Kulturë
Xhemaledin Salihu: Teleisja e fytyrës së nuses në Preshevë
E hene, 31.08.2020, 09:39 AM
TELEISJA E FYTYRËS SË NUSES NË PRESHEVË ME RRETHINË
Shkruan
: Xhemaledin SALIHU, profesor
Hyrje
Presheva
në kohën antike, i takonte Dardanisë. Në kohëra të ndryshme, kjo qytezë u
sundua nga romakët, bizantët, sllavët, turqit e jugosllavët, mirëpo asnjëherë
nuk u dorëzua dhe me dinjitet e xhelozi të madhe ruajti dhe mbrojti traditën
dhe kulturën popullore.
Ritet
e dasmës shqiptare u ruajtën gjeneratë pas gjenerate dhe u kultivuan brez pas
brezi, kështu që shpesh edhe sot janë të pranishme në dasmën shqiptare.
Dasmat
preshevare dhe rrethinë ndodhnin nga e hëna deri të enjten apo nga e enjta deri
të dielën. Pra, dasma ndodhte dhe shtrihej për disa ditë si në familjen e
djalit, ashtu edhe në familjen e vajzës.
Ajo
çfarë ka karakterizuar dasmat në Preshevë me rrethinë ishte
hallallëku/lamtumira/ i vajzave nga familjarët e saj, më të afërmitë e nuses.
Hallallëku, në dasmën preshevare ndodhte ditën e tretë të dasmës, natën kur
nusja bëhej gati për të shkuar, të nesërmen te djali-dhëndrri, të enjtën apo të
dielën, varësisht kur fillonte dasma.Nusja mirrej para dite, bile edhe në
mëngjes, natën pa lind dielli.
Nusja vishej nga telakja, në shumicën e viseve shqiptare,
mirëpo në Preshevë me rrethinë nusën e vishte dhe e teleiste veshatorja, siç e
quan edhe Mersine Veliu nga Presheva, plakë
që gjatë vite e praktikoi dhe luajti rolin e veshatores në dasmat e
Preshevës.
Rituali i veshjes, i teleisjes
dhe e vënies së kënasë përcillej me këngë të vajzave gjatë natës së kënasë,
Kanaxheçit. Hallallëku ishe traditë dhe veçori e dasmave shqiptare të kësaj
treve, si dhe më gjerë ndër shqiptarë.
Andaj kjo traditë dhe ky rit i ruajtur mirë, mund të shfrytëzohet edhe
më tutje, por vetem me origjinalitetin e saj për festivale dhe efekte
performative. Kohëve të fundit në dasmat
tona, një grup vajzash të paguara i
vejnë kënanë nuses, sakaq do të ishte shumë më simpatike dhe më efektive që
këtë veprim ritualistik ta bëj dikush nga familjaret.
Kjo natë quhej Nata e Kënasë apo
e Kënaxheçit.
Nata e kënasë, e vënies së kënasë,
nuk duhet të njëjtësohet me pikturimin e fytyrës, e as me zbukurimin e fytyrës
me aplikacione vezulluese-të quajtura japushturma. Teleisja me vënie telash e
aplikacione të tjera nuk është pikturim. Sipas Prof. Dr. Drita Halimi-Statovci, pikturimi i fytyrës së nuses aplikohet
drejtpërdrejtë në lëkuren e fytyrës, me dorë të lirë e me mjete të thjeshta.
Madje pa asnjë shablon e mostër. Pikturohej, shminkohej, vizatohej, vendoseshin
asprica apo sprinka, si dhe dekorimet-aplikacionet ngjitëse e të tjera
drejtpërdrejt në lëkurë të fytyrës, të gjithat me dorë të lirë, duke u ndihmuar
me mjete pune fare të pakëta dhe rustike, siç është një shkop i gëdhendur mirë
për përvijm e konturim të vetullave e të qepallave dhe një shkop për të
pikturuar e bartur aspricat në fytyrë.
Në
Fjalorin e Gjuhës së Sotme shqipe, Prishtinë, 1981, f. 1980:
Teletis-
1.I vë tela nuses, nis e stolis nusen me tela 2.Zbukuroj dikë, i vë të bardhë e
të kuq dhe e stolis me xhingla.
Teletisem-
1.Vë telat e nusërisë 2. Zbukurohem, vë të bardhë e të kuq e stolisem me
xhingla, nisem e stolisem si nuse.
Telis-
1. I ngjit nuses sipas një zakoni të vjetër, në fytyrë e sidomos në ballë copa
telash për ta zbukuruar.
Telisem-
Ngjit sipas një zakoni të vjetër, në fytyrë e sidomos në ballë copa telash, kur
nisem nuse.
Në
librin : Prof.Dr. Drita Halimi-Statovci, Pikturimi i fytyrës në Kosovë ndërmjet
traditës dhe modernitetit, Prishtinë, 2018, f.11: “..., atëherë kjo përpjekje e
imja le të mbetet dëshmi që pikturimi i fytyrës, i njohur si teleisje e nuses,
të mos mbetet jasht vëmendjes së shkencës.
Po
aty, f.12: “Pikturimi ose ngjyrosja e fytyrës, si dekor me funksion zbukurimi,
ose për motive të tjera, shfaqet si dukuri tejet e lashtë përgjithësisht në
botë dhe nuk trajtohet si dukuri moderne.”
Po
aty, f.14: “Në lashtësi për ngjyrosje-pikturim, zakonisht përdoreshin materiale
të ndryshme, lëndë natyrore të papërpunuara, si ato me origjinë bimore, ose me
origjinë minerale, pastaj vajëra bimorë ose të kafshëve e të tjera.”
Për teleisjen e nuses shkruan edhe studiuesi Neshat Mehmedi
nga Tetova dhe e quan telehisje.
Në
dasmat shqiptare, pos nuseve teleisen edhe gratë e reja në familje.
Teleisja e fytyrës së
nuseve dhe grave të reja në Preshevë me rrethinë
Para
se të filloj teleisja e fytyrës së nuseve dhe grave të reja bëhet heqja e
qimeve nga fytyra e nuses apo depilimi i fytyrës me anë të një tretjeje e cila
quhet AGDE sipas veshatores Mersine Veliu.Pra, riti i parë i teleisjes është
pastrimi i fytyrës nga qimet e tepërta në fytyrë, i cili bëhet me agde.
Kjo
tretje përfitohet kësisoji: në një enë hidhet 1 filxhan sheqer, i cili pastaj
përzihet me ujë dhe kështu i tretur i
qitet limon pluhur dhe kështu sëbashku zihen me një valë. Kjo tretje e nxehtë
qitet në një enë të lagur me ujë që të mos ngjitet tretja dhe ngjeshet tretja
me duar të lagura, që të mos ngjitet, duke e ngjeshur tretjen formohet tretja si top, pra e rrumbullakët. Pastaj,
për përdorim kjo tretje shtrihet në një
formë si petulla apo në formë tjetër që i përshtatet fytyrës së nuses apo gruas
së re. Ajo shtypet në faqen e nuses, pastaj tërhiqet me shpejtësi për t’i
shkulur qimet në fytyrë ose për ta kryer
depilimin e fytyrës. Kështu pastrohet fytyra e nuses apo gruas së re nga qimet
dhe pastaj vazhdohet pastrimi edhe më tutje i fytyrës.
Pas
heqjes së qimeve nga fytyra vazhdon pastrimi i fytyrës së nuses me NISHADËR, e
cila përfitohet kësisoji:
Në
një enë shtypet Nishadër, kosej, gurkali/guri kaltërtë/, karanfil/ për erë/
limon pluhur deri sa e gjithë tretja të bëhet pluhur. Pastaj kësaj tretjeje i
shtohet edhe 250 gr. tëlyen e dhjam i dhenëve. Sëbashku shkrihen në një enë të posaçme deri sa të
përfitohet një lëngë, i cili kullohet në një enë tjetër. Kësaj tretjeje të
kulluar i shtohet lëvora e shtogut, jo e para, por e dyta shtresë, e gjelbërta
dhe lëvora e trangut, të cilët zihen sëbashku nja 5 minuta, deri sa tretja të
marrë ngjyrë të gjelbërtë. Pastaj kullohet në një enë tjetër dhe lihet deri sa
të bëhet e vokët, jo të ftohet.
Më pastaj pluhuri si tretje dhe kjo tretja e gjelbërtë përzihen deri sa të fitohet një tretje e trashë, e cila rrahet me lugë deri sa ta marrë ngjyrën e bardhë dhe deri sa të bëhet krem i rrahur. Atëherë është e gatshme për përdorimin, pastrimin e fytyrës së nuses dhe grave të reja.Pasi kryhet heqja e qimeve dhe pastrohet fytyra e nuses, atëherë fillon teleisja e nuses.
Në
Preshevë veshatorja e fillonte
përgatitjen, fytyrën e nuses,
duke ia vuar një tretje që sipas
veshatores Mersine Veliu përgatitet kësisoji:
Pra,
merret tutkalli/një ngjitës në zdrukthtari/, i cili mjaft duhet të tëhollohet
që të jetë i gatshëm dhe i përshtatshëm për shtrirje, për lyerje të fytyrës së
nuses.Tutkalli ngjitet faqeve dhe ballit, të cilëve u jep ngjyrë gështenje në
të kuqe, pra ngjyrë të kuqërremtë. Pasi kjo tretje është shtrirë mirë e mirë në
fytyrën e nuses, pastaj veshatorja vazhddon me vuarjen sprinkave/copëza teli/
ngjyrë shumë llojesh, në fytyrën e lyer të nuses, të cilat ngjiten në tutkall,
në realitet në fytyrë të nuses. Sprinkat, sipas veshatores Mersine ose janë blerë
ose i kanë mbaruar, duke e prerë telin me lloj lloj ngjyrash, me gërshërë apo
edhe me thikë, për ta bërë një kolorit apo një ylber sprinkash vezulluese në
fytyrën e nuses.
Në
ritualin e teleisjes së fytyrës së nusevë dhe grave të reja në Preshevë, për
rregullimin, ngjyrosjen e vetullave dhe qerpikëve të syve përdoret kjo tretje,
e cila ndreqet kësisoji, në dy mënyra:
1.Fara
e Mazidallit pjeket dhe shtypet mirë,
deri sa të merr ngjyrë të kaftë. Kjo tretje futet në një xhep stofi dhe me një
kokërr qibriti/shkrepëse/ merret nga kjo copë tretja dhe lyhen vetullat dhe
qerpikët e syve. Pra, bëhet ngjyrosja e vetullave dhe qerpikëve, sepse tretja
bëhet ngjyrë e kaftë.
2.Thelbi
i arrës nxehet aq, deri sa të marrë
ngjyrën e kaftë dhe atëherë shtypet deri në pluhur për përdorim.Tretja e tillë
është vendosur në një arrnë shtofi, nga aty me një kokërr qibriti është marrë
dhe janë lyer vetullat dhe qerpikët e syve të nuseve po edhe të grave.
Poashtu
për dekorim është përdorur edhe teli vezullues, ngjyrë bronzit, i makarës dhe
është vuar rreth kokës, në realitet është lëshuar teposhtë, pra vertikalisht.
Kjo ka shërbyer për ta mbuluar fytyrën e nuses, që mos ta shohin fytyrën e saj, të tjerët, në Preshevë thonë: për mos mësyshje të nuses.Dekorimi i
këtillë ka edhe funksione të tjera.
Të
nesërmen ia kanë zbuluar fytyrën nuses dhe i kanë vuar japashtërma në ball, në faqe dhe në mjekërr.
Për
të gjitha tretjet që shkrova, për teleisjen, shënime më dha Mersine Veliu,
veshatorja preshevare, e cila për disa dekada e kreu rolin e veshatores, apo si
i thonë ndryshe dhe gjetiu ndër
shqiptarë, telakës.
Plaka
Mersine Veliu ka praktikuar rolin e veshatoreve në shtëpitë shqiptare dhe ka
bërë teleisjen e nuseve dhe grave të reja.
Deklarata e saj është se teleisjen e ka bë në qytet dhe në fshatra dhe
se teleisja nuk ka pasur dallime të nuseve në fshatra dhe në qytet. Ajo thote
se teleisja e nuseve dhe grave të reja, në këtë mënyrë ka ndodhur para vitevetë
70-ta të shekullit XX.
Lidhur
me teleisjen e fytyrës së nuseve, e bëra një bisedë edhe me dy plaka të fshatit
Miratoc të Preshevës, Znj. Lutfije Hebibi dhe Bejtije Emini.
Në
pyetjen se a është përdorur zhiva për pikturimin e nuseve, përgjigja ishte e
plakave
se
po.
Këto
dy informatore thojnë se për teleisje është përdorur zhiva, e cila në një enë
me krypë është shtypur dhe është përvëluar më tlyen. Kjo tretje është përdorur
për teleisje.
Pastaj
po këto plaka më vërtetojnë edhe përdorjen e qeramidës për pikturim të nuses,
për t’ia skuqur faqet e saja, e cila është shtypur deri në pluhur të
kuqërremtë.
Pastaj
thojnë se kanë blerë kalema me ngjyrë, të cilët janë përdorur për ngjyrosje,
pikturim të qerpikëve të syve dhe vetullave.
Riti i vëniesë së kënasë
Në
natë e tretë të dasmës preshevare, natën e Kënaxheçit ndodh edhe vënia e kënasë,
e cila përgatitet kësisoji:
Në
një kalanicë/enë bote/ hidhet kënë, sipas nevojës edhe 2-3 lugë dhe me ujë të
vluar përzihet deri sa të formohet tretja e duhur. Një kohë tretja lihet që të
ftohet dhe ajo bëhet gati për përdorim
Për
fillim janë lyer duartë dhe lyerja është bërë sipas dëshirës së nuses apo
shtëpiakes.
Shpesh
është kërkuar që si /yrnek/model të lyhen vetëm gishtat. Kështu gishtat janë
lidhur me pejë dhe janë lyer e pastaj janë hequr penjtë. Me rastin e heqjes së
penjve kanë mbetur larat, gjegjësisht gishtat kanë qenë të lyer lara-lara,
sepse aty ku ka pasur pejë ka mbetur ngjyra e bardhë apo ngjyra natyrale e
gishtërinjve. Informatorja Mersine Veliu thotë se ky yrnek/model/ është quajtur
kanaparmak/nga turqishtja: parmak-radhë shufrash prej hekuri apo druri, etj. /.
Shpesh
ka pasur model dhe dëshirë që gishtat të ngjyrosen pika-pika, dikush ka pasur
dëshirë dhe i ka lyer duartë komplet. Parimisht dhe në shumicën e rasteve janë
lyer vetëm gishtërinjtë dhe shuplakat.
Pos
nuses, lyerja e gishtave dhe shuplakave iu është bërë edhe të pranishmëve të
tjerë, sidomos plakave, të cilat kur kanë marrë nga një grusht kënë-tretje të kënasë
i kanë lyer vetëm shuplakat.
Në
librin: Prof.Dr. Drita Halimi-Statovci, Pikturimi i fytyrës në Kosovë ndërmjet
traditës dhe modernitetit, Prishtinë, 2018, f. 13, shkruan: “Është e njohur se
vendet e Indisë, si dhe vendet Arabe zbatojnë të ashtuquajturën ngjyrosje me
këna, të njohur si henna/këna/ dhe si mhendi/mendi/ art. Literatura thotë se
kjo ngjyrosje me këna, zbatohet me qëllim të fertilitetit të grave, por edhe
për bukuri dhe inkorporim të hareshëm, të gëzueshëm të gruas në një mjedis të
ri. Ky lloj ngjyrosjeje ishte i njohur edhe për popujt e lashtë të Asirisë,
Babilonisë, për Sumerët dhe për raste e periudha të veçanta jetësore e gjejmë
të pranishme edhe në kulturën shqiptare.”
Në
bisedë me Lutfije Hebibin dhe Bejtije Eminin, plaka 86 vjecare: Thojnë se ditën
e tretë të dasmës, në natën e kënasë, Kënaxheçit mblidheshin vajzat, ndeznin
qira dhe venin nuses kënan e Turqisë. Këna i vehej në tri pika, ndërsa venin
edhe çikat, bijat, shoqet. Këtë veprim e kryente ndonjë veshatore nga familja
apo dikush tjetër.
Vajzat
me def, të familjes apo shoqet këndonin:
Kaj
lulije kaj me lot,
Se
t’ka dasht baba fortë.
Kaj
lulije kaj me lot
Se
t’ka dashtë vllavi fortë.
…………………………………………
E
kënduan plakat nga Miratoci i Preshevës
E
shënoi: Xhemaledin Salihu
Po
ashtu është kënduar:
Shuni
gra e shuni fëmijë
Do
të majmë pak qetësi,
Pak
qetësi duhet me majtë,
Për
me ni o lulen tue kajtë.
Shuni
gra e ja 5 dakika,
Se
kjo natë osht për çika,
Kaj
ol lule kaj se shkove,
N’gryk
nuk na more.
E
këndoi: Mersine Veliu nga Presheva
E
shënoi: Xhemaledin Salihu
Shënimet
lidhur me natën e kënasë m’i dhanë plakat nga Miratoca e Preshevës.
Përfundim
Hulumtova
në terren mjaftë, duke dashur që të gjejë edhe informatore-bashkëbiseduese,
plaka, gra, nuse mbi teleisjen e fytyrës, por gjeta vetën 3 informatore: Mersine
Veliu, Lutfije Hebibi dhe Bejtije Emini, të cilave i falënderoj me shumë
mirësi, sidomos Mersine Veliut, që më dha shumë informata lidhur me teleisjen e
fytyrës së nuseve dhe grave të reja.
Ajo
që dua të them se dy plakat dhe Mersine Veliu, edhepse më dhanë shumë informata
lidhur me teleisjen e fytyrës së nuseve dhe grave të reja, nuk më gjetën
fotografi nga lëmia, dmth nga teleisja e fytyrës së nuseve dhe grave të reja,
pos dy plakat që më dhuruan një fotografi të përbashkët, përçka u jam shumë
mirënjohës.
Poashtu,
hulumtova dhe kërkova fotografi të asaj kohe, kur teleisja e fytyrës së nuseve
dhe grave të reja ndodhte në dasmat dhe familjet shqiptare.
Duke
pasur për bazë ato që i ceka më lart, mund të them lirisht që ritet e dasmës
shqiptare në Preshevë ndryshojnë dukshëm nga koha e kaluar e deri më sot.
Derisa përpara respektohej tradita e vjetër, prej viteve të shtatëdhjeta,
sidomos tetëdhjeta të shekullit XX e këndej, dasma dhe ritet e saj kanë
ndryshuar dukshëm. Vallja popullore që ishte pjesë e pandarë e dasmës shqiptare,
e traditës dhe e riteve të saja, e cila u lind dhe u zhvillua së bashku me
këngën popullore shqiptare si dhe në dasmën e traditën e saj shqiptare, thuaja
që është zhdukur fare. Ato, që gjatë historisë dhe zhvillimit të popullit
shqiptar u rritën dhe u zhvilluan krahas zhvillimit dhe rritës shqiptare,
rrezikohen të zhduken tërësisht. Ritet e dasmës shqiptare, kënga popullore e
sidomos vallja e burrave e teleisja, nata e kënasë që ishin përcjellëse besnike
e jetesës së popullit shqiptar, e vuajtjeve, hidhërimeve dhe e gëzimeve
jetësore të popullit gjatë shekujve, e që duhet punë dhe betejë shekullore për
t’i mbrojtur, evidentuar dhe regjistruar ose dalëngadalë do të treten e do të
harrohen.
REFERENCAT
1. Fjalor i Gjuhës së
Sotme shqipe, Prishtinë, 1981
2. Prof.Dr. Drita
Halimi-Statovci, Pikturimi i fytyrës në Kosovë ndërmjet traditës dhe
modernitetit, Prishtinë, 2018
3.PhD-cand. Gureta/
Bajrami/ Breznica, Punimi: Veçori karakteristike të veshjes së nuses dhe të nusërimit në rajonin e Kumanovës
4.Informator Mersine
Veliu, plakë 85 vjeçare/1935/ nga Presheva, bisedova më 3 mars 2020 dhe më 9
korrik 2020.
5.Informator Bejtije
Emini dhe Lutfije Hebibi, plaka 86 vjecare nga Miratoca e Preshevës, bisedën e
bëra më 1 mars 2020
6.Xhemaledin Salihu,
Ritet e dasmës shqiptare në Preshevë me
rrethinë, me theks të veçantë vallet e burrave në dasmën preshevare