Editorial » Shkreli
Frank Shkreli: Lidhja e Prizrenit - frymëzim për brezat
E enjte, 11.06.2020, 06:35 PM
LIDHJA E PRIZRENIT - FRYMËZIM PËR BREZAT
Trojet
shqiptare “nuk janë një shportë me fiq”, për t’ua shpëndarë miqve peshqesh
Nga
Frank Shkreli
Sipas
një numri burimesh historike, Kuvendi Kombëtar i Lidhjes së Prizrenit u hap më
10 qershor 1878, por jo të gjithë pjesëmarrësit e krahinave shqiptare që duhej
të ishin aty mundën të arrinin në kohë.
Sipas historianëve, nga ata që mungonin ditën e parë ishin delegatët e
vilajetit të Shkodrës, nisjen e të cilëve e kishin penguar intrigat e valiut
turk, Hysen Pashës. Po ashtu, nga vilajeti i Janinës arritën vetëm dy delegatë,
njëri nga të cilët ishte Abdyl Frashëri, pasi të tjerët ishin ende në
udhëtim. Si rrjedhim nuk dihet numri i
saktë i delegatëve që morën pjesë ditën e hapjes së Kuvendit të Përgjithshëm të
Lidhjes së Prizrenit.
Thuhet
se në hapjen e Kuvendit morën pjesë rreth 110 emra, shumica e të cilëve vinin
nga vilajeti i Kosovës, sipas burimeve.
Ishin këta përfaqësues të shtresave të ndryshme shoqërore, çifligarë e
agallarë, tregtarë e zejtarë, klerikë e nëpunës, bajraktarë e malësorë. Shënohen emra të njohur personalitesh të
shquara politike të së kaluarës, por edhe emra të rinj që po hynin në jetën
politike të vendit, figura që kishin marrë pjesë në kryengritjet kundër
Perandorisë Osmane ose që kishin luftuar prej kohësh kundër ushtrive të vendeve
fqinje ballkanike. Objektivi kryesor i
pjesëmarësve në Kuvendin e Lidhjes mbarë Shqiptare të Prizrenit ishte përpilimi
i një platforme politike me kërkesat e shqiptarëve, që do duhej t’i paraqitej
Fuqive të Mëdha para se fillonte punimet Kongresi i Berlinit disa ditë më vonë.
Në
këtë përvjetor, po e kujtojmë këtë ngjarje të madhe historike për Kombin
Shqiptar, si dhe pjesëmarrsit në atë Kuvend mbarë-kombëtar – me përvujtëri,
modesti dhe me respektin më të madh për burrat e Kombit të Lidhjes së Prizrenit
– me ndihmën e Poetit të Kombit, At Gjergj Fishtës, i cili i ka kushtuar
Lidhjes së Prizrenit, Këngën e IX të veprës së tij madhështore, “Lahuta e
Malcisë”. Në këtë poemë, Fishta fton
Zanën e maleve që së bashku me ‘të, të këndojë në “Lahutë”, ngjarjen historike
të shqiptarëve, që është Lidhja e Prizrenit. Ai e fillon vjershën me thirrjen e
Ali Pashë Gucisë, “Fill me dalun në Prizren, për me ngreh aty kuvend, e si
motit për Atdhe, me lidhë besë me lidhun fe”.
Ali Pashë Gucia qet kushtrimin anë e mbanë trojeve shqiptare për të
mbledhur në Prizren, burrat më në shenjë, “Krenët e Shqyptarisë”, të Gegërisë
dhe Toskërisë. Duke iu përgjigjur
kushtrimit të Ali Pashë Gucisë, turren kreshnikët e Kombit në qytetin zëmadh të
shqiptarëve:
M’ato
maje të Prizrenit
Ku
kanë ndejun rend pas rendit
Me
Ali Pashën në krye të vendit…
…Ai
nuk asht, more lum vasha
Tjetërkush
veç se Ali Pasha
Që
për të drejta të Shqyptarisë
Vet
ia jep zjarmin shtëpisë,
E
s’i dhimben nanë as djal:
Për
to jetën vet e falë.
Në
poemën e tij, “Lidhja e Prizrendit” Fishta përmend disa prej krerëve shqiptarë
më në zë të asaj kohe, pjesëmarrës në kuvend dhe u këndon atyre si grup i
dalluar dhe i zgjedhur ndër shqiptarët e asaj kohe dhe hapësire shqiptare:
“Jo që ka aty burra të
tjerë,
Bajraktarë, Krenë e
Beglerë
Që për fjalë e për urti
Për trimni, për bujari
Nuk ia lëshojnë vendin
kurrkuej
As në Shqipni as ndër të
huej…”
Ndër pjesëmarrësit e njohur në Kuvendin e Lidhjs
së Prizrenit, në poemën kushtuar Lidhjes së Prizrenit, Fishta i dedikon disa
rreshta Vat Marashit, bajraktarit të fisit të Shkrelit:
“E njaj tjetri ma përtej
Me ata dy mustakë të
mëdhej
Me i prekë m’shoq që ka
për bri vedi,
Ai nuk ashtë, jo Diomedi,
Por ashtë Bajraktari i
Shkrelit,
Si njaj pyrgu m’ball të
kështjellit,
Që s’e tremb as topi as
shpata,
E i thonë emnit Marash
Vata…”
Në
Epopenë Kombëtare të Fishtës, “Ora e bardhë e Shqipënisë”, i shef krerët e
Shqiptarisë, “Trima në za, burra me nderë”, të mbledhur aty në Prizren – nga
mrizet e lartësive të malit më të lartë, Lubotenit, ku e Mira ka ndejën e vet ,
ndërsa gëzohet dhe thërret Zanën e Sharit –
“Në gjuhë të ambël të Shqyptarit,
Thirrë i paska Zanës së Sharit”, dhe e pyet nëse i
njihte ata burra të rreshtuar në Kuvendin e Prizrenit. Zana, disi e habitur
para asaj pamjeje madhështore të homeridëve të rinj, kujton se Shqiptarët e
mbledhur aty, mund të jenë Akejt e vjetër që dikur kishin “kallur” Trojën ose,
ndoshta, mund të ishin Dardanët. Ban buzën në gaz Ora e Maleve dhe i shpjegon
Zanës motër se ata nuk ishin:
“As Akejë, as s’janë dardanë,
as vigaj, as katallaj”,
Por
ishin pjesëmarrësit heronj shqiptare, ndër ta: Ali Pasha, Marash Vata, Abdyl
Frashëri, Prenk Bib Doda, Toptani, Zogolli, Gjetë Gegë Shllaku, Çun Mula, Mar’
Lula, Dod Preçi, Vrioni, Deralla, Shan Deda, Abdullah Dreni…
Ndërsa
Abdyl Frashërit, At Gjergj Fishta i jep atij një vend të veçantë duke
portretizuar atë kështu në poemën e tij kushtuar Lidhjes së Prizrenit:
“A e she’ ‘i herë njat burrë zeshkan,
Me kollçikë e
me fistan,
Që m’ a ka
synin si zhgjeta,
Që m’ i bajn
t’ gjith t’u ngjatjeta,
E që folka
ashtû pa u zé,
Herë tue mâtë, mandej tue
pré:
Që prandej njat
fjalë që e flet,
Mbreti as
Krajli nuk i a shklet:
Pse edhè e tij
bujare
Permendë âsht n’
tokë Shqyptare
Për kah pupla e
për kah dija,
Pá të cilat s’
rron Shqypnija?
Ai âsht trimi
Frashër Begu,
Që gjithkund, ku
e qiti shtegu,
I la naâm aj Toskënís,
Faqe t’ bardhë i
la Shqypnís.”
Fishta
përcjell në poemën e tij mbi Kuvendin e Lidhjes së Prizrenit se, ndërsa Ora dhe
Zana bisedojnë me njëra tjetrën, Abdyl Frashëri hap Kuvendin dhe flet me një
gojtari të shquar, si i përket derës së tij letrare, mbi vjetërsinë e fisit
shqiptar, kulturën e lashtë të tij, trimërinë e qëndresën gjatë shekujve,
dashurinë për Atdhe dhe për luftërat e racës shqiptare për të ruajtur
pavarësinë. Abdyl Frashëri vazhdon fjalën e tij duke bërë thirrje për daljen
zot të trojeve shqiptare të sakatuara, për shpëtimin e tokave shqiptare, Hotit,
Grudës e Plavë e Gucisë nga Mali i Zi. Ndërsa Bajraktari i Shalës, Mar’ Lula,
në interpretimin e At Gjergj Fishtës, i thotë Kuvendit se për të dhe për
shqiptarët mbarë, si shkjau, si turku, janë armiq të njëjtë. Në fund, sipas
vjershtarit të “Lahutës së Malcis”, Ali Pashë Gucia propozon që nga Kuvendi i
Lidhjes Shqiptare të Prizrenit t’i dërgohej një letër Fuqive të Mëdha të asaj
kohe dhe mbretit në Stamboll – “Të shtatë krajlave dhe Mbretit të Stambollës”,
duke thekësuar se trojet shqiptare nuk janë as të italianëve, as të
‘hinglizvet, as e francezëvet’, as të gjermanëvet e as e sllavëve, grekëve dhe
as otomanëve, këndon Fishta. Ai ka përfunduar vjershën e tij kushtuar Lidhjes
së Prizrenit, se Mbretit të Stambollit, i cili “do t’ia falë Shkodër e Malci”,
Knjazit të Malit të Zi, t’i thuhet se Shqipëria nuk “ashtë një shportë me fiq”,
për t’ua shpëndarë miqve peshqesh:
“Por ashtë toka e t’Parvet tanë,
Asht Atdheu, po, i Skanderbegut…
Prandej s’ka as Krajl as Mbret
Që ket tokë e falë a e shet…”
A ka
sot burra Shqiptaria, që të frymëzohen nga burrat e Kuvendit Mbarëshqiptar të
Prizrenit që -- mbi të gjitha -- të mbrojnë interesat kombëtare dhe të mos
shesin, as mos të falin tokat dhe interesat kombëtare të shqiptarëve, përfshirë
edhe ato ekonomike, për interesa afat shkurtra personale e partiake? Në këtë
udhëkryq të historisë së Shqiptarëve dhe në këtë përvjetor të Kuvendit të
Lidhjes së Prizrenit,
nga
do t’ia mbajnë udhëheqsit e sotëm shqiptarë në Tiranë dhe në Prishtinë. Si e
kanë ndër mend të dalin nga ky qorrsokak në të cilin e katandisur Kombin? Nga do ta drejtojnë këta sot timonin e fatit
të Kombit? Drejt një rruge pa krye që
çon në greminë, në të cilën duket se, me konfliktet aktuale politiko-ekonomike,
ata janë nisur sot -- apo do të frymëzohen nga bashkimi i burrave të Lidhjes së
Prizrenit—duke hequr dorë nga dallimet e thekësuara politike dhe ekonomike
drejt horizonteve të reja për shqiptarët, duke rënë dakort për një platformë të
re moderne mbarëkombëtare, në përputhje me nevojat dhe interesat madhore të Kombit
në shekullin 21. Një prej kërkesave të
Lidhjes së Prizrenit ishte edhe shpallja e një Bese të përgjithëshme në bazë të
cilës duhej të pushonin menjëherë të gjitha konfliktet që çonin në hakmarrje
midis banorëve të krahinave të përfaqësuara në Kuvendin e Lidhjes së
Prizrenit. A jeni ju gati të deklaroni
një paqe politike midis jush, e të lidheni besa-besë, si burrat e Kuvendit
dikur, që nam e nder t’i leni vetes dhe Shqipërisë?!