Mendime
Adil Fetahu: Kelmendët e Sremit - një diasporë e zhdukur dhe harruar
E hene, 13.04.2020, 05:38 PM
KELMENDËT E SREMIT – NJË DIASPORË E ZHDUKUR DHE HARRUAR
Nga
Adil FETAHU
Kelmendi është një prej dymbëdhjetë fiseve shqiptare që jetojnë në
Veriun e Shqipërisë, duke përfshirë këtu edhe Dardaninë (Kosovën). Fisi i Kelmendit shtrihet në Malësinë e
Madhe, që i takonte Sanxhakut të Shkodrës, në pjesën më veriore dhe më të
izoluar të Shqipërisë, me ngulimet kryesore në Vermosh, Tomara, Selca, Lepusha,
Vukli dhe Nikçi. Për shkak të afërsisë dhe kontakteve me Shkodrën, ku kishte klerikë nga Vatikani dhe Republika e
Venedikut, Kelmendasit e Malësisë së Madhe i përkisnin besimit katolik. Nahija e Kelmendit (Klementi) përmendet edhe në
regjistrat e vitit 1497, kur ishte bërë regjistrimi i popullsisë për t’i paguar
taksat shetit Otoman, por kelmendasit me forcë e refuzonin pagimin e taksave
dhe sundimin otoman. Për shkak të kundërvënies dhe luftërave të pandërpera
kundër pushtetit otoman, kelmendasit, sikur edhe arbëreshë të fiseve tjera,
prej vitit 1437 deri më 1744, u detyruan të lëvizin nga trojet e tyre
autoktone, të shpërngulën dhe të
emigrojnë në Itali, Dalmaci dhe në drejtime tjera deri në Srem e Hungari dhe në
Bullgari.Dom Frrok Zefi, në studimet dhe
në librin e tij “Shqiptarët Kelmendas në
Hrtkovc e Nikincë (1737-1997)”, Zagreb 1997; mbështetur në burime arkivore,
kryesisht kishtare, tregon se dyndjet e shqiptarëve nga trojet e tyre janë
zhvilluar nga viti 1437 deri më 1747, se
një grup Kelmendas u shpërngulën në Bullgari, në Çiporovac, Kopillovac e
Zhelezna, famullitar i të cilëve ishte françeskani Nikoll Kabashi, të cilin e
quanin At Nikoll Shqiptari; një grup tjetër u shpërngul në Hungari në vitin
1690; në Zarë të Dalmacisë janë shpërngulur në vitet 1723-1727. Kronikat e Arqipeshkvisë
së Shkupit (1629) bëjnë të ditur se në Malësinë e Madhe Kelmendasit katolikë
nuk pranojnë pushtetin turk. Në bashkëpunim me Malazezët, Kelmendasit dekada me
radhë luftuan kundër ushtrisë Osmane. Udhëtari i njohur turk, Evlia Qelebia,
kur e kishte vizituar Shqiperinë e Veriut (1662), e ka përmendur fisin e
Kelmendit, si popullsi pa fe, që nuk e
pranon pushtetin turk. Në tetor të vitit
1680, imz.Pjetër Bogdani vizitoi
fshatrat rrreth Drinit të Bardhë, kur Kelmendasit kishin vrarë 120 turqë dhe kishin
marrë 200 kuaj e kafshë tjera. Pas kësaj
filloi përndjekja e Kelmendasve të Rugovës, të cilët u vendosën në Peshter të
Jeni Pazarit, prej nga (në vitin 1739) kanë shkuar në viset nën pushtetin e
Austrisë (në Srem). Më 19 korrik 1737, nga Shtabi i Teshnicës (afër Nishit)
feldmarshali austriak Sekendorf, i ftoi të gjithë të krishterët, katolikë dhe
ortodoksë, të çohen në kryengritje
kundër turqëve. Nga katolikët, atypëraty iu përgjegjën udhëheqësit kelmendas
Bic Vata (i Shpajes), Gjon Pjetri (i Hotit) dhe Gjon Martini (i Grudës).
Ftesën kelmendasve për kryengritje kundër pushtetit otoman ua bëri edhe arqipeshkvi i Shkupit Mihajlo Suma dhe
patriarku ortodoks Shakabenda, me prijësit e fiseve Vasojeviqi, Kuqi, Piperi dhe Bratonozhiqi. Në luftën e zhvilluar kundër ushtrisë
turke, kryengritja u thye dhe
kelmendasit e të tjerët u detyruan të tërhiqen, bashkë me ushtrinë austriake.
Gjatë tërheqjes, disa kryengritës kelmendas, ortodoksë, u vendosën në rranzat e
Malit Rudnik dhe Avalla, ndërsa të tjerët, katolikë, të udhëhequr nga kapedanët e tyre, Dede
dhe Vata, bashkë me ushtrinë austriake kaluan lumin Sava dhe u vendosën
në fshatrat e Sremit: Hrtkovci, Nikinci,
Shashinci, Bernandina, Mishkovci, Kereshinci, Jurjevci. Wikipedia kroate shënon
se me atë rast, në Nikinci të Sremit ishin vendosur 1600 shqiptarë katolikë.
Një degë e kelmendasve shkuan në
Bullgari. Sipas një raporti të arqipeshkvit të Shkupit, Matej Mazreku, në kohën
e luftës austro-turke (1737), më se 20 shtëpi shqiptare të fisit të Kemendit
janë shpërngulur në Hungari, ndërsa 30 shtëpi kishin mbetur në Serbi, të cilët
ose u turqizuan ose u serbizuan. Me qenë se kelmendasit ishin vendosur vet në
fshatrat e Sremit, administrata austriake e Osjekut, në vitin 1740 iu jep lejen
që kelmendasit (e Rugovës, nga Peshteri) të vendosen në fshatin Nikinci.
Fillimisht, kelmendasit ishin vendsour në brezin kufitar, për të ruajtur
kufirin e Monarkisë Habsburge ndaj
Turqisë. Vendosjen e kelmendasve tjerë në Hrtkovci e ka bërë mbretëresha Marija
Tereza, si shpërblim për besueshmërinë e tyre si roje e kufirit.
Pas pushimit të rrezikut dhe
nevojës për roje të kufirit, që ka zgjatur deri në vitin1881, kelmendasit
gjetën qetësinë në tokën e mirë të
Sremit dhe iu përveshën punës në bujqësi
e blegtori. Sipas ndarjes administrative, zhupania e Sremit, ku ishin të vendosur kelmendasit, kishte selinë në Vukovar, të
banovinës Kroate, në kuadër të Mbretërisë së Hungarisë. Djemtë e kelmendasve të
Sremit më të shumtën u shkolluan në Osjek për prftërinjë, por kishte edhe asi
që shkolloheshin edhe në qendra tjera,
për profesione tjera dhe për oficerë ushtarakë e që arritën grada të larta. Nga
kelmendasit e Hrtkovcit e Nikincit, përveç prelatëve të shquar katolikë: Antun
Maletiq, Simon Deda, Karlo Gega, Jakob Losh, Augustin Prentiq, Andrija Marash,
Gjelosh Pali, etj, kanë dalë edhe
personalitete tjerë të shquar, si avokati dr.Nika Nikiq, ministër në Mbretërinë
e Jugosllavisë; shkrimtarët Mirosllav dhe Sllavko Magjer; profesori Gjon
Losh-Marashi-q, gjenerali dhe heroji Nikolla Nikiq-Peko, etj.
Gjatë Luftës së Parë dhe
Luftës së Dytë Botërore, ushtria serbe ka granatuar e bombarduar Kishën dhe selitë e misioneve katolike në Hrtkovci dhe Nikinci, ka djegur e
shkatërruar objektet dhe dokumentacionin e famullisë, ashtu që është vështirë
të gjendet dokumentacion autentik të vendit për rrjedhat historike të atyre
banorëve.
Megjithëse shumica dërmuese e shqiptarëve të Sremit ishin
shpërngulur prej andej, në qershor të vitit 1971, Famullinë e kelmendasve në
Hrtkovci e Nikinci e vizitoi ipeshki i Shkupit e Prizrenit,imz. Nik Prela, me
dom.Gasper Gjini dhe profesor Zekeria Cana, të cilët i priti famullitari
dom.Ilia Martinoviq dhe vajza e tij kelmendase Tereza Loshi, ndërsa në Nikinci
iu shtroi darkë Milo Pakiq e Manda
Mançeta-Mishkoviq. Gjatë asaj vizite, imz. Nik Prela mbajti një meshë në kishën
e Hrtkovcit, ku një pjesë të meshës mbajti edhe në gjuhën shqipe.
Asimilimi i kelmendasve të Sremit
Për shkak të ardhjes së
vazhdueshme të Kroatëve, Hungarezëve dhe Gjermanëve në tokën e plleshme të
Sremit, me kohë ndodhi edhe asimilimi i kelmendasve të vendosur atje. Ata më së
tepërmi u afruan me Kroatët, për shkak të përkatësisë së besimit katolik, dhe erdhi deri te martesat e përziera midis tyre,
por edhe me Hungarezë e Gjermanë, të të dy gjinive. Kjo ndikoi që kelmendasit e
Hrtkovcit dhe Nikincit të asimilohen e të shkrihen kryesisht në popullsi kroate. Qysh në
regjistrimin e vitit 1890, prej 2253
banorëve të Hrtkovcit, pjesa më e madhe e kelmendasve ishin deklaruar si
Kroatë. Ndërkaq, në regjistrimin e bërë në vitin 1910, prej 2518 banorëve të
Hrtkovcit, 1144 ishin deklaruar Kroatë, 644 Gjermanë, 619 Hungarezë, 70 Serbë,
20 Sllovakë dhe 21 të tjerë, dhe përkah
përkatësia fetare 2381 ishin romakokatolikë e 71 ortodoksë, pravosllavë.
Kelmendasit e Hrtkovcit dhe vendeve tjera të Sremit, në ndërkohë janë
shpërngulur nëpër qendrat të Kroacisë e më larg. Vetëm mbiemrat e disa
familjeve: Nikiq, Vuksaniq, Cakiq, Losh-iq, Marash-iq, Pepiq, Koliq, Ivaniq dhe
Pakiq asociojnë dhe mund t’ua kujtojnë prejardhjen e dikurshme kelmendase. Profesori i historisë, tash në pension, Marko Losh
Marash-iq, që jeton në Rumë, tregon se edhe pse askush më nuk deklarohet si kelmendas,
në shtëpinë e tij akoma i ruajnë disa tradita të këtij fisi kur është fjala për
festat fetare. Në një bisedë në shtëpinë e tij, të cilën e kishte zhvilluar
gazetarja Vanja Ratkoviq (më 20 janar 2020), profesori Losh-iq i kishte
shpjeguar asaj historinë e kelmendasve
të Sremit dhe i kishte folur për personalitete të shquara të asaj loze. Ndër të tjerë, i shquan dy
sish, të dy me emra e mbiemra Nikolla Nikiq, por që njeni prej tyre, me
pseduonimin Peko, ishte një kalorës i
shquar ushtarak dhe i shkolluar në Rusi,
ishte aleat i drejtpërdrejtë i Karagjorgjes dhe fitues i disa beteja në
Kryengritjen e Parë Serbe, të cilit më 13 dhjetor 1810 iu organizua pritje
soleme në Beograd, si heroit dhe njenit
nga bashëpunëtorët më të afërt të Karagjorgjes.
Pas vitit 1811 Peko është kthye
në Rusi,ku ka marrë pjesë në luftën ruse kundër Napoleonit. Ka vdekë si general
i ushtrisë ruse. Nikiqi tjetër, më i ri se i pari, ishte ministër i
xehëtarisë dhe besnik i Mbretërisë së
Jugosllavisë. Gjatë Luftës së Dytë Botërore, duke mos dashur të bashkëpuojë as
me okupatorin as me NDH, ka ikur në
Argjentinë (Buenos Aires). Vajza e tij Sinka Nikiq i është bashkuar të jatit në
Argjentinë, në vitin 1947,dhe atje u martua me një milioner pronar i
anijendërtimtarisë. Pasi Senka nuk kishte fëmijë, për pas vdekjes tërë pasurinë ia kishte lënë
kishës katolike të Argjentinës. I ati i saj, Nikolla ka vdekur në vitin1958.
Origjina
kelmendase e Karagjorgjes (?)
Në fshatrat Shashinci,
Jarkovci e Mishkovci, në të cilat struktura e popullsisë u dominua nga Serbët
ortodoksë, kelmendasit u sërbizuan. Në shkrime e botime të ndryshme pohohet se
udhëheqësi i kryengitjes së parë serbe (1804), Gjorgje Petroviq – Karagjorgje,
ishte me prejardhje shqiptare, nga
Kelmendët të cilët ishin vendosur rrënzë Malit Rudnik në vitin 1737, në Serbi,
asokohe nën pushtimin Osman (libri: “Karadjordjeviqi – sakrivena istina”;
Karagjorgjeviqët – e vërteta e fshehur; bashkautorë: Millorad Boshnjak e
Sllobodan Jakovleviq). Këtë e pohon edhe
profesori i Fakultetit të Shkencave Politike në Sarajevë, Besim Spahiq,
që thotë se dinastika e Karagjogjeviqëve janë me prejardhje shqiptare, të fisit
Kelmend (“Sputnjik”, 30 janar 2017), sikurse që e pohon edhe Jovan Mrshin
Klimenti. Ithtarët e kësaj teorie thonë se fisi i Kelmendit në Shqipëri ishte
ai që i garantone ushtrisë serbe tërheqjen nëpër Shqipëri gjatë Luftës së Parë
Botërore. Rajko Veselinoviq në librin e tij “Istorija srpskog naroda, Cetvrta
knjiga, tom I”, Beograd, 1986, fq.160; Historia e Popullit serb, Libri IV,bleni
I), thotë: “Gjorgje Petroviqi, udhëheqësi i Kryengritjes së Parë Serbe është me
prejardhje romako-katolike shqiptare, nga fisi i Kelmendit (shih: “Analitika”,
26 gusht 2017).
Krimi i
Sheshelit ndaj banorëve të Hrtkovcit
Në luftën e fundit midis
Serbisë e Kroacisë (1992-93), banorët kroatë të Hrtkovcit dhe Nikincit, shumë prej
të cilëve kishin origjinën nga fisi i Kelmendit, për të shpëtuar nga masakrat
serbe, u detyruan të shpërngulën në
Kroaci. Ata i përndoqi krimineli i
njohur serb, Vojisllav Sheshel, me çetnikët e tij. Në një miting të
Partisë Radikale, që mbajti në Hrktovci
më 6 maj 1992, lexoi emrat e kroatëve “jolojal”, të cilët duhet të shpërngulen
prej aty, ose do të zhduken me gjithë familjet e tyre. Në fjalimin e tij në
miting, ditën e Shëngjergjit, ai i porositi Kroatët: “Në këtë fshat,
Hrtkovci, në këtë trevë të Sremit serb, nuk ka vend për Kroatët…Edhe këta që i
kanë mbyllë shtëpitë e kanë ikur, ndoshta duke shpresuar se një ditë do të
kthehen, ne i porosisim – nuk kanë ku të kthehen më. Në shtëpitë e tyre do të
vendosen refugjatët serbë. Vëllezër e motra serb-e, pasi që Tugjmani i ka
ndjekur më se dyqintmijë serbë, një pjesë e tyre do të kthehen në Krajinën
Serbe, por një pjesë tjetër nuk do të
mund të kthehen e të vendosen atje. Atyre serbëve ne duhet t’iu sigurojmë kulm
mbi kokë dhe gojët e uritura t’i ushqejmë. Ne nuk kemi para t’iu ndërtojmë
shtëpi e banesa, as të hapim vende të reja pune për ta. E buur, pasi nuk kemi
(këto) mundësi, atëherë secilit refugjat serb duhet t’ia japim adresën e një
familje kroate. Do t’ua jep milicia; milicia do të punojë ashtu qysh vendosë
pushteti, e ne së shpejti do të jemi pushteti. Bukur, të gjitha familjet refugjate serbe do të vijnë në dyertë serbe
dhe Kroatëve që i gjejnë këtu, do t’ua japin adresat e tyre që i kishin në
Zagreb ose në vendet tjera kroate. Po, po. Do të kemi mjaft autubusë që t’i
përcjellim deri në kufi të Serbisë, e prej aty le të vazhdojnë në këmbë, poqese
nuk shkojnë vet.” Pas atij mitingu,
filluan rrahjet, plagosjet e maltretimet e banorëve kroatë, ashtuqë shumica u detyruan të shpërngulën. Për këtë
krim të kryer ndaj banorëve kroatë të Hrtkovcit, Shesheli u gjykua me 10 vjet
burgim ngaTribunali i Hagës dhe mu fjalimi i cituar më sipër ishte provë për
Tribunalin që vërtetonte fajin e Sheshelit për shpërnguljen e dhunshme të
Kroatëve.
Tash poullsinë e atyre
vendeve e përbëjnë shumica serbe. Sipas regjistrimit të vitit 2002, popullsinë
e Nikincit e përbënin: Serbë (69,22%), Hungarezë (11,31%), Kroatë (9,47%),
etj. Natyrisht, Kelmendasit nuk
përmendën më, përveç në kronikat
kishtare dhe në ndonjë libër të historisë,të shkruara nga autorë të
huaj. Ata janë zhdukur, por historia shqiptare nuk duhet t’i harrojë. Librat e
Don Frrok Zefiq, dhe ai i Marko Losh – Marashit, janë lëndë e mirë për
mbamendje për kelmendasit e Sremit.