Kulturë
Hysen Këqiku: Vepër me figura dhe invencion meditativ
E enjte, 26.03.2009, 06:42 PM
Hysen Këqiku
VEPËR ME FIGURA DHE INVENCION MEDITATIV
Vjershat e kësaj përmbledhjeje kanë një mvetësi logjike, një motiv të kapshëm dhe një pasqyrim vrojtues.
Këto ditë doli nga shtypi një libër me poezi, që paraqet rrugët e zhvillimit të një çasjeje poetike e cila pasqyrohet që në vargjet e para duke u kristalizuar edhe në vargjet e pastajme.
Është fjala për përmbledhjen me poezi “Rrobat e Engjëllit” të poetit Sinan Sadiku nga Dardana (ish Kamenica).
Duke i lexuar vjershat e këtij vëllimi, autori na del poet i ndjeshëm ndaj kohës si kuptim i cili në saje të talentit përkatësisht, prirjes së natyrshme, bëhet i kapshëm në tonalitetin e saj të pranishëm në kohën që e ka vërshuar qenien e tij fizike dhe shpirtrore sepse (pa)koha lëmonte plagët ende të pa shëruara.
Njeriu i cili dhembshuron plagët e të gjithëve nuk mund të jetë fatlum sepse në të shumtën, secilit i dhemb plaga e vet, por poetit plaga e vet dhe e të tjerëve, të cilat i sendërton në varg dhe poezi.
Në pikturën e vargjeve të Sinan Sadikut[1], pikon gjak, dëgjohet gjëmë, shihen yjet e pikëlluar etj.E tëra kjo
ngjanë në apostrofën “O koha ime” për ta kristalizuar me gjetje poetike edhe në vjershat e tjera të cilat duken sikur pikojnë nga vjersha para cikleve “Koha ime”.
Atmosfera e krijuar në këtë vjershë, të futë në botën imagjinative me nota reale dhe të vjershave që i përbëjnë ciklet: “Le të vijë pranvera”, “Ku e harruam urtinë”, “Midis ëndrrtave” dhe “Lulejetës”.
Vetë ciklet dhe vjershat që i kompletojnë ato, paraqesin një gradacion ndjenjash dhe motivesh të fuqishme të cilat nuk vijnë duke ulur intensitetin e përjetimeve, ndjenjave dhe psherëtimave por, ato rriten nga vargu në varg sikur edhe nga vjersha në vjershë.
Dyzet e dy vjershat e kësaj përmbledhjeje, paraqesin një sublimë të një ecjeje e cila vazhdon deri në një rrafsh të imagjinuar po qe ende nuk i duket fundi. E tërë kjo paraqitet në metaforën e heshtjes urtisë, lutjes për ecje dhe gjakimit për të gjetur urtinë e zgjidhjes ose gjetjes së fijes së lëmshit, që nga projektues të ndryshëm është lidh nyjerrmoku.
Sinan Sadiku, nuk na del me forcën e disa krijuesve që bëjnë përpjekje për ta veshur vargun me ndonjë shprehje alarmante të tipit të “ofjeve dhe brofjeve” po me butësinë e artit poetik e qëmton atë sublimë e cila shton emocione edhe tek lexuesi, ndoshta jo në atë masë sa e ndjen autori po përafërsisht psherëtimat s’ka se si të mos shfaqen kur edhe vetë poeti e kërkon atë që i ka humbur e s’mund t’i kthehet as ta gjejë.
Ai s’mund të kthehet “te Kroni i Jazit” për “ta mundur vapën”, “ e për të rilindur “ sepse ato mundësi janë shkëputur që atëherë kur dikush është larguar nga atdheu e dikush nga vendlindja.
Jo vetëm kjo dukuri, por edhe ngjarjet e ndryshme që autori , bashkë me kolektivitetin e jeton dhe e sublimon
me një mbrujtje si prej një krijuesi me përvojë të gjatë (edhe pse ky është libri i tij parë) duke krijuar dilema, jo vetëm për t’u zmbrapsur por për të vazhduar ecjen e cila nuk po mbaron qe disa epoka rresh.
Vjershat e kësaj përmbledhjeje t. kanë një mvetësi logjike, një motiv të kapshëm dhe një pasqyrim vrojtues.
As të eci, as të rri
as të heshti, as të flas
ku më çojnë valët nuk e di
një hap përpara një përma
(faqe 12)
Kjo në një anë dhe përdorimi i mjeteve, në anën tjetër, me të cilat ndërtohet vjersha,edhe pse me pak vargje e ka mbërri afektin e kërkuar.
Me vjershën “Pakënaqësia” me pak fjalë të rradhitura në pesë rreshta, e ka krijuar një antonimi me të cilën mëton ta paraqes, një dilemë ose kërkon që të ndryshojë diçka sepse derisa unë kërkoja rrush, limoni nuk më kënaqte.
Jeta e kaluar nëpër katrahura, ajo jetë e hidhur që simbolizohet me limonin, ishte bërë e padurueshme. Ajo duhej ndryshuar, duhej zëvendësuar me një jetë më të ëmbël e cila po ashtu simbolizohet me rrushin.
Rrushin
s’mund ta mbërrijë
e limoni
nuk më kënaqi
kurrë (faqe 13)
Ç’të bësh. Ky është fati i poetit dhe, ky fat është i të gjithëve. Poeti me shpirtin e tij fluturon dhe futet në shtigje të thella, të rrahura edhe nga poetë të tjerë por, jo me një stil dhe mbrujtje aq të përpunuar dhe të përjetuar. Kjo ndryshe mund të jetë mëvetësia e poetit e skalitur në vargjet e kësaj përmbledhjeje, duke paraqitur një përplotëni motivesh e inspirimesh që joshin dhe shkaktojnë ndjeshmëri tek lexuesi.
Ç’të bëj
pa trëndafil
pa pëllumb pa yll
thellë në këtë pyll
me fytyrë dyll . (faqe 15)
Vjershat e përmbledhjes “Rrobat Engjëllit” të Sinan Sadikut, janë shumë të begatshme me metafora dhe shprehje të tjera metaforike dhe simbolike. Ato dhe mjetet e tjera, na shpiejnë në filozofinë e vargut që poeti ynë në shumë raste e paraqet me një lloj antonimie p.sh. “mundësitë minore / shpresat qiellore”; “E ato ideale / Jetë moj pse më talle” etj. Është fare e natyrshme tëpyesim për të dalë nga situatat e ndryshme. Pyetjet në një mënyrë janë rrugët për të dal nga situatat e krijuara. Ato janë një lloj zbrazjeje e emocioneve. Një lehtësim edhe për krijuesin edhe për lexuesin. Këtu, pikërisht në vjershën “Ku e harruam urtinë”, krijohet një lidhje në formë të trekëndëshit: krijuesi – krijimi – lexuesi i cili funksionon mrekullueshëm në raport me situatën – dilemën dhe pyetjen: “vrapojmë, vrapojmë, vrapojmë – kush e di – kur – do të arrijmë në cak” ose “grindje grindje grindje – kush e di- ku e harruam urtinë”etj. Këtu, gjithsesi, kemi të bëjmë me një shpirt poeti, i cili ndjenjat
e tij i skalitë në varg dhe vjershë me tërë peshën e situatës e duke komunikuar shtruar me lexuesin, me të cilin ec dhe bartë përgjegjësinë e dhembjes.
Këtu, poetin e gjejmë në pellgun e dhembjeve dhe të emocioneve dhe, s’ka se si të mos futet ose të mos gjendet aty edhe lexuesi. Prandaj ky trekëndësh krijues- krijim- lexues është i lidhur ndjeshmërisht dhe emocionalisht.
Lexuesi, sipas poetit, na
Dhe qe arsyetimi, e vërteta:
“Dikur vonë
M’u çelën sytë
Pashë një botë të ndytë
që pëllumba mbytë
Ku ta gjeja gjyshin
t’ia puthja sytë
Ndjesë t’i kërkoja
E ta dëgjoja”
(faqe 29)
Kjo nuk është thënë me varg hermetik, por me ndjesi dhe varg poetik.
Autori bashkë me vargjet që i ka ideal fluturon prej një situate në një tjetër duke u përpjekur që t’u jap kahe rrjedhave, prej atyre trilluese e mashtruese në ato që janë të vërteta dhe shkencore.
Në raste të tilla, poeti ynë Sinan Sadiku e mpreh lapsin e satirës dhe ato dukuri i demaskon; individëve të ndryshëm dhe veprimeve të tyre devijante ua shqyen maskën duke i nxjerrë lakuriq me të bëmat e tyre
“qenë bërë yje
vajzat s’ua bënin fjalën dy
e ne djemtë
ëndërronim të bëhemi si ata”
Ç’farë gabimi do të thoshte lexuesi. Atë gabim, i cili krijon kundërshtim të sforcuar, me vargjet e fundit të
vjershës “Profesorët që përtuan ta gjejnë urtinë” e arsyeton:
Mësonim në libra të çalë
Përkthenim libra të çalë
Shkruanim libra të çalë
Sikur të ishim barinj” (faqe 30)
Kështu nga vjersha në vjershë, tri kuptimet kyqe: heshtja (jo në kuptimin e parë logjik) urtia, lutja për ecje dhe gjakimi për ta gjetur urtinë, bëhen gjithnjë më të arsyeshme dhe më të pranueshme. Se heshtja e ka kuptimin e dytë logjik – metaforik bind dhe sforcon figurshmëria e vargut me figura që logjikisht janë të mbrujtura në varg të bardhë.
Qe një metaforë e bukur që flet me gjuhën poetike.
Vite të tëra kotem (mos është vallë kjo heshjta) u besoj ëndrrave të mira
e plagët më rrjedhin gjak (faqe 36)
Ose:
“E humbëm rrugën
dhe e kërkojmë
e kërkojmë
e kërkojmë
e kurrsesi ta gjejmë”
Jemi
në fshatin e lindjes
medet
Libri “Rrobat e Engjëllit” mbyllet me një figurë shumë shpresëdhënëse. Ajo është “Lulejeta” përkatësisht
e vërteta, e cila herëdokurë do të vijë me të gjitha ngjyrat e ylberit. Ajo nuk ka hile, pikërisht për këtë edhe poeti e lut të vijë e të mos bëhet zemërkatile. Poeti është i sigurt se e vërteta mund të vonohet, të t’hollohet por të këputet jo kurrë, prandaj edhe Lulejeta do të vijë me “këngën e bilbilit”. Ajo është “përplot jetë” e ngrohtë, e bukur dhe e dashur “si lulja e prillit”.(faqe 60).
Gjuha që përdorë Sinan Sadiku në veprën e tij është e ngjeshur me shprehje poetike, me frazeologji të begatshme dhe me fjalë e fjali semantike.
Autori na
Sinan Sadiku edhe kur shkruan me rimë, edhe kur shkruan me varg të bardhë shquhet për një natyrshmëri dhe zgjuarsi.
Vepra “Rrobat Engjëllit” e Sinan Sadikut, e ka begatuar dhe nderuar letërsinë shqipe.
2000
[1] Sinan Sadiku, u lind më 12.11.1961 në fshatin Gjyrishec të Dardanës. Shkollën fillore e kreu në vendlindje, të mesmen në Dardanë ndërsa Fakultetin juridik në Prishtinë.
Vepra letrare:
Rrobat e Engjëllit”, botoi “Nositi” Dardanë 1999
Jeton në Dardanë.