Kulturë
Don Robert Kola & Anton Nikë Berisha: Ëndrra si shumësi dhe fshehtësi kuptimore dhe si vizion
E enjte, 23.12.2021, 09:11 PM
ËNDRRA SI SHUMËSI DHE FSHEHTËSI KUPTIMORE DHE SI VIZION
Nga
Don Robert Kola & Anton Nikë Berisha
“Ëndrrat
janë krijime estetike dhe s’ka dyshim që janë shprehja estetike më e
lashtë[1]”. - JORGE LUIS BORGES
“Për
një ëndërr mund të thuhet gjithçka, përveç se është një gënjeshtër[2]”. - ERNESTO SABATO
Një tekst kuptimisht i
pafund
Poezia
e Jorge Luis Borgesit me titull “Duke e harruar një ëndërr[3]” është një tekst
poetik sa i veçantë aq dhe kuptimisht i pafund. Ajo na zhyt në një det çështjet
dhe është një nga tekstet më të hapur që lexuesit mund t’i ketë takuar ta njohë
dhe të ndikohet prej tij.
Madhështia
dhe veçantia e kësaj poezie përligjet në dy rrafshe: si vlerë poetike dhe si
pafundësi kuptimore. Të dyja janë rrjedhojë e gjuhës poetike që përdor poeti
dhe e mënyrës së shtjellimit të tekstit. Këta dy përbërës janë shkrirë në
njëri-tjetrin sa nuk mund të flasësh për njërin pa qenë brenda edhe të dytit.
Me
këtë krijesë poetike Borges-i na ka dhënë një nga shembujt e rrafshit më të
lartë se çka duhet ta cilësojë një tekst poetik dhe si mund të shtjellohet – të
ndërtohet ai për të bërë një ndikim estetik të duhur në marrësin. Pikërisht për
këto cilësi po e vështrojmë në vijim nga disa rrafshe e aspekte.
Pse Borges-i e zgjodhi
ëndrrën për objekt vështrimi poetik?
Shkrimtari
Jorge Luis Borges njihet për aftësinë dhe shkathtësinë që t’i zgjedhë dukuritë
që i bën objekt vështrimi poetik dhe për kujdesin e skajshëm që i kushton
hartimit të tekstit në mënyrë që ai të jetë sa më poetik dhe si i tillë të bëjë
ndikimin estetik sa më të madh në marrësin. Arsyet pse pikërisht e zgjodhi si
objekt vështrimi poetik ëndrrën, nuk janë të rastit. Të ëndërruarit, ëndrra dhe
ajo që ngjet brenda saj si dhe kujtimi për të – rrëfimi i saj, janë çështje që
lidhen me jetën e njeriut dhe me natyrën e tij. Pra, është një gjë e pandashme
nga jeta e njeriut si dje, si sot, si nesër. Pikërisht për këtë fakt ëndrra ka
nxitur që të flitet për të nga kohët më të lashta dhe nga njerëz të shtresave e
të vendeve të ndryshme[4]. Vetë Borges-i pyet: “[…] a nuk është e kaluara jonë
një seri ëndrrash? Ç’ndryshim mund të ketë midis kujtoj ëndrrat dhe kujtoj të
kaluarën[5]?”
Ëndrra
në qenësinë e vet është një shqiptim dhe ndërtim i njëmendësisë së ekzistuar
ose të dëshiruar, përkatësisht shmangie nga realiteti jetësor, ku veprimet janë
të kufizuara dhe zhvillohen brenda një rendi dhe logjike të caktuar; në
shumicën e rasteve synimet dhe dëshirat e njeriut në jetën konkrete mbesin
vetëm si të tilla. Në një mënyrë ose një tjetër, ëndrra është edhe kundërvënie
dhe mohim i realitetit konkret, që përkon edhe me atë që ndodh në botën e
përrallës[6]. Kjo ngjet për arsye se ëndrra është shprehje më vetjake e
ndërdijes dhe e përvojës së njeriut, ajo shpreh njeriun në formën e tij më të
plotë.
Bota
e saj është e pakufi dhe e pakufizuar; funksionon mbi parime të mëvetësishme,
që janë krejt të tjera në krahasim me ato të botës konkrete, me atë që ngjet në
veprimin e përditshëm të njeriut. Siç dihet, në ëndërr thyhen parimet dhe
logjika e përditshmërisë; brenda saj ndodhin ngjarje të ndryshme (edhe
kundërshtore); të kohëve e të natyrave të ndryshme; ato afrohen dhe njësohen –
mes tyre, sikur të ishin të një vendi dhe të një kohe. Pikërisht për këto
veçanti të ëndrrës një varg shkrimtarësh i krijuan veprat e tyre dhe i krijojnë
duke u mbështetur në këtë botë. Në mënyrë të veçantë për këtë dukuri ndikon
rendi dramatik që shfaqet në ëndërr[7].
Në
ëndërr njeriu nuk di se çka ndodh kur sheh ëndërr, as pse e shohim atë ëndërr.
Thuhet se njerëzit e parë nuk e kanë dalluar gjendjen e ëndrrës nga zhgjëndrra;
ata kanë menduar se ëndrrat janë gjendje e të qenit zgjuar[8]. Këtij përcaktimi
poetët i dhanë një përmasë edhe më të thellë[9]. Sipas tyre, në rrafshin
poetik, çdo zhgjëndërr është ëndërr.
Paul
Groussac thoshte se zgjohemi nga ëndrra pasi kemi përshkuar zonat e hijes,
labirintet e ëndrrës sonë[10]. Sipas Thomas Brown-it, ëndrrat japin një ide të
epërsisë së shpirtit të njeriut, meqë shpirti është i pavarur nga trupi dhe
priret të luajë e të ëndërrojë[11] (Petrone do të thoshte “shpirti pa trupin
loz”), ndërsa në një sonet të Gongora-s thuhet:
Ëndrra,
autor shfaqjesh,
në
teatrin e saj prej ere
nganjëherë
vesh trajta të bukura hijesh[12].
Se
bota e ëndrrës është për shumëçka e rëndësishme dhe e ndërliqshme, e dëshmon
edhe ky mendim i vetë autorit të poezisë “Duke e harruar një ëndërr”, Jorge
Luis Borges-it: “Ëndrrat janë krijime estetike dhe s’ka dyshim që janë shprehja
estetike më e lashtë[13]”.
Në
“Epin e Gilgameshit”, ndër veprat letrare poetike më të lashtat, e shkruar me
shkrimin kuneiform, ëndrra gjashtë herë paralajmëron ose shënjon diçka të
rëndësishme për zhvillimin e mëtejshëm të veprimit të asaj që ngjet në këtë
vepër[14].
Shekspiri
thoshte se ëndrra është gjëja që jam[15]; në tragjedinë e tij “Hamleti”, princi
Hamlet i drejtohet Ofelisë, po aq dhe vetes dhe tjetrit: Se ç’ëndrra shohim
n’atë gjumë-vdekje, (Akti III, Skenë I). Edgard Allan Poe-ja ishte ndër poetët
e rrallë që dëshmoi aftësinë të përshkojë atë “truall” të magjishëm midis
reales dhe botës së ëndrrave, atë brez të hijëzuar kufitar, ku përvojat e
krijuesit ndërlidhen e gërshetohen në mënyrë të çuditshme me përbërës të të dy
anëve të mbretërive: jetës e vdekjes[16]. Kjo gjë përligjet sidomos në poezinë
e tij “Tokë – ëndërr”, që është një pamje e botës së ëndrrës e kthyer
përmbys[17].
Një
nga përbërësit e qenësishëm të kryeveprës poetike të Zherar dë Nerval-it
“Silvia” është ndërtimi i saj mbi botën e ëndrrës, që i jep një përmasë sa të
veçantë aq dhe komplekse[18]. Edhe bota e veprës “Princi i vogël”, një vepër
poetikisht tepër e rrallë, është e përftuar kryesisht sipas botës së
ëndrrës.Për këtë arsye çdo qasje dhe interpretim që i bëhet kësaj vepre, duhet
të niset nga kjo botë. Shembuj të tillë të thuash se janë të pafund[19].
Ëndrra dhe kujtimi për
të
Borges
iu qas dhe e bëri objekt vështrimi poetik ëndrrën (dhe akthin) për arsye se ajo
është shumë më e ndërliqshme sesa mendohet në të parë. Kjo ndërliqësi dëshmohet
nga procesi i ëndërrimit, vetë ëndrra si dhe rrëfimi i saj, pra përmes
kujtimit, pastaj ëndërruesi përballë Hyjit[20].
Ëndrra
si proces është një mister dhe vështirë i pranon përcaktimet dhe rregullat.Në
qenësinë e vet ëndrra i njëson të kaluarën, të tashmen dhe të ardhshmen.Pra,
ajo ngërthen shtresime kohësh e dukurish të shumta e të ndryshme. Në veprën “An
Experiment with Time”, Dunne thekson dhe një dukuri të rëndësishme të ëndrrës e
të natyrës së saj: “Çdo njeriu ëndrra i
fal një përjetësi të vogël që i lejon të shohë të kaluarën dhe të ardhmen e tij
të afërt. Tërë këtë, ëndërruesi e sheh në një çast të vetëm ashtu si Zoti që
sheh nga përjetësia e tij e pafundme procesin kozmik[21]”. Këtë e thotë vetë
Borges-i: “Ëndrra është njëherësh e shumëfishtë (shumështresore) dhe e
atypëratyshme[22]”.
Pa
dyshim se veçantitë e këtilla të shumta të ëndrrës, pafundësia e asaj që mund
të thuhet për të, e ka nxitur Borges-in ta bëjë ëndrrën objekt vështrimi poetik
dhe t’i shpreh disa nga këto veçanti përmes tekstit poetik dhe pamjeve poetike.
Duke
bërë fjalë për ëndrrat Erich Fromm (Erih From) thoshte: “Forcat tona që
përcaktojnë ëndrrat tona, janë dëshirat tona irracionale. Në gjumë u japim jetë
atyre impulseve, ekzistencën e të cilave nuk duam ose nuk guxojmë ta pranojmë
kur jemi të zgjuar […] Prirjet irracionale, që në ëndërr shprehen si të
plotësuara, i kanë rrënjët te fëmijëria jonë…”[23].
Bota
e ëndrrës, shumësia e dukurive dhe e vlerësimeve që nxit ajo, dyshimet që
mbesin edhe pas përgjigjeve të ndryshme, dëshmon se ajo ndërlidhet me shumë
çështjeve të jetës dhe se ato mëdyshje në një mënyrë ose në një tjetër ndodhin
dhe në veprimet e jetës së njeriut. Është ajo që ka thënë poeti austriak Walter
von der Vogelweider, kur e pyet veten “Ist es mein Leben geträumt oder ist es
war?” A është e ëndërruar (ëndërr) jeta ime ose ajo është njëmendësi[24]”.
Një
dukuri tjetër po aq e rëndësishme që ngërthen ëndrra dhe ajo që ndodh pas saj,
ose interpretimeve që i bëhen asaj (nga paraardhësit dhe vetë Frojdi) është
ndryshimi që ngjet midis ëndrrës dhe kujtimit të saj, përkatësisht të treguarit
të saj (pas çastit të ëndërrimit), që nuk është i vogël. Thomas Brown thotë se “[…] kujtimi për
ëndrrat është më i varfër se realiteti i tyre i shkëlqyer[25]”.
Ëndrra frymëzim i
vizionit
Thuhet
se poeti është mburoja e ëndrrës zanafillore, ndërsa poezia zgjimi i saj.
Përmes saj (ëndrrës)
endët
një misteri i pafund. Ëndrra është frymëzim i vizionit.Vizioni është
shndritje.Shndritja është përmbushje e trajtës.S’ka vizion pa shndritje dhe
s’ka përmbushje të trajtës pa frymëzim.Misioni i poetit dhe i poezisë qëndron
në shndritjen e trajtës.
Pra,
poezia është thurje e njëmendësisë me dritën virgjërore të krijimit, ndërsa
poeti ëndërrimtari që mbjell dritën e zanafillës..
Poezia
e Borges-it “Duke e harruar një ëndërr”, e ndërtuar mbi ëndrrën e këputur të
zanafillës, është, siç thamë, njëra prej poezive më të thella të tij. Duke
shquar natyrën e poetit, autorja spanjolle M. Zambarno, thotë: “[…] Poezia
kërkon të rifitojë ëndrrën zanafillore, nga e cila njeriu u zgjua pas rënies së
parë; kërkon ëndrrën e pafajësisë së mëparshme, ajo që ishte para pjekurisë së
tij. Poezia është njësim, pajtim, përqafim që shtrëngon në bashkim qenien
njerëzorë me ëndrrën prej së cilës vjen, duke shlyer hapësirat.Metafizika,
përkundrazi, është largim i përhershëm nga ëndrra zanafillore. Filozofi beson
që vetëm duke u larguar, e vetëm duke u zhytur në humbëtirën e lirisë dhe vetëm
duke mbetur deri në fund vetvetja, do shpëtojë, do jetë.”[26]
Nga
vargu i parë kjo poezi e Borges-it na ballafaqon me misterin e ëndrrës. Ajo e
përshkon poetin me dritën e saj.Nga ëndrra e ëndërruar, poeti nuk kujton asgjë
tjetër, pos dyerve të shumta që e rrethojnë.
Në
mëngjesin e dyshimtë pashë një ëndërr.
Mbaj
mend se në ëndërr kishte disa dyer.
Drita
e vizionit kalon përmes derës, por nuk mbyllët përmes saj. Drita e saj hap dyer
aq sa përhapen edhe rrezet e saja. Misteri hyn përmes derës, por nuk mbyllët
nga asnjë derë. Sa i thellë del vëzhgimi i M. Buber-it, i cili duke folur për
takimin e përsosur që kërkon heshtja e trajtës së krijesës, heton se si të
gjitha dyert e saj bashkohen në një derë të vetme dhe njeriu nuk di përmes
cilës ka hyrë brenda saj: “Mund të rrëmbehemi nga jeta përmes natyrës, botës
‘fizike’, të konsistencës; nga jeta me njerëzit, botës ‘psikike’, të ndjesisë;
nga jeta me qenësinë shpirtërore, botës ‘noetike’, të vlefshmërisë, dhe kështu
mund të përshkohet tejdukshmëria e tyre, kuptimi i tyre. Secila nga këto sfera
mund të bëhet dhe bëhet e rëndësishme, apo të mbesin dhe të pashndritura, pa
marrë parasysh si do t’i quajmë ato, edhe nëse i emërtojmë me emra të
shkëlqyer, si kozmos, eros dhe logos.
Në
të vërtetë, për njeriun kozmosi qëndron, nëse gjithësia bëhet shtëpia e tij,
një vatër e shenjtë, ku kryen flitë e kushtuara; për njeriun qëndron erosi,
vetëm nëse për të qenia bëhet ikonë e amshimit dhe bashkimi me qeniet e tjera
një zbulesë; për njeriun qëndron logosi, vetëm nëse apelon në mister duke
vepruar dhe duke shërbyer shpirtin. Kërkimi i heshtjes që lyp trajta, gjuha
dashamirëse e njeriut, shpallja e heshtur e krijesës: të gjitha janë dyer që na
udhëheqin kah prania e fjalës. Mirëpo, kur vjen koha të ndodhë takimi i
përsosur, dyert bashkohen në një derë të vetme të jetës reale dhe nuk dihet se
nga cila derë ke hyrë brenda[27]”.
Në
çastin e zgjimin poeti është në mëdyshje.Përmallimi për ëndrrën e thellë që ka
e përshkuar shpirtin e tij, nuk e shuan kërkimin. Ëndrra e tij bëhet e
pakapshme, sidomos nga hija e miteve antike, që i thuren
ëndrrat
e njerëzimit përmes mitologjisë aq thellë, siç rrëfen edhe miti i Tiresias.
Ëndrra bëhet edhe më e pavëzhgueshme nga shfaqja e premtimit të Abrahamit nën
qiellin e Urit të Kaldesë, kur Hyji i premton së pasardhësit e tij, do të jenë
pa fund, si yjet e qiellit dhe si rëra e detit. (krhs Zan 15, 1-21) Po ashtu,
vëzhgimet që vijnë nga Spinoza, trullosin mendjen e poetit, mbase ky mendimtar
Hyjin e njëson më natyrën, kur tha: “Deus sive natura.”
Vizioni
i ëndrrës së poetit bëhet sa i pakapshëm, po aq edhe i përmallueshëm; nuk
pajtohet që ëndrra e tij të tretet me zgjimin e mëngjesit.
Zgjimi
im në mëngjes bëri të shuhet
ajo
përralla intime që tani
është
më e pakapshme se hija
e
Tiresias ose e Urit të Kaldesë
ose
e mëtimeve të Spinozës.
Poeti
nuk ndalon vetëm në përbluaje e përimtime filozofike; nuk gjen prehje derisa
ëndrra e tij, nuk lartësohet në gjirin ngushëllues, ku përmblidhet çdo ëndërr
dhe çdo lot i derdhur.
Është
e njohur që një irlandez thoshte
që
në vëzhgimet e Hyjit, i cili nuk fle asnjëherë,
çdo
ëndërr bashkohet në amshim
çdo
kopsht i zbrazët dhe çdo lot.
Pra,
poezia është rruga e njësimit me transcendencën.Ajo pret ngadhënjimin e
dashurisë.“Poezia është ikje dhe kërkim, nevojë dhe frikë, është vajtje dhe
ardhje, është thirrje për ikje; është ankth pa fund dhe dashuri pa mbarim. Nuk
mund të përqendrohet mbi zanafillën, sepse dashuron botën dhe krijesat e saj
dhe nuk gjen prehje derisa ato nuk do të njësohen me të në zanafillë. Nga kjo
rrjedh se poezia është dashuri e birit, e të dashurit dhe dashuri e vëllait. Jo
vetëm që dëshiron të kthehet në soditjen e zanafillës, por gjakon që të kthehet
së bashku me të gjithë dhe s’mund ta arrijë këtë, pos në saje të shoqërimit,
përmes shtegtarëve, fytyrat e të cilëve i ka parë nga afër, i ka ndier ofshamat
e tyre së bashku me të vetat, në mundimin e udhëtimit […] Poezia nuk ngërthen individualitetin,
por bashkësinë. Ajo synon njësimin e gjithmbarshëm: ngadhënjimin e
dashurisë[28]”.
Vizioni
i ëndrrës është fshehtësia e gjërave; shfaqet vetëm përmes dashurisë. Me
ngulmim poeti kërkon të kapërcejë pragun e vizionit, dhe të gjendet në vatrën
që shndrite thelbin e fshehtësisë të çdo gjëje:
Po
të dija çka ishte ajo ëndërr
që
ëndërrova ose çfarë do të kem ëndërruar,
do
t’i dija të gjitha gjërat.
Poezia
“Duke e harruar një ëndërr” është “shifër e transcendencës”. Përmes saj poeti
kërkon të qëndrojë në pragun e vizionit, nga merret drita e trajtës. Tërë
krijesa pret të përmbushet me dritën e
amshuar.
Përmasat poetike të
tekstit
Përbërësi
kryesor që i jep shpirtin dhe pafundësinë kuptimore kësaj poezie të Borges-it,
që nxit komunikim të pazakonshëm dhe një ndikim estetik të skajshëm është
teksti i saj. Pikërisht kjo poezi e përligj atë mendimin e njohur të studiuesit
të shquar rus, Jurij. M. Lotman, i cili thoshte: “Me siguri mund të thuhet se midis gjithë asaj
që ka krijuar dora e njeriut teksti artistik në masën më të lartë ka ato
cilësi, të cilat kibernetistin e nxisin të merret me indin e gjallë[29]”.
Veçantia
e parë që e cilëson tekstin e kësaj poezie të Borges-it është ngjeshësia apo
dendësia e tekstit. Autori ka hequr nga teksti çdo gjë të tepërt; ka lënë vetëm
atë tekst që mjafton të kapën çështjet dhe kuptimet kryesore, që shkaktojnë
pastaj degëzime të pafundme. Për këtë do të bindemi nëse synojmë të heqim qoftë edhe një varg madje edhe një fjalë dhe
më nuk e kemi poezinë përkatëse. Pra, poezia “Duke e harruar një ëndërr” ka një
tekst skajshmërisht të kursyer dhe të menduar mirëfilli.
Shumëkuptimësia
e tekstit fillon në pjesën e parë të vargut të parë: Në mëngjesin e dyshimtë,
me çka dyshimi parashënjon qenësinë që e përshkon gjithë krijimin. Si mund të
jetë mëngjesi i dyshimtë dhe për çka shërben ky mëngjes i dyshimtë? Natyrisht,
në tekstin poetik është e mundur, madje një mënyrë e këtillë e shqiptimit
parapëlqehet. Pikërisht në këtë mëdyshje të mëngjesit, zënë fill mëdyshjet e
tjera, po dhe shprehjet e tjera figurative që i japin shpirtësinë e poezisë si
tërësi. Shprehja tjetër, sa e veçantë, aq dhe kuptimisht e pafund, është
përralla intime […] / më e pakapshme se hija / e Tiresias ose e Urit të
Kaldesë, ku shumësia kuptimore degëzohet,
në dy rrafshe kryesore: në atë poetik dhe në atë teologjik e mitik. Në
rrafshin e parë teksti të vë para një pafundësi dyshimesh (vazhdon dyshimi nga
vargu i parë): Cila është përralla intime e njeriut?
Njëmendësia?Ëndrra?Synimi?Dëshira?E kaluara?E Ardhmja?Ose të gjitha së bashku?
Vargu
tejet i rrallë: Hyjit, i cili nuk fle asnjëherë, ndërlidhet ngushtë me vetë
aktin e ëndërrimit, të ëndrrës. Në rrethana të rëndomta nuk thuhet se Hyji nuk
fle (rëndom thuhet është gjithnjë i zgjuar, roje e përhershme etj.), po këtu
njësohet mirëfilli me ëndrrën dhe me harrimin e saj. Kjo është në lidhje të
ngushtë me vargun tjetër: çdo ëndërr bashkohet në amshim, që i përket Hyjit të
gjithëpushtetshëm dhe të gjithëkohshëm.
Edhe
vargu: Vijon dyshimi dhe hijësimi rritet dëshmon për vazhdimësinë e rrafshit të
lartë të të shprehurit poetik: ndërlidhet me dyshimin të shfaqur në vargun e
parë dhe në vijim, po këtu pos dyshimit kemi dhe hijësimi; të fshehtën, të
pathënshmen; atë që secili lexues, në mënyrë të mëvetësishme, e imagjinon. Pra,
edhe dyshimi, edhe hijësimi shkojnë e rriten sa më shumë që i afrohem fundit të
tekstit, po jo dhe fundit të mendimeve që nënkuptohen dhe nxiten nga teksti.
Edhe
fundi i poezisë, që në vështrim të parë duket i qartë, dëshmon për vijimësinë e
dyshimit që nis me pjesën e parë të vargut të fillimit: Po të dija çka ishte
ajo ëndërr dhe […] çfarë do të kem ëndërruar, / do t’i dija të gjitha gjërat.
Nga
këto vargje lind pyetja: çka di njeriu? Pse është dija e tij e kufizuar? Mos
kjo të shpie vetvetiu tek
ideja
se vetëm Hyji është i gjithëdijshëm? Ose sa shumë i mbetet njeriu të mësojë për
qenien dhe ekzistencën e vet?
Edhe
fundi i tekstit të kësaj poezie e përligj atë që thamë në fillim: tekstet i saj
është nga më të hapurit që është përftuar nga Borges-i po dhe nga poetë të
tjerë.
Dhjetor 2021
Jorge
Luis Borges
DUKE
E HARRUAR NJË ËNDËRR
Në
mëngjesin e dyshimtë pashë një ëndërr.
Mbaj
mend se në ëndërr kishte disa dyer.
Pjesa
tjetër më treti. Zgjimi im
në
mëngjes bëri të shuhet
ajo
përralla intime që tani
është
më e pakapshme se hija
e
Tiresias ose e Urit të Kaldesë
ose
e mëtimeve të Spinozës.
E
kalova jetën duke përimtuar
dogmat
me të cilat përballeshin filozofët.
Është
e njohur që një irlandez thoshte
që
në vëmendjet e Hyjit, i cili nuk fle asnjëherë,
çdo
ëndërr bashkohet në amshim
çdo
kopsht i zbrazët dhe çdo lot.
Vijon
dyshimi dhe hijësimi rritet.
Po
të dija çka ishte ajo ëndërr
që
ëndërrova ose çfarë do të kem ëndërruar,
do
t’i dija të gjitha gjërat.
Përkthyen
nga italishtja (krahasuar dhe me origjinalin spanjisht)
Don
Robert Kola dhe Anton Nikë Berisha
[1]
Jorge Luis Borges, Ligjërata,.Përktheu nga frëngjishtja Feride Papleka, Tiranë
2013, f. 42.
[2]
Ernesto Sabato, Para fundit. Ese. Përktheu nga origjinali spanjisht Orjela
Stafasani.OM, Prishtinë 2018, f. 45.
[3]
Ky punim i përbashkët lindi me nismën e don Robertit. Ai më nisi në italisht
poezinë e Jorge Luis Borges “Duke e harruar një ëndërr” si një krijesë e
veçantë që duhet ta lexoja. Pas një përimtimi të ngadalshëm e vërejta se
njëmend poezia ishte me vlerë dhe i thashë ta përkthente.Ai e bëri këtë
punë.Përkthimin e rishikova në disa pikë. Kur don Roberti më foli për disa
figura mitike dhe biblike të tekstit te poezisë në shqyrtim, i thashë t’i qite
në letër, të cilën punë ai e bëri me shumë përkushtim. Pastaj tekstit të tij ia
shtova ato pjesë që ndriçojnë veçantitë dhe vlerën e një teksti letrar poetik
të interpretuar. Me një fjalë, është një punim mirëfilli i përbashkët.
[4]
Thuhet se edhe kafshët ëndërrojnë. Shih Jorge Luis Borges, Ligjërata, vep. e
përm., f. 37.
[5]
Jorge Luis Borges, po aty, f. 141.
[6]
Shih punimin tim Hyrje në poetikën e përrallës. Në Çështje të letërsisë gojore.
Rilindja, Prishtinë 1982, f. 41 – 101; Shih pjesën “Përralla, miti, ëndrra” ,
f. 56 – 62.
[7]
Jorge Luis Borges, Ligjërata, vep. e përm., f. 37.
[8]
Jorge Luis Borges, po aty, f. 30.
[9]
Jorge Luis Borges, po aty, f. 31.
[10]
Shih Jorge Luis Borges, po aty, f. 27.
[11]
Jorge Luis Borges, po aty, f. 35.
[12]
Jorge Luis Borges, po aty, f. 35.
[13]
Jorge Luis Borges, po aty, f. 42.
[14]
Epi i Gilgameshit. Përktheu nga gjermanishtja dhe e plotësoi me shënime Anton
Nikë Berisha, Rilindja, Prishtinë 1984; Botimi i dytë “Naim Frashëri”, Tiranë
1990; i tretë i rishikuar “Argeta – LMG”, Tiranë 2008.
[15]
Jorge Luis Borges, Ligjërata, vep.e përm., f. 29.
[16]
Shih Edgar Allan Poe, Poezi dhe esse. Përktheu nga origjinali Dritan Thomollari.Plejada,
Tiranë 2004, f. 20.
[17]
Edgar Allan Poe, Poezi dhe esse. Përktheu nga origjinali Dritan Thomollari.
Plejada, Tiranë 2004, f. 20
[18]
Shih Zherar dë Nervali, Silvia.Shqipëroi nga frëngjishtja Beatriçe Balliçi.Me
një parathënie nga Anton Nikë Berisha.Shtëpia botuese Faik Konica, Prishtinë
2019.
[19]
Një shembull nga poezia arbëreshe: Në poezinë “La vida es sueño” (Jeta është një
ëndërr) poeti arbëresh, Dushko Vetmo, për të depërtuar sa më thellë në shpirtin
e vajzës, e përdor ëndrrën, për arsye se nëpërmjet saj shprehen në mënyrë të
thellë e të natyrshme veçantitë dhe ndërliqësia e fshehtësive të dashurisë dhe
ndjenjësia e pazakonshme. Kështu, nënteksti poetik, simbolika dhe metaforika,
bëhen pjesë e qenësishme e krijimit poetik.
Ëndërroi vasha një
mëngjes
se më ish flutur e
bardhë
që mbi lule fluturonte
duke ndukur nektar të
ëmbël.
(La
vida es sueño)
Midis
realitetit të ëndrrës dhe realitetit konkret, vasha mëdyshet se cila është dhe
çfarë është: Vashë e dëlirë ose flutur e bardhë? Kjo metaforë shpreh, para së
gjithash, trazimin e vashës së dashuruar; botën e saj të pasur shpirtëror dhe
përfytyrimet e pazakonshme, që përligjin mënyrat e ndryshme për të përmbushur
dëshirat dhe gjakimet e epshit; provon madhështinë e artit të fjalës, të
poezisë, për të zbuluar të veçantën shpirtërore si dhe të dukurive dhe për të
vënë komunikim më thellësor me to.
Tani rri e mjera vashë
dhe këshillohet me
vetëhenë:
Jam unë vasha e dëlirë
dhe ëndërroj se po jam
flutur
apo jam e bardha flutur
dhe ëndërroj se po jam
vashë?
(La vida es sueño)
Në
bazë të dhënës së Erich Fromm këtë metaforë e përdor një poet kinez. Duke folur
për cilësitë e pazakonshme dhe të çuditshme të ëndrrave dhe mëdyshjet që lënë
ato te njeriu, ai shkruan: “Këtë dyshim një poet kinez e ka shprehur saktë:
‘Mbrëmë natën pashë ëndërr sikur qeshë flutur dhe tani nuk e di a jam njeriu që
ëndërroi sikur qe flutur, apo flutura ëndërron se është njeri.” (Shih E. Fromm,
Gjuha e harruar. Përkthyer nga Kujtim Ymeri. Dituria, Tiranë 1998, f. 6.
Shih
më gjerësisht në studimin tim Sull’opera Letteraria di Dushko Vetmo. Studio.Mbi
veprën letrare të Dushko Vetmos.Studim. Università della Calabria. Dipartimento
di Linguistica, Sezione di Albanologia. Fondazione Universitaria “Francesco
Solano”, Rende (Italia) 2009, f. 18 – 19.
[20]
Sipas Boecit krahas atij që ëndërron është edhe Hyji, i cili i sheh të gjitha
gjërat në një çast të përjetshëm, pra përfshin historinë universale. Shih Jorge
Luis Borges, Ligjërata, vep. e përm., f. 28.
[21]
Shih Jorge Luis Borges, po aty, f. 29.
[22]
Jorge Luis Borges, po aty, f. 29.
[23]
Shih Eich Fromm, Gjuha e harruar. Përkthyer nga Kujtim Ymeri. Dituria, Tiranë
1998, f. 35.
[24]
Jorge Luis Borges, Ligjërata, vep. e përm., f. 31.
[25]
Jorge Luis Borges, po aty, f. 28.
[26]
M. Zambrano, Filosofia e poesia, Edizioni Pendragon, Bologna 2018, f. 109.
[27]
M. Buber, Il principio dialogico e altri saggi, San Paolo, Milano 1993, f.
132t.
[28]
M. Zambrano, Filosofia e poesia, vep. e përm., f. 118.
[29]
J. M. Lotman, Struktura umetni?kog teksta. Nolit, Beograd
1976, f. 384.