Kulturë » Mehmeti
Hazir Mehmeti: Në ankthin e erës
E merkure, 20.03.2013, 08:23 PM
Në ankthin e erës
Tregim nga Hazir Mehmeti
Fshatin B
asnjëherë nuk e kishte prekë rrezja e parë e agimit. Këtë fat ia kishte caktuar
Bjeshka e Qyqes në rrëze të cilit kishte vu themelet para disa shekujsh. Askush
nuk e dinte saktësisht kur u hodh guri i parë i themelit, por dihej se murimi i
gurtë deri vonë nuk i kishte mundur çatmat me shkozë të pa gdhendura. Gjuha e
gurëve të vjetër me simbole dhe enëve që
banoret i gjenin çdo verë gjithandej pjerrinave, kur dheu lërohej për mbjellje,
fliste për një histori të lashtë. Disa thoshin se fshati ishte i vjetër aq sa
ishte edhe Kalaja e Dushkajës, në kodrën
konike nga ana veriore e tij. Por, diçka dihej, se banorët e fshatit nuk
shtoheshin, mbetnin të njëjtë, bile ndodhte të zvogëloheshin deri afër
zhdukjes, dhe vetëm fati e shpëtonte nga më e keqja.
Kur vera
merrte e mirë dhe fshatarët e siguronin ushqimin për disa muaj, pillte diçka
tjetër nga nuk e priste askush. Në kohën Luftës së Qenakalasë, kështu kishte
ndodhur, siç tregonin të vjetrit. Gëzimi
i verës së begatë ishte kthyer në mort. Nga Lugina e Dushkajës shtrëngata
kishte bërë lojë ere pullazet e shtëpive duke i hedhur përtokë .
Era kishte pushuar pas disa ditëve por
ankthi i banorëve kishte mbetur i gjallë në përditshmërinë e tyre. Nuk mungonte
ndihma nga njerëzit e afërt dhe miqtë.
Vrapimi i reve mbi majat e bjeshkëve paralajmëronte banorët. Çatia do
duhet ndrequr para arritjes së shiut vjeshtak të cilit nuk i dihej, kur e si do
përfundonte. Nuk ishte e rrallë kur erën e shiun e pasonte bora e ftohtë e cila
ngrinte çdo gjë para kohe, edhe dardhat
vjeshtore në degë e që mund t’i këputje edhe në pikën e dimrit. Kjo e gëzonte
veçan udhëtarin që guxonte të kalonte në këmbë Bjeshkën.
Nga
kronika dihej për I Raft Gurit e cila ishte lajmëruar pas një
shtrëngate e ardhur nga lindja. Kjo
kishte qenë korbi fatal i
banorëve që nuk i linte të shihnin ditë të bardha .Në çdo shtëpi kishte
trokitur vdekja, bile në disa frymë. Të vdekurit i kishin bartur sipas ritualit
të lashtë në varrezat e shpatit përtej
lumit që të mos kthehej mortja. Plakat thurnin
lutjet në pragun e derës nga dilte i vdekuri, tek dheu i varrit, kurse,
lutjet kryesore i bënin në lumë me këmbët deri në gjunjë të zhytura në
ujë. Me ushunjëza në fytyrë e trup luteshin gjatë me fytyrë nga Lugina e Kishës,
lutje enigmë e pa deshifruar, por një gjë dihej, se ato pak kishin ndihmuar.
Lumi me ujin e kthjelltë kishte mbetur po ai, xheloz në rrjedhjen e tij.
Fshati B
ishte kursyer nga rrezet e muzgut që zëvendësoheshin me hijet e gjata të
mbrëmjes pas së cilave vinte nata e errët e luginës. Melodia e zërave të ditës
zëvendësohej me fishkëllimën e puhisë së freskët gjetheve të bungjeve që
rrethonin shtëpitë deri te pragu i derës.
Derisa
bjeshkët ia kishte caktuar fshatit ditën e shkurtër, atij i kishin falur një
pasuri shkuar floriri, burimin me ujë të ftohtë e të pastër si loti që vinte
nga thellësia e tokës. Kroi i Mollës
ishte i njohur në rrethinë, jo vetëm për ujin e tij, por edhe për mollën me
rrënjët që thithnin ujin kristal . Kur vera merrte e thatë në rrafsh lartë
hiqnin të zitë e ullirit për ujë, këtu kishte ujë sa të duash. Bile, pleqtë nga
fshati thoshin, se verës burimi e
shtonte ujin i cili e freskonte luginën
plotë jetë.
“Po të
mos ishte Kroi i Mollës, nuk do kishte
jetë këtu e as fshati nuk do ekzistonte”- thuhej gjithandej. Shekujve vendësit
ruajtën e përcollën kujtime për te, aty linden tregime e legjenda të shumta. Linden dashuri e xhelozi
nga më të fuqishmet që u kënduan me
shekuj në tel të lahutës. Ne fëmijët i dëgjonim këto gojëhapur dhe ndiheshim
krenar me të. Më shumë na pëlqente ajo ku thuhej, se, kur kuçedra kishte zgjatë
kokën deri të livadhet e fshatit, i Biri e Diellit kishte shaluar ushtri për mejdan. Kalorësitë
i kishte urdhëruar që kuajve t’u jepnin ujin në Kroin e Mollës, për të qenë të
pa prekshëm nga flaka që villte gjakësori. Thuhej se aso kohe kishte qenë liqe
buzë me buzë brigjeve që rrethonin luginën. Birin e Diellit, Zana e Malit
e pagëzoi, Milesh, i dha fuqi dhe ai
u bë i njohur për trimëri në tërë vendin. Derisa kuçedra i ofronte
nënshtrimin, ai me një të rënë ia kishte
prerë kokën. . Shtrëngata dhe
furtunat vinin gjithmonë nga Lugina e Dushkajës e cila bënte disa fshehje mbas
kodrave dhe zgjerohej në Fushën e Mëllenjave, ku ishte mesi i Dardhnisë.
Pjerrtësia
e luginës lidhte dy fshatrat jugor në të
dy shpatet dhe vazhdonte poshtë luginës
luadheve me bukuri mahnitëse pranverës, ku njeriu humbiste në botën
shumëngjyrëshe dhe zërave gjithandej pllajave me borën e mbuluar nga gjethet disavjeçare të ahishtave. Këto bukuri banorët më pak se çdo kush tjetër
kishin pasur kohë t’i shijojnë. Ankthi i
erës qëndronte i ngulitur në qenien e tyre, ditën e natën, në fusha e në
shtëpi. Kur ajo harlisej tatëpjetë nga Gryka e Dushkajës përmbyste çdo gjë.
Dëgjohej vetëm ushtima e pyllit, jehonë në fishkëllimë që depërtonte deri në
palcë edhe kur oxhaku gëlltite tym e flakë.
Pas shumë
motesh, kur banorët kishin filluar jetën në një prehje, nga Gryka e Dushkajës
kishte ardhur një mjegull e dendur e cila kishte zgjatur me ditë të tëra Fshati
kishte marr pamje hije në gropën e bjeshkëve dhe askush nuk e kishte ditur
fundin. Disa banorë të lodhur nga terri
e lagështia kishin thënë se kjo kishte zgjatur me muaj e vite. Ishin
dëgjuar zëra, krrokatjesh qerresh, fishkëllima lemeritëse, piskamë, çirrje,
këngë e sharje në një gjuhë të huaj.
Kur mjegulla ishte ngritur ngadalë mbi majat e bjeshkëve ishin parë
çadra e kasolle të ndërtuar ballë për ballë fshatit. Gjerdhe të thurur me hunj
e roje nga ushtarët me helmeta e thika
deri në gishtat e këmbëve. Përtej bjeshka ishte nxirë dhe lisat ishin shkretuar si mos ma keq. Të gjitha i
kishin pritur, edhe I Raft Gurit, edhe shtrëngatën e stuhinë por këtë jo. Kjo ua kalonte të gjithave. Zaptimi i tokave
dhe kufiri i venë e kishte nxirë jetën e
banorëve. Kjo katrahurë kishte zgjatur me vite, disa thoshin me shekuj dhe
askush nuk e dinte saktësisht. Ajo që dihej ishte, se ata ishin larguar pas
paraqitjes së Birit të Diellit me forcën
e tij prej dragoi.
Një
mëngjes kur rrezja e parë e kishte prek
dheun, ishte parë I Biri i
Diellit. Betoheshin se e kishin parë në hapjen e parë të syve në agim, njëri që
kishte provuar mjegulla të tjera të ngjashme, betohej se e kishte parë me sytë e tij duke pi ujin e
kroit bashkë me krahët e tij. Mjekra e tij kishte shkëlqyer gjithë andej, kurse
në gjoksin liburna në Ujin e Madh.
Gjurmët shkatërruese nga barbaria e tyre e kishte gjymtuar kodrën, por tani kryesore ishte ajo, se gjerdhet ndarëse kishin mbetur vetëm një relikt i një kohe. Banoret e fshatit kishin filluar të shtoheshin por ankthi i erës kishte mbetur një arsye xhelozie ndaj tokës e burimit. I Biri i Dillit kishte shikuar nga i Ati, me porosinë dheut. Të kthehet, kur luginën e mësyjnë pelegrinët e djallit.