Editorial » Shkreli
Frank Shkreli: Korporata e parë e komunitetit shqiptar në Shtetet e Bashkuara
E hene, 09.09.2019, 09:18 PM
NGA HISTORIA SHQIPTARO-AMERIKANE: KORPORATA E PARË E KOMUNITETIT SHQIPTAR NË SHTETET E BASHKUARA
Nga Frank
Shkreli
Komuniteti
shqiptaro-amerikan gjatë viteve ka ardhur duke u shtuar në mënyrë të dukshme,
sidomos, mbas shembjes së Murit të Berlinit dhe përmbysjes së komunizmit. Megjithëse nuk ka shifra të sakta për numrin
e vërtetë të shqiptarëve në Amerikë, llogaritet se sot në Shtetet e Bashkuara
mund të jenë disa qindra mijëra që e identifikojnë veten “me origjinë
shqiptare”dhe shqiptarë të ardhur këtu nga të gjitha trojet shqiptare, gjatë dy
tre dekadave të kaluara. Sot, në Shtetet
e Bashkuara ka shumë organizata civile, kulturore, fetare dhe politike, që
përfaqësojnë këto komunitete anë e mbanë Amerikës.
Diçka
që pasqyron angazhimin e tyre politik, numrin dhe influencën e tyre në jetën
politike të këtij vendi, sot shqiptaro-amerikanët kanë përfaqsuesin e tyre në Bashkinë
e Madhe të Nju Jorkut dhe më heret janë përfaqsuar me delegatin e tyre të parë
në Asamblenë e shtetit të Nju Jorkut, në personin e Mark Gjonajt. Duke marrë parasyshë numrin e madh të
shqiptarëve sot këtu në Amerikë, ata nuk janë tëpërfaqësuar mjaftueshëmnë jetën
politike të këtij vendi, qoftë në nivel vendor, shtetëror dhe federal -- por
është një fillim i mirë dhe një shembull për brezin e ri të shqiptarëve këtu
për tu bërë pjesë e këtij procesi politik, pasi dyzertë i kanë të hapura, duhet
vetëm vullneti. Siç dihet, komuniteti
shqiptaro-amerikan me organizatat e veta politike, siç ishin, ndër të tjera,
Këshilli Kombëtar Shqiptaro-Amerikan, Liga Qytetare dhe Federata historike
pan-shqiptare Vatra, kanë luajtur rol të rëndësishëm në mbështetje të interesave
kombëtare të shqiptarëve në kohë të caktuara, në fillim të shekullit të kaluar
e deri në fillim të këtij shekulli.
E
gjithë kjo në rregull, por komuniteti shqiptar në këtë vend, sidomos udhëheqsit
e tyre politikë dhe fetarë -- e kanë ndie gjithmonë nevojën për një organizim
dhe përfaqësim më të madh në jetën politike të këtij vendi, në mbështetje të
interesave, të nevojave dhe mbrojtjes së të drejtave të komunitetit
shqiptaro-amerikan, pa dallim. Nevoja për një organizim më të mirë e më përfaqsues,
veçanërisht, përpara autoriteteve vendore, shtetëtore dhe federale amerikane,
ndihet sidomos sot, më shumë se kurrë më parë, në komunitetin e madh
shqiptaro-amerikan. Shpresojmë se brezat e sotëm të shqiptaro-amerikanëve, të
cilët kanë numrin e madh të shqiptarëve që jetojnë në këtë vend, por kanë edhe
mundësitë ekonomike dhe arsimore shumë më të mëdha se sa brezat e mëparshëm të
këtij komuniteti në Amerikë do të bëjnë përpjekje për një angazhim shumë më
serioz se deri më tani, për tu bërë pjesë funksionale e jetës politike
amerikane, në të mirë të komunitetit shqiptar në Shtetet e Bashkuara, por edhe
në dobi të bashkatdhetarëve të tyre në trojet shqiptare në Ballkanin
Perëndimor.
Ndonëse,
dikurë komuniteti shqiptaro-amerikan në këtë vend nuk i kishte as numrat dhe as
njerëzit e përgatitur për tu bërë pjesë serioze e jetës dhe e proceseve
politike të këtij vendi, ku shqiptarët jetojnë, për më shumë se një
shekull. Por me gjithë se shqiptarët
ishin një komunitet i vogël, në krahasim me komunitetet e tjera etnike këtu në
Amerikëedhe ata ç’prej arritjes së tyre në këtë vend –megjithë pengesat dhe
pamundësitë ekonomike dhe politike -- e kishin ndie nevojën për një angazhim më
serioz në jetën politike të vendit.
Ishte
vjeshta e vitit 1973. Komuniteti shqiptaro-amerikan
i pas Luftës së dytë Botërore nuk ishte më i madh se disa dhjetëra mijëra
shqiptarë, kryesisht, refugjatë anti-komunistë shqiptarë që ishin arratisur në
botën perëndimore – kryesisht këtu në Shtetet e Bashkuara -- pasi nuk pranuan
kurrë imponimin e regjimit komunist të Enver Hoxhës mbi shqiptarët. Komuniteti
shqiptar në Amerikë, sidomos në Nju Jork, ishte i vogël, por nevojat ishin të
mëdha dhe duhejpunuar për një organizim më të strukturuar në krahasim me disa
organizata të asaj kohe, për të ndihmuar emigrantët shqiptarë që vazhdonin të
vinin në Nju Jork nga të gjitha trojet shqiptare në Ballkanin Perëndimor.
Kështu
lindi ideja për një organizatë gjithëpërfshirse që do të përfaqësonte interesat
e komunitetit shqiptar në qytetin e Nju Jorkut, ku ishin grumbulluar shumica e
tyre, duke tërhequr njëri tjetrin. Pas disa përpjekjeve nga udhëheqsit e
komunitetit të atëhershëm shqiptar këtu, Bashkia e Nju Jorkut aprovoithemelimin
e një korporate që do të përfaqësonte në terësi komunitetin shqiptaro-amerikan,
pa dallim. Sipas një njoftimi të lëshuar
për mediat nga Qendra e Nju Jorkut për Punët Etnike (Vëllimi 1, Numri 1 i vitit
1973) një ent ky zyrtar i qytetit Nju Jork,thuhej se “Korporata Etnike për
Komunitetin Shqiptaro-Amerikan të Nju Jork-ut, po miratohej me qëllim të
organizimit vullnetar të shqiptaro-amerikanëve, si përfaqsuese e komunitetit në
marrëdhëniet me autoritetet civile të qytetit dhe të shtetit Nju Jork, në dobi
të gjithëve pa dallim. Çdo pjesëtar i
këtij grupi etnik mund të bëhej anëtar, mjaftonte që të pranonte rregullat dhe
të zbatonte ligjet që rregullonin korporatën, e cila para ligjit dhe për nga
natyra e saj konsiderohej si një organizatë jo-fitimprurëse.
Qyteti
i Nju Jorkut llogariste se në vitin 1973 në këtë metropol të Amerikës banonin
rreth 30.000 shqiptarë, të cilët do të përfaqësoheshin nga korporata e re, ku
përfshiheshin grupe të ndryshme fetare, arsimore, dhe kulturore të komunitetit
shqiptaro-amerikan. Grupet kryesore që
themeluan korporatën e re ishin Qendra Islamike Shqiptaro-Amerikane në lagjën
Bruklin, Kisha Orthodokse shqiptare ShënNikolla në lagjën Kuins dhe Lidhja
Katolike Shqiptaro-Amerikane në lagjën e Bronksit. Përfaqsuesit e këtyre
qendrave fetare të shqiptarëve në Amerikë, Imam Isa Hoxha, i Qendrës Islamike,
Z. Lazarus Pillary përfaqsues i Kishës Ortodokse dhe Dr Zef Oroshi i Lidhjes
Katolike Shqiptare punuan së bashku për themelimin e Korporatës Etnike për
Komunitetin Shqiptaro-Amerikan të Nju Jork-ut, me ndihmën edhe të përfaqsuesve
të grupeve të tjera.
Fillimisht,
aktiviteti i përfaqsuesve të Korporatës Shqiptaro-Amerikane përqëndrohej në
takimet me komunitetin, për të pasur një ide se cilat ishin vërtetë nevojat dhe
interesat e pjesëtarëve të komunitetit shqiptar, të arritur në Nju Jork,
sidomos në valën e madhe të fundit të ‘60-ave dhe fillimit të ‘70-ave. Përfaqsuesit e këtyre qendrave themeluese të
korporatës, të caktuar nga qendrat përkatëse për komunikim të drejtë për drejtë
me qytetin e Nju Jorkut, (Rexhep Kumbarçe i Qendrës Islamike, Xhim Liolin i
Kishës Ortodokse dhe Frank Shkreli i Lidhjes Katolike Shqiptaro-amerikane),
pasi zhvilluan disa takime me komunitetin për vlerësimin e nevojave të
komunitetit në përgjithësi, zhvillonin takime me përfaqsues të qytetit dhe të
shtetit Nju Jork për sigurimin e fondeve për nevojat e ndryshme me të cilat
përballej komuniteti ynë në fillim të 1970-ave në Nju Jork, shumë prej të
cilëve për mungesë të gjuhës, nuk kishin mundësi tjetër komunikimi me zyrat e
ndryshme të qeverisë vendore.
Megjithëse
në atë kohë kishte edhe organizata të tjera shqiptaro-amerikane, përfshirë ato
të karakterit politik e që kishin caktuar vetes objektiva të tjera --siç
njoftonte edhe Bashkia e Nju Jorkut në atë kohë --themelimi i Korporatës
Shqiptaro-Amerikane në fillim të 1970-ave të shekullit të kaluar, ishte një
shembull i mirë i llojit të organizatave që po formoheshin anë e mbanë Nju
Jorkut për tu ardhur në ndihmë komuniteteve etnike të ardhura rishtas në këtë
kontinent. Themelimi i kësaj korporate
ishte pra një përpjekje e re e cila kishte për qellim për të bashkuar mbarë
komunitetin, si të thuash, nën një flamur, për të vendosur mbi nevojat
materiale, ekonomike, shëndetësore e të tjera dhe për të siguruar sa më shumë
shërbime në mbështetje të komunitetit shqiptar në këtë metropol të madh. Në të
vërtetë, fillimisht, korporata e re u pa si një shembull bashkpunimi, i
organizuar nga tri qendrat fetare të shqiptarëve në këtë qytet të madh, të
cilat kishin mirëkuptim të plotë mbi nevojat e bashkatdhetarëve të tyre dhe
gjithmonë ruanin marrëdhënie të ngushta me njëra tjetrën, falë respektit që
udhëheqësit fetarë të shqiptarëve në Amerikë kanë pasur gjithmonë për njërin
tjetrin.
Megjithëse
kanë kaluar disa dekada dhe komuniteti shqiptaro-amerikan është sot shumë më i
madh në numër, në një nivel më të lartë arsimor dhe ekonomik dhe rrjedhimisht
ushtron edhe një influencë më të madhe politike, bashkpunimi i ish-udhëheqësve
të këtij komuniteti në vitin 1973 për themelimin e një korporate të tillë të
përbashkët duhet të shërbejë edhe sot si një shembullse si duhet të veprohet
duke bashkpunuar me njëri tjetërinpër realizimin e objektivave të përbashkëta,
për të mirën dhe në dobi të mbarë komunitetit shqiptaro-amerikan, pa dallim.