Editorial » Zejneli
Xhelal Zejneli: Iluminizmi në Skoci dhe në Angli
E merkure, 27.04.2022, 09:57 PM
ILUMINIZMI NË SKOCI DHE NË ANGLI
Nga Xhelal
Zejneli
Iluminizmi apo epoka e arsyes është periudhë ose lëvizje e viteve 1650 deri në
vitet 1780 e më pas. Gjatë kësaj periudhe, forcat intelektuale të Evropës ia
vunë theksin arsyes (racionalizmi), analizës dhe individualizmit,
përballë linjave tradicionale të autoritetit. E kanë vënë në lëvizje filozofët
dhe intelektualët lokalë në kafenetë urbane, në sallone dhe në lozhat e
masonëve. Ithtarët e iluminizmit e kanë vënë në dyshim dhe e kanë sfiduar
autoritetin e institucioneve që kanë qenë thellë të rrënjosur në shoqëri, si
për shembull Kisha katolike, ndaj janë angazhuar për reformën e
shoqërisë të bazuar në tolerancë, në shkencë dhe në
skepticizëm. Shumë filozofë dhe dijetarë i takonin asaj periudhe.
Prej tyre, më të njohur kanë qenë Frensis Bejkën (Francis Bacon,
1562-1626), Rene Dekart (René Descartes, 1596-1650), Xhon Lok (John
Loock, 1632-1704), Baruh de Spinoza (Baruch de Spinoza, 1632-1677), filozofi francez, hugenot i cili më
1681 u largua në Holandë, Pjerë Bejl (Pierre Bayle, 1647-1706), Volteri
(Voltaire, 1694-1778), filozofi irlandez i një familjeje skoceze, Fransis
Haçëson (Francis Hutcheson, 1694-1746), Dejvid Hjum (David Hume,
1711-1776), juristi, filozofi, ekonomisti dhe politikani italian, Cesare
Bekaria (Cesare Beccaria, 1738-1794) dhe Isak Njutni (Isaac Newton,
1642-1727). Iluministë më të njohur në Gjermani kanë qenë shkrimtari, filozofi,
dramaturgu, publicisti dhe kritiku i artit, Gotold Efraim Lesing (Gotthold
Ephraim Lessing, 1729-1781), shkrimtari rus Nikolai Novikov (Nokolay
Ivanoviç Novikov, 1744-1818), filozofi dhe shkrimtari gjerman, Hermann Samuel
Reimarus (1694-1768), fizikani, satiriku dhe anglofili gjerman, Xhorxh
Kristof Lihtenberg (Georg Cristoph Lichtenberg, 1742-1799) dhe Imanuel
Kanti (Immanuel Kant, 1724-1804). Të gjithë këta ndikuan në shoqëri duke
botuar punime tejet të popullarizuara. Nën ndikimin e ideve të iluminizmit
shumë sundimtarë janë takuar me intelektualët e asaj periudhe dhe janë
përpjekur t’i vënë në përdorim reformat e tyre, duke zbatuar parimin e
tolerancës dhe duke pranuar bashkëjetesën e religjioneve të ndryshme. Kështu
filloi procesi që më vonë do të njihet si absolutizëm iluminist.
Në të njëjtën periudhë
të iluminizmit, filloi revolucioni shkencor, me në krye Isak
Njutnin (Isaac Newton).
Idetë dhe pikëpamjet
e reja janë përhapur në kontinent. Për t’iu shmangur teksteve përjashtimisht
religjioze, është potencuar edhe rritja e shkrimi-leximit, d.m.th. e shkollimit
apo e arsimimit. Ndër veprat më të rëndësishme të iluminizmit ka qenë Enciklopedia
(Encyclopédie, 1751-1772) që e kanë drejtuar Deni
Didëro (Denis Diderot), ndërsa pas vitit 1759 – d’Alamberi (Jean le
Rond d’Alembert). Bashkë me shkrimtarin, filozofin dhe teoricienin e parë
modern mbi shtetin Monteskjë (Charles-Louis de Secondat Montesquie,
1689-1755), shkrimtarin dhe filozofin francez, Volter (François-Marie
Arouet Voltaire, 1694-1778) dhe shkrimtarin e filozofin francez Zhan-Zhak
Ruso (Jean-Jacques Rousseau, 1712-1778), rrethi i enciklopedistëve, në
pikëpamje filozofike ka qenë më radikal. Këtu bëjnë pjesë edhe filozofi
francez, Helvecius (Claude Adrien Helvétius, 1715-1771) dhe filozofi,
enciklopedisti dhe shkrimtari francez/gjerman, Holbah (Paul-Henri Thiry,
Baon d’Holbach, 1723-1789). U shitën rreth 25.000 kopje të kësaj enciklopedie
në 35 vëllime. Gjysma e tyre, jashtë Francës. Veprat letrare si “Fjalor
filozofik” (Dictionnaire philosophique, 1764) dhe “Letra
filozofike” (Lettres philosophiques, 1733) të Volterit, lektyra
revolucionare që i përhapnim idealet e iluminizmit. Disa prej këtyre idealeve
patën ndikim të madh dhe vendimtar gjatë Revolucionit francez të vitit 1789.
Pas revolucionit, pasoi një lëvizje intelektuale e kundërt, e njohur si romantizëm.
Nocioni “iluminizëm” – (në gjermanisht Aufklärung, anglisht
Enlightenment, italisht illuminismo) vjen nga filozofia frënge si
ekuivalent i nocionit francez lumière – dritë. I pari e ka përdorur
autori francez Dybo (Jean-Baptiste Dubos, 1670-1742) në vitin
1733, ndërsa në përdorim të rëndomtë hyri rreth vitit 1751. Mirëpo, historianët
kurrë nuk janë pajtuar rreth përkufizimit të iluminizmit, as zhvillimit
kronologjik apo shtrirjes gjeografike të tij. Se ç’kuptohet me nocionin “iluminizëm”,
dijetarët anglezë u pajtuan vetëm kah fundi i shekullit XIX.
Historiografia e
iluminizmit filloi pothuajse në të njëjtën kohë kur edhe vetë periudha, nga
veprat e figurave të iluminizmit, të cilët kanë shkruar për veprat e veta.
Element mbizotërues është koncepti intelektual që kanë mbrojtur.
Vepra e d’Alamberit “Trajtesë paraprake për Enciklopedinë” (Discours
sur l’Encyclopédi, 1919) ia ofron lexuesit pasqyrën e historisë së
iluminizmit si dhe listën kronologjike të arritjeve në lëmin e diturisë së
përgjithshme, prej të cilave Enciklopedia (Encyclopédie) është paraqitur
si kulmi i arritjeve. Shembulli tjetër, më tepër filozofik i kësaj është gara
në të shkruarit e eseve, e organizuar në vitin 1783 nga revista e Berlinit “Berlinische
Monatsschrift“. Titulli i temës ka qenë “Ç’është iluminizmi?” Në atë
kohë, garat në të shkruar kanë qenë dukuri e zakonshme. Një prej atyre që janë
paraqitur ka qenë edhe filozofi gjerman me prejardhje hebraik Moses
Mendelson (Moses Mendelssohn, 1729-1786). Ky e ka përkufizuar iluminizmin
si një proces me të cilin njeriu edukohet për ta përdorur arsyen
(Jerusalem, 1783). Përgjigje ka shkruar edhe filozofi gjerman, njëri prej
mendimtarëve qendrorë të iluminizmit, Imanuel Kant (Immanuel Kant,
1724-1804). Ky e ka përkufizuar iluminizmin si “çlirim i njeriut nga
përkujdesja që vetë ia ka imponuar vetes”, nga përkujdesja e përshkruar
si “paaftësi e njeriut për ta shfrytëzuar gjykimin e vet, pa qenë i
orientuar nga jashtë.” Iluminizmi për Kantin është: “rritje e njerëzimit
pas kaq kohësh, emancipim i vetëdijes së njeriut nga gjendja e papjekur e
mosdijes”, d.m.th. dalje e njeriut nga gjendja e padijes. Sipas
historianit britanik Roj Porter (Roy Porter, 1946-), teza e
çlirimit të mendjes së njeriut nga gjendja dogmatike e mosdijes, e cila
sipas interpretimit të tij, në atë kohë ka qenë prevalente (mbizotëruese),
përbën thelbin e asaj që ka dashur të arrijë epoka e iluminizmit. Ndërkaq,
sipas filozofit dhe prozatorit anglez, i cili studimin e matematikës dhe të
filozofisë e kreu në universitetin e Kembrixhit (Cambrdge), laureat i çmimit
“Nobel” për letërsi (1950), Bertrand Rasel (Bertrand Russell,
1872-1970), iluminizmi është fazë e një zhvillimi shkallëzor, që ka filluar
qysh në antikë, ndërsa arsyeja dhe rishqyrtimi i
rendit ekzistues kanë qenë ideale të përhershme gjatë gjithë historisë. Raseli
sqaron se iluminizmi më në fund doli nga reaksioni protestant ndaj
kundër-reformës katolike, kur qëndrimet filozofike të dyqind
viteve të fundit, më në fund janë kristalizuar në koncept koherent mbi
botën. Raseli konsideron se shumë qëndrime filozofike, si parapëlqim i demokracisë
ndaj monarkisë, në fillim u paraqitën ndër protestantët e
fillimit të shekullit XVI si arsye tim i dëshirës së tyre për t’i
shkëputur marrëdhëniet me papën dhe me Kishën katolike.
Ndonëse shumë prej atyre idealeve më vonë i kanë marrë edhe katolikët gjatë
shekullit XVIII, sipas mendimit të Raselit iluminizmi është manifestim kryesor
i ndarjes që e kishte filluar kleriku gjerman, figurë qendrore e reformacionit
protestant, Martin Luteri (Martin Luther, 1483-1546).
Në vitin 1991,
historiani francez Rozhe Çartie (Roger Chartier, 1945-) sqaron se
iluminizmi është sajuar në periudhë më të vonshëm, për arritjen e qëllimeve
politike. Ai pohon se tekstin themelor të kanoneve të iluminizmit e kanë sajuar
udhëheqësit e Revolucionit francez, duke zgjedhur autorë të caktuar dhe
duke i identifikuar ata me lëvizjen e iluminizmit, me qëllim që ta legjitimojnë
agjendën e vet politike republikane. Shkrimtari britanik Xhonatan
Israeli (Jonathan Israeli, 1946-) i hedh poshtë përpjekjet e historianëve postmodernë
dhe marksistë për t’i interpretuar idetë revolucionare të
asaj periudhe si nënprodukte të padiskutueshme të transformimeve sociale dhe
ekonomike. Në vend të kësaj, ai është fokusuar në historinë e ideve në
periudhën prej vitit 1650 deri në fund të shekullit XVIII. Ai pohon se vetë
idetë kanë shkaktuar ndryshime të cilat më në fund kanë sjellë revolucione kah
fundi i shekullit XVIII dhe në fillim të shekullit XIX. Israeli sqaron se deri
në vitet 1650 e këndej, qytetërimi perëndimor është bazuar “në bërthamën
gjerësisht të pranuar të fesë, të traditës dhe të autoritetit”.
Deri në atë
periudhë, pjesa më e madhe e trajtesave intelektuale janë sjellë rreth “konfesionales”,
d.m.th. rreth çështjeve katolike, luterane, kalviniste dhe anglikane.
Qëllimi kryesor i këtyre diskutimeve ka qenë të përcaktohet se cili bllok fetar
do të ketë “monopolin mbi të vërtetën dhe titullin e autoritetit, të
dhënë nga Zoti.”
Pas kësaj periudhe, çdo gjë që më parë ka qenë bazuar në traditë, tani është
vënë në dyshim dhe shpesh është zëvendësuar me koncepte të reja në dritën e
mendimit filozofik. Pas gjysmës së dytë të shekullit XVII dhe gjatë shekullit
XVIII, “është përhapur procesi i përgjithshëm i racionalizimit dhe i
shekullarizimit dhe shpejt e ka nxjerr në rend të dytë hegjemoninë, me shkuj të
vjetër të teologjisë në lëmin e dijes”, kështu që shqyrtimet religjioze
janë bërë të rëndësisë dytësore, në dobi të kontekstit ekscesues të konfrontimit
midis fesë dhe skepticizmit.
Shënim: Iluminizmi
hebraik shpesh quhet Haskala. Është një lëvizje intelektuale e hebrenjve
apo iluminizëm hebraik i shekullit XVIII dhe XIX në Evropën Qendrore dhe
Lindore, me ndikim të caktuar edhe në Evropën Perëndimore dhe në botën
myslimane.
Periudha kohore – Studiuesit nuk janë të një mendimi rreth fillimit të
saktë të epokës së iluminizmit. Si fillim i iluminizmit, më së shpeshti merret
fillimi i shekullit XVIII (1701) apo mesi i shekullit XVII (1650). Po qe se
fillimi i tij shkon pas deri në mes të shekullit XVII, atëherë del se
iluminizmi i ka prejardhjen nga trajtesa e Dekartit (Descartes) “Traktat
për metodën” (Discours de la méthode) të botuar në vitin 1637. Në
Francë, si fillim i iluminizmit, shesh konsiderohet vepra “Parime të
matematikës” (Principia Mathematica) e Isak Njutnit (Isaac Newton),
e viti 1687. Shumë historianë dhe filozofë konsiderojnë se iluminizmi ja
filluar kur Dekarti (Descartes) bazën epistemiologjike e ka zhvendosur
nga autoriteti i jashtëm në vërtetësinë e brendshme, me frazën e tij cogito
ergo sum (mendoj, ndaj ekzistoj) të shpallur në vitin 1637 te “Discours
de la méthode”.
Si fund të
iluminizmit, shumë dijetarë e marrin fundin e shekullit XVIII ose Revolucionin
francez, 1789 apo fillimin e luftërave të Napoleonit (1804-1815).
Përveç kësaj, nocioni “iluminizëm” konsiderohet anakronik
dhe shpesh përdoret edhe për periudhat e tjera. Në veprën e vet “Dialektika
e iluminizmit”, filozofi dhe sociologu gjerman, i njohur për teorinë
kritike, si anëtar i Shkollës për Kërkime Sociale në Frankfurt, Maks
Horkhajmer (Max Horkheimer, 1895-1973) dhe filozofi, sociologu, psikologu,
muzikologu dhe kompozitori gjerman, i njohur për teorinë kritik të shoqërisë, Teodor
Adorno (i lindur Theodor Ludwig Wiesengrund, 1903-1969) shohin zhvillimin e
hovshëm të shoqërisë në shekullin XX, si pasojë e vonshme e iluminizmit: “Njerëzit
e kanë shpallur veten zota të botës, të çliruar nga magjia, e vërteta kuptohet
si sistem, racionalja është bërë instrument dhe ideologji me të cilët aparatet
e forcës e ruajnë pushtetin, qytetërimi ka rrëshqitur në barbari dhe në fashizëm,
efektet qytetëruese të iluminizmit janë shndërruar në të kundërtën e tyre. Kjo
është pikërisht pasojë e strukturës problematike të mënyrës së të menduarit në
iluminizëm.
Filozofi dhe
sociologu gjerman i traditës së teorisë kritike dhe të pragmatizmit, Jyrgen
Habermas (Jürgen Habermas, 1929-) nuk pajtohet me pikëpamjet e mësuesve të
vet – të Adornos dhe të Horkhajmerit për iluminizmin si proces i
rënies. Ai flet për “projektin e papërfunduar të modernes” i cili, në
procesin e veprimit të komunikimit, gjithmonë kërkon mendim racional.
Qëllimet – Edhe pse mendimtarët e iluminizmit, përgjithësisht kanë vlerësuar vlera
të ngjashme, megjithëkëtë pikëpamjet filozofike të tyre dhe qasja metodologjike
për arritjen e objektivave, janë dalluar dukshëm dhe shpesh kanë qenë
kontradiktore. Outram ka konstatuar se iluminizmi “për të arritur
qëllimet e përbashkëta të përparimit, të tolerancës dhe të mënjanimit të keqpërdorimeve
brenda kishës dhe shtetit, ka ndjekur rrugë të ndryshme, që janë dalluar si në
aspektin gjeografik, ashtu edhe në atë kohor”. Në esenë “Ç’është
iluminizmi?” (1784), Imanuel Kanti e përshkruan thjesht si liri e
individit për ta shfrytëzuar inteligjencën e vet. Në kuptim të gjerë,
karakteristikë e iluminizmit është empirizmi i shtuar, saktësia shkencore dhe redukcionizmi, duke
shtuar dyshim njëherazi te ortodoksia religjioze (te radikalizmi fetar).
Historiani gjerman-amerikan, profesor i historisë në Universitetin Jeil (Yale) Peter
Gej (Peter Joachim Gay, Berlin, 1923 – Manhatan, Nju-Jork, 2015) pohon se
iluminizmi ka hyrë dhunshëm në “rrethin e shenjtë”, dogma e të cilit e ka
kufizuar të menduarit. “Rrethi i shenjtë” është nocion të cilin e përdor ai për
ta përshkruar marrëdhënien e ndërvarur midis aristokracisë trashëguese,
udhëheqësve kishtarë dhe teksteve biblike. Kjo ndërvarësi
manifestohet te njohja e doktrinës së “të drejtës hyjnore të mbretërve për
sundim” nga vetë mbretërit. Në anën tjetër, Kisha e ka bekuar sundimin e
mbretit, mbreti ndërkaq e ka mbrojtur kishën.
Profesori i
Universitetit Ndërkombëtar të Floridës (Florida Internationl University), Milan
Zafirovski (1958-), në vitin 2010 thotë se iluminizmi ka qenë burim idesh,
siç janë liria politike, demokracia dhe arsyeja si vlera parësore të shoqërisë,
përballë të drejtës hyjnore të mbretërve dhe traditës, si autoritet sundues.
Kjo pikëpamje implikon se vendosja e të drejtës në bazë të kontratës do të
shpie në zhvillimin e modelit të tregut dhe të kapitalizmit, në
zhvillimin e metodës shkencore, të tolerancës religjioze dhe
të organizimit të shtetit si një republikë vetësunduese (vetëqeverisëse)
mbi baza demokratike. Sipas kësaj pikëpamjeje, ndryshim thelbësor është
konsideruar sidomos tendenca e zbatimit të racionales.
Kritikat e mëvonshme
të iluminizmit, si ato të romantikëve në shekullin XIX, pohonin
se qëllimet për arritjen e racionales në punët e njeriut janë tepër ambicioze,
që të mund të realizohen. Lëvizjet e ndryshme të shekullit XIX, përfshi edhe liberalizmin
dhe neoklasicizmin, trashëgiminë intelektuale të vet e
bazojnë në iluminizëm.
Dallimet midis vendeve – Iluminizmi si lëvizje u përhap në shumë vende të
Evropës, shpeshherë me dallime specifike vendore. Në Francë për shembull,
karakterizohet me radikalizmin antiqeveritar dhe antikishtar, në Gjermani
ndërkaq ka depërtuar thellë në shtresën e mesme, duke marrë një ton spiritualist
dhe nacionalist, pa e rrezikuar pushtetin ose kishën.
Përgjigjja e pushtetit është dalluar shumë. Pushteti në Francë, ndaj
iluminizmit ka pasur qëndrim armiqësor. Ithtarët e tij kanë luftuar kundër
censurës, shpeshherë janë burgosur dhe kanë qenë të detyruar të
emigrojnë. Pushteti britanik kryesisht i ka injoruar udhëheqësit e iluminizmit
në Angli dhe në Skoci, ndonëse Isak Njutnit (Isaac Newton) ia dha
titullin e kalorësit dhe shërbimin në qeveri, të paguar mirë. Absolutizmi
i arsimuar – Në shumë vende, sundimtarët e pushtetshëm, të cilët
historianët i quajnë “absolutistë të arsimuar”, i kanë përshëndetur
udhëheqësit e iluminizmit në oborret mbretërore të veta dhe kanë kërkuar
ndihmën e tyre për t’i shkruar ligjet dhe programet e reformave të sistemit
politik dhe shoqëror, të orientuar kryesisht në zhvillimin e shteteve
kombëtare të fuqishme. Midis këtyre sundimtarëve, më të njohur kanë
qenë mbreti i Prusisë Frederiku II i quajtur Frederiku i Madh
(Friedrich II, 1712-1786), perandoresha e Rusisë, Katerina II e quajtur Katerina
e Madhe (1729-1796), Leopoldi II (Firence, 1797 – Romë, 1870), i
cili në vitet 1765-1790 ka qenë Duka i Madh i Toskanës dhe perandori austriak Jozefi
II (1741-1790). Jozefi ka qenë entuziast i tepërt dhe që ka bërë shumë
reforma. Reformat e tij nuk kanë pasur mbështetje të duhur. Madje ka pasur edhe
revolta të shumta. Sundimi i tij është bërë objekt talljeje. Më në fund, gati
të gjitha programet e reformave, janë tërhequr. Ministrat e vjetër Sebastiao
José de Carvalho e Melo (1699-1782) në Portugali dhe Johann Friedrich
Struensee (Halle, Gjermani, 1737 – Kopenhagë, 1772) në Danimarkë, po ashtu
kanë sunduar në përputhje me idealet e iluminizmit.
Iluminizmi britanik, Skocia – Një prej prijatarëve të iluminizmit skocez ka qenë Adam
Smit (Adam Smith), baba i shkencës moderne të ekonomisë.
Deri në vitin 1750, në qytetet e mëdha të Skocisë, tanimë ishte krijuar rrjeti
i infrastrukturës intelektuale universitare, i shoqërive të
debateve, i bibliotekave, i revistave, i muzeve dhe i lozhave të masonëve. Ky
rrjet i institucioneve në Skoci ka qenë “kryesisht liberal kalvinist, në
vijën e Njutnit dhe për nga karakteri, i orientuar në dizajn, gjë që ka luajtur
rol të madh në zhvillimin e iluminizmit përtej atlantikut”. Volteri (Voltaire)
deklaroi në Francë: “Për të gjitha idetë tona mbi qytetërimin, ne i
drejtojmë sytë kah Skocia”. Edhe skocezët i kanë përcjellë me vëmendje
idetë iluministe në Francë. Historiani Bruce Philip Lenman (1938-) thotë:
“Arritje kryesore e skocezëve ka qenë aftësia e re për t’i njohur dhe për
t’i interpretuar rrethanat shoqërore”. Filozofi i parë i rëndësishëm i iluminizmit
skocez ka qenë Frensis Haçeson (Francis Hutcheson, 1694-1746), i cili në
vitet 1729-1746 ishte profesor i filozofisë në Universitetin e Glazgovit
(Glasgow). Ka qenë filozof i moralit. Ka gjetur alternativën ndaj
ideve të Tomas Hobsit (Thomas Hobbes). Një prej kontributeve të
rëndësishme të tij për filozofinë është parimi utilitarist dhe konsekuecialist
se vlerë është ajo “që u sjell lumturi më të madhe sa më shumë njerëzve”.
Një pjesë e madhe e mendimeve të tij është inkorporuar në metodën
shkencore (natyra e njohurive, e provave, e përvojës dhe e shkakut).
Qëndrime të caktuara moderne lidhur me shkencën dhe religjionin kanë zhvilluar
dishepujt e tij Dejvid Hjum (David Hume) dhe ekonomisti anglez, studiues i etikës Adam Smit (Adam
Smith, 1727-1790). Hjumi u bë figurë e rëndësishme e traditës së skepticizmit
dhe të empirizmit në filozofi. Ai dhe mendimtarët e tjerë të
iluminizmit skocez e zhvilluan shkencën për natyrën njerëzore, të
shprehur historikisht në veprat e linguistit dhe filozofit skocez Xhejms
Barnet (James Burnett, 1714-1799), të filozofit dhe historianit skocez Adam
Ferguson (1723-1816), të filozofit skocez Xhon Milar (John Millar,
1735-1801) dhe të historianit skocez Uilliam Robertson (William
Robertson, 1721-1793). Studimet shkencore të sjelljes së njerëzve në kulturat e
vjetra dhe primitive i kanë lidhur me vetëdijen e fortë për forcat determinonte
të modernes. Nga kjo lëvizje është zhvilluar sociologjia moderne.
Konceptet filozofike të Hjumit kanë ndikuar në mënyrë të drejtpërdrejtë
te shtetari dhe presidenti amerikan Xhejms Medison (James Madison,
1751-1836), rrjedhimisht edhe në Kushtetutën e ShBA-së. Këto koncepte i ka
popullarizuar filozofi dhe matematikani skocez Dagald Stjuart (Dugald
Stewart, 1753-1828), duke u bërë edhe bazë e liberalizmit klasik.
Adam Smiti boton librin “Pasuria e kombeve” (The Wealth of Nations, 1776)
që shpesh është konsideruar si vepër e parë e ekonomisë moderne. Ajo ka pasur
efekt momental në politikën ekonomike britanike që vlen edhe sot në shekullin
XXI. Vatra e iluminizmit skocez ka lëvizur prej temave intelektuale dh
ekonomike deri në ato shkencore, siç janë punimet e fizikanit dhe kimistit
skocez Uilliam Kullen (William Cullen, 1710-1790), të agronomit skocez Xhejms
Anderson (James Anderson, 1739-1808), të kimistit dhe të fizikanit skocez Xhozef
Blejk (Joseph Black, 1728-1799) dhe të gjeologut të parë modern, skocezit Xhejms
Haton (James Hutton, 1726-1797).
Frensis Haçesoni (Hutcheson), Adam Smiti dhe Dejvid Hjumi (Davide
Hume) e çelën rrugën e modernizimit të Skocisë dhe të mbarë botës atlantike.
Babai i iluminizmit skocez, Haçeson (Hutcheson), predikonte liri
politike dhe të drejtën e popujve për t’u ngritur kundër tiranisë. Adam
Smiti në veprën monumentale të vet “Pasuria e kombeve” (Wealth of
Nations, 1776), e ka lëvizur lirinë në sferën e tregtisë dhe të
ekonomisë botërore. Dejvid Hjumi (Hume) ndërkaq, i zhvilloi konceptet
filozofike të cilat ndikuan në mënyrë të drejtpërdrejtë te shtetari, më vonë
president amerikan Xhejms Medison (James Madison) dhe rrjedhimisht edhe
në Kushtetutën e ShBA-së. Në përparimin e shkencës, ndikoi midis tjerash edhe
zbulimi i dyoksidit të karbonit nga kimisti Xhozef Blejk (Joseph
Blacke), argumenti i kohës së thellë në gjeologji i Xhejms
Haton-it (James Hutton) si dhe zbulimi i makinës me avull i inxhinierit
skocez, Xhejms Vat (James Watt, 1736-1819). Shkolla e mjekësisë e
Universitetit në Edinburg, ishte institucioni shkencor kryesor i Evropës.
Studentët nga vende të largëta vinin në këtë universitet për të studiuar kiminë
me Uilliam Kullenin (William Cullen), me Xhejms Blejkun (James
Black) dhe me mjekun britanik Tomas Çarls Houp (Thomas Charles Hope,
1766-1844), me Xhon Uellkerin (John
Walker) dhe me Robert Xhejmsin (Robert James), anatominë me
profesorin e anatomisë Aleksandër Monro (Alexander Monro, 1697-1767)
primus, secondus dhe tertius.
Faza e dytë e
iluminizmit skocez, e viteve 1780-1810 e këndej përbëhet prej gjeneratës së re
të dijetarëve. Këta ishin të orientuar për popullarizimin e ideve të paraardhësve
të vet. Rezultati është riinterpretimi dhe popullarizimi i iluminizmit skocez
si një mori idealesh që kanë ushtruar ndikim thelbësor në zhvillimin e politikës
liberale dhe në sistemin universitar të Britanisë, të ShBA-së, më vonë
edhe të Australisë. Udhëheqës i kësaj lëvizjeje de fakto ka qenë Dagald
Stjuart (Dugald Stewart). Pjesëtarë të tjerë të rëndësishëm të brezit të ri
të iluminizmit skocez kanë qenë romancieru dhe poeti skocez Uolltër Skot (Walter
Scott, 1771-11832), avokati dhe shkrimtari skocez Alexander Fraser Tytler (1747-1813),
politikani dhe gjeologu skocez Xhejms Holl (James Hall, 1761-1832) dhe
matematikani skocez, profesor i filozofisë natyrale Xhon Plejfer (John
Playfair, 1748-1819). Dagald Stjuart ka qenë student i filozofit dhe
historianit skocez Adam Ferguson (1723-1816) në Edinburg. Në
vitet 1771 dhe 1772 ndoqi mësimet e profesorit të etikës Tomas Rid (Thomas
Reid, 1710-1796) në Glazgov (Glasgow). Tomas Rid (Thomas Reid) ka ushtruan
ndikim vendimtar në zhvillimin filozofik të Dagald Stjuartit (Dugald
Stewart), më shumë se Adam Fergusoni. Edhe pse interesimi kryesor i Dagald
Stjuarit ishte filozofia, në moshën
25-vjeçare ai u bë profesor i matematikës në Edinburg. Në vitet 1778-1779 D.
Stjuarti e zëvendësoi përkohësisht Fergusonin në katedrën e filozofisë morale,
kur ai qëndroi në Amerikë. Në vitin 1785, D. Stjuarti e mori pozitën e babait
të vet Metju Stjuart (Matthew Stewart) në katedrën e matematikës. Këtë
katedër e mbajti 25 vjet, deri në pensionim, në vitin 1810. Me ligjëratat dhe
me veprat e veta, Dagald Stjuart ushtroi ndikim të madh në klimën intelektuale
të kohës së vet. Tërhoqi studentë nga Anglia, nga Evropa dhe nga Amerika, si
dhe studentët lokalë. Gjyqtari i shquar skocez, student i Dagald Stjuartit,
Lordi Cockburn, thotë: “Ligjëratat e Stjuarit më dukeshin sikur qielli kur
hapet. Ai është një prej oratorëve didaktikë më të mëdhenj”. Në vitin 1790
e këndej, Stjuarti ligjëronte në Universitetin e Edinburgut. Më vonë, qëndrimet
e veta ia përcillte publikut britanik nëpërmjet librave dhe eseve të veta të
botuara nëpër revista në Mbretërinë Britanike. Këto publikime iluminizmit të
vonshëm, në kombinim me shumë libra të tij, patën ndikim të madh mbi utilitarizmin,
psikologjinë, metafizikën, ekonominë politike. Patën ndikim vendimtar
mbi liberalizmin klasik të shekullit XIX.
* * *
Iluminizmi anglez – Në vitin 1651, filozofi anglez Tomas Hobs (Thomas
Hobbes, 1588-1679) i cili rreth 20 vjet qëndroi në Francë, botoi librin “Leviatan”
(Leviathan) me të cilën i vuri bazat e teorisë së marrëveshjes
shoqërore. Edhe pse ishte ithtar i monarkisë absolute,
Hobsi i zhvilloi po ashtu edhe disa nga bazat e mendimit liberal evropian: të drejtën e individit, barazinë
natyrore të të gjithë njerëzve, karakterin artificial të rregullimit politik,
të cilën më vonë e solli deri në dallimin ndërmjet shoqërisë civile dhe
shtetit, pikëpamjen se çdo pushtet politik legjitim duhet të jetë
“përfaqësues” dhe i bazuar në pëlqimin e njerëzve, interpretimin liberal të
ligjeve që i lë njerëzit të lirë për të bërë atë që duan, derisa një gjë e
tillë nuk ndalohet në mënyrë eksplicite (shprehimisht) me ligj. Filozofi anglez
Xhon Lok (John Locke, 1632-1704) studioi në Oksford (Oxford) shkencat e
natyrës, mjekësinë dhe filozofinë. Ishte njëri prej mendimtarëve më me ndikim
të iluminizmit. Ushtroi ndikim mbi shumë mendimtarë të tjerë, përfshi edhe
filozofin dhe shkrimtarin francez Zhan Zhak Ruso (Jean Jacques Rousseau,
1712-1778) dhe shkrimtarin, historianin, publicistin dhe filozofin francez Volter
(emri i vërtetë François Marie Arouet, 1694-1778). Xhon Loku kontribuoi në
lëmenjtë, si: epistemiologji (shkenca mbi njohjen, shkenca mbi diturinë dhe
dijen), filozofi e gjuhës, filozofi e mendjes, metafizikë, teologji racionale,
etikë dhe filozofi politike. Xhon Loku ishte i lidhur ngushtë me Entoni
Eshli Kuper (Anthony Ashley Cooper, 1621-1683) Konti i Parë i
Shaftesbury-t, udhëheqës i grupit parlamentar që më vonë u shndërrua në parti
të vigistëve (whig)*. Xhon Loku sot njohët për liberalizmin e vet
në teorinë politike. Ai e zhvilloi në mënyrë plotësuese teorinë e
marrëveshjes shoqërore, idenë në filozofinë politike tipike për të dhe për
Rusonë. Sipas kësaj teorie, qeveria dhe subjektet e saj hyjnë në marrëveshje të
padeklaruar, kur qeveria e merr forcën (pushtetin). Autoriteti i qeverisë duhet
të burojë nga pëlqimi i atyre që qeverisen. Sipas Lokut, individët kanë të
drejtë për “jetë, për lirë dhe për pronësi”. Sipas tij, e drejta natyrore mbi
pronësinë buron nga puna. Në vitin 1706, duke u bazuar në mësimet e Lokut, Anthony
Ashley Cooper, Konti i Tretë i Shaftesbury-it, shkruan: “Nëpër botë po
përhapet një dritë e fuqishme, posaçërisht nga këto dy kombe të lira – Anglisë
dhe Holandës. Tani, punët e Evropës kthehen kah ata”.
Shkrimtarja
britanike me prejardhje irlandeze, veprimtare e lëvizjes feministe Meri
Uallstankraft (Mary Wollstonecraft, 1759-1797) ka qenë një prej filozofeve
feministe angleze më të hershme. Angazhohej për një shoqëri të bazuar në arsye
dhe femrat, njësoj si meshkujt, të trajtohen si qenie të arsyeshme. Është
autore e veprës “A Vindication of the Rights of Woman” (1791). Në këtë
vepër, ajo shprehet kundër mendimeve të Zhan Zhak Rusoit për epërsinë e
burrit dhe vihet në mbrojtje të barazisë së femrës për shkollim. Në vitin 1797
u martua me sociologun dhe romancierin britanik Uilliam Goduin (William Godwin,
1756-1836) dhe vdiq pak ditë pasi e lindi vajzën Meri Shelli* (Mary
Shelley).
Shënim: Meri
Uollstonkraft Shelli (Mary Wollstonecraft Shelley, 1797-1851) shkrimtare
britanike. Ishte bija e sociologut dhe romancierit britanik Uilliam Goduin
(William Godwin, 1756-1836) dhe e Meri Uallstankraft (Mary
Wollstonecraft). Më 1814, Meri Shelli (Mary Shelley) iku me të dashurin, poetin
britanik Persi Bish Shelli (Percy Bysshe Shelley, 1792-1822), duke u bërë
më 1816 gruaja e tij e dytë. Është autore e romanit me tmerre “Frankenshtajn”
(Frankenstein, or the Modern Prometheus, 1818). Poeti romantik Persi
Bish Shelli (Percy Bysshe Shelley), më 1814 e prishi martesën e parë dhe
iku jashtë shtetit me të dashurën, Meri Goduin (Mary Wollstonecraft
Godwin) dhe me motrën e saj nga njerka, Clare Claimont. Më 1816 u martua
me Merin.
Shënim: whig – emërtim
i partisë politike në Angli, në shekujt XVII – XIX, e cila mbështetej në
borgjezinë financiare, në elementet e të kamurve të cilët janë pasuruar si dhe
te përfaqësuesit e kapitalit tregtar; partia vig (whig) është paraardhëse e
partisë së sotme liberale angleze.
* * *
Trembëdhjetë kolonitë amerikane – Rol të rëndësishëm për përhapjen e ideve të
iluminizmit në Botën e re kanë pasur politikani, shpikësi dhe eseisti amerikan Benjamin
Franklin (1706-1790) dhe shtetari amerikan, president i 3-të i ShBA-së,
njëri prej hartuesve kryesor të Deklaratës së pavarësisë (1776), Tomas
Xheferson (Thomas Jefferson, 1743-1826). Njëherazi, këta ndikuan edhe te
mendimtarët britanikë dhe francezë. Mendimtarët amerikanë i ndoqën fuqimisht
idetë politike të iluministëve anglezë dhe skocezë, si dhe të disa mendimtarëve
francezë, si për shembull të juristit, sociologut, mendimtarit politik dhe
filozofit francez Monteskjë (Charles Louis de Secondat, 1689-1755). Si deistë,
ishin nën ndikimin e filozofit anglez, Xhon Toland (John Toland,
1670-1722) dhe të filozofit anglez Metju Tindal (Matthews Tindal,
1656/57-1733). Gjatë iluminizmit, në kolonitë amerikane theksohej me të madhe ndjenja
e lirisë, demokracia, republikanizmi dhe toleranca fetare.
Përpjekjet për ta pajtuar shkencën me religjionin, rezultuan me flakjen masive
të profecive, të mrekullive dhe të parashikimeve apokaliptike. U parapëlqye deizmi,
gjë që vërehet në veprën “Epoka e arsyes” (The Age of Reason, 1794)
të publicistit britanik për çështje politike, Tomas Pein* (Thomas
Paine, 1737-1809) dhe në Biblën e shkurtër të Tomas Xhefersonit (Thomas
Jefferson), nga e cila janë hequr të gjitha aspektet mbinatyrore.
Shënim: Publicisti
britanik Tomas Pein (Thomas Peine), më 1774 emigroi në Amerikë.
Hodhi bazat e Deklaratës së Pavarësisë. Më 1787 u kthye në Angli, ku më 1791
botoi “The Rights of Man”. Aty mbronte Revolucioni francez si përgjigje
për “Reflections on the Revolution in France” (1790) të filozofit dhe
politikanit anglez Edmund Burke (1729-1797). Pikëpamjet e tij radikale e
shtynë qeverinë britanike ta akuzonte për tradhti dhe Peini u arratis në
Francë. Atje e mbështeti revolucionin, por e kundërshtoi ekzekutimin e
Luigjit XVI (1754-1793). U burgos për një vit, kohë gjatë së
cilës e shkroi veprën “Epoka e arsyes” (The Age of Reason, 1794),
kritikë ndaj krishterimit dogmatik.
Për shkak të veprimtarisë
së vet politike dhe zbulimeve në fizikë, Benjamin Franklini pati ndikim
të madh në Angli, në Skoci, në ShBA dhe në Francë. Gjatë iluminizmit, shkëmbimi
kulturor është kryer në të dyja anët e Atlantikut. Historiani dhe gazetari
amerikan Çarls C. Man (Charles C. Mann, 1955-) thotë se mendimtarët si Tomas
Pein (Thomas Paine), Xhon Loku (John Lock) dhe Zhan Zhak Ruso (Jean
Jacques Rousseau), traditat e indianëve të Amerikës i theksonin si shembull të
lirisë natyrore.