota Stefana
Lararevi?a“, Beograd 1989, me ç’rast pranohet që ato janë të sajuara në Odesë
në shekullin XVIII sipas disa rrëfimeve të priftërinjve të atjeshëm! Ngjashëm
ndodh edhe me veprën “emblematike” të S. Novakoviqi “Zakonik Cara Dušana,cara
srpskog 1349-1354”, Beograd 1870, në parathënien e së cilës pranohet se „Kanuni
mesjetar nuk ekziston, por ai është arrnuar nga rrëfimet në shekullin XIX në
Prizren dhe rrethinë si dhe nga disa tekste nga kishat në Vllahi dhe Rusi
(Petergurg), të cilat i ka ndërlidhë Shafariku në Vjenë më 1859. Ngjashëm është
vepruar edhe me kartat (povele) të shumta nga manastirët mesjetare, i Deçanit,
Graçanicës dhe të tjera, të shpërndara në shekullin XIX nëpër qendrat europiane me anën e „Actes de Chilandar I. Des origines
a 1319“ nga Živojinovi? - Kravari dhe Giros, të botuara në Paris, e ku
Kristobula e Deçanit, e viti 1330 paraqitet në katër versione, bulë kjo që në
një monografi të Muzeut të Beogradit me
kartat mesjetare thuhet se „nuk ekziston origjinali, por kopja është besnike
origjinalit“!
SË
DYTI: te pasqyrimi i konvertimit të vazhdueshëm të Tribalëve antikë në serbë, e
ku edhe gotët, keltët, dakët dhe të tjerët, gjithnjë në përputhje me fantazinë
e Priftit të Diokelsë nga vepra “Gesta regnum sclavorum” e Orbinit, nuk i
shpëtojnë kësaj praktike. Ndonëse nga burimet kryesore të autorëve antikë
(Halkokondyles, Dukas e të tjerë), origjina e rasianëve lidhet me Tribalët ilir
ndërsa Rasha me Tribalinë, ata konvertohen në serb dhe Serbi! Madje edhe ajo që
nga kronikat e Perandorit Pofryrogenit nga shekulli X, njihet si Sclavinja (etni e përbashkët sllave,
kryesisht e shtrirë nga shekujt VII-XI në Sllavoni e deri në Moravi), përvetësohet
njëanshëm duke u anashkaluar kroatët, çekët, sllovakët dhe të tjerët në këtë
hapësirë, pa ngurruar që në disa përkthime, si te kronika e A. Komninës,
emërtimi Dalmacia të zëvendësohet me
Serbia! Në vazhdën e këtyre falsifikime
flagrante, më së largu shkon Akademia e Shkencave dhe e Arteve e Jugosllavisë
dhe ajo e Serbisë. Në kuadër të botimit të “Historia e popujve të Jugosllavisë
në okumentet bizantine” (volumi VI), Tribalët konvertohen në serbë madje me
arsyetime fare absurde dhe jashtë çdo morali shkencor me refrenin se “kur janë
përmendur Tribalët është menduar për Serbët! Ose, që janë ngatërruar!” Kjo
praktikë e falsifikimeve dominon në pjesën më të madhe të historianëve
jugosllavë dhe atyre serbë që do të merren me historinë e serbëve dhe të
Serbisë, me ç’rast edhe Keltët konvertohen në serbë, Gotët, Dakët, Abroditët
dhe të tjerë.
SË
TRETI: te pasqyrimi i keqinterpretimit të burimeve kryesore bizantine, që i
bëhen veprës së perandorit të Bizantit Konstantine Pophyrogenit “De thematibus
et De administrando imperia”, dhe veprës “Il Rewgno De gli sllavi haggi
corrottamente detti schiavoni historia”, të Orbinit. Kjo e fundit - një rrëfim
gjysmë letrar, i mbarështuar me shumë të dhëna të arnuara nga autorë të
ndryshëm dhe i përcjellë me shumë e shumë kundërthënie dhe pasaktësi, mbi të
cilin pastaj mbështetet i gjithë konstrukti i të ashtuquajturit shtet mesjetar
serb në kuadër të botës sllave, që nuk paraqet tjetër pos një kundrim
romantik-imagjinar i projektuar për
rrethanat e njohura shoqërore dhe politike të shekullit XIX. Kësaj
ecurie nuk do t’i shpëtojnë edhe shumë nga dokumentet e arkivave të Vatikanit,
të Venedikut dhe veçmas të Raguzës, për ç’gjë flasin shumë dëshmi nga ato të
Sufflayt, Ruvaracit, Jiriçekut, Georgijevit, Mikloshiqit dhe të tjerëve, që janë marrë me to në mënyrë
kritike.
SË
KATËRTI: tri fushat e para, do të mbeteshin pezull pa infrastrukturën e
propagandës së gjerë, që duhej t’u shërbente atyre për t’u kthyer në “teza
shkencore”. Nëse për më shumë se një shekull, ajo ka prodhuar fakte të rremë që
kanë mbushur arkivat dhe institutet e ndryshme të kohës që u kanë shërbyer
qëllimeve të saj, rishqyrtimi i tyre i vëmendshëm mundëson dekonspirimin e
binarëve të falsifikimit të dokumenteve kishtare dhe atyre të autorëve
bizantinë, të cilët, nisin nga punëtoritë e Hilandarit, ato të manastirit
Tronosha, për në Karlovc, Odesë e deri në Vjenë, ku pastaj, pranohen dhe
deponohen. Përpunimi i tyre i njëanshëm do të bëhet nga shkolla e atjeshme e
sllavistëve, (Schafarik,Mikloschih, Windish, Lubi?, Šiši?, Ra?ki, Jiri?ek,
Dümler, Thalloszy e të tjerë), për t’ua dhënë vulën e “fakteve meritore
shkencore” si “Monumenta slavica”.
E
mira është se sot ka dalë në pah makineria e këtyre falsifikimeve nga
punëtoritë e kishave ortodokse, veçmas ato në Hilandar, ku janë sajuar
"zhititë" (rrëfimet) për jetën "e mbretërve serbë" dhe si
janë krijuar prej tyre"dosje të rreme
historike", të cilat ndër qarqet akademike botërore ,veçmas në
SHBA, gjithnjë e më shumë po e humbin kredibilitetin shkencor. Kjo është edhe e
natyrshme kur kjo pranohet edhe nga disa autorë objektivë serbë, siç është
historiani Ruvarac, që thotë se e gjithë historiografia serbe është sajuar në
bazë të dokumenteve të falsifikuara kishtare në Odesë dhe Vjenë në shekujt
XVIII-XIX. Por, e keqja është se këtyre falifikimeve, një pjesë e mirë e historianëve tanë
institucionalistë, që veprat e tyre mbështeten nga diktati i historiografisë
serbe si orbitër të tyre të vetëm "shkencor", jo vetëm që u besojnë,
por edhe vazhdojnë t'i përhapin si "dëshmi", me ç'rast shumë prej
tyre gjejnë vend edhe në katalogjet dhe prospektet zyrtare që finanson shteti i
Kosovës, ndër të cilët më flagranti është ai i Prizrenit, ku ai paraqitet
"qendër kulturore dhe historike
serbe"!