Editorial » Sidheri
Elvi Sidheri: Rrota e Ujit, një shtjellim i rrallë i të kaluarës kosovare
E merkure, 08.01.2020, 10:15 PM
Rrota e Ujit, një shtjellim i rrallë i të kaluarës kosovare
Nga
Elvi Sidheri
Duke
i kërkuar të falur së pari vetes për mosnjohjen më përpara të këtij romani dhe
autores së tij, diku pas disa faqeve të para të romanit Rrota e Ujit nga
autorja Resmije Kryeziu, shpejt arrita të vetëdijësohem për faktin e
pakundërshtueshëm se kisha të bëja me diçka befasuese...
Jo
se libri nuk priret të jetë përgjithësisht i këtillë, domethënë befasues, ngaqë
në mungesë të kësaj ndjesie të shkaktuar shpresueshëm te lexuesi, i çfarëdo
formimi dhe niveli kulturor e intelektual ai/ajo qoftë, atëherë vetëkuptohet që
vepra letrare zhvishet nga njëra prej vetive të saj parësore, befasimit,
shtangies, shkaktimit të ndjesive të reja, përvojave letrare, përfytyrimeve
përtej kohës e hapësirës, që vetëm libri arrin të na falë, prej shekujsh e
mijëvjeçarësh, qyshkur njeriu vendosi të sajonte shkrimin e t’i mishëronte
përmes kësaj forme të të shprehurit ndjenjat, ngjarjet e sendërtimet e tij
mendore, jetësore e shpirtërore.
Për
këtë arsye, me kalimin e kapitujve, personazheve që shtoheshin e ndërthureshin
mjeshtërisht faqe pas faqeje, gjeta gjithmonë e më tepër material në mbështetje
të përshtypjes fillestare lidhur me këtë libër, që më pati shtyrë të mendoj me
bindje të patundur se bëhej fjalë për një krijim krejtësisht njësor në të
gjitha tiparet e tij, nga ana gjuhësore, përmbajtja, ngjarjet e shtjelluara,
karakteret e personazheve, dritëhijet e kohës, epokës dhe mendësive të
përvijuara nga fillesat e gjer në rreshtin e fundit të romanit.
Gjithçka
e sendërtuar rrjedhshëm në shumësinë e frymëzimeve të shkrimtares dhe mesazheve
lapidare të përçuara në këtë vepër që përbën një apogje letrar të njëkohshëm
për autoren e tij dhe lexuesit gjithaq, në një simbiozë të vetvetishme ku
pleksen shtysat e krijuesit dhe lexuesit krejt natyrshëm, pa patur asnjë ndasi
të dukshme midis botës së autores dhe ëndjes letrare të lëçitësit të etur për
letërsi të nivelit të epërm.
I
këtillë është ky libër, një krijim që të grish pareshtur, që ta harlis
përfytyrimin, që ta lartëson shijen letrare, që ta ngjall dëshirimin ndijor
duke të shndërruar në spektator të gjallë të tregimeve të së kaluarës krejt të
prekshme që trajtësohet brishtësisht përgjatë rrjedhës së faqeve të këtij
romani, porsi një lumë i paqtë që dikur arrin brigjet e oqeanit.
Duke
na shpënë edhe ne lexuesit, rrjedhimisht, pikërisht drejt grykëderdhjes
përfundimtare të lëvrimit të autores, ndërkohë që kemi kapërcyer dhjetra
stacione vegimtare, ku na janë shpërfaqur vitet e trazuara të Rrafshit të
Dukagjinit në Kosovë, Gjakova, Peja, familjet e fisme, gjindja e thjeshtë e
këtyre trevave shqiptare, andrallat pafund, epikat, magjiket, magjepsja,
ëndërrimtarja, e mirëfillta dhe fanitjet e realitetit të shkuar që autorja
ravijëzon besnikërisht në këtë roman.
Hasim
në një vargan të larmishëm njerëzish: secili me njëtrajtshmërinë e vet, qoftë i
kamur, i fisëm, tradhëtar, patriot, shovinist, shqiptar a pushtues, i majtë a i
djathtë, qytetar a katundar, me kulturë a i pagdhendur; kohësh: qofshin vitet e
Rilindjes së Mbrame, vitet 30 të shekullit të kaluar, vitet e Luftës së Dytë
Botërore, e sidomos vitet e shtypjes mizore serbomadhe, veçanërisht kundër
elitës kulturore e patriotike shqiptare në Kosovë; situatash: ku përfshihen
ngjarje të një larmie të lakmueshme, përmes një ylberi ndodhish, ku shkrihen e
formësohen sipas rastit, tërë yjet qiellorë e të rënë nga yjësia e trevave,
njerëzve, episodeve, tregimeve, kujtimeve, frymëzimeve të epokës së përshkruar
nga autorja.
Një
roman që karakterizohet nga një atmosferë që ngërthen Realizmin Magjik të
shkrimtarëve të mëdhenj të Amerikës Latine, nga Garcia Marquez, te Isabel
Allende, etj, me frymë, ngjyrime, dhunti shqiptare, gjithçka e sendërtuar me
frymën burimore të Resmije Kryeziut si shkrimtare dhe rrezatimet krejt
origjinale të papërsëritshme të realitetit shqiptar, të Pejës e Gjakovës dhe
pikërisht viteve kur jetësohen ngjarjet e personazhet e këtij romani,
shtjelluar me një frymë vegimesh në kohë e mendësi, që e përçojnë lexuesin në
një kllapi letare faqe pas faqeje.
Por,
gjë tejet e rëndësishme kjo, në romanin Rrota e Fatit, do të thoja se kemi të
bëjmë me një Realitet Magjik të përveçëm, jo thjesht një Realizëm Magjik, si
pasojë mirëfilli e ndërthurjes së të vërtetës historike, me magjiken e vegimeve
ëndërrimtare të tregimeve familjare, qytetare e popullore gjakovare e pejane,
ku përherë spikasin gjurmët e shqiptarësisë më burimore, vulë e paçmueshme e
vlerave të këtij romani që shënon një hop cilësor në udhën e pjekurisë të
letrave shqipe, në Kosovë e Shqipëri.