Editorial » Zejneli
Xhelal Zejneli: Afera e Drajfusit - Zola në mbrojtje të së vërtetës
E shtune, 14.12.2019, 10:29 AM
AFERA E DRAIJFUSIT - ZOLA NË MBROJTJE TË SË VËRTETËS
Fajësia është gjendja në të cilën ndodhemi të
gjithë ne, pavarësisht nga faji
(Kafka)
Nga Xhelal
Zejneli
Në vitet e fundit të
shekullit XIX ndodhi në Francë një ngjarje e cila e tronditi, jo vetëm vendin,
por edhe mbarë Evropën. Ngjarja u quajt Afera e Drajfusit.
Ngjarjet kryesore
gjatë kësaj afere të famshme që e tronditi jo vetëm tërë vendin e Volterit, por
edhe një pjesë të madhe të opinionit publik botëror, kanë qenë, si vijon:
- Në vitin 1894,
oficeri francez, grofi Ferdinand Valsen-Esterhazi (Walsin-Esterhazy), filloi
t’i jepte atasheut ushtarak të ambasadës gjermane në Paris - Maks fon
Shvarckopenit (Max von Schëarzkoppen) dokumente ushtarake sekrete. Për punën e
bërë, oficeri francez shpërblehej me para.
- Gjatë kësaj
veprimtarie të vet spiunuese, më 1 shtator 1894 i dorëzoi një dosje
me akte apo shkresa, së cilës ia kishte bashkëngjitur edhe regjistrin
e dokumenteve të dërguara deri atëherë. Regjistrin e sipërthënë,
oficeri francez Valsen-Esterhazi e kishte shkruar me dorë të vet. Ndërkohë, ky
dokument kishte rënë në duar të shërbimit francez të kundërzbulimit,
i cili menjëherë u vu në kërkim të spiunit.
Kjo shënon fillimin
e asaj që së shpejti do të quhet Aferë e Drajfusit.
Shpejt pas kësaj,
shërbimi francez i zbulimit zuri një letër të cilën atasheu
Shvarckopen ia kishte shkruar kolegut të tij – atasheut ushtarak italian në
Paris, me të cilin kishte një bashkëpunim të ngushtë. Në atë letër përmendej
edhe njëfarë spiuni francez i shënuar vetëm me germën D.
Duke e kontrolluar
listën e oficerëve të Shtatmadhorisë së Ushtrisë Franceze (Shtabit të
Përgjithshëm), organet franceze të hetuesisë u ndalën tek emri i kapitenit
tridhjetëvjeçar - Alfred Drajfusit, i cili njëherazi ishte edhe i vetmi çifut
i Shtabit të Përgjithshëm Francez.
Përse u ndalën tek
emri i tij? Kështu sepse germa D në letrën e atasheut gjerman
dërguar kolegut të tij italian në Paris, përputhej me inicialin e emrit të
Drajfusit, që po ashtu fillonte me shkronjën D.
Duke qenë me
prejardhje çifute, për disa oficerë të lartë francezë me orientim dhe disponim antisemitist,
Alfred Drajfusi vetvetiu ishte i dyshimtë.
Për ta deshifruar
shkrimin e regjistrit të cilin Valsen-Esterhazi ia kishte bashkëngjitur dosjes
dhe ia kishte dërguar atasheut gjerman në Paris – Shvarckopenit dhe për të parë
nëse shkrimi në regjistër përputhej me atë të Alfred Drajfusit, organet
kompetente franceze angazhuan ekspertë të grafologjisë.
Duke qenë se njëri
prej ekspertëve deklaroi se dy shkrimet janë të ngjashme, Drajfusi u
arrestua.
Gazetat nacionaliste
të Francës ndërmorën një fushatë të ashpër kundër Drajfusit. Ata kërkuan
njëzëri dënimin e tradhtarit dhe linçimin e tij. Kundër Drajfusit u ngrit
procedurë penale. Ajo u zhvillua me shumë parregullsi dhe në një
atmosferë tejet të rëndë.
Drajfusi i mohoi
akuzat duke shtuar se në asnjë mënyrë nuk është i implikuar në rastin për të
cilin fajësohet. Përkundër qëndrimit të prerë për pafajësinë e vet, ai u dënua
nga gjykata ushtarake franceze me deportim të
përjetshëm dhe më 5 janar 1895 u dërgua në Ishullin e
Djallit.
Ky ishull
është më i vogli dhe më veriori i brigjeve të Guajanës
Franceze në Atlantik, ku deri në vitin 1952 dërgoheshin të
dënuarit politikë të Francës dhe të kolonive të saj. (Në vitin 1973, për
Guajanën Franceze u xhirua edhe filmi Papillon – Flutura).
Pas dy vitesh,
shërbimi francez i zbulimit zuri edhe një letër të cilën grofi Esterhazi ia
dërgonte Shvarckopenit. Shpejt pas kësaj, u konstatua se shkrimi i Esterhazit
është identik me atë të “regjistrit”, për të cilin Drajfusi ishte dënuar si
tradhtar dhe si spiun.
Familja dhe farefisi
i Drajfusit kërkuan revizionin e procesit. Duke qenë të
bindur se Drajfusi është dënuar i pafajshëm, këtë e kërkuan edhe shumë persona
publikë të shquar,.
Ndërkohë, gruaja e
Drajfusit i drejtohet për ndihmë romancierit dhe kritikut francez – Emil
Zolës (emri i vërtetë Edouard Charles Antoine, 1840-1902). Me
këtë rast, përfaqësuesi më i madh i natyralizmit francez
– Zola, ngriti zërin e protestës dhe u vu në mbrojtje
të së vërtetës.
Më 13 janar 1898, në
gazetën “L’Aurore” të Klemansosë (Clemenceau) botoi
artikullin e famshëm “J’accuse...!” – Lettre au President de la
Republique par Emile Zola (Akuzoj...! - Letër Presidentit të Republikës
nga Emil Zola).
Botimi special i
kësaj gazete përnjëherë u shit në 300.000 kopje, në Paris ndërkaq, u mbajtën
mitingje të mëdha protestuese. Letra e Zolës tronditi Francën dhe mbarë
Evropën.
Protestat shpërthyen
në të gjitha metropolet e kontinentit të vjetër. Opinioni francez dhe evropian
u nda më dysh: një pjesë e madhe – liberale, ishin me Drajfusin, të dënuar
padrejtësisht, ndërkaq pjesa tjetër, ultranacionaliste dhe ksenofobike – kundër
tij.
Nën ndikimin e
qarqeve konservatore dhe antisemitiste, prokuroria e shtetit edhe kundër Zolës,
ngriti proces gjyqësor – për shpifje.
Shkrimtari i famshëm
u dënua me një vit burg dhe me 3.000 franga gjobë.
Autori i “Rugon-Makartëve” dhe i “Zherminalit” u
largua në Angli.
Por, me këtë vendim
arbitrar dhe absurd të pushtetarëve francezë afera nuk mund të mbyllej. Bindja
për pafajësinë e Drajfusit u forcua gjithnjë e më tepër.
Ndërkohë, fajtori
kryesor, grofi Esterhazi, iku në Londër, kurse një oficer francez që kujdesej
për ta strehuar, kishte përfunduar me vetëvrasje.
Revizioni i procesit
të Drajfusit tani ishte i pashmangshëm. Për të marrë pjesë në procesin gjyqësor
të përsëritur, ish-kapiteni i ushtrisë franceze u rikthye nga Ishulli i Djallit
ku ishte deportuar.
Për ta ruajtur
autoritetin e Shtatmadhorisë së Ushtrisë Franceze dhe të Qeverisë Franceze,
pavarësisht provave që ishin në favor të pafajësisë së Drajfusit, ai u dënua
përsëri.
Aktgjykimi kundër
tij përsëri shkaktoi trazira të mëdha në mbarë vendin dhe në krejt Evropën. “Çështja
e Drajfusit” nuk u hoq nga rendi i ditës. Pjesa nacionaliste e Francës
ishte vërtet e fortë, por, po aq i fortë ishte edhe opinioni demokratik dhe
liberal i vendit.
Në fund, krejt afera
mori fund dhe u mbyll dhe jo duke e shpallur Drajfusin të pafajshëm, por duke
ia falur dënimin, përkatësisht nëpërmjet abolimit që
ia dha Presidenti i Republikës – Emil Lube (Emile Loubet, 1838-1929).
Më në fund, më 19
shtator 1899, pasi qëndroi pothuajse pesë vjet i syrgjynosur në Amerikën Latine
në Ishullin e Djallit, pranë Guajanës famëkeqe të Francës në Atlantik, Drajfusi
u lirua nga faji.
Me këtë rast ai
deklaroi: “Qeveria e Republikës ma riktheu lirinë, por kjo s’paraqet
kurrgjë për mua, derisa nuk ma rikthejnë edhe nderin”.
Shkrimtari i famshëm
gjermano-austriak me prejardhje çifute, Franc Kafka më vonë do të thotë:
“Fajësia është gjendja në të cilën ndodhemi të gjithë ne, pavarësisht nga
faji”.
Rehabilitimi i
Drajfusit u krye shkallë-shkallë, në disa faza, ndërsa arriti kulmin më 22
korrik 1906, kur u dekorua me dekoratën e “Legjionit të nderit”.
Ishte fëmija i nëntë
i prindërve të tij çifutë. Vdiq në Paris më 1935, në moshën 75-vjeçare.
Pasi Drajfusi mori
pafajësinë, shkrimtari Emil Zola, nga Anglia u kthye në Francë ku u
prit si hero dhe u shndërrua në ndërgjegje të kombit francez.
Për qarqet liberale dhe demokratike të Evropës u shndërrua në simbol të
intelektualit i cili del nga kabineti i shkrimeve dhe nga kulla
e fildishtë për ta ngritur zërin e protestës kundër
padrejtësisë, në mbrojtje të së vërtetës.
Zola vdiq në
kabinetin e tij të punës, në orët e hershme të mëngjesit, më 29 shtator 1902,
nga helmimi me monoksid karboni që lëshonte koftori. Në
varrimin e tij morën pjesë mijëra francezë. Familjes së tij i erdhën letra
ngushëllimi nga të katër anët e vendit dhe nga mbarë Evropa. Me javë të tëra,
për të shprehur ngushëllime dhe për t’u regjistruar në librin e
zisë, në shtëpinë e tij erdhën shumë shkrimtarë eminentë, filozofë,
shkencëtarë, piktorë dhe politikanë. Shkrimtari i madh u varros në Cimetiere
de Montmatre në Paris.
Pas gjashtë vjetësh,
më 4 qershor 1908 u bë rivarrimi i mbetjeve të kufomës
së tij, për t’u vendosur në Panteon, pranë Viktor
Hygosë dhe Aleksandër Dymas.
Në ceremoninë e
vendosjes së natyralistit të madh në Panteon, mori pjesë edhe
kolonel-lejtënanti Alfred Drajfus.
* * *
Inteligjencia
shqiptare në Ballkan, aktin e Zolës duhet ta ketë shembull. Intelektuali,
krahas profesionit që ushtron, duhet të ngre edhe zërin e protestës, duke u
vënë në shërbim të interesit të gjerë shoqëror. Ndryshe, shndërrohet në një
mediokër që jeton vetëm për interesin meskin të vet, pa lënë gjurmë në hapësirë
dhe kohë.
Inteligjencia
shqiptare në Ballkan duhet të dalë nga amullia, oportunizmi, konformizmi,
indolenca, neglizhenca e mendësia provinciale dhe të vihet në mbrojtje të së
vërtetës.