Speciale
Xhemaledin Salihu: Dita e Shën Gjergjit në Preshevë
E premte, 06.05.2022, 08:16 PM
Dita e Shën Gjergjit në Preshevë
Nga
Xhemaledin Salihu
Hyrje
Festimi i Ditës së
Shën Gjergjit në Preshevë dhe gjetiu, tek shqiptarët ndodhi dy ditë, fillon në mbrëmje, më 5 maj dhe gjithë ditën,
më 6 maj.
Dita
e Shën Gjergjit, sipas kalendarit gregorina festohet më 6 maj,ndërsa sipas
kalendarit Julian festohet më 23 prill.
Dita e Shën
Gjergjit është festë tradicionale e shqiptarëve nëpër të gjitha viset etnike, e
cila është përcjellur brez pas brezi, duke i ruajtur ritet dhe ceremonitë që
ndodhin këtë ditë.
Shqiptarët e
Preshevës, pos festave kombëtare, shtetërore, fetare, kanë dhe kremtojnë edhe
festa tradicionale siç janë: Shën Mitri, Shën Gjergji, Dita e Verës, Dita e
Shën Markut, Dita e Aligjynit, Dita e Shën Mitrit.
Pos Shqiptarëve,
Festën e Shën Gjergjit e kremtojnë edhe
shumë popuj në Ballkan, serbët, romët deri vonë, turqit, e tjerë. Festohet edhe
në Turqi, e shumë vende të tjera.
Ditën e Shën
Gjergjit , gjatë historisë deshtën ta përvetësojnë klerikët e krishterë, të
cilët me rastin e kësaj dite përdorën kryqin, për ta bë simbol të Ditës së Shën
Gjergjit. Mirëpo edhepse deshtën t’i japin karakter fetar, prap se prap kjo
festë mbeti festë pagane, e lindur dhe e lashtë sa vet lashtësia ilire e shqiptarëve.
Pra, Festa e Shën
Gjergjit mbeti pagane, pa ngjyrime fetare, festë tradicionale edhe e
shqiptarëve, jo vetëm e romëve, siç dojnë ta paraqesin disa klerikë radikalë
islamë. Pra, festa e Shën Gjergjit
tradicionale e pagane, para krishtere dhe para islame i tejkaloi ndikimet fetare, ideologjike.Kjo
Ditë i përballoi shumë furtunave pushtuese, të cilat me vete donin të ndikonin
edhe në ritet dhe ceremonitë të kësaj feste, duke i dhënë dhe dëshiruar që secili pushtues t’ia jap ngjyrimet e veta.
Kështu pushtuesit
edhepse shkatërronin, eliminonin dhe zhduknin traditën tonë popullore dhe në
vend të saj bënin shtrirjen e traditës së vet popullore, prap se prap mbeti
Dita e Shën Gjergjit, festë tradicionale e Shqiptarëve, me ritet dhe ceremonite
deri në mbarim të shekullit XX.
Dita e Shën
Gjergjit se nuk ka karakter fetar, shihet nga origjina e emrit: fjala Gjergj
rrjedh nga greqishtja e vjetër që do të thotë bujk. Pra festa e Shën
Gjergjit ka të bëjë me kultin e
pjellorisë dhe të bujqësisë, që do të thotë se ritet e kësaj feste kanë të
bëjnë me blegtorinë, bimësinë dhe mirëqenien e njeriut që vjen nga to.
Në Preshevë, më
tepër festohen ritet që kanë të bëjnë me mirëqenien, jetën, shëndetin,
dashurinë e njeriut dhe të rinjve, e më pak ritet që kanë të bëjnë me
blegtorinë.
Prof. dr. Vebi
Bexheti, shkruan:
„Festa e Shën
Gjergjit festohet në të gjitha vendet dhe krahinat shqiptare, nga Shqipëria
veriore, e mesme, ajo jugore e Çamëria, Arbëreshët e Italisë, Kosova, Ulqini,
Presheva e Maqedonia. Vet historiku i
kësaj feste, karakteri pagan i saj, shtrirja gjeografike dhe mbi të gjitha
mënyra e festimit nga shqiptarëte cilës do anë qofshin ata, sot nuk i jep të
drejtë askujt ta nënçmojë këtë festë, ta konsiderpjë si të huajën, madje edhe
si anti islame. Nëse disa kombe, këtë festë e shohin nëpërmjet prizmit fetar të
krishterë, gjë që dëshmohet edhe me përdorimin e kryqit që i zëvendësoi
elementet pagane, apo si festë që sjell verën që i jep fund acarit dhe vuajtjes
së anëtarëve të familjes gjatë kohës së dimrit, për shqiptarët me më shumë
besime fetare, e ruajti karakterin pagan duke gjetur edhe shtrirje tjera me
vlera të mëdha etnokulturore, për të treguar kështu lashtrësinë e vet në këto
troje dhe ruajtjen e vlerave shpirtërore e materiale si pjesë e rëndësishme e
etnokulturës shqiptare. Ashti siç nuk pati sukses kleri i krishterë për ta
zhdukur karakterin pagan të Shën Gjergjit, ashtu nuk do të ketë sukses edhe ai
ekstrem islam në tendencën e margjinalizimit të kësaj vlere që në botën
shqiptare emërtohet me emrin e bukur dhe të pastërt shqip-Shën Gjergj.
Kjo festë aq e
dashur për shqiptarët dhe me rrënjë të lashtësinë e vet kombit, tanimë është e
pranishme në këngën popullore, në mitologjinë tonë dhe në kujtesën e të rinjve,
sepse Shën Gjergji tek shqiptarët, përveç karakterit ritual, përtërirjes së
natyrës, atij praktik të prodhimtarisë dhe atij kalendarik, fitoi edhe
karakterin e festës së të rinjve, u bë pjesë e jetës së tyre.“
Poashtu, Për Ditën
e Shën Gjergjit, shkruan Prof.dr. .Mustafa Ibrahimi:
„Shën Gjergji
është kufiri kohor ndërmjet dimrit dhe verës. Është e kremte me rite të thuash
krejt pagane. Sipas kalendarit julian bie më 23 prill, ndërsa sipas kalendarit
gregorian më 6 maj. Emri Gjergj rrjedh nga greqishtja e vjetër që do të thotë
bujk. Pra, në origjinë kjo festë ka të bëjë me kultin e pjellorisë e të
prodhimtarisë bujqësore, porse festa për nder të Shën Gjergjit është më pak e
njohur në kohën tonë.“
Dita e Shën Gjergjit në Preshevë e gjetiu
Ditën
e Shën Gjergjit, më 5 maj, pas dite dhe më 6 maj, Ditën e Shën Gjergjit, djemtë dhe vajzat shkonin për t’i kryer disa
rite dhe ceremoni tek Kroi i Keq.
Krroi
i Keq tek Mëhalla e Derrajve të Preshevës
Kroi
i Keq /Çezmë sot-autori/ gjendet te
Mëhalla e Derrajve, te Vreshtat e Preshevës, te Furrat e Qyreçit, në veri të
qytetit. Kroi i Keq është i njohur shumë dhe i popullarizuar, sepse më 6 maj,
Ditën e Shën Gjergjit , për çdo vit, populli, sidomos vajzat e gratë shkojnë
për të kërkuar shëndet, duke i lajtë sytë me ujë Kroi dhe duke i mbushur enët e
ndryshme për në shtëpi, ku i stërpikin anëtarët e familjes. Poashtu vajzat e
reja, aty shkojnë për të kërkuar njohje dhe dashuri. Kohëve të fundit, Kroi i
Keq më shumë vizitohet nga Romët, të cilët atë ditë e kanë festë të tyre,
edhepse nuk qëndron ky mendim, ka literaturë të bollshme se Shën Gjergjin e
festojnë edhe Shqiptarët dhe popuj të tjerë.
Ditën e Luleve,
pra më 5 maj të rinjtë, vajzat dhe djemtë shkonin te Kroi i Keq, mblidhnin degë
pemësh, sidomos shelgjeve dhe me këto i stolisnin derën e shtëpive, dritaret e
shtëpive si dhe mbushnin ujë të Kroit të Keq që ishte i shëndetshëm, i mirë për
pije, por më shumë përdorej për Ditën e Shën Gjergjit, në mëngjes kur nënat i
lajshin fëmijët me këtë ujë për shëndet, duke i qitur edhe lule e degë të
pemëve.
Nënat shqiptare
ngriteshin herët në mëngjes, e fshinin shtëpinë, oborrin e saj dhe merrnin
hithe me të cilët i ngritnin fëmijët herët që të mos bëhen dembela, por të
zgjohen herët dhe të bëhën të zot.Për fëmijët që ngriteshin vonë i quanin
gjumasha, dembela.
Poashtu nënat
shqiptare te Kroi i Keq mblidhnin kungull të egër, të cilin e bënin qafore dhe
ia venin fëmijëve që mos t’i marrë mësyshi dhe syri i keq. Kjo sidomos vlente
për nënat që kishin vetëm nga një djalë hasreti.
Kroi i Keq, ku
shkonin për Ditën e Shën Gjergjit, është
vend ku lirshëm u jepet mundësia si djemëve dhe vajzave të takohen e të
shikojnë njëri-tjetrin nga afër. Këtë afërsi kurrë nuk e kanë pasur dhe këtë
takim si mundësi nuk e patën thuajse një vit në vendbanim, por këtë ua mundësoi
Kroi i Keq, ku në këto takime njihen, dashurohen, ndodhin edhe fejesa e martesa
të rinjve.
Ditën e Shën
Gjergjit të rinjtë, sidomos djemtë venin litarë në pemë, në Preshevë në mana, i
cili është i fortë, për ta mbajtur luhatjen e të rinjve në luhaja dhe garonin
se cili prej tyre qëndronte më shumë në luhajë dhe cili më shumë i jepte
luhajës.
Në Ditën e Shën
Gjergjit, nëpër shtëpia gratë, zonjat e shtëpisë ngriheshin herët i bënin punët
e shtëpisë dhe fillonin gatimin e
flijave, që ishte një traditë e hershme, por edhe e sotme ndër shqiptarët.
Në Ditën e
Shëngjergjit nënat i lanin fëmijët me ujë të Kroit nën trandofile apo
karanfile, për t’i ardhur fëmijëve aromë trandafili e karanfili.
Gjatë Festës së
Shën Gjergjit ndodhin rituale që lidhen
me shëndetin, me punën, me përtacinë, shërimin e sëmundjeve, me fatin, me
bukurinë, me dashurinë e tjerë.
Romët e Preshevës
festonin Ditën e Shën Gjergjit deri vitet e 70-ta, ndoshta edhe më vonë në
shekullin XX, kur në mënyrë të
organizuar, thuajse familjarisht, sidomos vajzat dhe djemtë shkonin te Kroi i
Keq, më 5 maj dhe mblidhnin lule, degë të shelgjeve, me të cilat i zbukuronin
dyert, dritaret e shtëpive, ndërsa të nesërmen me këngë e valle e festonin
Ditën e Shën Gjergjit. Në këto manifestime shkonin edhe ne të rinjtë shqiptarë,
për të shikuar gazmendin e tyre.
Shqiptarët e
Preshevës më herët e braktisën festimin e Ditës së Shëngjergjit dhe ritet gjatë
kësaj feste, edhepse aty-këtu disa familje shqiptare festonin, apo me thënë më
saktë gjatë Ditës së Shën Gjergjit i kryenin vetëm disa rite të Festës së Shën
Gjergjit.
Këngët e
poshtëshënuara pasqyrojnë një realitet dhe ritet e ceremonitë e ndodhura gjatë
Ditës së Shën Gjergjit që i praktikonin të rinjtë /djemtë dhe vajzat/ e Preshevës.
KËNGËT E SHËN GJERGJIT
(Lirika të shkurtëra)
Rri or t’pi sonte
jasht
Syni keq mos të
paftë
Se të ruan shelnja
ty
Mushesh nesër me
bylmet
T’lyen e xhizë për
lezet
Nana pite neve na
qet.
***
Kungulli egër
prehet mirë
Për fëmitë me
dëshirë
Prehet në qesme
shumë
Vihet në pej t’kuq
e t’bardhë
Për Shingjergj që
ka ardhë
Krejt fëmijët
t’ken’ shnet
Për motmot pa sy
të keq.
***
O mulli, o mulli
Solle uji nga jazi
ti
E shumë pika i
tubojmë
Ftyrën ton’ta
bekojmë
Edhe larukes t’ia
kërkojmë
Me do krunde ta
ushqejmë
Për bylmet ta
ushqejmë
Ton’ ni vjet të
kemi bylmet
Kurr sofra shpazt
mos t’jet.
***
Peni i kuq e peni
bardh
Te murrizi a te
dardha
Le ta lidhin
fëmija
Që të ket gaz
shtëpia.
***
Gjethi i
trëndafillit
Era e karajfilit
Pak bari
Shëngjergji
Pak lvozhga t’vesë
kuqe
Të lahet secili fëmij’
Se Shëngjergji na
erdhi
Ta ham ne
t’shishmen fli.
***
Petlla petlla,
renda renda
Mua flijën ma ka
anda
Paçim gjithë ne
bylmet
Pak ma tepër se
vjet
Na u shtoftë
bereqeti
Hambarin plot
drith
Në fllanik
bylmetin
Secila sh’pi pastë
lumtuni
Kurr mos e marrtë
uria
Paçin shnet edhe
argatia.
***
Galë, oj e zeza galë
Ti në Shëngjergj
ke dal
Të pret bari në
livadh
Edhe t’pini ma i
madh
Mbushe tpinin ti
me tamël
Gëzoj fëmit’ edhe
nanën.
***
N’Krue t’ Keq në i
lanë syt’
S’ka me të zanë
kurr mësyshi,
Kështu kanë thanë
edhe vjet
Kështu dhe tash e
përsëriti
***
Shumë lutje tek ti bahen
Çikat fatin
kërkojnë tek ti
Lajnë sytë, pijnë
ujë
Që të kenë fat e
lumtuni.
Kroni i Kqe o
kroni i Keq
Pranoj lutjet
sikur vjet...
Këto këngë i
mblodhi dhe i shënoi Jonuz Fetahaj gjatë viteve 1967-68, atëherë student i
gjuhës dhe letërsisë shqipe në Prishtinë, ndërsa këngët i kënduan grupet e
vajzave nga Rahovica e Rainca e Preshevës dhe Letovica e Bujanocit.
Jonuzi pos këngëve
që m’i përcolli, ai më shkroi edhe disa rreshta për Festën e Shën Gjergjit
“Shëngjergji si
festë pagane ka pasur për qëllim të kremtohet, sepse që nga kjo ditë (6 maj)
veç çdo gjë i takon stinës së pranverës së plotë me ndjellamirësinë që të
mbillet gjithçka dhe të lutet për bereqetin dhe gjitha të mira që i sjell jeta
rurale.
Kungulli i egër,
peni i bardhë dhe i kuq, bërja e qaforeve të vajzave dhe fëmijëve të vegjël ka
për qëllim shëndetmirësinë e tyre. Pastaj, larja me ujë të vakët dhe me gjethe
pemës dhe lulesh, me gëzhoja të kuqe të ruajtura nga festa e Pashkëve e që nënat na i ruanin me
xhelozi për të na i derdhë në kusi uji, dhe prekja e trupit, gjymtyrëve të
këmbëve dhe duarve me nga një fije hithi që të djeg pak, ka pasur për qëllim që
shëndeti të jetë për tërë vitin i mirë...
Shqiptarët e
Preshevës nëpër shtëpia bënin flija, pite, por nuk therrnin qingja, që ishte
rit i Ditës së Shën Gjergjit vetëm për Romët e Preshevës.”
Mantifalli në Preshevë e gjetiu
Për këtë rit të
Festës së Shën Gjergjit mësova nga
biseda që pata me Mersine Ethemi-Veliun e Mëhallës së Kamberëve.
Ajo më informoi se
Ditën e Luleve, më 5 maj vajzat shkonin te Kroi i Keq, mblidhnin lule dhe
mbushnin ujë, të cilat lulet si tufë i futnin në qypin që e zgjidhnin vajzat e Mëhallës. Vajzat, Qypin e mbushnin
me ujë dhe i qitnin pos luleve edhe unazat, hallkat, vothët, zinxhirët. Pastaj
e mbulonin me shami dhe kështu e lenin deri në mëngjes. Në ndërkohë fillonin të
këndonin e luanin valle e të festonin këtë ditë. Të nesërmen kur prap
mblidheshin vajzat e Mëhallës dhe fillonin t’i nxjerrnin sendet e qitura dhe
kuroret e luleve nga qypi. Ato, vajzat , secila prej tyre e njihte tufën e
luleve, nëpërmjet të të cilave shikonin fatin e vet. Secila Mëhallë organizonte
vajzat, djemtë, të rinjët për t’i nderuar ritet e kësaj feste.
Poashtu vajzat
natën kur binin në gjumë, ndër jastuk venin fije prazi/puri/ dhe nesër kur
zgjoheshin nga gjumi nëse kishte ndonjë ndryshim në fijet e prazit, ateherë
vajzat pritnin fatin e tyre, fejesën apo martesën.
Bashkëbiseduesja e
jonë, Mirsine Veliu, amvise në moshë, më informoi se këtë ceremoni me qyp, të
mbushur me ujë dhe lule e quanin Mantifall.
Duke hulumtuar
literaturën për Shën Gjergjin hasa se
këtë rit e ka trajtuar edhe Momçillo Zlatanoviqi. Ai këtë rit e quan Manatafa e Shën Gjergjit.
„Për çdo vjet,
Turqit festojnë HIDIRELLEZ, e cila është
simbol e gjelbërimit, mugullimit të natyrës.
Etnologu turk
shumë i njohur Gokbilgin thotë: Festimi i Hiderellez-it është e përhapur në të
gjitha vendet e Anadollisë, Altajës,
Krimesë, Azerbejxhanit, dhe tek turqit e
Ballkanit. Ceremonia që festohet në Turqi në kopshtije quhet me emra të
ndryshëm: martaval, mantifar e tjerë. Kremtohet në Azinë e vogël dhe në Ballkan
dhe këndohen mani, këngë që sipas rregullit kanë vetëm katër vargje. Pra
kryesisht këndohen këngë me motive të dashurisë.Ndërsa në faqen 24, vazhdon:
„Në Vranjë është
quajtur mantafa, për të cilën këndoi edhe shkrimtari i njohur Bora Stankoviqi,
në veprën e tij „Shën Gjergji“. Thuhet se lulet i përzinë dhe i vejnë në qyp,
në të cilin ka ujë, qypin e mbulojne më shami dhe i lidhin me pe, skajet i
mbyllin me çelës përmbi kryetë të ndonjë vajze të pamartuar, për t’ia mbyllur
thashethnietë e dushmanëve dhe se do të fejojet dhe martohet shpejtë. Dikush që
dinë ndonjë poezi mantafa e këndon, ndërsa vajzat një nga një fusin dorën për
të nxjerrë lulet e fatit. Kur nxirren tufat e luleve, e zgjidhin kurorën, që
simbolizon zgjidhjen e fatit.
Vranjanët thojnë
se mantafa ka ndodhur në fund të shek.XIX dhe fillim të shek XX edhe ate në
mëngjesin e Ditës së Shën Gjergjit.“
Mantafa është
kultivuar në Vranjën e vjetër, diku deri kah vitet e 50-ta.
Preshevarët për Ditën e Shën Gjergjit
Plaka
97 vjeçare Lutfije Jusufi-Kamberi /1918-2015/ e Mëhallës së Sheh-Halilëve të
Preshevës. lindi më vitin 1918, e kreu shkollën fillore në gjuhën serbe dhe
është një ndër më të shkolluarët e kohës së vet. Edhepse e plakë, fol
rrjedhshëm gjuhën shqipe, gjuhën serbe dhe turqishten.Plakën Lutfije Jusufi e
vizituam në familje më 7 qershor të vitit 2014 dhe me këtë rast bëmë një bisedë
lidhur me Preshevën, historinë, të kaluarën.Ajo ka kujtesën shumë të zhvilluar,
mban në mend dhe ka memorie të fortë.Në prani timen dhe të familjarëve
recitonte vjersha, të mësuara në shkollë në gjuhën serbe e shqipe.
Për Ditën e Shëngjergjit thotë se Gugutkat këndonin me sabah, ndërsa na i
jepnim fëmijëve sheqerka për jetë më të ëmbël.Fëmijëve ia lajshim sytë me ujë
të Kroit të Keq, shpesh ia vejshim nga një pe për mësysh, atë ditë bajshim
flija. Fëmijëve i vejshim rruza nga kungulli i egër për shëndet. Bile na
vërtetonte se ajo të gjitha këto veprime i kryente Ditën e Shëngjergjit edhe te
fëmijët e vet.Kështu thotë plaka Lutfije,
djalit të madh ia lajsha sytë e këmbët dhe e ngritsha herët me hitha
deri sa u martua. Pastaj na tha se djali e mëshelte derën dhe më nuk lejonte.
Këtë përvojë dhe këto të thëna më herët m’i kishte treguar nëna ime e ndjerë, e
cila po të njëjtat veprime i kryente në mua,sigurisht shumica e nënave kështu
vepronin me fëmijët e tyre, për t’i ruajtur nga syri i keq dhe të këqijat të
tjera. Nënat plaka në Preshevë e gjetiu, të gjitha i përjetuan dhe i dijnë
shumë mirë këto. Ata që nuk besojnë, le t’i pyesin gjyshet e veta.
Për ritet e Ditës
së Shën Gjergjit shkruan edhe Metush Berisha:
„Në Malësi, ditën
e parë të lërimit të arës, për dreka gatuhej krelanë, për Shëgjergj fli, ndërsa
për kohën e kositjeve therrej qingji.“ Vazhdon më tutje dhe shkruan:
„Ditës së
Shëngjergjit i kushtohej rëndësi e veçantë. Këtë ditë fshatarët zgjoheshin
herët në mëngjes. Garonin se kush do të zgjohet i pari nga fqinjtë, ndërsa
fëmijët herët para lindjes së diellit laheshin me ujë, në të cilin më parë
hudheshin gjethe hithi dhe kungull të egër, sepse besohej se kështu ata do të
kenë shëndet edhe stërkatja e njerëzve dhe çdo gjëje në shtëpi, duke përfshirë
këtu edhe shtallën ku mbaheshin bagëtit.“
Për Shën Gjergjin
shkruan edhe Sami Qerimi:
„Është edhe Kroni
i Keq, te vreshtat në verilindje të Preshevës. Te Kroni i Keq, një ditë para
Shën Gjergjit ushtrohej një lloj riti pagan me besim në hyjni të ujit të atij
kroni që ishte i shëndetshëm për fëmijë dhe të rritur. Në vigjile të festës së
Kryemotmotit, pjesa dërmuese e shqiptarëve myslimanë e të krishterë, e sidomos romët kanë ushtruar
këto rite, ku gratë, vajzat, fëmijët dhe burrat e sidomos rinia ngjiteshin
shpatit dhe shkonin te Kroni i Keq. Te Kroni i Keq duke gjetur mugullimin e
pemëve me lule, lidhnin penj të kuq dhe të bardhë dhe me atë ujë lanin faqet në
mëngjesin e Ditës së Shëngjergjit. Në pus të Kronit të Keq hidhnin para të
metalta. Kjo ishte një traditë e vjetër pagane.
Dita e
Shëngjergjit në një mënyrë festohej nga të gjithë qytetarët e të gjitha
etniteteve:shqiptarë, serbë, jevgjë. Sidomos për jevgjit Shëngjergji-Edërlezi,
siç e quanin ata,ishte festë e madhe që kremtohej me pompozitet, muzikë e
valle, ku argëtoheshin i madh e i vogël.“
Abdullah Bilalli,
mësimdhënës i gjuhës dhe letërsisë shqipe në pension më informon se për Ditën e
Shën Gjergjit, të rinjtë, djemtë dhe vajzat e fshatit Miratoc, pasi i venin
qaforet me kunguj të egër në qaf, i mbanin një kohë dhe të nesërmen i lëshonin
në lum që shëndeti i tyre të ecte si lumi. Tek ne fëmijët e vegjël kur i lajnë
i thojnë“Uji teposhtë, djali përpjetë“ tri herë.
Demush Berisha,
poet më informon se vajzat e martuara
për Ditën e Shëngjergjit në Karadak shkonin në gjini, ku mblidheshin,
bisedonin, qanin hallet, këndonin dhe vallëzonin si dhe e heqnin përmallimet
secila për gjininë e vet.
Saqip Rexhepi,
mësimdhënës i gjuhës dhe letërsisë shqipe informon se në Miratoc në Ditën e
Shëngjergjit kafshët nuk i merrnin për punë bujqësore, se frikonin se do t’i
dëmtonin.Poashtu thotë se shkonin deri në Kozak, mal përmbi Miratocin, ku
mblidhnin një lloj bari të butë, qumështor, të cilin ia jepnin kafshëve, për të
qitur më tepër tambël.
Festa e Shën Gjergjit në disa vise shqiptare
Autorët
e librit, Sali Salihu dhe Nehat Ramizi shkruajnë dhe e trajtojnë Festën e shën
Gjergjit:
“Shën
Gjergji ishte një ndër festat që deri vonë është predikuar nga besimtarët
muslimanë, bile deri në ditët tona. Për këtë festë familjarët i bënin ca rite
që vërtetë njeriu duhet të habitet se si janë festuar edhe ate me shumë
përkushtim. Shën Gjergji bie në 6 maj dhe për këtë ditë nuk është punuar, por
është festuar në forma të ndryshme.Ky ishte muaji i gjelbërimit.Për këtë ditë
plakat dhe amviset zgjoheshin si zakonisht më herët, i kryenin shumë rreth
pastërtisë, ndërsa plakat e stolisnin tëpinin me kunguj të egër, si shenjë të
sjelljes së bereqetit, ndërsa nuk guzonin që t’i gjejë dielli në shtrat
anëtarët e familjes.
Nuset
e reja merreshin me pastërtinë e oborrit dhe Brenda në shtëpi, kurse fëmijët së
pari i pastronin me gjethe të njoma nëpër govata, bile kishte edhe hithra.
Mandej ia varnin në qafë radhë të kungujve të egër, për t’i ecur shëndeti sa më
mirë…
Pas
dite grupe njerëzish, familjarësh të rinj e të reja, por edhe më të vjetër
vizitonin Kroin e Xhurrumelit, që ishte Përroi i Kishës.”
Larja e syve me ujë Krroi ishte me rëndësi për shëndetin që do na përcillte
gjatë gjithë vitit. Pastaj pas dite venin litarë në pemë dhe bënin Lulaja, ku
luhateshin të rinjtë.
Në
Tërrnoc sipas autorëve në fjalë Dita e Shën Gjergjit është festuar deri në
vitet e 70-ta. Atëherë nuk paska pasur ndalesa fetare dhe e paskanë festuar
edhe popullata shqiptare. Këto ndalesa erdhën me ardhjen e klerikëve të rinjë,
të cilët morën arsimim, studime në disa shtete arabe muslimane dhe në Turqi dhe
menjëherë shpallën ndalesën e festimit jo vetëm të Shëngjergjit, por edhe
festave të tjera; disa nga kombëtare, disa nga shtetërore, sidomos ndaluan
festat tradicionale shqiptare: Shën Mitrin, Shën Gjergjin e tjerë. Nuk pajtohem
me autorët se festimi i Shën Gjergjit është festë e krishterë dhe nuk duhet ta
festojnë edhe shqiptarët e fesë islame.Me ardhjen e këtyre klerikëve u ndaluan
të gjitha festat kombëtare, shtetërore, sidomos ato tradicionale që në vete
përmbanin gëzimin, harenë, lumturinë e botës reale, filluan të prapagandojnë
festimin vetëm të festave myslimane edhe ato me lutje, këndim fetar dhe sollën
vetëm fanatizëm, misticizëm të tepruar tek të rinjtë dhe fëmijët për jetë.
“Sa i
përket Tërrnovci besoj thellë se ka përfunduar koha e krishterimit, sepse
islamizmi është realitet, që nuk mund të mohohet. Islamizmi i ka vu në përdorim
doket dhe zakonet islame, ky është realiteti i kohës. Kjo mund dhe duhet të
vleje vetëm për ceremonite fetare, ndërsa për ato popullore të shqiptarëve kemi
traditën tonë shumë shekullore, pa marrë parasysh a janë këto festa pagane, të
krishtera apo muslimane.” shkruajnë autorët e përmendur.
Në
popullatën shqiptare në Tërrnoc e Luginë të Preshevës është realitet islami,
por nuk pajtohem se doket dhe zakonet islame mund të jenë edhe doke dhe zakone
të Shqiptarëve, si traditë popullore, sepse populli shqiptar i Luginës së
Preshevës i praktikon këto tradita popullore edhe kohëve të fundit, sikur edhe
më herët. Doket dhe zakonet islame nuk mund ta shlyejnë traditën dhe festat
tradicionale të Shqiptarëve që janë bartë brez pas brezi dhe janë kultivuar me
xhelozi më të madhe. Doke dhe zakonet islame mund të praktikohen vetëm në traditën
që kanë aspekt fetar.
Se
ritet e festës së Shën Gjergjit janë praktikuar edhe nga popullata shqiptare,
por edhe në vise të tjera shqiptare, vërteton dhe shkruan për këtë festë edhe
medvegjasi Ismail Muharremi:
„Me siguri se kjo
festë ka të bëjë me një traditë të lashtë parakristiane dhe është e lidhur më
një stinë të caktuar të vitit, që simbolizon fillimin e ringjalljes së natyrës
dhe të plleshmërisë, dhe të gjelbërimit. Përveç elemneteve të paganizmit, gjatë
shekujve ka marrë tipare të dogmave fetare, kristinane e myslimane etjerë.
„Nata e Shën
Gjergjit fillon me mbledhjen e bimëve të ndryshme/hithi, lakra të livadheve,
bari tëlyeni, bari kolli, burga-një lloj repe e zezë etj./ Të gjitha këto
grihen, përzihen me krunde e kripë si ushqim i veçantë që u jepet kafshëve
ditën e kësaj feste. Po ashtu natën e Shën Gjergjit rrema të shelgjeve dhe të
plepave dhe drunjvë të tjerë të mugulluar vihen nëpër dyerë të shtëpive,
simbolikë e fillimit të verës dhe e frytshmërisë. Në mbrëmje mblidhen hithra,
të cilët përdoren në mëngjes për ngritjen e fëmijëve si dhe stërpikën me ujë
nëpërmjet hithave, me qëllim të shëndetit dhe qëndrueshmërisë.
Pastaj me hitha
nënat i zgjojnë fëmijët dhe u lajnë fytyrat me ujë të Krronit të Keq, për
shëndet dhe mos të bëhen dembela, por të zgjohen herët.
Gjatë Ditës ë Shën
Gjegjit pastrohen shtëpitë dhe oborret, rrobat e tjerë.
Në Medvegjë
popullata shqiptare festonte Ditën e Shën Gjergjit në një vend të caktuar, në
Trojet e Tupallës, ku mblidheshin nga të gjitha katundet shqiptare, diku deri
në vitet e 70-ta dhe zhvilloheshin gara tradicionale ndërmjet të rinjve:hedhje
guri, gjuajtje e tjerë.
Dita e Shën
Gjergjit , pas viteve 70-ta u zëvendësua me festën e 1 majit.”
„Dita e shën
Gjergjit ka të bëjë më një trashëgimi kulturore të vjetër të popujve të hershëm
të Ballkanit, në rend të parë të paraardhësve tanë, ka të bëjë me besimin e
vjetër ilir. Nga ato mote
vazhdimisht është
pasuruar më përmbajtje të reja dhe është përcjellë me rite, këngë, valle e
gëzime.“
Për festën e Shën
Gjergjit shkruan edhe Hysen Këqiku:
„Kjo festë
kremtohet edhe sot kudo ndër shqiptarë, pra edhe ne Velegllavë. Në manifestim
marrin pjesë të gjithë pjesëtarët e familjes, i madh dhe i vogël. Për asnjë
festë nuk janë gëzuar fëmijët me rroba të reja sa për Shën Gjergj ngase dita
ditë para kësaj feste prindërit u blejnë fëmijëve ose nëna u thurr me kërrabëza
rroba të reja.“
„Ditën e
Shëngjergjit, në vende të caktuara, organizohen gara të ndryshme, në vrapim të
kuajve, në „përlamjen“ e qenve, në gurapesh, në kërcim në një hap, në tre hapa,
në vrapim të të rinjve, etj., në mes lagjeve dhe të fshatrave në mes veti. Me
këtë rast për fituesit, deri vonë janë ndarë dhurata.
Vajzat si dhe
djemtë veshen me rroba të reja që kryesisht i kanë punuar vetë, mblidhen bashkë
tek ndonjë shtëpi që ka vend të përshtatshëm për t’u luhatur. Ato mund të
këndojnë edhe ndonjë këngë që ka mundur të ruhet si:
Hul-hu-laja
shkojmë te daja
rrijmë dy net
vijmë apet.“
Një Legjendë për Ditën e Shën Gjergjit
Më
poshtë po shkruajë një legjendë që ma tregoi Enver Sahiti i Mëhallës së
Derrajve në Preshevë: Baba Nikollë-Staka si tregtar i madh udhëtonte në vende
të ndryshme të Gadishullit Ballkanik, duke përfshirë edhe Turqinë e sotme dhe
vendet e Lindjes së Afërt-Levantit që asokohe ishin nën sundimin e Perandorisë
Osmane. Staka sa herë që kthehej nga ato vende të largëta, me vete sillte fryte
dhe shorte të pemëve si dhe fara të luleve të rralla.
Këto i mbillte në vendin që sot njihet me emrin “Kroi i Keq”, por për çudi
asnjëra prej tyre nuk zinte. Ai ishte shumë i durueshëm dhe përsëri mbillte. Më
në fund biu një bimë e rrallë, e cila pas disa vitesh filloi të lulojë, mirëpo
bima me lulet ishin të panjohura për këte vend.
Sipas legjendës, që përcillet brez pas brezi në familjen Staka/emir i fundit
katolik i familjes së Derrajve/ pas konvertimit në fenë muslimane morën
mbiemrin Sahiti, që përsëritet me gjenerata në këtë familje të Derrajve/.
Historia e ujit të “Kroit të Keq” lidhet me sëmundjen e një vajze të bukur me
emrin Nika/sipas të gjitha gjasave shkurtesë e emrit Veronika/ e cila vite me
radhë shkonte pas dite me të gjyshen në kopshtin që tash njihet me emrin “Kroi
i Keq” për shetitje dhe freskim. Në moshën e pjekurisë filloi të lëngonte nga
një sëmundje e rrallë, e përcjellur me alergji dhe temperatura të larta.
Kështu, ajo filloi të shkonte për çdo ditë, në agim, për tu flladitur, për tu
shpërla me ujë të kroit, për të medituar, për të marrë ajër të pastër dhe erë
luleve të pemës së rrallë. Lulet e pemës kishin ngjyrë të kaltërt me nyansa të
lules vjollcë, ndërsa për cilën pemë me lule bëhet fjalë, legjenda heshtë. Ajo
rastësisht filloi ti përdor këto lule,që binin në ujë e lëshonin një lloj
ngjyre,për të përgatitur një lloj çaji, e pavetëdijshme për cilësitë e saj
kuruese të çajit nga lulja.
Uji i kroit që buronte nën rrënjët e kësaj peme, fillimisht përdorej vetëm për
pije, e pastaj pasi tek vajza panë disa ndryshime, asaj filloi ti ndryshojë
lëkura, duke i përdorur lulet si çaj.Ajo filloi të bëjë çaj dhe të përgatisë më
shpesh këtë çaj deri sa u shërua plotësisht. Pas një kohe u përhapën fjalët për
vetitë kuruese të ujit dhe çajeve të asaj luleje te Kroi i Keq.
Pema rritej në lartësi prej 2 metrave, madhësia e luleve ishte sa ato të
trandofilles, ndërsa era e saj ndihej në largësi të mëdha.Karakteristikë e
kësaj luleje ishte se petalet e saja ishin të hapura vetëm natën deri në
mëngjes si dhe lëshonte erë deri në lindjen e diellit.
Kështu u përhap legjenda se djali apo vajza që donte të shihte bukurinë e lules
dhe të shijonte erën e saj duhej të shkonte para agimit te Kroi i Keq, ndërsa
ata që dëshironin që ti përmbushej ndonjë dëshirë për tu lutur. Atyre që ishin
të dashuruar marrëzisht thuhej se në petalet e lules i shfaqej fytyra e vajzës
apo djalit të dashur. Kjo ishte një sekret për shumë banorë të qytezës, por e
dishin vetëm disa banorë. Mirëpo filluan të përhapën legjenda të ndryshme, se
aty natën shetisin lugatë dhe zana të malit si dhe shumë mite të tjera. Për
këtë shumica e të rinjve një kohë prituan të shkojnë dhe nuk kishin guzim për të
shkuar te Kroi i Keq. Një ditë, një djalë i një varfanjaku, i cili ishte i
dashuruar në vajzën e begut, duke mos pasur guxim të shkojë para agimit, kur
shkoi te Kroi nuk e pa lulen të hapur dhe nuk e ndjeu erën e lules si dhe i
dëshpëruar se nuk do ti plotësohej dëshira, i mllefosur e shkul lulen dhe ia
vuri zjarrin dhe e dogji lulen. Vajza e begut vendosi ta vizitoje kroin dhe për
ta gjetur kismetin, por nuk e gjeti lulen dhe mallkoi ate që e kishte shkul
lulen. Kështu banorët e kësaj qyteze, duke e ditur historinë e kroit, lules,
vashave, filluan të besojnë se uji pos fuqisë shëruese, ka edhe veti të tjera,
kroi ka edhe lotë të dy vajzave të reja, Nikës dhe bijës së virgjër të begut.
Kështu, në ditët e sotme, në Ditën e Shën Gjergjit, të Rinjtë e vizitojnë Kroin
e Keq, ku nënat mbushin ujë, për ti pastruar fëmijët, bile është adet që
fëmijëve ti varrin në qafë edhe kungull të egër, kundër syrit të keq, i cili
rritet te kroi. Të rinjtë i lajnë sytë dhe fytyrën dhe për ata që marrëzisht
janë të dashuruar, duke i larë fytyrën shohin në ujë fytyrën e vajzës apo
djalit të dashuruar. Deri më tash askush nuk e argumentoi këte.
Të gjithë mbushin ujë për ta pirë për shëndet dhe për tu mbrojtur dhe ruajtur
nga të këqijat. Disa hudhin para, për të patur fat në jetë dhe për t’i dalë
kismet.Raste të tilla ka edhe në vende të tjera, sikur në Romë, në “Fontana di
Trevi” ku çdo turist hudh në ujë një monedhë për të pasur fat.
Kroi i Keq më së shumti vizitohet nga Romët, të cilët në grupe, para agimit në
Ditën e Shën Gjergjit shkojnë dhe e vizitojnë këtë vend të shenjtë për ta.
Ndërsa disa vasha dhe djemë shqiptarë që ndiejnë simpati dhe dashuri të
ndërsjelltë spiunojnë njëri tjetrin se kush çfarë ngjyre të penit po lidhë aty.
Te Kroi i Keq, në shkurret për rreth lidhen penjë të kuq për dashuri, të
kaltërtë për mësysh, të bardhë për pastrimin e shpirtit, të gjelbërtë për
shëndet personal dhe të familjes.Kohëve të fundit, gjeneratat e reja, gjithnjë
e më pak e vizitojnë këtë vend, për Ditën e Shën Gjergjit, duke i harruar adetet
e mëparëshme,
Në vend të përfundimit
Këtu më poshtë, në
vend të përfundimit tim, po i jap disa mendimetë arta, të Prof.dr. Vebi Bexheti, lidhur me festën e
Shën Gjergjit, si Festë pagane e
qytetërimit të lashtë:
„Ndër shumë festa
të motmotit që deri vonë festoheshin e që në mënyrë më të zbehur festohen edhe
sot, festa e Shën Gjergjit ishte dhe mbetet festa më e dashur për shqiptarët në
tërë shtrirjen gjeografike të kombit tonë. Ashtu si çdo festë tjetër pagane që
me vështirësi i përballuan ndikimet e ndryshme fetare, edhe kjo festë arriti
deri në ditën e sotme për të dëshmuar një civilizim të hershëm të historisë
sonë. Ritet e kësaj feste me histori parakrishtene që kishin të bëjnë me
ringjalljen e natyrës, me botën bimore e shtazore, origjinën e kishin nga
hyjnitë vendase të lashtësisë. Këto rite pagane e kanë kryer me sukses misionin
e vet, duke qenë gjithmonë në shërbim të njeriut dhe dëshirës së tij për
mirëqenie e jetë të lumtur, rite këto që kishin të bëjnë me kultin e zjarrit,
që sipas mitologjisë së hershme i jepte forcë diellit. Edhe me vonë, me
paraqitjen e krishterizmit, këto vazhduan ta bëjnë jetën e vet, pa iu
nënshtruar presioneve fetare që këtë festë pagane të shndërrojnë në festë
fetare.“
„Aspekti pagan, si
element me rëndësi për autoktoninë dhe lashtësinë e kombit tonë, ai mitologjik
si vlerë shpirtërore që na rradhit mes kombeve me civilizim shumë të hershëm
dhe shumë elemente më të reja që u bënë pjesë e kësaj feste, mbeten vlera
universale të paluhatshme që gjatë historisë përveç rolit të përbashkët me
popuj të vjetër dhe qytetërimet e tyre të bazuara në besime e shumë qenie
mitike, luajtën rol të rëndësishëm edhe
në afirmimin e veçorive dalluese të shqiptarëve. Këtë festë aq të rëndësishme
dhe me vlera të pakrahasueshme duhet ta respektojmë, ta kultivojmë, ta ruajmë
ashtu siç reflektoi ajo me kontributin historik për t’i ruajtur vlerat
shpirtërore të bazuara në mitologjinë popullore shqiptare, të rëndësishme për
etnokulturën e kombit tonë.“