Editorial
Skender Jashari: Shën Gjergji në kujtesën e vrarë të Kombit tonë në Luginë të Preshevës
E enjte, 23.04.2020, 04:46 PM
Shën Gjergji në kujtesën
e vrarë të Kombit tonë në Luginë të Preshevës
Nga
Skender Jashari
Lugina
e Preshevës, në shumicën e vendbanimeve të saj, e në veçanti disa fshatra edhe
sot kujtojnë Shën Gjergjin, ky kujtim është i ruajtur veçmas në ndërdijën e
Shqipëtarëve katolik të kësaj ane, e që lidhet kryesisht me Motin e Madh të
Kthimit të Gjergj Kastriotit për në Krujë.
Lugina
e Preshevës duke qenë se ndodhet në rrugën e lashtë Morava-Vardar, dhe se
Rahovica është një ndër fshatrat kryesore në rrethinën e Preshevës, ka bërë të
jenë dëshmitare e shumë ngjarjeve historike. Gryka në të cilën shtrihet ky
fshat, nëpër të cilën kalonte rruga e vjetër Preshevë-Gjilan, është e nyja
gjeostrategjike, që në lashtësi e deri më sot, mbeti pjesë kufitare e etnikumit
tonë, për ç’gjë u ndesh në tërë periudhat historike me pushtues të ndryshëm,
qoftë ai romak, bizantin, sllav, osman etj. Fshati dhe gryka e fshatit
Rahovicë, janë pjesa ballore e parë e Karadakut së bashku me Karadakun e
Kumanovës dhe të Shkupit, që ndesheshin
me pushtuesit e huaj, që kalonin nëpër rrugën e vjetër Morava-Vardar.
Festa
e Shën Gjergjit është e shumëfishtë, duke filluar nga Shën Gjergji mitologjik(
që mbyti kulshedrën), Shën Gjergji si hyjni parakrishtere( dita e
ringjalljes-dita e pranverës a e bujkut) vazhduar me Shën Gjergjin ushtarakun e
parë profesionist( mbrojtësin e besimit të krishterë që u vra nga Perandoria
Romake pagane), vazhduar me Shën Gjergj Kastriotin( Princin e Emantisë, Mbretin
e Shqipërisë, Mbretin e Epirotëve; Atletin e Krishtit, Mbrojtësin e Arbërorëve
dhe Europës).
Festimi
i festave parakristiane dhe kristiano-ilire, me ardhjen e pushtimit serb në
këtë anë në vitin 1912, filloi me tjetërsimin përfundimtar të dhunshëm fetar (
islamizimin e katolikëve të fshehtë), me shkatërrimin e kishave, manastireve
dhe varrezave katolike madje disa prej tyre duke i konvertu në ortodokse
sllave, pastaj duke i përvetësuar festat tona popullore nga minoritetet tjera.
Shën Gjergji, pas Luftës së Parë Botërore e deri në vitet 1970/1980 derisa
romët nuk ishin islamizuar mjaftueshëm, e përvetësuan me porosi të autoriteteve
serbe, me qëllimin për t’ia bërë si festë të romëve e jo të Shqipëtarëve. Derisa nga ana tjetër hoxhallarët të
porositur dhe cytur nga autoritet serbe, pos në ndërrimin e fesë; në
shpërnguljen për në Anadolli; në asimilimin në sllav të Shqipëtarëve; madje
edhe duke i tëhuajsuar festat dhe traditat kombëtare Shqipëtare, mes të cilave
ishte edhe festa e Shën Gjergjit( duke e quajtur festë të
qafirëve-jobesimtarëve që e festojnë vetëm romët). Por falë ndikimit të
paharrueshëm që pati Gjergj Kastrioti, i cili bëri të ngulitej e të mos mund të
tjetërsohet Kujtimi për Të, deri në ditët e sotme kujtohet dhe fetsohet, madje
edhe nga Shqipëtarët e besimeve tjera (islam, bektashi). Kjo festë tejet
popullore, me shumë mite dhe legjenda, masovikisht festohej tek Shqipëtarët e
Luginës së Preshevës. Shën Gjergji mbetet Pajtorë dhe Mbrojtës që popullata
Shqipëtare e kësaj, e që kujtojmë:
? Shën Gjergji mitologjik
i përhapur në mitologjinë e lashtë, në Lindjen e Mesme dhe Afrikën veriore(
koptët), mitologjinë trako-ilire, në Gjeorgji, zoroastrianizëm, mitologjinë
persiane, mitologjinë greke etj. Në disa nga këto njihej edhe me emra tjerë, po
ashtu paraqitej kulshedra, dragoi apo gjarrpëri me flakë nga goja. Kalorësia
romake, thrake etj gjerësisht e paraqiten në stelat e tyre me figurën e tillë.
Janë të shumta versionet e legjendave mitologjike sipas mitologjive të
sipërthëna, derisa edhe disa versione që sjellen përmes gojdhanave në Luginë të
Preshevës, kanë disa nuansa që dallojnë. Shën Gjergji( sinonim për Shën
Gjergjin e Kapadokisë dhe Gjergj Kastriotin), glorifikohet me një kalë të
bardhë, të madh, me jele të lidhura, me këmbë të mëdha sa tre e sa pesë herë sa
kali i zakonshëm, disa herë paraqitej kali me flatra(fluturues), që mund të
komunikonte me Shën Gjergjin etj. Shën Gjergji paraqitej mbrojtës i të
Mirës-Dritës, si luftëtarë i dalluar, djalë i ri, trim i guximshëm dhe
vetëmohues, me krahërorin e madh, shpatë të rëndë e të gjatë etj. E Keqja-Terri
paraqitej si kulshedër, dragu, gjarrpër me flakë; që ushqehej me fëmijë, vajza
të reja, desh e qingja të cilët kur nuk i mjaftonin a nuk u’a jepnin banorët u
hakmerrej në fëmijë etj. Stërgjyshet,
gjyshet e më rrallë nënat tona në Luginë të Preshevës, në mbrëmje për t’i
qetësu fëmijët që të flenin, derisa i zinte gjumi ua tregonin në formë përralle.
? Shën Gjergji si hyjni
parakrishtere lidhet ngushtë me bujqësinë, pranverën, frutshmërinë,
pllehshmërinë. Në Greqinë antike por edhe tek Ilirët duke patur shumë hyjni,
një ndër to ishte edhe ajo që i takonte bujqëve. Kuptimi i emrit Gjergj nga greqishtja
antike domethënë bujk. Dita e ringjalljes së natyrës ishte dita e Pranverës,
kur shënohej dita e mugullimit të natyrës, e që simbolizonte ringjalljen e
“jetës” pas “vdekjes” që simbolizonte dimri. Rite dhe botëkuptime të tilla ende
në mbamendjen popullore të bujqëve trashëgohen
edhe në Luginë të Preshevës, edhe pse i kanë fuzionuar edhe me
mitologji, me fe( Shën Gjergjin e vrarë më 303), por edhe me Shën Gjergj
Kastriotin. Prandaj bujqit e dalluar në Luginë të Preshevës, me rastin e kësaj
feste, bëjnë disa dhjetëra rite të veçanta që lidhen me bujqësinë, blegtorinë,
kurse nëna po ashtu bënë disa rite që i takojnë asaj, në lidhje me bujqësinë dhe blegtorinë, e që të dyja këto,
kanë për qëllim mbarësinë, plleshmërinë dhe gëzimin e atyre fruteve bujqësore e
blegtoriale.
? Shën Gjergji i
Kapadokisë, edhe për të pak ka informacione, por dihet që lindi rreth vitit
275, nga nëna e babai të krishter. Ishte ushtar në ushtrinë romake, kundër të
cilës u rrebelu, në mbrojtje të të krishterëve që persekutoheshin nga kjo
perandori pagane, e që u martirizu më 23 prill 303. Pak vite më pas, më qershor
313 me Ediktin e Milanos, Perandoria Romake nën perandorin romak me origjinë
Ilire Konstandinin e Madh nga Nishi, bëri marrëveshjen që me dashamirësi të
trajtohen të krishterët, kurse në vitin 380 me Ediktin e Selanikut bëhet fe
zyrtare e kësaj Perandorie. Në kujtim të këtij shenjti, disa Kisha të vjetëra,
të shekujve IV deri VII, deri më sot janë trashëguar në Luginë të Preshevës.
Më
pas lind një mit-legjendë gjatë shekullit
V, në lidhje me këtë shenjtë, të cilit i atribuohet Shën Gjergji mitologjik,
por në këtë rast zakonisht paraqitet gjarrpëri e jo dragoi ose kulshedra.
Gjarrpëri në mësimet fetare krishtere simbolizon të keqen. Ikona e parë në
lidhje me Shën Gjergjin që vriste me shtizë dragonin ishte nga Vinica, në
Maqedoni, që është afër Luginës së
Preshevës.
Kalorësia
europiane gjithë kohën e patën Pajtorë dhe Mbrojtës të tyre.
? Shën Gjergj Kastriotin
në kujtesën e Shqipëtarëve të Luginës së Preshevës është tejet e theksuar. Duke
qenë se Lugina e Preshevës ishte në nyjën e lashtë të rrugëve Morava-Vardar,
bënë që mitet, legjendat, hyjnit, kujtimi dhe nderimi për shenjtërit, të jenë
arrinin më shpejt. Po ashtu me rastin e Kthimit për në Krujë të Gjergj Kastriotit
me 300 luftëtarë, Lugina e Preshevës kishte fatin që t’i mirëpresin në nëntor 1443.
Vetëm
në fshatin Rahovicë, pa përfshirë edhe vendbanimet tjera deri në Vranjë, që
janë të stërmbushura me toponime, arkefakte, rrëfime-gojdhana, mitologji,
histori dhe objekte fetare iliro-dardane të konvertuara përdhuni më pas në
sllavo-ortodokse etj, janë të shumta që i kushtohen Shën Gjergjit. Kisha
katolike e ndërtuar rreth viteve 1400 në fshatin Rahovicë( e konvertuar në
kishë ortodokse serbe më 1990/1992) dhe Manastiri i Skenderbeut, bashkë me
Kishat e vjetëra ilire( dy të tilla që i japin gojëdhanat të ndërtuara në
shekujt IV dhe V apo edhe më të
hershme), pastaj “Guri i Skenderbeut”
ndryshe është opidiumi dardan “Kacipupi”, “gjurma e kalit të Skenderbeut”,
“sofra dhe kampi i Skenderbeut”, “kampi i ushtrisë së Skenderbeut”,”rrugën e
Skenderbeut”, “Prroi i Markut”, “Krroi i keq” etj. Për të gjitha këto, jepen
legjenda dhe janë përcjellur gojëdhana etj.
Duke
qenë se në vazhdimësi Lugina e Preshevës ishte e lidhur ngushtë me Shën
Gjergjat, e veçmas vulë përfundimtare i dha Gjergj Kastrioti, e që bëri deri më
sot të ndikojë në ruajtjen e vendit, kombit dhe fesë.
Edhe
pse autoritetet pushtuese serbe që me kolonizimin e kësaj pjesë më 16-18 tetor
1912, filluan tjetërsimin e Kishës dhe Manastirit të Rahovicës së komunës së
Preshevës. Popullata shqipëtare këto i emërtoi në nderim të Shën Gjergj
Kastriotit që nga nëntori 1443, derisa sot mund të vërehet që në shkrimet e
historiografëve serb aludojnë në Shën Gjergjin e Kapadokisë, derisa emërtimin
zyrtarë e kishte Kisha e Artilevës( sllavizuar Arhilevica).
Skender Jashari , i burgosur politik nga EULEX,
për rastet e sulmeve kundër policisë dhe xhandarmërisë
së Serbisë në Dobrosin komuna e Bujanocit. Ky shkrim është pjesë e
marrur nga punimi i bërë gjatë qëndrimit në burgimin
politik!
Master drejtimi juridiko-penal dhe studime joformale
ushtarake.