Editorial » Shkreli
Frank Shkreli: 50-vjetori i Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane
E hene, 11.06.2012, 06:28 PM
50-VJETORI I LIDHJES KATOLIKE SHQIPTARO-AMERIKANE
Fjalim
nga Frank Shkreli*
(Salla Nënë Tereza, Kisha ‘’Zoja e Shkodrës’’) 10 Qershor, 2012
“Jemi nji
shkëndi e vogël, që me ndihmë të Zotit do bahemi dritë e madhe, me shëndritë
dhe votrat e errësueme në Atdhe.’’ - Dom
Të
dashur e të nderuar klerikë, Shkelqësi Imzot Rrok Mirdita, Arkipeshkëv i
Tiranë-Durrësit Dom Pjetër, Dom Viktor, Dom Marjan... të nderuar zonja e
zotëri, anëtarë të vjetër e të ri të famullisë Zoja e Shkodrës, miqë e
dashamirë. Si njëri që ka shërbyer si Sekretar i Lidhjes Katolike
Shqiptaro-Amerikane (LKSHA) dhe si anëtar i Këshillit Redaktues të organit të
LKSHA në fillim të 1970-ave, e ndjejë veten të nderuar me ftesën
për të thënë dy tri fjalë dhe i privilegjuar që jam këtu sot për të shënuar
këtë datë historike - jo vetëm për Kishën Katolike Shqiptare në mërgim, por
edhe për Kishën e shumë vuajtur në Shqipëri dhe në të gjitha trevat shqiptare -
për të shënuar 50-Vjetorin e themelimit të Lidhjes Katolike
Shqiptaro-Amerikane, (LKSHA) më 16 Qershor, 1962.
Është
këjo një datë historike, pasi i parapriu asaj që sot është famullia
e parë katolike shqiptare në Amerikë, Famullia e Zojës së Shkodrës
këtu në Hartsdale të Nju Yorkut, dhe në të njëjtën kohë shënon fillimin e një
veprimtarie të larmishme fetare, kombëtare, gjuhësore e kulturore për
komunitetin shqiptaro-amerikan. Ideja largpamëse e krijimit të
Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane ishte e meshtarëve të atëhershëm të
komunitetit katolik, Dom Zef Oroshit dhe At Andru Nargaj, të përkrahur nga një
grup i vogël por entuziast bashkpuntorësh, disa prej të cilëve janë këtu,
të pakën një e di se është këtu, Z. Tonin Mirakaj.
Për
qëllime historike, meriton të përmendet fakti se në mbledhjen e parë të
përgjithëshme të Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane u zgjodh Këshilli i
parë prej shtatë anëtarësh, e që përbëhej prej Dr. Enrik Gurashi,
Kryetar, Tonin Mirakaj, Sekretar, Loro Stajka Arkatar dhe
anëtarët Zef Çupi, Mark Bajraktari, Zef Pashko Deda dhe Zef
Hasani. Me këtë rast dëshiroj të falenderoj njërin prej këtyre
aktivistëve dhe anëtarëve origjinal të LKSHAs, Z. Tonin Mirakaj për
ndihmën që më dha - me dokumentacion dhe dëshmi personale, me burime të
dorës së parë, në rrëfimin e historisë dhe të veprimtarisë së Lidhjes
Katolike gjatë 50-vjetëve të kaluara, veprimtari këjo në të cilën, në një
mënyrë ose në një tjetër, ai ishte vet pjesëmarrës i drejtë për drejtë.
Anëtarëve
të Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane, u lëshohej një librezë (si këjo,
të cilën unë e ruaj qysh se jam bërë anëtar me 8 Mars, 1971), me një kuotë
anëtarësie prej një dollari në muaj. Si anëtar i denjë i
Lidhjes Katolike me qëllimin përpara, me moton e punës për
objektivin e rëndësishëm në të ardhëmen ‘’Për Fe e Atdhe’’, të lidhura e të
bashkuara me unazën ’’ Përparim’’, trashëguar nga para-ardhësit kishtarë
atdhetarë shqiptarë, - çdonjëri që dëshironte të bëhej anëtar i kësaj
lëvizjeje të re në Amerikë, vullnetarisht i vënte vetes detyrë për të qenë: a)
‘’Katolik i mirë, praktikues i fesë; b) Shqiptar Amerikan i
ndershëm; c) Vijues i Traditave të mira Kombëtare, të gërshetueme me kulturën e
shëndoshë perëndimore-amerikane.’’ Themelimi i
LKSHA dhe i kishës eventualisht ishte më urgjent, po të merrej
parasyshë në atë kohë politika e regjimit komunist të Tiranës
kundër Kishës Katolike, që kishte në plan të zhdukte të gjitha fetë, por
sidomos e kishte ferrë në sy klerin katolik, të cilin brutalisht e vrau,
e burgosi dhe e torturoi deri në zhdukje. Mbylli kisha e xhamia,
dhe si asnjë shtet tjetër në botë, komunistët shqiptarë morën vendimin absurd
me shpalljen e Shqipërisë shtetin e parë ateist në botë, duke ndaluar me
ligj edhe të Madhin Zot. Themelimi i LKSHAs u bë me vetdije të plotë nga
klerikët Dom Zef Oroshi dhe At Nargaj me bashkpuntorët e tyre të
ngushtë se sipas fjalëve të At Shtjefën Gjeçovit, ‘’Atdhetarë
vllazën, mos kjoftë thanun prej kujt se pa besim të vërtetë, mund të
bahena atëdhetarë të vërtetë! Ku t’ zhduket emni i madhnueshëm i
besimit, mos pyetni për atë komb, se nana e zezë do ta haje, e vendin e vet e
qet në flakë... dhe se ai që përbuzë besimin, i del i pabesë si besimit
si atdheut...pasi ata që punojnë këso dore nuk kanë farë dashnije as për
njënin as për tjetrin....’’
Lidhja
Katolike e krijuar në bazë të parimeve të lartpërmendura, por pa qenë pjesë e
asnjë grupimi politik, favorizonte dhe vazhdon edhe sot të bashkpunojë me çdo
grup a individ që përpiqet t’i shërbejë interesave të Atdheut dhe kombit
shqiptar pa dallim feje e krahine. Ajo fillimisht përbëhej nga anëtarë të
ardhur nga Shqipëria e Veriut, shumica të arratisur për të shpëtuar nga
këthetrat e komunizmit, të ardhur nga malet e nga fushat, nga trojet
shqiptare anë e mbanë Ballkanit, ruajtës të traditave tona shekullore,
por dhe njerëz të shkollës. Vështirsitë ishin të
mëdha, por një ndër hapat më energjetikë dhe frymëzues të Dom Zef Oroshit
ishte apeli që ai i bëri, më 1968, të gjithë komunitetit shqiptaro-amerikan
pa dallim feje, krahine a ideje që të përkrahnin krijimin e një qëndre
fetaro-kombëtare. Kësaj thirrrjeje iu përgjigjën shqiptarët katolikë,
muslimanë e ortodoksë, me ndihma morale dhe materiale, duke shënuar si
gjithmonë një dëshmi të gjallë e konkrete tolerance, bashkpunimi e vëllazërimi
midis shqiptarëve.
Duke
folur për përpjekjet vendimtare të krijimit të qëndrës së re, Dom Zef Oroshi
pat thënë se kishte mësuar nga përvoja e Peshkop Fan Nolit vite më parë
dhe se ajo përvojë e kishte bindur atë, se nëqoftse komuniteti shqiptar
në Amerikë nuk duhej të shkrihej - duke humbur gjuhë, kulturë e tradita -
atëherë ishte e nevojshme ndërmarrja e çdo sakrifice për të përballuar çdo
sfidë e çdo pengesë për themelimin e qëndrës katolike.
Ky përvjetor
ka një rëndësi historike, pasi shënon fillimin e një fushate që pat
mbjellë farën e parë duke mbledhur fillimisht 4000 dollarë për
blerjen e Qendrës Katolike Shqiptare, e që tre vjetë më vonë u pasua me botimin
e rëvistës Jeta Katolike Shqiptaro-Amerikane, pasi Lidhja Katolike kishte
nevojë për një botim zëdhënës, por për më tepër këjo ishte edhe revista e vetme
katolike shqiptare në botë, që shërbeu për të mbajtur gjallë lidhjet me të
afërm dhe me të largët.
Megjithëse
gjatë kësaj periudhe, shërbimet fetare të komunitetit katolik shqiptar
bëheshin nepër kisha të ndryshme amerikane, puna e rëndë e Kryetarit
Dom Zef Oroshit dhe anëtarëve të Lidhjes Katolike
Shqiptaro-Amerikane si dhe serioziteti i kësaj nisme të
komunitetit të vogël katolik, 50-vjetë më parë, u kurorëzua
natën e Krishtlindjes të Dhjetorit 1969, kur u tha mesha e
parë në Qëndrën Katolike Shqiptare në 4221 Park Avenue të lagjës
Bronks. Kryetari i Lidhjes Katolike Dom Zef Oroshi, në predikimin e
tij me këtë rast përshëndeti grigjën e tij duke u thënë: ‘’Mirë se u
pruni Zoti në shtëpinë tuej. Siç pat thenë vite më parë, në krijimin e
Lidhjes Katolike me 1962, Dom Zefi rithkesoi edhe me ketë
rast se ‘’Këjo sot është një shkëndi e vogël që me ndihmë të Zotit do të
bahemi dritë e madhe, me shëndritë edhe votrat e errësueme në Atdhe’’ – duke
shtuar se ‘’Rruga e jonë është dhe mbetet ajo e Krishtit: drejtësi, dashuni e
paqë për gjithkënd dhe me gjithkënd.’’
Kishës së
parë katolike shqiptare në Nju Jork, me dekret të Arqipeshkvit të
atëhershëm të Nju Jorkut, Eminences së tij Terence Kardinal Cooke, iu
njohën të gjitha të drejtat si famulli e plotë, me përjashtim të
emërtimit famulli, përfshirë të drejtën e rezidencës së famullitarit në Qëndër,
si dhe të drejtën për të pasur vulën zyrtare dhe të drejtat për të kryer
shërbimet fetare si pagëzime, kurorëzime dhe funeralet.
Akordimi
nga Kardinali Terence Cooke Qendrës Katolike Shqiptare, i të
drejtave kanonike për të kryer të gjitha shërbimet fetare aty, ishte shumë i
rëndësishëm pasi me këtë të drejtë, shqiptarët katolikë nuk ishin
më të detyruar të shkonin nga një kishë amerikane në tjetrën për nevojat
e tyre shpirtërore e fetare, duke emëruar
Në këtë
ndërkohë, shqiptarët katolikë të Nju Jorkut kishin ndezur edhe një shkëndi
tjetër atë të ‘’ Shën Pjetrit e Palit’’, nën udhëheqjen e meshtarit Dom Lazër
Shëldija, e cila në Shkurt të vitit 1987, me miratimin e këshillave dhe
të meshtarëve të tyre, Dom Rrok Mirdita dhe At Andrew Nargaj ndërmorën vendimin
për bashkim historik, në një kishë të përbashkët, kushtuar Pajtores së
Shqiptarëve, Zojës së Shkodrës. Ishin përpjekje të vështira këto
për të bashkuar shqiptarët e shpërndarë anë e mbanë Nju Jorkut dhe në
shtete të tjera. Por me vullnetin e pandërprerë, me sakrifica e mundime të
mëdha që vetëm pjesmarrësit dëshmitarë të asaj periudhe i njohin mirë,
Komisioni fillestar dhe komisionet e këshillat e kishës në vazhdim,
kapërcyen kundërshtimet, apatitë, ndërhyrjet qëllim-këqia, dhe ia dolën më në
fund objektivit të lartë fetar e kombëtar.
Mbas
shumë përpjekjeve, u gjet vendi i përshtatshëm prej 12 hektarësh e gjysëm, në
361 West Hartsdale Avenue, Hartsdale, New York, këtu ku jemi sot.
Kontrata e blerjes u nënshkrua me datën 26 shtator 1989, në zyrën e avoketënve
‘’Piro & Mansell’’ në
E gjithë
këjo veprimtari prej disa dekadash e shumë mundimesh, nga klerikët dhe
komuniteti katolik shqiptar në Amerikë, përfundon më në fund në
kurorëzimin e ndërtimit të Kishës së re, Zoja e Shkodrës këtu në
Hartsdale. Por është me rëndësi historike të përmendet fakti se vetëm dy
ditë mbas blerjes së tokës, me 28 shtator 1989, Eminenca e Tij John
Cardinal O’Connor i Nju Jorkut njoftoi themelimin e ‘’Famullisë së
parë Katolike Shqiptare në Amerikë me emërin e bukur ‘’Zoja e Shkodrës’’,
dhe emëroi famullitar të Përndershmin Dom Rrok Mirdita dhe bashkfamullitar të
përndershmin Dom Pjetër Popaj. Në vend që të pushonte krahët mbas
një pune jashtzakonisht të rëndë, Dom Rroku, merr thirrjen e shëjntë
për tu këthyer dhe për të ndezur në Atdhe atë ‘’shkëndinë e vogël’’
nga Amerika, për të cilën pat profetizuar Dom Zef Oroshi me krijimin e LKSHA me
1962, që falë punës së rëndë dhe sakrificave të vet Imzot Rrok Mirditës dhe
Konferencës së ipeshkvijve shqiptarë, sot ‘’është bërë dritë e madhe, që
shëndritë votrat e errësueme në Atdhe’’ nga dekadat e ideologjisë
komuniste, që kishte zhdukur çdo dukuri fetare me shpalljen absurde të
Shqipërisë si vendi i parë ateist në botë. Emërimi dhe shugurimi i
Dom Rrok Mirditës Arqipeshkëv për Durrës- Tiranë nga Shëjtënia e tij Papa
Gjon Pali i Dytë solli pra, largimin e tij nga Amerika për në Atdhe, duke
pranuar kështu privilegjin historik që veprën e filluar në Amerikë ta vazhdonte
në Atdhe, - për të filluar atë që gazeta New York Catholic e
cilësoi si ‘’A New Dawn for Albania’’ (Një Agim i Ri për Shqipërinë)-për hir të
dashurisë për të Madhin Zot dhe Kombin e tij, si edhe për hir të
dinjitetit dhe në falënderim të përjetëshëm të para-ardhësve të mëdhej të
klerit katolik shqiptar të përsekutuar dhe të martirizuar nga regjimi komunist
i Enver Hoxhës.
Por barra
e rëndë për shërbimet fetare dhe për mbarimin e punimeve të kishës së re,
ra mbi krahët e të Përndershmit Dom Pjetër Popaj, një prifti të ri
e energjetik, i edukuar dhe i shuguruar në Shtetet e Bashkuara të Amerikës dhe
i cili me përpjekje të palodhëshme njerëzore, me dedikim, sakrifica dhe
vetmohim iu përvesh punës për të realizuar objektivin madhor të filluar 50-vjet
më parë, dmth, të realizimit të misjonit të lartë fetar e kombëtar, që
sot është famullia ‘’Zoja e Shkodrës’’. Dom Pjetri iu përvesh punës me vrull e
vendosmëri të pashoqtë për fillimin dhe mbarimin e këtij objekti fetar e
kombëtar, të cilin Kardinali John O’Connor e pat quajtur një gur i
çmueshëm, një diamant ose xhevahir, me fjalë popullore me të vërtetë një vepër
madhështore, pat thënë ai – dhe që sot – fal aktivitetit të saj fetar e
kombëtar - është jo vetëm krenaria e komunitetit katolik por e mbarë
komunitetit shqiptaro-amerikan.
Me datën
3 dhjetor, 1995 bekohet guri i parë i themelit të kishës së re, në prani të një
numëri të madh besimtarësh dhe udhëheqsish nga tri besimet.
Ndërtimi dhe inaugurimi i kishës ‘’Zoja e Shkodrës’’ shënoi përmbylljen e një
kapitulli të lavdishëm të komunitetit katolik shqiptar në Shtetet e
Bashkuara dhe fillimin e një veprimtarie të gjithanëshme aktivitetesh
fetare, kombëtare e kulturore, jo vetëm për komunitetin katolik, por për të
gjithë komunitetin shqiptaro-amerikan, pa marrë parasyshë përkatësinë fetare.
Arqipeshkvi
i Nju Jorku, John Kardinal O’Connor, një mik i vërtetë i shqiptarëve, me rastin
e shugurimit të kishës së re, të cilën, siç thashë më lartë e quajti një
diamant i çmueshëm, tha se konsekrimi i kishës ‘’Zoja e Shkodrës’’ ishtë
me të vërtetë një celebrim e gëzim po të marrim parasyshë historinë e kombit
shqiptar dhe dëshirën e tij për të qenë i lirë për t’iu lutur Perendisë.
Është e
pamundur që mbrenda një kohe të shkurtë prej disa minutash të përfshihet një
historik aq i pasur siç është veprimtaria e Lidhjes Katolike
Shqiptaro-Amerikane gjatë 50-vjetëve të fundit, e sidomos e 20-vjetëve të
fundit nën udhëheqejn e Dom Pjetër Popaj dhe bashkpuntorëve të
shumtë. Por do të përpiqem që në pika kryesore dhe shkurtimisht të
nënvijoj ato aktivitete fetare, kombëtare e kulturore që e kanë dalluar dhe e
dallojnë Famullinë Zoja e Shkodrës, këtu në Hartsdale të Nju
Jorkut. Një Qëndër këjo, me veprimtari të larmishme në shumë fusha, ku po
mësohet dhe thellohet besimi në të Madhin Zot, por në të njëjtën kohë e si gjithmonë
- dhe në traditën më të mirë të klerikëve tanë dhe të Kishës Katolike
Shqiptare, që gjatë të gjithë historisë së kombit tonë ka vazhduar
të ruaj dhe të promovojë zakonet dhe traditat tona si edhe ndjenjat
kombëtare për të gjithë edhe këtu në botën amerikane në të cilën
jetojmë. Rëndësinë e përurimit të Kishës së parë Katolike Shqiptare në
Nju Jork, e shprehu më së miri në atë kohë, Ernest Koliqi, i cili në
revistën ‘’Shëjzat’’ pat shkruar me atë rast se përveç dobisë shpirtërore,
‘’Na tue u nisë nga pikëpamja shqiptare dëshirojmë të theksojmë këtu,
vlerën e një organizimi i cili në flakë e në dritë të fesë – nevojë urdhnore e
njerëzve sidomos kur mjerohen nga goditjet e fatit si janë të mërguemit – synon
të mbajë gjallë zakone e doke thjeshtë kombtare, dmth të ruaj në vend të huaj
pasuninë ethnike të trashigueme nga të parët, pasuni që na lejon m’u quejtë
Shqiptarë në botë.’’
Përveç
shërbimeve fetare dhe në përputhje të plotë me traditën historike të rolit që
Kisha Katolike Shqiptare ka luajtë gjatë shekujve, në mbrojtjen dhe në
kultivimin e vlerave të historisë kombëtare, gjuhës, kulturës, folklorit dhe të
traditave tona shekullore, Kisha Zoja e Shkodrës dhe udhëheqsit e saj
klerikë dhe laikë vazhdimisht, kanë ndërmarrë aktivitete të ndryshme
duke organizuar folklore, seminare e akademi. Kështuqë, këjo kishë e ka
bërë këtë qëndër gjithashtu një mjedis ku të rinjtë e të rejat e tri
besimeve tona zhvillojnë edukimin e tyre patriotik dhe kulturor me qëllim
të ruajtjes dhe të zhvillimit të mëtejshëm të traditave dhe të
ndërgjegjes kombëtare të fisit shqiptar.
Është me
vend që të përmenden disa prej tyre -më të rëndësishmet - siç ishte akademia e
mbajtur me rastin e 300-vjetorit të Imzot Pjetër Bogdanit, kur u ftua Dr.
Ibrahim Rugova për të mbajtur ligjëratë. Këjo ishte vizita e parë e Ibrahim
Rugovës në Amerikë dhe mund të thuhet lirisht se Kisha Zoja e Keshillit të Mirë
mund të marrë kredinë se me këtë ftesë, konsiderohet që ai të ketë filluar
karjerën e tij politike, që pak më vonë e konsolidoi atë si udhëheqsin e
Kosovës që e njihte e gjithë bota, si udhëheqës i Lidhjes Demokratike të
Kosovës dhe më vonë si President i atij vendi.
Ndër të
tjera, janë organizuar gjithashtu edhe seminare në përkujtim të At Gjergj
Fishtës dhe Dom Ndre Mjedës. Çdo vit me 28 Nëntor, Ditën e Pavarësisë së
Shqipërisë organizohej dhe organizohet meshë dhe aktivitete për të
përkujtuar dëshmorët e kombit dhe për t’iu lutur Perendisë për një të ardhme më
të mirë për shqiptarët. ‘’Dita e trashëgimisë shqiptare’’, edhe këjo një
nga veprimtaritë e shumta vjetore të organizuara nga Kisha ‘’Zoja e
Shkodrës, është këthyer tashti në një aktivitet masiv që synon të mbaj
gjallë traditat kulturore dhe të forcojë lidhjet e miqësisë midis
gjithë shqiptarëve dhe t’i bëjë ata krenarë për prejardhjen e tyre.
Pasi
Shqipëria nën regjimin komunist kishte marrë një emër të keq në Amerikë, ishte
gjithmonë qëllimi i klerikëve katolikë, që botës amerikane t’i
paraqiteshin vlerat pozitive të kombit shqiptar duke paraqitur
kulturën, kostumet dhe traditat më të mira, duke filluar me pjesëmarrjen e
komunitetit në Festivalin e Arteve të Ballkanit në mesin e
1970-ave. Festivali muzikor që kisha organizon për çdo vit, nën
drejtimin e të palodhëshmit Mark Koliqit-Shkreli është bërë si të thuash një
institucion kulturor e kombëtar—në të cilin marrin pjesë mijëra shqiptarë
nga mbarë komuniteti, por edhe më gjërë, pa dallim feje, krahine apo ideologjie
– e që mbulohet jo vetëm nga media shqiptare, por edhe nga ajo amerikane, përfshirë,
ndër të tjera edhe gazetën me famë botërore Nju Jork Tajms. Grupi
Rozafati që ekziston pranë kishës për më shumë se 30-vjetë ka përfaqsuar
komunitetin shqiptar në organizime e çfaqje të ndryshme artistike e kulturore
të komuniteteve etnike në Amerikë. Folklori i Kishës Zoja e Shkodrës ka
zbukuruar paradat vjetore në bulevardet e Nju Jork si edhe
darkat e festimet kombëtare të komunitetit shqiptaro-amerikan, siç ishte
kohët e fundit festimi i 100-vjetorit tëthemelimit të organizatës
mbarëshqiptare Vatra. Dom Rroku e Dom Pjetri, mbi të gjithë
angazhimet që kishin mbi supet e tyre, disi kishin gjetur kohë që të
përgatisnin dhe të drejtonin edhe radio programin ‘’Zëri Katolik
Shqiptar’’, që transmetohej çdo të shtunë në mengjes.
Aktiviteti
i gjithanshëm i famullisë ka përfshirë edhe organizimin e udhëtimeve ose
shtegtarive me karakter fetar, si për shembull vizita në Vatikan dhe Gennacano,
ku grupi nga Zoja e Shkodrës u prit në audiencë nga vet Papa Gjon Pali i
dytë. Të rëndësishëm ishin shtegtimi në Tokën e Shenjtë dhe
udhëtimi në Shqipëri me rastin e vizitës historike të Papës Gjon Palit të
dytë, me ç’rast ai shuguroi katër ipeshkvijë, përfshirë edhe ish
famullitarin e kishës tonë, tashti Imzot Rrok Mirdita, Arqipeshkëv Metropolitan
i Tiranë-Durresit duke e ringjallur kështu hierarkinë e Kishës Katolike
Shqiptare, e cila ishte zhdukur nga regjimi komunist i Enver Hoxhës.
Përveç
veprimtarive fetare, ekumenike, kulturore dhe atdhetare, komuniteti katolik
shqiptar nepërmjet kishës, e me ndihmën e klerikëve dhe të këshillave të
ndryshme drejtuese, shpesh është marrë edhe me veprimtari humanitare në shërbim
të bashk-atdhetarëve tanë në Shqipëri, Kosovë e vise të tjera.
Vlenë të përmendet se gjatë 1990-ave, Kisha Katolike Shqiptare ka organizuar
gjithsejt 22 transportime ushqimesh dhe veshmbathjesh, si edhe fonde me qindëra
mijera dollarë për njerëzit në nevojë në Shqipëri dhe për refugjatët
shqiptarë nga Kosova. Megjithëse larg nga atdheu dhe trojet tona në
Ballkan, besimtarët katolikë të kësaj famullie– gjatë këtyre 50-vjetëve
histori të Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane - nuk kursyen kurrë dhe asgjë
për bashk-atdhetarët tanë në vendlindje duke dërguar, sipas mundësive
këtu dhe nevojave atje, ndihma për ndërtimin e rrugëve, shkollave e qendrave
fetare e kulturore, përfshirë edhe ndihmën e konsiderueshme dhënë për ndërtimin
e Katedralës ‘’Nënë Tereza’’ në kryeqytetin e shtetit sovran e të
lirë të Kosovës - dhe kur thirri Atdheu për mbrotjen e interesave
kombëtare nuk munguan as ndihmat materiale e madje-madje as ato njerëzore.
Përveç
veprimtarisë kombëtare, fetare e kulturore, Kisha Katolike nga koha në kohë
organizonte, me ndihmën e mjekëve shqiptarë të kryesuar nga Dr. Agim
Leka, edhe përkujdesje shëndetsore për fëmijtë e emigrantëve të ri
të çdo feje e krahine, duke hapur hapësirat e kishës për imunizime dhe
nevoja të tjera shëndetsore për komunitetin shqiptaro-amerikan.
Megjithëse sot ka lloj lloj orgnaizatash politike e kulturore të komunitetit,
ishte Lidhja Katolike Shqiptaro-Amerikane, ajo që u parapriu këtyre kur në
fillim të 70-ave mori iniciativën, që së bashku me qëndrat si motra myslimane
dhe ortodokse të formohej Organizata ethnike shqiptaro- amerikane që do të
përfaqsonte interesat e komunitetit pranë Bashkisë së qytetit të Nju Jorkut.
Nuk është
pra këjo një ‘’mërgatë qyqesh’’, siç i cilësonin apologjetët e
regjimit të Enver Hoxhës, mërgimtarët shqiptarë në Amerikë, që
shumë prej të cilëve patën fatin të shpëtonin nga terrori i egër i stalinistëve
të Tiranës komuniste, e që disa prej të cilëve, 50-vjetë më parë
morën guximin dhe themeluan këtë Lidhje Katolike
Shqiptaro-Amerikane. Ky pra, është një komunitet i cili
shpirtërisht dhe fizikisht, gjithmonë ka qenë dhe është afër dhe i
gatëshëm të mbrojë interesat kombëtare dhe të punojë për ‘’Fe e
Atdhe’’. Është ky komunitet i Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane,
me Kishën ‘’Zoja e Shkodrës’’ - i cili pa marrë parasyshë se ç’thanë kritikët
dashakeqës atëherë, e ndoshta edhe sot - ai që po shkruan historinë e diasporës
shqiptare në Amerikë dhe që është bërë pjesë e pa-ndashme edhe e historisë së
Kishës Shqiptare në Atdhe. Si i tillë, ky komunitet meriton një
kapitull të denjë edhe në historinë e kombit shqiptar, ashtu siç zë
vend edhe historia e arbëreshve të Italisë, të cilët gjatë 500-vjetëve
ç’prej largimit të tyre nga Atdheu për të shpëtuar nga otomanët, ruajtën fenë,
dashurinë për Atdheun, traditat, gjuhën shqipe dhe kulturën. Ashtu
si edhe arberëshët e Italisë, edhe komuniteti shqiptaro-amerikan, pjesë përbërse
dhe e rëndësishme e të cilit është edhe komuniteti katolik i Nju Jorkut
me rrethe, me aktivitetin e tij të palodhshëm 50-vjeçar, të udhëhequr nga
klerikët tanë që kemi privilegjin t’i kemi këtu sot, si dhe ata që kanë
shkuar në atë jetë –vazhdon të jetë flamurtar i përhapjes dhe i forcimit të
idesë kombëtare, i ruajtjes së vlerave fetare e morale si edhe i kulturës dhe
traditave të bukura shqiptare, e që nepërmjet shembullit të Nënë Terezës e kanë
bërë kombin tonë të njohur anë e mbanë botës.
Roli i
famullisë Zoja e Shkodrës në jetën fetare, kulturore, shoqërore, humanitare dhe
në mbrojtje të të drejtave të shqiptarëve kudo dhe pa dallim është vlerësuar
nga të gjithë, përfshirë edhe udhëheqsit politikë dhe diplomatë nga
Shqipëria, Kosova dhe vise të tjera shqiptare, të cilët e kanë bërë vizitën në
këtë qendër si një ndalesë të doemosdoshme gjatë qendrimit të tyre në
Amerikë. Famullia Zoja e Shkodrës është shpesh edhe në qëndër të
aktiviteteve ekumenike duke marrë iniciativën dhe duke organizuar lutje
ndërfetare me udhëheqës të besimeve të tjera për qëllime mbarëkombëtare, si për
shëmbull lutjet që mbaheshin për pavarësinë e Kosovës, dhe për fatin e
shqiptarëve në përgjithësi. Një ndër ndërmarrjet më me rëndësi të
kësaj qendre, siç thashë edhe më përpara, ka qenë botimi i revistës Jeta
Katolike ku shkruanin e vazhdojnë të shkruajnë jo vetëm intelektualë e
shkrimtarë të famullisë, por ajo është e hapur për të gjithë, dhe e cila ka
siguruar respektin e meritueshëm, përmbajten e së cilës e ka vlerësuar
edhe shkrimtari Ismail Kadare. Këshilli redaktues nën drejtimin e
Dom Pjetrit dhe të Mark Koliqit meriton lëvdata për një punë të mbrekullueshme
edhe në fushën gazetareske.
Rëndësia e këtij përvjetori, e vërteta është, qendron në faktin se themelimi i Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane 50-vjetë më parë, kur të shikohet nga këndveshtrimi i sotëm, ishte gur themeli, ishte hyll i dritës dhe agimi i parë i mengjezit që zbardhi ditën dhe të ardhmen e Kishës Katolike Shqiptare në përgjithësi. Kur të marrim parasyshë historinë e vuajtjeve e të mundimeve të klerit dhe të Kishës Katolike në Shqipëri gjatë diktaturës hoxhiste komuniste, është e qartë se Shpirti Shënjtë kishte dorë të drejtë për drejtë në këtë krijesë të re, në këtë vend të madh të lirisë e demokracisë, me qëllim jo vetëm për të mirën e komunitetit katolik shqiptaro-amerikan , por edhe për fatin e Kishës në Shqipëri dhe për të mirën e mbarë kombit shqiptar. I Madhi Zot vepron në mënyra misterioze. Siç thashë lartë, nga kjo famulli doli një arqipeshkëv, në personin e Imzot Rrok Mirditës, dy meshtarë Dom Pjetri e Dom Nikolin Përgjini, si dhe diakoni Marash Shkreli të cilët shërbyen për disa vjetë në këtë famulli.
Historia
50-vjeçare e Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane është një periudhë evenimentesh
historike siç ishte, ndër të tjera, edhe organizimi i meshës solemne në
Katedralën e Shën Patrikut në Nju Jork më 1997 në kujtim të Nënë Terezës,
bijës që Kombi shqiptar i ka dhuruar njerëzimit, e ku mori pjesë
një mori e madhe shqiptarësh dhe të huajsh, pa dallim. Me ç’rast Profesor Sami
Repishti, i emociounar nga këjo çfaqje fetare e kombëtare e organizuar nga
Kisha Zoja e Shkodrës, e përmblodhi më së miri misjonin dhe
aktivitetin e kësaj veprimtarie duke shkruar me atë rast: ‘’Këtu në Katedralën
e Shën Patrikut u duk fëtyra pak e njohur e popullit tonë të vjetër
e fisnik, u duk i qartë besimi jonë në vetvehten, besnikëria ndaj traditave
tona kombëtare, dashuria jonë e madhe për gjuhën tonë amtare, toleranca jonë
fetare (i cili popull fton imamin mysliman të flasë nga altari i Katedralës)
dhe vendosmëria jonë për të qenë pjesëtarë të një kombi që na jep nder dhe na
jep emërin shqiptar....Megjithë sakrificat e shumëta që keni bërë, o
vëllëzër e motra shqiptarë katolikë, për fe e atdhe’’ vazhdon Profesor
Repishti, ”ju jeni një grup fetar e kombëtar që do të mbijetoni çdo provë
e vështirsi në të ardhmen... dhe në këtë rrugë ju keni përkrahjen e miljona
shqiptarëve myslimanë e ortodoksë që ju kuptojnë dhe ju duan’’, përfundoi
artikullin e tij Profesor Sami Repishti.
50-vjetori
i Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane është pra, një kurorëzim i denjë dhe i
mbrekullueshëm i një veprimtarie në fushën e fesë dhe të
shqiptarizmit. Me urimet e mia i lutëm të Madhit që Qëndra
Nënë Tereza dhe famullia e Zojës së Shkodrës, nën drejtimin e
famullitarit Dom Pjetër Popaj, të vazhdojë punën e saj frymëzuese bazuar
në binomin Fe e Atdhe me Përparim, të trashëguara nga parardhësit kishtarë
shqiptarë, në misjonin e saj për të ndihmuar Kishën e shumë vuajtur dhe
institucionet fetare të cilat gjithmonë kanë qenë qendra, jo vetëm e vlerave
fetare por edhe vatër e promovimit të patriotizmit të pastër, të
kulturës arbërore dhe të tolerancës ndërfetare këtu në Amerikë dhe në të gjitha
trojet tona shqiptare në Ballkan.
Ju
falenderoj për durimin,
Frank
Shkreli*
*Autori ka shërbyer si Sekretar i Lidhjes Katolike Shqiptaro-Amerikane dhe ka qenë anëtar i grupit redaktues të revistës ‘’Jeta Katolike Shqiptare’’, për periudhën 1971-1974.