Mendime
Skender Jashari: Ringjallja (Pashkët) për Shqiptarët katolikë të Luginës së Preshevës
E diele, 12.04.2020, 06:49 PM
Ringjallja (Pashkët) për Shqiptarët katolikë të Luginës së Preshevës
Nga
Skender Jashari
Menduan
që na zhdukën, ashtu përpjeken edhe sot, por sërish jemi, jo për meritë tonën.
Po edhe sot, si në Motin e Gjergj Kastriotit, kur menduan se na vranë, na
varrosën, na shuan, sërish jemi të gjallë e të rilindur. Prandaj Shën Gjergji
dhe Pashkët në Luginë të Preshevës janë paralajmërues të Pranverës, Rilindjes,
Ringritjes, Ringjalljes. Tek “sofra e Skenderbeut”, ndryshe e quajtur “Guri i
Skenderbeut”, apo toponimi iliro-dardan “Kacipupi” i njohur si Altarë i Hyjnive
të lashta Ilire, përforcon dhe kujton lashtësinë e pamohueshme të popullatës
tonë. Unë sot festoj si stërnip i të parëve të mi, që mirëpritën Kthimin e Shën
Gjergj Kastriotit me 300 kalorësit tonë(që ishte përcjellur si Porosi
e Gjergj Kastriotit, përmes Kishës katolike të fshatit Rahovicë,
në rastin e kthimit të Tij për në Krujë),
e që e kemi trashëgu si familje( përjashto një pjesë
të familjes së gjerë që kthehej vazhdimisht në islam-shkaku i imponimit
por edhe interest që i ofronte Perandoria Osmane e pas saj edhe Serbia).
Historiografia sllave, i sllavizoi dhe tentoi t’i tjetërsoj Kujtimet dhe Faktet
për Motin e Madh, duke tentu shkëputjen e Lidhjes së Shqipëtarëve të kësaj ane
me Skenderbeun. Mjafton të shikohet, në Kadillëkun e Vrajës, ka dhjetra Kisha
dhe Manastire të cilat janë të emërtuara në emër të Shën Gjergjit. Disa nga
Kishat dhe Manastiret e Kadillëkut të Vrajës, kanë qenë mikpritëset e Kthimit
të Gjergj Kastriotit dhe Ushtrisë së tij! Mirëpo aludohet në Shën Gjergjin e
Kapadokisë( edhe ky me prejardhje Ilire), kurse Shqipëtarët katolik të kësaj
ane e identifikojnë Shën Gjergjin me Gjergj Kastriotin. Kujtimin dhe Krenaria
për Motin e Madh e shndërroi Gjergj Kastriotin në Shën Gjergjin, si Pajtorë dhe
Mbrojtës të Luginës së Preshevës.
Për
dallim nga pjesët tjera të Atdheut tonë, Lugina e Preshevës, Lugina e Vardarit
etj, trojet kufitare Shqipëtare në pjesët lindore të saj, në vazhdimësi gjatë
gjithë viteve të këtyre mileniumeve, u përballën me gjenocidin ndaj kombit
tonë. Shqipëtarët e Luginës së Preshevës kanë qenë në vazhdimësi në kufirin e
territorit Shqipëtar, që nga Iliria e deri më sot, që vazhdimisht të
ballafaquar me gjithë invazionet e huaja.
Moravica(
Lugina e Preshevës), që në parahistori ishte territor i banuar nga popilli
dardan, së bashku me Luginën e Shkupit nga të gjithë strategët, perandorët e
huaj, u vlerësuan nyje gordiane që të sundonin dhe mbikëqyrnin tërë gadishullin
Ilirik-Ballkanik. Të njejtin mendim patën edhe baballarët shovenist të Serbisë
së Madhe, mes tyre edhe gjeografit
Cvijiq, i cili theksonte që Lugina e Preshevës dhe e Shkupit
përfaqësojnë rëndësinë më të madhe gjeostrategjike dhe gjeopolitike të
Ballkanit, prej nga mund të sundohet dhe pushtohet i gjithë gadishulli. Lugina
e Preshevës fillimisht nën sundimin romak, e pastaj me ndarjen e Perandorisë,
kaloi nën pushtimin Bizantin. Në shekujt VI dhe VII, shumica e kështjellave në
këtë pjesë u ndërtuan për t’u mbrojtur nga invazionet barbare, kryesisht sllave
etj( gjerësisht flet Prokopi).
Derisa
disa kisha të ritit bizantin( edhe sot populli yn i quan të tilla dhe asnjë nuk
e quan kishë serbe, madje ende populli e ruan kujtimin që mbi themelet e
kishave katolike ishin ngritur nga Bizanti kishat ortodokse) ishin në rrethinën ultësinore të Bujanovcit, por të tilla nuk
kishte në rrethinën ultësinore të Preshevës, derisa asnjë e tillë nuk ishte në
vendbanimet malore a rrëzë malore. Në
krahasim me numrin e kishave katolike, qoftë në ultësirën e Luginës së
Preshevës, e mos të flasim më për malësinë, shohim që disproporcionaliteti
është shumë i lartë, në çdo fshat ka kisha katolike- krahasuar këtë me rastin e
Tërnovcit( ku ishte e vetmja kishë ortodokse bizantine në rrethinën e
Bujanovcit), e në të cilën kishte dy kisha katolike ajo e Kallëve dhe ajo në
Periferi të Tërnovcit. Këtë e dëshmojnë edhe vetë historianët serb, të cilët thonë që sllavët erdhën rreth fillimit të shekullit V, ndërsa rreth
gjysmës së shekullit VII erdhën edhe serbët nga pas Karpatet, në vendet ku u
vendosën ata takuan popullata gjysmë të latinizuara, mbeturina vendase, Ilirët
dhe Thrakasit. Askund nuk përmendin relike të bizantit, popullata bizantine.
Kjo më pas do keqinterpretohet nga historiografia serbo-ruse dhe
turko-shqipëfolëse, gjoja si kisha ortodokse serbe dhe vendbanime me sllav.
Mbretëria
Bullgare e pastaj ajo Nemanjiqëve e pushtuan këtë rajon prej 1255 deri në vitet
1389. Pushtimi Osman ndodhi më 1455, ishte bashkësundim i Perandorisë Osmane me
Patrikanën e Stambollit ( kishën ortodokse greko-sllave), edhe pse pjesërisht
ishte pushtuar edhe më herët, p.sh: garnizoni Osman në Sopot ishte vendosur
para vitit 1410, e që në këtë vit dokumentohet që ishte ngritur xhamia e parë
në Trojet Shqipëtare.
Në
fillim të pushtimit Osman, shqipëtarët e Luginës së Preshevës nuk u
konvertuan me dhunë në islam, konvertimi i
dhunshëm filloi pas dështimit të Kryengritjes antiosmane të vitit
1689. Konvertimet e interesit ishin evidente edhe në Luginë të
Preshevës para vitit 1689. Duke shikuar regjistrimet osmane të
popullësisë së Kadillëkut të Vranjës( ku hynte edhe Lugina e Preshevës), regjistrime këto të viteve 1519, 1528 dhe
1570, shihet qartë numri minimal i muslimanëve në ultësirën e Luginës. Me janar 1690, pra
me dështimin e Luftës Austriake kundër Osmanëve
dhe në të njejtën kohë dështimin e kryengritjes
sidomos Shqipëtare kundër osmanëve, filloi kalvari i
tmerrshëm për Kombin Shqipëtar! Prej qershor 1453,
kur Perandoria Osmane kishte lidhur aleancë me
Patrikanën e Stambollit( Kishën Ortodokse greko-sllave), vetëm
Shqipëtarët u akuzuan për Kryengritjen anti-osmane.
Represioni brutal i pushtuesit osmane në bashkësundim me
Patrikanën e Stambollit, u vu në veprim në vazhdimësi.
Shqipëtarët e Luginës së Preshevës që deri në këtë
periudhë ishin pothuajsë pjesa më e madhe katolik, u detyruan
të iknin: ose maleve të Karadakut, ose për në Vojvodinë(
tokë e Austrisë). Shkaku i hakmarrjes osmano-ortodokse në
vitet 1690-1735, në Luginë të Preshevës, hapësira e
ultësirës kishte pësu ndryshim të tmerrshëm etno-teologjik, më nuk
kishte katolik në publik. Në këtë periudhë mund të flitet për
islamizimin e rrafshit të Luginës së Preshevës dhe mbetjen tërësisht të
krishter katolik të malësisë së Karadakut të Luginës së Preshevës, kurse në
1836-1908, vazhdoi islamizimi i dhunshëm i Malësisë së Luginës së
Preshevës-Karadakut.
Islamizimi
i pjesës më të madhe të Shqipëtarëve të Luginës së Preshevës, sidomos malësisë
së Karadakut, u islamizuan nga Mbretëria Serbo-kroato-sllovene, në çdo njësi
ushtarake serbe, kishte hoxhë, i cili ia ofronte dy alternativa o jetën si
musliman o vdekjen. Pasuar me format kolonialiste, reformat agrare,
marrëveshjet jugosllavo-greko-turke, shpërnguljet e dhunshme për Anadolli e
Shqipëri, tashmë i njohur botërisht është
termi “Muhaxher”( që nuk lidhet vetëm me dëbimet dhe gjenocidin gjatë
pushtimeve por edhe më pas). Gjatë viteve 1908-1912 deri 1945, por edhe më pas,
ndodhi islamizimi i pjesës më të madhe të Malësisë dhe pjesës së mbetur të
shqipëtarëve katolik të ultësirës. Pos tjerash u shkatërruan, u harruan, u
tjetërsuan në forma të ndryshme: Manastiri i Gjergj Kastriotit është shkatërru
dhe është lënë në harresë; kishat katolike pothuajse në çdo vendbanim janë
kthyer në kisha ortodokse dhe mes islamikëve radikal dhe pseudohistorianëve
propagandohen teza sllave-ruse-islame të historisë rreth përkatësisë gjoja
sllavo-ortodokse, e jo shqipëtaro-ortodokse të periudhës byzantine; varrezat e
vjetra në vendbanimet tona janë rrafshuar sidomos më 1905-1908 apo janë
emërtuar me emëra të kombeve tjera; etj etj.
E
njejta, ndodhi edhe pas viteve 1990, na merret Kisha katolike e
Gjergj Kastriotit në Rahovicë dhe shumica e familjeve të shqiptarëve katolik të
Luginës për shkak të: rrezikut për jetën dhe jetën e familjeve të tyre nga
Serbia dhe rrezikut të të jetuarit( linçimit) edhe nga shqipfolës të islamit
radikal të dirigjuar nga Serbia por edhe fanatizmit të egër islamik të mbjellur
gjatë pushtimit sidomos serb por edhe osman.
Prandaj
Pashkët na Ringjallin dhe Rilindin si ndjekës të shembëlltyrës së Gjergj
Kastriotit, me 300 kalorësit e Tij, që i dhanë nderë e lavd edhe Luginës së
Preshevës, siç i dhanë edhe gjithë Arbërisë, Europës dhe Njerëzimit. Në Motin e
Madh, Arbëria vendoste fatet e vendeve Europiane, duke i mbrojtur ato nga
thundërrat dhe kthetërat osmano-ortodokse, prandaj përpjekja mbi 550 vjeçare
për tëhuajsim, aziatizim, orientalizim, islamizim e si pasojë turqizim,
boshnjakëzim e serbizim të Shqipëtarëve ndodhi. Prandaj me nënshtrimin e
shpirtit tonë pushtimit osmano-ortodoks, u fillu të vendosin të tjerët për
fatin tonë, e jo ne për veten.
Pashkët,
më shumë kanë vlerë dhe kuptim, për të robëruarit në shpirt, që trupin edhe
mund ta çlirojnë, por robërinë e shpirtit vështirë ta dëbojnë. Para Ringjalljes
kërkohet sakrifica, të cilën ne Shqipëtarët e Luginës së Preshevës, dështuam të
dëshmonim që të sakrifikonim për Lirinë e Atdheut, e duket që ende jemi duke
dështuar për Lirinë e Shpirtit tonë. Ne edhe mund ta fitojmë Lirinë e Atdheut,
me hirë a pahirë, por ta ndërtojmë Lirinë me Shpirtin e Robëruar është e
pamundur, këtë na e tregon më së miri rasti i Kosovës ku të robëruarit në
shpirt, për lakmitë sidomos pas pushtetit, e harrojnë Ardhmërinë e Atdheut.
Më:12.04.2020
Skender Jashari i burgosur politik nga EULEX,
për rastet e sulmeve kundër policisë dhe xhandarmërisë
së Serbisë në Dobrosin komuna e Bujanocit. Ky shkrim është pjesë
e marrur nga punimi i bërë gjatë qëndrimit në
burgimin politik!
Master drejtimi juridiko-penal dhe studime joformale
ushtarake.