Editorial » Latifi
Blerim Latifi: Kode të shkruara nga burrat!
E merkure, 25.08.2021, 07:55 PM
Dështimet e reja dhe paralajmërimet e vjetëra
Nga
Blerim Latifi
Gazeta
The Economist paska botuar një analizë të shkelqyeshme për rënien e shtetit në
Afganistan pas largimit të amerikanëve. Një nga tezat themelore të analizës:
shtetndërtimin e shpie në dështim të sigurtë korrupsioni që metastazon në
trupin institucional njëlloj si kanceri në organizmin e gjallë.
Natyrisht,
ky shpjegim i qartë dhe i saktë nuk është diçka e re në teorinë e
institucioneve politike. Ai e përbën thelbin e gjithë veprës
"Politika" të Aristotelit.
Njerëzit,
thotë mendimtari antik, e krijojnë shtetin për t'i shërbyer të mirës së tyre të
përbashkët, por kur zyrtarët e tij devijojnë nga ky princip dhe nisin t'i
përdorin mekanizmat e shtetit për të mirat e tyre private e grupore, atëherë
fillon rënia e shtetit, prishja e kalbëzimi i tij ; njerëzit e humbin respektin
për të mirën e përbashkët dhe secili vrapon të rrëmbej çfarë të mundet nga
pasuria publike.
Kulminacioni
i korrupsionit arrihet atëherë, shkruan Aristoteli, kur njerëzit i kritikojnë
funksionarët e korruptuar jo për faktin se janë të korruptuar, por nga zemërimi
pse vetë nuk janë pjesëmarrës në përfitimet e paligjshme.
Shekuj
më vonë, filozofi francez Monteskjë këtë do ta marrë si shembull për konceptin
e tij të "korruptimit të parimit".
Për
Monteskjë forma ma e randë e korrupsionit politik është korruptimi i parimit të
shtetit, që nënkupton situatën kur njerëzit mendojnë se ka vetëm një motiv për
të cilin ia vlenë me u marrë me punët shtetërore: përfitimi material prej tyre.
Por
pse kur njihen aq mirë sëmundjet që shkatërrojnë shtetet, njerëzit nuk i
parandalojnë ato?
Hegeli
na e jep një përgjegjje: Sepse njerëzit nuk i marrin seriozisht leksionet e
historisë; e vetmja gjë që ata e mësojnë nga historia është se nuk marrin
mësime prej saj.
Dikush
e ka korigju përgjegjjen hegeliane: ne mësojmë nga historia, por jemi nxënës të
këqinj të saj! Dhe dihet cili është fati i nxënësit të dobët: ai ngelë në klasë
dhe duhet ta përsëris atë. Kështu edhe njerëzit që nuk marrin mësime nga
historia, detyrohen ta përsërisin atë.
_____________
Të
gjitha kodet ligjore që janë krijuar para epokës moderne e legjitimojnë në
mënyra të ndryshme dhunën e burrave ndaj grave. Për një arsye të thjeshtë: ato
janë kode të shkruara nga burrat, pa i pyetur gratë.
Dhe
ata nuk janë ndalur me kaq.
Kanë
shkuar edhe më tej: "të drejtës" së tyre për të ushtruar dhunë mbi
gratë, i kanë mveshur edhe justifikime hyjnore apo natyrore: "Zoti ka
thanë se gruaja që si bindet burrit duhet me u shtru n'dajak". Ose:
"Vetë natyra e ka bërë burrin fizikisht më të fortë se gruan, prandaj
nënshtrimi i saj është i natyrshëm".
Për
shekuj me rradhë këto dogma kanë shërbyer për ta mirëmbajtur pushtetin
diktatorial të burrave mbi gratë dhe rrjedhimisht edhe për ta justifikuar
dhunën mbi to.
Do
duhej të vinte Iluminizmi europian i para dy shekujve që këto dogma të
rrëzoheshin dhe bota të fillonte të kuptonte se as në qiell e as në tokë nuk
është parashkruar që burrat kanë të drejtën e dhunës mbi gratë.
Emancipimi
i grave dhe kualifikimi i dhunës së burrave mbi to si krim i dënueshëm, janë
produkte të këtij iluminizmi europian dhe secili që mendon se mund të flas për
emancipimin dhe të drejtat e grave jashtë kuadrit moral të këtij Iluminizmi,
thjesht nuk bën tjetër veçse tregon se nuk merr vesh gjë nga kjo punë.
_____________
Sistemi
gjyqësor në Kosovë është i mbushur me gjyqtarë e prokurorë të korruptuar, me
dembelë, me frikacakë, me jokompetentë, me të atillë që s'kanë hapur libër që
nga dita kur e kanë dhënë provimin e fundit në fakultet. Prandaj ky sistem
ndikohet aq lehtë nga presionet e njerëzve të fortë të politikës, të bizneseve
të zeza dhe nga ato të kriminelëve të të gjitha kategorive. Një gjë mund ta
themi me siguri: nëse nuk intervenohet me një reformë serioze dhe të thellë,
pasoja e fundit e këtij sistemi të kalbur gjyqësor do të jetë rikthimi i
vetëgjyqësisë.