Kulturë
Albert Habazaj: Një pishë e ndezur kombëtare
E marte, 14.07.2020, 07:13 PM
Një pishë e ndezur kombëtare, kushtuar librit “Kënga ime je Palasë”, të studiuesit, poetit dhe historianit Odise Çaçi
Nga MSc.
Albert HABAZAJ
Një
atdhetar i çmuar nga Himara jonë, [poet dhe pedagog historie] docent Odise Çaçi
po i flet kohës me zërin e gjakut e të shpirtit …
Që nga data 30 shtator2009 deri
më sot e në vijim, çdo mëngjes unë përshëndetem, sa hap Bibliotekën e
Universitetit ku punoj, me librin “Kënga
ime je Palasë”, sepse e kam në tavolinën time të punës si libër
të veçantë.Edhe kur mbyll orarin zyrtar, i them mirupafshim nesër “Këngës”, së
Odisesë, sepse më freskon gjakun kombëtar dhe frymën e dashurisë për
vendlindjen.Odiseja, në librin e dhuruar më ka lënë një autograf të çmuar:
“Mikut dhe shokut tim, Albert Abazi [Habazaj], besnik nga Tërbaçi i
traditave e Lavdisë! Njeriut që ndezi shkëndijat tek unë për
rrugën e poezisë!”. Me respekt Odise Çaçi (Firma). Libri blihet e
shitet.Autografi kushton shumë, ai as blihet, as shitet dot.Faleminderit,
Odise, miku im i vjetër me vlera të larta! Mua më kanë dhuruar shumë libra,
miqtë e mi që shkruajnë.Edhe unë, po ashtu kam
dhuruar librat e mia miqve të mirë.Libri yt, i dashur vëlla Odise, më ka lënë
mbresa të pashlyeshme, që me leximin e parë, atë ditë të mërkurë të 30
shtatorit, që më fale librin tënd, e çdo herë që e rilexoj, e studioj me
dëshirë.
Miqësisht në respekt të penës tënde, në adhurim të
shpirtit tënd të zjarrtë, që më ngjan me një pishë të ndezur për
Atdhe e Kulturë, po të lë me shkrim mendimet e mia për poezitë e librit “Kënga ime je Palasë”, i strukturuar
poetikisht me 5 cikle.
Cikli i
parë hapet me vjershën “Palasa ime je”, ku ndjej menjëherë sa lexoj këtë vjershë: histori,
atdhetari,ndjenjë. Veçoj vargjet “Mali
këngë dhe re, /shaluar mbi vitet”, thjesht natyrshëm, figurat
stilistike bien në këtë strofë si ato qershitë e pjekura. Më pëlqen
strofa: “Vitesh ndër tabore, /Me armiq
të pa fe,/Detit dallgë eri,/Malit shqotë e re”/. Ndihet nervi poetik,
që pulson me ndjenjën kombëtare.Te strofa VI evidentohet se amaneti bëhet
këngë e kënga simbol e simboli është flamuri, prandaj ti këndon me të
vërtetë si bir i Palasës, Himarës, Labërisë, Vlorës e Shqipërisë: “Për nderin e kësaj toke,/Flamuri
kullon gjak”.
Nga kënga e dytë “I
dehur prej bukurisë”, më mbetën në mendje vargje te tilla kuptimplote
si “Rrapi i Palasës”, “motak me Skënderbenë”. Paralelja e hequr
historikisht nëpërmjet vargjeve është e qartë.Këtu jemi Shqipëri,
Himarë,jemi arbër me rrënjë, sepse siç shkruan më tej “Bilbilenjtë”, Miro Tërbaçi, /Ti i mbaje për pushim,/Rrënjët e tua, thellë shekuj,/I thanë
damarët tradhëtisë”.Dhe ai, Rrapi Legjendar i Palasës u mbetet
brezave “një fragment historie”.Personalisht
të jam dy herë mirënjohës, si tërbaçiot, që ti vlerëson Miro Tërbaçin, bijën
trime të fshatit tim dhe Bilbilenjtë, të cilëve të parët e mi u dhanë besën, i
strehuan dhe sakrifikuan veten e tyre, por edhe kreshnikët e Labërisë ua shlyen
nderin me jetë.
Te vjersha “Gdhendur
në legjendë”, kushtuar Ali Pashë Tepelenës, ndjej në tërësi të ndezur
atë zjarrin epik me vargje të goditura si “trim Ali Pasha,/ flakë e vetetimës”. E bukur është dhe strofa
e dytë, e shtata, apo vargje si “vitet
qysh të rrudhën,/thinjat të mbuluan”, apo “si vetëtimë trimi”, ku autori portretizon këtë figurë
interesante e komplekse të historisë së pashallëqeve shqiptare të viteve
1787-1810, siç ishte Ali Tepelena.Strofa e tretë mund të ishte ndërtuar dhe
kështu: “Mbi kalë më kujton,/Gjergjin
tonë, kolosin,/ Tutje horizontit,/ Aleksandër Mollosin”Te vjersha “E bukura gjuhë”, në strofën e dytë “Po ç`e do që ftesa,/ e shkruar greqisht,/
seç ma prishi mëndjen,/ seç u ndjeva ligsht” shfaqet i
shqetësuar shqiptari i pastër.Në dy vargjet që vijojnë “Vallë si humbën fjalët,/fjalët pellazgjike”,
ndjejmë dhembjen kushtruese të autorit.Është dhimbje e apel për të
gjithë ne.Dhe shpresa kurorëzohet me dy vargjet finale: “Shqipja-gjuhë e zemrës,/ krahët i bën flatra”,
për fluturimin e kthjellët të kulturës sonë qytetare.Është po aty shumë
simbolike fotografia e autorit me akademikun Shaban Demiraj, vlonjatin që
mbjell Lule Shqipe.
Te vjersha “Pashka
në Palasë”, sidomos tekvjersha e dytë, vargjet 5-8 dhe vargjet
f.17-18, vërej se, ngaqë merr dhe bekimin e Nolit, autori nuk pajtohet me
padrejtësitë e zotërinjve të mëdhenj, që e duan Shqipërinë thelë për të
joshur orekset e tyre shovene. Tre vargjet e fundit: “Dhe Pashka do të vijë,/Prapë një vit
më pas,/Le të na flasë Bibla,/Shqip me zë të qartë”, vërej besimin qytetar
dhe intelektual të autorit, gjë që vjen nga guximi i motivuar i një studiuesi
serioz të historisë së lashtë të këtyre trojeve me rrënjë pellazgjike.
Te vjersha të tjetëra si “Shqiponja e këtij vatani”(kushtuar
Himarës), dalloj vargje që të lëndojnë frymëmarrjen kombëtare
si “Ëndër dhe fjalë, /Ligatë e pa
shpresë”, apo “Dil himariot, dil,
/dëftoje cili je!”, që të mbushin me një rrebesh burrëror për të
treguar integritetin tokësor të Himarës sonë... Mbresa të lënë vargjet:“Kush e helmoi plakun e Kombit…/…Evropa
plakë/, si ulkonjë, përpjekur” te vjersha “Evropa Plakë” “Shqiponja në
flamur,/sypafjetur kurdoherë”, te “I
pari Flamurtar”, ku autori i drejtohet Evropës “Ta kesh për
nder,/ se ne “Ishim mbroje trimërie, për ty në epokën e Kastriotit, se
Shqipëria te vjersha “Shtiza
e Flamurit”, veçoj strofën e dytë: “Shtiza e Flamurit”, Shtylla e një Kombi,/ Nuk Harrohet lehtë, /Ai që e
mbolli”. Me vargje të thjeshta ngre në madhështi kujtesën popullore
dhe adhurimin për simbolet kombëtare si Flamuri dhe Ismail Qemali.
Vjersha “Komisar”(atyre
që ju përkushtuan Shqipërisë),e shkruar sipas frymës së stilit Nolian, është ë
vërtetë, e dhembshur, me pathos e nderim të merituar, për ata që dritëruan si komisarë
të Lirisë, jo përata që abuzuan e donin ta shuanin Lirinë.Spikasin
vargjet “Baltë u hodh përmbi ty,/ Kur mbi
terrin mbetet dritë/…Komisar, ku je pse s`dukesh…/As po epesh, as
po zhdukesh”, në këtë kohë të tallazitur, ku hipokritët zhgërryejnë
idealin e paster, por autori e mbyll vjershën me strofën domethënëse: “Po u zbardh pendë e korbit,/Do zbardhet e
kuqja e Flamurit, / Aq do e humbë komisari,/ Është vlerë e një burri”.
Te vjersha “Lapidari”,
fiksoj kaq: Autori e cilëson lapidarian “Kujtesë
e Kombit”, Histori e gjallë.Kaq vlen.Të tjerat janë mbushje.Ka dhe
vargje të lehta…
Tek Vjersha “Populli”
më bën përshtypje se shikoj poezi moderne me palcë dashurie për historinë e
kombeve te globit. “Shtëpitë
krah për krah,/ Zemra të ngrira... Përse kjo ngrirje?... Jep mesazhin
e dashurisë njerëzore e respetit reciprok.Dhe kujton klithmërisht me
qytetarin: “Popuj, /Ruajuni nga
Antarktida!”.
Te poezia “Jeta”,
veçoj vargjet: “Në këtë planet të
vjetër,/shkoj e vij si refugjat,/ Jeta është prostitutë,/herë të
puth e herë të shan”, apo konkluzimi jetësor: “Kur të ikën buzëqeshja,/Nuk ka më kuptim jeta”/. Te “Jeta” vërej një koncept të pasur
filozofiko - ndjesor, ose më saktë koncentrat në vargje që merr trajtën e
një monumenti të trishtuar.
Në çdo poezi të librit, që më dhuroi Odiseja, kam bërë shënimet
e mia, me shumë dashamirësi, siç i vlerësoj unë, si për Albertin, jo për
Odisenë.Kjo nga që e çmoj kulturën e tij, njohuritë serioze për historinë,shpirtin
e tij atdhetar, shqetësimin intelektual dhe dashurinë për vendlindjen, që duhet
të jetë e para për çdo njeri, aq më tepër, për atë që guxon dhe e përdor
(jo shpërdorues) penën.
Te vjersha e shkurtër me tetë vargje “Pashka dhe 5 maji shqiptar”.
“5 maji/, Martir/ Edhe Pashkë/Dy pika
gjaku/Plazmë e historisë/Lot/Edhe lule/ Në gji të Kombit/… ka ritëm, art,
atdhe konkret.Kam lënë këtë shënim:Bukur!Kjo është poezia dinjitoze!
Te “5 Maj 2002”
ndihet ndjenja reale, lëndore e respektit përata që u flijuan për Ne dhe
i kemi në Panteon. “Heshtur rrinë ata/ Po
dheu gjëmon/ atje ku mermeri i skalitur/ Me yllin e kuq/Rrëshqet,
rrëshqet…/Pret një lulekuq”!?
Edhe te poezia tjetër “Lapidari”, spikasin dy vargjet e para të ndërtuara sipas
motiveve popullore “Në lëndinat
ngritur,/Krenaria e Kohës”. Ka dhe shumë vargje të tjera,
të thjeshta, pa shumë lëng figurativ, por libri shquan për mushtin shqiptarisht
të ëmbël, të dashur, që të jep edukim atdhetar. Vjershën “Shkodra” do ta quaja Kamerë në
Vargje, për Shkodër Loken me emër.
Te “Pisha Flamur”,
kam shënuar: “Duke qenë historian, autori në vargje u mëson brezave, por edhe
njerëzve sot historinë e këtyre trevave, i njeh personalitetet që kanë
vepruar dhe për të cilët dëshmitare ka qënë “Pisha Flamur”.Me këto 18 vjersha
plotëson autori Ciklin e parë të librit me nëntitullin e brendshëm: “E kaluara:Gjak vetëtime, Këngë zemre”.
Ciklin
e dytë: “Këngët e
vendlindjes” autori e nis me vargjet: “Gjaku
e shpirti i një populli,/Qëndron tek dheu Amë…”.Tamam një fjalë e urtë. Në
këtë cikël nis Kënga e Parë: “Mbi shpinë
të shekujve”.E shkurtër në vargje, vetëm tetë, e gjatë në mendim.Në
vargjet: “Mbi shpinë të
shekujve…/Nëpër zë të erës.../Këmbët thellë në Jon”, duket art i kthjellët
dhe gdhëndje mendimtari e fjalës së shkruar, qartësisht, e daltuar me guxim nga
autori. Më tej vazhdojnë disa poezi të lehta, që më tepër janë përpjekje
morale të edukimit atdhetar për brezat që të mos e harrojnë
historinë dhe të kenë gjithmonë mall për vendlindjen.Nostalgjia e
autorit shfaqet e brendshme e burimore për vendlindjen e tij, kur zë e kujton
vendet e toponimet, sepse përmbi zonjën Palasë janë majat që mbledhin
perënditë , sepse “Në këmbë të Shën
Jorgjit,/shtrihet Shën Ilia,/ Me mjekër të bardhë,/Yll nga perëndia”.Me
këto vargje autori injekton dhe tek ne respektin për Palasën,
krijojmë, apo plotësojmë një imazh adhurimi për këtë vend ku “Fshati i bukur në bregore,/ me bregdetin
kuvendon/”, që fuqi i jep trimit, që burim i jep mirësisë, ndaj e quan
autori vendlindjen e tij sot me të drejtë: “Palasë,
dritë e syrit”. Kurbeti, plaga e hapur, si kudo ndihet dhe në Palasë ndaj “Nëna vështron nga deti,/Me dallgët nis
kuvendimin”, sepse kanë ikur, si gjithë shqiptarët, refugjatë në vende të
tjera, deri në Australi e Kanada si “Zogj
shtegtarë në shqotë”, jo vetëm palasikotët, por gjithe shqiptarët duhet të
kthehen e të kontribuojnë këtu, të ndihen në vendin e tyre mirë e të
dobishëm. Nëse dikur i degdiste jatagani osman dhe pas 1830-ës dhe ai grek, po
sot?Varfëria???!!!Vendi ynë është me resurse të begata. Truri i Kombit, gjaku i
Kombit e ka këtu vlerën, mbi rrënjën e ullirit, mbi këtë dhè të lashtë,
tëbollshëm për të bërë një jetë normale dhe për të realizuar zhvillimin
dhe përparimin.Ky është dhe mesazhi që përçon autori, jo vetëm për lexuesin e
librit, por për të gjithë shqiptarët kudo që janë sot... Një vjershë është
ribotuar në libër (ajo “I dehur prej
bukurisë), ndoshta gabim nga pakujdesia e shtypshkronjës, po a e dini që më
pëlqeu ribotimi i saj, se duketsikur autori me shpirt këmbëngul “Krenohemi me historinë tonë”.Ta çojmë përpara
në kohët e sotme me këtë krenari, të mos rrënohet, se është thesari ynë.
Te “Gjeneralët e
Palasës”,autori u thur himn atyre kapedanëve me pallë,si Zaho Jorgji, Zhani
Palasikoti, Ilia Leka, Damian Palasikoti, Aleks Brana, Jovan LLongo, Mëhill
Naçi etj, “ushqyer me qumësht mali”,
sepse në kohën që ata bënë “Në Shën
Dhimitër fëmijët,/Lodronin me perëndinë”, sepse dhe kur i goditi
shigjeta e armikut, me gjakun që u ndizte në gjoks lanë amanetin: “Ruani Shën Sofinë e artë!” se është Nderi
iKombit tonë. Po në këtë vjershë ndjej dhembjen e përçudnimit të besimit
fetar, që ishim të krishterë dhe perandorët turkoshakë na mballosën
myslimanizmin, që s`ka të bëjë me rrënjët tona, me origjinën tonë. “Kjo Palasa, fshat i rrallë,/Nxori goxha
gjeneralë…/ Sot varka e hedhur në det,/ një vapor po tërheq”.Këto vargje
nuk duan komente të tepërta.
Cikli
i tretë nis me këto vargje të vetë autorit: “Plagë kurbeti”, “Shpresë e këngë/, Palasa u thërret”...Është tashmë i ravijëzuar
meraku, shqetësimi dhe mendimi i autorit që bijtë të kthehen te Nëna dhe
për këtë që te meditimi “Lisi
shekullor”, kujton hijeshinë e vendit ku “Zogjtë cicëronin, /Si zogjtë fëmijët”... ku “në ujrat e Jonit, /presin perënditë”. Odiseja ka një adhurim hyjnor,
gati mitologjik për vendlindjen, për gurët e Krecit, për fshatin e braktisur; u
thotë vëllezërve shqiptarë te “Balta
mëmëdhetare”, me qortim ruhuni nga buzëqeshjet cinike, se të
ngulin thikën, siç kanë bërë, hiqini syzet e errëta ndaj Shqipërisë se e kemi “motër, mëmë e babë”, o të shkretë.!
Te “Penëartët
për Shqipërinë” autori merr si model referimi Çajupin,
Naimin,Migjenin,Nolin, Dritëroin,Aleks Çaçin,Petro Markon,Jakov Xoxën, si edhe
plakun Balë e Nik Petën, jo thjesht për nostalgji ndaj vendit “ku shqiptari u flet qiejve”, por që ta
duam si sytë e ballit këtë vend, sepse Kalorësi i Lirisë Petro Marko “me thonj do i mbyste/ata që
zhdukën ullinjtë”, sepse “jemi
Himariotë shqiptarë!”.
Klithma atdhetare e autorit si një Mëmë e drobitur arrin
kulmin me vargjet: “Ku veni o trima, o djema,/Një
komb mori arratinë!”... Nuk dua ta kujtoj strofën e fundit të kësaj
vjershe, kur “Shqipen e zuri
sikleti”, sepse ndjen një trishtim fatal, realitet të hidhur.
Te vjersha “Brengë
refugjati”, f.69, kam lënë këtë shënim: Fan Noli ynë i vogël.... Si ritëm,
si motiv në trajtën e kohës që jetojmë, pra në këtë vjershë unë ndjej një
gërshetim në minaturë të shpirtit të gurrës popullore me një eshtër të
Fan Nolit!Kam sugjerimin që vargu I strofës I “Pa shpresë, i venitur”, për efekte të rimës, apo më saktë të
muzikalitetit të rimës metrike mund të bëhej “Pa shpresë e i venitur”, po kështu vargu I, strofa III “Pres me shpresë në udhë” mund të
bëhej “Edhe pres me shpresë në udhë”…,
apo po në këtë strofë dy vargjet e fundit: “dhe në fund vjen qeraja/ nisi kuja, vjen hataja”... jo
thjesht në respekt të Fan Nolit.
Te vjersha “Njeriu
flori” kam shënuar: “E mirë si thënie, veçse moralizuese. Ndërsa tek vjersha
“Iku Behari”, vlerësoj vargun III dhe
IV të strofës II: “Mushkonja mbi
krye,/porsi avion”, shënoj:Ç’thënie! Krahasim i bukur, por i dhëmbshur, se
bëhet fjalë për këto troje. Strofa e fundit, e treta është e
zakonshme, e rëndomtë, s`ka finale poetike.
Te vjersha “Mall i
Nënës”, jam ndalur goxha e kam lënë këto shënime: Të gjithë
bijtë e Nënave, qofshin mbretër, presidentë,apo dhe fermerë qofshin, të dinë e
të kuptojnë që Nëna është, siç thotë Odise Jorgji Çaçi: “Nëna jonë e shtrënjtë, o jetë”, se
është thirrur NËNË ajo, që na ka bërë ne, që na ka nxjerrë nga barku i
saj në jetë. “Nënë, o e mira Nënë,/Mbaje
atë pikëz lot”, i shkruan djali Nënës, autori, miku im i vlefshëm dhe unë i
them: “Kurajo e vlefshme, Odise, je simbol i durimit, të halleve, që ke kaluar
(i kam shkruar në librin e tij shënimet që citoj). “Nënëmira, a kupton”, thotë Odiseja. Po, ky është varg i prekshëm, varg
derti, një kuvendim real, i dashur, me shqetësim i nënës, me birin e saj... Në
një vjershëz me katër strofa e përmend me dhëmbshuri e mall djali
Odiseja, ku tre herë shkruan:
“Nënë jonë, e shtrënjtë, o jetë;
“Nënë, o e mira Nënë;
“Nënë Mira, a kupton…
Vërej tre shkallëzime:
Vlerësim për Nënën, që na krijoi,
Dashurinë dhe respektin, e theksuar dy herë,që Nëna është
e mirë, se na bëri ne.
Po ne ç’do të bëjmë?
Koha ka kërkesa, koncepte, ide
praktike të reja. Prapë Nëna është mirësia. Nuk e shqetëson poeti Nënën, si
fëmijë i thotë: “A më kupton?”…dhe patjetër Nëna do ta kuptojë.
Poezia “Dikush më mungon”, për mua është deklarative, e ngrohtë, e thjeshtë,
por tepër njerëzore.
Poezia: “Përse harrove Atdhenë” është prozaike, por sidomos edhe pse
nuk ka figura të shumta artistike, strofave: “Ke të drejtë se kanë djersitur,/Baballarët me opinga,/Me pesë
kokrra ullinj rronin, /Për t`i mbajtur ato brinja”, do të mbahet mend, se
ka të vërtetën e kohës.Te vargjet 3, 4 të strofës III “Shtëpia si kala,/ po thërrmohet dita-ditës”, shkruan autori, duhet
të kuptojmë që po gremiset krenaria e brezave, ndaj të mbledhim mendtë e
kokës, se prapë na kujton Odiseja jemi “pellazgë” nga Bregu i Jonit… Pa u dukur, autori evindentohet
që ka njohuri për historinë në tërësi.Dhe unë nëpër faqet e librit “Palasa, Kënga ime je” futem e ndihem në
një botë pellazgjike, të lashtë,të lartë, të gjërë, të thellë, ndjej
rrënjët e mia të pa shkulura dot nga tramundanat.
Cikli
tjetër “Dashuria për
Njeriun” është pjesa më e vyer, e zemrës që nis me vargjet e sinqerta
e të vërteta për humanisten fisnike Nermin Vlora
Falachi: “Me aromë lirie/ ti u rrite
zonjë,/ madhështinë ia ngrite,/Dheut që rënkon”.Nermini është
shëmbëlltyrë e atdhetarisë së kulturuar për ne, ndaj dhe Odiseja
e cilëson “Zjarr nga zjarri i
dheut”.Ky varg del si një shpërthim nga bërthama ku rrënjëzoi
Pema e Qytetërimit që njeh bota njerëzore e ku Nermin shfaq vrullin
që e ka pushtuar për fuqinë e dhënë nga të parët e saj.
Te poezia me dy strofa
e tetë vargje të Odise Çaçit: “Takim
me Ali Podrimjen”, lexoj: “I
përkushtuar ai,/ I trishtuar ish,/ përse vallë një re/ përmbi vetull kish?/Mos
rëndonte kombi/ Që ndodhej në lak?!/ Trimit i flet syri,/ Goja ca
më pak…” dhe shkruaj në f.83 për këtë krijim të Odisesë: Kjo është poezia! Ndërkohë
kënaqem se ndjej vlerësim konkret për poetin, që është simbol i ekzistencës
kombëtare.
Te vjersha e thjeshtë
kushtuarpiktorit me famë botërore, Ibrahim Kodrës, me origjinë shqiptare
dhe me gjurmë në kulturën e re evropiane gjej këto vargje të frymëzuara: “Përkrah Pikasos, /Penelin e shkunde,
/Ngjyrat e Ylberit,/I zbrite, i puthe”, ndërsa tek vjersha e gjatë
“Petro Marko”, Vlorë, më
10.5.2008(Shqiponjë e Bregut të Detit”,
kemi horizont, kemi frymëmarrje. “Aty ku
flitet shqip,/Për Damian e Gjergj/ Aty ku fustanella/Jetonte e qetë”,
etj…Jepet në vargje natyrshëm, ajo krenari e qënësishme, ekzistente, e pa
bujshme për traditat e trevave tona, e bujshme e vlerësuar për botën
tutje, të qytetëruarën.Në vargjet “Shqetësimi
yt,/ vështrim shqiponje…” kemi një portret real, jo vetëm artistik
për Petro Markon nga autori. Kemi dy blloqe paralele, që lidhen si një bashkim
monolit i pathyer.Nga njëra anë, shqetësimi dhe vështrimi, nga ana tjetër Petro
Marko dhe Shqiponja. Lexoj vargjet: “Çfarë
nuk u tha/Për malin e Çikës/Qepallat e saj prisnin stuhitë,/ Malit kërkonin/ T’i
hiqninfuqinë/Shqiponjës sytë,/ Detit puhinë./ Stuhi mbi stuhi,/ Zgalemi i
Jonit/ Qerpiku s`ju drodh/ Petro Himariotit! Dhe shkruaj: Simboli në këto
12 vargje është në lartësi të merituar, që nuk mund të zëvendësohet
me vargje të tjera për Petro Markon, po e përsëris edhe një herë, për atë
kalorës me krahë të lirisë.Petro Marko është vigan idesh.Këtë e
evidenton edhe Odise Çaçi, që dukshëm dallon se është një bërthamë
petromarkoiste, sikurse edhe unë e ndjej veten… Në vargjet e
thjeshta nga ana artistike, por të mbarsura me çiltërsinë e ajrit
që merr nga Çika dhe Joni, shikoj të gjallë portretin e Petro
Markos dhe kujtoj vargjet popullore “Ah,
kjo gjuha arbërishte,/Është gjuhë trimërishte.”
Odiseja nuk mburret
që është nipi i euroditit shqiptar Aleks Gogo Çaçi, por e respekton
që u lind në Palasë dhe për këtë ndihet krenar, tregon se u rrit në
Myzeqe ku “Buka e Misrit/ I mbiu në
bark/ dhe Beun e kuq/ e shporri nga vetja,/ e donte nga ky komb ta
shporte. Te vargjet: “Aleks, baba
vëlla e nip/ Bregdeti i Jonit/Po jep shpirt/ Beton sot, dikur bunker/Vila
pashallarësh/ Pa pronë kanë mbirë/Në çdo cep të detit Jon/Vajtojnë
ullinjtë me oi…”. Derti i madh autorin e detyron t`i kthehet
paraardhësit të tij, Aleks Çaçit, t`i kërkojë mendjen e urtë, të qetë, të
qartë, sepse po qaset gjëma, po na prishet ajëri, po na bunkerizohet
frymëmarrja, po qajnë ullinjtë, si njerëzit.O Zot!Vargjet e fundit janë
thirrje për ullinjtë, për jetën, që po pritet të digjet…
Ky cikël mbyllet me dy lirika të sinqerta: “Aneta” dhe “Një zile telefoni”.Te “Aneta”
autori gurgullon romantizmin e shpirtit të tij njerëzor: “E qeshura tek ti zbardh,/Ti je dielli në shtëpi”/ Ti je Afro në
Agim,/ Je rrezja përmbi re”. Të gjitha superlativat që ka thurur
autori janë të pranueshme në këtë rast dhe s`kanë nevojë për asnjë
përforcim tjetër figurativ, sepse kemi një përfaqësim jetësor të qëndisur
artistikisht, siç di Odiseja.
Edhe vjershën kushtuar shokut të tij Luan Sina, po ta
shtrydhësh kullon mall sepse “Një zile
telefoni/ Oqeanin kaptoi/…Fjalët rrjedhin lotë”, kur “Malli shkrin gurin/Malli derdh lotin/ Malli
zgjon shpresat/ dhe pushton globin”, për mikun e vërtetë.
Te Cikli i fundit
“Fabula dhe filozofime” autori
shprehet se tek fabulat dhe aforizmat bën lojën e kujtesës. Te “Kuçedra” shoh një Aleks Çaçi të ri me
një fjalë figurative të pastër dhe një nerv të brendshëm tronditës.
Te “Qeni”
mbahet mend vargu IV: “Besnik
ti, zotnia jo”.Te “Pylli”, shikoj
dëshirën e Njeriut të Jetës te vargjet “Si ky blerim/Dua çdo njeri/ Ta ketë në shpirt/ Ta ketë në sy”.
Ka disa fabula të lehta më tej, por te “Macja” kam lënë shënimin: Fabul kuptimplote me mesazhe të qarta për
të përbuzur veset e këqia te njerëzit.
“Zemra” kalon
si një fllad, si erë e lehtë, e freskët, e këndshme.Po kështu “Ditë e mirë” kalon si një fllad, si erë
e lehtë, e freskët, e këndshme. Gjithashtu “Ditë
e mirë” është shkruar si një lirikë e pastër.Ndërsa te vjersha “Të pres” shoh një baba stoik për
dhembjen e Dritës së Syrit, edhe pse “dielli
u struk”, prêt, prêt…e rron me kujtimin e Albanit…
Te poezia “Besa”
kam lënë këtë shënim: Një e vërtetë rrënqethëse ku besa, që vlon aq shumë, më
shumë se floriri, të ngrijë si akulli. Te poezia “Urrejtje” shënoj: Poezi e bukur në formë e përmbjatje.Ka disa
vjersha të lehta përsëri, por gjithsesi të pranueshme për një
libër modest, (titujt e vjershave nuk i përmend, s`është nevoja).
Te vjersha “Perëndisë”,
autori shkruan: “Ju luta
Perëndisë/Përse e kryqëzuan Krishtin?/ Dhe ajo m`u përgjigj: “Për ju o njerëz
të mallkuar”!” -Kjo është poezia, lë shënimin tim:Pon Pilati e dënoi me
vdekje me mbërthim në kryq predikuesin moral e fetar, Jezusin, që u bë
Mesia, vetë Krishti për shërbesat ndaj mirësisë e çiltërsisë njerëzore, se u
sakrifikua për Njeriun e Mirë, sa u bë e mbetet simbol, por e keqja i
turret egërsisht të mirës, me smirën e saj barbare.E
kështu, dufi i poetit, i njeriut, filozofit shpërthen me katër vargje.
“A do të ketë një ditë vdekje”…është një poezi filozofike, e mbledhur,
serioze, shkruar me nota krenarie të përmbajtura. Me kaq i mbylla
shënimet e mia për librin me 120 faqe “Kënga ime je Palasë” të autorit Odise Çaçi, ku ndjeva kënaqësi, ku
u ndjeva njeri në çdo faqe që lexova, ku njoha më mirë botën shpirtërore të
mikut tim të mirë dhe konkludoj që te Odise Çaçi pashë profilin e tij të
plotë, si njeri që emeton dashuri njerëzore; si historian iguximshëm, si
studiues serioz, i kujdesshëm e këmbëngulës; si atdhetar i zjarrtë që e do
Shqipërinë shumë dhe vendlindjen, Palasën si dritën e syrit; njoha
intelektualin e vërtetë e kurajoz, që është aq i domosdoshëm, në kohën që
jetojmë, për kontributet qytetare e kombëtare që jep.Respekt njeriut që guxoi e
mori penën, nuk e shpërdoroi atë, por e përdori me zjarr të brendshëm atdhetar.
Respekte Odise Çaçit, që
respekton poezinë!
Vlorë,
e enjte, 21.01.2010
Me
respekt, Albert Rexhep Habazaj,
përgjegjës i Bibliotekës Shkencore “Nermin Vlora
Falaschi”, Universiteti “Ismail Qemali”,Vlorë
kryetar i Shoqatës së
Shkrimtarëve dhe Artistëve “Petro Marko”, Vlorë
*) Ky material,i përgatitur para
një dekade e më shumë, ndodhet me shkrim dore në arkivin e poetit dhe
historianit doc. Odise Çaçi, ish- pedagog në universitetin “Ismail Qemali”Vlorë
(sot në pension). Nuk është botuar më parë, por autori i shkrimit ndihet mirë
edhe letrarisht, që poeti qytetar, pajisur me kulturë qytetare, e kërkoi vetë
publikimin e shkrimit, edhe pse ngriten probleme që kërkojnë dashamirësi dhe
kuptueshmëri me ndershmëri letrare.