Editorial
Ndue Dedaj: Diaspora, shqiptarët përtej shtetit
E merkure, 29.11.2023, 08:39 PM
DIASPORA, SHQIPTARËT PËRTEJ SHTETIT
(Përtej
një urimi për 28 Nëntorin)
NGA
NDUE DEDAJ
Diaspora
janë shqiptarët e emigruar herët e vonë, në Europë, Amerikë e deri në Australi.
Ata që kanë lënë Shqipërinë, Kosovën, trojet e tyre shqiptare në Mal të Zi e
Maqedoni dhe janë vendosur me punë e me banim në shtete të tjera. Ata janë ne,
kurse ne nuk jemi sa duhet ata, në kuptimin që nuk i ndiejmë siç na ndiejnë. Ne
jemi për ta atdheu, kurse ata për ne nuk i janë “atdheu” ynë jashtë kufijve
shtetërorë, atdheu jo prej territori gjeografik, por prej njeriu dhe dashurie!
Kemi pasur në Tiranë dhe një ministri për Diasporën, që bënte botime të
ndryshme etj., por shqiptarët jashtë kufijve nuk besoj se i kemi sjellë më
pranë. Nuk ua kemi lehtësuar barrën e të qenit shqiptarë në dhé të huaj. Kjo se
ne nuk i shohim më ata si tanët, paçka se nuk i shohim si të huaj. Nuk është se
nuk duam, por mbase nuk dimë, nuk mundemi, nuk kemi fuqi si shtet për t’i
mbështetur realisht dhe jo me fjalë. Mund të thuhet se është e mjaftueshme
përformanca etno - folklorike e tyre, me simbolet kombëtare, në ditët e
shënuara, por kjo nuk është thelbi. Më kritikët shprehen se diaspora është e
përjashtuar. Në mos qoftë fiks kështu, e sigurtë është që nuk ka qenë e ftuar
të jetë pjesëmarrëse e jetës publike këtu, në mënyra të ndryshme.
Para
se të themi ndonjë fjalë për qasjen shtetërore, institucionale e shoqërore të
Shqipërisë ndaj shqiptarëve jashtë vendit, nuk jemi ende të qartë mbi samitin e
diasporës që u mbajt në Tiranë, për të tretën herë, javën e kaluar. Aty kemi
parë më shumë shqiptarë të trojeve sesa të mërgatës, ndërkohë që shqiptarët e
Kosovës, Ulqinit, Strugës, Tetovës, Preshevës etj. nuk janë diasporë. Që bëhet
një kuvend mbarëshqiptar, kjo është me mjaft vlerë, por jo duke e quajtur si
tubim të diasporës. Pallati i Kongreseve pati disa figura përfaqësuese nga
trojet shqiptare, por salla më së shumti ishte e mbushur me arsimtarë të ardhur
nga rrethet dhe nëpunës. Mund të jetë dhe një sallë më pak pozante dhe të ketë
më shumë kuvendim se sa shou. Gjithsesi për t’u çmuar është se samiti bëri të
flitet si asnjëherë tjetër në media dhe publik për diasporën. Diaspora është
“atdheu” përtej çdo kufiri ku banojnë shqiptarët etnikë. Shkrimtari dhe
filologu i njohur Mehmet Elezi na këshillon që në vend të fjalës diaspora të
përdoret termi mërgata shqiptare.
Për
mendimin tonë, ka disa probleme ku duhet më shumë vëmendje, vullnet dhe punë
për “integrimin” këtu të pjesës tonë jashtë kufijve.
Problemi
i parë. Çfarë dimë ne realisht për diasporën? Për mërgatën shqiptare? Jo atë të
“qyqeve”, “reaksionarëve”, “diversantëve”, pasi sot nuk ka më një mërgatë
politike, që e solli Lufta e Ftohtë, e cila përndiqej me ditë e me net. Kemi
lexuar shifra se sa shqiptarë banojnë në çdo shtet e kontinent, por jo ndonjë
studim të thelluar shkencor nga institucionet akademike, sidomos për emigrimet
e këtyre tridhjetë viteve, duke i lënë shqiptarët e emigruar jashtë vëmendjes
publike. Ndonjëherë ata shihen si “zogj shtegtarë”, që njëherë në vit (çdo
verë) kthehen në atdhe. Por ata nuk janë miq, që u dashka për nder të tyre të
organizosh ceremoni, ata janë ne. Për ta e me ta mund të bëhen veprimtari të
përbashkëta herë pas here. Pa lamtumirë mes nesh. Shpesh atë që nuk e bëjmë ne
për ta, e bëjnë ata për vendlindjen. Po sjellim një rast sa për ilustrim. Ka
katër - pesë vite që dy emigrantë, Gjon Mëlyshi dhe Ndue Syziu, prej kohësh të
vendosur familjarisht në Milano, e mbajnë të bashkuar komunitetin e fshatit të
tyre të origjinës Malaj (Mirditë) dhe më gjerë, duke organizuar festa, botuar
një revistë të ilustruar, ftuar artistë popullorë të japin shfaqje për shqiptarët
në emigrim, sponsorizuar videoklipe të tyre, si dhe duke mbajtur një
marrëdhënie të ndërsjelltë, në vijimësi, të komunitetit artistik mirditor me
artistë të komunës së Vushtrisë në Kosovë. Në fillim i mbulonin vetë shpenzimet
e veprimtarive, tash ato bëhen me kontributin e gjithë bashkësisë, sipas
mundësive të secilit. Ndonjë reportazh televiziv do ta kishte treguar mbase më
mirë këtë marrëdhënie, si një trup i vetëm, të këtyre emigrantëve me tokën e të
parëve. Me siguri të tjerë kanë për të treguar plot raste të ngjashme, ku ajo
që quajmë diasporë nuk është aspak diçka e largët, e tejbotshme, por e
këtushme. Ky për mendimin tonë duhej të ishte dhe “protokolli” i institucioneve
shtetërore që merren me mërgatën, që të nxitën dhe mbështetën sa më shumë nisma
të tilla bashkëvepruese ndër shqiptarë, paçka se ku ata punojnë e banojnë.
Problemi
i dytë. Sa e kërcënon mërgatën tonë, bjerrja e shqipes dhe identitetit kombëtar
etj. Si mund t’iu vihet emigrantëve në ndihmë me botime, duke nisur nga
abetaret, me logjistikë tjetër të përshtatshme. Diaspora e parë e kohës moderne
ka qenë Rilindja Kombëtare, atdhetarët e së cilës i sollën abetaret nga
Stambolli, Bukureshti, Sofja etj., kurse pas njëqind e pesëdhjetë vitesh na
duhet neve që “shkronjat e shtypura shqip” t’i nisim për andej. Ky nuk është
vetëm një shërbim i domosdoshëm që duhet ta bëjmë, por një mision kombëtar. Për
të bërë shqiponjën duhen të dyja “duart” dhe e sigurtë është se ajo e mërgatës
është përherë aktive. Shqiptarët e emigracionit përpiqën ta mbajnë gjallë
ndjenjën kombëtare dhe për këtë mjafton të shohësh si e organizojnë festën e
Flamurit, në Europë e Amerikë, e në radhë të parë Arbëreshët. Ka kohë që
mërgata shqiptare e Amerikës i vesh kuqezi rrugët dhe sheshet e Nju Jorkut, ku
në shfaqjet, sa tradicionale, aq dhe moderne, përformojnë dhe të rinj që kanë
lindur në “Tokën e Premtuar”, disa prej të cilave kishin ardhur në Tiranë për
të marrë pjesë në paradën e madhe të 28 Nëntorit, krahas 150 dërgatash nga
mbarë trojet shqiptare, që dje festuan me madhështi në Sheshin “Skënderbej”.
Zef Ndreka shkruan se në fundjavë, në Rosenheim të Gjermanisë, është folur e
festuar shqip deri pas mesnate. 28 Nëntori bëri bashkë qindra emigrantë
shqiptarë me familjet e tyre, veçanërisht ata nga Kosova. Falë organizimit të
shoqatës “Shqiponja”, grupit artistik të këngëve e valleve popullore,
recituesve të vegjël, pjesëmarrjes së ministres së Kulturës të Kosovës,
konsulles së Përgjithshme të Shqipërisë në Mynih, bisnesmenëve kontribues,
festa e Flamurit mori përmasa të papara, në vazhdën e punës së bërë më parë për
hapjen e shkollës shqipe etj. E kjo është vetem njëra nga kronikat e festës së
Flamurit jashtë.
Problem
i tretë. Sa mërgata është e prekur nga kriminaliteti? Nuk janë tanët vetëm
shqiptarët e suksesshëm, me emër në botën e artit, të shkencës, biznesit etj.
që na bëjnë krenarë, por dhe ata që na bëjnë me turp, pasi nga shoqëria jonë
kanë dalë dhe ata, nga shkollat tona të tranzicionit, nga keqeverisja e
këtushme. Nëse punët do të kishin shkuar mirë në atdhe, njerëzit tanë nuk do të
kishin krijuar shtëpi bari në Angli etj. Thënë ndryshe, nëse Shqipëria
ndryshon, i bën përsëmbari punët, mërgata tkurret, njerëzit ikin më pak.
Problemi
i katërt. Sa diplomacia jonë luan rolin e saj ndaj mërgatës. Nuk besojmë se ajo
shkon me mendimin me e “mbajt afër” atë, si nëna bijën e martuar diku larg.
Selitë e përfaqësive tona diplomatike normalisht janë vatra e tyre. Zor se
diplomatat tanë e quajnë të përmbushur detyrimin e tyre me qokat e rastit me
shoqatat atdhetare shqiptare në shtetet ku janë me punë, me mbajtjen e lidhjeve
vetëm me disa personalitete të mërgatës. “Rrjeti i përfaqësive të Republikës së
Shqipërisë, do të jetë sytë dhe veshët e shtetit shqiptar, dera jonë e hapur
për çdo burrë e grua, të ri e të re në diasporë, që do të punojë e të
kontribuojë që punët e shqiptarëve të ecin përpara”, tha në samitin e javës së
kaluar ministri i Jashtëm, Igli Hasani. Ashtu siç do të ishte e vlefshme që
Ministria e Jashtme t’i gjente dhe në mërgatë një pjesë të diplomatëve. Ndërkohë
është thënë se nga radhët e mërgatës duhet të ketë dhe deputetë në Kuvendin e
Shqipërisë.
Problemi
i pestë (rënditja e rastit) është dhe kryesori. Mërgata bëhet pjesë reale e
atdheut amë kur ajo voton për të, çka ende nuk është mundësuar dhe nuk shihen
gjasët që do të ndodhë as në zgjedhjet e vitit 2025. Margata është gjysma e
Shqipërisë jashtë, kështu që do t’ia vlente që me ligj të veçantë ajo të
favorizohet dhe në rrafshin ekonomik, që të sjellë sa më shumë investime në
vendin e vet. Emigracioni, para se të jetë financë për ne, duhet të mundësohet
që të jetë kontribues në projektet e gjithanshme politike, sociale, ekonomike,
arsimore dhe kulturore të vendit. Ne nuk kemi më shumë tagër se shqiptarët
jashtë ndaj pasurive kombëtare. Edhe kur ata janë bërë nënshtetas amerikanë,
italianë, gjermanë etj., “gjendja civile” e atdheut nuk mund t’i bëjë kurrë
dalje, si çrregjistron dot nga trashëgimia e trojeve. Përkundrazi, një politikë
e mirë bën që “treni” i lëvizjes të mos çojë njerëz vetëm përtej detit, por të sjellë
dhe këndej nga të ikurit. Normal është një rrugëtim i ndërsjelltë, që i ka të
dyja kahjet, edhe vajtjen, edhe ardhjen dhe jo vetëm ikjen prej këndej.
Kur
flitet për shqiptarët jashtë që janë bijtë dhe vëllezërit tanë, njerëzit e
shtëpisë nuk ka kurrëfarë kuptimi që të bëhet politikë mes pozitës dhe
opozitës. Këtë e themi ne qytetarët, por jo dhe zotërit e politikës. Kreu i
qeverisë, në samitin e tretë të diasporës, thirri në ndihmë dy nga figurat më
të rëndësishme të përbashkimit të shqiptarëve, për të pickuar kundërshtarët e
tij politikë: “Do të kujtoj Gjergj Fishtën, kur ai e siguron Gjergj Kastriotin
të mos shqetësohet çfarë ndodh në Shqipëri, sepse për inat të djallit dhe atyre
shqiptarëve që e mbajnë Skëndërbeun me fjalë dhe jo në zemër, Zoti ka me e
mbajt Shqipërinë në këmbë me nder dhe lumni”, ku me “atyre shqiptarëve” ai
kishte parasysh opozitën. Deri këtu të shkojë politika?
Shpesh
emigrantë kanë qenë dhe politikanët. Nga mesi i viteve ’90 - të e mbrapa kanë
përfunduar në diasporë, përkohësisht apo përgjithmonë, dhe disa shtetarë të
lartë, të padëshiruar nga politika e këtushme. Pavarësisht rrethanave të
pakrahasueshme, është një histori që mbartet që nga koha e Zogut, i cili bëri
të emigrojnë kundërshtarët politikë, ashtu si pasardhësit në pushtet ia ndaluan
atij atdheun duke e lënë ish-mbretin në diasporë deri në vdekje, bashkë me
qindra nacionalistë që i përfshiu emigracioni politik pas Luftës së Dytë
Botërore. Në mërgatë na kanë vdekur disa nga njerëzit më të lartë të
Shqipërisë, që pastaj ua kemi tërhequr eshtrat kohë pas kohe. Por këtu nuk
është vendi për histori, për homazh po.
Është
e bukur “polifotoja” e 28 Nëntorit në mërgatën shqiptare nëpër botë, deri në
Singapor, siç na e tregoi përmes një video interesante Blendi Fevziut, por nuk është
fjala vetëm për një ditë e as vetëm për tubime festive. Emigrantët kërkojnë
mbështetje, pasi nuk mund ta tërheqin vallen e emigracionit të gjithë njëlloj,
ata duan trajtim sipas kategorive sociale: fëmijë, adoleshentë, gra, të
moshuar, të arsimuar - të paarsimuar, të varfër - të pasur, të sëmurë etj.
Njëra
“dorë” jemi ne, tjetra janë vetë ata...