Kulturë » Ypi
Edison Ypi: Parajsa - Purgatori - Ferri
E merkure, 26.04.2023, 06:54 PM
Triptik
Nga
Edison Ypi
Parajsa
Korabi,
Tomorri, Gramozi, Dajti, pirgje pilafi të ngrohtë nga dalin avuj të bardhë që
ngjiten ngadalë drejt qiellit.
Qingja,
keca, viça, deshë të therur shkuar në heje druri që rrotullohen ngadalë nga
shqiptarë të shëndetshëm, të larë e të krehur, të veshur e të mbathur, të
ngeshëm e të qeshur.
Çobenë
me krraba dhe guna krahëve duke thithur çibukët ose duke u rënë fyejve.
Detet
plot me kos.
Dallgët
e bardha të kosit paqësor rrahin pa rreshtur brigjet heroike të tokës arbërore.
Përrenjtë
dhe lumenjtë Drini, Vjosa, Shkumbini, Erzeni, Devolli, sjellin nga malet drejt
ultësirave birrë, raki, verë, ujë të gazuar, pije freskuese, vaj ulliri, lëngje
frutash.
Liqenet
përplot me mjalt dhe gjalp të freskët.
Ujëmbledhësat
sa s'derdhen nga gjellët e ngrohta gati për tu servirur nëpër sofra dhe
tavolina me pjata porcelani dhe lugë floriri.
Gjithandej
pemë me fruta ekzotike. Kujt i teket zgjat dorën, i këput.
Eurot
dhe Dollarot bien nga qielli në tokë si gjethe vjeshte. Nuk i prek kush. I mbledhin
me fshesë dhe i djegin ose i dërgojnë nëpër banja për tu përdorur si letër
higjenike.
Dielli
dhe Hëna nuk lindin as nuk perëndojnë. Rrinë gjithë kohën varur përballë
njëri-tjetrit gjatë një ditë-nate të pafundme.
Ca
duke ecur, ca në këmbë, ca shtrirë, ca brinjas, shqiptarë të veshur e të
mbathur, buçko që hanë e pinë e llafosen ulur nëpër stola a mbi lëndina të
blerta.
Nuk
ka shtet. Nuk ka ligje. Nuk ka polici. Nuk ka pare. Nuk ka taksa, dogana. Nuk
lypsen.
Asnjë
fabrikë, asnjë punishte, asnjë punë.
Dikush
të vrasi tjetrin ose veten, ç'është ajo fjalë, nuk ndodh kurrë.
Purgatori
Tomorri,
Gramozi, Dajti Dhëmbeli, male si gjithë malet me kullota, pyje, stane.
Rrëzë
maleve, fshatra ku shqiptarë të fuqishëm, me pare kurbeti ose të ndonjë biznesi
blegtoral, bujqësor, apo industrial, kanë ngritur shtëpi të reja me oborre të
mëdhenj, garazhe, basene, ngrohësa diellorë dhe plot kaurrllëqe të tjera.
Shqipëria
në NATO është e paprekëshme.
Deliret
me armiq të huaj që Shqipërinë e kanë halë në sy dhe kockë në fyt, tashmë janë
histori, janë në Muze'.
Bunkerët
e fushave plot me të pëgëra janë hedhur në erë si një herë e një kohë kishat e
xhamiat për të liruar tokat bujqësore nga pushtimi i turpshëm i vetvetes.
Ligji
ta respekton edhe të drejtën për të vdekur nëse të teket ta bësh atë
eksperiment me çfardolloj mënyre, për shembull duke vrarë ndonjë familjar,
vëlla, motër, nënë, babë. Shteti demokratik, që i shërben shumicës së
arësyeshme dhe jo një pakice të çmendur, është bashkësi mjetesh ligjore, jo
bashkësi sentimentesh, emocionesh, subjektivizmash.
Vendet
turistike malore dhe bregdetare arrihen përmes rrugëve të asfaltuara.
Restorante,
hotele, supermarketa të panumurta gjithandej.
Në
Europë, tek e cila edhepse jemi shpresojmë të hyjmë, shqiptarët venë e vinë
lirisht pa viza.
Për
të ngrënë e për të pirë, ka sa të dali tava e dhesë nga veshët dhe nga hundët
derisa të pëllcasësh.
Shumica
e fshatrave kanë nga dy e nga tre sallona bukurie.
Në
çdo lagje qyteti ka qëndra fitnesi, masazhi, palestra, që frekuentohen nga
shqiptarët për të mbajtur të tonifikuar trupin dhe trurin.
Hajvani
që s'di Teoremën e Pitagorës nuk pengohet të thotë jam Ajnshtajn.
Cilitdo
budalla që s'ka asnjë ide për ta komunikuar, i mundësohet të thotë me mburrje
se është gazetar.
Secilit
tutkun që s'lidh dot dy fjalë, i rezervohet e drejta, madje dhe inkurajohet, të
thotë se është poet i shquar, shkrimtar i madh, mendimtar i pashoq.
Ferri
Korabi,
Tomorri, Gramozi, Dajti, male të zymtë, të egër, ku kullosin ca dele zgjebarake
dhe ca cjepër ngordhalaqë kooperative.
Rrëzë
maleve nëpër ca fshatra të mjerë me ca shtëpiza si kotece dhe pa rrugë
mbijetojnë fshatarë të sterrosur nga të ftohtët dhe të pangrënët që quhen
"fshatarësi kooperativiste", gjallesa fantazmagorike që tek ikin
flasin me vete pa e ditur ç'thonë.
Drejt
vendbanimeve bregdetare, shtigje plot gropa që as Dreqi as Shejtani s'mund t'i
quaj rrugë.
Të
tilla vende, me Italinë më pak se 100 kilometra larg, quhen "Zona
Kufitare".
Banorët
e "Zonave Kufitare", sa ngaqë s'kanë çtë bëjnë, sa nga tmerri i
çizmes së kufitarit mbi zhavorrin e bregut, j'a kërrcasin gjumit që në pesë
pasdite.
Po
ky muhabet, madje edhe më i egër, në fshatrat e kufirit tokësor.
Për
lumenjtë dhe përrenjtë që vrapojnë drejt detit, s'i vete mendja kurrkujt për
t'i parë çfarë bëjnë, rrjedhin apo shushurisin.
Përrenjve
dhe shushurimave të ujrave nuk ua kanë ngenë as poetët të cilët gjithë kohës
merren me kompromentimin e atij çik talenti që kanë, nëse e kanë, duke shkruar
vargje për partinë e dashur që sundon me zjarr e hekur me në krye lavirin e
pamposhtur.
Bujqësia
prodhon pak fruta kokërrvogla, të shtremta, edhe më të krimbura se dhëmbët që i
kafshojnë.
Nëpër
qytete ca si dyqane që brenda kanë vetëm qepë, presh, kavanoza, dhe shitësen
pisanjose që për tu bërë pronare e dyqanit pret të shembet diktatura e
proletariatit.
Qytetarët
shqiptarë të detyruar të spiunojnë dhe të spiunohen me njëri-tjetrin, të
murrëtyer në surrat ecin rrugëve në jerm të plotë duke iu marrë këmbët.
Ca
si fabrika që prodhojnë asgjë. As pranga për të lidhur keqbërësit, as tela me
gjëmba për të mbrojtur kufirin.
Punishtet
e drurit prodhojnë karrike dhe divane që kalben dhe u lëvizin ose u këputen
këmbët gjashtë muaj pasi i ke blerë me kursimet e dhjetë viteve. Fjalët e para
që mikpritësi, nga meraku mos mysafiri rrëxohet nga karrikja me këmbë të
kalbura, nuk janë "mirseerdhe zotrote", por "prit ta vendos si
duhet këmbën e karrikes që të rrish rehat".
Pare
ka pak.
Por
edhe sikur të ketë shumë, s'ke ç'i do, me 'to s'ke çfarë të blesh.
Shumë
ka vetëm Shtet.