Editorial » Zejneli
Xhelal Zejneli: E Djathta dhe e Majta
E diele, 10.07.2022, 07:55 PM
E DJATHTA DHE E MAJTA – VËSHTRIM TEORIK
Nga Xhelal
Zejneli
Edhe e djathta
edhe e majta, secila në anën e vet, tubojnë parti dhe lëvizje
politike të ngjashme. Të djathtën rëndom e përbëjnë konservatorët, ruajalistët
dhe monarkistët (ithtarët e rendit monarkist dhe të pushtetit mbretëror të
pakufizuar), pastaj lëvizjet e ndryshme nacionaliste, fashiste, shoviniste dhe
lëvizjet e tjera të ngjashme.
Të djathtën e
përbëjnë reformistët (ithtarët e reformave në shoqëri), liberalët, demokratët,
socialistët, socialdemokratët etj.
Në shtetet
parlamentare dhe demokratike, pushteti vendoset në zgjedhjet e lira, në
të cilat marrin pjesë partitë politike me orientime të ndryshme: që nga e
djathta ekstreme, nëpër qendër, deri te e majta ekstreme.
Si lindën këto
nocione të cilat kryesisht shkojnë bashkë, si një çift kundërshtues domethënës.
Nocioni e djathta rrjedh nga përvoja politike franceze e fillimit të
shekullit XIX. Në periudhën e restaurimit (1814-1830), pas rënies
përfundimtare të Napoleonit I (Napoleon Bonaparte, 1769-1821), perandor
më 1804-1814 dhe më 1815 - forcat politike në Francë ashpërsisht ishin të ndara
në liberalë, në një anë dhe në konservatorë e monarkistë,
në anën tjetër. Në sallën e kuvendit, liberalët uleshin në anën e
majtë të karriges së kryetarit (nga perspektiva e kryesuesit), ndërsa konservatorët
dhe monarkistët, në të djathtë të tij. Në bazë të kësaj, të parët u
quajtën e majta, ndërsa të dytët, e djathta. Me kalimin e kohës,
këto nocione u përdorën edhe për të gjitha forcat politike të tjera me orientim
të njëjtë. Sot, në shtetet parlamentare ekzistojnë e djathta dhe e
majta, pavarësisht nga fakti nëse në sallën e kuvendit, deputetët e tyre
ulen në anën e djathtë apo në anën e majtë.
Pjesëtarët e të
djathtës quhen djathtistë, ndërsa të së majtës – majtistë. Këto
nocione ekzistojnë në shumë gjuhë: Në gjuhën angleze, djathtist: rightist;
në frëngjisht: homme de droite, në gjermanisht: Rechtsstehenden.
Në gjuhën angleze, majtist: leftist; frëngjisht: homme de
gauche; në gjermanisht: Linksstehenden. Djathtistë dhe majtistë ka
në tërë botën.
Prej fjalës e
djathta rrjedhin edhe fjalët djathtizëm, djathtist, djathtiste. Prej
fjalës e majta rrjedhin fjalët majtist, majtizëm, majtiste.
E DJATHTA POLITIKE
E djathta politike është një sintagmë me të cilën në jetën politike të
përtashme shënohen kryesisht rrymat konservatore brenda spektrit politik.
E djathta politike
niset nga dallimet e individëve, kështu që mbështet ose e pranon hierarkinë
shoqërore. Rrjedhimisht konsideron se pabarazia rezulton si e pashmangshme,
e natyrshme, normale dhe e dëshirueshme. Dallohen qëndrime:
- të së
djathtës klasike e cila i konsideron të arsyeshme dallimet midis
njerëzve në bazë të trashëgimisë dhe të traditës familjare; dhe
- të së
djathtës liberale sipas së cilës pabarazia është e arsyeshme po qe se
është rezultat i garës së ndershme në treg.
Blloku i djathtë i
partive politike përfshin një paletë të gjerë në të cilën bëjnë pjesë: partitë
monarkiste, aristokrate, teokratike, reaksionare dhe kundërrevolucionare.
E djathta ekstreme përfshin edhe fashizmin apo nacional-socializmin,
përkatësisht nazizmin. Mirëpo, në ideologjinë e fashizmit ka
elemente të së majtës dhe të së djathtës.
Në kohën moderne, të
djathtës politike i përkasin edhe partitë të cilat mbështesin tregun e lirë
apo ekonominë e tregut.
Historia e nocionit - Në zhargonin politik, antipod i së djathtës politike
është e majta politike. Në fillim, nocioni e djathta politike
kishte të bënte me pozitën e ulëseve në parlament gjatë monarkisë së
korrikut në Francë, pas revolucionit të korrikut të vitit 1830.
Përpos të majtës
politike dhe të djathtës politike, dallojmë edhe politikën e qendrës dhe
qendrën e djathtë.
* * *
E DJATHTA
Krahu i djathtë, e djathta politike apo e djathta – është nocion politik
që ka të bëjë me orientimin i majtë - i djathtë. Me fjalë të
tjera, e djathta është orientim që është e kundërta e së majtës.
Ekziston një numër i madh përkufizimesh. Me të njëjtën fjalë në politikë mund
të emërtohen shumë gjëra. Megjithëkëtë, kryesisht përdoret për sqarimin e
segmenteve të sektorit politik të cilat shpeshherë njëjtësohen me shkallë të
caktuar të konservatorizmit, me konservatorizmin amerikan,
me monarkizmin, me fashizmin, me liberalizmin
djathtist, me anarko-kapitalizmin, me paleo-liberalizmin,
me neoliberalizmin, me reakcionizmin, me tradicionalizmin,
me ruajalizmin, me të djathtën religjioze, me nacionalizmin,
me militarizmin, me producerizmin, me nativizmin,
me realizmin.
Nocioni lindi në
kohën e Revolucionit francez, kur liberalët e
rendit të tretë të qytetarëve uleshin në anën e majtë të kolltukut të
kryetarit, shprehi kjo që kishte filluar në vitin 1789. Anëtarët e rendit të
dytë, bujaria apo fisnikët, uleshin në të djathtë.
Në kuvendet legjislative të mëvonshme, monarkistët të cilët e
mbështetnin regjimin e vjetër u quajtën djathtistë për arsye se
uleshin në anën e djathtë.
Edhe sot është
traditë në Kuvendin Popullor të Francës që deputetët të ulen në të majtë dhe në
të djathtë të kryetarit, sipas orientimit politik të tyre.
Kur prejardhja e
këtij termi u zbeh, domethënia e tij ndryshoi, duke shënuar orientimin e dikujt
sipas ideve, qëndrimeve dhe pikëpamjeve. Sot ky term pothuajse gjithmonë
nënkupton forma të caktuara të konservatorizmit.
Ka të tillë që thonë
se e djathta politike i përfshin ato forma të liberalizmit që e mbështesin tregun
e lirë më shumë se barazinë e pasurisë. Por ka edhe të tillë
që thonë se kanë spektër politik dydimensional që i përshkruan më mirë
pikëpamjet e tyre.
Shumë anarkistë,
duke përfshirë edhe liberal-socialistët, po ashtu nuk
parapëlqejnë t’i paraqesin pikëpamjet e veta, me spektër politik klasik.
* * *
QENDRA E DJATHTË
Qendra e djathtë në politikë dhe në teorinë politike shënon ideologjitë,
lëvizjet dhe partitë të cilat për nga përcaktimet themelore të tyre i përkasin të
djathtës, por për nga mënyra e realizimit të atyre qëllimeve apo pjesërisht
edhe të programeve të tyre, i takojnë qendrës. Në platformat e veta
kanë shumë përmbajtje të majta, ndaj nuk mund të konsiderohen të
djathtë.
Partitë apo opsionet
politike që konsiderohen qendër e djathtë shpesh synojnë të gjejnë
kompromis midis ideologjisë konservatore dhe asaj liberale. Janë
të rralla përpjekjet që nëpërmjet qendrës së djathtë të pajtohen konservatorizmi
dhe socializmi, për arsye se socialistët më së shpeshti lidhen me qendrën
e majtë. Në anën tjetër, në shumë shtete, e sidomos në Evropë, opsionet e
qendrës së djathtë më së shpeshti lidhen me partitë demokratike
krishtere.
Nocioni i qendrës
së djathtë shpesh përdoret edhe për të përshkruar qeverinë e koalicionit të
përbërë prej partive të së djathtës dhe të qendrës.
* * *
E MAJTA POLITIKE
E majta është nocion i
përgjithshëm me të cilin shënohen lëvizjet politike, partitë politike dhe idetë
politike që i përkasin spektrit politik të së majtës.
Qëllimet e
përgjithshme të së majtës rëndom janë barazia shoqërore, egalitarizmi
(barazimtarizmi), të drejtat e punëtorëve dhe demokratizimi,
me theks të shpeshtë kundër hierarkive jovolontere. Në mënyrë tipike
mbështet kujdesin për grupet e shtypura përballë të tjerëve në shoqëri,
nëpërmjet zbutjes dhe zgjidhjes së pabarazive të padrejta.
Termat e majta dhe
e djathta lindin gjatë Revolucionit francez (1789-1799) dhe kanë
të bëjnë me ndarjen e ulëseve në Kuvendin e shtresave të përgjithshme. Ata që
ishin ulur në anën e majtë, republikanët, i kundërviheshin monarkisë
dhe mbështetnin revolucionin, duke përfshirë edhe formimin e
republikës, ndërsa të ulurit në anën e djathtë, mbështetnin institucionet
tradicionale të Ancien Régime (Regjimit të vjetër).
Termi e majta përdoret
për shumë lëvizje, sidomos për ato të cilat gjatë Revolucionit francez ishin
për republikë; për pranverat e popujve, për socializëm, që
përfshin anarkizmin, marksizmin, socialdemokracinë dhe shumë teori të
tjera të shekullit XIX dhe XX.
Që atëherë, e
majta përfshin një spektër të gjerë lëvizjesh dhe idesh, përfshi edhe lëvizjet
për të drejta qytetare, lëvizjet feministë, manifestimet kundër luftës dhe environmentalizmin
dhe një sërë partish politike.
Ekonomisti amerikan,
profesor në University of Wisconsin-La Crosse, ShBA, Beri Klerk (Barry
Clark) thotë: “Të majtët konsiderojnë se zhvillimi njerëzor përparon
kur individët përfshihen në marrëdhënie kooperative, të dakorduara ndër vete që
gufojnë vetëm kur eliminohen dallimet e mëdha në statusin social, në forcë dhe
në pasuri”.
Karakteristikat e të
majtës bashkëkohore dhe të së majtës së re për zvogëlimin e
padrejtësive që i krijon kapitalizmi ekonomik:
- Në rrafshin e
ndërmarrjeve kjo do të thotë zhvillim të mekanizmave të demokracisë në
vendin e punës;
- Në rrafshin e
ekonomisë kjo do të thotë zhvillim të bashkërendimit shoqëror dhe
demokratik, në vend të prodhimit të verbët tregu;
- Në rrafshin e
institucioneve shtetërore kjo do të thotë përhapjen e llojit
përfaqësues të demokracisë me mekanizma të demokracisë së drejtpërdrejtë (p.
sh. llogaritja e participimit, shkarkimi i përfaqësuesve dhe i
krye-bashkiakëve, etj.);
- Në rrafshin shoqëror
kjo do të thotë luftë kundër çdo forme të nënshtrimit dhe të shfrytëzimit,
sidomos luftë kundër diskriminimit mbi baza racore, gjinie, orientimi seksual,
përcaktimi kombëtar dhe etnik, pikëpamjesh mbi botën, hendikepi, përkatësie
bashkësisë minoritare etj.;
- Lidhur me mjedisin
kjo do të thotë harmonizimin e ekonomisë në përputhje me aftësitë mbartëse dhe
ripërtëritëse të mjedisit, duke vënien në përdorim të teknologjive
ekologjikisht të pranueshme.
* * *
Ithtarët e të majtës
bashkëkohore dhe të së majtës së re angazhohen për internacionalizëm,
për zvogëlimin dhe kapërcimin e padrejtësive që i krijon kapitalizmi botëror,
kështu që lidhen me lëvizjet dhe me partitë përparimtare të mbarë botës. Lufta
përfshin lëvizjen antikapitaliste botërore, të përbërë nga lëvizje të ndryshme
punëtore dhe sindikale, nga lëvizjet për të drejta dhe liri të njeriut dhe të
pakicave, nga partitë, organizatat dhe individët majtistë bashkëkohorë.
Lëvizjet
përparimtare rëndom organizohen në dy mënyra. Organizohen si parti të cilat
dëshirojnë të fitojnë pushtet politik demokratik dhe të veprojnë si pushtet
kundër sistemit, por edhe si lëvizje që luftojnë për tejkalimin e sistemit pa
pasur dëshirë për të marrë pushtet politik.
Që të dyja
strategjitë janë të rëndësishme: Ata që veprojnë prej poshtë dhe i tejkalojnë
marrëdhëniet shoqërore të deritashme dhe ata të cilët në hapësirën politike
formale, i ndërrojnë politikat nga lartë.
Termi e majta
bashkëkohore, e majta e re ose e majta demokratike përdoret edhe si
sinonim për lëvizjet, për organizatat dhe për partitë socialiste që e
kundërshtojnë autoritarizmin dhe neomarksizmin, ndaj cilësori “demokratik-e”
përdoret për t’i dalluar majtistët demokratikë nga bolshevizmi i
shekullit XX dhe nga modeli marksist-leninist i ndërtimit të
socializmit, që konsiderohet jodemokratik dhe autoritar dhe shtrembërim i idesë
fisnike të drejtësisë sociale.
Karakteristikat
parimore të së majtës bashkëkohore dhe të së majtës së re janë:
për demokraci dhe kundër autoritarizmit; kapitalizmit dhe militarizmit; për
shekullarizëm dhe kundër klerikalizmit; për internacionalizëm dhe kundër nacionalizmit.
* * *
QENDRA E MAJTË
Qendra e
majtë, qendra-e majta apo e majta e
moderuar, në teorinë politike është emërtim për pozicionin në spektrin
politik. Shënon idetë politike, partitë politike dhe lëvizjet
politike të cilat për nga përcaktimet programore themelore të tyre i
përkasin të majtës politike, por në platformat praktike të tyre kanë
mjaft përmbajtje kompromisi gjë që i afron me politikën e qendrës. Për këtë arsye nuk
mund të quhen e majtë politike në kuptimin klasik. Partitë dhe
organizatat politike të cilat konsiderohen qendër e majtë, në programet
e veta më së shpeshtë synojnë të gjejnë
kompromis midis përmbajtjeve pragmatike dhe me përgjegjësi sociale. Prej
tyre, më të njohura janë partitë, organizatat dhe lëvizjet me orientim socialdemokrat,
të cilat më së shpeshti quhen qendër e majtë. Nocioni i qendrës
së majtë shpesh përdoret edhe për të përshkruar koalicionet e përbëra prej
partive të së majtës dhe të qendrës.
Në spektrin politik, qendra e majtë paraqet të
majtën të kthyer kah pragmatizmi politik. Politika pragmatike e
qendrës së majtë fokusohet vetëm në programin minimal me të cilin në kuadër
të institucioneve të demokracisë përfaqësuese, parlamentare dhe të
ekonomisë kapitaliste të tregut synon të zbatojë ndryshim të pjesshëm
nëpërmjet rolit ekonomik aktiv të sektorit publik, të institucioneve dhe të
shërbimeve publike të cilat do të duhej të punon për zbutjen e padrejtësive që
i shkakton modeli liberal, i parregulluar i kapitalizmit. Realizimi
praktik i një ndryshimi të tillë të pjesshëm në kuadër të institucioneve të
demokracisë parlamentare dhe të ekonomisë kapitaliste të tregut, rëndom quhet
shtet me përgjegjësi sociale apo shtet i mirëqenies. Në lëvizjen majtiste
bashkëkohore, qendra e majtë konsiderohet rrymë e moderuar.
Karakteristikat e qendrës së majtë:
- Realizimi, respektimi, mbrojtja dhe përparimi i të
drejtave dhe i lirive themelore të njeriut, pa diskriminim mbi çfarëdo baze
qoftë, siç janë: raca, ngjyra e lëkurës, prejardhja shoqërore,
prejardhja kombëtare, përkatësia etnike, lidhja me popullin
pakicë apo me bashkësinë pakicë, gjuha, përkatësia apo bindja fetare,
mendimi politik apo ndonjë mendim tjetër - ndryshe, anëtarësimi në organizatë
politike, sindikale apo në ndonjë organizatë tjetër, gjinia, identiteti i
lindjes, orientimi seksual, karakteristikat gjinore, statusi martesor apo
familjar, lindja, mosha, statusi shoqëror, gjendja pasurore, karakteristikat
gjenetike, gjendja shëndetësore, invaliditeti apo ndonjë cilësi personale
tjetër;
- realizimi dhe zhvillimi i institucioneve demokratike,
sundimi i ligjit dhe i përgjegjësisë sociale;
- zhvillimi i të drejtave dhe i lirive të personave, të
grupeve dhe të shtresave të lënë pas dore dhe të shkelur;
- zhvillimi i të drejtave të njeriut për punë, për organizim
sindikal, për mbrojtje shëndetësore, për arsimim dhe për
mbrojtje sociale;
- zhvillimi ekonomik i qëndrueshëm, kundrejt zhvillimit
të barabartë të zonave urbane dhe rurale;
- afirmimi i barazisë së lindjes;
- zhvillimi i shoqërisë pluraliste dhe solidare që e
përparon cilësinë e jetës për punëtoret dhe për punëtorët, për shtresat e
rrezikuara dhe për mbarë shoqërinë;
- përshpejtimi i përparimit shoqëror dhe
teknologjiko-shkencor;
- afirmimi i parimeve të shekullarizmit;
- përparimi i zhvillit vendor dhe rajonal të
baraspeshuar;
- mbrojtja e trashëgimisë kulturore dhe natyrore, e
mjedisit të jetesës dhe e kafshëve;
- promovimi i mënyrës paqësore dhe diplomatike të
zgjidhjes së kontesteve dhe tëkonflikteve;
- shfrytëzimi i formave joviolente demokratike dhe
parlamentare apo jashtëparlamentare të veprimit dhe kundërshtimi i të gjitha
formave jodemokratike, autoritare dhe totalitare të veprimit.
Partia progresive e moderuar, e bazuar në demokracinë
parlamentare dhe në ekonominë kapitaliste të tregut, me trup votues si në
klasën e ulët, ashtu edhe në klasën e mesme, do të mund të përshkruhet si parti
politike e qendrës së majtë. Ndërsa partia me kërkesa dhe qëllime më të
mëdha që e ka trupin votues në atë pjesë të vogël por më të vetëdijshme të
klasësë së mesme dhe të ulët, fizike dhe intelektuale, me histori të
mbështetjes dhe të pjesëmarrjes në lëvizjet emancipuese dhe progresive,
do të mund të përshkruhej si parti e së majtës së re, më radikale.
Partitë politke të qendrës së majtë, si dhe partitë e
tejra majtiste bashkëkohore, rëndom i theksojnë këto vlera:
- liria – jo vetëm liritë njerëzore, por
edhe liria nga diskriminimi, liria e participimit demokratik dhe liria nga
varësia, nga varfëria e skajshme, nga frika dhe keqpërdorimi i
pushtetit dhe i pozitës politike, ekonomike dhe i ndonjë pushteti dhe pozite
tjetër;
- barazia – jo vetëm para ligjit, por edhe
shanset dhe mundësitë e barabarta për të gjithë njerëzit në sferat e ndryshme
të jetës, pavarësisht nga dallimet që kanë të bëjnë me identitetin, duke
përfshirë edhe ata persona me vështirësi të çfarëdo lloji;
- solidariteti – të treguarit mirëkuptim
dhe ndjeshmëri për personat që janë viktimë e ndonjë forme të diskriminimit, të
shkeljes, të pabarazisë apo të rrethanave të rënda dhe gatishmëria personale
për veprim të përbashkët me të tjerë, për të gjetur mënyrën për zvogëlimin dhe
për parandalimin e dukurive të tilla. Ky parim nënkupton edhe zhvillimin e
formave institucionale të solidaritetit si dhe të solidaritetit ndërkombëtar.
Qendra e majtë i kundërvihet çdo forme të autoritarizmit
dhe të monopartizmit apo të monizmit. Me fjalë të tjera, qendra e
majtë u kundërvihet koncepteve të sundimit njëpartiak të të ashtuquajturave
parti komuniste të shekullit XX.
*
* *
Politikanë të njohur të qendrës së majtë kanë qenë:
majtisti i moderuar, kryeministër i Britanisë së Madhe në vitet 19945-1951, Klement
Atli*; majtisti i moderuar dhe kancelari i Gjermanisë në vitet 1969-1974, Vili
Brant*; majtisti i moderuar dhe kryeministri i Suedisë në vitet 1969-1976
dhe 1982-1986, Ulof Palme*; majtistja e moderuar dhe kryeministrja e
Zelandës së Re në vitet 1999-2008, Helen Klerk*.
Shënim:
Klement Riçërd Atli (Clement
Richard Atlee, 1883-1967) – politikan dhe kryeministër i Britanisë së Madhe;
lider i Partisë Laburiste, në vitet 1935-1955;
Vili Brant (i
lindur si Herbert Ernst Karl Frahm Brandt; Willy Brandt; 1913-1992) – politikan
dhe kancelar gjerman;
Helen Klerk (Helen
Elizabeth Clark, 1950-) – politikane dhe kryeministre e Zelandës së Re;
Ulof Palme (Olof
Palme, 1927 – 28.02.1986) – politikan dhe kryeministër i Suedisë. Më 28 shkurt
1986, pak para mesnate, në të kthyer nga kinemaja në Stokholm me gruan Lisbet
(Anna Lisbeth Christina Palme, 1931-2018), u krye mbi të atentat. U qëllua
me dy plumba pas shpine. U qëllua edhe gruaja Lisbet, por ajo kaloi vetëm me
plagosje. Ditën e vrasjes, Palme u kishte thënë truprojave se s’ka nevojë për
sigurim. Atentatori nuk u zbulua kurrë. Kah fundi i vitit 1988, si vrasës i
Palmes u dënua një person i varur nga lëndët narkotike. Pas ankesës së tij, për
mungesë provash, instanca gjyqësore më e lartë - e liroi. Në vitin 2004, ky
person e humbi jetën në aksident. Në vitin 2020, d.m.th. 34 vjet pas atentatit,
prokurori shtetëror Krister Peterson e tregoi emrin e të pandehurit për vrasje.
Ky paskësh qenë një diseinues grafik,
suedezi Stig Engstrom (Stig Folke Wilhelm Engström; Mumbai, Indi,
26.02.1934 – 26.06.2000), i njohur si “Scandia men”. Sipas hetuesisë, në vitin
2000 ai kishte vrarë veten. Në vitin 2020, u ndërpre edhe hetimi.
Gjatë luftës së ftohtë, Palme angazhohej
për afrimin me Bllokun lindor dhe për një korridor pa armë
bërthamore në Evropën Qendrore. Konservatorët nuk e donin
Palmen ngase e kritikonte ShBA-në.
*
* *
POLITIKA E QENDRËS
Në politikë,
përkatësisht në teorinë politike, qendra është emërtim që shënon lëvizjen,
partitë dhe ideologjitë të cilat promovojnë qëndrime midis të
majtës dhe të djathtës. Ato synojnë të gjejnë rrugën e mesme midis
këtyre dy ideologjive. Ideologjia që e promovon
politika e qendrës si alternativë e së majtës dhe e së
djathtës - quhet centrizëm.
Shpesh përdoret edhe
nocioni bashkëkohor rruga e tretë, i cili më shumë përdoret në
ekonomi, duke shënuar sintezën e tregut të lirë dhe të
ndjeshmërisë sociale, përkatësisht filozofinë e pajtimit ndërmjet kapitalizmit
dhe socializmit demokratik.
*
* *
QENDRA RADIKALE
Qendra radikale është shprehje relativisht e re në politikë dhe në
teorinë politike për përkufizimin e plotë të së cilës nuk ka përputhshmëri.
Megjithëkëtë, kjo shprehje shpesh përdoret për të përshkruar ideologjinë
politike, lëvizjet dhe partitë të cilat në mënyrë të prerë i hedhin poshtë
skajshmëritë e të majtës dhe të së djathtës, si dhe kompromisin
me variantet e tyre, siç janë qendra e majtë dhe qendra e djathtë,
përkatësisht largimin nga e ashtuquajtura qendër politike e pastër.
Shprehja “qendër
radikale” u popullarizua pas mbarimit të luftës së ftohtë,
kur pushimi i luftës ideologjike të së majtës dhe të së djathtës i shtyri shumë
njerëz që opsionet e qendrës politike t’i pranojnë si më të përshtatshmet
për botën bashkëkohore. Me nocionin “qendra radikale” ndërlidhet edhe
nocioni “rruga e tretë”, përkatësisht ideologjia e presidentit amerikan Bill
Klinton dhe e kryeministrit britanik Toni Bler.
* * *
RRUGA E TRETË
Rruga e tretë është shprehje e cila në kuptimi më të gjerë përfshin të
gjitha ideologjitë apo platformat politike të cilat synojnë t’i tejkalojnë
ndarjet tradicionale midis të majtës dhe të djathtës, që kanë
qenë karakteristike për shekullin XX, përkatësisht që kanë qenë të lidhura me kapitalizmin
dhe socializmin.
Në kuptim të
ngushtë, me këtë shprehje nënkuptohet ideologjia, tradicionalisht e ndërlidhur
me konceptin e qendrës radikale që u zhvillua në botën perëndimore në
fund të shekullit XX, e që e karakterizonte kompromisi midis politikës
ekonomike neoliberale të derregullacionit dhe tregut të lirë, nga
një anë si dhe ruajtjes dhe zgjerimit të rolit të shtetit të mirëqenies, nga
ana tjetër. Ndonëse ky nocion popullaritetin e vet e arriti më së shumti në saje
të librit “Rruga e tretë: Rimëkëmbja e socialdemokracisë” (The Third Way:
The Renewal of Social Democracy, 1998) të sociologut dhe politologut
britanik Entoni Gedins* (Anthony Giddens, 1938-), megjithëkëtë,
ideologjia “e rrugës së tretë” më së shumti ndërlidhet me administratën
e presidentit amerikan Bill Klinton (William Jefferson “Bill” Clinton,
1946-) në periudhën e viteve 1993-2001 si dhe me qeverinë e kryeministrit
britanik Toni Bler (Sir Anthony Charles Lynton Blair, 1953-) në
periudhën e viteve 1997-2007. Që të dy politikanët, partitë e veta – demokratët
amerikanë dhe laburistët britanikë – u përpoqën t’i kthejnë djathtas,
përkatësisht t’ia afrojnë qendrës politike, duke i bërë kësisoj të
pranueshme për spektrin më të gjerë të zgjedhësve apo të votuesve. Sukseset
ekonomike, karizma dhe popullariteti global që gëzonin Bill Klintoni dhe Toni
Bleri kah fundi i viteve 1990, edhe ideologjinë e rrugës së tretë e bënë
jashtëzakonisht tërheqëse për shumë parti të tjera si dhe për politikanët e
orientimit socialdemokrat dhe socialist. Duhet shtuar se
politikën e rrugës së tretë, kush më shumë e kush më pak, e pranuan të
gjitha partitë e majta kryesore në Perëndim, përfshi edhe partitë komuniste
të reformuara në Evropën Lindore. Ndjekës më të njohur “të rrugës
së tretë” ishin Klintoni dhe Bleri.
Kah mesi i viteve
2000, ideologjia e rrugës së tretë gjithnjë më tepër është nën goditjen
e kritikave, më së shumti nga majtistët tradicionalë të cilët e konsiderojnë si
asgjë më tepër se një zbukurim kozmetik të liberalizmit të djathtë,
përkatësisht alternativë koherente dhe konkrete e marrë nga politika ekonomike
neoliberale. Këto kritika morën hov me shpërthimin e recesionit global para
mbarimit të viteve 2000, që e bëri të paqëndrueshëm modelin e deriatëhershëm të
shtetit të mirëqenies.
Shënim: Entoni Gedins (Anthony
Giddens, Baron Giddens ka lindur në vitin 1938. Ka qenë profesor i sociologjisë
në King’s College, Cambridge (Kolegjin Mbretëror të Universitetit të
Kembrixhit). Prej vitit 1970 ka qenë këshilltar i Toni Blerit.