Kulturë
Skënder Kapiti: I riu fshatar në komunizmin shqiptar
E shtune, 11.07.2020, 07:48 AM
I riu fshatar në komunizmin shqiptar
Nga
Skënder Sadri KAPITI
Në
komunizmin shqiptar
i
linduri e i rrituri në fshat
është
për të ndëshkim,
jeton
e punon si në rrethim,
Kooperativa edhe si
vënd për internim e riedukim,
fshatari bujkrob:
pa
bagëti, pa lopë e tokë e në mjerim
Në
koperativë
të
reja e të rinj fshatar
me
cfurk në krah,
për
të mbledh byk e bar
e
për të bërë kavalet e mullar.
Me
kosë në dor bar tuj korr,
Në pikë dielli e në vapë,
me
shatë tuj prashit e mbjell në arë,
me
kazëm e lopatë
në
shi e ftohtë gjith ditën e gjatë
nëpër
fusha e livadhe
tuj
çel vija e hap kanale.
Në
punë
me
trastë në shpinë me buk misri,
me
një gastare me dhallë,
me
kavanoz me groshë e vezë të zier
ndonjiher shumë rrallë.
I
veshur me një këmishë fanellate,
xhaketë
e pantalona te arnuar doku,
gjysmë
viti me çizme të pullosura llastiku,
e
gjysma tjetër e vitit me sandale plastike,
e mu mbrojt nga dielli
në
kokë lidhur shami
e kapele kashte republike
Rinia fshatare me mëndje të pastër por të shpëlarë,
nuk
mendon por për socializëm punon,
e
ka të sigurt se në fshat e kooperativë
me
lopatë e cfurk në dorë do të dalë në pension.
Fyelli
e ciftelia, vallja, molodia e estradat
vjersha
e poezia luhen e këndohen si don
qeveria.
Lumturia
, gëzimet, festat e dasmat
hapen me dollinë: rroftë Enveri e rroftë partia.
VITET 1984-86
Shënim:
E kam dashur poezinë dhe doja të shkruaja poezi, por jo poezi të imponuara e
për të himnizuar komunizmin e marksizmin
, as enverizmin dhe as partishmërinë proletare. Shkolla, universiteti,
akademia; shkrimtarët, letrarët e artistët; filmat, gazetat ,televizioni,
organizatat e masave dhe e gjithë shoqëria shqiptare në komunizëm ishin
krejtësisht të komunistifikuara marksist-leninistisht me propagandë të rrejshme
e të stisur që për mua ishin shumë të
neveritshme. Dhe po të merreje me letërsi, shkruesi e poezi duhej patjetër që
të mos ishe vetvetja por vullneti, nënshtrimi, spiunimi dhe servilizmi ndaj
mashtrimeve, të pavërtetave, të luftës së klasave të pushtetit e shtetit
antihuman komunist që sundoi në Shqipëri. Po të arratiseshe për të fituar
lirinë, dinjitetin dhe personalitetin tënd atëhere familja dhe faresfisi do të
syrgjynoseshin e do të persekutoheshin pa mëshirë. Unë kam qenë nën vëzhgim të
rreptë se kisha të dënuar politikisht një xhaxha timin, Baftir Kapitin, dhe si
i tillë nuk mu dha mundësia as që të vazhdoja kur isha i ri studimet e
larta.Shqipëria ishte një shtet-burg ku kontrollohej e survejohej me vigjilencë
proletare gjithcka, dhe zor se i
shpëtonte ndokush njollosjes e dosjes biografike të sigurimit të shtetit, ku
pas sigurimit të shtetit oksigjeni i atij sistemi ka qenë intelektualizmi dhe
letërsia e realizmit socialist, kjo
“shkencë” e verbër letrare ideologjiko- komuniste e cila jetën sketerrë të komunizmit shqiptar
e paraqisnin si parajsë.
Në
Shqipëri në kohën e komunizmit në fshat jetonte e punonte 70% e popullsisë, dhe
ishte puna e rëndë skllavëruese dhe
tepër,tepër pak e paguar e fashatarëve kooperativistë dhe punonjesve të
Ndërmarrjeve Shtetërore Bujqësore, ishte puna
e fshatarëve kooperativistë dhe ajo e minatorëve shtylla e ekonomisë në Shqipëri që mbante
edhe qytetin dhe shtetin komunist. Fshatari paguhej shumë pak sa mezi mbante
shpirtin gjallë me rroga 5-15 lekë për ditë pune sipas tipit të kooperativës. Këto strofa i
thoja dhe recitoja kur isha vetëm, me të afërm dhe me shokë besnikë që nuk më spiunonin; i shkruaja e rishkruaja që
t’i mësoja por pastaj i grisja pasi mund të mi gjenin e të më denonconin.
Fshati shqiptar ishte një vënd vuajtje e mjerimi, fshatarit iu hoq dhe iu mor
jo vetëm toka por edhe bagëtia e lopa ashtu sikurse bujkrobërit në mesjetë që
punonin angari dhe nuk mund të largoheshin nga feudi i feudalit. Të rinjt nuk
kishin perspektivë, as liri studimi e profesioni tjetër por vetëm shkollë
bujqësore, nuk kishte as liri banimi sepse ligji i pashaportizimit nuk i
lejonte jo vetëm për të shkuar e jetuar në qytet , por shumë e vështirë madje
ishte edhe kalimi për të jetuar e banuar nga njëri fshtat te tjetri. I riu
fshatar nuk kishte perspektivë, pothuajse gjithckja atij i ishte paracaktuar ,
që të punonte e jetonte gjithmonë në fshat si proletar fshati pa pasuri e pa
pronë, “i lirë” për të menduar aq dhe ashtu si mendonte partia dhe ideologjia e
saj, “ i lirë” në varfëri dhe kështu ta
ngryste pleqërinë . Si pronë me tapi
fshatari, njeriu i ri komunist në Shqipëri kishte atë quhej pronë vetiake: cizmet, pantallonat, xhaketën,
këmishën, lopatën, cfurkun e disa edhe ndonji bicikletë. Fshati dhe kooperativa
ishte edhe vënd internimi e riedukimi për të tjerët që sigurimi dhe pushteti i
internonte dhe dëbonte nga qyteti. Gjithcka ishte e kontrolluar nga sigurimi e
partia.Për rininë e fshatit e qytetit jeta
ishte e kufizuar me fshatin, lagjjen ,qytetin me vetëizolimin dhe
rrethimin me tela brënda shtetit
komunist dhe një jetë e mjerë që ushqehej me ideologjinë e partisë. Ky ishte realiteti socialist në
Shqipëri