Kulturë
Albert Zholi: Kujtimet e “Artistit të Popullit”, Reshat Arbana
E diele, 06.09.2020, 11:00 AM
Kujtimet e “Artistit të Popullit”, Reshat Arbana: Interpretimet e të mirënjohurit Ramazan Zyberi ishin befasuese për mua.
Nxitës
për mua u bënë Ramazan Zyberi dhe Margarita Xhepa, që luante rolin e gruas së
Titos
-
Kujtoj një skeç ku Xani luante rolin e Titos dhe gruan e tij, Jovankën e
interpretonte bukur Margarita Xhepa
-
Ëndërroja të takoja yjet e skenës si Mihalin, Naimin, Pjetrin, Prokopin,
Sulejmanin, Gjonin, Lazrin, Dritën, Margaritën, Pirron
-
Si improvizoja mizanskena, monologje, shëmtira siç më thoshte nëna: “Leni, mos
bir i nënës, leni këto shëmtira, se je gjithë ky çun”
Nga
Albert Z. ZHOLI
Rrjedh nga një familje modeste
tiranase, zanatçinjsh, ku dashuria për fëmijët ishte kult, ku varfëria shpesh
ngërthehej në luftë të përditshme me mbijetesën. Shqipëria, një vend i varfër,
e ronitur nga krizat dhe e rraskapitur nga luftërat. Në një kohë të pakohë, ku
të siguroje bukën e fëmijëve duhet të përballeshe fort për të ngadhënjyer mbi
vdekjen. Pikërisht ato kohë, erdhi Reshati në jetë, kur pllakoste varfëria
materiale, por në kulmin e dashurisë njerëzore dhe vlerave humane. Në familjen
ku erdhi në jetë, mësoi diferencën e të mirës dhe të keqes, të vesit dhe
virtytit, të bukurisë dhe shëmtisë, pra duke mbetur gjithnjë përjetësisht,
pinjoll i një kulture dinjitoze dhe të ndershme.
Mban mend shfaqjet e para të Estradës së
Shtetit që i jepte në sallën e Teatrit Popullor, sepse nuk kishin sallë të
vetën. Shfaqjen e parë, trupa e dha nën siglën “Estrada numër një” dhe më
pas “Estrada numër dy”. “Më kanë mbetur në mendje dy numrat e para.
Interpretimet e të njohurit Ramazan Zyberi edhe të tjerëve. Ishin befasuese për
mua. Kujtoj një skeç ku Xani luante rolin e Titos dhe gruan e tij, Jovankën e
interpretonte aktorja e mirënjohur, “Artistja e Popullit”, Margarita
Xhepa”. Kujton Xanin, kur i drejtohej serbokroatisht, Jovankës:
-Ljubicica serce moja, draganaja ljubica!
Nuk mban mend sa herë e ka parë, por batutat i përsëriste
çdo kohë në mendje dhe ndjehej i plotësuar. Kur nisën shfaqjet e mëngjesit,
“matinet” siç quheshin, ndjeu një çlirim të vërtetë. Tani do mundej t’i
frekuentonte këto shfaqje, pa pengesë. Ndërkohë, vitet rrodhën, dhe ai e pa
veten të lirë. Shihte çdo premierë. Lozha kushtonte vetëm 15 lekë dhe prindërit
këto nuk ia kursenin.
***
Hyrja në rrugën e artit për të ishte si
një ëndërr pasionante.
Perceptim imazhesh dhe tingujsh të njohur që rridhnin nga
brendia e tij për të formësuar një model. Ishte një dëshirë organike që trupi
ia ushqente në çdo çast. Joshje e brendshme që e përkundte në djepin e
lumturisë. Ndjehej i ngazëllyer, kur takonte aktorët e teatrit. Kishte mall dhe
dashuri njerëzore për ta. Ishte kurioz për mënyrën si ata përgatisnin rolin,
për provat, emocionet që përjetonin, kur ata përcillnin personazhin në skenë.
Përpinte gjithçka, ç’ka i tregonin dhe bashkë me to ndjente admirim, përulje,
pasion. Rrinte me orë të tëra para teatrit dhe kur takonte ndonjë aktor të
njohur, çuditej, që ata ishin aq njerëzorë dhe të thjeshtë. Ëndërronte të
takonte yjet e skenës si Mihalin, Naimin, Pjetrin, Prokopin, Sulejmanin,
Gjonin, Lazrin, Luanin, Nikollën, Marijen e Violetën, Dritën, Afërditën,
Margaritën, Pirron e shumë aktorë, e aktore të tjerë të mrekullueshëm. I dukej
vetja krejtësisht i vogël përballë tyre, ndaj gllabëronte, çdo detaj që kishte
të bënte me artin e tyre të bukur. Asokohe, nuk e mendonte aspak që ajo dashuri
dhe ai pasion që kishte për teatrin, do e rreshtonte përkrah të mëdhenjve,
idhujve të tij. Kontakti me ta dhe eksperienca e tyre, do ishin shkolla më e
madhe për të. Artistët janë njerëz të çuditshëm! Janë “open minds”. Janë
thesare. Janë të ndjeshëm deri në kockë. Ata ta thonë të vërtetën në sy. Me ta
grindesh për principe. Por ata dinë të falin. Kanë një botë të brendshme, që
ngjan me një zabel natyre të hijeshuar. Të interpretosh një personazh tjetër që
mund të jetë një mashtrues, një koprac, një i çmendur, etj. duhet një punë
përgatitore e veçantë. Sepse duhet të hysh thellë, në qenien dhe gjakun e tyre,
në gjithçka.
Asokohe ishin shumë në modë filmat
italianë.
Por kishte dhe filma francezë e amerikanë. Prej tyre u
njoh me aktorët Amadeo Nazari, Raf Valone, Renato Salvadore, Zhan
Maria Volonte, Zhan Gabenin e madh, të rrallin Zherar Filipi e Alen Delonin,
Xhina Lolobrixhidën, Vittorio Gasman e të tjerë, shumë të mëdhenj. Artistët e
mëdhenj bëjnë epokë. Ishte i tërhequr nga figurat e tyre, bota e brendshme që
ata shprehnin, deri tek ecja në skenë. Yjet e ekranit janë shkolla më e
përsosur për aktorët e rinj. Vittorio Gasman ishte një perfeksionist i lindur.
Të dhuronte emocione të mëdha dhe kishte ndjeshmëri dhe intelekt të rrallë.
Ishte perfeksionist i dialektit, paraqitjes, lojës së shkathët duke tipizuar
italianin e kohës në mënyrë perfekte. Alen Deloni kishte një vështrim plot
hijeshi, fytyrë të skalitur bukur, e sy që të arratisnin në fantazi. Që atëherë
mahnitej nga mekanizmi dhe magjia e kinemasë. Në nëntëdhjetë minuta ndërtohej
një histori e tërë jete, një eksperiencë që të jepte mesazhe tronditëse. Aty
kuptoi se personazhet kryesorë nuk janë kurrë negativë. Heronjtë e filmave
konkretizonin atë që ndodhte si fenomen në shoqërinë njerëzore. Figura në
fillim ishte nën torturën e ndërgjegjes, e cila gjithnjë miklohej nga një gabim
shoqërues e në fund ndodhte pendesa, e cila mund të shoqërohej me rrezikimin e
jetës. Dhe fundi ishte kryesisht “happy end”, ose një akt tragjik që
tregonte se ndonjëherë fati është tektonik dhe letal.
Tek rreket të kujtojë pragun e udhës së
tij artistike, i vijnë shumë imazhe në mendje.
I kujtohet vetja para pasqyrës ovale, që vendosej në
sallon, duke bërë imitime e duke skërmitur fytyrën. Nëna, kur e
shihte që zgërdhihej, që shihte vëngër, që përsëriste me zë të lartë
ndonjë batutë, të ndonjë aktori që i kishte mbetur në mendje, tundte
kokën dhe thoshte “më iku djali”. Qeshte, egërsohej, nevrikosej e qortonte dikë,
që e mendonte sikur e kishte përballë. Imagjinonte personazhe skenikë si
Agamemnonin e Eskilit, mbretin Edip të Sofokliut me problemet e tij të jetës
dhe drejtësisë, Hamletin dhe mbretin Lir që mashtrohej nga Goneril e Regan
ndërsa vajza e vogël Kordelia e adhuronte me shpirt. Lexonte ndonjë libër dhe
përpiqej të imitonte ndonjë monolog. Pra improvizonte mizanskena, monologje,
shëmtira siç i thoshte më pas nëna. Më tej ajo shprehej; “Leni, mos bir i
nonës, leni këto shëmtina, se je gjithë ky çun. Pse bo si budall. Ti je gjithë
ky djalë të mortë të keqen nona...Lum nona mooo. Mos bo mo kështu, se të thonë
paska lujt nga fiqiri.” Këto ishin hapat e parë të tij drejt aktrimit.
Fillesa e tij drejt skenës. Ëndrra më e dlirë e jetës. Burimi më i
kthjellët i përroit të shpirtit dhe arsyes që fshiheshin tinëz nën shtresën
amorfe të kraharorit dhe mendjes. Dhe kërkonin udhën e tyre drejt shpërthimit.
Mendimtarët e mëdhenj shprehen se ëndrra është ilustrimi i librit që shpirti po
shkruan për të ardhmen tënde.
Nëna e tij e mrekullueshme
Nëna e tij e mrekullueshme kishte të drejtë që
preokupohej dhe shqetësohej, për këto “budallallëqe”. Një ditë, në shtëpinë e
tyre kishte ardhur për të bujtur një kushërirë nga fshati Vishje i
Tiranës, bashkë me djalin e saj pak më të vogël se ai. Një krijesë imcake me ca
mollëza që skuqnin si mollë starkinge. Gjatë një shfaqjeje të Estradës, një
aktor kishte recituar disa vargje që iu ngjizën në kujtesë. Vargjet, një ditë
po i recitonte përpara pasqyrës, në prani të djalit nga fshati. “Interpretonte”
gjoja, thurte e akuzonte sipas vargjeve të strofave të mëposhtme.
Bërtiste, duke menduar se kështu po interpretonte mirë. Duart i shpaloste në
ajër si degë pemësh nën tufan. Kraharori buçiste si qielli i skuqur nga
rrufetë. Djaloshi u tremb, ia mbathi në kuzhinë, i lemerisur, ku ishte e ëma me
nënën dhe tezen e tij.
“-Nanë, nanë Xhinosi, Xhinosi, Xhinosi (fshatarët e
Tiranës i thonë Gogolit, Lugatit në këtë emër). Sa dëgjoi këto fjalë, ia
beh e ëma me fytyrë të inatosur që e gjeti përpara pasqyrës, duke recituar. I
thirri me zë të lartë:
-Çfarë bën, mër lugat, mër shejtan, se trembe çunin.
Hajde mjaft ke bërtit të keqen nona, se u lodhe. Hajde ke nona dhe boni ndonjë
lojë tjetër”.
Siç e ka përmendur më lart, babai dhe
xhaxhai kishin një dyqan zarzavatesh.
Atëherë nuk kishte qese plastike. Me fletët e librave që
sillnin njerëzit, me pak brumë që bëhej nga përzierja e ujit me miell gruri
sajoheshin qese për të mbajtur frutat e perimet. Një ditë i tërheqin vëmendjen
disa libra të shtypur e të lidhur bukur. Në kopertinën e tyre lexon një emër
Gjergj Fishta, “Lahuta e Malësisë”, “Mrrizi i Zanave”, e të tjera që ndonjëherë
u mungonte kopertina, pra s’kishin titull dhe as emrin e autorit por
ishin (kuptohet) pjesë e librave të poetit tonë të madh Gjergj
Fishta. I lë veç dhe nuk i shqep. Sapo gjeti kohë u zhyt në lexim. Por nuk i
kuptonte. Gegërishtja e tyre ndryshonte kryekëput me të folurën e Tiranës dhe
me atë që mësonin në shkollë. Më vonë mëson që ata ishin libra të ndaluar. Edhe
pse me frikë i fsheh larg syve të njerëzve. Nuk guxon kurrsesi t’i grisë. Libri
është shenjtëri më vete dhe duhet vlerësuar si ikonë e shpirtit. I ka dhe sot
në bibliotekë dhe herë pas here i nxjerr dhe i sheh me admirim. Fishta me
vargjet e tij do ishte fatsjellës për artistin dhe do i sillte emër në të
gjitha trojet ku ka shqiptarë.
***
Ëndrra për t’u bërë aktor e mbante gjallë. Dhe
ishte koshient që një ditë do bëhej realitet. Por ndërsa i kujton tani, është i
bindur se, çdo artist i famshëm në këtë botë ka bërë punë të thjeshta, para se
të bënte emër. Pasi mbaron shkollën teknike në Tiranë, siç ishte zakon në atë
kohë, të vinte emërimi nga zyra e punës. Ishte caktuar në Peshkopi, në SMT.
Grave të shtëpisë, nuk u pëlqeu fare emërimi, po s’kundërshtuan. Ndërsa atij si
djalë i ri që ishte, iu duk diçka interesante. Dibra ishte me famë për
pemëtarinë e saj, dhe ai mendonte se do mund të kontribuonte në ekonominë e
familjes me rrogën, por dhe me frutat e prodhimet dibrane. Dhe një ditë në
verën e vitit 1958, herët në mëngjes, ndërmerr rrugën për Dibër (Peshkopi) me
një autobus “SKODA”-Çeke. Autobusi u mbush plot me njerëz. Uturinte
luginave të maleve të asaj rrugë, me gropa të thella që ia hidhnin trupin
përpjetë. Një udhëtim që zgjati mbi 8 orë. Herë pas here, atmosferën e
heshtjes e zymtësisë e thyente shoferi, një djalë i ri simpatik, që këndonte
për qejf të tij, këngët e bukura tiranase. Mëson më vonë, që e quanin Mentor
Soraqi, ish dibran i vendosur në Tiranë. Në Peshkopi, arrin pasdite.
Pushon në një hotel, pa komoditet dhe pa entuziazmin e nisjes si mburojë. Rruga
e gjatë dhe e mërzitshme, i trazoi ëndrrat e tij. Megjithatë me të gdhirë, u
nis plot optimizëm drejt SMT-së, që ndodhej në periferi të qytetit.
Paraqitet në zyrën e drejtorit, i cili e mirëpriti me buzëqeshje dhe temena.
Ishte një burrë babaxhan që gjatë bisedës i përsëriste shpesh të mos mërzitej,
se dhe ai ishte jabanxhi nga Gjirokastra.
-Do kalosh mirë këtu, ka njerëz mikpritës, e do bësh miq
shumë shpejt. Do punosh si xhenerik. Do marrësh dollapin e veglave e do flesh
në fjetoren e SMT-së. Kushtet nuk janë si të shtëpisë, kuptohet, por s’ka
gjë... mësohesh, mësohesh. Do adaptohesh me siguri. Një herë në dy-tre muaj,
mund të shkosh në shtëpi.
Dhe kur drejtori vërejti një farë hezitimi tek ai, i hedh
dorën në qafë dhe e udhëheq për nga fjetorja. Ishte mesi i verës dhe ishte koha
e korrjeve të grurit.
-Ti do flesh këtu lart. Poshtë është një traktorist
kombajne i vjetër, që kthehet vonë nga puna sepse korr deri vonë. Po ti fli. Do
i them, të hyjë me kujdes.
Bram!-ia bëri zemra, e gjithçka iu bë terr. Ëndrra u
këput si frut i kalbur.