Kulturë
Shefqet Xh. Hysa: Dashuria e Tanës
E shtune, 27.05.2023, 07:56 PM
DASHURIA E TANËS
NGA
SHEFQET XH. HYSA
Të gjithë barinjtë,
që ruanin e barisnin bagëtitë, dinin t‘i binin fyellit. Qeni, krraba dhe fyelli
ishin shokë të pandarë për bariun. Ata, që në fillim, kur mësonin fyellin i
njihnin katër “avazet” (meloditë e tij) dhe secili përpiqej t‘i lozte sa më
bukur ato. Avazi i madh i fyellit është një melodi e shtruar në formën e një
kabaje. Avazi i kambanave është imitimi i këmbanave (kumborave) që bariu krijon
me tigujt e fyellit tij. Lahija është avazi më kumbues i fyllit, ku bariu
shpreh gjithë kënaqësinë e tij për jetën, bukurinë e kopesë, natyrën e gjithçka
që e rrethonte. Por melodia që luhej më me pasion ishte “Avazi i Tanës. Ata,
kur mësonin fyllin, mësonin edhe historinë e ardhur nga lashtësia ndër breza,
për dashurinë e Tanës me bariun.
Tana, një vajzë e re,
eshtë dashuruar marrëzisht me bariun e punësuar nga babai i vet, aq shumë saqë
çdo melodi që lozte bariu në fyell, ajo arriti t’i përkthente në fjalë, sikur
bashkëbisedonin. Ai, me fyell, e lajmëronte gjithmonë vajzën në takim. Një natë
në mbrëmje, bariut i shkojnë hajdutët në stan. Vrasin qenin, lidhin djalin pas
lisit dhe kapin dashin që udhëhiqte kopenë. E therin dashin dhe e vënë në hell.
Bariu iu lut hajdutëve ta lironin sa t‘i binte pak fyellit, pastaj t‘i bënin
ç’të donin. Meqë s'kishte nga shkonte, ata e lirojnë. Bariu merr fyellin,
ngjitet lart në lis dhe i bën thirrje vajzës:
“Tanë,
Tanë, e mira Tanë,
Zgjoje
nënën dhe babanë,
Se
hajdutët në stan m’kanë ardhë;
Mua
lidhur në lis më kanë.
Qenin
kërpic (i zi) të parin vranë,
Dashin
ogiç në hellë e kanë.
Tanë
moj, e mjera Tanë,
Zgjoje
nënën me babanë! “
Vajza, sapo dëgjoi
fyellin, menjëherë zgjon nënën dhe babanë; u tregon ç’ka ndodhur në stan dhe
nisen menjëherë për te bariu. Djalin e gjejnë lidhur pas lisit, qenin të vrarë,
ndërsa hajdutët sapo ishin larguar…
Babai më në fund e
marton vajzën me bariun e punësuar, që e bëri si djalë të tij. Kjo ishte
historia e Avazit të Tanës, që çdo bari e kishte mësuar dhe mundohej ta luante
sa më bukur me fyellin e tij. Që nga ajo kohë historia e Tanës mbeti jo vetëm
melodi për fyellin, por edhe këngë, që këndohet edhe sot nga të rinjtë jo vetëm
në Dumre, por edhe në krahina të tjera.
Një histori e tillë,
disi e çuditshme (apo një histori dashurie si e Romeos dhe Xhulietës) ka
ndodhur edhe në Belsh, disa breza më parë. Çdo familje kopetë e bagëtive asaj
kohe i mbante në stane. Djemtë që ruanin kopetë, atje kalonin më të shumtën e
kohës edhe ushqimi shpeshherë u dërgohej nga familjarët. Bariu, për të cilin
tregojnë, ishte nga dera e Hysajve. Stanin e kishte në tokën e tij në kodër dhe
Monrenë, tokë e papunuar (djerrë) që lihej për kullotë të dhenve në ditë shiu e
dimri. Ajo kufizohej me një familje të lagjes tjetër.
Bariu çdo ditë
lëshonte tufën e dhenve nga Varoshi, deri në mbrëmje kur i sillte në vathë. Pasi
rregullonte bagëtinë, ndiznte zjarrin bubullak (kur ishte ftohtë) merrte
fyellin e gjithë kënaqësi i numëronte avazet e tij. Sido që i binin fyellit
shokët e tij, ky ishte bërë mjeshtër në interpretimin e melodive baritore.
Ndodhte shpesh që kalimtarët ndalonin në vend për ta dëgjuar fyellin e tij.
Tana (kështu po e quajmë vajzën e lagjes tjetër) kishte shtëpinë në kodër
përkarshi stanit të bariut dhe gardhi i ndante me Monrën e tij aty afër. Ajo
kishte kohë, por sa vinte e më shpesh, donte t’i dëgjonte meloditë e fyellit
tij.
Një natë bariu po
lozte për qejfin e vet, melodinë e Tanës. Vajza në dhomë flinte me motrën e saj
më të vogël. E përgjumur, sapo dëgjon fyellin, çohet me kujdes e hap lehtë
dritaren. Vështron andej nga kodra përballë, ku stani dukej si në pëllëmbë të
dorës nga ndriçimi i hënës (plot pesëmbëdhjetë) asaj nate Vjeshte. Sa bukur
kumbonte kjo melodi! E dëgjoi deri në fund fyellin e bariut, që ushtonte atyre
grykave. U shtri për të fjetur, por gjumi iu largua. Po mendonte ta takonte
djalin dhe t’i lutej për ta dëgjuar nga afër atë melodi.
Të nesërmen ajo merr
motrën e vogël dhe shkojnë për lëmishte (degëza të thata, shkarpa) për të
ndezur zjarrin. Ky qe shkaku që të merrte leje nga shtëpia. Merr motrën e
vogël, shkojnë nga Varoshi dhe i afrohen vendit ku bariu kulloste kopenë. Vajza
filloi të mbledhë lëmishte, duke hedhur vështrimin shpesh nga djali, por nuk
guxonte ti fliste. Bariu, djalë i ri, i shëndetshëm, shtatlartë, që i shndriste
fytyra, e vuri re vështrimin e vajzës, u afrohet afër tyre dhe u flet:
-Ç'po bëni aty moj
goca?
–Po mbledhim
lëmishte,- përgjigjet njëra nga ato, duke e vështruar rrëmbimthi drejt në sy
djalin dhe uli kokën. Fytyra iu ndez prush. Seç ndjeu një drithërimë që i
përshkoi gjithë trupin, saqë nuk i kishte ndodhur ndonjëherë një gjë e tillë.
Djali qëndroi më
këmbë për pak kohë, mbështetur në krrabë, duke vështruar herë tufën e dhenve e
herë vajzën, që ulej e ngrihej lehtë - lehtë si flutër, duke mbledhur degëza të
thata. Dhentë, duke kullotur, po largoheshin. Bariu u thotë vajzave mirupafshim
dhe largohet pas tufës. Vajza e ndoqi me sy nga pas, deri përtej. Mbushi krahët
me shkarpa, më pak motrës së vogël dhe nisen për në shtëpi.
Nga larg të dy ishin
parë dhe herë të tjera por, kaq afër saqë t’i flisnin njeri-tjetrit ishte e
para herë. Vajza kishte dëshirë ta zgjaste bisedën, por ishte motra e vogël, që
mund të tregonte në shtëpi. Edhe djali kishte ndrojtje të zgjaste bisedën, se
mos i zemëronte vajzat, sepse ishte turp të bisedoje me vajza.
Në mbrëmje mori
bagëtitë nga kullota, i dërgoi në stan dhe, pasi i mbylli në vathë, shkoi në
kasollen e vet. U shtri të çlodhet, por nuk i shqitej nga mendja vajza. Me atë
trup të harlisur, veshur bukur me linjë të bardhë, bokshen me vija të bardha e
bojëqielli, mëngët e qendisura me rruaza dhe gufësin (jeleku me krahë), që ia
hijeshonte gjoksin e gufosur, me trupin e drejtë si selvi dhe në napën e bardhë
borë në kokë, që i mbulonte flokët (por jo fytyrën e rrumbullaktë) që
rrezatonte gjithë nurin e bukurisë.
U shtri për të
fjetur, por nuk ndjehej i qetë, se mendjen e kishte diku larg. Ajo vajzë e
kishte rrëzuar që në shikimin e parë dhe i kish plagosur zemrën. Çohet merr
fyellin, dhe me gjithë dufin e gjoksit, fillon me avazin e Tanës. Edhe vajzës
iu largua gjumi. Sapo dëgjoi fyellin, ajo çohet menjëherë dhe hap dritaren,
duke dëgjuar deri në fund melodinë që i pëlqente më shumë. Bariut i lindi
dëshira për ta parë e takuar më shpesh vajzën. Filloi t’i kullosë dhentë gjysmë
dite andej nga Varoshi, e gjysmën tjetër i sillte në Monrën me bar, që ishte
afër shtëpisë së vajzës, gardhi i ndante e cila gjente rastin më të lehtë të
takoheshin më shpesh.
Një ditë vajza i
kërkon djalit të luajë në fyell melodinë që pëlqente më shumë. Filloi ai me
Avazin e kambanave (kumborat). Jo, i thotë vajza, një tjetër.
Djali e kuptoi dhe
filloi Avazin e Tanës, me gjithë mjeshtrinë e tij.
Pasi e dëgjon vajza
deri në fund, i thotë:
-Kjo melodi më pëlqen
më shumë.
–Kjo është një melodi
e hershme, e cila quhet Avazi Tanës, i shpjegoi djali.
– Po kush është
Tana?, - Pyet vajza gjithë kureshtje.
Djali fillon e tregon
tërë historinë e dashurisë të Tanës me bariun.
–Eh! Lumë ata që i
paska dashur Zoti.
-Edhe ne na do,- ja
kthen djali.
–Ti mirë e ke, por
mua më ka fejuar babai që e vogël dhe nuk di, cili është dhe si është djali. Po
ti je fejuar?, - pyet vajza djalin
-Jo, - përgjegjet ai,
-nuk më ka dalë fati.
Bisedonin e hidhnin
vështrimin njeri-tjetrit dhe, sa herë shikoheshin në sy, u ndizej fytyra flakë.
Vajzës sa më shumë ditë vinin, i shtohej sevdaja për djalin dhe zilia për
Tanën. Meloditë e Tanës sa herë i dëgjonte, i dukej sikur e ftonte djali në
takim.
Kur i krijohesh
mundësia për t’u takuar, ajo lante shaminë e bardhë dhe e vinte për t’u tharë
në një pemë në oborr, për t’i thënë djalit
“dua të të takoj”. Kjo ishte shenja që e kuptonte djali…
Erdhi Pranvera, moti
u ngroh, pylli u gjelbërua dhe kodrat e lëndinat u mbushën plot me bar e
trendelinë.
Gjatë ditës bariu
dhentë i kulloste në Varosh, që kishte bar me bollëk dhe në mbrëmje i kthente
tek Monra, ku kishte ngritur vathën e re. Kështu vepronin të gjithë barinjtë;
ngrinin vathët gjatë Verës në tokat djerrë, për t’i plehëruar, që të kishin bar
më shumë në dimër. Edhe kushuriri i vet e kishte ngritur vathën jo larg prej
tij. Vajzës tani iu shtua mundësia për të krijuar raste takimi me djalin edhe
për një arsye tjetër. Rikat (pulat e detit) i kishin nxjerrë zogjtë e tyre
(kishin dy-tre javë) dhe për pak ditë ata do të delnin në Varosh për kullotë.
Kjo punë për rritjen e gjelave të Detit iu besohej vajzave.
U mëkëmbën zogjtë dhe
vajza “Tana” (kështu i pëlqente ta quante veten), i nxori për kullotë. Ata
hanin bar të njomë dhe vraponin nëpër lëndinë për karkaleca, që i kishin aq
shumë qejf. Tana gjithë gëzim u këndonte këngën e tyre:
“Tuj,
tuj, tuj ju Gjela Deti,
nga
t’ju çoj unë e shkreta?!
Në
ato fusha e shkurreta
Të
hani bar e karkaleca.“
Vazhdonte:
“Të
keqen dada ju mor' gjela,
Ju
ka dada si harabela...!“
Dhe më pas trembte
hutin -Huu-hu...!
Sa e lumtur ndjehej
vajza kur zogjtë vraponin nëpër fushë me cicërimat e tyre dhe bariu më tej ia
thoshte me fyll avazit të Tanës, sikur e ftonte “Dua të të takoj”. Vajza merrte me vete edhe punëdore, të pregatiste
pajën e saj. E kishte mësuar nëna, të
qendiste me rruaza e temina, të qepte gjergjef e mushabak , apo të thurte
tantellë. Kishte mësuar të punonte edhe në tezgjah, pëlhurë për linja, bokshe e
lëvere, me fije të hollë pambuku e liri. Të dy Të rinjtë po takoheshin më
shpesh tani ( jo vetëm ditën, por edhe në mbrëmje) kur bariu mbyllte tufën në
vathë, afër shtëpisë së vajzës. Ata asnjëherë nuk i thanë me gojë njeri-tjetrit
“të dua”, por zemra ua dridhëronte gjoksin dhe fytyra u flakërohej, kur
shikoheshin në sy, edhe pse porositë e nënave për të rinjtë, (veçanërisht për
vajzat) ishin që të ruhen nga sevdaja (dashuria) sepse është turp për to.
Dashuria vjen pas martese.
Por vajza nuk donte
t‘ia dinte; ajo mendonte vetëm për bariun. Ata u dashuruan marrëzisht. Ajo
ndonjëherë, kur gjente rastin në mbrëmje pas darke, linte motrën e vogël në
gjumë, largohej me kujdes, kalonte shtegun dhe shkonte në kasollen e bariut,
qëndronte pak kohë dhe largohej pa u diktuar. Bariu, sa herë vinte vajza në
kasolle, i dhuronte një dorë me lule trëndeline plot aromë kundërmuese, që i
mblidhte gjatë ditës enkas për vajzën. Të dy bashkë bisedonin me mall për dashurinë e
lumturinë e tyre, (herë-herë të përqafuar). Një natë, ashtu të
përqafuar, i ze gjumi. Një fshatar (pa zbardhur mirë dita) kalon aty afër dhe i
shikon të dy në kasolle. Vajza, sapo zgjohet, largohet me të shpejtë, futet në
dhomë pa u ndjerë dhe shtrihet. Motra ishte në gjumë. Asnjeri se vuri re
lëvizjen e saj. Fshatari që i pa nuk e mbajti të fshehtën e të rinjëve, por e
bisedoi andej-këndej, deri sa i ra në vesh babait të vajzës. Bariu, me që u
hapën fjalët, iu lut në shtëpi vëllait të tij më të madh (babain nuk e kishin)
që të dërgonte njerëz ta kërkonin vajzën për martesë. I vëllai dërgon njeriun e
duhur (lajmësin) për ta kërkuar vajzën, por babai i vajzës nuk pranoi.
Ndërhyjnë edhe miqtë e vllazëria për të mos e prishur këte dashuri. Ai nuk
pranoi. E kishte të pamundur të thyente zakonin. Vajzën e kishte të fejuar prej
vitesh në një fshat tjetër dhe nuk mund ta prishte miqësinë për sevdanë e
vajzës. I dërgon lajmin mikut që për tri javë të marrte nusen, ose do ta
martonte në vend tjetër. Krushku u gëzua shumë dhe filloi përgatitjen për
dasmën e djalit.
Ai e kishte kërkuar
edhe më parë ta bënte dasmën, por merrte përgjigjen nga krushku se: Nuk jemi
bërë gati. Kështu vajzës iu ‘pre dita dhe, kur caktohej dita e dasmës, zakoni
nuk lejonte, që ajo të delte jashtë për asnjë arsye. Të dy të rinjtë u
pikëlluan, por më shumë bariu, të cilit nuk i hiqej nga mendja vajza, që vuri
sevda për herë të parë. U ndërprenë në mes ëndrrat e bukura Të rinjve që kishin
thurur për lumturinë e jetës së tyre. Nuk kishin asnjë mundësi takimi e
veprimi. Familja e djalit u vu në lëvizje me miqtë e saj, për ta fejuar sa më
parë djalin, sepse po e shikonin shumë të shqetësuar. Për dy javë u gjet vajza
në një lagje tjetër afër, në Belsh. Shpallën fejesën dhe u bisedua që për dy
muaj të bënin dasmën. Vajzën e mbyllën pa pritmas në konakun e saj dhe vetëm
qante: jo aq për të afërmit e saj, me të cilët do ndahej, sesa për djalin që
deshi dhe e dashuroi, që kur e takoi herën e parë.
Afroi dita e dasmës.
Vajzën e bënë gati, i sistemuan pajën në arkë dhe i vunë kënanë. Ditën e dasmës
e rregulluan, e bënë nuse, gati për ta marrë krushqit. Erdhën krushqit me kuajt
e tyre dhe u pritën sipas zakonit jashtë në fushën afër shtëpisë, shtruar me
hasra, (rrogoza) për t‘u ulur miqtë. Pasi bëjnë urimet me nga një gotë raki,
marrin edhe nga një valle; në fillim ata të shtëpisë, pastaj krushqit. Ndërkaq
gratë e bëjnë gati vajzën, i vënë duvakun e kuq mbi kokë, të zbukuruar me lule
e degëza ulliri dhe e nxjerrin në oborr, duke qarë me ngashërim. Pastaj e hipën
në kalin e bardhë të zbukuruar enkas për nusen me rruza e shami. E përcjellin
familjarët, duke e mbajtur për krahu, siç e do zakoni, deri në kufirin e fshatit...
Djali, i pikëlluar,
kishte dy javë që nuk ndjehej mirë. Me zor po ndiqte kopenë e tij në kullotë.
Nuk i hahej e nuk i flihej, veç mendohej gjithë kohën. Nuk i hiqet nga mendja
vajza me atë shtat të bukur gjithë nur e hijeshi. Edhe pse e fejuan, ai nuk u
gëzua fare. Sa ditë kalonin, ai dobësohej. I flisnin shokët (kushuriri i
qëndronte afër) duke i thënë që të mos e mbante mendjen më te vajza, ta hiqe
sevdanë prej saj.
Ajo u martua, shkoi
te fati i vet dhe ti do të martohesh me fatin tënd. Asnjë fjalë nuk i bënte
dobi bariut, por vetëm tretej e
ligështohej më shumë.
Një ditë në mëngjes
kushuriri hapi vathën dhe lëshoi kopenë e tij për kullotë. Po dilte dielli dhe
tufa e djalit ishte ende në vathë, duke blegërirë për të dalë në kullotë. I
thërret tri-katër herë, por ai nuk u përgjigj. E la kopenë dhe shkon të shohë
çka ndodhur. Bariun e gjen pa ndjenja që po digjej nga temperatura e lartë.
Lajmëron familjen dhe ata e marrin me vigë e dërgojnë në shtëpi. Ndihmë
mjeksore nuk kishte dhe nuk dinin çtë bënin. Për pak ditë bariu ndërroi jetë,
me marakun në shpirt për vajzën që e deshi aq shumë. Disa thanë vdiq nga tifo,
të tjerë thanë nga sevdaja për vajzën. Pas një jave të martesës, sipas zakonit,
vajzat kthehet te prindërit për tri ditë (ose pesë) sa të caktonte familja e
burrit. Ajo po e priste këtë ditë me padurim për t’u takuar edhe një herë me
bariun që e deshi shumë; të këmbenin dy fjalë e të çmalleshin. U ndanë papritur
e pa u takuar dhe ishte në merak se nuk dinte asgjë për të. Sapo erdhi atë
ditë, u fut në dhomën e saj. Motra e vogël pa pritur të ulej i tregoi menjëherë
se bariu vdiq. Vajzës iu errësuan sytë; po i merreshin mend, me zor gjeti forcë
që u ul në minder. I tha motrës të dilte pak jashtë sa të hiqte rrobat. Mbylli
derën nga brenda dhe shpërtheu në lot me dënesë, për të nxjerrë atë maraz, që
iu mblodh si lëmsh në gjoks. Nuk pushonte së gulçuari nga dhimbja që i pushtoi
gjithë trupin atë çast. Gati e përhumbur, kur nëna trokiti në derë për t’u
takuar e çmallur me gocën e vet, fshiu lotët mblodhi veten, për të mos i rënë
në sy nënës, u çua dhe hapi derën...
Në Dumre edhe më parë
kishin ndodhur ngjarje të rralla dhe të veçanta, por zakonet ishin më të forta
se dashuria. Ishte turp dhe mëkat i madh dy Të rinjëve që të martohen me
dashuri.
Për këto zakone
këndohej edhe një këngë:
“Naze,
Naze vetull kaleshe,
djalin
e parë pse se deshe?!
Unë
e desha po s'ma dhanë,
s'ma
dha nëna me babanë”.
Ndërsa barinjtë
krijuan këngën me fyell për shokun e tyre, si me avazin e Tanës:
“Moj
sevda, sevdajë shkretë,
fute
djalin tretur në dhetë"...
*Ngjarja është e
vërtetë me personazhe realë.
Kur u tregova disa të
rinjve këtë histori, ata më thanë:
-S‘është e mundur.
Nuk vdes njeri nga dashuria.
-Po, - u thashë, keni
shumë të drejtë, por që nga ajo kohë kanë ndryshuar shumë gjëra në jetë. Sot vërtetë
nuk vdes njeri nga dashuria sepse, ka vdekur dashuria nga njeriu. Dashuria
është kthyer në lodër. Për atë kohë martesat, edhe pse me ndërmjetës (lajmës),
dashuria ishte e vërtetë, e shenjtë në familje; me besa-besë dhe askush nuk i
ndante të rinjtë, veç vdekjes.