Kulturë
Haxhi Mehmetaj: Mozaiku i Orfeut në Vendenis
E diele, 12.07.2020, 06:31 PM
Mozaiku i Orfeut në Vendenis
Orfeu
sipas mitologjisë ishte këngëtari, muzikanti dhe poeti më i famshëm i
antikitetit. Kur këndonte dhe i binte lirës lumenjtë e ndalnin rrjedhën, pemët
i ofroheshin që ta mbronin nga rrezet e diellit , peshqit kërcenin mbi
sipërfaqe të detit, të gjitha shtazët e malit i përkuleshin para këmbeve, në
natyrë mbretëronte paqja dhe harmonia. Mozaiku i Orfeut i takon fundit të shekullit
III apo fillimit të shek. IV pas Krishtit. Rrethimi i figurës së Orfeut me
shtazë të egra ka qenë motiv i preferuar i ikonografisë së krishterë dhe ka
personifikuar Krishtin. Ka te ngjarë që edhe Orfeu i Vendenisit të jetë
personifikim i Krishtit para legalizimit të fesë së krishterë.
Nga
Haxhi MEHMETAJ
Në
fshatin Gllamnik të komunës së Podujevës ndodhen gjurmët e një qyteti autonom
dardan nga periudha e sundimit romak, i cili në burimet historike njihet më
emrat Vendenis Vindenis dhe Vindenae.
Kur me 1984 po bëheshin punime për hapjen e themeleve të një shtëpie u has në
gjurmët e një mozaiku, kryevepër e artit muziv në Dardani.
Mozaiku
i cili zbukuronte dyshemenë e një dhome të një objekti luksoz, mbase të një
pallati, të pajisur me ngrohje qendrore (hipokaustikë) shtrihej në një
sipërfaqe prej 9 x 7m2. Në qendër të pjesës më impozante të katrorit të
mozaikut përmasash 104 x 88cm është dhënë imazhi i Orfeut, në pozicion të ulur,
i kthyer nga ana e majtë. Më dorën e djathtë mban një zog, kurse më dorën e
majtë instrumentin muzikor, lirën. Orfeu është rrethuar më atribute. Në anën e
djathtë të tij ndodhen luani, leopardi dhe pëllumbi, kurse në anën e majtë pema
dhe gjarpri . Sipëri kokës së Orfeut është shkruar mbishkrimi në alfabetin grek
OP?YC. I terë kompozicioni i imazheve të
figurave brenda kornizës së katrorit është punuar më mjeshtri të rrallë, më
zaje katrorësh të vegjël shumëngjyrësh, dhe është rrethuar më motive
ornamentesh në përngjasim të shkronjës S. Kurse sipërfaqja jashtë kornizës së katrorit
është punuar më zaje katrorësh diç më të mëdhenj se sa sipërfaqja brenda
katrorit, në teknikën bardh e zi.
Orfeu
sipas mitologjisë ishte këngëtari, muzikanti dhe poeti më i famshëm i
antikitetit. Kur këndonte dhe i binte lirës lumenjtë e ndalnin rrjedhën, pemët
i ofroheshin që ta mbronin nga rrezet e diellit, peshqit kërcenin mbi sipërfaqe
të detit, të gjitha shtazët e malit i përkuleshin para këmbeve, në natyrë
mbretëronte paqja dhe harmonia.
Orfeu
më këngën e tij kishte magjepsur edhe boten nëntokësore, ku kishte zbritur që
ta nxjerre gruan e tij të dashur Euridiken, e cila kishte vdekur nga kafshimi i
gjarprit. Tantali kishte harruar etjen dhe urinë, Sizifi kishte ndalur
rrokullisjen e gurit, madje edhe Persefona gruaja e Hadit ia kishte plasur
vajit.
Mozaiku
i Orfeut i takon fundit të shekullit III apo fillimit të shek. IV pas Krishtit.
Rrethimi i figurës së Orfeut me shtazë të egra ka qenë motiv i preferuar i
ikonografisë së krishterë dhe ka personifikuar Krishtin. Ka te ngjarë që edhe
Orfeu i Vendenisit të jetë personifikim i Krishtit para legalizimit të fesë së
krishterë, përkatësisht para Ediktit të Milanos.