Kulturë
Tomorr Çaushi: Në kërkim të Dodonës pellazge
E hene, 13.10.2014, 07:46 PM
Në kërkim të Dodonës pellazge.
Nga Tomorr Çaushi
Një punë dinjitoze, siç është ajo e shkrimtarit dhe studiuesit Kujtim Mateli, tashmë të njohur nga lexues të shumtë, mund të thyej heshtjen ‘’apostolike’’ dhe të na dhurojë një libër sa dinjitoz aq dhe shkencor, sa historik aq dhe filozofik, sa letrar aq dhe studimor.
Nuk është rastësi kur shkrimtarin dhe studiuesin vullnetshumë e gjejmë sa në një institucion kulturor te tjetri, sa në biblioteka aq dhe në arshiva, duke prishur radhën e vendosjes së librave apo stivën pa mbarim të dosjeve. Punonjësit e shërbimit janë mësuar me këto veprime të përsëritura të tij. Kështu “ecën’’ Kujtimi në krijimtarinë e vet, prish pak për të ndrequr shumë, thyen heshtjen për të krijuar harmoninë e vërtetë; e thënë me gjuhën e filozofisë, unitetin e të kundërtave.
Ka rreth një dekadë që, duke u mbështetur në studime serioze dhe intensive, iu forcua mendimi se vendndodhja e Dodonës pellazgjike nuk është Janina apo rrethinat e saj, nuk është lugina e Carakovistës, siç thotë Karapano, po Dëshnica e Përmetit.
Kujtimi,
në këtë studim të mirëfilltë shkencor, nuk udhëhiqet nga fantazia apo
emocionet, as nga egoja “patriotike’’ apo dëshirat nacionaliste. Ai, siç
I dashuri Kujtim!
Që në
faqen e parë të këtij libri kaq serioz, i drejtohesh lexuesit me fjalë zemre:
“Lexim të këndshëm!’’Dhe libri, megjithëse shoqërohet, nga fillimi deri në
faqen e fundit, me fakte e dokumente të shumta, me analiza dhe sinteza
historike dhe gjeografike, gjuhësore dhe drejtshkrimore, filozofike dhe
jetësore, mbetet një libër i këndshëm, tërheqës, pse jo, dhe i bukur. Dikush,
ndoshta lexues sipërfaqësor, mund të më pyesë drejtpërdrejt ose tërthorazi: ‘’
Bukuria e të shkruarit të kësaj vepre, për mendimin tim, qëndron tek forca e argumentit, tek mënyra e paraqitjes së fakteve bindëse, tek e vërteta që parashtron, tek mënyra e ndërtimit të librit, tek metoda që ka zgjedhur, tek uniteti i natyrshëm midis përmbajtjes shkencore dhe formës gjuhësore, kategori të caktuara, qofshin historike, shkencore apo filozofike shprehur me specifikën e veçantë të fjalës që u përkasin fushave specifike.
Duke u mbështetur tek metodologjia e ndërtimit, disi të veçantë të librit, autori e ka ndarë në tre pjesë:
Pjesa e
parë:
Pjesa e dytë: Malet e Dodonës dhe identifikimi i malit Tomar.
Pjesa e tretë: Vendndodhja e Dodonës dhe fiset që banuan rreth saj.
Autori , larg ndjenjës së unit, me thjeshtësi të admirueshme, por me guximin e një intelektuali, tashmë të formuar, parashtron argumentet pro e kundër, pavarësisht i joshin apo jo palët debatuese (në qoftë se mund ta quajmë kështu). Kështu e ka konceptuar librin autori që përbën sensin krijues të tij. Kështu, ai bën ballafaqimet me të kundërtat që është një ballafaqim, se veritikalizim i studimit “ecën’’ drejt thellësive. Dokumentet nëpër faqet e librit, duken se s’kanë të sosur, ato përfshijnë jo vetëm mesjetën e hershme, por edhe murgëtirën e mijravjeçarëve, që nga Homeri që u këndoi portave të prehistorisë dhe Eskili i papërsëritshëm. E për t’i ngjitur shkallët nga Barthomeleu deri te Rilindasi i Madh, Sami Frashëri. Për t’u lënë radhë studiuesëve të kohës së sotme: historianëve, arkeologëve, gjuhëtarëve, krijuesve, demografëve, turistëve…
Moria e dokuementeve vihet përballë katër opsioneve mbi vendndodhjen e Dodonës pellazgjike:
-A ndodhet ajo në afërsi të Janinës, në luginën e Carakovistës, siç shkruan Karapano e ndonjë “studiues’’ sipërfaqësor?
-Pse këmbëngulet se vendndodhja është shpati i malit Trebeshinë afër të cilit ndodhet fusha pjellore, dikur një vend moçalor që përshkohej nga dy lumenj?
-Mos ndoshta ndodhet në Tomor të Beratit?
-
Studiuesi, në labirinthin e fakteve, “ecën’’ me sytë e mendjes, flet me gjuhën e fakteve, arsyeton me llogjikë të ftohtë, ashtu si burimet e kristalta që burojnë nga zemra e Trebeshinës. Paanshmëria e autorit është evidente për çdo dokument që qas para lexuesit.
Dhe
lexuesi, mbasi është ngërthyer pas çdo
faqe, më në fund shfaqet lirshëm: Ja kjo është
Jo! Shqipërisë i bëjnë mirë të vërtetat. Boll kemi vuajtur nga “patriotizmat’’ e stisur apo nga padrejtësitë e sheqerosura që na kanë servirur të tjerët, që në të shumtat e rasteve janë pjellë e fantazisë së sëmurë.
Jo! Kujtimi ynë e ka penën qelibar e aspak të ndikuar nga mendjet e ndryshkura.
Dikur, (viti 1809) Bajroni i madh, miku Shqipërisë, pati shkruar:
Dodonë, ku është pylli i moçëm, burimi i shenjtë, ku janë orakujt hyjnorë? Ku janë gjurmët e tempullit të Zeusit gjëmimtar? Të gjitha, të gjitha u harruan’’
Ishte thirrje zgjimi, apel për memorjen e shqiptarëve dhe miqtë e tyre, për intelektualët e çdo krahu. Këto vargje brilante, kjo muzikë shpirti, këto tela zemre, siç duket, kanë zënë rrënjë në memorjen e studiuesit të talentuar, që zor se ngopet me të lexuar dhe nuk harron t’i përsërisë dhe në faqet e këtij libri.
Jo vetëm kaq. Atë e lëndon heshtja e tejzgjatur, që i bën fresk një mendimi të gabuar të Karapanos e që bie ndesh me një mori të vërtetash të shprehura nga mendjendriturit. Dhe studiuesi Kujtim Mateli, nëpërmjet veprës të shkrur me ndjenjën e përgjegjësisë që ia dhuron talenti i tij, jep përgjigjen: Askush nuk e ka monopolin t’u mbyllë gojën të tjerëve. S’i kyç dot askush vargjet brilante të Bajronit dhe argumentat gjuhësore të Çabejt. Askush s’e ka tagrin të shpërfillë Homerin e të nënvleftësojë Eskilin, me një të rënë të lapsit nuk rrëzohet mali i dokumenteve.
Identitetin e Dodonës, pena e studiuesit e sjell nëpërmjet fakteve dhe, këto, në të shumtën e rasteve, i përcjellë te lexuesi nëpërmjet tregimeve, përshkrimeve, hartave, toponimeve. Të gjitha në sinkron të veprës me gojën e studiuesve, shkencëtarëve, shkrimtarëve.
Kujtimi, si mjeshtër i fjalës, me një bagazh të pasur në shumë fusha, di t’i vendosë këto pasazhe në vendin e kohën e duhur, duke i dhënë veprës frymëmarrje dhe freski të përhershme.
Lexojmë vargjet e Homerit të lashtësisë për Dodonën dimërkeqe, përshkrimet Hesiodit për fushën e Hellopisë, librin gjeografik të Strabonit për kaonët e mollosët, tregimet e Bartolemeut (nga më bindësit) deri tek vendndodhja e Talarëve (Tolari i sotëm) dhe 100 burimet poshtë malit Talar. Mund të vazhdojmë me përshkrimet e Pukëvilit për malet që i rrinë rrotull krahinës së Dëshnicës, për lisat e shenjtë, pa lënë mënjanë bukurinë e frazës së M.Frashërit kur flet mbi funksionimin e Orakullit, etj. Të gjitha në funksion të studimit. Çdo gjë në unitet të formës me përmbajtjen dhe, çdo pjesë, apo element i veçantë , në funkion të së tërës, të vendndodhjes së Dodonës mijravjeçare.
Dua t’i mbyll këto rreshta me fabulën e Ezopit. Dhelpra burracake i tha një ditë luanit:
-Goxha luan dhe bën vetëm një këlysh.
-Një bëj, po e lind luan, kurse ti bën shumë, por të gjitha dhelpërushka.’’
Dhe libri
studimor : ‘’
Tashmë Kujtimi e ka gjetur ‘’kodrën e vreshtit’’, e bëri qilizëm, e mbushi me hardhi të zgjedhura, i prashiti dhe i ujiti, i tëharri e i spërkati dhe, kur vjeshtës po i afrohen ditët, na fton të provojmë veshukët, duke na uruar” ‘’Shijim të këndshëm!’’.
Urime!!