Editorial » Shkreli
Frank Shkreli: Fjala e At Gjergj Fishtës në varrimin e Avni Rustemit
E marte, 13.10.2020, 09:55 PM
FJALA E AT GJERGJ FISHTËS NË VARRIMIN E AVNI RUSTEMIT
“Ka me pasë Shqipni! Do
të bahet Shqipnija!”
Nga
Frank Shkreli
Unë nuk dëshiroj
t’i bashkohem debatit të ditëve të fundit se kush është hero e kush është
tradhëtar dhe as vlerësimeve se kush meriton të dekorohet e kush jo, pasi për
këtë vendosin entet e caktuara shtetërore, sipas ligjit, kushtetutës dhe
precedenteve të mëparshëme.
Por debati i
fundit në media dhe midis personaliteteve të larta politike dhe shtetërore të
Shqipërisë mbi dekoratat e fundit të njoftuara nga Presidenti i Republikës,
Ilir Meta -- përfshir dekorimin, nga ana
e tij, dhënë Avni Rrustemit – m’u kujtua fjalimi që At Gjergj Fishta kishte
mbajtur në varrimin e Avni Rrustemit, (1 Maj 1924) pas vrasjes së tij – që
konsiderohet si një prej vrajseve më të bujshme në historinë e Shqipërisë. Ndërsa fjalimi i përmortshëm i At Gjergj
Fishtës, në varrimin e Avni Rrustemit, konsiderohet si njëri prej fjalimeve më
historike të oratorisë shqiptare, ndonëse ndoshta jo më i famshmi i Fishtës.
Është një fjalim që ndoshta mund të kontribojë në këtë debat.
Shkrimtari dhe
novelisti shqiptar Sterjo Spasse, në një shkrim të botuar në “Librin
Përkujtimuer”, kushtuar At Gjergj Fishtës dhe botuar në vitin 1941 pas vdekjes
së Poetit Kombëtar, nën përkujdesjen e At Benedikt Dema, Spasse ka vlerësuar
zotësinë që ka pasur Fishta, që sipas tij, “të trondisi zemrën e të thithi me
magjinë e fjalës.” Dhe jep si “shembëll
të gjallë” fjalimin e Gjergj Fishtës, “Fjala mbi varrin e Avni Rrustemit”, nga
i cili, sipas tij, “Burojnë lotë e vrerë, ndërsa jeta e të vdekurit
përjetësohet në dritë të idealit kombëtar.”
Është ky një
fjalim ku shprehet zi për momentin e rastit por edhe për historinë e Shqipërisë
së pushtuar ndër shekuj, por njëkohësisht pasqyron edhe qëndresën e shqiptarëve
ndër shekuj si dhe luftërat dhe përpjekjet e tyre për liri, demokraci, përparim
e zhvillim, si e gjithë Evropa, deri në ditët e sotme. Dhe u ben thirrje shqiptarëve që, “Shoq
me shoq, kurr mos me u xanë”.
Ja edhe fjalimi i plotë klasik i At Gjergj Fishtës mbajtur në varrimin e
Avni Rrustemit në vitin 1924, e që ka mundësi të ndihmojë në debatet e
tanishme, që po zhvillohen në Shqipëri mbi meritat, dekoratat, heronjtë dhe
tradhtarët, por edhe për gjëndjen aktuale në të cilën ndodhet sot Shqipëria:
_____________
“E zeza mori
Shqipni, se shum ké pa e randë ké psue rrymës s’asaj vistre të gjatë
kavaljetesh, nepër të cilët pershkue âsht fati yt i mjeruem! Fort të bukur të
fali Perendija, por – ofshe un i mjeri! – se tepër pa mëshirë e turp shemtuem
të ká nieri. Zbathë, zdeshë e
lakuriquem, pa bukë e shujtë dhe e shame prej gjithkuej, sa me t’ardhë mârre me
u quejt me emën tand, dikur aq të lumnueshem, nuk e di a kalue ká ndo’i faqe
nieri, që ti la mos të jeshë anë gjak të ndo’i hasmit të mënîshem se në gjak të
bivet tu, mizorisht çá e vrá ndermjet vedit.
Nepër ty, po, shunglluen ajri ato pyllnaje heshtash të gjakbâsvet Gal,
kah idht të shporojshin parzmet e bijve tu: Nepër ty, po, u ndenë gardh ato
shpata e shkallme të skryefortë, të cilat i pa dhimë pritshin krênat e bijve të
tu; mbi ty, randoi pesha e pushtetsisë rromake që ty të ndrydhi fron e liri, e
nepër ty u përshkue, mbasandej edhè ajo dhuna e përmnershme e Azisë, që të
dërmoi të gjallët e jetës e as frymë nuk të la mâ me marrun, e ti u bane gazi
eplla e dheut pa u gjetë kush kurr, që me të pajtue varrët, që me të ankue
hallin tand të kobshëm. E vertetë që tjera ndoshta kombe e fise e vende, e
tjera mote e mndorje të» historis s’tyne, kanë muejtë kshtu me psue si psue ké
ti, e mjera moj Shqipni; po fis as komb, as vend nuk ká kund n’Europë, që, si
ty, zemra gjak t’i két pikue! Mos tjetër të bijt e atyne kombeve, fiseve,
vendeve, edhè m’atëherë kur i ndrydhte nji kambë e hueja, kanë mûejtë me dashtë
Atdhenë e vet, kan mûejtë me urue per té.
Nder sa per bijt tuej – fat zeza moj Shqipni – po ishte faj me të
dashtun ty, që aq të bukur të fali Perendija.
Jo, po, Zoja të ndritshme e Zotni vllazën shqiptarë, dashtnija ndaj Atdheut ktu
në Shqipni po ishte nji faj, nji mkat, nji krim, nji delikt, nji xhinajet – e
xhinajet i randë fort, edhè kjo kufomë e shkretë, e mjerueme që ktu po e kemi para
sysh, na dishmon né si ndeshkohet faj i i Atdhedashnisë. Atdhedashnija, po, kjè
njajo, që ia hangri kryet ktij djalit të mjer të martirizuem – i pat dalë, të
ngratit, zani, se ky po e donte Shqipninë edhè i donte me gjith mend e me gjith
zemër e me gjith fuqî të shpirtit të vet se për Shqipni jo gjaja, pse ksaj kurr
s’i ka pasë lakmue, por s’i dhimbej jeta, të cilës s’i lakmonte për tjetër, veç
për me i sherbye Shqipnis e me i u ba flî Atdheut. E pse kjo Atdhedashnî, e
gjallë e të tanë zjarm, si furra zharitëse e nji diellit të djegagurit, kaq
fort zu me i ndritë në báll, në ftyrë, e me i u kallë nder sy, sa per rreth
tij, si hyj ma të vogjel për qark të nji diellit të shkelqyeshem, nisi me u
mbledhë tok mosha shqiptare – shpresa e bardhë e Atdheut, e vuni besë – nji
besë shqiptare se do të jetote, do të punote, do të vdiste per jetë e lulzim
t’Atdheut. I vu ndokush shêj ksaj pune edhë nji të djelë mbas dite, ditën per
diell, s’dij se për çfarë vorrit të mallkuem të Tiranës, po del nji kukuth,
lugat i tmerrshem, i cili me armë të s’di se kuj, e vret dhe e len shakull mbi
dhè.
Edhè kshtu sod, që lulet janë tue shpërthye mbi dhé, ky në ma të mirën lule të
djemnîs së vet, lule po hin me u kalbë nen dhé.
Pse? Pse pat
dashtë Shqipninë! Kërcuna mori nana e vet, që ktij petriti të Lubohovës, dhanë
i paska nji zemër bujare, fisnike; pse po zemra satrapit të tiranit ajo t’ia
kishte dhanun, sod s’do ta kishte martue me tokë të zezë, por me ndo’i , zojë
vashe shqiptare… I ziu more pedagogu i tij, që mbrenda ledhève të shkollës diku
i paska të gjith ate njomsi ndjesie ndaj virtytit, burrnis, beses, njerzis, pse
po ta kishte msue aty se me kalem e letër mund të shkelen popujt e mund të
pihet gjaku i tyne, sod vorfnue s’do ta kishte Libohovën nji qytetas i
ndershëm, Vlonën me nji birë në shpirt, Kosoven me nji mik, mbarë djemninë
shqiptare me kampionin e vet aq të dashtun e të drashtun!
Flaka, po, i perpiftë njato kangë e letra, të cilat, tue fry neper flî t’ ambël
të kësaj gjuhe hyjnore tonen, e ndezkan zhari zemren e tij ndaj Atdheut, edhè
kshtu para kohe e çuekan në vorr. Oh! Po, të mos ta kishte dashtë ky djalë
Shqipnin, sod nuk do të kishin shkrehë burrat e dheut prej shkambit të Pejes e
deri në kulm të Kepit të Stiloz, per me derdhë lot mbi varrë të tij të pashërueshme;
por kuk te carani i votrës së vet do të kishin kja varret – edhè kto të
pashërueshme – të kombit shqiptar, që me të mdhej hapa po avitet kah prendimi i
vet. Jo po; ky djalë po të kishte vu dorë e vjedhë nder pasuni të Shtetit, po
të kishte rrëmbye tokët e hueja, po të kishte shnjerzue gjinden e huej e per
qëllime të poshtërme politike të kishte djegë ndo’i malsî e rrenue ndo’i fshat,
na sod ktu s’do ta kishim m’e pa, lamë me gjak, shtri mbi rrasë të vorrit, por
gjetë do ta kishim me e pa tue u tallë fron më fron, sandalle më sandalle,
kolltuk më kolltuk neper oda të shtrueme, e vesh më vesh me simahorë të ndo’i
klikës së mshehtë, të ndytë, tue perpilue vistret e emnavet të njatyne
atdhetarvet që do t’ u bajshin flî ambicjonit të poshterm të tyne.
Por Avni Rustemi kjè burrë, kjè trim, kjè besnik, kjè zemër bujar e Shqipninë e desht me gjith fuqinë e shpirtit të vet, prandej’ u la në gjak, prandej vdiq, shkoj, mbaroj.
Mbaroj
thashë? Më paska pasë rrshitë goja
pahiri; pse Avni Rustemi s’ ka mbarue. Edhè
aj jeton nder né edhè ka për të jetue dèri sa në ndo’i skaj sado të vogel të
Shqipnis ku të ndihet tue kumbue e ambla gjuha jonë shqiptare. Burri i mirë s’des kurr. Fjalë drejta
hyjneshë e historis, kjo,në nji fletë të historis shqiptare emnin e tij ka per
ta shkrue me shkrola arit, shkrola të pa shlyeshme. Ka me dalë ndo’i poet i
kombit, i cili ate emën ka per ta këndue mbi lirë të vet të hyjnueshme; e ate
emen atëherë mësuesit nder shkolla kan per të ia u permendë nxansavet të
censhëm: kapun në valle djemtë e vashat shqiptare neper brohori kan per ta
kndue at emën; kan per ta kndue barijt e blegtorët nepër hije e mrrize të paqta
të fushavet e të malevet tona, e mali e fusha e bregu e zalli kan me jehue nga
ky emën e kshtû emni i Avni Rustemit, si ideali i tij, ka me mbetë i padekshëm
në Shqipni. Âsht rrêjt, pra, tradhtari që thau të rijtë e tij, për në pastë
mendue, me nji plumb pushke të pagueme Avniu do të mbarote. Avniu s’mbaron jo!
Njajo flakë atdhedashtnije, e cila, si zjarmi kullon arin, mbrrîjti me e shlye
njollen e fajnîs n’ate vepër që m’herë të parë, në sy të gjyqtarit frang do t’u
dukte delikt i randë, ajo po, ká per ta ruejtë emnin e tij të padekshëm nder sa
breznî, që rend mbas rendi do të vinë me gzue Shqipnin e lirë, e ky panagjyrë i
madhnueshëm dishmon kjartas se un jam tue folë të vertetën. E njimend: o po
kúr, pra, ditës së dekës të Gjergj Skanderbegut u pa nji verçallë ma i
madhnueshëm, nji funeral ma i lulzueshem se ky i Avni Rustemit, -e të cilin pa
nderlikim besimit, fisit a bajrakut, muer pjesë Shqipnia mbarë?
Ktú ké shkëlqesa të Këshillit të Naltë edhè dhespoten fort ndershem; ké –
aballarë, hoxhallarë, priften, freten e misa Kuvendit Kushtetues; bajraktarë e
beglerë, qytetas e fshatarë, pasanikë e të vorfen, pleq e të rij, burra e gra,
djelm e varza që kan ra e ardhë ktu në Vlonë per të kjasue loden e vet mbi’
vorr të tij. Kta, po, rrëfejnë se emni i Avni Rustemit e ideali i tij do të
rrojnë të padekshëm në Shqipni të lirë.
Stolis, pra, me rreze të nji emni të padekshëm e pajis me perdhimtime t’ambla
të mbarë kombit shqiptar, mos u tut, Avni, tue u djerrë në vetmi të vorrit të
errshëm, e kshtu me u dá prej nesh pergjithmonë. E vështirë, ndoshta, të vjen
puna, që me u shkepë prej gjivet të prindvet tuej, por, qe, Shqipnija ka hapë
gjitë e vet e të lypë per vedi. Nuk ké çka ban, do të hish në gjî të saj; pse
ti, sod e mbrapa, nuk jé i kurrkujt tjetër veç se i Shqipnîs. Edhè Shqipnija në
gjî të vet ka me i strukë kocat tuej, që mos t’i lendojë furia e thellimit a
ndo’i fuqî tjetër kundërshtare, e ti në ate gjî ké me pushue si dikur, foshnje,
pushove në gjîtë nanës sate zemër rrënueme: Jo, po, edhè Shqipnija âsht nana, e
si nanë ka me ta mbajtë kujdesin, që mos ta trazojë kush gjumin e dekës në gjî
të saj.
O ju male të Shqipnisë, lamtumirë po ju thotë Avni Rustemi, e nji amanet âsht
tue ju lanë: që edhè sod e mbrapa t’ i rritni djelmë sokola, si dikur motit, me
besë e me burrnî. O ju fusha të
Shqipnis, lamtumirë po ju thotë Avni Rustemi e nji amanet âsht tue ju lanë: që
mos të jeni dorështrêjt ndaj kombit shqiptar, por t’i jepni bukë e shujtë e mos
ta qitni ma Shqipnin me shkop e me strajcë me lypë buk dyerve të kombevet të
hueja. Ju falet nderës dhe per lulet e bukura që keni dergue per ditën e
vorrimit të tij.
O ju njerzë të Shtetit Shqiptar e misa të Kuvendit Kushtetues, lamtumirë po
u thotë Avni Rustemi e nji amanet âsht tue ju lanë: që po kjé se âsht kush nder
ju, që ndër dikasteret e nalt të shtetit ose në log të Kuvendit Kushtetues s’ka
para sysh veç se punën e tagjîsë, ta mbushë strajcën pikë e për maje me gjak të
shtetit edhè të shmanget në punë të vet, e mos të rrijë ma me luejt harushë mbî
shpinë të nji popullit të ngratë, që as frymë nuk po mund të marrë prej lotëvet
të gjakut.
O e bardhë shpresë e kombit – djelmëni shqiptare, lamtumirë po të thotë
Avni Rustemi e amanet âsht tue të lanë:
Armët e mbushme mos me i dhanë
Shoq me shoq kurr mos me u xanë
Mos me u xanë as mos me u ngaë
Kurr ujët turbull mos me i raë
Fjalët per pajë kurr mos me i ndalë
Zemrës së frytë me i lanun dalë.
O zemërplasun prindët e tij, Avniu juej, qe, po ndahet pergjithmonë prej jush,
edhè po ju lypë hallallin, per çka me fjalë a punë ka muejtë me ju pezmatue
zemrën. Edhè ky ka kenë çilimi, ka kjenë i ri, e prandej ka mûejtë me gabue. E
ty babë i mjerë, amanet âsht tue ta lanë, që kur të bajë motra me kja – qyqja
motër per kaq vlla! – ta pajtojsh me fjalë t’ambla e të buta e mos ta lash,
qyqen e natës, me i plasë zêmra prej dhimbjes për Avniun e vet.
Lirë e bekue po ju
thotë të gjithve ju, që keni ba faqen e bardhë e ardhë m’e percjellë deri në
ket vend pushimit të tij të mbramë. E ju, Zoja të ndritshme po ju truhet per
çka keni ma per zemër, që t’ia shmangni mamen prej vorrit e mos të shofë gazep
me sy.
Hajde, Avni, pra, tash me u da pergjithmonë. E sa për punë të Shqipnis mos
ban merak: Un, që ti e din se nuk gënjej, po ta jap fjalën ktu mbi grykë të
vorrit tand se ideali yt kombtar do të triumfojë e Shqipnija ka me perparue e
lirë e lulzueme; pse në nji anë deka ka me herrë, ka me korrë, ka me shkmesë
ket frrotë idiotash, egoistash, fanatikësh e farizejsh, nepër kthetrat e të
cilvet sod fati i atdheut âsht tue u përshku; në tjetrën anë Perendija i
amshueshëm ka me shndritë mendjen e ka me ndikue aq fort fuqî në zemër të
moshës së re, që kjo, me punë, me ndigjesë ndaj ligjët e me nji atdhedashtnî të
vertetë, ta mbajë Shqipnînë, ta bâjë me perparue e me lulëzue krahas me kombe
të tjera të qytetnueme. Ka me pasë Shqipni! Do të bahet Shqipnija!”
(Rev. “Afrimi”, vjeti II, maj 1924.Vlorë)
Át Gjergj Fishta: “PROZA” vëllimi i dytë 1923-1940, Botime Françeskane,
Shkodër, 2006,
f.135-139.
Megjithë
zhgënjimet e njëpasnjëshme të këtyre 30-viteve të fundit “post-komunizëm”, unë
dua t’u besoj gjithnjë fjalëve të At Gjergj Fishtës të pothuaj 100-viteve më
parë se, “Ka me pasë Shqipni! Do të bahet Shqipnija!” Por me një kusht:
Nëqoftse më në fund, fillojmë të dëgjojmë fjalët e Gjergj Fishtës së Madh!