Kulturë
Nexhat Halimi: Thellësitë e shpirtit
E diele, 29.12.2019, 12:00 PM
Nexhat Halimi
Silueta
e vetmisë së gurit
(Fragment)
Thellësitë e shpirtit
M`u
dridhen muskujt përgjatë gjithë trupit.
Gjëja
e fundit që do të kujtoj do të jenë malet e ashpra nën borë të ndritshme.
Më
mori një rrëqethje e thellë dhe eca të hyjë në ashensor. Bëra hapa gjysmë të
drunjtë dhe ndjeva një vetë udhëtim të imagjinuar, i ndarë në shtatë dhiare të
ngjitura e të njëjtat prapë të zbritura nga gjithësia. Hëna e këputur nga
rrethi i vet e lajmëronte ndezullinë e vet të verdhë larg, tepër larg.
Për
të satën herë me radhë do t`i prekim thellësitë. Do të ndihemi të vetmuar
ndoshta e herë tjetër kaq krenar, pse
aty thellë mund të flasim në besim ndonjë fjalë me njëri tjetrin. Pa na
përgjuar kush, pa dëshmuar kush për dhembjen, pikëllimin dhe gjithësinë e
vetmisë të të qenit rob! Thjesht, pa na akuzuar për irredentistë e terrorist në
plagën e gjallë me vjet të hapur nga e njëjta shpifje!
-Kush
mund të jetë ai që nuk e do veten e vet, tokën, ujin e qiellin me të njëjtin
zjarr siç do të zhytej në hapësirën e përjetshme të atdheut, - tirrja mendime
nga më të ndryshmet në perin e gjatë të njohjes me veten. Ende dridhesha nga
fuqia e futjes në vete të ndenjës së zgjimit të çuditshëm, ndërsa papritur
mbushi hapësirën dhe e këputi meditimin tinëzar zëri i kumbueshëm, - Daut,
jepja!
Minatorët
i lëshuan hapësirë dhe njërit minator, i cili arriti i mbushur frymë dhe hyri
në ashensor. Shikoi pak rreh vetes, të kollitet ca dhe të lëshojë një
psherëtimë të paqartë.
-Ah,
- bëri i ardhuri dhe i fshiu mustakët e prekur nga të ftohtët e dimrit. –
Vështirë të zbresësh nga kika deri këtu e pastaj të prekësh thellësinë! Është
njëjtë siç t`i fusësh duart brenda vetes… e aty, të pret gjarpri i
rrezikshëm! E aty të pret diçka e paparë dhe e mrekullueshme me ndezullinë e
një fanar, i cili të lajmëron diçka të një gjithësie të re…
Askush
nuk iu përgjigj.
-Daut,
u bë! – tha prapë dikush.
Dëgjoj
dhe i çel sytë. Para më përhihet fytyra e Dautit dhe lëvizja e dorës, ta
shtyp pullën, e cila e vë në lëvizje
ashensorin, i cili lëshohet me një zhurmë trishtimi, ngul teposhtë. Veç gati tashmë,ngadalë, mësohemi me këtë
lëvizje, e cila gjithnjë e më tepër vjen e bëhet e rëndomtë. Minatorët krijojnë
muhabete të rëndomtë në këtë lëshim. Flasin, tregojnë batuta, ndonjë ngjarje.
Derdhen në këtë mënyrë qeshje e fjalë të përditshme të atyre, që njihen mirë
mes vetes, të cilët jetën e kanë të përbashkët dhe ndihmohen në çdo çast me
njëri tjetrin. Tashmë qeshen, janë në mbështetje të shokut me të cilin derdhin
djersën dhe këtë zbritje e kanë të përditshme.
Secili është i dorëzuar para vetes e shokut, në rast
të ndonjë çasti të papritur, të flijohet për atë që e ka afër,me të cilin e
ndanë gjithësinë.
Unë
hesht.
Ashensorit
lëshohet e lëshohet thik teposhtë, pa e ndërruar aspak zhurmën as ritmit e
ngecjeve në katet e zbritjes së ndonjë minatori në ndonjë galeri. Zbresim.
Udhëtojmë në mënyrë vertikale dhe po ashtu dhe ngjitemi, fytit të latuar me
kujdes dhe mjeshtri të veçantë.
Minatorët
nuk heshtin për asnjë çast. E kanë ritmin e tyre të përditshëm.
Ashensori
ndalet në ndonjë galeri.
Kush
del, patjetër ik me fjalën dhe urimin me Fat!
Prapë
merr hov loja, secila me bisht e pa kokë. Kush flet ndonjë batutë, kush tregon
ndonjë gjëegjëzë, tjetri tregon ndonjë vaki, i treti shtron ndonjë enigmë,
tjetri i mbyll sytë dhe ndjek ritmin e lëshimit të ashensorit, pa treguar
ndonjë interesim për gjërat që këputen papra. E shikoj dhe mendoj ndoshta ka
ndonjë telashe, ndoshta i dhemb ndokund?
Shikoj,
pa ndonjë të drejtë të ndërhyjë në diçka që nuk e kam pjesë të së përditshmes.
Në
kokë më zgjohen inserte të ndryshme. Raste të rënda. Ka dhe raste të hareshme. Më krijohen pamje të papara më
parë. Përhitje të çuditshme dhe mendja më turbullohet, nuk e kam të qartë a
zbres apo ngjitem një hapësire që s`i takon planetit në të cilin marrë frymë.
Vërtetë,
nuk e kuptoj a lëshohemi apo ngjitemi prapë me ashensor. E kemi para thellësinë
e horizontit të nëntë me të gjitha galeritë. Diçka më thotë herë ikim në
thellësi të tokës e herë tjetër e njëjta diçka më psherëtin të dalim nga
thellësia.
-E
treta herën në të njëjtin horizont.
Prapë
në horizontin e njëjtë, me imazhet nga ndrisin në natë të thellë, me
pamjet dritë-hije, që pak apo aspak ndryshojnë. Çdo gj e njëjtë.
-Ngjitemi
, - e shikoj Çeron.
-Jo,
çfarë thua. Zbresim prapë, me etje të re, të mahnitur në zemër të shkëmbit, ta
shijojmë një copëz të jetës së krijuar me rrëzimin e shkëmbit, me copëzat plot
xehe argjendi, plumbi e ndonjë grimcë të arit.
- E bukur jeta, megjithatë , - thotë njëri nga të shtatë minatorët me të
cilët mësyjmë thellësinë. Ashensori me trokëllima të ashpra zbret e zbret
poshtë, unë krijoj pamje të njohura, ngjitem
lart, krijoj diçka të pa përjetuar ndonjë herë, në dalje kaq orë më
vonë,në peizazhet e bukura të maleve të Shalës. Pamjet e krijuara nga natyra,
tashmë të bardha paksa nga rënia e flluskave të borës e ka bërë më të bukur çdo
gjë... Lart, mbi malet e paramendoj të kalojë babadimri, me sajat e veta të
arta, të tërhequra nga dymbëdhjetë drerë me zile…
-
Çfarë u bë, ke humbur fare,- thotë Çera dhe më shikon. Ma vë dorën në sup e
qesh.
-Nesër
prapë do të zbresim në galeritë e tashme.
-Do
të zbresim dhe nesër, derisa ta përfundojmë atë shkrim për xehetarët.
-Nesër
prapë me xehetarët do të zbresim në horizontin, i cili për disa pëllëmbë ende
nuk është niveluar me sipërfaqen e detit.
Tashmë
ecim nëpër ujin e kthjelltë nga rrjedh nëpër korridoret e shkruara nga xixa
metalesh të shtrenjta. Ecim e qeshim. Ecim deri në bërrylin e parë, prapë më
pastaj mësyjmë të ecim në të majtë.
-Xehetarët,
me drita në ballë, të cilat ngjajnë në lule të bukura me aromë të fushave të
Kosovës, ndërsa ndriçojnë bukuritë e para deri ne rrëzimin e shkëmbit të xehes.
Shfaqet një pamje që nuk mund ta krahasosh as me qiellin e as me tokën në
pranverë. Është diçka e veçantë dhe e përkryer.
Një
buqetë me lule drithëruese.
Aty
fluturojnë dhe flutura e ndrisin yje.
-...
aty gjithnjë vravashka e mban gjallë zemrën, - qeshet njëri nga minatorët pranë
Isanit.
-Ti,
megjithatë, ik hapësirash të panjohura, - ndërhyn Faiku.
-Pata
hutime të çuditshme pak më parë.
-Nuk
është gjë për t`u shqetësuar, - më thotë Çera. – Ngjet kjo, veç nuk ka pasoja.
-Lidhesh
me nëntokën ngjashëm siç të ngjet të dashurohesh, - thotë një xehetar. – Kjo
ngjet çuditshëm. Zbret i riu një ditë nga malet e –Me fat! , duke i rrjedhur
buzëve, për herë të parë, nëpër shkallë të plumbta, vertikalisht, hyn në
nëntokë dhe dashurohet në të, pikërisht
siç i ndodhi Ahmet Maliqit nga fshati Mazhiq i Shalës, i cili shkeli në
thellësi një herë, që pastaj gjithmonë të lidhet me katet e nëntokës. Tash e atëherë dhjetë pranvera e vjeshta kanë
perënduar.
-Ti
s`thua asgjë, veç shikon.
-Dëgjo
më parë, mendohu e më pastaj fol, thonë
te ne në male.
-Vështirë
e kemi, por jeta është e bukur. Me dashurinë që ta afron ballafaqimi me diçka
që kurrë më herët kush nuk e ka parë. Gjëja e vetme e tillë nuk ka të paguar, -
flet ai dhe kujton sesi lind kjo dashuri në mes të njeriut e zemrës së tokës, prandaj-si dashurohet njeriu në katet e
nëntokës, në gjymtyrët e saj të pasura,
por edhe të ashpra. Ç`lëvizje e brendshme ngacmon andej e këndej – dhe, ai e
nëntoka bëhen dy thellësi në një, - po mendonim ne, ndërsa loderisti i
kualifikuar, Ahmeti, vetëm na shikonte në heshtje.
-As
ne, minatorët, nuk mund ta shpjegojmë
mirë atë lidhje të fortë të njeriut me
nëntokën. Po, një gjë dihet: dashurohet njeriu në thellësi, e pastaj e
ka të vështirë të ikë. Ka minatori diçka të përbashkët me thellësitë, sa të bëhet
se herë-herë ai e nëntoka janë dy thellësi në një thellësi, që marrin frymë
njësoj, në të njëjtën kohë, -flet Ahmeti, ndërsa shikimin e drejton kah thepat
e egër, po edhe të pasur me xehe.
Dhe,
tash ai, derisa fshinte djersën, fliste
qetë e thellë për vetën, për jetën këtu,
atë të minatorit, që prore është në kacafytje të ashpër me shkëmbin që i rri
var nga të gjitha anët.
-E
vështirë është puna e minatorit, por edhe tërheqëse. Kënaqësi e madhe është të
rrëzosh shkëmbin, e i pari t`ia shikosh fytyrën e zbuluar, kraharorin që
shkëlqen, zemrën e pasur – plotë xehe, minerale të ndryshme.
Ai
tash buzëqeshet pak , ndërsa shikimin e ka kah thepat e egër.
-Gëzohem
për gjithë këtë, se kjo, një punë e këtillë, e madhe, është edhe fryt i duarve
të mia, i djersës sime që nuk më dhimbset.
I
mund unë me vera shkëmbinjtë e xehes: i
minoj, i shpoj me turjelë, i bart të përgatitura. Në këtë punë, por, duhet kujdes i madh,
precizitet, e edhe një trohë trimëri. Në
nëntokë nuk ka punë të lehtë, e sa më takon mua, pa ndonjë fyerje them
se megjithatë këtu e ndjej vetën si në shtëpi. Një pjesë të jetës e kam derdhur
nëpër këto faqe të plumbta, prandaj nëntokën e dua si fëmijën. Dhe, shumë
vështirë sot do të ndahesha nga
galeria,meqë e kam bukë për vete, për fëmijët... jetë e kam, or ti. Jo vetëm unë, por të tetë
anëtarët e familjes sime. Po, e them me zemër,nëntokën e kam dhe libër për tre
shkollarët e mi.
Ata
mësojnë mirë dhe ky është qëllimi jetësor imi.
Për
asgjë tjetër nuk i angazhoj, veç të mësojnë…
Ahmet
minatori për çdo ditë udhëton nga fshati i vet për në galeri, zbret në katet e
nëntokës, derdh djersën lumë tetë orë, e fiton bukën. Ik me mbrëmje në shtëpi,
kthehet prapë, me ag zbret në galeri. Në këtë mënyrë lidhet peri i shpirtit të
minatorit me jetën e rëndë në galeri.
-Jeta
do të ishte më e rëndë pa punuar në galeri. Unë, ndoshta, gaboj, veç mendoj të
jetë kështu. Mirë paguhem për djersën që derdh, herë-herë edhe nga dy pagesa i
realizoj brenda një muaji. Jetoj në
fshat. E, jeta në fshat është e mirë. E kemi shkollën afër, ambulancën, në të
cilën infermierja punon çdo ditë, ndërsa dhe mjeku vjen dy herë në javë. Të gjitha i kemi, ujin, dritën, ajrin e mirë.
E vetmja gjë që më vjen e rëndë është udhëtimi: për çdo ditë, verë e
dimër, nga Mazhiqi në Stan Tërg e përsëri në kthim. Kjo nuk është e lehtë për mua. Nuk është rrugë e largët, veç prapë, më
shkakton pengesa. Fundja mirë është dhe në këtë mënyrë.
Ai
rri e flet para nesh. E , drita mbi
helmetë, siç ndrit ylli, ia zbukuron ballin e djersitur. Nëpër fytyrë i
është mbledhur një shtresë e xehes së
imët, pluhur, që shkëlqen porsi flakë e përmotshme, porsi zjarr që ndezë gjakun
nëpër damarë.
-Puna e autoloderit nuk është e vetmja punë imja në
nëntokë, - flet ai dhe bën me dorë kah
shkëmbi, - shikoni, unë deri tash
shpoja.
-Ka
ditë, gjatë një ndërrimi, ndërsa Ahmeti i transporton edhe nga dyqind e njëzet
tonelata xehe, - ndërhyn shoqëruesi Sahit Jashari, - e ky, gjithsesi është rekord dhe jo vetëm i
Stan Tërgut.
-...megjithatë,
- vazhdon të flasë Ahmeti, - rezultati im nuk varet vetëm prej meje. Ai shpesh
varet nga transportimi i organizuar mirë. Xehja bartet më shpejt nga horizonti,
nëse zinkat zbrazen më shpejt, e janë të
mira dhe kushtet përcjellëse këtu, atëherë
arrij rezultate të këtilla, të mira, atëherë shprehet përpjekja ime dhe
mjeshtëria.
Përpjekja
s` mungon. Tash e gjithnjë do të përpiqem sa të mundëm. Nëse në punishte ka mjaft xehe, e autoloderi
është në gjendje të rregullt, në një ndërrim ia dalë t`i realizoj edhe tri
norma!
-Tri
norma, - e shikuam pak me habi.
-Pse,
- flet ai, - nuk besoni? Apo, mendoni se norma është e vogël, jo – por,
angazhimi është i madh., herë-herë i paparë. Sistemi i ri i shpërblimit krijoji
mundësi për angazhim më të madh. Minatori nuk kursen asgjë nga vetja nëse i
paguhet puna, djersa.
Në
punishte, tek po bisedonim, gjithnjë e më e madhe është zhurma e makinave. Tash
mezi e dëgjonim Ahmetin nga po fliste. Fjalët i përziheshin me ritme
shpërthimesh të eksplodimeve të shkëmbinjve të xehes.
-
Nuk është e lehtë puna që bëjmë këtu…
-Vështirë
e kemi, megjithatë, - ndërhyn një minator që dëgjonte dhe heshte.
-
Veç jeta është e bukur, është diçka e veçantë dhe përherë e dashur!
-Është
kënaqësi të punosh në një hapësirë të paparë me herët, siç është nëntoka.
Njëmend
është pikërisht ajo që e flet Ahmet Mazhiqi e qeshet plot jetë. E vuri dorën
mbi zemër e na shikoi në sy me kureshtje të veçantë.
-Më
pritni veç pak, - tha e ndërkohë ia shikuam shpinën, nga ikën korridorit të
ndritur nga xixat e xehes, të shpërfaqur ngado të lëvizte me nguti. Nuk vonoi e
do ta shikojmë prapë të buzëqeshur, ndërsa në të dua duart barte nga një copëz
të vogël shkëmbi të shkëputur. Në njërën ndrisnin xixëllonja të ndritura me
ngjyra të ylberta, ndërsa në dorën tjetër i shkrepte dritë e mrekullueshme e
një copëze të një luleje të kristaltë.
-I
solla për ju. I lajmëroni në të dalë nga zgafella e ndoshta ua japin mundësinë
e shkruar që t`i merrni me vete, në kujtim të vizitës së bërë këtu.
-Jo,
- i bëra. – Jo!
-Pse?
-Nuk
duam të të dalin telashe.
-Diçka
të tillë nuk dua as unë, veç nuk po nxjerrim diçka fshehtas! – e zgjati prapë
dorën ai, u përshëndet dhe copat e ndritura të xehes dhe lulen e kristaltë na e
la në duar e iku, duke e kthyer kokën prapa të na shikonte i buzëqeshur.
-Ktheni
dhe ndonjë herë tjetër, - foli me kumbim.
-Gjithsesi!
*
Tashmë,
do të dalim në punishten e afërt. Presim, të buzëqeshur, të shkruajmë për
sferën e re të universit të fshehur në shtresat e nëntokës. Një univers me
copëza të prekura nga ndriçimet e grimcave të xehes së plumbit, të zinkut, të
argjendit e të arrit, të cilat në fluturimin e vet në errësirë të nëntokës
ngjanin në flutura me ngjyra të ylberta.
Ecim
korridorit, shkelim ujit të cemtë të rrjedhës së vadës së ujit të pastër të
nëntokës.
Ecim,
të hutuar, nga do të na qet ëndrra, apo nga do të na udhëzojë shoqëruesi.
Tashmë ishim mësuar, derisa jetonim në nëntokë ngado të na rrethonin minatorët
dhe të derdhnin prej llambash dizgje
dritash të verdheme në fytyrat tona e të tyre. Relievet e pamjet në fytyrat e
tyre krijojnë përzierje të hijes e dritës, nën shtresa shkëlqimi ndrinin dhe
silueta të djersitura, fytyra të qeshura, tek është shtresuar xehja e imtë
pluhur, nga shkëlqen prore në errësirë.
Çdo
gjë mund të thuhet ishte e afërt dhe e njohur për ne. E vetëm tri ditë, apo
katër, kishte të frymonim aty, në zemrën
e nën tokës.
-
E tash, ç`të re prekim?
-Prapë
i afrohemi ashensorit, prapë zbresim, për të tretën herë, apo do të dalim nga
zgafellja.
Jo,
- thotë shoqëruesi. - Do të zbresim në horizontin tjetër,në të dhjetin.
-S`më
kujtohet ky horizont.
-Do
të zbresim aty, është horizonti i ri!Do të njoftoni me betejën , të cilën nuk e
keni përjetuar deri tash. Apo këtë gjë do ta lëmë për nesër, zbritja aty është
me rrezik të madh. Për këtë gjë duhet kërkuar leje speciale në Zveçan.
-Do
t`ia shikojmë sytë prapë sekretares.
-Ka
sy të bukur, - qeshi Faiku.
-Është
këngëtare e mirë!
-Po,-
tha Isani pa e zgjatur.-Veç, nuk kemi nevojë të humbim kohë e ta lëmë punën për
nesër. E kemi lejen për secilën vendim që do ta merrni këtu, pa e zgjatur...
-Ja
leja, - ia afroi Faiku lerën me vulë e nënshkrim shoqëruesit, i cili atëherë,
pa hamendje më të gjatë, na priu nga të ecim, të arrijmë te ashensori.
Ecnim
të heshtur, me mendje në horizontin e ri…
Shoqëruesi
e shikoi dhe një herë lejen e u mendua bukur gjatë.
-Ejani
nesër, megjithatë, - tha shoqëruesi.
-Për horizontin e ri kërkohet
leje e veçantë, sidoqoftë!
-Ashtu
le të jetë, - foli Isani dhe më shikoi me një ngrysje fytyre.
*
Ende
po mendoja për minatorët, të cilët me përkushtim e nxjerrin zemrën e tokës në
dritë. Ecja i preokupuar me fjalët e tyre të nxjerra me batuta dhe mahi të
thella, ndërsa ikja përmes malësorëve të zbritur nga majat e Shalës së
Bajgorës për të blerë ndonjë gjë apo për të shitur në qytetin buzë Ibrit. Befas
do të ballafaqohem me njerëz të panjohur, i ikur në meditime,për të ecur të
takohem me korrespodentin e gazetës
Hysen Matoshi, ndërsa më zgjoi
nga thellësia një zë i thekshëm e i
njohur. Para meje buzëqeshte Kadri Kadriu, poet në ndjekje të afirmimit dhe
piktor ende në zanafillë.
E
shikoj në sy e ai e lëshon kokën në sup e hesht, pa e shuar buzëqeshjen, ta
lëshoj pastaj dorën mbi zemër e shikimin ta ik diku larg. Atë shikimin e
njohur, shpues, që të bëhet se do ta zësh, përsëri është i fshehtë dhe e ke
larg…
-Ç`kemi,
çfarë të rejash bluan në krijimtarinë tënde këtë herë?
-Të
ikim në atelienë time, aty do ta shikosh çdo gjë…
-Dua
dhe ta dëgjoj, - ia bëra e nisa përkrah poetit e piktorit.
-Pikturën
për të cilën do të të flas e kam emëruar ”Gjysmëmolla”.
-Mos
fol me zë, - tha ai e nisi të fliste qetë, shumë qetë. E mbylli derën e
ateliesë dhe e ndezi qiririn.
-Pse
qiririn? Ndize dritën …
-Le
të krijohet ambient më i bukur, përrallor, - tha e iu afrua pikturës.
–
Ja shikoje me vëmendje…
Fëmija,
që është ngjitur me babanë te të afërmit në malësi, në Shalë, zbret tash në
buzëmbrëmjen e kuqërremtë e bredh nëpër rrugën e lagur. I afrohet shtëpisë me
një tufë lule në dorë. Nuk janë karafila, janë vjollca, ndoshta aguliçe, lule
të para të pranverës, që derdhen para kufirit kalendaresk të stinëve…
Ai
përpihet pak, plot emocion.
-Mbushet
qyteti me pranverë. Përmes rrjedh Ibri, krijon shkulma me ritëm të caktuar,
valë më të gjalla… Krejt kjo është dendësim i pranverës…
Ndërhyn
ai.
-Ta
përkujtoj me fjalë, sepse, këtu, njerëzit, poetët, piktorët… ata që i
përjetojnë gjërat, me shpirt, i krijuan dhe në dimër lulet e pranverës. Të
mbesin moment për të kujtuar, siç kujtohet Molla, siç kujtohet kulla, siç
kujtohet Isai…
-E
kjo, do ta shpjegosh, si ngjet dhe pse ngjet?
-Të
arrihet deri te liria!
-Nuk
arrihet te liria dot. Ajo ndodhë me gjak. Ajo shpirtëzohet…
-Shpirtëzimi
bëhet në hapësirë, në zemër,në një dhomës në qytetin e xehetarëve. Gjatë gjithë
natës, gjatë secilës natë e ndezur është aty drita. Aty punon poeti, punon
piktori me ballë të djersitur, siç mihë minatori thellë në nëntokë, për t`ia
nxjerrë zemrën e artë, aty piktori, poeti e shkruan jetën nëpër forma të reja, aty hapen udhë të ikura në gjak, aty
hapen udhë të bardha, degëzohen, shumëzohen e zbriten, pjesëtohen e
mblidhen,krijohet zemra që rrah tok me ne, zemra e lirisë , zemra e fjalës dhe
e ngjyrës, zemra e sendeve të vogla që vijnë e bëhen të mëdha, zemra e së
shkuarës dhe vula e gjakut të dheut, e gjakut të gurit, zemra e të paepurës, e
të sotmes.
…krijohet
lulja e pranverës.
Pena
shkruan, radhiten vargje, përmes metaforës zgjohet përdorimi i një fjale a i një shprehjeje me
kuptim të figurshëm në bazë të krahasimit sipas ngjashmërisë; në këtë mënyrë shtrihet
figura, brusha bredh poshtë e
lart nëpër pëlhurën e preparuar, le gjurmë në kohë, gjumë të ndritshme të
ngjyrës. Kornizohet për momentin gjelbërimi, të mbetet i përhershëm , pse
ngërthen në vete idenë e piktorit për zgjimin, për mëngjesin, për lulet, për
rënët, për lirinë, të çel në nuanca e rrjedhës së jetës…
-Tërë
kjo kërkon durim, dijeni, shpirt të mbushur me zjarrin e pashuar. Prej nga e
merr ti këtë flakë?
Ai
përsëri e preku heshtjen. Trazohet. Djersët i ikin ballit. I rrjedhin e i
shkëputen pandërprerë fund fytyrës. Bluan diçka më shumë për vete e më pastaj
psherëtin… Flet ndërmjet tingëllimës së heshtjes së zgjuar brenda, të
shpërthejë jashtë me jehonë.
-…
Akti i krijimit të merr krejt në botën
e vet, të ndrydh e të shtrydh, ta kërkon gjithë dashurinë, sepse vetëm dashuria
ka fuqi të jetë prore në thellësinë e krijuesit.
Përsëri
hesht, që nuk është heshtje, veç një qetësi para stihisë, para valës së re, të
madhe, para dallgës së gjithëfuqishme krijuese.
-E
preke dashurinë?!
-Dashuria
është më e madhe se çdo gjë. Më mund çdo herë! Ajo, e lidhur me dritën, me
tokën e zemrën e artë të nëntokës, shpërthen te secili ind imi dhe bëhet zgjimi
im, bëhet universi im, bëhet ajo që e ndejmë e nuk e shohim, bëhet liria ime.
Atëherë, si mund t`i iki vetes, - këput fjalë e brusha përsëri i ik poshtë e
lart, nëpër pëlhurë, të krijohen me vetëdije figurat, degë drurësh e qiell i
rënë ndër gjethe. Ja, unë e vërej pastaj dhe një breg e në atë breg një
shtëpizë, në atë kulm një oxhak e në atë oxhak një lejlek dhe vija e ujit nëpër
midis barit të paprerë… Një pranverë, nëpër të cilën fluturon lejleku, apo bie
me këmbët e gjata në vijnë e ujit. E më vonë, një ballë me ca rrudha,
përsëri një urë, një ëndërr, një lule e
një burim i pashtershëm, gjithë jeta, mu si është.
-Jeta
është vështirë të mbyllet!
-Nuk
mbyllet kurrsesi, veç plagoset!
-Fluturojmë
nëpër të. Me ëndrra robi. I zgjasim duart ta zëmë, siç i zgjat duart robi ta
kap fluturën e lirisë. Krejt i përgjakur!
-Do
ta krijojmë atë që e ëndërrojmë?
-Ndoshta!
-Zjarrin
e kemi. Dashurinë po!
-Dashurinë
e copëzuar!
…
E ndjek përsëri pëlhurën e shkruar, e shoh edhe piktorin e ri, e pastaj e vras
mendjen në vete: ç`kërkon më prej dashurisë së vet Kadri Kadriu? Ç`e shtyri në
këtë udhë, në këtë udhëtim, i cili për çdo ditë është më i vështirë, kërkon më shumë nga zemra-durim, fuqi,
dashuri, të mundet e pamundshmja, e sa
herë mundet krijohet zgjimi, pranvera, që
rrahë prajshëm me qepallat e veta të gjata, të gjelbra. E frymon në
zemër e pëlhurë të preparuar pranverë e vërtetë.
-Te
unë, herët, - thotë ai ndërsa shikon nga
dritarja e ateliesë së vogël, - flinte
thellë dashuria për artin e pikturës, kjo prandaj e bëri të vetën dhe
nisa të mbledh literaturë, të vizitoja ekspozita, përmendore të kulturës, në
mënyrë që të lidh vetën me dhembjen e bukur të krijimit. Tashmë dhe po desha
s`mund t`i iku dhembjes që e dua, që
ngado më prek,më djeg e më ndjek. Me kohë, gjithë ajo që priste e pret të
burojë nga unë, të dalë nga thellësitë e thella të shpirtit, pak nga pak ngelë
në pëlhurë, pra e gjithë ajo që më ther, që e njoh e më njeh, që e shoh e më
sheh, që më ngacmon. Krejt këtë mundohem ta them pa lak, m`u siç gatuhet në
thellësi. Reale. Krijuesi asgjë s`guxon të flasë rrejshëm, asgjë s`guxon të
jetë e rastit… Çdo gjë duhet të jetë e shprehur deri në fund-në një frymë, pa
përzierje, të mos krijohet mjegullnajë . Vetëm afërsia është pjesë-vepër që me
shprehjen e vet mund të krijoj jetë të gjatë për vete. Krijuesi, para se t`i përvjelë mëngët të krijoj e ka të qartë si ta nisë, si
ta vazhdojë, si ta mbyll veprën e vet. Pa vizion të këtillë asgjë s`premton
zgjim, as vlerë. Për gjithë këtë, por, duhet përgatitje – të bëhen skica, të
mblidhen shënime, të mbahen në mend shumë gjera. Se, në ato udhëtime brenda
vetës peshon shumëçka, zgjohet e rrëndohet shumëçka. Krijuesi has në shumë
pjesë të asaj që e mundojnë, me të ec
dhembja, ec dhe dashuria e madhe, zgjimi i gjërave të fjetura, kujtimi,
mallëngjimi, për të arritur deri te fillimi i krijimit të veprës dhe asnjëherë
natyrisht nuk je i kënaqur, asnjëherë nuk ia arrin qëllimit ta prekësh
tërësisht atë që e ke paramenduar, sepse
– Dy e dy s`bëjnë gjithnjë katër…
-Të
dalim pak ta shikojmë botën nën këtë borë që po bie?
-Natyrisht,
- thotë ai e dalim prej ateliesë së vogël, në të cilën mbesin të heshtura
krijimet në pikturë dhe vargjet në vargje të lira. Heshtim e ecim. Shëtisim afër ujit, buzë Ibrit… Unë e ik
shikimin e bëj përpjekje t`i them diçka, të cilën ai nuk e dëgjon. Ka humbur në
meditimet e veta dhe ndoshta atje në faqet e maleve, nën të cilat minatorët ia
nxjerrin zemrën thellësisë dhe bulojnë sythat e dëshirave të tyre. E përbri rrjedh uji me valë të zgjuara.
-Çka
i mbetet zemrës, etjes së përhershme për dritë?
-Sytë
që lotojnë, - thotë, - gjithherë me mbesin mua, të mund t`i hy natyrës nën
lëkurë.
Më
bëhet, gjithnjë jam një pjesë nga ajo faqe
mali, prandaj - dua që edhe shpirti,
edhe natyra të jenë brendia që lidhën me urën që ne e thërrasim dashuri, e të
plotësohen, të rrjedhin në kohë me ritëm të zgjuar, me ritëm lumi. Shiko, në
fillim unë te molla kam parë vetëm
ngjyrën dhe e kam dashur, e tash- te molla nuk më tërheq më ngjyra, sa brendia,
prandaj, ç`është ajo brenda?
…ç`është
ajo brenda njëmend?!
-E
pret mollën në pjesë: e ke përpara në dysh, por, a është
gjysmëmolla krejt molla…Kjo zgjon hepime të brendshme, luhatje, ndërrime, pjesëtime,
pak nga e djathta, pak nga e majta…e
mediton, e ec. E ngadalë, nis dhe
e rikrijon mollën!
-E
zgjohet vala e zemra e verbër pik gjak mbi hi!?
-
Shkruan mrekullueshëm dhe ti? – qesh akullt dhe më shikon, e qan. Lotët i
rrëshqasin nën sy.
-
Më ndiq e mos qaj përsëri.
“damar
i kosovës pingëron nën gjëmë
e
zogu nën varrë është vrarë mbrëmë”
-Zot…
seç shkundet nga pikëllimi e fluturon shpirti i yt e imi!Ky zog qiellit të
përflakur, i zi.
I
shikojmë malet përreth nën borë e ecim. Heshtim. Nuk flasim e brenda vetes
digjemi. Ngjajmë në krijesa të humbura, në silueta të këputura në hapësirë.
E
nën flluska bore bie nata mbi qytet , e -në një dhomëz në qytetin e xehetarëve,
gjatë gjithë natës është e ndezur drita. Aty punon piktori me ballë të
djersitur, aty ai e shkruan jetën e cunguar, me shpresë të krijohet tërësia…
Mbushet
qyteti me pranverë, ndërsa borë bie e bie, krijon pamje të pa përshkruar me
flutura të bardha dhe qiellin e kaltër mbi qytet.
-Do
të botoj pjesë nga kjo bisedë në gazetën “Rilindja”? – më kujtohet t`i kem
thënë piktorit dhe poetit, me një ndjenjë të thellë të respektit dhe me një
frikë të rrezikimit të jetës, ndërsa i emëronte gjërat me emra të vërtetë, pa e
përdorur ndopak metaforën, simbolikën, që t`i ikte etjs dhe dëshirës së
papërmbajtur
-Falë
për fjalë, çdo gjë botoje… jam i gatshëm të flijohem për ëndrrat e mia.
-Do
t`i botoj ato pjesë që nuk vrasin askënd tash për tash…
-Vranë
apo nuk vranë, unë e marr përgjegjësinë.
-Po,
ti e merr përgjegjësinë, veç ti je më i vogël sesa gazeta “Rilindja”… e, do të botoj pjesë te kjo gazetë. E gazetën
e ruaj fundja më shumë sesa ty, pa të cilën do të ngelnim të verbër. E kupton ti këtë gjë, e cila natyrisht gjithnjë është
nën syrin e hapur të atyre, që duan të na ngjet ndonjë gjë e papritur.
-Botoje,
megjithatë, mos më kurse mua aspak, - do të më shikojë ai. Pastaj do ta tundi
kokën e do ta ik shikimin jashtë nga binte bore mbi pullazet e qytetit dhe në
rrugët e zbrazëta.
-Ja,
nuk lëviz asgjë.
-Nata
ka vesh. Guri, udhët, pullazet dhe bora dëgjojnë
-…
çdo gjë që ke mundësi, pa më kursyer mua! Botoje! – tha, të mos më qëndrojë më
në vete ajo që nuk vdes kurrë e të mos më pëlcet zemra, - më binte me jehonë secila fjalë dhe
përsëritej nga disa herë,me hov të rrahjes së zemrës, preras, ndërsa i ecja udhët e zbrazëta, i
mbytur në vetminë e thellë të pikturës dhe të fjalës, me kaq epsh të thurura
nga piktori i ri.
-Atëherë
e botova pjesërisht bisedën me të e tash, ja, ky është pengu i mbetur në perin
e përhershëm, - më kapi dridhja me hov të prekja kujtimit të largët e të
mallëngjyeshëm.