Mendime
Selim Hasanaj: Nëngurra e Istogut (IV)
E hene, 24.11.2008, 02:30 PM
NENGURRA E ISTOGUT
KUSHTET SHOQËNORE
Zhvillimi historik i Lubozhdës
Lubozhda është vendbanim i vjeter iliro-dardan dhe sado që janë gjetë disa gjëra me randësi të madhe per studjuesit dhe arkeologet , megjithate është ba shumë pak të hulumtohet dhe studjohet lokaliteti i Kishes të Kroni, pastaj varrezat katolike, qyteti i Gradinës etj , etj dhe kështu të vihet ndoshta deri tek faktet dhe argumentet e sakta që do na shpienin në mundësin e pohimit per vjetersinë e jetes së lokalitetit të vendbanimit Lubozhdë që sot është nji fshat mesatarisht i madhë dhe ka infrastukturë të mirë fshati. Megjithate ka disa pohime të kohes së mbamendjes nga brezi në brezë permes tri kater gjeneratave të fshatit që thonë se sado që jo me siguri , por mendohet se nga familjet e sotme të Lubozhdës ma e vjetra është familja Vuthi.
Flitej per të parin e Haxhi Vuthit cili me siguri erdhi nga Vuthaj e Malësisë . Është shumë per tu quditur se si kjo familje deri në fundshekullin e 20 brez pas brezi kishte vetem një pasardhës . Kjo dukuri është e qyditshme pothuaj neper tër Kosovën ku zakonisht familjet e para nuk janë shtuar por edhe as nuk janë zhdukur . Per familjen e Haxhi Vuthit nuk ka të dhëna se kur ka ardhur në fshatin Nengurrë sikurse edhe as nuk dihet se si u quajt i pari i kësaj familje . Dihet vetem se kur ka ardh ka shkua tek i pari i Halil Hasanve në fshatin Cerrcë dhe ka marr një hun zjarri per ta ndez zjarrin në votren e vetë . 5***
Mirpo këto të dhena janë të pa argumentuara dhe nuk duhet të mirren 100% të sakta dhe unë mendojë se duhet të ketë qenë e pamundur që qysh në kohrat më të lashta mos ti ket ra në sy njeriut kjo trevë kaq e pershtatshme per jetë dhe banim . Këtu ishte kroni , ishin malet ,bjeshket , kullosat dhe toka mjaft pjellore .
Këtë supozim e perforcojë me faktin se vetë kroni i fshatit buron në mes të fshatit dhe se gjendej në oborrin e një faltorje që ka mundur të jet kishë romake apo edhe faltore pagane që nga kohrat pellaze . Është fatkeqësi se si pushteti okupues sllav ka lejua që guret e themeleve të kësaj kishe të nxirren nga fshataret dhe ata janë sot neper muret e shumë shtëpive e veqanërisht në kullen e vjeter të Hasan Alisë –Pepaj , por edhe në kullen e vjeter të Stevë Daka Zhivkoviqit , në ate të Miliq Jovan Ristiqit etj, etj .
Në defteret turke të vitit 1485 shifet se në fuqi ishin mardhënjet shoqëroro-feudale kudo në trevat e Kosovës andaj kjo ka vleftë edhe per treven e Podgurit ku edhe bënë pjesë fshati Nengurrë dhe megjithëse kushtet politike kishin ndryshuar me pushtimin e Ballkanit nga Perandoria Osmane , ndryshimi ishte vetem ndrrimi i pronarit dhe se detyrimet e fshatarit ndaj tij ndryshonin vetem nga forma por jo edhe nga pesha . 6***
Pra periudha per të cilen flas është mjaft e pa dokumentuar deri në shek .XIX , persa i perket zhvillimit historik të fshatit . Megjithate dihet se në periudhen në mes shekujve XV-XIX kushtet shoqërore-politike ishin njësojë në mbarë Kosoven . Kjo periudhë mbanë vulen e feudalizmit të pergjithshem në fshat . Shfrytzimi i fshatarit nga klasa sunduese dhe pushteti Osman ishin dukuri e pergjithshme .
Mardhenjet feudale në këto vise nuk ndryshuan as pas shkatrrimit të Perandorisë Osmane me 1912 sepse pronar tokash ishin feudalet vendas shqipëtarë të cilet edhe gëzonin perkrahje nga pushteti ukupues i Jugusllavisë borgjeze që u krijua pas luftës së parë botrore . Deri në fillimin e Luftës Dytë Botrore shumë shqiptarë të fshatit Nengurrë ishin cifqinjë dhe ia jepnin beut të katerten e prodhimit . Ndersa disa të tjerë kishin bler tokat e veta nga feudali qysh më parë . Begu i kishte kullat dhe sarajet në Cerrcë dhe ato më vonë i uzurpuan kolonistet serb Mirko dhe Vukiq Pantici . Pra në kohen e pushtetit të Jugosllavisë borgjeze dhe deri në fillimin e Luftës së Dytë botrore shqiptaret kishin pozitë shumë të rendë . Posaqërisht pjesa e fshatarsisë së varfër e cila eksploatohej brutalisht dhe vec kësaj ishte rënd e goditur edhe me Reformen Agrare e cila kishte synim marrjen e tokes nga fshatari shqipëtarë dhe debimin e tij per Turqi . Shefi i Zyres kryesore Agrare në Shkup Gj. Kerrstiq në një liber të vetin thotë se programi i qeverisë ishte që pergjatë kufirit duhet të vendoset një numer sa më i madhe i kolonve serb dhe malazez , pastaj viseve tjera me popullsi shqiptare të zvoglohet numri i tyre duke infiltruar në mesin e saj elementin serb dhe malazez dhe në fund tu merren tokat më pjellore fshatarve shqiptarë . 7***
Me 1921 qeveria proklamon anulimin e mardhenjeve feudale në të ashtuquajturen Serbi Jugore ( Kosovë –Maqedoni ) ndersa më parë kah fundi i vitit 1920 ishte në fuqi dekreti mbi kolonizimin e “Viseve Jugore” . Si rezultat i këtyre dekreteve deri në vitin 1936 neper mbarë Kosoven dhe në vendbanimet etnike shqiptare në Maqedoni u sollen dhe u kolonizuan 15.594 familje serbe dhe malazeze dhe u ndertuan 11.289 shtëpi per kolonet . Kolonet u sollen kryesisht nga Mali i Zi , Serbia , Lika dhe Hercegovina . Shteti eksproprijojë shumë komplekse pyjore , kullosa e lendina të fshatarve shqipëtarë dhe ua dha kolonve sllav . Pos kësaj sejcili kolon mori edhe nga 2 hektar tok buke nga fshatari shqipëtarë . Shtepitë e kolonistve zakonisht ndertoheshin pergjatë rrugve kryesore dhe këto vendbanime zakonisht mbanin emrin e vendit ose krahines nga kishin ardhur në Kosovë . P.Sh ; Serbobran , Serbicë , Serbovac , Shumadija etj . Më 1926 qeveria Jugosllave lidhi një kontratë me qeverinë Turke per shpernguljen e 400.000 shqiptarve në Turqi . 8***
E tër kjo padyshim se e ka goditur edhe Nengurren dhe në këtë periudhë shperngulen per Turqi shumë familje të Istogut dhe fshatrave per rreth ndersa nga Nengurra vëllëzërit Sejdi dhe Kamer Smajli u shperngulen per në Australinë e larget prej nga kurr nuk u këthyen . Pronat e tyre i zapoj kolonisti Kosta Radivojeviqi me djemet Radivoja dhe Dava . Ishte kjo periudha kur vojvoda Miliq Kerrstiqi i njohur me emrin Miliq Kerrsta bënte kërrdi mbi popullaten shqiptare me qetniket e vetë . 9***
Miliq Kerrsta si bashkpuntorë kishte Rale Vuliqin dhe këta të dytë ishin gjakpirsa të paskrupult . Pikrisht në kohen e tyre nga Mali i Zi vijnë kolonistat vëllëzërit : Zaria ,Spasoja , Maksim dhe Ikonija Popoviq dhe zapojnë trollin e Hajdin Mustafë Hasanajt së bashku me vneshtijet që Hajdini i kishte mbi truall . Këta më parë kishin ble nga begu por edhe nga Januz Halil Haziraj tokë e në mesin e saj edhe aren e quajtur Dubla që poashtu ishte pronë e Hajdin Mustafë Hasanajt . Januz H. Haziraj u shet kolonistave pronat e huaja gjegjsishtë pronat e kusherinit të vet . Kur kjo ndodhi Hajdin Mustafë Hasanaj bridhte maleve të Rugoves , Zhlepit dhe Sejnoves se bashku me miqet e vet kacak si ; Bekë Bruqin nga Novo Sella e Radafcit , Ramush Cetinen , Nezir Cetinen , Sadik Cetinen , Tahir Cetinen , Bajram Cetinen etj .
Në truallin e Hajdin Mustafës , Spasoje Popoviqi ndertojë shtëpi dhe aty jetojë deri në luften e fundit të vitit 1999 të NATO-s dhe UCK-së . Aren e quajtur Dubla e ndan në mes veti Zarija Popovici dhe vëllau i tij Maksimi . Zaria Popovici vdic ndersa djali i tij Vujadini së bashku me familje u shperngul per Serbi diku kah fundi i viteve 1970 –ta dhe këtë e bëri edhe Nedelko Popovici ( djali i Maksimit) i njohur me emrin Pura . Token e tyre edhe ate të zapuar e blen Qerim Rexhë Maraj nga Vrella dhe Dervish Osmani nga Cerrca .
Pra Milic Kersta kishte edhe disa hafije dhe besa edhe bashkpuntorë të drejtperdrejt shqipfolsa në rrethinat e Istogut . Milic Kersta i kishte frigen patriotit dhe trimit Ramë Ali Bicit nga Vrella andaj edhe ekspeditat e tij masakruese në Istog dhe rrethinë ishin paksa të kufizuara , ai më teper vepronte në viset tjera si ne anet e Deqanit , Skenderajt , Klinës etj , por shqipfolësi Vesel Ibish Blakaj nga Llukafci i Begut per qellime të ulta hakmarrjeje paguan mercenaret Hasan Bajram Hasanaj nga Prekalla të cilin e kishte dhënderr si dhe Qazim Mulliqin nga Mulliqi të cilin e kishte nip dhe vrasin patriotin Ramë Ali Bicin në qarrshi të Pejes.10***
Kjo vrasje makaber e Ramë Ali Bicit i hapi rrugë Milic Kerrstës dhe cetnikve të tij që të masakrojë , vras e dhunojë me dhjetra e qinrda shqiptarë , si dhe të djeg e shkatrron fshatra të tëra . Janë të njohura ekspeditat e tijë shkatrimtare e vrastare në Lubozhdë , Vrellë , Studenicë , Kaliqan , Orroberdë , Jabllanicë e Vogel dhe e Madhe , si dhe Radafc e Novosellë . Vesel Ibish Blakaj pas kësaj vrasjeje u ngrit në burr të madhë per shkak të mentalitetit primitiv të masave popullore të kohës së atëhershme dhe per të dhe ” trimnin” e tij rapsodi thuri edhe kangë . Kjo edhe ndikoi që ky të bahet i popullarizuem dhe kjo si zakonisht frigojë pushtetin okupues serbosllav dhe fillojë ta percjell në hap Vesel Ibish Blakajn . Ky u frigua nga pushteti dhe që ti shpetoi persekutimeve dhe telasheve nuk ngurrojë të behet servil e besa në shumë raste edhe dorë e zgjatur e pushtetit . Në shenjë ”falenderimi ” të parin e denoncojë në organet pushtuese serbosllave Hasan Bajram Hasanaj per pjesmarrjen e tij në djegjen e shtëpive dhe vrasjen e kolonve malazez në Dobrushë . Hasanin e malltretojnë keq në hetuesi dhe më mizori dhe i pamëshirshmi ishte polici shqipfolës nga Strellci i Decanit që quhej Himë Tali . Më 1958 djali i vëllaut të Hasanit , Elez Mushak Hasanaj tani edhe vetë polic e takon Himen të Ura e Demes në hyrje të Deqanit dhe per tu hakmerr per axhen e rrafë ate sa me javë të tera kishte qendrua i shtrir në shtrat . Por një bashibozuk i keq dhe amoral , shok dhe hafije e Milic Kerrstes ishte edhe Mustafë Tahir Januzaj nga Nengurra . Ky shpirtlig ishte i njohur si amoral dhe i kishte vu syrin gruas së kacakut Hajdin Mustafë Hasanajt por që të realizojë këtë qellim të vetin lut Milic Kerrsten që ky ta kidnapon gruan e Hajdinit dhe Mustafë Tahir Januzaj pastaj ta priste diku tek varrezat e Llullakve dhe pasi gjoja se e sulmon Milicin , ky (Milici ) do të ikë dhe Mustafa do ta merr gjahun si shpetimtarë i saj . Milic Kerrsta per këtë sherbim i merr më parë Mustafë Tahir Januzajt qetë e zgjedhës dhe meqense e kishte pas halë në sy kacakun Hajdin Mustafën si dhe më parë mikun e tij Bajram Cetinen mezi priste ta kryej punen per Mustafë T. Januzajn . Një mbremje Milic Kërrsta me cetniket e vet e rrethon shtëpin e malsores Hylë Murseli dhe kjo si Ajkuna e Mujës kap pushken e burrit dhe fillon luftën me Milic Kerrsten . Milici me siguri do të arrinte qellimin ose së paku ta vras Hylen por ato caste bëhet poterë në fshat dhe i pari vrapon Ramush Sadri Osaj me të vëllan Aliun por edhe fqinjet serb Mikaile Ristiqi me vëllazër dhe me këtë rast edhe zhvillohet luftë e rrept në mes Ristiqve të Nengurres dhe Kerrsticve të Lugut të Shkive të Istogut . Vriten tre cetnik të Milic Kerrstës por edhe Nedelko Ristici të Nengurres . 11.***
Vlen të ceket per hir të së vertetës se ka qen i njohur per fqinjsi të mirë dhe korrekte serbi Mikaile Ristiqi i cili nifej me emrin Milkoli . Ky burr jetonte sipas traditave të vjetra shqiptare dhe shkonte ne darsma dhe mort së bashku me bashkfshataret e vetë shqiptarë . Shumë rrall mund ta dëgjoje të fliste serbisht . Fliste vetem shqipen . Bile bile në shumicen e rasteve edhe i printe turmes së burrave të fshatit kur shkonin në kryeshëndosh . Kur vdic la amanet që e pamja ( kryeshëndoshja ) të behet sipas tradites shqiptare të Rrafshit të Dukagjinit . La pas djemet Brankun i cili kishte vetem një djal Branimirin dhe u shperngul në Beograd diku më 1978 dhe djalin tjeter Markun i cili shumë moti u shperngul në SHBA .
Milic Kerrstes i errdhi fundi nga dora e birit të madhë të treves së Podgurit patriotit Selman Kadri Hasanaj i cili e vrau Milicin me pushken e vetë në Llugat e fushes së Cerrcës dhe jo ashtu siq këndon rapsodi i njohur nga Drenica Ibish Mulaku –Broja të cilit vetem per tarafe disa mendjemdhenjë nga Cerrca e gënjyen dhe duke e paraqitur veten si kusherinjë të Selman Kadrisë ata edhe i treguan histori të gabueshme rapsodit Mulaku , bile ata shkuan aq larg sa paraqiten veten si aktor të hakmarrjes per Selmanin duke e vrae Ramë Vuthin . Ndersa ngjarja e vertet është kjo ; Pasi Selmani vret Milic Kerrsten , Selmanin e mbyt në besë me sopatë tradhtari Ramë Vuthi ndersa Ramen e vrasin Nimon Bekë Hasanaj dhe Hasan Zeqë Hasanaj bile Hasani ishte në mosh thuaja fëmijë por si luan i erdhi në ndihmë kusherinit Nimon dhe vranë tradhtarin Ramë Vuthi . Unë personalisht kamë biseduar disa here rreth ngjarjes me burrin e ndershem dhe patriot Nimin Bekë Hasanaj si dhe me trimin Hasan Zeqë Hasanaj . Selmon Kadria la pas vetem një djalë Jasharin dhe ky u shperngul në Vrellë dhe aty jetoi e punojë me vite duke kalua më vonë në Ilixhe –Banjë ku edhe vdic . Djemet e Jasharit jetojnë në SHBA dhe per mrekulli i ngriten lapidar gjyshit të vet legjendar te varrezat e Cerrcës më 2004 . Këtu po e ndiej të nevojshme të shkruaj se kur Selmon Kadri Hasanaj vret katilin Milic Kerrsta , Ral Vulici me cetniket e tij bëri kerrdi nëper fshatrat e Istogut në popullaten shqiptare . Në Cerrcë në vendin e quajtur Pollaqeri i Cerrcës pasi më parë u arrestuan në shtepie e veta dhe të lidhur u sollen aty u rrafen dhe keqtrajtuan këta shqiptarë : Halil Can Haskaj , Ali Maxharri , Idriz Bekë Hasanaj , Nimon Bekë Hasanaj , Asllan Bekë Rexhaj , vëllëzërit ; Ali ,Nezir dhe Avdi Beqir Rexhaj , Ibish Rugova , Azem Sadri Rugova si dhe Talush Ali Rexhaj ndërsa në Pollaqerin e Nëngurrës u maltretuan Selim Bajram Sejdijaj , Sali Bajram Sejdijaj , Sadri Vesel Osaj , Haxhi Vuthi , Shaban Lajqi , Ramë Lajqi , Sylë Lajqi , Ali Tem Hasanaj , Jashar Tem Hasanaj , Fetë Islam Hasanaj , Smajl Imer Hasanaj , Shaban Tafil Kadaj , Nimon Tafil Kadaj , Bajram Tafil Kadaj , Adem Adem Pepaj , Xhemajl Adem Pepaj , Januz Halil Haziraj , Shaban Mursel Cetina , Tahir Mursel Cetina , Nezir Isuf Cetina , Sadik Isuf Cetina , Isuf Kadri Pepaj ndërsa Ramë Asllan Idrizaj rrafet keq në prezencen e familjes dhe të nuses së re ( ky posa ishte martuar ) dhe ashtu i pergjakur sillet në Pollaqer dhe aty cetniket e Ral Vuliqit i vejnë një gacë të madhe zjarri në shuplaken e dores dhe një nga një cetniket gjakpirsa i ndezin cigaret në doren e Ramës derisa gaca i shpon doren dhe i deperton në anen e kundert . Ramen nga këtu e dergojnë në drejtim të panjohur dhe zhduket pa gjurmë . Meqense kishte qen e re dhe e posamartuar dhe meqense në prezencen e saj e maltretojnë keq Ramë Asllan Idrizaj dhe meqenëse më heret edhe në Sine ( fshat i Istogut ) i kishin mbyt një vëlla me tortura , nusja e Ramë Asllanit, Raba cmendet dhe ashtu e cmendur nën kujdesin e djalit të kunatit jetojë gjatë . Dhe krejt këto tortura vetem të tregohet se ku mshifet trimi Selmon Kadria . 12***
Pushteti okupues jugosllav me metodat e veta barbare panderpre shtypte fshatarsinë shqipëtare të Nengurrës . Familjet e mdhaja ose shpijaniket sikurse quheshin shpesh nga vendësit ishin halë në sy e pushtetit okupues . Kështu p.sh. djemet e vëllëzërve Mursel e Isuf Cetina sitematikisht maltretoheshin dhe terrorizoheshin . Shabani ishte djali i madhë i Mursel Cetines , ky ishte zot shtëpie , Tahiri e Bajrami ishin më të ri dhe pikrisht per shkak të dhunës së pushtetit por edhe të kalitjes patriotike familjare Bajrami vendos të del në mal si kacak dhe edhe bëhet kacak i njohur i këtyre anve . Frekuentimi i Bajram Cetines me burrat trima të Rugovës si dhe ata të Kelmendit e të Rozhajes i ndihmuan që edhe të behet urë lidhjeje e Kryekapidanit të kacakve , legjendarit Azem Bejtë Galica dhe Rugovës . Bajram Cetina pas një kohe merr me veti edhe dhëndrrin Hajdin Mustafë Hasanaj si dhe vëllaun Tahirin dhe djemet e axhës Ramushin e Sadikun , si dhe vëllami i Hajdin Mustafës Bekë Bruqi nga Novosella e Radafcit .
Bajram Cetina vritet me 1921 gjatë një perleshjeje të kacakve të prir nga Azem Bejta diku në rrethet e Kerrninës me forcat cetnike të Kosta Pecancit dhe vetë Azem Bejta e kishte bartur në kurriz Bajramin e vrar deri në Rakosh gjat terheqjes por më në fund e len kufomen dhe i merr vetem oren e qystekun e ores të cilin më vonë ja jep vetë vëllaut Shabanit . Bajramin e vrar pushteti cetnik i Jugosllavisë borgjeze e ekspozojë per kater ditë e netë rresht në Rakosh vetem e vetem mos po deklarohet kush se kush ishte i vrari sepse ata fatmirsisht nuk e nifnin por donin të dinen se kush ishte me qellim që të vrarit ti masakrojnë edhe familjen . Askush nuk bëzani edhe pse shumica e dinin se ky ishte kacaku i famshem Bajram Mursel Cetina nga Nengurra . Pas kater dite policet serb urdhruan ca rom që ta varrosin dhe Bajrami u varros perafersisht diku aty ku më vonë pas LDB ( Lufta e Dytë Botrore) pushteti socialist i Titos ndertoi zyret e Kooperatives së Rakoshit . 13.***
Por edhepse askush nuk e njohu kacakun e vrar megjithate serbet dyshonin dhe mu per këtë Shaban Mursel Cetina ishte i persekutuar sistematikisht , Dëbohet nga shtëpia me dhunë dhe ate e uzurpon Pera Zarici me vëllëzer dhe djemt Andrea dhe Vllada . Këta i uzurpojnë edhe token e bukës si p.sh aren te Kroni i Smajlit. Cetinet detyrohen të ndertojnë një shtepi dikund dhe ate e ndertojnë në djerrinen e Pollaqerit por edhe aty nuk ua ndalin zullumin . Vëllaut më të vogel Tahirit ju pregatiten disa gracka por edhe atentate . Tahir Mursel Cetina ishte burr i pashem dhe trim i qartur dhe nuk i kishte friken askujt , por pushteti cetnik i persekutonte dhe nga shpijanik që ishin më par i solli në varfnjak. Kjo edhe ishte arsyeja që pas vdekjes së Tahirit me 1962 . Shabani me djalin Nimonin u shperngul në Pejë , djali tjeter i Shabanit Zeka së pari në Tomoc e pastaj në Gurrakoc . Edhe djemet e Tahirit u shperngulen në Trebovic të Pejës ku jetojnë edhe sot e kësaj dite Smajl Tahiri dhe Arif Tahiri ndersa tre më të vegjlit Imeri , Qerimi dhe Isa jetojnë në Gjermani . Kusherinjët Sadik Isuf Cetina poashtu jetonin të persekutuar dhe pasi Sadiku vdes djali Salihi shperngulet në Pejë , në fshat mbeten Ali Sadiku dhe Sahit Sadiku . Aliu shperngulet në Gjermani ku jeton edhe tani . Ramush Isuf Cetinen e zhdukin pa gjurmë në Kullen e Sheremetit në Pejë kur të burgosurit thejn burgun dhe arratisen me crast pjesa më e madhe edhe vriten . Ky la një djal Jusufin i cili pasi Rexhep Neziri shperngulet në Turqi edhe Jusufi vendoset në Mitrovicë por edhe ate sipas disa indikacioneve UDB-ja i kurdisi aksident trafiku dhe e mbyti në rrugen per në Ribaric , fëmijët e tij jetojnë diku në Zhabar të Mitrovicës . Nezir Isuf Cetina jetoi në fshat derisa vdic por gjithmonë me telashe ndersa pas vdekjes së tij dikund në vitin 1967 djali i Nezirit, Rexhepi shpengullet me tër familjen per në Turqi . Pra familja Cetina nga familjet më të mëdhaja dhe më të forta të fshatit u shkaperderdh dhe sot aty jeton vetem djali i Vogel i Sadik Isuf Cetines , Sahiti me familjen e vet të ngushtë .
Pra pas vrasjes së Bajram Cetines ceta e tij e kacakve pothuaj se u shpartallua . Dhe kacaket e mbetur ishin të pasigurt ti këthehen jetes normale . Shumica e tyre bridhnin maleve të rrethines por edhe të Rugoves . Hajdin Mustafë Hasanaj humbi kurajon kur edhe ju vra vëllami Bekë Bruqi . Asnjëhere nuk mundi ta mbledh veten pas vrasjes së mikut dhe kapidanit Bajram Cetines dhe bashkluftëtarit Bekë Bruqit . Pasuria dhe toka e Hajdinit mbeten të pazot . Gruaja i rriste me mund djalin e vogel Mustafën sepse një djal tjeter Selimin ja kishte helmua Blagoje Simiqi me urdhrin e Milic Kerrstes dhe të Kostë Peqanac i njohur si Kostë Vojvoda kur Selimi kishte qen fëmijë 9 vjec . Andaj edhe nuk kishte qenë vështirë per kushërinin bashibozuk Januz Halil Haziraj që truallin dhe një pjesë tokë të Hajdin Mustafës tua shiste malazezve Popovic . Më 1952 vdes edhe Hajdin Mustafë Hasanaj . Per pasardhësin e Hajdinit derisa ky ishte kaqak dhe në shtëpi kishte lenë gruan dhe një djalë shtatë tetë vjec u kujdesen vëllezërit Ramush e Ali Sadri Osaj si dhe dajat Shaban , Tahir , Nezir e Sadik Cetina . Por kujdes dhe respekt treguan edhe djemet e Sadri Elezit të Rugovëve të Cerrcës e posacërisht Rrusti dhe Azemi . Ky i fundit edhe u kujdes të gjejë nuse per djalin e Hajdinit , Mustafën , ta paguaj pajen e nuses dhe ti bënë darsmen sikurse djemve dhe mashkujve të vetë . E tër kjo per shkak të respektit per Kacaket Bajram Mursel Cetinen dhe Hajdin Mustafë Hasanaj , nip gjegjsishtë djalë i të cilve Mustafë Hajdin Hasanaj ishte .
Vlen të ceket edhe një e dhanë se nuk ka qenë vetem rastsisht që Hajdin Mustafa dhe miqet e tij Cetinet të ndiqen dhe persekutohen . Me të madhe ka ndikua edhe fakti se këta kishin komshi kolonistin Bllagoje Simiqin i cili e kishte axhe Kosta Peqancin dhe që pushteti okupues serbosllav tu bie në qafë me të madhe kontribuojë fqinji kolonist Bllagoje Simiqi . Ky shka la pas djemet ; Milani , Stojanin dhe Ilin që ishte i calë në një kambë por ishte cetnik i rrezikshem .
Pastaj si familje shpianikesh vinin Pepajt dhe vecanrisht në sy të shkive ishte patrioti dhe trimi me nam Sejdi Zenun Pepaj . Sejdiu ishte strateg i vertet dhe rreth vetes bashkonte kurdoherë vëllëzër dhe kusherinj dhe nga ta pothuaj se per disa minuta bente një cetë luftëtaresh . Ata i bindeshin urdhrave të Sejdiut dhe mu per këte pushteti pushtues nuk e kishte lehtë me Sejdiun , por gjeti metoda që ti vras kusherinj dhe të afërm . Lufta e Sejdiut kunder pushtuesve sllav vazhdojë edhe gjatë dhe pas Luftës Dytë Botrore . Seidi Zenun Pepaj së bashku me kushërinjët Zeqë Arif Pepaj , Hasan Ali Pepaj pastaj bashkfshataret , Mustafë Hajdin Hasanaj , Sadri Isuf Januzaj dhe Zymer Januz Haziraj ishin ata të cilet dezertuan nga cetat partizano cetnike dhe ju bashkangjiten forcave popullore clirimtare të udhëhequra nga Shaban Palluzha në Drenicë . Në perpjekjet me forcat partizano cetnike të Toma Zhariqit në Dobrushë vritet Musë Tahir Pepaj , në Kullen e Popit vritet Ukë Kadri Pepaj , vëllau i Sejdiut Haxhi Zenuni ik në Shqipëri dhe më në fund nen presionin e poshter të pushtetit ukupues partizano komunist edhe Sejdi Zenuni iku me tër familjen diku afër 30 antarë më 1966 në Turqi . Atje jetojnë sot e asaj dite në lagjen Jeni Mahall në Kycykqekmece të Stambollit .
Pastaj si shpianik numrohej edhe Halil Januz Haziraj por edhe pse ishte elastik as këte shkijet nuk e lanë rehat . I vranë djalin Zenelin i cili u zhduk pa gjurmë , dhe i uzurpuan truallin dhe një pjesë toke .
Gjatë kohes së pushtetit të Jugosllavisë borgjeze në lagjen e Kodres tek Idrizajt shkijet mbyten Ramë Asllan Idrizin , nxiten ose kurdisen vrasjen misterioze të Ali Kadri Zeqirit , ndersa Zeqir Zeqiri iku në Turqi .
Në lagjen e rrafshit tek Kadajt zhduken pa gjurmë në Kullen e Popit në Istog Rrustem Nimon Kadajn .
Pra per shkak të shkijeve të shumt të rrethit si dhe të kolonve serbomalazez fshataret e Nengurres kurr nuk paten jetë normale . Perkunder asaj se fshati kishte të gjitha të mirat që i kishte falur i Madhi Zot fshataret shqiptarë të Nengurres gjat shekujve XIX dhe XX jetuan në mjerim . Gjatë pushtimit Osman eksploatoheshin keqas nga feudalet osman por edhe më keqas nen pushtimin jugosllav të Jugosllavisë mbretrore . Andaj pushtimi italian së pari e pastaj edhe ai gjerman në prag të Luftës Dytë Botrore pothuaj se i gëzojë fshataret shqipëtarë . Më në fund këta mund të jetonin si njerëz dhe të gëzonin liri kombëtare dhe njerzore . Serbet dhe malazezet kolonista nga frika u larguan nga fshati por në fshat lan familjet nen perkujdesjen dhe Besen e vendasve shqiptarë . Por pas perfundimit të luftës këta u këthyen dhe tani me shpirt cetniku por të veshur me uniforma partizane dhe filluan akuzat kunder fshataëve shqipëtarë dhe me këtë rast arrestohen dhe zhduken në burgun famkeq të Kullës së Popit në Istog shumë shqiptarë . në këtë kullë –BURG nga Nengurra u zhduken ; Ukë Kadri Pepaj , Zenel Januz Haziraj dhe Rrustem Nimon Kadaj . Ndersa pothuaj se gati të gjithë burrat dhe meshkujt e fshatit u maltretuan sistematikisht per muaj me radhë , dhe këto maltretime i bënin pikrisht ata serb dhe malazez per familjet e të cilve me Besë ishin kujdesur shqiptaret . Këtu dallohej per zullum Vujadin Zarija Popoviqi , Milic Jovan Ristici , Mika Stojna Ristiqi , Vuqa Zhivkoviqi , Mina Garqeviqi , Dragolub Maslavariqi etj, etj . Vlen të ceket se nga Kulla e Popit në Istog arriti të shpetojë Azem Miftari i cili më vonë u arratis në Shqipëri nga ku u këthye diku me 1981-1982 dhe pas pak vdic në Radafc . Me këtë rast po e pershkruaj se si Azem Miftari i shpëtojë vdekjes . Sikur thamë më parë se në të njejtën natë ishin arrestue dhe dergua në Kullen e Popit ; Ukë Kadri Pepaj , Rrustem Nimon Kadaj , Zenel Januz Haziraj dhe Azem Miftari . Aty pas shumë torturash si duket Vujadin Zarija Popovici së pari mbyt Rrustem Nimon Kaden dhe pikrisht per këtë shkak që ti ikun torturave dhe vrasjes me shtypje koke me cekana 12kg. Ukë Kadri Pepaj dhe Azem Miftari vendosin të sulmojnë rojet e burgut dhe të provojnë të shpëtojnë . Tek e fundit tregonte vet Azem Miftari pasi u këthye nga Shqipëria se ata e dinin se do të vriten gjatë perpjekjes per arrati por kjo ishte një vdekje më e lehtë se sa torturat e partizano cetnikve . Ukë Kadria ishte trupmadhë dhe i zhvilluar dhe pa asnjë problem kap rojen e armatosur per fyti dhe i merr pushken . Ka mbet e pacart sikur tregonte Azem Miftari se a vdic roja cetnike apo jo në shterngimin e fortë të duarve të Ukë Kadri Pepajt . Pasi i merr pushken rojes këta fillojnë të ikun dhe meqense Azem Miftari ishte shtathedhur dhe më i lehtë edhe arrin më shpejt të kapercejë telat e rrethojes së varreve të shkive që ishin matan Kulles burg të Popit ndersa Ukë Kadri Pepaj vritet gjersa tentojë të kapercente këta tela . Pra rojet tjera të burgut e vranë Ukë Kadrinë pas shpine . Azem Miftari arrijti të arratiset dhe duke u fshefur kaqubë pas kaqube arriti në livadhet e fshatit Nengurrë dhe aty derisa tentonte të kalojë rrugen kryesore Istog - Vrellë has në magjupin Binak Qunin i cili dikur kishte qenë rrogtarë te Januz Halil Haziri ( kushërinjë i Azem Miftarit ) dhe Azemi as që tentojë të mshifet por per qudi Binak magjupi tani ishte kurir dhe sherbtor i Vuq Stevës dhe ishte i armatosur dhe i këthen pushken Azem Miftarit duke e urdhërua ate në gjuhen serbe ” Ruke u vis , predaj se , marsh naprijed …”
(Duart lartë , dorzohu , ec perpara .) Të kota ishin lutjet e Azemit , magjupi tani e hante buken e shkive dhe harrojë se buka e vetë Azem Miftarit e kishte rritur . Azemi bënë kinse po dorzohet dhe duke ecur gjoja se merr në thua dhe rrëxohet por me at rast kap një guri dhe duke u ngritur i bjen Binak magjupit me guri në kokë dhe magjupi rrëzohet dhe Azemi me të shpejtë i merr pushken dhe ik nga aty . Prej aty Azem Miftari arrin të largohet per në Shqipëri nga ku këthehet në pleqërinë e vetë të thellë dhe vdes në fshatin e të parve të vet në Radavc të Pejës .
Me kaq edhe nuk muaren fund persekutimet e fshatarve shqiptarë të Nengurrës . Akoma pa u shërua plaget e shkaktuara nga partizano-cetniket në mes viteve 1940-1945 vjen 1948 dhe koha e ashtuquajtur e Informbyros . Persekutimet dhe torturat nuk kishin të ndalur . Në këtë kohë fillojë edhe i ashtuquajturi Otkupi me crast fshatarsisë shqiptare me fshisa u fshihej drithi qoft miser apo grun neper hambare dhe ate e dergonin diku në Serbi ndersa shqiptaret mbeteshin pa buken e gojës . Ka pas raste kur nënat u kanë zie fëmijve të vegjel hitha me kripë ose rrënjë bimesh që ti ushqejnë dhe ti shpetojnë nga vdekja . Burrat ngarkoheshinë me punë Hangari pra punë e detyrueshme pa pagesë . Nga e tër kjo fshataret shqipëtarë ishin buzë katastrofes , ndersa ata serb dhe malazez i kishin të gjitha të mirat dhe ishin të liruar edhe nga otkupi edhe nga hangaria . Kulminacioni i të keqes arrinë kur në një rast gjatë një mbledhje partie në Vrellë persona të panjohur vrasin me granatë dore dhe rafalle automatikesh kryetarin e Komunes Rexhep Shaban Kadaj . Pushteti policor cetnik i komunistve të Titos me këtë rast torturon me dhjetra burra pothuaj në të gjitha fshatrat e rrethit të Vrellës . Këtyre torturave nuk u shpëtojë as fshatarsia shqipëtare e Nengurres ndoshta edhe per vet faktin se Rexhep Sh. Kada ishte nga Nëngurra . Pas një kohe arrestohen disa shqiptarë të fshatrave Studenicë dhe Orroberrdë dhe gjoja se ata edhe e kishin pranua vepren e vrasjes së kryetarit , dhe se ate e kishin vrae gjoja per hakmarrje, dhe denohen me burgje të renda por fshehurazi nga shumë njerëz është flitur se kryetarin Rexhep Shaban Kadaj e ka vra vet pushteti partizano cetnik i Titos dhe ate mu per shkak se ky ishte paksa i shkolluar dhe jo analfabet sikurse kryetaret shqiptarë të mëparshem dhe paraqiste rrezik per pushtetin cetniko-komunist . Sidoqoftë tre djemet e Rexhep Sahaban Kadajt treguan pjekuri kur pas daljes nga burgu të të akuzuarve u falen gjakun e babës .
Sapo fillojë të harrohet kjo e keqe erdhi koha e të ashtuquajturit aksioni i armve aksion ky që fillojë neper tër Kosovën me 1956 me urdher të Aleksander Rankovicit që ishte minister i policisë komunisto – cetnike në Jugosllavinë e Titos . Më të vjetrit tregojnë se vet Aleksander Rankovici disa herë kishte qenë në fshatin Nengurrë tek Vuqa Zhivkoviqi i ashtuquajturi Vuqë Steva . Meqense disa herë u permend Vucë Steva po shfrytzojë rastin dhe po e ceku se ky shka katil kishte ardhur si kolonist në fshat me pas vitit 1912 nga Leskovci i Serbisë së bashku me vëllaun Milloshin . Këtu pra ministri gjakpirës Aleksander Rankoviqi kishte marr shenime per sejcilin shqipëtarë të fshatit dhe pastaj policia e Istogut i kryente punët e veta duke torturuar dhe detyrua shqipëtaret që armet ti dorzojnë i paten apo jo ato . Si cdokund në trevat shqipëtare edhe këtu ka ndodhur që një armë është shitur disa her . Pra pasi është dorzuar është qitur prap në treg . Këtu dua të permendi edhe faktin se Vuqë Steva kishte edhe disa pobratima dhe shokë shqipfolsa të cilet ishin nga vetë fshati por kishte edhe nga Cerrca por unë per hirë të pasardhësve të tyre që megjithate edhe pse babanë e kishin pas Rankovicist dhe komunist ata vetë sot janë djem të ndershem nuk po i permendi me emra . Lusë zotin që ata dhe emrat e tyre të harrohen dhe që djemet dhe nipat e tyre të turprohen per vepren e babës dhe gjyshit dhe kjo edhe ti nxit që të behen edhe më të ndershem se sa janë .
Pikrisht nga torturat dhe kerrcnimet komunisto-cetnike më në fund u lodhë edhe strategu dhe trimi Sejdi Zenun Pepaj dhe iku me ter familjen per në Turqi . Ne Turqi u shperngul edhe Azem Zeqir Januzaj me familje dhe Tahir Smajl Hasanaj me familje . Tahiri më vonë u këthye dhe ndertojë shtëpi në djerrinen e Pollaqerit ku edhe tani jetojnë pasardhësit e tijë . Në Turqi u shperngul edhe Halil Hoxha nga lagjëja e Lendinave të Vrellës . Në pronat e Sejdi Zenunit u vendosen Bajram dhe Zenun Islami që kishin ikur nga pushteti sllavo-komunist i gjakpirsit Enver Hoxha në Shqipëri dhe në Kosovë kishin fitua statusin e Refugjatit të pranuar nga pushteti Jugosllav i Kosovës së atëhershme . Edhe në pronat e Tahir Smajl Hasanajt u vendos Hasan Duraku poashtu refugjat i persekutuar nga pushteti komunist i Enver Hoxhes në Shqipëri , ndersa në pronen e Halil Hoxhës u vendos Zenel Maliqi i cili erdh nga fshati Ucë i Istogut . Pronat e Azem Zeqir Januzit i blen kushërinjët e vetë Azemit .
Por per shkak të presionit gjakpirës në kohen e aksionit të armëve kishte edhe raste të shpernguljes nga fshati në qytet . Nga Nengurra në Istog u shperngulen Osmon Shaban Zeqiraj dhe Zymer Sali Sejdijaj . Ndersa nga pasojat e trysnisë komunisto cetnike të pushtetit okupues dhe kolonizues të Titos si dhe aksionit të armëve më vonë në mes viteve 1962 –1970 nga fshati Nengurrë u shperngulen per në qytete tjera të Kosovës ose edhe në boten e jashtme këta shqiptarë ; Vesel Ramush Osaj së pari në Shkup e pastaj në Prizren , Bajram Brahim Pepaj në SHBA , Mehmet Hasan Pepaj në SHBA dhe Sejdi Zekë Hasanaj në Gjermani . Ndersa Sokol Neka nga lagjëja e Januzaj u shperngul në fshatin Isniq të Decanit .
Mirpo edhepse serbet dhe malazezet kishin pushtetin megjithate shqiptaret jetonin dhe vazhdonin jeten duke kapercye me sukses të gjitha sfidat pikrisht duke ju falenderua urtësisë dhe afersisë reciproke që tregonin per njeri tjetrin . Duke ju falenderua respektit dhe dashurisë që tregonin per njeri tjetrin ata edhe e mundnin lehtë cdo sfidë që vinte nga pushtuesi dhe sistemi i tij barbar .
Pas të ashtuquajturit PLENUMI I BRIONEVE me crast Aleksander Rankoviqi u largua nga pozita dhe u „ kritikua „ politika e tij , shqiptarët disi më lehtë filuan të marrin frymë . Por akoma nuk gëzonin të drejta nacionale dhe kulturore andaj edhe pasuan protestet dhe demostratat e vitit 1968 . Të cilat edhe detyruan ta themi kushtimisht pushtetin Jugosllav me Josip Broz Titon në krye që të pregatit kushtetuten e 1974 – tës . Nga fshati Nengurrë pjesmarrës aktiv në demostratat e 1968 në mes tjerve ishte edhe Dush Rrustem Zeqiraj i cili pasi persekutohej per një kohë edhe pat ikur në Shqipëri nga ku këthehet dhe vazhdon jeten e vetë në Pejë , si dhe Bajram Brahim Pepaj i cili poashtu iku në Shqipëri e më vonë në SHBA . Kushtetuta e 1974 solli që edhe Kosova të jetë njësi konstituive e barabartë e Federatës Jugosllave e cila përbëhej nga gjashtë Republika dhe dy Krahina autonome . Më par më 1972 u hap Universiteti shqip në Prishtinë dhe shqiptaret e etshem per dije dhe arsimim ju rreken shkollave . Nga Nengurra shkollaret e parë në bankat e shkolave të mesme e më vonë edhe të Universiteteve u bënë : Isa Hasan Januzaj , tani profesor i gjuhës dhe letersisë shqipe dhe jeton në Prishtinë . Demë Ali Topalli profesor i gjuhes , shkrimtar dhe poet i njohur i Kosovës që poashtu jetonë në Prishtinë . Pastaj Skender Rexhep Kadaj i cili mes tjerash pas mbarimit të shkollës së mesme studjoi gjuhen angleze në Unuversitetin e Upsallës në Suedi . Qerim Rrustem Kadaj i cili pas mbarimit të shkollimit të mesem u punsua në Radushë të Istogut . Haxhi Zekë Hasanaj që më vonë kreu shkollen e lartë dhe vite të tëra punojë arsimtar në shkollen fillore të Istogut . Hylë Halil Zeqiraj që edhe u quajt me të drejt Afërdita e fshatit sepse kjo së bashku me Nole Nimon Zeqiraj ishin femrat e para shkollare të fshatit . Nga kjo gjeneratë shkollat e mesme i mbaruan edhe Mustafë Ali Osaj , Jusuf Ramush Cetinaj , Haxhi Ramë Lahaj dhe Binak Rexhep Kadaj . Binaku më vonë ne Universitetin e Sarajevës mbarojë fakultetin e shkencave politike . Ndersa menjëhere pas kësaj gjenerate të rinjësh shqiptarë erdhi gjenerata tjeter në krye me Ymer Shaban Lajqin i cili mbarojë studimet per sociologji në Universitetin e Prishtines, Ramiz Zekë Hasanaj shkollen e lart gjuhë dhe letersi angleze dhe i cili punojë me vite si arsimtar i gjuhës angleze nëper shkollat fillore të Istogut , Selim Mustafë Hasanaj i cili mbarojë shkollen e lartë administrativo – juridike ne Kranjë të Slovenisë si dhe më vonë pasi shperngulet në Skandinavi ate të gazetarisë ne shkollen e lartë në Volda të Norvegjisë , Halil Ali Lajqi , Smajl Sylë Sejdijaj mbarojë fakultetin , Haki Isuf Idrizaj mbarojë fakultetin si dhe Nezir Rexhep Januzaj që poashtu mbarojë fakultetin .
Këtu le të më falin gjenaretat e reja të cilet nuk i ceku por këtë e bëjë per mungesë të informacioneve sepse unë edhe nuk i njof tani shumicen e tyre . Por edhe per faktin se rendësi të posacme per zhvillimin dhe jeten shoqërore të fshatit Nengurrë kanë pas gjeneratat e para të shkollarve shqiptarë të cilet në fakt edhe kanë qenë pishtarë per juve gjenaratat e mëvonshme që edhe ju mbaruat fakultete dhe shkolla të larta .
Mirpo medomos duhet të ceket fakti se ishin Shkollat Fillore shqipe në Istog dhe rrethinë por veqanërisht ( në fillim Normalja e më vonë ) Gjimnazi i Istogut që ishin qerdhe e diturisë dhe qerdhe ku mësimdhanësit e ndershem dhe patriot i kaliten me burrni, patriotizem dhe ndershmeri gjeneratë pas gjenerate dhe pikrisht falë mësimdhansve të vyeshem dhe patriot sic ishin : Pedagogu legjendë e kësaj ane Prof. Avdyrrahim Gashi Elez Selmanaj , Sadik Bytyqi , Muhamet Shatri , Ibrahim Shatri, Smajl Berisha , Nimon Berisha , Qerim Spahija , Idriz Zeqiraj , Sadri Bujupi , Muhamet Vuthaj , Xhemë Blakaj , Muhamet Zukaj , Azize Blakaj – Bicaj , Xhafer Bicaj , Muhamet Berisha- Medunjani e sa e sa mësimdhanës tjerë , pra falë këtyre mësimdhansve u kaliten gjeneratat e reja e posaqërisht ajo e 1981 kur edhe filluan ndryshime rapide në vetdijen dhe mentalitetin e shqiptarve në tër Kosovën por edhe në Istog dhe rrethinë . Gjenerata e parë e fakultetlinje të Nengurrës tani edhe u bë mësimdhanse në Gjimnaz si p.sh. Isa Januzaj , Demë Topalli dhe Haxhi Hasanaj që krahas mësimdhansve më të vjeter së bashku arsimuan dhe kaliten brezin e ri të viteve 1970 –1980 të Nengurres si p.sh. Ymer Lajqi , Smajl Sejdijaj , Selim Hasanaj , Halil Lajqi , Nezir Januzaj , Haki Idrizaj , Ramë Hasanaj , Muhamet Kadaj etj , etj. Por edhe ishte kjo gjeneratë në krye me Halil Lajqin që i priu proceseve Demokratike kombëtare të organizuara në mënyren ma institucionale permes LDK – së parti kjo që u ba udhërrefyese e Pavarsisë së Kosovës në Krye me liderin e saj të pavdekshem Dr. Ibrahim Rugova . Në frymen e LDK –së Halil Ali Lajqi organizojë rreth vetes shkollaret e fshatit të gjeneratës së vet të shkolluar në Gjimnazin e Istogut por edhe bashkfshataret tjer trima si heronjet Afrim dhe Bashkim Meshi .
Pra kjo ringjallje e fshatarsisë shqipëtare të Nengurres erdhi pasi Kushtetuta Jugosllave e 1974 paksa i clirojë ata nga zgjedha e sllavo-komunizmit . Deri atëherë pushtetin në fshat e kishin komunisto – cetniket serb dhe malazez si Vuca Zhivkoviqi , Milic Jovan Ristiqi , Dragolub Maslavarici , Mina Garqeviqi etj , etj .
Tani të ashtuquajturit këshilla të katundit u zgjodhen shqiptarë dhe këta ishin : Qerim Selim Januzaj , Sadik Smajl Januzaj , Isyf Nezir Idrizaj , Imer Januz Haziraj , Sadri Isuf Pepaj , Sali Ramë Lahaj etj , etj . Kjo edhe ndihmojë me të madhe në ndryshimet sociale dhe jetsore në fshat . Në këtë kohë filluan të shkojnë edhe puntoret e parë të perkohshem në viset tjera të Jugosllavisë e posaqërisht në Sloveni e Kroaci si dhe në boten e jashtme . Nder të paret që shkuan ishin ; Selim Sadri Idrizaj , Ali Sadik Cetinaj , Haxhi Halil Haziraj , Osmon Shaban Lajqi , Nezir Januz Pepaj , Imer Januz Pepaj , Hajdar Brahim Pepaj , Rrustem Ukë Pepaj , Mustafë Ali Osaj , Jusuf Ramush Cetinaj , Arif Halil Zeqiraj , Riza Rrustem Zeqiraj dhe Canë Selim Januzaj që të gjithë këta në Gjermani . Pastaj Sadik Ramush Osaj , Gjemajl Ali Osaj dhe Nezir Nimon Kadaj ne Austri . Selim Mustafë Hasanaj , Sylejmon Ali Osaj në Lublanë gjegjsishtë Maribor të Slovenisë . Në Maribor shkuan Riza Nimon Pepaj , Shaban Shpend Pepaj dhe Halil Januz Pepaj . Shabani më vonë kalojë në Gjermani dhe atje edhe tani jetonë ndersa Xhafer Brahim Pepaj shkojë në SHBA te i vëllai Bajrami i cili ishte shperngul në fund të viteve 1960 në SHBA së bashku me Mehmet Hasan Pepaj . Vlen të ceket se nga të ashtuquajturit Gastarbajteret e parë pjesa më e madhe e tyre mbeti pergjithmonë në boten e jashtme . Pasi punuan disa vite dhe permirsuan paksa kushtet e jeteses në fshat u këthyen Hajdar Brahim Pepaj , Rrustem Ukë Pepaj , Osmon Shaban Lajqi , Jusuf Ramush Cetinaj dhe Mustafë Ali Osaj . Por vetem pas disa vjetesh Hajdar Brahim Pepaj me ter familjen , bashkëshorten dhe pesë fëmijë u shperngul në Norvegji . Osmon Shaban Lajqi në Zvicerr , Jusuf Ramush Cetinaj në Mitrovicë , Mustafë Ali Osaj në Istog . Puna e këtyre të rinjve në boten prendimore si dhe në Sloveni ku ata punonin dhe kursenin para të cilat i dergonin familjes në Nengurrë me të madhe permirsojë kushtet e jetes dhe edhe vetë infrastrukturen e fshatit . U ndertuan shumë shtepi të reja dhe moderne . Pothuaj se pjesa më e madhe e fshatit u fut në sistemin e ujësjellësit . U blenë disa traktorë dhe mjete tjera bujqësore e kjo edhe solli gjer tek perpunimi më kualitativ i tokës dhe deri te rendimente të larta të prodhimeve bujqësore . Osmon Shaban Lajqi solli nga Gjermania vegla të zdrugthtarisë dhe pothuajse hapi një mini fabrikë per prodhimin e dyerve dhe dritareve . Në këtë kohë edhe u asfaltua rruga Istog - Vrellë – Banjë – Pejë kështu që fshati lulzojë në të gjitha aspektet .
Por erdhen vitet e 1981 dhe demostratat e njohura të Kosovës në këtë vit . Unë Janarin e këtij viti kisha shkua në sherbimin ushtarak në Zagreb të Republikes së Kroacisë së asaj kohe . Me 15 prill 1981 erdha në pushim të rregullt ushtarak në Nengurrë dhe më 30.prill 1981 ndodhen demostratat e njohura të Istogut . Per hirë të shumë deformimeve dhe disa shkrimeve tendencioze , të njëanshme dhe emocionale të disa individve per disa struktura dhe udhëhëheqes të jetes publike dhe politike të Istogut e vecanërishtë per udhëheqësit shqiptarë të asaj kohe unë me këtë rast do të pershkruaj besnikrisht në detaje ate që pash që ndodhi atë ditë të 30.prillit 1981 në qender të Istogut . Sikur se thash më lartë unë isha ushtar dhe isha i veshur me uniformë ushtarake dhe atë ditë u këtheva nga Ramuni ( fshat afër Pejës ) ku kisha qenë musafir tek familja e bashkshortes time . Nga Ramuni gjer në Pejë erdha me një veturë të cilen e ndala në magjistralen Prishtinë – Pejë . Nga stacioni i autobusve në Pejë per Istog askush nuk donte të voziste autobusin sepse ishte një masë e madhe njerzish që nga fshatrat e rrethines së Pejës donin të shkonin në Istog me të vetmin qellim që të marrin pjesë në demostraten e pregatitur atje . Vetë drejtori i Kosovatransit të Pejës Ismet Sheremeti kishte dal në peronat e stacionit dhe nuk lejonte autobusat të udhtonin per Istog . Mirpo tani vec i ndjeri shofer i autobusit të Kosovatransit të Pejes Dalamon Taraku pa ja vue veshin fare Drejtorit të vet ndezi një autobus të ashtuquajtur HARMONIKÊ dhe pasi u mbush perplot autobusi ai u nisë per në Istog ashtu pa bileta dhe pa kondukter . Posa mbrrim në qender të Istogut dhe kur autobusi donte të këthehej në drejtimin e Xhamisë ku edhe at botë ishte stacioni i autobusve në Istog autobusit i del para një policë i armatosur dhe e lutë shoferin Dalamon Taraku që të këthehet per Gjyrakofc me arsyetim se ka mjaft demostrues vendas me të cilet policia duhet të mirret andaj nuk i duhen edhe ata të fshatrave të rrethines së Pejës . Dalamon Taraku fillojë ta këthejë autobusin ndersa masa e udhtarve mbrenda autobusit fillojë të reagojë dhe kerrcnonte se do ta thej autobusin . Si trim dhe burr që ishte Dalamon Taraku i lutë që të qetsohen dhe u garanton se do ta ndal autobusin posa të largohet nga qendra dhe nga kordoni i policve . Kjo edhe ndodhi dhe te Ura e Caushit autobusi u ndal dhe të gjithë dualem jasht duke mendua se si sa më shpejt të futemi në turmen e demostruesve shqiptarë . Unë nuk e kisha të lehtë të kyqem në turmen per shkakun se isha i veshur me uniformë ushtari dhe kjo mua ma rrezikonte jeten nga vet demostruesit të cilet nuk do të më nifnin andaj vendosa që edhe per shkak se bashkshortja ime ishte shtatzën me fëmiun tonë të parë të strehohem diku nga ku mund të percjell situaten . Ngadal arrijta deri tek kafeneja e Korenikut dhe aty u futa pas një kiosku gazetash . Në qender të qytetzës ishte vet postkomandanti i policisë së Istogut Qerim Demaj së bashku me disa polic . Kur turma e protestuesve nga tregu filloi të ngjitet në drejtim të qendres një polic nga Rakoshi që në Istog nifej me emrin Zeqir Rakoshi ngriti automatikun dhe drejtojë kah turma por atë moment si dragua i hudhet para tytes së automatikut vet postkomandanti Qerim Demaj dhe pasi e shan i merr pushken dhe Zeqir polici me kokë ulur largohet nga qendra . Kur turma e protestuesve arrijti qendren dhe u drejtuan kah Gjyrakovci postkomandanti Qerim Demaj ecte paralel me ata neper trotuar dhe me një krenari shpirtnore si strateg i vertetë percillte gjithcka që ndodhte , por në asnjë moment nuk lejonte që policia ta provokonte masen e protestuesve . Unë jamë i vetdijshem se ndoshta dikend do ta befasojnë këto fjalë të mijat por pa marr parasysh se cka është folur atëherë edhe më vonë gjerë në ditet e sotme per at ditë të 30,prillit të 1981-së unë pash me syt e mijë se si postkomandanti i policisë së Istogut Qerim Demaj luajti rrol të jashtzakonshem dhe si strateg dhe patriot i vertet shpetojë protestuesit nga masakra sepse nga Peja dhe qytete tjera të Kosovës vec kishin arritur njisitë speciale të policisë dhe ushtrisë serbosllave të cilat vetem per ekcesin më të vogel protestues - polici vendore , do ta merrnin si pretekst per sulm ku padyshim se edhe do të vriteshin shumë protestues duarthat . Andaj unë nuk pajtohem me disa njerëz të njëanshem të cilet per mëri ose inate personale shajn neper disa shkarravina që ata i quajn libra udhëheqësinë shqiptare të Istogut të asaj kohe si dhe shefin e postkomandantin e policisë Ramë Ademaj dhe Qerim Demaj . Më së largu shkon Ilaz Bici i cili në Suedi si azilant shkruan një liber në të cilin në mënyrë tendencioze dhe pa asnjë fakt pergojonë dhe shan Ramë Ademaj . Unë pa asnjë emocion po e ceku se Ramë Ademaj dhe Qerim Demaj ishin nder bijt më të mirë që i lindi kjo trevë . Ata ishin në postet më kyqe të policisë por me syqeltësi dinjitet dhe diplomaci mbrojten edhe ate që ishte e pamundur të mbrohet dhe vetem fal atyre diten e 30.prillit 1981 nuk u vra askush . Edhe ato pak lendime të protestuesve shqiptarë që ndodhen nuk ishin nga armet e policve të Qerim Demajt dhe Ramë Ademajt por ato plagë u shkaktuan nga fqinjet qetnik serbomalazez që gjuanin nga ballkonet dhe dritaret e shtëpive të tyre . Këtu per agresivitet dallonin vëlëzërit Momqillo dhe Millan Vuca Zhivkovic , pastaj Momcillo dhe Zharko Gjogovic etj.etj. si dhe një kusheri i këtyre të fundit që ishte polic dhe i veshur me uniform polici nga shtëpia e tij në Muzhevinë vrapon pa kurfar urdhërese dhe konfrontohet me demostruesit me crast edhe goditet me një tullë në kokë .
Në këto protesta sikurse nga të gjitha fshatrat tjera të Istogut muaren pjesë pothuaj edhe e gjithë rinija dhe burrat e Nengurrës . Masës i printe i riu sypatrembur Halil Ali Lajqi së bashku me vëllëzërit deshmorë Afrim dhe Bashkim Meshi , Hysen Hasan Duraku , Avdi Vesel Zeqiraj etj etj .
Por edhepse pothuaj i ter fshati Nengurrë kishte marr pjesë në demostratat e 30.04.1981 askush nuk u burgosë as arrestua dhe edhe kjo fal guximit dhe patriotizmit të Ramë Ademajt dhe Qerim Demajt si dhe diplomacisë dhe patriotizmit të gjykatsit Shaban Manaj i cili më vonë pikrisht pse haptas dual në mbrojtje të protestave dhe demostratave mbarshqiptare edhe u largua nga puna nga ana e pushtetit komunist por gjersa u vra mizorisht nga fantazmat komuniste të Nanopullosit dhe qakajve të tij të kuq në Kosovë , Shaban Manaj ishte burr dhe patriot i madhë i trevës së Istogut , i Kosovës dhe i shqiptarisë .
Nga Nengurra pothuaj per cdo ditë shkonte në policinë e Istogut Miodrag Radiqevici dhe ankohej pse askush nga Nengurra nuk po arrestohet per pjesmarrje në protesta të 30.prillit 1981 por shefi i policisë së Istogut Ramë Ademaj një ditë i ngjesh dy tri flakaresha dhe e kerrcnon se nëse edhe njëherë vjen në polici do ta shkallmojë mirë sepse i din policia punet e veta dhe nuk kae nevojë per shpiunllaqet e Miodragut . Po kështu ju kerrcnua edhe Mirko Panticit nga Cerrca të cilin në një rast sikurse edhe e kishte zakon të shante kur bëhej nervoz shefi i policisë së Istogut Ramë Ademaj duke e shae në nanë i thotë se kurr ma nuk don ta shef në stacionin e policisë duke rrejt dhe shpif . Pra edhe nuk është qudi se mu per shkak të veprimeve të drejta e patriotike derisa ishte në pozitë shkijet e revoltuar mbajten mend dhe kur u erdhi dita në luften e 1999 mizorisht mbyten Ramë Ademaj me gjithë bashkshorten e tij dhe eshtrat e gruas së Ramë Ademajt nuk u gjeten edhe sot e kësaj dite .
Mirpo kishte polic të cilet kokë më vete pa urdhresë zyrtare vepronin dhe me këtë rast e psonin djemet më të mirë të fshatit . Mirpo këta polic nuk guxonin të vepronin kunder cilitdo , këta qyqar të veshur me uniformë të policisë jugosllave zgjidhnin viktimat nga familjet e varfëra dhe në Nengurrë viktim gjithmonë ishte i riu Hysen Hasan Duraku të cilit i kishte vdekur babai dhe ky vet në moshën shumë të re mbeti kreu i familjes dhe kujdesej per nënen e sëmuar si dhe shumë vëllëzer të mitur që kishte . Hysen Durakun disa herë vetem e vetem me pretekst që të demonstrojnë forcen pa hiq gjë e arrestojnë dhe tmerrsisht e torturojnë policet shqipfolsa Shaban Haxhaj nga Lloqani i Deqanit dhe njëfar Gani Zeneli më i njohur me emrin Gani Magjupi . Per qudi Gani Zeneli edhe tani ishte polic në postbllokun e policisë në Ozdrim . Ndoshta ka qenë ushtar i „ UCK-së „ Gani Zeneli dhe e ka meritua uniformen e policit pas lufte !!! Pos Hysen Durakut arrestohet edhe nga Cerrca Ahmet Feriz Rexhaj të cilin poashtu e maltretonë Gani Zeneli dhe Shaban Haxhaj por më së shumti udbashi famkeq Istref Sadikaj .
Në këtë kohë shkijet e Nëngurrës shpifin edhe per disa parulla të shkruara të seperatizmit shqiptaromadh dhe tani viktimë kishin zgjedhur Adem Shaban Rexhaj nga Cerrca të cilin e arrestojnë dhe e denojnë me burg .
Vlen të ceket se shkijet dhe cernagoret e Nengurres halë në sy kishin Halil Ali Lajqin , Afrim Qazim Meshin , Bashkim Qazim Meshin , Hysen Hasan Durakun , Avdi Vesel Zeqiraj , Qazim Mustafë Hasanaj , por disi më së keqi nga ta e psonte gjithmonë Hysen Hasan Duraku .
Në këtë kohë në Nengurrë u rritë një gjeneratë e mrekullueshme e të rinjeve shqiptarë dhe shumica e tyre edhe u shkollua dhe arrijti pregatitje superiore shkollore . Kjo edhe i pengonte shkijet dhe cernagoret . Ata kurdisnin , shpifnin dhe inskenonin raste ekscesive vetem e vetem që të nxitet policia per fushatë ndeshkuese kunder shqiptarve . Sa per ilustrim po ceku vetem një rast i cili ka mund të perfundojë tragjikisht . Fatkeqësisht nuk më kujtohet data sepse edhe nuk e pata shenua rastin në kohen kur ndodhi , por dijë se ka qenë dikund kah mesi i muajt maj i vitit 1986 apo 1987 ( edhe viti tani nuk më kujtohet saktsishtë ) kur të rinjët shqiptarë ; Afrim Qazim Meshi , Bashkim Qazim Meshi , Hysen Hasan Duraku , Ali Hasan Duraku , Qazim Mustafë Hasanaj , Muharrem Immer Haziraj , Avdi Vesel Zeqiraj , Malush Sadik Osaj , Haxhi Sadik Osaj , Milaim Hajdar Pepaj , Mustafë Hajdar Pepaj si dhe magjupët Milazim Binak Quni , Arif Binak Quni dhe Istref Shpend Qukaj dalin të luajn futboll në fushen e futbollit të fshatit në Pollaqer . Posa ata fillojnë lojen cetniku Milic Jovan Ristici me djemet e vetë Zhiken , Millanin , Draganin dhe Radomirin marrin pushket e gjuetisë dhe thërrasin edhe shkijet tjerë si Miodrag Radicevicin me të birin Zoranin , Radule Masllavaricin me dy djemt , Vukic Mika Risticin me të vlain Vujadinin , pastaj këtyre u bashkangjitet Zhivojin Radivoja Radivojevici me djemet Ratkun , Radomirin dhe Kostadinin , Miodrag Tijanici , Radomir Nikolici me të bijt Millanin dhe Jordanin, Borisllav Radosav Ristici me djalin Draganin , Rista Radosav Ristici me djemet Radenkun , Radomirin dhe Rankun , Voja Stojan Simici , Velko Stojan Simici , Vladimir Mika Zhivkoviqi , Vukoja e Vukota Ilija Simici dhe të gjithë së bashku vijnë në pollaqer . Ata u thojnë të rinjve shqipëtar ta nderpresin lojen sepse ata dojnë të luajn . Si më i vjetri dhe më guximtari Afrim Qazim Meshi u thotë se ata posa ja kanë filluar lojës dhe ose le të presin në radhë ose po luajmë së bashku të perzier në ekipe ose kunder njeri tjetrit ashtu të ndar etnikisht . Milic Jovan Ristiqi por edhe shkijet tjer i pergjigjen Afrimit se ata kurr nuk pranojnë të luajn me emigrant . Afrimi u thotë se nese nuk pranojnë të luajnë së bashku atëhere duhet të presin një orë gjersa ata te mbarojnë lojen . Luhej dy herë nga tridhjet minuta . Atëhere Milic qetniku me pushkë në dorë i afrohet Afrimit dhe tenton ta godas me shuplakë , por Afrim Meshi ishte shumë i zhdervjellt dhe i fuqishen dhe pa ju tremb syri e kap per dore Milic qetnikun dhe krejt gjakfohët ashtu i qetë si gjithmonë që ishte i thotë që mos të tenton ta godas apo ta frigojë sepse asgjë nuk i ka borq andaj edhe nuk ja kae frigen . Dhe lehtë e shtyn duke e larguar nga vetja . At qast Milici komandon shkijet tjer dhe që të gjith i sulen Afrim Meshit . Vrapojnë edhe rinija tjerë shqiptare dhe me këtë rast shkaktohet tollovi e madhe dhe Afrim Meshi , Bashkim Meshi dhe Qazim Hasanaj i godasin shkijet me grushta derisa ata tentonin ti vritnin me pushkët e gjuetisë por edhe Kallashnikov dhe M-48 . Pra shkijet kishin ardhur të armatosur dhe nuk kishte asnjë dyshim se donin të krijonin dhe inskenonin eksces por shihej haptas se dëshironin të vrisnin dikend nga të rinjet shqiptarë dhe vrasja të arsytohej se kishte qenë në vetmbrojtje . Mirpo Afrim Meshi kishte lindur kreshnik ai edhepse i ri per asnjë rast nuk e humbi kontrollin dhe mjeshtrisht ruajti gjakftohtësinë e me këtë arrijti që ta ruaj veten por edhe vëllaun Bashkimin dhe shoket tjerë rreth vetes . Per fat aty afër kishte qenë edhe plaku Mustafë Hajdin Hasanaj dhe me të shpejt vrapon dhe u del në ndihem djemve por shkijet orvateshin me ter forcen që të shkrepnin armet dhe fatmirsisht at moment nga gryka e Dragiqit vjen me traktor të ngarkuar plot me gur Rexhë Qerim Maraj dhe posa shef tollovinë pa kurfar peralajmrimi sulmon turmen e armatosur të shkive që ti shkel me traktor dhe ata në panik ikun sa bile nuk arrijnë ti marrin as dy pushkë gjuetije dhe një M-48 . Këto pushkë i merr plaku Mustafë Hasanaj dhe më vonë pasi deshmohet se shkijet kishin qenë të armatosur , Mustafa këto pushkë ja jep Miodrag Tijaniqit , ndersa ky i qonë tutje tek pronaret e pushkëve .
Por per ironi të kohes në vend që shqiptaret të paraqesin rastin tek policia , shkojnë që të gjithë shkijet edhe me gra e fëmijë dhe paraqesin rastin në policinë e Istogut dhe kerrcnojn se nëse nuk denohen ata që i kanë sulmuar do të shperngulen të gjithë shkijet nga fshati . Edhe kësaj here shefi i policisë Ramë Ademaj dhe postkomandanti Qerim Demaj nuk ua vunë veshin ankesave falso dhe trillimeve të shkive por policet Shaban Haxhaj dhe Gani Zeneli arrestojn dhe rrafin mizorisht Hysen Hasan Durakun .14***
Pra sikur e ceka më lartë Halil Ali Lajqi ishte halë në sy e shkive qetnik të Nëngurrës . Mirpo Halili me mjeshtri i largohej cdo kontakti me ta dhe me këtë edhe konfrontimeve . Halil Ali Lajqi posa u formua Partia ( Levizja ) Kombëtare LDK ( Lidhja Demokratike e Kosovës ) në krye me Dr, Ibrahim Ukë Rugoven , formoi forumin e LDK-së dhe derisa hynë në Kosovë KFORi dhe UNMIKu Halil Ali Lajqi sypatrembur u priu bashkfshatarve të vetë shqiptarë dhe edhepse pothuaj cdo ditë bastisej shtëpia dhe prona e tij nga policia serbosllave ky nuk thyhej as frigohej dhe per bindjen time Halil Ali Lajqi së bashku me vëllëzërit Meshi duhet të mbeten në analet e historisë të fshatit Nengurrë si djemet më të mdhenjë të Nengurres gjatë historisë së saj nen shekuj . Hali Ali Lajqi aktivitetin e vet patriotik kombëtarë e kishte kristalizua me ndjenja burrnore me Partinë Kombëtare LDK dhe rreth vetes kishte kreshniket Afrim Meshi , Bashkim Meshi , Haki Idrizaj , Rifat Idrizaj , Xhevat Idrizaj , Nezir Januzaj e shumë e shumë të tjerë dhe së bashku edhe i vunë vulen historisë më të re në këtë fundshekull të fshatit ku linden dhe u rriten , Nengurrës së bukur.
Ngjarja e inskenuar nga qetniket e Nengurrës në fushen e futbollit në Pollaqer pasi Ramë Ademaj dhe Qerim Demaj nuk ua vuan veshin shkive dhe ankesave falco të tyre megjithate zgjojë indinjat të popullata serbe jo vetem e Istogut dhe rrethinës por edhe më gjër . Andaj me urdhër të Komitetit Republikan të Lidhjes së komunistve të Serbisë detyrohet të mbahet mbledhja e jashtzakonshme e Organizates themelore Partiake komuniste të fshatit si dhe ajo e Lidhjes Socialiste . Vijnë nga Beogradi në Pollaqer funsionar republikan në krye me Radomir Vuliqin ( djal i vojvodes cetnik Ral Vulicit ) dhe Sahit Zatriqi . Më këtë rast plaku Mustafë Hasanaj ashper replikon me Radomir Vulicin ku thotë se ai anise plak vetë kishte qenë prezent dhe nuk mund të kuptojë se si serbet e Nengurres burra të pjekur e të armatosur të jen ndie të kerrcnuar nga disa fëmijë duarthatë . Këtu po shifet drejtësia e shtetit kur viktimen e shpallë agresor . Masat e nderrmarra ishin këto : Duhej të shkarkohej nga Lidhja Komuniste dhe nga posti i kryetarit të partisë në fshat Binak Rexhep Kadaj . Të arrestohen dhe të denohen të gjith rinia shqiptare pjesmarrse në eksces si dhe të fshiej ngjyren kuq e zi nga dyert e oborrit Qerim Rexhë Maraj sepse edhepse dyert ishin të zeza dhe në mes një yll i kuq prapseprap kjo i irriton dhe frigon serbet sepse ngjyrat kuq e zi janë ngjyrat e flamurit shqiptarë . Ndërsa poashtu duhej të shikohej si si u bë që të tre djemet e Mustafë Hasanaj qenkan të punsuar në Istog . Pra kjo edhe solli që pas pak kohe të largohet nga puna ku punonte si korir (postjer ) në Kuvendin Komunal të Istogut Qazim Mustafë Hasanaj . Si dhe Selim Mustafë Hasanaj nga vendi i punes roje në objektin e postes . Kjo edhe u bë shkas që Selimi të emigrojë në Skandinavi ndersa Qazimi në Gjermani . Binak Kadaj largohet nga partia dhe akuzohet edhe per kontakte me Mahmut Bakallin dhe nga kjo kohë Binaku percillej hap pas hapi. Diplomen e politikanit nga Universiteti i Sarajeves u desht ta var si dekor në muret e një kafe cajtoreje që e hapi per të mbijetua ekonomikisht në Istog . Por perkunder urdhërit partiak nga instancat më të larta Republikane duke ju falenderua shefit dhe postkomandantit të policisë së Istogut Ramë Ademaj dhe Qerim Demaj nuk u arrestua as nuk u burgosë askush . Sic thash edhe më lartë viktimë edhe këtë herë ra Hysen Hasan Duraku të cilin pa urdhëresë zyrtare e rrafin keq Shaban Haxhaj , Gani Zeneli dhe Istref Sadikaj .
Pra flas per kohen 1986 e tutje kur mbi qiellin e Kosovës nënë , vinin re të zeza . Si cdokund neper Kosovë edhe në Nengurrë shkijet pothuaj panderpre cdo ditë kerkonin shkas per ekscese dhe kacafytje me shqiptaret . Është per të ardhur keq ndoshta se si nga të gjithë ata serb nuk u gjind asnjë nga ta të jet i ndershem , real , i urtë dhe i drejtë . Nuk dihej se cili ishte më i keq dhe më i rrezikshem se tjetri . Popullata shqiptare e fshatit jetonte nen ankth . Kjo edhe solli që shumica e tyre të ikun per në botën e jashtme . Njeri nder të paret që u largua isha edhe unë autori i këtij libri . Pastaj djemet e Nezir Kadajt ; Muhameti , Agroni e Nimoni . Djemet e Sadik Osajt ; Ademi , Malushi , Haxhia , Arkini dhe Ramizi . Brahim Mustaf Hasanaj , Qazim Mustafë Hasanaj , Ramiz Zekë Hasanaj , dy djemet e Sali Ramës Esati dhe Nevzati , djali i Hysen Sylës Ismeti , Osmon Shaban Lajqi , Enver Musa Pepaj , Kadri Shaban Pepaj e sa e sa tjerë që u larguan jo vetem por së bashku me familjet e tyre të ngushta në shtetet e prendimit si Austri , Gjermani , Suedi , Norvegji por edhe në SHBA dhe Kanadë . Por kishte edhe trima që nuk i venin veshin asgjëje dhe vazhdonin jeten në fshatin e tyre të dashur . Vëllëzërit Afrim e Bashkim Meshi edhepse në hap të ndjekur nga policia cetnike ata megjithate jetonin jeten e tyre të qetë . Por një ditë të kobshme të 24.03.1999 policia gjakpirse arrin që ti vras në një kacafytje në shitoren e Ali Shaban Lajqit , por ata nuk mbesin gjakhumbur pasi vëllau më i vogël pothuaj fëmijë i mitur Kujtim Qazim Meshi shfrytzon rastin gjat kacafytjes së vëllezërve kreshnik dhe u grabit një armë automatike policve me të cilen vret dy nga ata . Me këtë rast në tollivinë e krijuar në fshat humbet pa gjurmë një i mitur djali i Nazmi Bajram Islamit per fatin e të cilit kurr më nuk u muar vesh .
Djem si Afrim e Bashkim Meshi , të ndershem e trima të urtë por edhe të pashem me trup atleti , mu si kreshniket e legjendave rrallë se ti shef syri . Nengurra e ka per nder që i rriti , kombi mburret me vepren e tyre dhe në historinë kombëtare më të re dhe posaqërishtë në historinë e Nengurres emri i Vëllëzërve Meshi u shkrua me gjakun e tyre të njom . Qazim Meshi ky burr nga Merturi i Hasit dhe bashkshortja e tij bujare janë prindet e kreshnikve të Nengurres , janë prindet e të gjithë shokve të Afrimit e Bashkimit andaj Nengurra e ka borq nderen , respektin dhe kujdesin per jetimat e Afrimit dhe Bashkimit si dhe bashkshortet e tyre fisnike dhe prindet e tyre bujar . Pra sa bukur dikur në fundvitet e 1960 familja Meshi i shtriu krihet e vet nga Merturi i Hasit neper Dukagjin e deri në Nengurren e Podgurit dhe kjo edhe i parapriu realizimit të ëndrrës së kahmotshme të asaj që shqiptari të ndjehet në shtepin e vetë në të gjitha trevat ku bukës i thuhet bukë e ujit ujë . Sot pasardhësit e Afrim dhe Bashkim Meshit rriten në liri që prindet e tyre e paguan me gjakun dhe jeten e vetë .
Pra per shkak të presionit të papar të shkive fshati mbeti pothuajse në pleq dhe plaka . Zharko Zarici ishte polic së bashku me vëllëzërit Banin dhe Toshen dhe vranin e kthjellnin në fshat . Por më i keqi dhe më gjakpirsi ishte Ranko Rista Ristici me vëllëzërit Radenkun dhe Radomirin si dhe baban Risten . Këta cetnik edhe sot e kësaj dite pasi jetojnë diku në Dragë ose Tutin shpesh futen ilegalisht dhe gjuajnë me armë zjarri barinjet shqiptar neper kullosat dhe tbanet e tyre në bjeshket e Oshlakut dhe Shymekut .Por gjatë luftës dhe bombardimeve të Natos më 1999 në fshat sipas deshmitarve vinin edhe tigra të Arkanit dhe cetnik të Sheshelit . Nga rafallet e automatikve të tyre nuk mund të flihej tërë natën . Cetniket e Sheshelit dhe tigrat e Arkanit edhe i nxisnin cetniket vendas që të veprojnë dhe masakrojnë fqinjët e vet shqiptarë . Kështu ata vran në prezencë të babajt plak Gani Arif Pepaj , por edhe vet Arif Arif Pepaj , vranë Arif Fak Pepaj , Mirsad Zenel Idrizaj si dhe dogjen të gjallë plaken gadi 100 vjec Shake Cetinaj . Plaka Shake Cetinaj ishte braktisur dhe mbet e vetmuar në shtëpi ndersa djali i saj Salihi që shumë moti është shperngull nga fshati në Pejë ku edhe u martua per të dyten herë por tani me një shkinë gjatë luftes së NATOs sipas disa deshmitarve me para të majme transferonte refugjatet shqiptar që iknin nga Kosova per në Mal të Zi , por asnjëherë nuk i rae në mend per nanen e vet plak dhe të sëmuar që i kishte mbet e vetmuar në fshat . Kjo është histori tragjike sepse qenka shumë vështirë kur prej babas së mirë dhe të ndershem del djali kreten dhe pis . Sali Cetina djali i plakës Shake është edhe djali i Sadik Isuf Cetinës por edhe nipash i Azem Miftarit ( plaka Shake ishte motra e Azemit ) që iku dhe shpetojë nga burgu në Kullen e Popit . Pas perfundimit të luftes nga Nengurra u vra pasi hasi në mina Arben Xhemajl Januzaj dhe u plagos rënd Kosovë Sali Rexhaj nga Cerrca .
Shkije tjer gjakpirsa ishin edhe Miodrag Radicevici me të birin Zorani të cilin e vran ushtaret e UCK-së , Miodrag Tijanici , Radule Masllavarici me dy djemet dhe kuptohet Milic Jovan Ristici me djemet ; Zhiken ( ky në vitin 1969 në qender të Istogut e pat perdhosur dhe djeg Flamurin shqiptarë ) , Cicen , Millanin , Draganin dhe Radomirin të quajtur Shuca .
Sipas asaj që degjova kur isha në Kosovë per pushime në vitin 2000 janë pikrisht Miodrag Tijanici , Radule Masllavarici me disa shkije tjerë të ndihmuar edhe nga magjupet : Keqë Sadik Hatemaj , Haxhi Sadik Hetemaj , Ramë Tahir Kelmendi i njohur si Ramë Cukani dhe Tahir Misin Kelmendi i njohur si Tahir Cukani dhe halla e këtij të fundit Raza e Qerim Hajdinit që kallen plackiten dhe shkatrruan totalisht pasuritë dhe shtëpitë e shqiptarve në fshat .
Pra nëse marrim per bazë vetem kohën në mes viteve 1918 –1999 kohë per të cilen kam argumente dhe kronologjikisht i paraqita në këtë shkrim atëhere shofim se në Nengurrë cetniket serbomalazez vran , zhduken , helmuan dhe masakruan këta shqiptarë :
1. Bajram Mursel Cetina --- vra me 1921 në Kerrninë , varros në Rakosh
2. Ramë Asllan Idrizaj ---- i zhdukur pa gjurmë 1938
3. Selim Hajdin Hasanaj --- fëmijë 9.vjec i mbytur me helm me 1928, e helmojë Blagoja Simici
4. Sokol Shala --- i njohur me emrin Sokol Hata --- i zhdukur pa gjurmë në Kullen e Popit.
5. Musë Tahir Pepaj ----- vra nga forcat e Tom Zhariqit në Dobrushë me 1945.
6.Zenel Januz Haziraj ---- i zhdukur pa gjurmë në burgun e Kullës së Sheremetit me 1945.
7. Ukë Kadri Pepaj ------ vra në burgun Kulla e Popit në Istog me 1945
8. Rrustem Nimon Kadaj ---- i zhdukur në Kullen e Popit në Istog me 1945
9. Rexhep Shaban Kadaj ---- vrae në Vrellë
10. Ramush Isyf Cetina ---- Zhdukur pa gjurmë kur thehet burgu në Kullen e Sheremetit. me 1945. (15***)
11.Afrim Qazim Meshi lind 24.02.1964 vra 24.03.1999
12. Bashkim Qazim Meshi lind 10.01.1966 vra 24.03.1999
13. Mirsad Zenel Idrizaj lind 07.07.1976 vra me 28.07.1998
14. Gani Arif Pepaj ---vra me 1999.
15. Arif Arif Pepaj ---- vra me 1999
16. Arif Fak Pepaj ---- vra me 1999
17. Shake Cetinaj ---- plak mbi 100 vjec . u dogjë per së gjalli me 1999.
18. Arben Xhemajl Januzaj lind 04.07.1976 vra 24.06.1999
19. I mitur - Djali i Nazmi Bajram Islamit--- i zhdukur pa gjurmë . në mars 1999.
.
Pra Bajram Mursel Cetina , Ramë Asllan Idrizaj , Ali Zeqiraj dhe Selim Hajdin Hasanaj u vran në kohen e mbretnisë Serbo-kroato-slovene dhe ate të Jugosllavisë borgjeze ndërsa Ramush Isuf Cetina , Musë Tahir Pepaj , Sokol Shala – Hata , Zenel Januz Haziraj , Ukë Kadri Pepaj , Rrustem Nimon Kadaj dhe Rexhep Shaban Kadaj u vran dhe u zhduken në kohen e Jugosllavisë serbokomuniste të satrapit Josip Broz Tito. Ndersa Mirsad Zenel Idrizaj u vra më 1998 , Afrim dhe Bashkim Meshi u vran në mars 1999 të tjeret ; Gani A. Pepaj , Arif A. Pepaj , Arif F. Pepaj , Shake Cetina , dhe i mituri djali i Nazmi Bajram Islamit dhe Arben Xh. Januzaj u vran , u zhduken dhe u masakruan në vitin 1999 .
Pra u vran dhe u zhduken 16 burra një grua plakë dhe dy fëmijë . Edhepse ndoshta dikujt i duket normale nese mirret parasysh etja e perhershme e shkive gjakpirsa që të vrasin shqiptarë të pafajshem dhe kjo per periudhen e gjat më teper se 81 vjet megjithate per një fshat të vogël cfar është Nengurra është shumë , teper shumë , andaj them : Zoti i Bekoft të gjithë të renët per Lirinë e Nengurrës per Lirinë e Kosovës .
Në luften e vitit 199 nga ushtaraket, policia, militaret dhe paramilitaret serb dhe malazez , por edhe nga bashkfshataret e serb e malazez të këtij fshati janë djeg me themel 110 shtepi shqiptare.