Përjetësi » Mani
Kadri Mani: Masakra e Tivarit - Mursel Demolli
E merkure, 19.08.2009, 10:00 PM
MASAKRA E TIVARIT
MURSEL DEMOLLI
17.7.1924
Nga Kadri Mani
Sot më 27.7.2009, sërish e
vizitojmë zotin Mursel Demollin në shtpinë e tij në Gjilan: kunata e tij,
zonja Xhemile, më njofton që të dal në derën e sipërme se Mursei ka dalë te
fqinji. Shkoj e thërras dhe dalim me taksi në qytet te fotografi Sela, i cili
na bënë fotot falas!
Zotni Murseli më flet për shëndetin e vet të dobët: i kanë
lëviz dy unaza kurrizore dhe mjeku ia ka rekomanduar diskun. E ka martuar birin
e vet në shpirt, Dritanin, me një nuse të mirë e cila e këqyrë si babanë e vet.
Të rinjtë kanë dy fëmijë, çun e gocë.
E kujton të ndjerën bashkëshorten e vet, Bahtijen (1936), të
cilës nuk i qiti ortake as pas vdekjes, të cilën mbyti trysnia; e kujton me
nostalgji të thesksuar gruan e vet të mirë... dhe e ruan kujtimin e saj...
I kujton edhe bashkëfshatarët e vet nga Tivari: Zeneli i
Hasanit, nën Xhami, përtej lumi, edhe një tjetër?
Dalim në fqinjësi të Mursel Demollit, sipas një thënie: dil në
fqinjësi e pyet se si i ke punët në shtëpi!
Zotni Ali Rashiti (8.7.1933): Me Murselin jemi fqinj e shokë
të pandashëm që 37 vjet. Se çka ka heq ky në Tivar, tepër që është gjallë!
Zonja Xhemile Begoviq- Murseli (boshnjake): Jam e veja e të
ndjerit Vesel Demollit, vëllait të Murselit, pra Murselin e kam kunat dhe
sivëlla. Është shumë njeri i mirë; eh se çfarë ka heq ky, mendve zarar! Por
edhe tash përpëlitet me shpirt ndër dhëmbë nga pasojat e torturave të atij
udhëtimi të tmerrshëm...
Burri më vdiq para 6 vjete nga trysnia e lartë. Kam një çun e
një gocë, që të dytë të martuar. Çuni punon në Gjermani, regullisht më dërgon
para...
Lindita Rashiti, juriste 28-vjeçare: Baca Mursel është një
fqinj yni, shumë njeri i mirë, e duam të gjithë...
Sot është e diele,
13.5.2007, kur e vizituam në shtëpinë e tij në Gjilan, zotni Mursel Demollin,
njëri nga të shpëtuarit gjallë nga Masakra e Tivarit!
Në shtëpinë e tij e gjeta
duke biseduar me të fqinjin e tij, të riun Bujar Rashitin, i datëlindjes
12.11.1977 (vëllai i tij i cili jeton në Zvicër, Afrim Rashiti, i datëlindjes (11.11.1975):
të rinjtë e duan fort xhaxhin e tyre Mursel Demollin, për sjelljet e tija
shembullore dhe për vuajtjet e tij e rrëfimet nga ferri... i fotografuam
bashkë...
Murseli tash jeton në
Belgjikë, por ka ardhur që ta rregullojë pensionin. Ai i përmendi edhe dy
bashkëvendës e bashkëvuajtës nga Krileva, të mbijetuar nga ato masakra: Zenel e
Hysen Cakolli. Pastaj mora vesh se është edhe një i humbur nga Llabjani, quhet
Ahmet Zeqiri?
Sot është data 10.6.2007,
kur e vizitova Mursel Demollin në shtëpinë e vet në Gjilan, që t’ia jepja
fotografitë nga vizita e kaluar: cingëron telefoni, por nuk mund ta marrë
lidhjen ngase e paska një defekt në telefon, sakaq, vjen nga fqinjësia e tij,
kunata e vet, zonja Xhemile, se familja të sidjalit të tij, Dritanit, në
Belgjikë, qenka shtuar me një bebe-djalë!- dhe e thërret që nga telefoni i tyre
të bisedojë drejtpërdrejt: Murselit i rrjedhin lotët e gëzimit ndërsa i mbathë
do gallabere që të shkojë në fqinjësi për bisedën telefonike... dhe desha ta
marr në Akademinë Përkujtimore të katër dëshmorëve të Gjilanit të rënë në
luftën e Sllupçanit për çlirimin e popullit shqiptar nën okupimin maqedonas, ai
edhepse njëherë pranoi ftesën dhe u nis të vinte, vrik u pendua: ngase ishte ca
larg dhe ai i lodhur nuk mund të ecte, duhej ta merrnim një taxi, por edhe
ngaqë u preokupua me lindjen e djalit dhe duhet të rrinte në shtëpi për t’i
pritur vizitorët për përurime, u kthye në shtëpi.
* * *
Unë atëherë i kam qenë
16/17 vjeç, kur na i kanë mbledhur këshilltarët, në fshatin tonë dhe na kanë
tubuar neve të rinjve dhe të vjetrit ish-ushtarët. Kështu edhe në secilin
fshat: sefte Krilevën, Gllogovicën, Dabishevcin, Hajkobillën, Kremenatën,
Gregjenikun, Rahovicën, Leshtarin, Strezovcin, Kosovicën... edhe na kanë
ftillue për në Gjilan. Kemi qenë nja 1500 veta, po. Edhe na kanë bërë rresht
nga katër. Atëherë babai mua m’i pati dhënë dy napolona, pati qenë në Shqipëri
atëherë... dhe na ftilluan nga Gjilani për Ferizaj. Në Ferizaj na kanë dërgue
ku ka qenë ushtria, në anën e majtë, aty na kanë dhënë pak pushim, nuk na kanë
lënë më shumë se dhjetë minuta, vetëm sa janë ndërruar “mbrojtja popullore”
(Narodna Odbrana), dhe na kanë marrë të tjerët e hajde bacë për Shtimje, në
Shtimje kemi arritur aty para mbrëmjes, ka qenë koha shtatë javë para
Shëngjergjit (1945), edhe aty një pushim në një lëndinë, dhe menduam se këtu
sonte do ta bënim sabah, ama edhe tash u mashtruam në parashikimin tonë të
dëshiruar, edhe këtu, si pak më parë, sapo janë ndërrua përcjellësit, fill na
kanë ftilluar, për Rahovec. Kur kemi shkuar në Rahovec, aty te xhamia, edhe aty
pushim, unë isha lodhur fort: e kam pasur mixhën, gjuhën serbe nuk e ka ditur
mirë... më këshillonte: Mursel, ruaju e mos u habit, e mos u ndaj, se
kallaballëk njerëz, dhe kemi arritur në Suharekë, unë kisha etje të madhe, isha
kallë për ujë dhe jam larguar e kam hyrë në një përroskë të pi ujë në dofarë
pusa, por rojtarët më kanë shtyer dhe nuk më kanë lënë të pi ujë... atëherë
mixha më tha: Mursel, bën sabër deri në Prizren, dhe në Prizren na kanë shti në
një shkollë, kish pas kashtë të shtruar dhe na kanë shti aty, dhe aty gdhimë
dhe aty kemi qëndruar tri ditë, në Prizren.
Aty i
kemi pastruar rrobat dhe të tretën e ditës në mëngjes na kanë ftilluar: na kanë
dhënë bukë dhe nga një kofshë mish pule gati papjekur, unë nuk mund e haja, ama
mixha e hante disi... kur jemi shkuar te Ura Fshejtë, atje, të do kaçuba na
dhanë edhe një pushim: dhe na thanë se edhe këtu duhet buajt; një magjup deshi
të mbytet në lumë, por e nxorën e nuk e lanë të mbytet! Sidomos nga të rinjtë
që moliseshin e nuk mund të ecnin, vetëm jua jepnin nga një plumb dhe i linin
rrugës... dhe kështu derisa jemi hyrë në Shqipëri: e në Shqipëri natën, i
kishin bombarduar urat, dhe me trapa na kalonin disi, grupe-grupe na qitnin
përtej e na ftillonin... Dhe atyre përrojeve e atyre kodrave, unë as e dija se
ku jemi e kah po shkojmë, kur u zdrit e pamë se ishim hyrë në Shkodër: aty jemi
ndalur në njëfarë lëndine, dhe kemi nisur ta hanim nganjë kafshatë bukë. Dhe
fill jemi nisur: kemi arritur afër qytetit, po nuk na kanë lënë të hynim në
Shkodër, por na kanë çue anash në të majtë: aty kishin qenë do depo, ama unë
nuk mund ta di se çfarë depo kanë qenë?- dyshemeja ishte me beton, kishin
shtuar kashtë... aty vinin fëmijët e na binin bukë kallamboqe dhe na e shitnin
nga një gotë unë...një gotë ujë e paguanim 5 (pesë) lekë... në mbrëmje kemi ra
me fjetë, unë isha i lodhur dhe më kishte zënë gjumi menjëherë, kur aty kah
mesi i natës, më thirri mixha dhe një fqinji ynë: zgjohu o Mursel se po na
largojnë prej këtu... dhe njëfarë bregu teposhtë na kanë zhdjergur, kishte qenë
një lumë, mbase Drini- por e kishin prishur, apo bombarduar urën dhe na qitnin
me barka parti-parti andej lumit, kur qitnin andej në tokë, nuk na linin fare
aty, po na mbërtheni tutje, edhe mua më morën përpara, e kam pasur një bluzë,
ma ka pas blerë babai, rahmetlia, me kopsa të versda, si ma ka ngjitur
rojrati për setre, të gjitha kopsat m’i këputi e m’i qiti në tokë! Dhe më
vërviti tutje; mixha im reagoi, shqip se serbishten nuk e dinte:
-Mos e
nguc djalin! Edhe njëherë e prek djalin, tjera fjalë na dalin se nuk mund të ju
durojmë më... dhe më mos na i ngucni djemtë rinj, se këta janë të rinj dhe nuk
po dinë... as ne nuk po e dimë se ku po na çoni i çka po na bëjnë...dhe filloi
marshi tutje, ata shoqëria jonë na kishin pritur, ishin ulur në një vend, u
bëmë bashkë dhe tregonin se e paskan hedhur në lumë një rojtar, dhe pas një
marshi, sërish u ndalëm në një breg aty. Leu dielli dhe u ndalëm aty nga
Tivarit, u ndalën të pushonim dhe po hanim bukë; na i dhanë do konserva, po mua
nuk më haheshin, nuk isha mësuar... e haja bukën thatë, buka e bardhë, prej
fasules, dhe aty në muhabet e sipër, do më të vjetër po thoshin: ne e patëm, po
nuk po e bajmë gajlën tonë, se ne e kemi kullotë tonën, por këta të rinjtë po
na dhemben se shkuan poshtë... Kah po zhdirgjeshim bregut, qëlloi një malazias
i gjatë me kapelë të kuqe... (është shlyer incizimi)
Masakra e Tivarit
Në tavolinë kemi Broshurën (pa kopertina, në 36 faqe) për Msakrën e Tivarit
nga z. Azem Hajdini, njëri nga 768- rekrutët që ngelën gjallë nga ajo masakër
ku u masakruan 3.760.- kosovarë, me nismën e Beogradit e me bekimin e Tiranës.
Faridini i di
këto, por duke qarkulluar vetëm në qarqet socialiste-fashiste- i ka arsyetimet
e veta!!! Kurse ne për katër vjet e gjysmë, kemi kontaktuar me persona e
shtresa të ndryshme. Këtu po sjell dëshminë e gjeneralit në pension, z. Sejdin
Avdiu:
-„Kur pashë se
tre rekrutë kosovarë që kërcyen nga Ura e Zogut, për t`iu dhënë fund torturave,
vrapova te komandanti, Tuk Jakova, dhe i raportova“.
-„Aani çka, -më
tha- përderisa i kanë dënuar vëllezërit tanë jugosllavë, ata edhe janë armiq;-
dhe ke kujdes e spastrohu se nuk je komunist i mirë“!!! Kurse gruaja e
tij-greke, Marika, partizane, motra e „heroit“ Xhorxhi Martini, ra në konflikt
me Gruan time:
-“Përse shkonit
ju në Fushën e Sremit!?- në vend se ta çlironit Kosovën!?“
- „Nuk
jemi ardhur të ju çlirojmë juve!- çlirohuni vetë!!!“
-Dhe përderisa
kjo bushtër flet me këtë gjuhë, jemi të prirur ta dyshojmë edhe vetë „heroin“,
se nuk mund të ishte një mall më i mirë; kujto fjalën e urtë: Ai stan, atë
bylmet ka!
Po me këtë titull,
poeti Sadri Ahmeti, boti poemën:“Masakra e Tivarit“
“MASAKRA E TIVARIT, PSE!?!
Poqese bëjmë një
retrospektivë historike, do të shohim se Serbia-Jugosllavia gjatë shekujve,
qëllim kryesor ka pasë dhe ende ka shfarosjen fizike të shqiptarëve. Këtu edhe
duhet kërkuar përgjigjen për rastet e Tivarit, për deportimin e
shqiptarëve nga trojet e veta.
Më 31.3.1945: 4310
shqiptarë uj masakruan nga serbët e malazezët, në Tivar. Djemk e burra të
zgjedhur të të gjitha viseve etnike shqiptare: të Mitrovicës, të Shalës së
Bajgorës, të Drenicës, të Skënderajt e të Gllogofcit, të Vushtrrisë, të
Podujevës, të Llapit e Gallapit, të Kamenicës, të Preshevës e Bujanovcit, të
Vitisë, Gjilanit, Prishtinës, të Lipjanit, të Kaçanikut e Ferizajt; të
Suharekës, Prizrenit, Dragashit, Opojës, të Pejës e të Gjakovës, të Klinës e
Istogut; të Tetovës, Manastirit, Gostivarit, Shkupit dhe viseve tjera të
Kosovës, thërrasin politikanët tanë, historianët, poetët, shkrimtarët, dhe të
gjitha institucionet shkencore shqiptare, me sa zë kanë:
-Ku është gjaku ynë, ku
gjenden eshtrat tanë? A janë përgjigjur gjakësit e vërtetë të këtij krimi të
paparë në histoiri? A u vjen rëndë gjaku ynë atyre që kanë mbyllur gojën, sytë
e veshët?! Atyre politikanëve “memecë” që në një mënyrë ndihmuan realizimikn e
këtij skenari të turpshëm. Atyre që gjatë kohë ndihmuan në varrojen e gjatë dhe
skutimin e këtij tmerri të paparë e të papërshkruar në historinë njerëzore. Ku vajtën
e ku janë, pse heshtën qe 50 vjet? E, pse heshtin sot?!...”[1]
Vërtet pse heshtën
enveristë-fadilistët dhe kombëtarë-ndërkombëtarët, madje jo që nuk i akuzojnë
fqinjët tanë terroristë, por për turpin e tyre marrin anën e xhelatëve kundër
viktimave, sikur që janë: Xhon Bolton, Karla del Ponte, Kapllan Resuli-
Buroviqi, Naom Çomsky, Havier Solana...!?!
SKUTIM, -I m. sh.-E,-ET. Mënjanimi,
fshehja e realitetit në sytë e opinionit.[2]
SKUTOHEM vetv. Mënjanohem, mbyllem
në vetvete por edhe nga opinioni publik[3]
SKUT/OJ kal. –OVA,-UAR. Mënjanoj a fsheh dikë a
diçka nga sytë e opinionit.[4]
[1] Azem Hajdini- Xani: fjalë e re (neologjizmë) “MASAKRA E TIVARIT” (MEMOARE),
Prishtinë, 1998, f. 17-18.
[2] Azem Hajdini- Xani: fjalë e re (neologjizmë) “MASAKRA E TIVARIT”
(MEMOARE), Prishtinë, 1998- në parathënie.
[3] Azem Hajdini- Xani: fjalë e re (neologjizmë) “MASAKRA E TIVARIT” (MEMOARE),
Prishtinë, 1998- në parathënie.
[4] Azem Hajdini- Xani: fjalë e re (neologjizmë) “MASAKRA E TIVARIT” (MEMOARE),
Prishtinë, 1998- në parathënie.